***
Prietena
mea cea mai bună e bătrîna bibliotecară, mioapă
și pensionară. Mă oprește pe stradă și mă
invită la ea. Îmi aduce cărțile și mă îndeamnă
să citesc. Stă în fotoliu, chircită, fumînd țigară
după țigară, măcinînd o dată cu boabele de
cafea propriul ei trecut. Mîinile ca niște păpădii
sfirijite au uitat ce înseamnă tandrețea sau
munca. Numai admirația ei pentru bibliotecă a rămas
intactă. Mă uit pe geam la un nor în formă de
vacă, un nor care se destramă și curge pe trotuar.
Măcelarul vine, împachetează carnea (numai bună
de făcut șnițele) și o trimite în Africa.
Ascult povestea fiecărei cărți din bibliotecă.
Seara mă întorc spre casă, dar drumul mă duce înapoi.
Biblioteca în flăcări luminează orașul. Bătrîna
rîde și tropăie. Iar eu rămîn fără prietenă,
fără cărți, cu multe după-amiezi.
***
Ii
plăceau femeile și vinul, pitpalacii și cîinii.
Femeile trupeșe și cîinii bărbați. Pitpalacii
în ciururi și vinul de buturugă. Periferia toată
era ograda lui. Se plimba pe sub cireși urmat de
femeile, pitpalacii și cîinii săi, cu plosca atîrnîndu-i
la brîu. Prin drumul prăfos, mersul legănat.
La
periferie e cald și bine. Roțile de cauciuc ard
permanent. El trece cu suita sa învăluit în fum.
Frumosul instalator cu bustul gol. Liota copiilor înghesuindu-se
în urma sa.
Seara,
pe prispa casei, foială mare. Apusul se scurge
peste ei și, încet, se aude balada frumosului
instalator.
***
Cîmpul
întins, fierbinte, copacul plasat chiar în
mijlocul lui. Plin de ciori. Trenurile deraiate, cu
dinții rînjiți. Cîțiva bătrîni înaintînd
spre mine. Într-o cușetă cu perdele stăm de vorbă.
Muzică de petrecere, oameni cuminți și veseli.
Totuși, zîmbetul
- o
pojghiță prea subțire. Din pori, otrava urcă și
se întinde pe fețele lor. Sîngele țîșnește, zîmbetul
piere. Dansul în cerc. Resorturile pleznesc.
Geamurile se fac țăndări. Dansul dezarticulat cu
ciorile pe umăr, în timp ce volbura urcă pe
carcasa trenului.
***
Din
umbra balconului său, dinspre ghiveciul pe care-l
veghea, o gheară o silise să se plieze în două.
Părea că floarea ce avea să răsară avea nevoie
s-o vadă astfel curbată, cu privirea ațintită
asupra sînilor moi, unde se legăna batista. Își
aminti de bărbatul ei încercînd s-o apere
de propria imagine, propunîndu-i în schimb una
familiară, ridicată zi de zi cu tenacitatea unui
zidar. Asta pînă într-o zi (ploua mărunt,
duminical, peste ulucile negre, iar o femeie în
cizme de cauciuc planta varză), cînd, aruncînd o
moneda în gaura șobolanilor, se hotărî să moară.
Iar ea rămăsese ca un bloc neterminat, ca o movilă
de mere stricate în lumina soarelui. Floarea se întinse
peste degetele pătate. Bătrîna suflă fumul
care-o îneca și mîngîie petalele.
***
Cînd
îmi trec lama pe picior, îmi închipui ce simt bărbații
cînd se bărbieresc, cum ar vrea să adîncească
lama în carne. Un bărbat cu buze subțiri încearcă
în zadar să-mi vorbească. Bormașina huruie. O
mulțime de oameni clachează. Pielea nu mă
mai suportă: se umflă, se înroșește, se
pigmentează. Soarele ei este orb. În fața
oglinzii, un
aborigen mă învață cum să-mi desenez obrajii,
cum să-mi pictez sînii. Unghiile muiate în culori
urmînd conturul ridurilor fine. Insectele aterizează
pe pielea mea. Voi fi universul lor înșelător și frumos
colorat.
***
Femeia
își rulă grăsimea de pe șolduri, așezînd-o în
formă de inele. Arăta acum ca o rîmă uriașă. O
rîmă uriașă cu o coadă splendidă trecu pe
bulevardul Iuliu Maniu și se așeză sub castani.
Își ținea mîinile în poală și aștepta.
Inelele abia învăluite în mătasea subțire se
ridicau și coborau. Sus-jos, sus-jos. Somnul
transparent. Cuțitul negru sub soarele prea roșu.
Seul se scurge pe trotuar. Cristalizat. Și noi
patinăm în neștire sub castanii înfloriți.
***
O
negresă răgușită
cîntă în surdină, aspirînd singurătatea
camerei. Prin fereastră, lumina felinarului. Mîinile
mi se plimbă pe umerii încă firavi, refuzînd căptușeala
mușchilor. Zgura de peste zi alunecă de pe
chipurile noastre. Vocea negresei se stinge. Somnul
lîngă trupul tău. Căutînd căldura coapsei.
Frumusețea se naște sub palmele mele. Visele migrînd
de la unul la celălalt. Dimineața, deprinderea
luminii, chipul plăpînd, amenințat de zgomotul
străzii. Îmi lipesc gura de umărul tău și simțurile
mele zbîrnîind se întind spre tine. Cînd nu mai
rezist, îmi apăs fruntea de perete, iar peretele
bubuie gata să explodeze. Deschid geamul și încerc
să respir. Totul devine suportabil: putem sta față
în față, sorbind din ciocolata fierbinte, discutînd
despre o mie de nimicuri. Și totuși, ca o eșarfă
molatecă, parfumul cărnii tale mi se înfășoară
în jurul gîtului. Din ce în ce mai strîns.
***
Dugheana
e slab luminată. Înghesuiți, oamenii beau halbă
după halbă. Și ca să treacă timpul mai repede
povestesc, zumzăie, își aruncă sudălmi
transparente. Chipurile uleioase plutesc peste spuma
de bere. Zîmbetul unei femei traversează încăperea
și se oprește pe tăblia unei mese. O clipă tăcerea,
apoi rumoarea, sudălmile (de data asta opace), șuvoiul
auriu. Uneori însă cred că berea nu-i de ajuns
pentru trupurile inerte, cu pielea jupuită și măruntaiele
arse. Uneori, dimineața, cîte un personaj e luat
de vînt și purtat pretutindeni ca un afiș zdrențuit,
înainte de-a fi găsit cuvintele potrivite. Uneori
pînă și sînii albi ai femeii au gust de cocleală
și fiere. Uneori.
***
Trenul
oprește într-o haltă. Numele i s-a șters de tot
de pe plăcuța ruginită. Printre șirurile de
case, un bătrîn înaintează spre linia de cale
ferată. Poartă o haină de piele scorojită și se
sprijină din cînd în cînd în baston. Ne privește
de acolo, de sub ploaia din ajunul anului nou.
Picioarele i se afundă în noroi. Muzica unui
acordeon. Cîntec de inimă albastră. Un țigan se
tînguiește: inocența femeilor pierdute pentru el,
mirosul sexului lor, durerea ce-i sfîșie pieptul.
Picioarele bătrînului s-au afundat pînă la
glezne în noroi. În compartiment e liniște. Se
aude numai ploaia răpăind pe acoperișul de tablă
și cîntecul neostoit al țiganului. În sfîrșit,
trenul se pune în mișcare. Încă-l mai putem
vedea, nemișcat, spijinit în baston. Se aprind
luminile, ziarele foșnesc, oamenii își îndreaptă
umerii, pregătindu-se de petrecere. La miezul nopții
însă imaginea lui va exploda pe cerul capitalei o
dată cu focurile de artificii.
***
Nici
măcar nu-l văzuse bine în lumina stearpă a serii.
Nici măcar nu știa cum arată pînă ce nu-i înfipse
în inimă un bulgăre de cristal, pînă ce
nu-l arse cu fantasmele ei, pînă ce nu-i săpă adînc
între umeri cuvintele de călugăriță pătimașă,
pînă ce nu-l acoperi în grabă cu un tapet
colorat. Și cînd el se scutură de toate aceste
poveri și rămase gol și superb, cînd îi ceru să-l
privească, femeia se năpusti asupra lui, încercînd
să-l sfîșie cu unghiile.
Poeme de Doina Ioanid