Dan Sociu

 

 

cintece eXcesive

 

Cîntec eXcesiv I

Încă mi se mai întîmplă să cred că în curînd mi se vor trezi superputerile: zborul, invizibilitatea, întoarcerea-n timp, superelasticitatea, trecerea prin ziduri, dragostea ta –

La 26 de ani, la mijlocul speranței de viață din România, la începutul lui decembrie, la capătul scării abrupte din Green am încercat să te sărut & ai dat înapoi și era să cad -

Ultima dată m-ai atins la muzeu, ți-ai lipit o secundă, cît să nu te vadă prietena ta, urechea de brațul meu și a fost atît de bine, ca și cum m-ai fi atins prima oară -

Ca și cum m-ai fi atins în vară, cînd ratasem ceva și te-ai așezat lîngă mine și ai încercat să mă consolezi, fără să știi că te plac, a fost bine, ca și cum m-ai fi atins atunci –

Cînd aveam nevoie, la muzeu dar, de fapt, în vară, e greu de explicat, și data viitoare, poate chiar mîine, cînd îți vei lipi urechea de brațul meu o să fie ca și cum ai face-o acum –

cînd te caut pe străzi
pentru că am nevoie.


Îmi lipsește fix o mie de lei ca să intru oriunde la cald, și sînt prea timid să cerșesc și nu sunt norocos să găsesc bani, nu am telefon, nu am o cartelă să te sun, nu sunt destul de norocos să dau de tine întîmplător, pentru că tu ești acasă cu el,

te iubesc dar acum
nu mai vreau să te caut pe străzi.


Bucureștiul ăsta îmi înnegrește unghiile pe care le tai în fiecare dimineață pentru tine, pentru că s-ar putea să te întîlnesc. Mă bărbieresc pentru tine, mă dau cu deodorant pentru tine, mă împrumut de haine pentru tine -

Dorm oriunde ca să fiu în același oraș cu tine, pentru că nu am un loc al meu, dar o să am un loc al meu pentru tine, o să omor ratatul din mine pentru tine și o să fac bani –

O să învăț să fiu mai cool decît el , o să învăț toate versurile, piesele și albumele trupelor care-ți plac ție, sau o să te țin în brațe
cînd o să plîngi -


Troleibuzele care nu duc la tine nu-mi folosesc la nimic. Troleibuzele care duc la tine nu-mi folosesc la nimic.
Într-o noapte o să mă lipesc de mașina neagră din fața blocului tău, să-i pornesc alarma, să te trezești enervată să te ridici din pat de lîngă el -


În ultimul timp nu te mai pot vedea decît pe holuri, la o țigară, și tu fumezi trei una după alta, și pofta ta morbidă mă bucură. Cîndva vom face amîndoi cancer la plămîni și-mi doresc să nimerim în același grup de suport, așa,

ca Bonham Carter & Norton,
Tori Amos & Kafka -


Cîntec eXcesiv II

Și mai tîrziu au intrat într-un bistro, repede, da, cuvîntul se potrivea cu întîlnirile lor din ultima vreme (dintotdeauna?), ''trăite ca-ntr-o alarmă continuă'', cu senzația lui ipohondrică de bărbat-ridicol-părăsit-în-stație (deși aveau în față o dup-amiază întreagă și-au stat împreună pînă spre seară ) –

Iar ea a probat un inel avangardist, căci intraseră într-un bistro dada, cum anunța firma roșie, un acvariu cu mese și scaune de sticlă, unde nu se servea nici un fel de mîncare, ca-n bistrourile obișnuite, doar portofele albastre și săruri de baie și inele –

Proba, încîntată, inelul și el, de undeva din dreapta ei, îi privea, cu aviditatea unui Gollum, vîrfurile ascuțite ale urechilor - cît de mult le iubesc, Miss Frodo, my preciousss... sigur că ar fi vrut să le ronțăie puțin dar în fața ochilor îi clipea, întunecat, acel X din mijlocul numelui ei –

Semnul interdicției, al anulării, acel X de pe ferestrele caselor abandonate ( dar și al caselor în construcție, anunțînd că în curînd vor putea fi locuite - ar putea?, ar mai fi posibil vreodată?), și după ce au ieșit din bistro se străduia să calce pe urmele dulci lăsate-n zăpadă de tălpile ei –

Un 86 a înghițit-o, și el a mai rămas, ca de atîtea ori, cîteva minute în stație (micul lui ritual, pregătirea pentru griefingul din fiecare seară), a simțit, violent, cum se scurg în găurile capacelor de canal (cele cu găuri sînt cele cu ghinion) culorile orașului, plecase ea si nu mai era nimic de privit –

Eram ca una din acele păpuși sinistre, cu X-uri în loc de ochi. Din capătul străzii Mecet se auzeau - foarte încet, surdinizate de zăpada murdară - tînguirile stranii ale țigăncilor (fiaaaareeee vechi, fiaaaareee vechi cumpăr), care mă emoționează atît de mult, aproape la fel de mult ca micile anunțuri de pe stîlpi ( pierdut broscuță țestoasă de Florida - în tratament - găsitorului recompensă substanțială) care s-au înmulțit îngrijorător în ultima vreme...

Cintece eXcesive

„Era la Viena, așa cum mi-o închipui în visele mele cu ochii deschiși pentru cazul că am să vin acolo (cînd visez treaz, Viena se compune numai dintr-o piață mică, liniștită, din care o latură o formează casa ta, în față e hotelul în care am să locuiesc eu, în stînga e gara de vest unde sosesc eu, și în dreapta gara Franz Josef de unde am să plec; da, și la parterul casei mele este un restaurant vegetarian unde mănînc eu – nu ca să mănînc, ci ca să duc un fel de greutate cu mine înapoi la Praga”. (Scrisoare catre Milena – Kafka)

Cîntec eXcesiv IV

Apă, apă peste tot, și nici un strop de băut,
50 de posturi TV, și mai nimic de văzut,
întins în pat – și-mi pare că mărșăluiesc –
cu ochii injectați, privesc
știrile, poate va arde
ceva pe strada Sfinții Voievozi
și, preț de-o clipă,
o să îți zăresc
picioarele-n ciorapii galbeni, cînd ieși
fugind,
din bloc,
ferindu-ți fața
nu atît de foc, cît de solzii
reci ai camerelor
video
care nu adăpostesc,
cum simți că nu te mai adăpostesc
cuvintele (îmi spui că nu știi
dac-o să mai scrii
și ți-e frică), deși
the word
is a way of murdering
the outside world, adică
tot ce i-a rămas
unuia ca mine,
ce i-ar mai fi rămas
uneia ca tine,
„genul de oameni
care nu se simt bine nicăieri,
indiferent de orice”,
cum îmi spuneai
într-un mail.

În curînd o să mă uiți, Ruxandra,
și-n timp, încet încet, mesajele mele
le vei trece-n junk-mail.


Cîntec eXcesiv V

O nesfîrșită sfîrșeală, atunci, în a treia zi de Congres
mă luase, pe balconul camerei tale de hotel,
în timp ce Komartin îmi explica de ce anumite poeme
tolerează greu virgula, ca pe un corp străin. Erai un corp străin
pentru mine, dormisem lîngă sînii tăi dar, prea beat și prea laș
n-am îndrăznit să-i ating. Afară ploua, octombrie fumase
un joint ieftin, și se paranoizase, scaunele de răchită, ude, copacii
din fața hotelului păreau foste vedete copii, căzute
în alcoolism și uitare. Virgula, punctul, sînt bune uneori,
marchează cezura, sau cam așa ceva, vorbeam despre poezie și
undeva mă aștepta o soție pe care n-o mai iubeam, un șef
căruia-i trăsesem clapa, și urma să mă dea afară, mi se rupea.
O sfârșeală care nu se mai termina, și greață, și o tristețe de film
prost, „noi poeții începem în tinerețea noastră cu tristețea
și sfîrșim în deznădejde și nebunie”, toate întîlnirile astea de poeți
sînt carnagii, Claudiu abia se mai ținea pe picioare, eu înghițeam
colebil cu pumnul, doar bătrînii erau în formă, cel mai energic dintre ei părea Flora, urma să moară în iarnă, l-am văzut în ultima lui seară, după o săptămînă am părăsit Bucureștiul în care venisem pentru tine, ceilalți credeau c-am venit să mă scot.

 

Cîntec eXcesiv III

JAM:

nu sînt eu singura și ce dacă nu sînt singura
mai sînt încă o sută și ce dacă mai sînt o sută
toate sînt corecte doar eu nu
toate au dreptate doar eu nu
toate sînt vii doar eu sint închisă aici
dacaă tai doar puțin răul dispare
dar numai pentru a se întoarce apoi
numai noaptea dar totuși
în fiecare noapte

nu sînt eu singura și ce dacă nu sînt singura
celelalte dansează între fotografii și neoane
tălpile lor sînt cînd reci cînd fierbinți
pe pieptul meu sedat și puternic
dacă aș tăia mai mult ar dispărea cu totul
daca aș tăia mai mult aș rămîne întotdeauna tînără
ca o fotografie între neoane

nu sint eu singura și ce dacă nu sînt singura
toate sînt cuminți doar eu mă apropii de foc
rochia mea de plastic explodează
apoi arde încet

Tu ești Oana Sîrbu și eu tocesc noaptea
la matematică și șah pentru tine.
Tu ești Daniela Bucur, dintr-a VI – D
și eu sar de la etajul doi, ca să mă vezi sîngerînd.

Eu vin din Bukowski,
tu vii din Turgheniev,
și nu avem nici o șansă,
nici o șansă să ne-ntîlnim.

Cînd nu ești lîngă mine,
și nu ești niciodată,
inima mea e cîmpul gol,
presărat cu gunoaie

al primei dimineți
după Woodstock.

 

Toată iarna am așteptat durerea mea anuală de dinți

Care mă ia de obicei prin ianuarie
comunicare instalare planificare coordonare
și mă ține cîte două, trei săptămîni cumplite,
investigare pregătire antrenare demonstrare
anul ăsta m-a prins în martie,
proiectare angajare dezvoltare îmbunătățire
cînd tocmai credeam că, gata, am scăpat,
programare administrare evaluare prognozare
și mă pregăteam să vorbesc mult, să le spun prietenilor
îndrumare asistare implementare motivare
cît îmi sînt de indiferenti, să rîd , să fluier după femei,
clasificare inițiere negociere rezolvare
acum nu pot decît să tac, să nu las aerul să-mi intre în gură,
conducere inspectare ocrotire convingere
și să mă zvîrcolesc neputincios, nici un analgezic nu mă ajută,
instruire organizare supervizare testare
și mama tușește lîngă mine, și nu mai avem bani pînă pe 8,
și verificare și vînzare, spune un om deștept la televizor,
acestea toate sînt cuvintele de succes ale noii generații,
Cuvintele, șoptește, înfiorat, și-și mîngîie ramele argintii ale ochelarilor.

 

shanghai truelove ltd.

pentru ioana si bogdan

14:30, fiica mea doarme.
Fetițele care i-au fabricat pijamalele
dorm si ele acum
la celălalt capăt al lumii.

 

 

Fata pe role

Ras în cap
și îmbrăcat într-o pereche de pijamale vechi
care puțeau a transpirație acră,
pătate de salivă
și de sîngele scurs din nas
și din urechi
în nopțile ultimilor ani,
am ieșit în stradă
hotărît
să arăt
exact cum mă simt.

Abia pe la a doua intersecție
cînd au început să rîdă și să-mi înțepe cu scaieți
coastele ieșite prin piele
am văzut că eram gol și
bătrîn,
dezgustător,


hei, nici chiar așa,
am strigat, nici
chiar așa -

și puștoaica pe role a urcat trotuarul sărind.

 

 

Nu. O poveste de succes

"totul sfîrșește mizerabil" (Eugen Ionescu)

Ai 23 de ani cînd scrii cartea asta,
sînt cu trei ani mai în vîrstă
cînd o recitesc.

Ești un puști simpatic.
Întotdeauna te-am preferat
ca personaj
istericilor Cioran, Eliade,
la 15 ani știam aproape pe de rost
Cîntăreața cheală -
vei fi celebru și,
da,
nefericit, cum ai prevăzut,
vei muri în 1995, bătrîn clovn alcoolic.

Peste un an terminam liceul.

 

johnnie walker

Doamne, fă-mă tare
ca tastele unui automat de poker.

Mi-am băut banii de drum
și ploaia a ruinat toate chiștoacele.

Să-mi adun destul curaj
cît să ies din buda autogării
și să-i zîmbesc unui șofer:
adevărat îți spun ție, frate –
astăzi vei trece cu mine prin Hlipiceni.


&

Doamne, dă-mi puterea fustei scurte.

Șapte bărbați așteaptă în crîșma gării.
Așteaptă privind tulbure peste pahare -
picioarele ei sînt grosolane,
bătrîne, strînse în ciorapi găuriți.
Se lălăie sub fusta scurtă,
pătată de bere.

Și toți șapte visează cum,
pentru o clipă, le-ar lua cu ei
în compartimentul cald,
cu perdelele trase.

În drumul spre casă.

 

Beau pentru morți

Beau pentru morți

cam atît știu să fac
dar o fac profesionist,
cu migal㠖

beau pentru cei doi adolescenți
care s-au aruncat, îmbrățișați,
de pe un bloc din Craiova.
Înainte de a
Aluneca în statistici
și-au ars buletinele,
certificatele de naștere,
diplomele de bacalaureat.
Și, desigur, poliția și presa
au tras, imediat, concluzia
că erau sataniști.

Crucea întoarsă e semnul generației mele.

Pixelii care luminează,
noapte de noapte,
fesele ei adormite
sînt tot atîtea mici cruci întoarse.
Din cînd în cînd
mă ridic
de lîngă ea, clătinîndu-mă,
ciocnesc păhărele
cu ecranul
televizorului.

Din cînd în cînd mă ridic de lîngă ea –
dormi liniștită, sînt proprietarul știrilor,
tatăl lor, -
și vărs cîte un strop
pentru fiecare mort
degeaba:
covoarele au putrezit,
piciorul se-afundă-n ele
ca-n noroaiele unei alei de cimitir,
după ploaie.

Dimineață vei spune:
e foarte trist dar nu e poezie.
E un fel de articol de ziar.

Aș vrea eu.

Nu, iubito, e doar o biată poezie –

beau pentru morți,
„o licoare pe care nici eu, nici tu
nici un al treilea nu ne-a pregătit-o –
sorbim ceva gol, ceva de sfîrșit”

 

 

Imagista de la Urgență

Ficatul mărit dureros
pe monitorul alb-negru –
unghiile ei argintii
îmi ating,
în treacăt, firele albe
de păr pubian.

Transpir și mi-e rușine
că transpir.
Mi-e rușine
Că sînt atît de slăbănog
și bolnav.
Ficatul meu obscen
mă face de rîs
în fața imagistei de la Urgențe.
Mamei, care pălăvrăgește
cu ea despre salarii și
asigurări medicale,
îi e rușine de ficatul meu.
Îi e rușine că nu lucrez nicăieri,
că nu am asigurare
și numai numele tatălui meu mort
îi oprește să mă arunce în stradă.
Jumătate din orașul ăsta
au fost elevii lui taică-miu.
Ficatul meu
îi face numele de rușine.
Atîta tehnică scumpă
irosită pe mine.
Sînt nimeni
și niciodată imagista blondă
de la Urgențe
nu mă va atinge
ca pe un bărbat sănătos.

 

***

pentru claudiu komartin

În decembrie am devenit bărbat:
am dat prima șpagă.

Miha era în maternitate și
citea Crize,
cartea Domnicăi Drumea.

Tu cît ai dat,
l-am întrebat pe Ianuș
după ce a născut Domnica.

Cînd s-a născut Ioana,
pe 14 decembrie, la ora 13,
americanii arătau prima înregistrare
cu despăducherea lui Hussein
proaspăt capturat într-o grădină de curmali
înfloriți
în decembrie.

Băiete, bărbat devii, stîlp al societății,
cînd ajungi să primești
prima șpagă, e, mai nou,
ăsta, un gînd al meu
ca pocnetul unui dos de labă uriașă,
părintească,
peste ceafă.


 

&

În timp ce mă cert cu o proastă de funcționară
revoluția rave se naște și moare
undeva,
departe de mine.

În fața ghișeelor
o mulțime transpirată ca la Love Parade,
aici nu se dansează și toți se urăsc –
aici noi sîntem ăia
și numai între noi,
în momentele de grație,
sîntem un fel de ăștia – cu spinările încovoiate,
saci de cartofi
încercînd să stea în picioare,
căzuți în cur de admirație
pentru miliardarul orașului
care și-a trimis fiul cel mic
la spînzurătoare
și-acum îi construiește
mega-troițe.

Nu-mi pasă de cultura rave
dar mi-e ciudă.
Miha m-a trimis să votez pentru că,
zicea ea,
primarul s-ar putea să-mi numere
ștampilele de pe buletin
la următoarea audiență.
Frica de ziua de mîine – și de poimîine,
și de restul vieții – ne face stupizi,
vicleni, bizantini.

Diseară, cînd ea îmi va spăla pantalonii,
primul lor proprietar
se va îndopa cu energizante,
va coborî pe străzile Berlinului
și
va dansa.


 

&


În timp ce mă cert cu o proastă de funcționar㠖

Încerc să mă gîndesc la altceva:
încerc să mă gîndesc
la roboțelul pe care l-au trimis americanii
să se tîrască pe Marte.

Azi dimineață a ridicat, pentru o clipă,
capul spre cerul
de-acolo, deși fusese programat să meargă
numai și numai
cu nasu-n
pietroaiele roșii -

Un fel de vierme intestinal
ne împarte formulare –

numai cu nasu-n
pietroaiele roșiatice,
și tot stuff-ul NASA
au sărit, panicați, în picioare:
așa ceva nu trebuia să se-ntîmple.

Diseară voi adormi, rupt,
cu picioarele umflate,
în mijlocul știrilor,
chiar înainte ca ei să spună că,
desigur, roboțelul a văzut pe cer
un fel de
lumini bizare,
neînregistrate
nicăieri.

 

cu gura uscata de ură

renunță la smacuri
îmbracă-te-n saci
înăsprește-te
fă-te o lege împotriva mea
fă-ți casă cu mine
la casa de amanet
în duba poliției
la urgențe
pe acoperișuri
printre gunoaie căzute din cer
goi cu gurile
cu găurile
larg deschise
s-așteptăm vîntul turbat
care să ne curețe
mațele
culcă-te lîngă mine în betonieră
doi avortoni găsiți în container
două hoituri îmbrățișate-n portbagaj
nu mișca
ceva în noi
încă respiră
sub tonele de ciment
scîrba de dragoste vrea s-o ia de la capăt
că io și tu am mîncat tot
am băut am futut tot
ce se putea unu la altu
împreun-am strivit coșuri
păduchi
ce știu ăștia
ce să le zicem noi ăstora
despre noi
ce să ne mai zicem
sub tavanu luminat de urlete
ne scuipăm
cu gurile uscate de ură


 

&


dragoste cu vată-n nări
dragoste cu bani pe piept
vreau să scriu despre tine
cum ar scrie un cîine
cu fața-n cearșaf
prizez linie după linie
din mirosul tău
în genunchi
te văd cum te duci
cu soarele-n stomac
prinsă-ntre mașini
în mijlocul străzii
ca-n mijlocu iadului
simți gura mea
cum te sufocă


 

&

vietatea din mine
simte cum se trezește
vietatea din tine
cu ochii lipiți
cu urechile-nfundate
scîncește speriată
frica gîlgîie-n noi
toată noaptea au zbierat lîngă gară
și dimineața e o ușă
ruginită de bloc
prin care ieși după o jumate de pîine
toată noaptea o femeie
anunță trenurile altora
după fiecare anunț tresărim
ne pocnim cu coatele-n față
lîngă tine mă simt
tot timpul ca un jeg și
rasă-n cap


 

&

e tîrziu spui
hai acasă
și ne trîntim pe trotuar
și ne aprindem
degetele
o zgîrietură pe gîtu tău
sclipește-n bătaia farurilor
te văd jupuită
între mașini
le iei ochii
strălucești
proastele-și caută punctu g
tu și cînd te gîndești la ceva frumos
te simți bătută
fața ta
e un drum noaptea printre blocuri
chiar și-n zilele bune
cînd nu ne-a scuipat nimeni
și ne-am privit


 

&

într-o zi am răcnit foarte mult amîndoi
și tu ai plecat tremurînd
în hol tremurai și nu găseai ieșirea
te-ai lovit de ușă
în drum spre ieșire
ai tras peste mine încă o pătură
mi-ai lăsat apă într-o cutie
ți-ai uitat haina
ai luat pantofii mei
și te împiedicai pe scări
uși trîntite curentu
ți-a luat mințile
ochii tăi sînt acum albi
intru în tine și cînd termin
am în cap vorbe
aceleași de fiecare dată și le uit
uit cîte ceva din tine
ți-am uitat picioarele
în capu meu ți-au paralizat
nu le mai simt
deschid ochii și
nu le văd


&


dragoste cu spălături stomacale
dragoste cu falcă legată
ne-au băgat pe gât
geografiile lor
de căcat
și nu mai avem unde pleca
în casă ținem numai muzică
fără voce
pencă vocea e dracu
muțenia dintre noi
ne strepezește dinții
nici o rochie albastră
în toată casa
mîinile reci
chiuveta-nfundată
nici un pește portocaliu
în chiuvetă
culorile-s dracu
io și tu sîntem sora mai mare
a oarbei
am obosit să-i povestim
căpețelu ăsta de lume
și surioara noastră e surdă


 

&

casa noastră
și grădina numa ciment nu
te pot ascunde
după tufe copaci
nu ne putem arunca pe spate
în iarbă
în bucătărie
ne tremură
mîinile
nu putem duce la gură
în dormitor
nu ești niciodată
sub pături
încercăm să ghicim
mațele căruia dintre noi ghiorăie
picioarele cui sîngerează
la anu
zici
la anu
ca și cum ai spune
anu trecut
altădată

&

ne ridicăm
din cînd în cînd
în picioare
ca și cum am lua
o hotărîre de anu nou
neconvingătoare
fără speranță
cînd ne atingem
din întîmplare
sunăm
ca două căni de tablă
ciocnite
la o sărbătoare
săracă
în camera cea mai veche
a casei
în camera cea mai întunecată
a casei
ascultăm
cum se scufundă
bărcuțele noastre de hîrtie
în fiertura de alaltăieri
avem zile
la greu
frumusețe-ntre noi
cît în fața moartă
a lui marylin monroe


 

&

spun dragoste într-o limbă
învățată din interdicții
scriu dragoste cu noduri în gît
o femelă înaltă
mă pîndește
îmi zdrobește falangele
cu o riglă de fier
dragoste dată afară
din casă
tu știi dragostea
doar ca pe-o fugă de-acasă
gifîi sub mine
ca la capătu fugii
și la capăt nu te-așteaptă
nimic
nimeni nici măcar eu
șoptești dragoste cu noduri în gît
asculți tremurînd
casa ta
cum se izbește în ușă
dragostea lor amenință
ne vor scoate de păr
goi pe casa scărilor
ne vor vorbi în limba lor
limba noastră de dragoste


 

&

aș vrea să-ți pot vorbi
cu blîndețe
ca și cum ferestrele
casei noastre
ar da înspre mare
și zilele ni le-am petrece
privindu-ne
și seara ai picta
sau ai țese
și prietenii ar veni la noi
înotând
și organele noastre
și-ar fi uitat pentru totdeauna
activitățile fasciste
și viața noastră ar fi curată
ca un cuțit de măcelărie
proaspăt șters


 

&

te trag după mine
în camera cu frig
camera cu frig
e camera cu întuneric
camera cea mai veche din casă
acolo îmi țin hîrtiile
și hîrtiile mele
put a varză stricată
hîrtiile mele put
ca bolile tale femeiești
din ele-ți citesc acum
despre cum o să mă părăsești
și începi să scîncești
ca un pui de focă
uitat pe-o banchiză
te urăști
acum ai vrea să plîngi
cu totu
inima și mațele și ficatu
și stomacu tău
stau în tine ca-ntr-o hulubărie
în scîrnă și întuneric și se zbat să iasă
mă plimb în juru tău
și mîinile mele
nu știu ce să-ți facă
atîrnă uscate
sîngele lor
s-a urcat la tine în cap


 

&

tu te gîndești acum
la mine
ca o femeie slăbită de cancer
la taioarele ei verzi
pe care nu le mai poate purta
în timp ce-ți mîngîi genunchii
tu nu te mai gîndești
deloc la mine
și eu continui să-ți mîngîi genunchii
cu milă
cum aș mîngîia
două capete mici
arse de chimioterapie
genunchii tăi sînt acum
un bărbat străin
care te ține în brațe
pe care-l urăsc
ochii tăi albi se întunecă încet
prind culoare
în curînd o să-ți revii
speriată o să mă simți
ca pe un lătrat furios
lîngă picioarele tale
pe care de mult le-am uitat


 

&

dragoste cu hainele mele
aduse în brațe de la spital
dragoste cu tot plumbu orașului
în singe
soldățelu meu de plumb
că io și tu am fost turnați
din aceeași lingură de plumb
sora mea de lingură
io și tu ne-am făcut
casă noaptea
pe pragul farmaciilor închise tremurînd
io și tu adormeam îmbrățișați
în fiecare noapte pe altă targă
ca bogătanii
io și tu mărșăluiam rupți fără scop
cu un singur scop precis întunecat
bolborosind singura rugăciune
pe care-o știam înger
îngerașu meu
numa-n față
să nu dai


 

&

proastele-și fac ungiile horoscopu
tu și cînd te simți elegantă că ninge
aștepți să fii pedepsită
aștepți să-ți sune apa neagră-n cap
momentele tale cele mai bune
înțepenesc pe loc
ca o cizmă-n noroi
întinde-te lîngă mine
lîngă peretele public
s-așteptăm cum așteaptă
lucrurile alea scîrboase
la prima vedere
dar care apoi fierte sau arse
te-ajută să treci ziua
s-așteptăm un fel de bunăvoință
care să ne jumulească
și să ne treacă prin foc
și capătu nopții
să ne-nghită
ca pe otrăvuri prietenoase

 

***

Bumerangurile
meșterite de tata,
nici
unul
nu s-a întors
la mine.

Bărbații îndoliați sînt atît de frumoși,
în cămășile lor negre,
nebărbieriți, cu smocuri albe de păr
pe care unii și le-arată
atunci
prima oară,
cu ochii roșii
ca dintr-o fotografie de rupt,
și mai tot timpul
în cele trei zile
băuți,
pierduți – înmormîntările s-ar transforma
în adevărate nenorociri
fără simțul practic al femeilor.

Cea mai practică dintre toate,
și nici măcar rudă apropiată,
cea care dusese în spate
înmormîntarea – știa mersul,
rutina, ritualurile,
era acasă la ea
printre prapuri, găleți, colaci,
dădea ordine, calcula, alerga -

cea mai tare dintre noi
se trezise în a doua
noapte de veghe
urlînd.

Am rezistat o noapte întreagă
printre picioarele bărbaților,
ascultîndu-le poveștile din armată,

- iar pe la 5
șefa înmormîntării s-a trezit
urlînd numele
mortului –

spre dimineață, înainte de a mă culca
cu gura coclită de vin,
mi-am pipăit,
dezamăgit,
bărbia perfect netedă.

 

***

Drumul spre casă nu mai e drumul spre casă.

Într-o seară am cărat cu nevastă-mea
zece găleți cu căcat –
cred că din 98 nu ne-am mai simțit
unul lîngă altul atît de bine:
vomam și rîdeam, rîdeam și vomam,
- am jurat atunci
să nu mai mîncăm niciodat㠖
printre cîinii înnebuniți de duhoare,
printre bibilici, în bezna de sub zarzării înfloriți
lumina lanternelor tăia picioarele ei
grosolane în uriașii pantaloni de trening ai lui
socru-miu, și cu adevărat picioarele ei coborau,
ca-n pildele lui Solomon,
direct pînă-n moarte.

Apoi, pe nespălate - cum se și face
după zdrobitul strugurilor, după înmormîntări
sau după lucrările cu vidanja –
pe nespălate am făcut dragoste-n draci

și din întuneric
ne fixau ochii albaștri
ai fetiței noastre –

drumul spre casă n-a fost niciodată drumul spre casă.

 

Poezii de Dan Sociu

 

Dan Sociu, născut la 20 mai 1978.  Cărți publicate: Borcane bine legate, Bani pentru încă o săptămînă (2002, Junimea) – a luat premiul național Mihai Eminescu; Fratele păduche (Vinea 2004). În curînd va apărea volumul Cîntece eXcesive, la editura Cartea Românească.

   

 

respiro@2000-2004 All rights reserved