MIHAI ENE
precuvântare
vis dimoviaan
veneam
de departe din fotografii veneam
alb-negru cu mai multe
nuanțe de gri
în jurul ochilor sternului
coapselor de zinc
se zbenguiau mistreții cu
colți de argint
pe urmele mele pătate cu
ceară
se făcea că pluteam peste
lume-ntr-o doară.
pe retina crestată de-un
bisturiu de alamă
delicat mânuindu-l o
fecioară (probabil persană)
se-ntorceau cu lustru lustre
de-opal și rubin
din care pudic mușcam puțin
câte puțin
până ajungeam la capătul cel
colorat al poveștii
eu prințul alb-negru
jucându-mă cu peștii.
acest vis l-am visat într-o
vară în grădina lui tase
în timp ce pe trup îmi
creșteau solzi de mătase.
Povestiri din Innersburg
pastel
îmi adusesem jobenul
de la fabrica de carne
tranșat în felii de joben
aveam obrajii roșii de la
rujul cocotelor
nu de rușine
la colț era o fetiță
cu un pian după ureche
zâmbea.
apoi a venit dirijorul ne-a
dat
de înțeles că bagheta lui e
de aur
poate că mâine e duminică
mi-am zis înciudat
acoperindu-mi ochii cu
palmele
palmele îmi miroseau a felii
de joben.
nu mai vorbeam aproape deloc
ne deschisesem un bar cu
băuturi ilicite cu umbreluță
nu venea nimeni niciodată
de multe ori nici barmanul
probabil era ocupat avea
vreo
slujbă am presupus amândoi
nu chiar în același timp dar
totuși
așa că ne-am îmbătat într-o
noapte cu clarviziune
părul ei era albastru
dimineața
dimineața avea gust de
cearșaf.
elegii
din duino
pe vremea aceea scriam
elegii din duino
nu prea mai făceam nimic în
rest
uitam să și mănânc de multe
ori
mă dureau oasele de la
vreme îmi
spuneau prietenii nici nu
prea dormeam
doar către dimineață când mă
întorceam
la ore care îți redau
blazarea
scriam versuri despre femei
pe care
le-am cunoscut sau pe care
doar le-am iubit
bântuiam pe străzile prost
pavate
până ce întâlneam un prieten
spre seară
deschideam ușa grea cu
clopoțel
a cafenelei deasupra era o
pancartă pe care
citeam de fiecare dată
duino ca un ritual
nu știam ce înseamnă dar nu
conta hârtiile
se îngălbeneau printre
paharele cu coniac.
viața ca o oglindă
lumina
cădea perpendicular pe lume
lumina de la răsărit la noi
venea de la apus
ne trăiam viața crepuscular
printre rafturi
ne plăcea ne plăceam foarte
mult
ne priveam viața pe geam cum
se plimba
de-a lungul străzii ca o
oglindă de veneția
lumina cădea perpendicular
ne durea
ne obișnuisem în
semiobscuritate printre
rafturi pendula bătea de
câte ori voiam noi
viața se plimba de-a lungul
străzii ca o oglindă.
le matin
începusem să plecăm câte doi
începuse jocul cu măști de
sticlă
pe mese erau urcate mese și
stâlpi de beton ne trasau
drumurile
până la wc-urile publice
moartea
avea chipul unei fetițe
cuminți în
dimineața asta cu ghimpi de
sticlă și noi
ne urcam pe mese câte doi să
privim peste umărul stâng
simfonia.
fashion
departe de timpan purtam
timpane
agățate pe panoplii
sculptate în gheață
în sticlă păstram sunete le
rostogoleam
uneori alteori ne aruncam
retina pe
fereastră să scrutăm aerul
întors
pe zidul vernil în cădere
îmbrăcam piei
pe pielea întoarsă spre
porii deschiși nonșalant
și alunecam cu grijă printre
globulele prietenilor noștri
nu putusem să alerg prin
lume cu tălpile goale
o seară cu maya
lupa îmi mărea degetele
stângi îmi
ardea epiderma cu lumina
ochilor maya
zeița brună de pe pervaz își
întindea
vălurile transparente
transperante lăsasem
peste lumi într-o seară de
caramel
vocile se adunaseră cu
stângăcie lângă
fereastra deschisă toate
ardeau sub lupa
prin care privise o singură
dată maya
începusem să scriu un poem
la lumina
trupurilor închise în
corsete de flăcări.
bâlciul deșertăciunilor mele
bâlciul începea de la
picioarele mele apoi
mult praf și sticlă pisată
caramel și trâmbițe
surle și trâmbițe trâmbițe
și trâmbițe
eram goi și priveam împreună
romantic
apusul romantic așa cum se
cuvine nu altfel
înfășurați în panglici
colorate de hârtie creponată
nu ne cramponam de cuvinte
înghițeam în sec
vinul sec ni-l turnam pe
umeri pe pielea de hârtie
vezi tu noaptea nu venise
încă se învârtea
caruselul undeva departe la
picioarele noastre
călcând pe apa creponată ca
pe cioburi
luminoase din obișnuință
apoi reveneam la
locurile noastre cuminți ca
dintr-o călătorie
aventuroasă ne priveam
uimiți pielea creponată
plină de praf și sticlă
pisată învârteam globul
de cristal în jurul axei
sale și fugeam să ne ascundem
printre doamnele cu pălărie
și vată de zahăr.
poveste cu ioana darc
după-amiezile tăceam fiecare
în colțul său
vișiniu mai ales vara când
se topeau grilajele
din care ne făceam zale și
coifuri ioana
darc ne zâmbea din vitrină
dintre paharele
de cristal aveai genele mai
albastre mai
vernil după lumina crudă sau
rumenită
cu genunchii strânși în
brațe de catifea brună
dintre falduri mă priveai cu
inocență de
cocotă ioana te chema și te
iubeam când pluteai.
povestea marionetei fără
sfori
dincolo de ușile
întredeschise marioneta
își scutura spasmodic
sforile colorate
rânjetul ce despica
orizontal fardul
încrustat pe chip îi ținea
loc de chip
doar retina mea își făcuse
loc printre
volutele supte ale clădirii
îi storceam
în ochii trandafirii
trandafirii cu petale
albinoase desenate cu
creionul dermatograf
pe zidurile de sticlă pisată
ai catedralei venisem
să văd cum se rup sforile în
spasmele
de duminică marioneta își
mângâia
în liniște sforile acum
destrămate în jur
lacrimi desenate cu creionul
dermatograf
se prelingeau pe ziduri de
sticlă pisată.
orașul trestiei de zahăr
trăiam printre trestii de
zahăr orașul-stufăriș
mă primise pe potecile lui
croite cu maceta
cu prapuri mă primise din
papură de marochin
vieții mele îi crescuseră
frunze lungi și aspre
cu care mă flagelam în
fiecare dimineață
imediat după cafea printre
vecinele trestii
de zahăr aromele sângerii
bântuiau nările
sălbatice de dezgust apoi
râdeam isteric în
mâini cu maceta cu diamante
plecam pe
străzile noduroase la cules
aplauze portocalii
portocalii de la marginea
drumului alcătuiau
o grădină cunoscută mie din
afișe mai vechi
trestiile se întorceau de la
tăiat trestie seara
cu o aură glorioasă pe chip
mă disprețuiau
între noi nu putea fi vreo
legătură de sânge
aflasem și eu asta când îmi
întindeam la soarele
de plastic venele cu pene
bleu-marin cu care îmi
marcam drumul spre eșafodul
din centrul orașului.
Din volumul Trei
viziuni ale orașului
(pentru un film alb-negru)
/ Editura Scrisul Românesc 2005
|