Angela
Furtună
între acelea
două nu există un al treilea. astfel se cuvine să privești.
memoria
unui om poate
fi o sală goală
despre care
custodele repetă mereu vizitatorilor
că a găzduit,
cândva, câteva săbii japoneze.
sala e
tulburată de ecoul unor pași.
nu de dicția
lor perfectă.
pașii vorbesc
despre oamenii ce înfulecă spațiul,
risipindu-se
la rândul lor.
estul era un
deșert pe care barbarii utopiilor înscriau
fără încetare
discontinuități neuniforme
ceea ce este
făcut nu este cel ce va fi făuritorul
abia izbăvită
de trup. viața de număr cu multe zerouri.
nu e simplu să
spui buna ziua
în cyberspace.
și să inciți
lumea la o polemică virtuală. o cafea tare și aromată.
pe mine m-a
invitat într-o seară cineva la o călătorie pe lună. i-am raspuns că am
facut cândva și patinaj viteză. știu, deci, cum e să zgârii o oglindă.
prindeam bine oglinda cu ambele mâini și o strângeam în brațe.
oglinda se
hrănea cu minusculele mele grimase. flămândă ipocrizie.
oglinda mă
înfuleca în fiecare zi.
voluptuoasa
oglindă.
axa sinelui ca
loc geometric al imaginilor la oglindă.
cu un reperaj
rapid,
orizontul
dezirabil al amintirii mă regăsește și mă ademenește
oriunde aș fi.
aspirare de
metonimii hiperbolice. eu știu că nu sunt decât un număr
cu opt zerouri
înscris în
statisticile unui tiran.
estul ca
văgăună a sufletelor sălbatice pe cale de dispariție.
în ce fel,
mamă?
o fiară care
evită necesitatea.
o casă este
un gând de
protecție: te bagi înăuntru și astepți să fii atacat.
pereții se
clatină din când în când,
dar aerul
ramâne afară. pulsând, zvârcolindu-se ca o mână
ce nu mai
poate apuca mâna salvatoare a celui ce se îndepărtează odată cu
realul.
în casă e
cald și albumele de artă foșnesc ca niște copaci nervoși.
filele lor
îmi amintesc de privirile zairei.
despre care,
acum, nu mai știu cine era,
deoarece nu am
văzut-o niciodată,
cu toate că mă
gândesc mereu la cele câteva vorbe schimbate prin telepatie și din
care au răsărit ulterior plante nemaivăzute.
sau poate că
așa ne vom întâlni noi două odată: față în față, ca două hoațe,
tabloul și privitorul.
estul ca
mahala a cleptomaniei
întinde mâna
și înhață sufletul potrivit pentru tine
ca un înțelept
neînțeles, întunericul.
am ținut un
jurnal la zi, înainte ca istoria să înceapă a pluti în neorânduială pe
apa ce scotea morții din cimitire și îi arunca în lacurile de
acumulare ale manipulării.
și în
studenție îmi plăcuse să păstrez biletele de tren și de avion.
într-un album
cu pagini uriașe am adunat de fapt schițe arhitectonice și am
construit o schemă a traseului pe care l-am parcurs ca să ajung aici.
ce se remarcă
pe ultima mea fotografie de grup cu bărbați tineri? o femeie adevărată
are în jurul gâtului un boa constrictor. eșarfa flutură ușor pe linia
orizontului.
plajele de
nisip sunt numai plaurul fin al ideilor despre sexualitate. scriu cu
litere mici, cursive. corpurile atârnă de propria lor moarte ca niște
mărgele grele înșirate pe un lanț de argint.
estul miroase
a tămâie și a fân proaspăt făcut
forme
invizibile de identitate
ceea ce vezi
și auzi în tine.
voi afla mai
târziu
ceva despre
cine nu sunt. seara, când se așează la masă, familia regăsește un
ritm. ne privim complice.
fiecare vede
în farfurie un ochi care se dilată până ce se încleștează în jurul
privitorului și îl absoarbe, ca o ventuză, în propria mitologie.
vântul
creează poveștile, nu omul.
el doar le
răspândește printre frații săi, atunci când se oprește din arat și din
semănat. povestea estului s-a răspândit din închisoare în închisoare,
din domiciliu
forțat în domiciliu forțat,
din groapă
comună în groapă comună, din angoasă în angoasă. primejdia de a fi
jefuit de zdrențele amintirilor traumatice se agață de mine precum un
magnet. în următoarea zi, el poate cădea în apă ca o monedă veche și
prețioasă.
clinc.
trauma estului
este pădurea lui de lanțuri și de sârmă ghimpată din care femeile,
selecționate ca instrumente ideologice de montă, foarte practice,
și-au făcut rochii și placente. fără armură crește ziua ca o piele de
prunc peste rănile putrede ale estului.
privindu-ne
prin judecata absenței
veghea și exodul încântârilor. promisiuni uitate.
eul este un foișor. un loc
de observație a absurdului.
aș vrea
să mor în străinătate.
să
mănânc zeamă roșie de sfeclă și pâine de secară. să aud cum se
desface-n mine botul unui mugure.
ea
cădea în lume ca un sac plin cu faruri stinse de mașină. zgomote seci
de cranii cu care femeile estului au împus zidurile ca pe niște
pântece tari.
nașteri
mute în care mama se înfășoară în propriul copil pentru a auzi mai
bine zgomotele lumii.
ce se
întâmplă afară?
o
voce inefabilă foarte tânguitoare
povești cu prea multă hemoglobină. geneze și evadări.
pe pardoseala de la urgență
zăresc o pată de sânge.
ba nu,
o fragă.
ba nu,
un crater.
asistenta îmi bagă acul în venă.
atacul
de panică este o uvertură la ceva misterios.
îngrozită de luminile din camera de anchetă, am învățat să merg cu
ochii închiși. vârfurile acelor intrau ușor în mintea anesteziată.
apoi degetele gălăgioase ale brutelor. apoi corpul lor aspru. apoi
moartea lor de porțelan.
estul
era o cameră de anchetă.
o
caracatiță se așeza în fiecare zi pe umerii mei și mă obliga să-mi
imaginez moartea. scriam apoi textul despre moarte, la comandă, îl
dăruiam profesoarei și plecam.
liniștită? până a doua zi, când estul izbucnea din nou în noi ca o
pandemie de ciumă prin implozie.
un nou
text despre moarte. însoțit de un alt banc despre dictatorii roșii.
pe
rever, câteva picături de salivă din gura acelui propagandist ce nu se
putea propaga decât prin rețelele de copii făcuți pe bandă rulantă.
fiecare înțepătură mă ademenește către versantul vieții.
de la
etajul XIV, ca dintr-un alt secol, se vede o pată galbenă alungindu-se
pe imaginile în sepia. doamna katherine spală prin imagini lichide
prizele de opium ale soțului ei.
frumusețea va salva lumea.
inteligența o va distruge.
când să
plătesc marfa la casă, îl zăresc pe dostoievski cerșind de o tigară.
mie
îmi ceri tu esența ființei? știu o grădină în care cineva, sub o
lespede, suge sânge.
a, nu,
îmi explică dumnezeu, amabil, pământul bea sângele fratelui tău.
întâiul frate mort. al doilea frate mort. al treilea frate mort.
sângele floral. fugară.
timpul este trupul nașterii
astere ademenindu-l pe chiron vindecătorul.
un pseudonim în formă de
enigmă.
astere.
chitara mea avea coarde din intestine de pești. ciupind deasupra serii
o coardă infectată de melancolie, l-am întâlnit pe chiron
tămăduitorul.
ce
cauți în estul sălbatic și ideologic? l-am întrebat.
aveam
multe blesteme și vrăji , aveam descântece și leacuri.
babe
înfipte în cruci de lemn fraged.
maeștrii de ceremonii sodomizatoare și bibliotecari ce jefuiesc
cadavre. biblioteci desfigurate de ciuma naționalistă. colecții de
frunze moarte scufundate în foc. cărți mutilate. volume arse. tomuri
violate. istorii amputate. culturi șterse din memorie. poeți atârnați
cu capul în jos de propriile versuri, pentru a plânge cu sânge.
astere.
chiron
mă purta în brațe prin reanimare. te legăn, zicea, te scutur de
obiecte, te duc la îndumnezeire.
numai
ce-l vedeam trecând pe la geam, întunecând estul.
există două timpuri : cel care mă macină și cel care nu există
dumnezeu este vocea aceea mică de care se agață frica.
femeile, ca niște pâlcuri de sălcii, se aplecau fluide deasupra unor
menhire unde locuia magia estului.
singure.
tinere
femei invizibile.
pe o
buză de mal, absorbită în ritualuri sacre, bunica se înclina sub
greutatea toporului. îl ridica deasupra capului cu o anumită lentoare,
închizând ochii. apoi îl rotea în aer cu o mișcare de 360 de grade,
scoțând un strigăt, cu care reteza lemnele desprinse din trunchiurile
prăbușite în apă. lovitura cădea la două secunde după strigătul
victorios, împiedicând lemnul să se zvârcolească. bunica purta cămăși
albe cu altiță și pui brodați de mână în roșu și negru, iar pantalonii
bufanți de călărie o deosebeau de toate celelalte femei. pentru ea,
estul era o încăpere funerară plină de cântece războinice.
morții
sunt odgoanele cu care dumnezeu ne leagă de mal.
la ce
bun să ne tot îndepărtăm?
datoria
omului este să-și aștepte nașterea. ca pe o poiană furată.
dar
ei furau visul de la gura copilului meu, înțărcându-i mintea
schiță de târfă ideologică în țara uterelor gonflabile. sclavele.
abia acum văd.
casele se scufundă sub noroaie. grădinile se lăbărțează pe coapsele
altădată oacheșe. mușchii mimicii se subțiază. femeile se despart de
trecutul lor în danele porturilor vechi. din containere de oțel se
aude mugetul cu care visurile se zvârcolesc ritmic. ca niste mușchi
străfulgerați de orgia totalitară. un sclavus rubeus transformă
femeile vizibile în femei invizibile.
al
doilea sclav le leagă de pământ.
al
treilea sclav leagă pământul de cer.
iar
ultimul sclav nu știe niciodată ce urmează.
dumnezeu, răbdător, pune arătătorul pe hartă.
deconstruirea estului prin deus otiosus. masa ginecologică oficiind
multiplicarea ideologică a omului nou. primul procuror își băga toate
degetele în sexul ființei gazdă. uterul ei se încolăcea în jurul
popoarelor mici. copii storși sub teascul unui genocid trecut cu
vederea. mamele lor se dizolvau în formol. condamnate să se screamă.
a fost
odată o țară de utere gonflabile, sau poate tunuri cu rază medie de
actiune, prin care dictatorul roșu spărgea ferestrele mici ale
pământului.
cioburi
de femei.
râme ce
se târau printre picioarele groase ale căpcăunilor.
vitraliu cu fragmente de priviri hăituite, portalul apocalipsei
strălucirea
lui începuse să pălească. sevraj cu dumnezeu la descarcerare.
viața este o formă de telepatie. adesea, un limbaj indecent.
ca să nu mai
tânjească după noi, dumnezeu ne-a inventat. de-a lungul unui țărm
pietros, un succedaneu , mai degrabă o confesiune: vreau sa te iert,
doamne, pentru că m-ai făcut perfectă. tot ce îmi doream pe când nu mă
născusem încă era sa fiu doar un ciob.
când îmi pipăi
liniile trupului, simt că dumnezeu este cel care are nevoie de mine.
nu eu de el. și totuși, rămânem împreună în intuiția cuantei.
doi deținuți
legați de libertate prin același lanț.
curgând prin
mine ambrozia și veghea lui
pălind,
strălucirea ei creștea. cerul se strângea în jurul buricului ei.
bunica nu știa să fie bătrînă. o luam în palme ca pe o bucată de
plastilină și făceam din ea figurine. o spălam și o ștergeam de praf.
avea țâțe lungi din care ieșea un fum alb. avea degete lungi cu care
îmi despica părul în șuvițe. avea ochi adânci în care mă lăsa să mă
scufund. împleteam în patru pănușile fragede de porumb și îi înveleam
oasele.
estul i se
scurgea prin tibii ca o măduvă.
în acea zi,
bombele cădeau peste oraș ca o grindină.
bunica se duse
în pivniță, după făină. o cernu deasupra mesei, murmurând cuvinte
neînțelese. frământă un colac mare în care puse și cenușa bunicului.
colacul s-a copt timp de două zile la soare. câteva sute de vecini
muriseră arși de napalm.
colacul
bunicii strălucea ca un ochi de tigru.
seara, bunica
s-a ascuns cu el sub plapumă.
estul
întunecat e plin de pene. noaptea începea chiar de la suprafața
gândurilor. ziua se târa prin pivniță. unde începea să-i aștepte pe
americani. vor veni, maică, vor veni să ne dea o medalie din alea de
argint.
dumnezeu îi
urca pe bărbați pe umerii bunicăi și apoi îi lăsa să alunece în
pântecele ei. eroii se lasă mâncați de hagiografi. într-o castitate
mult mai subtilă, bunica vomita. lacurile se strângeau în jurul
peștilor, cerul în jurul buricului ei.
puteam fi
părtași la nemurire, dar nu la nașterea minunilor
auzind totul,
deja pierdut. memorii nebăgate în seamă.spuneam:
ca să începi o viață nouă îți trebuie multă pasiune pentru ignoranță.
scânteie.
scâncet.
scuame de
hemoglobină inervând copacul verde.
picioare
zvelte, cu mușchi grăbiți.
tălpi ce
mângâie iarba.
genunchi
fragezi ce se mai pot târî.
sâni elastici
de care se mai pot prinde gingiile copiilor.
pleoape
melancolice sub care încă se vor încălzi bărbații debusolați de
ademenirea războiului.
estul nu poate
respira decât mirosul prafului de pușcă.
dictatorii și
abecedarele insolenței. nu puteam să mă nasc decât în această epocă
unde totul era deja pierdut.
memoria
satelor traversate de tancuri și buldozere. ghearele ce smulgeau
biserici din rădăcină. escavatoare ce afânau în cimitire mormintele
pline cu mărgele și gutui. morții evadau din albumele de familie și
plecau în exil. înlocuiam o luptă pe viață și pe moarte cu o
reîntoarcere la dumnezeul fără dorinței.
eram o
conștiință hipermnezică
despre forma
ludică a haosului. gâfâit irepresibil de luare în posesie a estului.
și dacă relația noastră cu lumea este una imaginară?
dumnezeu îi
strânge pe oameni la un loc. mănunchi.
apropiindu-se,
ei scad.
inima orbește.
psihodramă
clasică de recuperare a forței de a ucide.
ce este o
prăvălie de concepte? un zid, un jurnal apocrif.
estul
totalitar rezumat pentru generațiile cu buricul gol și creierul
spălat.
ceasornicar de
mentisme, vărul din avignon s-a născut ca un copil amenințat să moară
de foame. urla mereu din cauză că trebuia să deschidă ochii.
umple-ți-ar pământul gura !, îi spuse într-o zi femeia care l-a
dezvirginat.
abia atunci,
brusc potolit, pierre a ridicat pleoapele pentru prima oară.
dar asta este
forma ludică a haosului !, a exclamat el uimit în fața estului.
întotdeauna
avusese tendința să ciupească de fese femeile care îl complexau. semn
de apărare.
castratorul
compulsiv.
doar o formă
personală de a-și exterioriza frica.
l-am învățat
să fie copac de deșert: cu rădăcinile în sus și cu mâinile scormonind
cerul de sub țărână.
dragă pierre:
ai ales estul, ai ales frica. niciodată nu știi de unde răsare
soarele.
scrisoare de
adio către pierre și neamul amnezic
pariuri pe
moartea celuilalt.
nicole era frumoasă. ninette era prea frumoasă. emilia era tot ce
poate fi mai frumos. diana era însăși frumusețea. victoria era la fel
de frumoasă. maria era atât de frumoasă. virginia era cea mai
frumoasă.
mama nu era
niciodată mulțumită de mine.
tăcea în acel
fel calculat matematic în care se reculege lama de oțel a toporului,
înainte de a reteza lemnele de foc cu un cap.
clipe lungi de
tăcere.
ere de
prezumptivă naștere a trecutului și a viitorului.
doi avortoni.
evuri
afective în care se coace un cristal de cuarț în miezul pământului.
fiecare om
pariază pe moartea celuilalt.
dumnezeu a
pariat numai pe sine.
pământ
văzător. care îmi ia locul în psihodrama cu femei umplute cu frica
bărbaților.
mă uit în
ochiul unei fântâni violete:
dumnezeu este
frumoasă.
singura ființa
ce mă iubea era mama.
în genunchi
dumnezeu este frumoasă
atelier de
corpuri mintale interzise. prieteni de murit mai târziu III.
o bucată
de sticlă roșie.
cred că sunt
destul de transparentă.
toti iubiții
mei și-au văzut chipul prin mine.
și și-au
revăzut, apoi, în ralenti, propria poveste a vieții.
estul ca
miniatură a ratării. apoi se reculegeau. și se induioșau. și îmi redau
castitatea. dragostea este o formă de sinucidere lentă.
ca și fumatul.
în timp ce
alergam, număram secundele ce mai rămăseseră până când lotul următor
de condamnați fără vină vor fi introduși în camera de gazare. sau până
ce următoarea turmă de femei estice va fi obligată să nască pui vii pe
care să îi hrănească cu mamelonul delirului ideologic de partid. sau
până ce cohorte de femei inseminate împotriva voinței lor alegeau o
moarte năprasnică.
milioane de
ochi plânși mă privesc fără încetare și mă împresoară, alcătuind o
imensă țesătură prin care dumnezeu îmi dăruiește neputința sa.
mie,
păcătoasa.
femeie fără
cusur.
mamă fără
alean.
dumnezeu este
copilul meu din flori. pe care îl iubesc și îl hrănesc. pentru că,
dintre toți, el este cel mai neajutorat.
cenușa
copiilor arși este ultima mea fiică.
din care au
ieșit literele. placentele estului eugenic sunt tinerețea mamei
nemuritoare. acoperământ pentru toți copiii mei.
femeile care
nu se dăruiesc nu se au pe sine.
mamă, ceea ce
auzeam de la început, aceea rămânea grea
corrida, când
așchiile morții înflăcărează.
dar taurul? mă întreba din nou ralu, după coridă.
cu el ce se
întâmplă?
stăteam
amândouă în tribună și mâncam nuci prăjite.
incoerența
strigătelor.
îngroziți.
fericiți.
spectatorii
fac tahicardie.
mă uit în
ochii taurului. ucis din plăcere. sacrificiu delirant.
apoi o privesc
pe ralu drept în față: taurul moare, pentru că spectatorii au plătit
bilet integral. simplu. ca să vadă o încleștare între om și taur. plus
un asasinat ritual.
pretul
biletului e mare. moartea taurului trebuie sa fie lentă.
spasmodică.
tragică.
grandioasă.
spectaculoasă.
sângele
trebuie să-i stropească pe domni pe camașă, iar pe doamne chiar pe
decolteu sau pe gât.
ei se vor duce
apoi acasă și vor face sex pe masa din bucătărie, lângă cuțitul uns cu
slănină.
își vor
consuma vidul. crocant.
durerea invită
oamenii la exhibiționism.
pentru a muri,
felinele se ascund în văgăuni.
elefanții se
exilează.
omul agonizând
devine vizibil ca un pântec de femeie gestantă.
moartea umană
adoră să fie vazută.
să fie
pipăită, încă de la naștere.
să stea în
vitrină.
taurul moare
iluminând.
așchiile
morții înflăcărează.
un taur este
un fetiș psihanalitic : cel ce moare se adresează centrului plăcerii
voyeurilor. replay
dumnezeu poate
fi o formă de prurit.
veghea-te-voi. păzi-te-voi de fulgerul îndoielii.
și te voi
apăra.
te voi aduce
la fel de aproape de tine pe cât ești de departe.
vizavi de casa
noastră, se deschidea un cot al dunării.
o eboșă
trasată pe aer cu mână nesigură. în fiecare an, mureau câte doi- trei
prieteni care încercau să evadeze, trecând fluviul înot. libertatea se
deschidea la douăzeci de metri de casă. ca marfă prohibită. stăteam pe
malul apei, în praf.
adulmecam
libertatea.
mirosul de
femeie simplă.
mirosul de
baltă împletit cu mirosul de motorină.
sunetul
șlepurilor pline cu pește oceanic.
nici o masă
fără pește.
albatroși
înhățând broaștele direct din apă.
limbajul este
o traversare a minții cu canoia plină. oac oac oac.
orice
înclinare a bărcii la stânga sau la dreapta ne aruncă în disperarea
libertății.
ne împinge în
adânc. ne întoarce din drum. nedumeriți.
sau ne
împovărează cu o libertate nemeritată.
unde ne
așteaptă întotdeauna cineva.
un gardian
necunoscut .
sau o literă
fornicatoare.
într-o zi,
după ce mă spălasem pe față, am zărit în oglindă un semn în formă de
cruce care îmi apăruse pe pielea gîtului.
o ideogramă
roșie. care strălucea și emitea un spasm luminos.
medicul a
spus că dumnezeu poate fi o formă de prurit.
ne iubeam unii
pe alții pentru a inventa ura
călătorii de
plăcere, timpul nu există.
restart. sentimentul timpului este un handicap
irecuperabil. ca și orientarea după cele patru puncte cardinale.
clișeizarea unui dumnezeu sau a altuia. în realitate, lumea este un
tărâm de vis cu eretici obsesivi și cu eretice compulsive. iar estul
este una dintre machetele posibile. îndelung refuzate.
oamenii atârnă
în amniosul imaginarului. sinucigași vitaliști, manipulați prin
delirul iconografic. pierzând totul, fiecare își câștigă dumnezeul
terapeutic. sau dumnezeul cruciard. ori dumnezeul care răspunde cel
mai bine instinctului fundamentalist. restartare. dreptul la un nou
început. tinerețe fără bătrânețe. viața de apoi. judecata de apoi.
sfânta împărtășanie a descotorosirii de trup. sângele și trupul
cuantei. ochii pământului.
deși absentă
din sophismata, zăceam timp de câteva luni pe an. bolnavă de iluziile
cu care tinerețea propune o minimă heraldică a existenței. încotro sa
o iau? fiecare decizie era doar o nouă formă de orbire. un
scurtcircuit mintal petrecut în vecinătatea tentației. iar
proprietatea cea mai importantă a dragostei este duritatea. o
anestezie împotriva durerii morale. evadare din culpabilitate.
mă întâlneam
mereu cu femeia din interiorul lui rafael. opulentă. tenace.
îndumnezeită precoce. mironosită. rarefiată. dar cu care eu trebuia să
lupt mereu ca și cu o mărime hiperbolică. ascunsă într-un bărbat,
femeia interioară se intensifică și identifică bărbatul ascuns într-o
altă femeie. apoi îl cuantifică și îl măsoară, măsurându-și la rândul
ei forțele cu acesta. inconștient, îl ațâță și îl cheamă cu o limbă
suculentă petrecută peste buzele răsfrânte. dar îl și alungă, în
același timp, cu ghearele încovoiate. sub care se usucă sângele.
invizibilă, ea sare la beregata solipsistului. care, cumva, este un
androgin singuratic. captiv în uterul matern.
absent din
sophismata, invizibilul captiv în uterul matern
scrisori
niciodată citite.
trimise de mine mamei, în cer, din bătrâna europă.de pe malul
civilizat de scleroză.
une touche de
bisous.
sărut mâna.
ce mai faci
rece?
ce aripi de
parapantă ai, îngere placentar.
hai să ne
aprindem o dată țigările alea și să facem rotocoale, poate că ne
împăcăm cu ideea că nu interesează pe nimeni, dincolo, în lumea liberă
prin tradiție, procesul comunismului. sunt work-shopuri și nenumărate
simpozioane în care toată intelighenția vorbește englezește și
franțuzește, rusește sau arăbește, graiuri fără număr, privind la
aritmiile și dizarmoniile din estul europei înghițind în sec.
milioanele de săraci curg pe lângă mine. pe lângă ei. în pagaie de
oameni noi. cu creierele spălate. cu lobotomia frontală ideologică
impecabilă.
un peisaj cu
trupuri de atleți de propagandă în care bolborosește în falset, dar
viguroasă, maneaua extremistă.
secolul XX a
cunoscut două pandemii ideologice mari și late: holocaustul și estul
sovietizat. plus genocidul armenesc de la început, ca aperitiv,
fulgerător.
cu surdină.
în fapt, unul
și același genocid ce s-a propagat de-a lungul istoriei cu o viteză
amețitoare.
dar de ce
trebuie să scriu eu acum despre asta, mamă cu aripi de parapantă, când
lumea literară e bântuită numai de genitalizarea metafizicii? de
expresionismul naturalist. de nudismul exhibitionist de consum. de
erotismul de vitrină.
dialoguri
directe. dure. unde poezia nu încape. mi-au spus-o și prietenii mei
americani, tu să nu, mi-au spus-o și prietenii mei ruși, tu să nu,
mi-au spus-o și prietenii mei chinezi, tu să nu, mi-au spus-o și
prietenii mei musulmani, tu să nu, mi-au spus-o răspicat și prietenii
mei europeni: tu să nu vorbești, nu ne interesează procesul global al
dictaturilor. mai ales al comunismului, așa cum a fost și cum mai
este. a se uita. a se ierta. a se șterge. a se anihila. pe noi, miam,
miam, zic ei lingându-și buzele, pe noi nu ne interesează
culpabilizarea politică post-traumatică. noi suntem interesați direct
numai de succesul consumist al autofagocitării, ăla care întinde
omenirea pe canapeaua psihanalistului, în loc să o așeze în genunchi.
locul civilizației nu este sub icoane prăfuite. nici în exaltarea
adulației. cum nici în ordinea trasată prin cocktailuri explozive.
secretul stelelor căzătoare este chiar acceptarea atracției
gravitaționale. omul este astfel construit pentru a cădea. a cădea în
lume. a cădea în diavol.
există ceva
nou în literatura transnațională actuală: un îndemn pilduitor către o
moarte asumată. mori și câștigi, fiindcă oricum ești dator.
pe mine mă
interesau replicile seismice tari: să rămânem în picioare după
cutremur.
să ne numărăm
morții.
să le dăm
binețe.
și să dăruim
onoare urmașilor lor.
și identitate.
ADN spiritual.
întristarea lumii aduce moarte. prin servicii speciale. room
service. pizza hot. baby doll. euthanasie și der spiegel,
de exemplu
adevăruri
istorice care nu pot fi tratate cu armele poesiei. transplant de
retorică. error
system
303. genocid. cameră de gazare. cuptor. cameră de tortură.
cameră de anchetă. sală de ședințe de demascare. deportare. lagăre de
muncă forțată. domicilii obligatorii. lagăre ideologice de reeducare.
gulag. purificare rasială. purificare etnică. purificare sexistă.
purificare ideologică. închisori. gropi comune. denunțuri. dispariții.
asasinate. persecuții. exterminări. eugeníe.
procesul
comunismului nu poate începe decât de la manifestarea planetară a
interesului politic față de acest subiect.
care pentru
mine este unul pur poetic. în fața căruia eșuez de foarte muți ani.
va veni o zi,
mult prea îndepărtată, cu mari actori, cu distribuție multinațională,
când artiști ex-sovietici, englezi, germani, americani, români,
italieni, francezi și de alte nații se vor învârti în jurul unei idei,
înarmați cu piruete, poante, genuflexiuni, fandări, reverențe și vor
repeta rolul schematic despre scuzele ce le datorează artizanii
militari și politici ai războiului rece, popoarelor nefericitului est
al europei. mi s-a povestit că acestea au fost cedate în condiții
rușinoase și asasine dictatorului stalin în anul de grație una mie
nouă sute patruzeci și cinci. același lucru este scris în manualele de
istorie. dar caracterul penal internațional al faptei, ca și aspectul
ei profund imoral, nu sunt reclamate de nimeni. nu există instanță
mondială actuală preocupată de refacerea conceptului de demnitate a
estului prin căința și înțelepciunea celor ce l-au mutilat.
o nouă
geografie pâlpâitoare începe să se rescrie, peste un relief psihic
din nou pervertit și manipulat, dar mult îndulcit, în care criminali,
mărturii și victime deopotrivă nu vor mai fi în viață, cum nici
documentele demne de crezare, așa încât povestea de adormit copii să
poată fi spusă ca o litanie ce mângâie fără să aline.
de ce vomam eu
în perioada rece a climei temperat- continentale? mă întrebi.
dar de ce nu
mă întrebi de ce libertatea este atașată numai centrului plăcerii din
hipotalamusul omului nou de gulag, ca și al urmașului său direct,
globalistul multicultural de periferie.
un transplant
de identitae, vă rog, și un implant de silicon mamar plus fesier și
labial. plata pe loc.
identitatea
mea culturală este dumnezeul meu.
- acuzată
angela aristeia: cine este dumnezeu?
traume care
parcurg formele de relief ale descreșterii umanității.
error system 301. mai târziu, unchiul alex a luptat și
la asediul berlinului de către armata foarte roșie. îl căuta pe
dictator în craterele rămase după explozii, ba chiar și în pântecul
eviscerat al caselor, al muzeelor, al bombelor.
dar dictatorul
nu era de găsit nicăieri.
întotdeauna,
la urmă, și mult prea târziu, aflăm că adevăratul dictator, cel din
care își trage seva dictatorul vizibil, este dictatorul invizibil, cel
care sălășluiește în noi, ca un plaur mental hiperbolic, secretându-și
necontenit paranoiacopata cultură a sinelui. dictatorul este un
alter-ego colectiv și privat în egală măsură și care doarme liniștit
în abulia noastră narcisică.
și tot alex a
luptat și în coreea ba chiar și în vietnam, în afganistan, în bosnia
și în irak. de pe fiecare front, ne trimitea acasă, ohoo, durdulii,
strălucitoare, voluptuoase și gălăgioase, medaliile. ciudat părea
numai felul în care reușea el să lupte ba de o parte, ba de cealaltă
parte a frontului. erou și asasin. bărbat și mascul partuzist. mascul
și femelă partuzistă. femelă și femeie intens cerebrală. bărbat și
hoașcă a conflictualității mondiale, lovind cu anima de mascul
travestit în acel justițiar ce se poate dezvolta anomal din orice
femeie gestantă. fiecare clan are unchiul său macho, harnicul mercenar
de pe toate fronturile omenirii. în fiecare familie, un unchi viteaz
legendar predă ștafeta agresivității intraspecifice unui puhoi de
strănepoți ce nu pot fi inițiați în sex și crimă decât prin lecții on
line. ca să construiești, trebuie să demonstrezi mai întîi că știi să
distrugi din temelii, dar că te și căiești pentru asta, violator
arhetipal și versatil. eu construiam căință.
stimați
cititori, fragmentul de mai sus nu este literatură. ci doar o
strategie de cucerire a prezentului prin fuga de imaginar. dictatorul
vizibil și dictatorul invizibil nu sunt niște căpcăuni, ci chiar cei
mai simpatici prieteni de delir mondial ai umanității halucinogene
în realitate, după gulagul
totalitar, trebuie să redefinim conceptele de prizonier și de victimă.
antipoem. error system 004.
la început a fost cuvântul.
apoi au fost închisoarea și
lagărul.
apoi prizonieratul
ideologic.
acum luarea de ostatici prin
manipulare mediatică.
captivitatea mileniului
nostru se înfăptuiește cu lasoul și vitalitatea bombardamentului
informațional.
dar experimentarea avansată
a acestei tehnici s-a făcut asupra popoarelor estului sub
totalitarism. paranoia ca politică la scară mondială de inseminare
ideologică, dirijată și supravegheată.
chestie de mecanism. o
tehnică ce folosește teroarea pentru a induce un anumit comportament
caracterizat prin obediență, atitudine inflexibilă, suspiciune de
relaționare și grave tulburări de personalitate.
estul era un crucișător pe o
mare agitată. pe măsură ce tangajul devenea periculos, începeam să
arunc peste bord cănile, dulapurile, cărțile de bucate, saltelele,
ușile cu vitralii, aspiratorul, covoarele, frigiderul, automobilul,
lampadarele, tablourile, gardul, lanțul de la bicicletă, lanterna,
mașina de tuns iarbă, aparatul de prăjit pâine, lenjeria intimă,
caseta cu bijuterii, miile de volume din bibliotecă, lentilele de
contact, periile, tacâmurile, legile canonice, cuvintele,
sentimentele, fiorul.
și eu eram nimeni
nevoia de târfe și de
capodopere. contracții istorice lipsite de poezie.
error system 0012. adevărul este că actualul
genocid, cel care elimină amintirile despre universul concentraționar
din estul recent, este curățenia generală după ciuma roșie, efectuată
prin manipulare mediatică. dar cei care o fac, cu cinism, vor aduce
generațiile viitoare în postura de a nu mai avea un trecut veridic și
recognoscibil.
eram nu numai nebuni de
legat, ci ne mai și prefăceam de cele mai multe ori.
mai greu este să te prefaci
că ești sănătos.
că faci față exterminării cu
zâmbetul pe buze.
că nu te scremi să naști
copii din afișe electorale.
dar cel mai greu este să
mimezi libertatea.
doar o idee fixă. pe care o
contractează, endemic, ca pe o gripă, dependenții de taxinomii.
pe de o parte, se vorbește
mult despre nimic.
pe de altă parte, se tace
de durere atroce.
poezia a devenit din nou o
artă deviantă care psihanalizează traumele colective.
retrăim intriga din opera
dominată de atmosfera originară a creării cuvântului.
existența estului sovietizat
și femeile cabalist. big bang. semnul ca ego confiscat de teroare.
poate că limbajul esențial
al unui spațiu concentraționar bazat pe tăcere nu era decât un spațiu
al cuvintelor avortate. al semnelor ce nu se pot maturiza. rănile
postideologice cele mai mari au venit prin limba de lemn, afectându-ne
inima, creierul, plămânii, rinichii, ficatul, ovarele, uterul, ovulul,
celulele discariotice si eucariotice, acidul dezoxiribonucleic,
genele, informația ereditară.
sterilizarea focarelor de
infecție, prin dezvăluire prozaică, este terapia cea mai apropriată
restaurării chefului de a face poezie. exorcizând pofta de
autodistrugere a estului. care și-a pierdut, în lagărele de muncă
obligatorie, capacitatea de a mai vedea cine a fost, cine este și mai
ales cine va fi.
și la revoluțiile
antitotalitare, unchiul alex a semnat condica tot cu arma de la
patruzșopt. dar la plecare mi-a strigat din toți rărunchii: nu mai
vreau război. eu am nevoie de târfe. și de capodopere
un om prezent
în toți oamenii nu e decât o idee.
cine este celălalt? cel care vede roșu mărul pe care eu îl văd
galben-auriu. cel care deschide o paranteză logică acolo unde eu o
închid. cel care luptă pentru o fereastră dintr-un cer care pe mine nu
mă recunoaște, pentru că cerul meu are alt cod de acces. cel ce
distruge punțile pe care eu le creez dintr-o suflare. cel ce trăiește
pentru a spune nu ori de câte ori eu afirm ceva. care este rostul
celuilalt?
el nu
epuizează taina, căci este miezul altei nuci. verde princiar.
bărbați al
căror nume se scrie pe placenta războiului.
un om prezent
în toți oamenii nu e decât o idee. un străin se apropie de mine și mă
expune într-o vitrină. ceilalți privesc, aleg, cumpără. aruncă, apoi.
ucid, în cele din urmă
un om prezent
în toți oamenii nu e decât o idee
a te naște
este o ipoteză. a trăi este un accident.
a fi, însă, deschide o perspectivă. traiectoria gândurilor mele este
întotdeauna tangentă la ceva ce nu înțeleg.
de ce mă
împresoară toate cu sâsâit de anaconda și încotro mă va duce această
muzică? allegretto molto marcato. moderato mistico. allegro
tranquillo. presto. moderato. allegro marcato. fear. desperar.
anxiety. loving. asleep.
dintr- o dată,
dumnezeu adoarme cu capul pe umărul meu, scrâșnind din dinți și
murmurând prin somn cuvintele mele.
Poezii din Volumul Viețile mele
nesfinte-Elegiile Estului sălbatic
de Angela Furtună
|