Valentina Chiriță

  

și cred

 

 

și totuși cred că te obișnuiești cu moartea de mic
în după-amieze tăcute, în școli cu ferestre uriașe
în preajma acuarelelor lipicioase
ce iți astupă mai tarziu pieptul cu
greutatea petrosinului
te deranjează de aceea înlemnirea metropolei
dupa 1 noaptea
ca o opera dintr-acelea grandioase
care nu iți spune nimic și te simți ridicol
și te excita apoi mirosul prafului
de pe tramvaiul din imediata apropiere-
mulțumirea e că violența ți-ar deveni intimă
și suficientă-
presimțirile antrenează și fac unghi ascuțit
cu linia discontinuă a trupului tău obosit.

 

 

 

aseptic/ frozen

 

ce binecuvantare ca există geamuri de termopan
acum că afară e mai mut ca niciodată
și te apucă furia și le desprinzi benzile adezive
iți muți gesturile clinice pe marginea spațiului deschis
-e intotdeauna un lipici care persistă
ca niște colți băloși din filmele de serie B-
liniștea iți înfundă gura cu bucăți de vată
într-o ultimă operație de infrumusețare,
poți oricât să netezești spațiul dintre tine si ceilalți
cu unghii,lame si cute striate,
civilizația te va sătura cu lichidul ei amniotic,
iți va pensa genele, vei mirosi a bunăstare,
a săpun pentru copii până la 30 de ani
te va paraliza cu fibula ei infiptă
în măduva spinală , vei poza la antipa,
vei atârna pe pânze semitransparente
deasupra blocurilor din centru , nu se vor
mai vedea ramele ferestrelor
cu vopseaua scorojită

 

 

 

 

 

mediu 1

 

mi-e tare frică de ei, am
broboane de spaimă pe dosul palmelor,
port rochii lungi, mi le strang noaptea
in jurul gleznelor, ei pot intra cu mânuțele lor,
ei au pistoale de lipit, pistoale de ars,
șușotesc serile in atelierele școlilor,
miros a fum negru, troznesc pe cablurile
vechi ale tramvaielor, macină zgura,
eu ma trezesc cu gâtul uscat
cu puncte ciudate pe pulpe
("mișcă-te, mamă, o să ramâi șchioapă,
oloagă , o sa te dăm la țigani"
ei sorb din polonicele lor zemuri,
sângele spumegă, al meu e praf, e alb,e moldamin)
și tot așa nu pot sta niciodata singură,
niciodată calmă
ca fructele fierbinți din solarii
în pânda păianjenilor cu abdomenul gras
ce se hrănesc din așteptare

 

 

***


desigur că există și o binefacere a privirii,
a corpului înstrăinat, văzut încet, cu grație
sau cu ferocitate
(pupilatorul cu țesutul spongios, cumsecade
îmi laudă trupul cu toate gurile lui
ce cască la fiecare zvârcolire a somnului din mine
ei, tocmai cheița ce învarte această jucărie
e spasmul punctului de neîncredere)
cum memoria face din mine o pată fierbinte,
voi nu veți vedea decât
o mână de var
îmbibată de sudoarea muncitorului cu ora

 

 

 

nu intelegi, entuziasmul

 

nu înțelegi entuziasmul mișcărilor mele
e gândit să sufoce ca în ziua de vară
un pepene galben cu miezul poros
acum stau. din povestea cu iepurii albi
și dama de pică nu se mai aude decât
zgomotul bilelor roșii întrerupt de trepte
mănânc cu frica transpir sub duș
întregul perete transpiră fără să facă nimic
și picură mai mult înainte și după
aceste locuri ale stagnării
mă irită volutele și petele din asfalt
sunt acolo să mă agațe pe mine
să-mi pună atele moartea e instrumentală
și accidentul nici măcar spectaculos
acum stau. din pricina fricii totul
se aude ca printr-un burete și mult mai târziu
anestezicul meu e mulajul
simturile mai taie din când în când e moale
dar elastic febril devenind cu incercari
ca ale beteagului care iși mai așează
perna scaunul cu rotile
doar ele în poziție nefirească indicând nordul.

 

 

 

mediu cu REBU

 

nu mă asculta, am pierdut nepăsarea
nu înainte de a o frământa pe buricele degetelor,
am umplut toate scrumierele vechilor petreceri
cu acele resturi de existență marginală
( fumul se desfășura întotdeauna în valuri de tul
el aparținea domnișoarelor de onoare dezamăgite,
cu dessous-urile intacte)
sunt toate acestea gesturi repetate
o mecanică a tactilului
care te ajută să ajungi la alte episoade
-înapoi la guma întărită,
la roboțeii din pachetele de BT,
la vărsta de 5 ani cand mă îmbrăcam
cu urâta rochie de mireasă a mamei
și nu simțeam nimic, dar nimic-
și, de aceea,
după ce toată viața am ținut-o tot într-o petrecere
(nu mă interesau artificiile,
le-aș fi lasat să pocnească pe cerul gurii
ca acel praf colorat a cărui miză
e sunetul, nu gustul)
mă trezesc în intersecții,
admirand relansarea tramvaiului 4,
cu moloz în ochi, gâtul uscat,
falsă senzație de mahmureală,
falsă senzație de sfârșit al petrecerii.
de cealaltă parte a panglicilor despărțitoare
stau muncitorii bronzați/murdari
cu acea lovitură amețitoare pe care ți-o dă
vodca băută în plin soare
și eu tot de cealaltă parte
imaginându-mi tot ce nu a fost,
fraternizând cu placiditatea lor,
înăuntru liniștea gunoiului menajer,
a muncii prost făcute,
a importantului căruia nu-i dai niciodată crezare
ca înțelegerea fumătorilor pentru moartea celorlalți
în afară, violente peisaje fauviste
care nu mai rememorează nimic

 

 

 

mediu ‘87

 

în `87 mama mi-a interzis să mănânc căpșuni
atunci am simțit nisipul în dinți și satisfacția
(pe furiș puteam avea cancer sau picioarele strâmbe
puteam fi chiar bătută dacă eram prinsă)

 

ei copiază noduri de lemn pe tapițerii plastifiate
în baruri fără pretenții la periferie ei
inventează șervețele umede în folii elegante
eu mă proptesc în pragul bunăstării
cu emoții pitice suprapuse ca
muzicanții din Bremen
(numai ultimul vedea ospățul din casă
focul din cămin și le povestea celorlalți)
mă înfrupt cu dinții mei inegali
las urme în fața celebrității apuse a alimentarelor
atârn în galantare din mine nu mai picură nimic
sunt învelită în latex cu aromă de fructe
de aceea cuțitul taie mai greu la început
apoi,când sunt frântă cu mâna,
nostalgia gustă plictisită amandine
în cantine studențești și i-e greață
ca de cartoanele îmbibate de caramel
ale copilăriei mele
nostalgia se satisface de 3 ori pe zi
mă bate ușurel pe capul meu rupt
cu o linguriță inox 332
și i-e bine

 

acum sunt o femeie retardată, bărbatul mi-e indiferent
mai ales când mă distrează
cu lovituri de spatulă pe creasta iliacă
sunetul neputinței cu limba grea atingând
clopotul la vecernie anunță postul negru
apa fadă
boala prezentului fără grăsimi până la deshidratare
oasele mele de copil fără amintiri

 

Valentina Chiriță Născută la 25 martie 1983, absolventă a Facultății de Litere, Universitatea din București, română-franceză.

 

 

respiro@2000-2004 All rights reserved