Zeii-note despre viziune
(fragment)
de Jim Morrison
Spectatorii: vampiri tăcuţi.
Filmul este cea mai totalitară dintre
arte. Toată energia şi senzaţiile sunt supte īn cap, o
erecţie cerebrală, cap plin de sīnge. Caligula īşi dorea un cap
unic pentru toţi supuşii pentru a-i decapita dintr-o lovitură.
Filmul este acest agent transformator. Corpul există doar pentru ochi:
devine o tulpină pe care au crescut aceste giuvaere moi şi
nesăţioase.
Filmul conferă un fel de falsă
eternitate.
Fiecare film depinde de celelalte şi te
īndreaptă spre celelalte. Cinematograful era o noutate, o jucărie
tehnologică, pīnă cīnd s-au adunat mai multe lucrări, suficiente
pentru a crea o lume alternativă şi intermitentă, o mitologie
infinită īn care putem plonja oricīnd.
Filmele dau iluzia atemporalităţii
datorită caracterului lor regulat şi neīnfrīnt.
Atracţia către cinema stă īn
frica de moarte.
Estul creează acum cea mai mare
masă de filme. Filmul este o nouă formă a unei tradiţii
vechi: jocul umbrelor. Chiar şi teatrul lor imită acest joc.
Născut īn India sau China, jocul umbrelor era alăturat ritualului
religios, legat de ceremonii centrate īn jurul cremaţiei morţilor.
Jocul umbrelor era iniţial rezervat doar
unei audienţe masculine. Bărbaţii puteau vedea aceste spectacole
onirice de orice parte a cortinei doreau. Cīnd mai tīrziu femeile au īnceput
să fie admise, puteau asista doar la jocul umbrelor.
Īn 1832, Gropius uimea Parisul cu Pleorama
sa. Audienţa a fost transformată īn echipajul unei nave īn plină
bătălie. Foc, ţipete, marinari, īnec.
Robert Baker, un artist din Edinburgh, aflat
īn puşcărie pentru datorii, a fost fascinat de efectul luminii care
pătrundea printre gratiile temniţei şi strălumina
scrisoarea pe care o ţinea īn mīnă; datorită acestei
percepţii va inventa prima Panoramă, o imagine concavă,
transparentă a oraşului.
Această imagine a fost imediat
īnlocuită de Dioramă, care dădea īn plus iluzia de
mişcare prin schimbarea īncăperii. Conţinea, deasemenea, sunete
şi efecte de lumini.
Diorama londoneză a lui
Daguerre, se mai
găseşte īncă īn Regent Park, un supravieţuitor rar,
căci aceste spectacole depindeau aproape īntotdeauna de efectele luminii
artificiale produse de lămpi sau jeturi de gaze şi aproape
īntotdeauna sfīrşeau īn flăcări.
Fantasmagorii, jocuri de lanterne
fermecate,
spectacole fără substanţă. Deveneau experienţe
senzoriale complete prin zgomote, mirosuri, lumini şi apă. Va veni
poate o vreme cīnd vom merge la Teatre Meteorologice pentru a ne reaminti
senzaţia ploii.
Cinematograful a evoluat pe două
căi.
Una este spectacol. La fel ca
fantasmagoriile, ţelul lui este recrearea unui substitut total al lumii
senzoriale.
Celălalt este
peep-showul, care-şi
pretinde drept domeniu erotismul şi observarea netulburată a
vieţii reale şi imită gaura cheii sau fereastra voieurului
fără nevoie de culoare, de zgomot sau grandoare.
Filmul īşi descoperă
afinităţile profunde nu cu pictura literatura sau teatrul ci cu
distracţiile populare: benzi desenate, şah, jocul de Tarot, revistele
şi tatuajele.
Filmul nu derivă din pictură,
literatură, sculptură, teatru, ci din vechile tradiţii
şamanice.
Este manifestarea contemporană a unei
istorii īncă īn curs a umbrelor, a
delectării adusă de imagini mişcătoare, a credinţei īn
magie. Originea lui se confundă la īnceputuri cu preoţii şi
vrăjitorii, cu somaţiile īndreptate īmpotriva fantomelor.
La īnceput, doar cu puţin
ajutor, din
partea unei oglinzi şi a unui foc, oamenii invocau vizite īntunecate
şi secrete din regiuni bine ascunse ale minţii. Īn aceste
şedinţe, umbrele erau spirite care protejau īmpotriva celui rău.
Spectatorul este un animal pe
moarte.
Invocă, īnduplecă,
īndepărtează Moartea. Noapte de noapte.
Prin arta ventrilocă,
gesturi, jocuri cu obiecte, şi variaţii ale corpului īn spaţiu, şamanul
īşi semnalează "drumul" unei audienţe care īl
acompaniază īn călătorie.
Īn aceste şedinţe şamanul
conduce. O panică senzuală, indusă deliberat prin droguri,
cīntece, dansuri, īl īmpinge pe şaman īn transă. Voce schimbată,
mişcări convulsive. Acţionează ca un nebun. Aceşti
isterici profesionali, aleşi tocmai datorită īnclinaţiei lor
psihotice, erau cīndva stimaţi. Ei erau intermediarii dintre oameni
şi lumea spiritelor.
Călătoriile lor mentale formau
centrul vieţii religioase a tribului.
Principiul şedinţei: să
vindece bolile. Un sentiment ar putea, de exemplu, domina minţile unor
oameni īmpovăraţi de evenimente istorice sau de moartea īntr-un
teritoriu străin. Ei caută eliberarea de apocalipsă, moarte,
teroare. Caută să devină posedaţi, caută sprijinul
zeilor sau al puterilor, caută să-şi recapete izvorul vieţii din mīna demonilor. Cura
provine din extaz. Vindecă bolile sau le previne īntoarcerea,
trezeşte bolnavii, şi redobīndeşte sufletul furat.
Este greşit să crezi că arta
are nevoie de spectatori ca să existe. Filmul se derulează şi
fără ochi. Dar spectatorul nu poate trăi fără ochi. Īi
asigură existenţa.
Happeningul/evenimentul prin care se
introduce eter īntr-o cameră plină de oameni prin gurile de
ventilaţie transformă acest compus chimic īntr-un actor. Agentul, sau
inhalatorul, este un artist care joacă pentru a-şi fi martor
sieşi. Oamenii se consideră spectatori, īn timp ce joacă fiecare
pentru celălalt, şi gazul īşi creează propriile poeme
folosind mediumul corpului uman. Aceasta ne apropie de psihologia orgiei,
rămīnīnd totodată īn domeniul Jocului şi al infinitelor sale
permutaţii.
Ţelul happeningului este de a vindeca
plictiseala, de a ne spăla privirea, de a ne reconecta
copilăreşte la fluxul vieţii. Ţelul final este
curăţarea percepţiilor. Happeningul īncearcă să ne
angajeze toate simţurile, īntreg organismul, şi să
obţină un răspuns total īn comparaţie cu artele tradiţionale
care se concentrează pe un domeniu mai limitat al senzaţiilor.
Metamorfoză. Unui obiect īi este
retezat numele, obiceiurile, asociaţiile. Detaşat, devine lucrul īn
şi pentru sine. Cīnd această deyintegrare īn pura existenţă
este dobīndită, īn fine, obiectul este liber să devină,
neīncetat, orice.
Subiectul spune "Văd o mulţime
de figuri dansīnd...apoi, trepapt, totul devine conectat."
Obiectele aşa cum există īn timpul
pe care doar ochiul curat şi camera īl surprind. Nefalsificate de
"vedere".
Cīnd nu există īncă
obiecte.
Regizorii de la īnceput,
care-precum
alchimiştii-īşi păstrau meşteşugul īntr-o obscuritate
voită, pentru ca tehnica să rămīnă necunoscută
publicului profan.
*
Separă, purifică, reuneşte. Formula
Ars Magnei şi moştenitorului ei, cinematograful.
*
Camera este o maşină
androgină, un fel de hermafrodit mecanic.
Īn retortele sale, alchimistul repetă
lucrul Naturii.
Puţini īncă susţin că
Alchimia ar fi "Mama Chimiei" şi confundă ţelul ei
veritabil cu acele arte metalice exterioare. Alchimia este o
ştiinţă erotică, preocupată de aspecte ascunse ale
realităţii, al cărei ţel este purificarea tuturor
fiinţelor şi lucrurilor. Asta nu īnseamnă că
operaţiunile materiale ar fi abandonate vreofdată. Adeptul
continuă atīt munca mistică cīt şi pe cea fizică.
Alchimiştii descoperă īn
activitatea sexuală a omului o corespondenţă cu creaţia
lumii, cu creşterea plantelor, cu formarea mineralelor. Cīnd văd
unirea ploii cu pămīntul, ei văd īn asta un sens erotic, o copulaţie. Şi asta poate fi
generalizat la toate aspectele naturale ale materiei. Ei vădpoveştile
de dragoste dintre stele şi dintre substanţele chimice, romantismul
pietrelor şi fertilitatea focului.
Alchimiştii presimţeau
corespondenţe stranii, fertile īntre domenii foarte diferite de
existenţă. Īntre oameni şi planete, plante şi gesturi,
cuvinte şi vreme. Aceste conecţii neliniştitoare: plīnsetul unui
copil şi atingerea mătăsii; spirala urechii şi aspectul
cīinilor din curte; capul unei femeii căzute de somn şi dansul
matinal al canibalilor: acestea sunt conjuncţii care transcend semnalul
steril al oricărui montaj "urmărit". Aceste juxtapuneri de
obiecte, sunete, acţiuni, culori, arme, răni, şi mirosuri
strălucesc īntr-un mod nemaiauzit, imposibil.
Filmul nu este nimic cīnd nu este iluminarea
acestui lanţ de existenţe care face ca o mică
īnţepătură să cauzeze explozii īntr-o capitală
străină.
Filmul ne reīntoarce la anima, religia
materiei, care conferă fiecărui lucru divinitatea lui specială
şi vede zei īn toate lucrurile şi toate fiinţele.
Cinematograful, moştenitor al
alchimiei,
ultimul dintr-o ştiinţă erotică.
Zeii. Evenimentele se
īntīmplă dincolo de ştiinţa sau controlul nostru. Vieţile
ne sunt trăite. Nu putem īncerca decīt să-i facem pe ceilalţi
sclavi. Dar, treptat, se dezvoltă percepţii speciale. Idea
"zeilor" īncepe să se formeze īn minţile cītorva. Ar trebui
să-i īnscriem īn grupuri de senzitivi care dau ocol labirintului īn timpul
apariţiilor lor nocturne.. Zeii au intrări secrete şi ştiu
să se deghizeze. Dar se predau uşor. Prea multă lumină īn
ochi. Un gest greşit. O privire prea lungă sau prea curioasă.
Zeii ne amăgesc cu
imagini. Ne dau
cărţi, concerte, galerii, spectacole, cinema. Mai ales cinema. Prin
artă ne tulbură şi ne orbesc īntru sclavie. Arta decorează
pereţii temniţei noastre, ne ţine tăcuţi,
distraţi şi indiferenţi.
Traducere din
engleză de Paul Doru Mugur