RĂZVAN ȚUPA
English
Poeme din ciclul
"o respirație completă -manele pentru mai târziu-"
aceleași atingeri personale
șireturi desfăcute
formele obscure din spatele dinților
pasaj pietonal
în lumina păsărilor urbane
altceva ce n-ai când să spui
colțurile gurii iraqul din pleoape
promisiunile terorii- iraqul din pleoape
II
trei filtre de lumină
recul
stelele vorbesc pe limba ta
aceleași atingeri personale
doar te
văd acolo înconjurată de tot aerul pe care îl respirăm toți
și asta
ar trebui să fie o încurajare să văd că ne alegem cu
aceleași atingeri ca toată lumea
un pic
mirați de posibilitatea deschisă la capătul mânecii
îți
povestesc filmul ăsta în care admirația devine o formă de răzbunare
și
porumbeii care trec pe deasupra anunță cu micile lor mizerii
mizeria
mai mare crescând printre circumvoluțiunile unei minți
mintea
care ne conține cu străzile explodând mut de dorință
& tot
ce este smuls absenței provizorii este numai atingerea
siguranța atingerii urcând ca o buză uriașă între un om și celălalt
până la
bruma de gest care ne înroșește până semănăm cu
a doua
parte a gurii în sfârșit rostind îmbrățișată de
căldura
salivei topită în aerul tot mai personal
șireturi desfăcute
eroii
unei obscurități luminoase dogoresc deasupra oricărui gest
credem
în sfinți? în cei asemenea bucuriei noastre
hotărâți în spatele nesiguranței obligatorii
o
petrecere coborâtă până în vremurile atingerii
epoca
spaimei liniștite din nervii unui
necunoscut pe care îl auzi că urlă în tramvai pentru niște mărunțiș
spune
că ar trăi în orice condiții chiar dacă nu are cum
pronunția perfectă deschide în mici volute frica statuară
de pe
bancnotele noastre curate cu fiecare sunet acoperit în metal
vocile
scumpe curg de jur împrejurul unei forme pe care o ai doar acum
câteva
minute câteva zile câteva vieți două toate
formele obscure din spatele
dinților
și mâna
se strânge de la sine într-un gest aproape automat acru
să mă
gândesc și pentru obiectul în care te hotărăști să ascunzi tot
și
singura ta șansă ca să ajungi la celălalt este să ascunzi ceva care să
fie găsit
ceva
care să merite să fie găsit ceva ce știi că și celălalt caută și
căutarea lui te face să crezi într-un mic artefact al siguranței
ceva
care să reinventeze puterile tale simple de câte ori
buzele
ți se îndepărtează încet & soarele îți apune sub limbă
mai
puțin curios mai mult atras de fragmentul care lipsește
între
tine & tu cel din momentul următor adică eu
să te
gândești și pentru obiectul care aruncă toată vina asupra mea
atât de
aproape că nici o greșeală nu mai este doar a ta
acum
sunt eu și imediat degetele pe care le răsfiri puțin
îți
înapoiază senzația din pumnul strâns în braț pe carpienele liniștite
și
pielea ta este un loc ferit în care femeile africii își cresc copii &
acordeonistul pe care îl auzeam cu ani în urmă pe stradă își desface
zilnic
cutia jerpelită din care se revarsă o căptușală doldora de papile
gustative
o
răstoarnă în sunet de fise risipite pe trotuar până la picioarele tale
pasaj
pietonal
"my darling -
old, young, decadent, innocent, volatile, vulnerable, and more tough -
spirited than she looks. She is all nuance and suggestion, like a
series of images by Bertolucci ..."
Scavullo
și urcând spre
marginea parcului vedeai mânuțele verzi întinse din copaci
lucrurile intrau într-o ordine oarecum normală se întâmplă să plângi
dar nici măcar asta nu te mai reprezintă, de parcă altădată ar fi
însemnat ceva
când te întorci spre mine îmi lași peste genunchi o umbră ușoară
și urcând spre marginea parcului vedeai mânuțele verzi întinse din
copaci
lucrurile intrau într-o ordine oarecum normală se întâmplă să plângi
dar nici măcar asta nu te mai reprezintă, de parcă altădată ar fi
însemnat ceva
când te întorci spre mine îmi lași peste genunchi o umbră ușoară
lucrurile care învață să pară iar simple sunt de fapt rezistente
dispuși să nu mai fim spulberați în dezvoltările nesiguranței
crainicul tuna o listă de prețuri făcea o galerie de cumpărături din
vocea lui
când îți atingeai brațul vocea i se făcea nesigură &
cele mai multe bucurii încercau să țină locul apropierii
mătase albastră pe dinții noștri frunze proaspete strivite pe degete
ghetele
ghetele strânse pe gambă cu niște șireturi late late ca vorbirea
noastră continuă
trecem de la odihnă la oboseală ca un mic mecanism meșterit din carne
vie
ploaia în jurul caroseriei aflate în plină viteză și fețele noastre se
fac cer
în
lumina păsărilor urbane
dintr-o dată
știi: tot ce se poate întâmpla
este numai o umbră a faptului că te afli aici
în plină lumină străbatut de fiorii unei atingeri inexplicabile
îți inventezi corpul îl negociezi
dintr-o dată: nimic nu mai este departe și lucrurile familiare
cad încet în jurul tău, pe fețele necunoscute dar
atât de apropiate cresc mici anunțuri cu care te-ai obișnuit
ca și cum ți-ai tatua "vin imediat" pe braț, sau "curbă periculoasă"
ori "inventar" la baza spatelui atât de apropiat îmi ești
și când deschid gura, nici o inscripție,
limba cu asperități minuscule instalează gusturile pofticioase
liniștea & imprimantele dimineții se declanșează în gol
aceeași zi rămâne sub cerul gurii
altceva ce n-ai când să spui
cine
vrei să fiu omul lui gopo cu degetele unite de pielițe
micuța
heidi și croitorașul cel viteaz motanul încălțat &
omul
păianjen gavroche cu picioarele marelenei dietrich & lanțu
amintirilor
mai
repede resimți detașările mărunte înghesuite dincolo de
etalarea forței tale de detentă când tac
liniștea unde te scufunzi cu fiecare frază articulată de limba ta
macerează distanța în care dormim lent
indiferența e doar o formă igienică de dorință
distingi pe fiecare umăr care balează în fața mea și asta nu crezi
colțurile gurii iraqul din
pleoape
vezi în
umbra fiecărei mișcări o agitație măruntă
mai
multe atingeri îți inventează chipul
ai vrea
să spui că nu te amenință nimic și
drumul
până în iraq & înapoi e numai o probă de curaj
dar
câteodată poate să rămână numai drumul până în iraq
și atât
o voce
pâlpâie în mijlocul zilei însorite
umbra
se retrage în zone mai degrabă intime
mici
oameni politici ți se târăsc prin vene cu
mici
discursuri ca niște bricege desfăcute pe umerii tăi
poți să
spui că este inutil & cuvintele vor face totul jenant
e numai
o nouă zi din viața mea dimineața e o cutiuță care zornăie
câteodată simpatic, pereții din piele, colțurile din aer,
înăuntru sunt închise toate contactele fizice pe care le ai peste zi
întâlnirea amănunțită mândră de realizările unor atingeri complexe
apoi
înăuntru este un drum într-o țară exotică, riscantă
& inima
unui brotac pe care îl spintecam când eram mic
cu un
ciob din ecranul televizorului, un voal roșiatic
o să ne
acopere mâinile & fața izbucnește într-o
bucurie
vinovată foarte asemănătoare cu tristețea poate chiar tristețea
promisiunile terorii- iraqul din pleoape II
"An Australian
journalist kidnapped by Iraqi militants today said his captors were
not savages and would not kill indiscriminately" Australian Press
Council 18 oct. 2004
de câte degete
este nevoie cât dintr-un corp
poate să susțină o margine a mândriei
ce fel de angajamente pot să scuze
ce fel de vieți pot să garanteze mândria
și, mai mult, mândria cui,care mândrie
când au fugit armatele din basarabia
am spus că a fost prea ușor
dar acum nu este vorba decât despre o idee
și e prea greu
când mă apropii de tine ce poate să îți scuze moartea?
dar viața? cineva dictează că
totul trebuie să fie scuză & rugăciune
scuză pentru ce? pentru că viața unui om
este garanția unui mic discurs politic
& niciodată viața acelui om, într-un fel de joacă
nu corespunde cu micul gâtlej care susură scuzele
"John Martinkus, a freelancer who has covered conflicts from East
Timor to Iraq, was released on Sunday, a day after he was taken
hostage by four Sunni militants and ex-Iraqi army officers."
Australian Press Council 18 oct. 2004
și o să uțti tot și o să uiți tot altfel o să iți fie rușine de
puterea ta
"(From their perspective) there was a reason to kill (British
hostage Ken)
Bigley, there
was a reason to kill the Americans; there was not a reason to kill me
(and) luckily I managed to convince them of that."
(ibid)
furia o să fie înlocuită cu datoria bucuriei,
"his captors had threatened to kill him, but treated him with
respect once they established he was independent" (ibid)
tristețea va cunoaste rigorile plăcerii
dar astea nu sunt decât cuvinte
trei filtre de lumină
I.
hemoglobină
m fi ce
își amintesc cuvintele că eram
atenție
se închid ușile
ne-am
îndepărtat ne apropiem
aveam
niște cuie pe perete unde
stătea
poza lui ceaușescu acum
avem
icoane
& asta
e numai o poză
dincoace de haine agitația caută pielea
zgomotul conștient seara între firele de păr
atenție
se închid ușile
cu
ochii închiși vedem același model
din
fire luminiscente
o
fracțiune de secundă
terasamentul primește ploi infiltrate
încet
încet căldura corpului pune stăpânire pe aer
ușile
se închid rulezi pe fire
din ce
în ce mai subțiri strălucitoare
vobele
ajută nu
înlocuiesc
leagă
2.
mâneca de polen
cu
vârful limbii auzi rădăcinile dinților
în
echilibru solid închid
deschid
o structură de rezonanță
e un
sunet care nu mai ești tu
&
trebuie să-l înghiți până adormi
când se
desface cu mișcări rapiude
în
globii oculari
&
lucrurile pe care le credeam uitate
sunt
marii poeți ai zilelor noastre declanșați
de o
digestie lacrimală întinsă
repede
până în spatele genunchilor
unde
îți ascunzi transpirația dimineața
când
zgomotele capătă consistență
& la
început erau numai sunete
tăria
lor lumina/
ce-au ținut minte
cu
orice atingere sunt corpurile
șuieratul fin care îți încordează fiecare mușchi
când nu
mai ești doar tu
&
Câinii sentimentele
cui
sunt
c.
flacăra de la aragaz
fiecare
nasture dezvăluie o atingere a ta
&
faptul că nu știi ce să faci cu mâinile
Presate
de sunetul pe care abia îl auzi
are
legătură cu superproducțiile aburului
ieșit
din canale
aburul
repezit ca o floare fantastică să devoreze iarna
foșnetul ăsta nu te-a părăsit niciodată se lărgesc luminile peronului
subteran
zgomotul pașilor crește spre uși
când
bucățile mari de sticlă glisează zgomotos
e numai
o umbră sonoră sub respirația
aproape
imperceptibilă prezentă
vezi
auzi simți
gândurile
futute
recul
e un
trotuar jupuit o dată cu distanța
pașii
îți consumă ceea ce cărțile numesc
suflet
micile chipuri în care ți-ai înfășurat
corpul
lasă în urmă
fotografia pe care o tot developezi
o serie
de imagini doldora de atingere
trupurile se iluminau unele pe altele
& în
aglomerația asta chipul tău te acoperă
până la
ultimul cetimetru
noaptea
declanșează blițul negru
fiecare
nuanță se retrage dincoace
dincoace de pleoape te întorci tu tălpile brațele spatele palmele
strânse apoi relaxate
lucrurile
banale care
te
bucură
Regăsim lucruri pe care
credeam că le-am uitat. Anumite gesturi simple ne aduc față în față cu
propriile noastre cuvinte, cu discursul care ne-a însoțit de-a lungul
anilor. De ce n-am recunoaște în acest discurs chiar elementul
esențial al conștiinței noastre, vocea pe care o auzim în minte,
amprenta brutal individuală rezultat și origine a discursului public.
dacă
tac nu
înseamnă
nimic
stelele vorbesc pe limba ta
n corp românesc este
celălalt
căruia îi transferi tot ce
ești
la școală toți aveam un văr
care văzuse care făcuse era
corpul românesc
al fiecăruia dintre noi face
trafic de mașini de lux al fiecăruia
dintre noi ca o datorie ca o
posibilitate
același pentru fiecare frică
a pufului nostru de pe ceafă
câte unul sau mai multe în
care visezi și visul este ceea ce faci de când te trezești pînă seara
tîrziu
într-un moment foarte clar
umbra mea fonetică se lasă peste tot cu o briză de atingeri
câte una sau mai mulți cu
limba înfiptă în aer
datoria noastră e plăcerea
pe cerul gurii stelele apar una după alta
Răzvan Țupa
Născut
la 12 iunie 1975 Brăila
2001 fetiș ed. Semne
2003 Editia a IIa fetiș-
o carte romanească a plăcerii ed. Vinea
2002-2004 Dosarele
cenaclului Euridice vol I-III
2004 Antologia Generația
2000 editura Pontica
ENGLISH
(from the romanian
bodies collection)
long play
pain is a foreign language
a complete touch
but this doesnt matter
the art of vision
long play
we meet in the streets
each with his sorrows
brought from home
on your mouth you wear
the bar code of your joy and
all we say to each other
gives us something to do
each of us finds
milliards of ways
we could be happy,
couldnt we?
some wish for the
silenceothers, we settle for the athletic power
to keep silent
not for longand
especially
who is this air able to
inhabit us
not for longand
especially
we own worlds where were
filled with objects
and the sun
rises precisely above our heads
the gestureas much as a
smooth warm rain
touched by
the threads of your breath
waits for a very short
time
where is the difference
between the real things
and all that happens in
your mind
perhaps between the
shoulders bumping in the street and hardly taking anymore
the blind promises of
fearso they deny them
with every movement and
further
as far as you can
we choose to see or
even better
suppose
breathing is an
absolutely personal decision
which
from time
to time
fits the silence with
a click
a world to your
soulwhich is your movements
towards my soulwhich is
my continuous gesture
to the very soul of every
gesturea world
you wish to see the
street corner early morning
when you still can be in
no hurry
the bread trolleys are
calmly being pushed into small shops
we are lead by the link
between us
the link
commercials call life
with your eyes you can
seeeven a bit blinded by clarity
we get along
with breathing
and its tonalities
they can
contain anything
pain is a foreign
language
a romanian body knows not
to make choicesit seems like
then
it couldnt justify its comfortable pains anymore
For thisstay here
be late with all your body
you can be a
key chain or a sticker
and one day all the
breathing music will disappear
by itself
or the opposite
with my hands prepared
to receive silence
like a sandwichI waited in the bus
station
until I felt like crying
air tasted like fresh
leaves.
Id prepared everything
men had taken
their positions
I just had to watch the
ultraquick hoards of the evening
they were
considering which part of me they should consume first
They couldnt believe it
when I stood up
completely relaxed
to mind my own business
in my native language
like on a skateboard
but this doesnt matter
this place could have
everythingboard cubicles rooms
where to get undressed
with eyes
fixed to the creaks in which shadows slide
ultraquick shelters and
large balconies with some kind of caves at the back
covered by cherry cloth
curtainsand everywhere
a diffused light imitates
the bodies
promises the massive grace
an ample sound
a
reverie of emptiness and abundance
a caraway seed that
you taste in the evening
when you hurry between
two hours of exact but exterior things
you can favorsomething
happens in the bus
nobody
says anything and
this time what happens is
not overwhelmingI can sit there
I get off
its silent
outsidedust
that tastes like fog rests on the strident gestures of shops
you
say something
unarticulateda language different from any translation
But this doesnt matter
the
art of vision
foreplay I. drunken
sun
each morning is a
foreplay
or at least a promise
for the gestures that
finally
get to rest
each morning is a
foreplay
or at least a promise
as every time you meet
a certain possibility to
get tired
each morning is a
foreplay
or at least a promise
that you wont say
anything anymore its enough to keep silent
and everything I promise
youwill come true
part II. drunken sun
now these mornings I
raise some hymns
I swear till Im ashamed
I say some stupidities
that can only be for your
praise God
I measure with my eyes
DIN PRIVIRI my body parts
I even touch myself in
this exercise and each
time your hands are
already there now
these mornings I raise
some hymns
I get up of bed and I see
you through the drapery
a closeness full with the
conscious breathing
I know that from now on
now these mornings
I raise some hymns like a
film thats burning
as its shown on a screen
thats more and more narrow
any moment now everything
will be only a white
light now these mornings I raise
only some hymns is
everything well be left with
part III. minor skies
even if it seems like
its never early enough
even if the sound of the
tram leaves you with no feeling
and you dont know by
heart even one single psalm from the commercials
morning still comes for
you too
even if your eyes are
used to the artificial light of season tickets
and you never wake up
before it was necessary
even if you ever heart
how new clothes cry in shop windows
morning still comes for
you too
even if youd rather wish
it rained and nobody
else were in the street
to recognize you and leave you
for the first time with
the feeling that you can keep silent and nobody forces you anymore
to understand that anyway
morning still comes for
you too
with its silent artifices
part IV. the
consistence of pleasure
in the street did you
think all you need
is a step and youd
almost be dancingdid you think everything you see
is unique
each time just for you
the damn creak in the
pavement is ready
to be filled with you
disregard
for some its easier but
for nobody is easy enough
and youve been thinking
in vain all the rest
is an approximation
only the tram comes or
doesnt come
and even this one
sometimes comes in vain
sometimes its enough to
reach you hand and
the rain the silent
virulence of the sun
say it all
I breathe out V. a
shoe lave or a zipper
above the morning sky
breaks into billions of coloured shoe lace
you could take this as a
promise as the eroticism of space
burst out over you
it would be too much but
otherwise the textile
light of the welding flame
would wrap up everything
Id be left only with
the workers by the
tramline who make obscene gestures to the women-travelers
that would also be a poem
or even
a morning
that youll never see
again
like a final explosion
thank God
|