Poezia
la Iași. Deliberări pătimașe
de
Șerban Axinte
Un preambul isteric
Prin eticheta de dulce târg, Iașul se pare că a
avut și încă mai are multe de pătimit. Există un anumit spirit al
locului care, nu înțeleg de ce, pe unii îi fascinează și îi face să
defileze triumfal sub stindardul său, fără să fie nici un moment
stânjeniți de sensul real al acestor cuvinte ce vorbesc mai degrabă
despre o incapacitate nativă a moldovenilor de a-și asuma cu
seriozitate o activitate oarecare. Nu înțeleg, mai ales pentru că
(slavă domnului) a trecut de mult vremea lui Păstorel sau
Topârceanu, scriitori care au reușit, cu umorul lor, să stoarcă tot
ce era bun din această stare primejdioasă de fapt.
De blestemul locului nu poți scăpa decât dacă te
raportezi critic la felul în care, ieșean fiind, ești tentat și tu
să te manifești: îngăduitor cu lumea și cu tine însuți. În baza
acestui principiu sterp al toleranței și-au găsit locul în Iași
numeroase personaje, indivizi binecuvântați cu darul rezistenței la
băutură care, încurajați de confrații lor apăruți mai de timpuriu
în breaslă, se dedau la nobile fapte literare. Nu ar fi nimic rău în
asta dacă respectivii s-ar limita la a-și duce la împlinire menirea
pentru care (cred ei) au fost lăsați pe pământ. Nenorocirea e că de
mai bine de cincizeci de ani, aceștia (ca tipologie) se erijează în
modele, intelectuale și morale. Și, cum orice model are valențe
uimitoare de reproducere, orașul cu cea mai mare densitate de poeți
pe metru pătrat are totuși relativ puține figuri cu adevărat
importante.
Articolul de față vrea să facă vizibilă revenirea
Iașului în prim-planul vieții literare contemporane. După un somn de
mai multe decenii, care și-a atins apogeul în anii 50, scriitorii
ieșeni și-au recăpătat statutul de reali competitori ai disputei
literare româno române. Acest preambul isteric mi-a fost dictat de
convingerea că Iașul e departe de a fi o provincie literară. De
la acest oraș de unde spiritul critic a fost afirmat cel mai
convingator așteptările trebuie să fie maxime, iar concesiile
conjuncturale, repudiate cu orice preț. De aceea cred că orice
exagerare în sens negativ trebuie interpretată ca o tentativă de
reabilitare a mai sus-amintitului spirit critic. Semnele schimbării
au început să-și facă simțită prezența încă din anii 70, atunci
când scriitori precum Ioanid Romanescu, Mihai Ursachi, Cezar
Ivănescu sau Emil Brumaru au pătruns în canonul cel mai restrâns al
literaturii române. Dacă pe primul l-am amintit pentru faptul de a
fi fost primul ieșean intrat pe lista scurtă a generației sale,
următorilor trebuie să li se recunoască meritul de a fi fost, la un
moment dat, creatori de școală.
Colocatari în mahalaua celestă
Mihai Ursachi a
funcționat, o perioadă destul de mare de timp, ca un adevărat magnet
pentru tinerii scriitori. Formația lui filosofică l-a ajutat foarte
mult în a-și consolida o poziție de maestru în adevăratul sens al
cuvântului. Discuțiile din mahalaua celestă au avut un rol decisiv
în formarea unor intelectuali foare tineri la acea vreme, care aveau
să devină nume cu rezonanță în peisajul întunecatului deceniu
literar nouă. Se poate spune, fără nici o exagerare, că prin
filiera Mihai Ursachi, Iașul și-a spălat multe dintre păcatele sale
strămoșești.
Binecunoscut este faptul că, în comunism,
literatorii de prim plan ai zilei se complăceau în a produce
ideosincrazii pitorești și promovau maculatura de lux. Într-un plan
secund, dar infinit mai securizat, se experimenta un tip de
libertate, un mod diferit de înțelegere a realităților
social-politice ale momentului. Agresivitatea ideologică era
îmblânzită prin crearea unei dimensiuni subversive, posibilă doar
prin racordarea la marele discurs filosofic și literar al
occidentului. Și astfel, era întreținută măcar iluzia unei
continuități între prezentul repudiat și modelul cultural
interbelic.
După câteva apariții editoriale din anii 80, sever
cenzurate, Liviu Antonesei publica în 1990 Căutarea
căutării, un volum foarte bine închegat ce îngloba întreaga sa
experiență poetică din deceniul precedent. Multe dintre textele
volumului au o componentă modernistă, deconstruită prin multiplele
efecte de polifonie pe care autorul reușește să le insereze atât la
nivelul strategiei arhitectonice, cât și la nivelul fiecărui text în
parte. Farmecul acestei poezii este polifonia specifică ei, jocul
multiplelor voci în spațiul aceluiași text. De altfel, autorul își
consolidează filonul poetic printr-o avalanșă de cuvinte invocate
impetuos de către foarte vocalul poet. Pentru Antonesei, muzica o
substanță vitală ca și aerul. Căutarea căutării, actul de a vorbi
numai în cercuri concentrice e saltul inutil al materiei care se
întoarce, inevitabil, la aceeași stare. Legile armoniei interioare
nu-și găsesc echivalentul în exterior pentru că între eu și lume
se interpune mereu o linie verticală care pulsează. Între acești
doi poli există un dialog indirect, tradus prin inserțiile livrești
ce par a avea funcția unor piloni de siguranță. Logos-ul ajută
individul să se reancoreze în lume, îl împiedică să pășească pe
teritoriul trăirilor amorfe, imposibil de controlat. Și atunci când
cuvintele, rostite pur și simplu, nu mai ajută, ele trebuie urlate:
Eu nu mai suport... Nu mai suport lumea, pe mine nu mă/ pot
suporta/ nu mă suport în întregime, nu mă suport pe fragmente,/ nu
mai suport celulele adunate în prelungi regimente, nu/ mai suport/
organele, nu mă suport pe sisteme, nu-mi mai suport gândurile/
amestecate în paradigme și episteme. Nu mai suport nici una/ din
celulele mele, nici un nerv, nimic din mine însumi,/ pe care, acum,
chiar acum, mă cânt. O da, o, da! Cântec/ despre/ mine însumi și
despre neputința de-a mai cânta (Urlu).
Nichita Danilov
este foarte dificil de
redus la câteva trăsături esențiale, și asta pentru că poetul a
experimentat continuu diferite tipuri de discurs. Scriitorul nu face
parte din categoria acelora care scriu toată viața aceeași carte.
Dacă la Liviu Antonesei polifonia este cea care garantează coerența
și unitatea discursului da capo al fine, la Nichita Danilov
principiul ordonator ar putea fi găsit în atitudinea pe care autorul
o are față de propria transformare. O transformare supravegheată
ritualic, un spectacol al alchimiei la care avem acces puțin câte
puțin. Spectrul amplu al poeziei lui Nichita Danilov include și
viziunea romantică asupra lumii și a sinelui; poetul recuperează
excelent formulele clasicizate, le reciclează, le aduce la zi.
Formele poetice perfecte funcționează ca un cadru etern, de
neclintit pentru discursul său singular, original. Acest mecanism al
lumii, de sorginte romantică, este răsturnat prin intermediul
ironiei, cel puțin volumele de început. Ideea este susținută de
autor și printr-un articol programatic: înnoirea limbajului poetic
înseamnă de multe ori întoarcerea la ceva vechi. Reîmprospătarea
izvoarelor. Cuvintele unei limbi se învechesc și se înnoiesc
continuu. De multe ori trebuie să le întorci pe dos pentru a le reda
vechea frumusețe și prospețime. Dar Nichita Danilov depășește acest
nivel. Lirica sa se radicalizează începând cu Arlechini la
marginea câmpului (1985). Contururile devin mult mai clare,
regimul diurn și cel nocturn nu se îngemănează, rămân fiecare să
controleze, în mod distinct și specific, zonele iluminate sau
întunecate ale poemelor. În continuare, poezia lui Danilov propune o
dezbatere dostoievskiană în marginea binelui și a răului, încă
lipsită de concluzie.
Lucian Vasiliu (prezent, în
ultimii cincisprezece ani, mai mult în administrația literaturii
decât în literatura însăși) a publicat, în anii 80, câteva volume
de poezie absolut remarcabile. Mona Monada (1981), Despre
felul cum înaintez (1983), Fiul Omului (1986) și
Verile după Conachi (1990) propuneau o partitură lirică ușor
atipică pentru genul de scriitură practicat în acel moment. Și asta
pentru că scriitorul nu se oprea la experimentul textualist produs
de congenerii săi. Se folosea de noile tehnici de expresie ale zilei
doar pentru a face mai vizibilă (prin contrast) o atitudine poetică
clasicizantă. Ca și la Nichita Danilov (cel din Fântâni
carteziene sau Câmp negru), putem vorbi despre o voință
de actualizare a formulelor poetice verificate în timp. Discipol
declarat al lui Mihai Ursachi, Lucian Vasiliu are obsesia
perfecțiunii formale și a discursului solemn, contrapunctat prin
numeroase tușe ironice: De pe acoperișul unei clădiri, un înger/
aruncă petarde: Poc! Poc! Poc!/ Pe piept are tatuată bomba atomică/
O parte a mulțimii aplaudă/ O parte hulește/ O parte își înnoadă
șireturile/ O parte fumează pur și simplu/ O parte consemnează
reacția părților. Parafrazându-l pe Borges, am putea spune că,
pentru Lucian Vasiliu, paradisul e un muzeu, un muzeu care
adăpostește în primul rând cărți, mai ales vechi, medievale. Poetul
de la Casa Pogor se înfățișează lumii asemenea unui cronicar
(supraviețuitor în chip miraculos) care se obligă, parcă, să
vorbească și limba contemporanilor. Un poem autoreferențial compus
din Șapte epistole ale trupului către spirit confirmă marele
eșec al proiectului inițial (din perspectiva autorului care, în
ciuda faptului că a depășit toate etapele înaintării, a ajuns
exact în punctul de unde a plecat). Inovator în perimetrul
universului livresc (ce îl conține și la care se referă), dar
conservator în raport cu propriul scris, Lucian Vasiliu rămâne
același în fiecare volum; Lucianogramele din 1999 pot fi
perfect asimilate operei sale poetice din anii 80.
Mariana Codruț scrie o
poezie concentrată, nenarativă, aflată într-un ușor dezacord cu
poetica predominantă a optzecismului. Cu precădere în primele două
volume, Măceșul din magazia de lemne (1982) și Schiță de
autoportret (1986), lirica ei, feminină (din motive obiective!),
este una reținută. Bineînțeles, nu putem vorbi de o trucare, de o
neasumare a feminității, ci despre o disponibilitate analitică ce
inhibă declamația, expunerea prea directă. Poeziile Marianei Codruț
sunt despre dragoste, nu de dragoste, lumea exterioară e
observată cu o anume detașare, dar nu cu răceală. Nota personală a
acestui tip de poezie vine din conștientizarea fiecărui pas făcut
înspre și dinspre substanța lucrurilor: ah, nu e somn să dormi și
să știi că dormi,/ nu e viață/ să trăiești și să știi că trăiești,/
în fiecare moment să știi,/ cu detașarea cu care ai împărți/ trupul
unui animal sacrificat. Această continuă supraveghere e vizibilă la
tot pasul; poemul între sintetizează modul predilect al
poetei de a da sens dedublării sale: nu e nimic mai limpede/ cu un
ochi văd/ cu celălalt/ mă uit la ce văd. Existența acută
(1994) nu e neapărat o carte despre acutizarea percepției lumii, ci
despre efectele contradictorii ale acesteia, surprinse excelent în
poemul galop în vid. Acest registru sobru e uneori atenuat
prin ironie, o ironie fină, neostentativă. Volumul Blanc
(2000) e diferit de cele anterioare. Se întrevede aici o voință de
remodelare a propriului discurs, chiar o luare în răspăr a acestuia.
Dacă în anii 80 și 90 poeta punea accentul pe vizual, acum
dimensiunea sonoră pare să fie cea care ordonează și domină
câmpurile senzoriale. După publicarea
romanului Casa cu storuri galbene (1997) și a volumului Ul
Baboi și alte povestiri (2003) putem bănui că activitatea
literară viitoare a Marianei Codruț va fi legată în principal de
proză.
Colecția de un leu
La puțin timp după revoluție, mai
precis în 1992, ia ființă la Iași editura Pan. Dar cum inițiatorii
proiectului nu voiau nici mai mult, nici mai puțin decât să
elaboreze un program cultural autentic (punând între paranteze
legile economiei de piață), editura se autodesființează foarte
repede. Rămân totuși cele câteva volume de poezie, începutul unei
acțiuni literare care a continuat ulterior în mai multe forme.
Protagoniștii acelui moment de entuziasm
postdecembrist au fost: Cristian Tanasescu,
O. Nimigean și Constantin Acosmei. Ne vom opri deocamdată doar
asupra primului, deoacere următorii doi s-au exprimat mult mai
vizibil și mai convingător în cadrul altui proiect asupra căruia vom
insista în continuare.
Volumul lui Cristian Tanasescu, La
răsăritul temniței (1993), în ciuda unei promovări agresive în
zona underground, nu a stârnit prea multe reacții din partea
recenzenților. Nemaipublicând ulterior nimic, autorul mai sus
amintit a rămas mai bine de zece ani într-un perfect anonimat. De
ceva vreme însă, numele său a început să intre în conștiința
publicului, datorită proiectului său sincretic Margento (un
amestec interesant de poezie scandată, muzică și pictură). În
prezent, Cristian Tanasescu, devenit între timp bucureștean,
concertează pretutindeni în țară și câștigă premiu după premiu la
diferite festivaluri de artă contemporană din străinătate. Poeziile
din La răsăsitul temniței par transcrierea unui delir
continuu, dar temperat din când în când, în folosul armoniei și
coerenței. O poezie total opusă celei practicate de Constantin
Acosmei, într-o ușoară îngemănare cu cea propusă de O. Nimigean
(minus ironia), comparabilă, pe alocuri, cu cea a lui Liviu
Antonesei (din Acum, Infernul), fără notațiile livrești ale
acestuia. Lumea văzută ca o cameră pe care urma s-o traversez,
camera percepută ca un coridor ceva mai larg și mai scurt și, tot
așa, până ce ființa nu mai are loc în nici un spațiu. Un refren
iscat doar de asemănarea sonoră dintre unele sintagme dă
posibilitatea cuvintelor (scandate după metrica specială a haosului)
să devină muzicale, în ciuda încrâncenării lor: de sicriu umblător
s-a mai auzit/ ba chiar de un mort pântecos și-nstelat/ cârmind un
lincoln care-n loc de volan/ avea două boruri largi de-americă/ însă
noi un cimitir ca oricare/ mergeam aclamați pe străzile goale/
zbierau uralele din casele lor/ (nemuritorii niciodată nu ies)/
simțind că trecem după visele vechi/ care se deschideau pe loc și-i
scăpau/ toate erau acolo cu rostul lor/ al nostru era mortul
ipotetic/ (și dacă-i mort atunci e tot emigrant).
Atelierul de creație
Odată cu înființarea societății literare Junimea
90 începe să-și desfășoare activitatea Atelierul de creație de la
Casa Pogor. Inițiat de Lucian Vasiliu și coordonat de Șerban
Alexandru (Mirel Cană), acest cenaclu literar a înregistrat o
audiență spectaculoasă și a reușit să transforme, pentru o vreme,
Muzeul Literaturii Române din Iași, dintr-o instituție protocolară
și excesiv de ceremonioasă, în principala rampă de lansare pentru
scriitorii foarte tineri. Antologia Junimea. Azi, inegală din
punct de vedere valoric, este, din păcate, singura formă de atestare
a activității atelierului, care se desființează, odată cu plecarea
lui Șerban Alexandru din echipa de conducere a acestuia.
Reconfigurări literare: OuTopos & Club 8
După acest episod din viața literară a urbei, câțiva
tineri imposibil de descurajat pun bazele Asociației Culturale
OuTopos. Ei se reorganizează în jurul lui Șerban Alexandru, pornesc
o revistă literară lunară, înființează o editură și publică zece
volume de poezie și proză, într-o colecție pe care au numit-o nici
mai mult nici mai puțin decât Noua literatură. În cadrul
ședințelor asociației se citesc grupaje de texte poetice și romane
(în întregime!), se proclamă revizuirea spiritului critic și se
concep manifeste radicale antiopzeciste. Aproximativ în același
timp, Dan Lungu duce tratative cu mai mulți scriitori ieșeni
(majoritatea din mediul universitar) și înființează gruparea
literară Club 8 (numită astfel din rațiuni de care nimeni nu-și
mai amintește astăzi). Cert este că noua echipă de literatori,
întegită de scriitorii colecției de un leu reușește să contureze
un program literar coerent și să aibă o activitate susținută,
majoritatea membrilor acestei grupări fiind astăzi nume în plină
ascensiune. OuTopos și Club 8 au avut foarte des momente de
intersectare, punându-se la un moment dat chiar problema fuziunii.
Trei dintre cele zece volume publicate în colecția Noua literatură
i-a avut ca autori pe Dan Lungu, O. Nimigean și Michael Astner
(membrii fondatori ai clubului). Lucian Dan Teodorovici este invitat
să semneze Manifestul Clubului 8 intitulat De ce un monguz
vorbitor să fie mai prejos decât o pisică (publicat în
suplimentul Vineri al revistei Dilema, iulie, 1998).
Outopistul Codrin Dinu Vasiliu publică, în
aceeași colecție, placheta Măști, reportaje, peisaje, utopii
(2000), o replică dată peste timp mult mai cunoscutelor Faruri,
vitrine, fotografii ale lui Mircea Cărtărescu. Cartea nu conține
stridențe, exprimând, parcă, un echilibru interior indestructibil.
Putem vorbi, în acest caz, despre o poezie a prezentului în
desfășurare, în care trecutul nu poate fi decât forma de introducere
a ceva ce se întâmplă chiar acum: moarea/ este locul/ în care
pleacă păpușile./ În urma lor, orașul rămâne/ singurul interpret/ al
singurătății. Bogdan Baghiu scrie o exagerat de ambițioasă
Evanghelie după Om (2000), în care se răfuiește cu toate
doctrinele și cu toți idolii. Autorul convinge mai mult în textele
foarte scurte, atunci cînd reușește să se debaraseze de retorismul
lui Nihil, singurul zeu pe care îl acceptă fără rezerve.
Livia Iacob propune o poezie limpede și ușor alegorică, ale
cărei personaje antropomorfizate sunt ușor de descifrat datorită
referențialității lor naive. Pasărea Abandon ca și Sufletul
Pinochio populează multe dintre poemele publicate în volumul
Scrisori de închiriat (2004), anunțat, în 2000, de Fragmente
din războiul urban, un proiect Outopos, carte prefațată (în
versuri!) de către Bogdan Crețu.
Dacă outopiștii erau, în general, tineri scriitori
care vedeau în această formulă de grup o posibilitate de a debuta
mai percutant, cluboptiștii (majoritatea dintre ei având mai multe
cărți publicate) erau reuniți printr-un program mult mai ambițios,
acela de a institui o politică de promovare a literaturii
adevărate, umbrită de noua impostură postdecembristă, care
avusese suficient timp să se instituționalizeze.
Apariția lui O. Nimigean în literatura română
a anilor nouăzeci stă sub semnul unor gesturi literare fără
precedent. Astfel, primele două volume, Scrieri alese (1992)
și Week-end printre mutanți (1993), compun o carte unică al
cărei mesaj radical vizează spulberarea convențiilor literare în
vigoare. Prețul de piață (un milion, respectiv, un leu ideea de
marketing a editurii Pan!) poate fi interpretat ca o ironie amară la
adresa ignorării sistematice a literaturii autentice, dar incomode.
Poetica lui O. Nimigean este una a refuzului categoric a
ticurilor de expresie sau de gândire. Cu deosebire în Scrieri
alese, autorul actualizează anumite sintagme pe care le scoate
din zona neutră, uzuală, pentru a le învesti cu un sens nou,
surprinzător. Se întrevede, în majoritatea textelor, voința
răsturnărilor majore și a mutațiilor paradigmatice. Cum realitatea
este o dezamăgire continuă, m-aș întoarce acasă dar n-am unde/
peste tot atârnă portrete pancarde și funde, în timp ce toate
principiile se dovedesc a fi și ele lipsite de orice consistență,
prețul omului afișat la târgul de vite/ ascunde-te într-un arici/
și învață să vezi cu buricele degetelor, poezia nu se mai poate
defini decât prin raportare la o sterilitate autodivulgată; o
sterilitate exasperantă, de care autorul reușește să se detașeze
doar prin autoironie. Dar în acest caz, autoironia nu ține de
retorică, ea este un mijloc de absorpție și de interiorizare a
dimensiunii tragice: dar uite am săpat cu sapa de lemn/ câteva
cuiburi în care/ în loc de cartofi am îngropat/ cele mai albe și
rotunde pietre/ dar uite cu sapa de lemn/ am săpat mormântul tatei/
și mormântul mamei/ și sap în zgura din fundul grădinii/ mormântul
fiului meu. În Week-end printre mutanți, refuzul se
acutizează, devenind oglinda părților întunecate ale existenței
(Al. Andriescu). Siluetele ființelor și contururile tuturor
lucrurilor par deformate sub presiunea unui neant proteic și
personalizat; omul e cruzimea însăși, deviația, mutantul. Textelor
de o încărcătură negativistă severă li se opun mai multe
Însemnări în proză, care oferă autorului prilejul de a-și exersa
discursul parodic: Eram, din pricinile cunoscute, închis la
Văcărești. Mă gândii să profit de acest lucru și să-mi diversific
registrul poetic. De aceea, din confortul chiliei, mi-am închipuit
că-mi scriu versurile pe un perete de firidă goală, în singurătate,
pe întuneric, cu unghia. O. Nimigean aplică aceeași formulă
a contrastelor și volumului Adio adio dragi poezii (1999).
Aici, tonul grav al unor poeme precum Celălalt, Fiara mă iubește
(o veritabilă artă poetică) sau O casă un gard un copac o
pasăre este deconstruit prin câteva poezii în balon: nimigean
ovidiu/ scrie poezii/ hai călcați pe vârfuri/ nu-l treziți copii/
nimigean ovidiu/ a ieșit din sine/ nu-l smintiți să-și ducă/ opera
la fine/ nimigean ovidiu/ e rău și ursuz/ dacă îi ajunge/ zgomot la
auz/ nimigean ovidiu/ de voi se ascunde/ pentru a vă scrie/ poezii
profunde. În Planeta 0 (2002) dimensiunea ludică este
complet eludată; autorul propune un discurs poematic
organizat după principiile jurnalului intim. Poezia ca notație
zilnică, pactul cu biografia sunt simple pretexte pentru o examinare
atentă a impasului existențial căruia poetul nu reușește să i se
sustragă decât printr-o dificilă și îndelung amânată resemnare: las
aici, abandonez toate grijile privitoare la viitor proiectele de
ordin spiritual sau material: dorința de success, temerile de eșec
indiferent la ce s-ar referi ele, toate certitudinile, toate
neliniștile privitoare la ce voi fi sau la ce mi se va întâmpla
mâine sau într-un viitor îndepărtat.
A devenit de multă vreme un clișeu
faptul că un autor scrie toată viața aceeași carte. Dincolo de
adevărul afirmației (probată, firește, de existența unei matrice
individuale, căreia un autor îi este aproape imposibil să i se
sustragă) majoritatea creatorilor vor cu tot dinadinsul ca, de la
volum la volum, să surprindă prin ceva nou, să o rupă cu trecutul
lor personal, cel puțin. Un caz literar interesant și foarte rar
întâlnit în literatura română e Constantin Acosmei, poetul
unei singure cărți (la propriu), Jucăria mortului.
Scriitorul, foarte tânăr încă, pare să-și fi conturat definitiv
traiectoria. El va republica, din când în când, aceeași Jucărie
a mortului, pe care o va întregi și perfecționa de la ediție
la ediție cu noi texte. Lirismul său atipic pare să vină dintr-o
supravegere tacită a eșecului tuturor formelor de expresie ale
modernității. Avangardismul și postmodernismul și-au pierdut, pe
rând, capacitatea de a mai lua prin surprindere. Nihilismul a
devenit demult o convenție;
retorica (tradițională sau nu) e un apendice al
gândirii. Și Constantin Acosmei nu dă semne că l-ar deranja prea
tare această stare de fapt. Se mulțumește să consemneze ceea ce i se
întâmplă să vadă; nu încearcă să convingă pe cineva de ceva: (am
scos câteva oase/ de sub saltea și/ am făcut o morișcă/ în timp ce
morișca/ se învârtea mi-am/ împachetat capul/ într-o coală de
hârtie). (Jucăria mortului) sau (am tras deoparte/
cercurile de la plită/ am sorbit o înghițitură/ din păhărelul cu
slatină/ mai am patru țigări/ și patru chibrituri). (Echilibru).
O dezangajare sinceră, o dezvrăjire a poeticului (expresia lui O.
Nimigean) pare să fie definiția plauzibilă a acestui tip singular
de text literar. În ciuda faptului că poezia sa este tulburător de
simplă, ea nu e într-atât de ușor digerabilă cum ar putea părea la
prima vedere. Conștient de acest lucru, Constantin Acosmei face, din
când în când, mici concesii cititorilor săi, oferindu-le mostre de
poezie ceva mai lesne de prizat: (ce treabă am eu cum am ajuns aici
unde nu-i de/ trăit nu-i de murit e tot ce știu nu mai ieșisem de
mult din/ cameră mai bine aș fi rămas acolo nici n-am ieșit din/
cameră unde să mă duc e tot ce știu stăteam ghemuit pe/ un scaun
acum stau lipit de perete e tot ce știu ...) (Chimiță se
întoarce). Acest fragment, care iese puțin din rând, poate fi
punctul de plecare al unui filon poetic capabil să evolueze,
scriitorul salvându-se astfel de manierism.
Un alt scriitor reprezentativ pentru Club 8 e
americanofilul Radu Andriescu. Volumele sale Oglinda la
zid (1992), Ușa din spate (1994), Sfârșitul drumului,
începutul călătoriei (1998), Eu și câțiva prieteni (2000)
și Punțile Stalinskaya (2004) decurg unele din altele. Există
o anumită rigoare ce contrastează cu discursivismul văzut ca stare
de desfășurare a lucrurilor. Autorul creează sincope, spații de
decantare a materiei poetice; operează contrageri, ruperi de ritm,
pliază versul pe diferite formule, ca mai apoi să-l îndepărteze de
dicțiunea poetică previzibilă. Inserția biograficului, aluziile
textuale, dizolvarea, pe alocuri, a lirismului și alunecarea spre
proză, ironia, autoironia, totul prins într-o ecuație complexă, sunt
elemente care, într-un dialog neinhibat cu postmodernismul, impun
rostirea sigură a lui Radu Andriescu, greu de încadrat într-o
poetică anume.
Germanistul Michael Astner, autorul volumului
despre calitatea unui timp (1999), scrie o poezie nominală
realizată prin intermediul colajului de imagini. Un aer aseptic de
traducere dintr-o limbă străină vine să confirme experiența
culturală complexă, româno-germană a poetului. Dintr-un livresc
atent controlat și bine proporționat, într-o limbă medievală,
cronicărească, dar șlefuită cu o acribie de cărturar renascentist,
vin să ne contrarieze poeziile unui alt germanist, Gabriel H.
Decuble. Acesta impresionează prin cultura filologică pe care nu
se sfiește să o afișeze în aproape toate scrierile sale. Învelișul
savant al textelor cuprinse în volumul Epistole... și alte poeme
(2001), pigmentat de mostre de istorie a limbii române (literare sau
nu) ascunde o intenție polemică. Cu cine polemizează scriitorul?
Poate chiar cu postmodernismul din care el însuși se trage. O
pendulare între mai multe tipuri de discurs (inclusiv cel
publicitar) îl face pe cititor să se întrebe cât la sută din ceea ce
întreprinde Gabriel H. Decuble e poezie și, cât la sută e
strategie, meșteșug. Anticipând probabil această nedumerire,
scriitorul ne-o spune direct, încă de pe copertă: conține: poezie
pură 92, 8% (din care: imagistică liberă 29,1%, biografism 22,2%,
intertext 11,77%, agent prozodic 10,4%, extras livresc 7,6%,
emulgator lexical pe bază de salivă umană 6,8%, licențe 4,5%, clișeu
colocvial 0,43%. Decuble este un alt ieșean cu poetică bine
definită, în stare a fi identificat după voce, ca și după
modalitatea punerii în pagină.
O concluzie sobră
Singura concluzie care se impune cu forța evidenței
după această modestă încercare de istorie literară recentă este că
la Iași există un flux constant de producție poetică.
Grupările literare, cu dinamica lor specific
concurențială, apar și ele cu o periodicitate neștirbită. Pe cât se
poate omenește prevedea, poezia ieșeană de la începutul veacului
XXI va sta sub semnul prolificității, fie tumultuoasă ca la Liviu
Antonesei, fie gnomică și esoterică precum la Nichita Danilov și
Lucian Vasiliu, fie superior ludică asemenea celei scrise de O.
Nimigean, fie tehnică precum a lui Radu Andriescu sau livrescă,
more Gabriel H. Decuble. Cu siguranță, literatura scrisă la Iași
reprezintă la ora actuală o importantă piesă din puzzle-ul
literaturii române contemporane. Autorii prezentați mai sus pot fi
oricând judecați în contextul național în care trebuie purtată, de
altfel, orice discuție de acest gen.
|