MIRUNA VLADA
DESPRE
POEZIA
FEMININĂ ACTUALĂ*
(EXTRAUTERINITATEA CA FENOMEN LITERAR)
goliciunea ta ne tulbură liniștea
stăm în juru-ți pustii ca pereții
(Silvya Plath)
Ceea ce la nivel fiziologic în cadrul
maladiei ce poartă numele de sarcină extrauerină reprezintă
formarea embrionului în trompa uterină își are drept corespondent în
planul poeticii feminine actuale procesul de incubare al poemului
extrauterin.
El se datorează unor relații
anormale cu partenerul și cu cei din jur. Iubitul apare mai mereu
fie ca o absență traumatizantă, fie ca o prezență înstrăinată, cu
care nu se poate comunica. Partenerul și-a pierdut funcția de
Celălalt pe care filosoful Emanuel Levinas o interpreta ca raport
al sinelui cu sine. Tu-ul este aici mereu în penumbră. Fie sadic,
privind-o cu voluptate pe femeie mistuindu-se, fie întreținându-i
masochismul.El e străinul.
O ruptură în propria ființă ce
se respinge pe sine. Aproape că nu o poate atinge. Sau dacă o face,
actul este scurt și distant. Tandrețea capătă în acest scenariu
aspectul unei agonii prelungi. Prin efectul de basorelief pe care
mizează aceste poeme, putem vizualiza portretul paradoxal al unui
bărbat marcat de un puternic deficit de virilitate care provoacă
asupra femeii o putere de fascinație aproape satanică.
Din nevoia
disperată de afect, ea ajunge să se iubească pe sine așa cum ar
trebui el să o facă. Acesta este momentul de criză în care ea își
iese din sinele esențializat (respectiv uterul) pentu a-și fi
propriul bărbat ( de aici tema masturbării, a prezenței simulate, a
cerșitului de afecțiune în modurile cele mai stranii). Așa s-ar
putea explica un anumit caracter autist, reproșat de critici ca
fiind adolescentin în sensul obsesiei de sine. Vocea poematică
își simulează cu acribie feminitatea, pe care toți o ignoră, dintr-o
dorință intensă și nesatisfăcută a trupului de a se naște, de a
căpăta existență/consistență prin atingere, prin electrizarea
privirii Celuilalt transpus în sine(care încă i se refuză).
Dorința de afecțiune stă la baza impudorii virginale pe care
criticii grăbiți o acuză de pornografie.
Toate aceste
detalii indecent transpuse ale cadrului poetic, dar mai ales
existențial nu sunt decât un preambul al actului extrauterin
propriu-zis. Femeia căreia i se refuză atingerea și accesul la
sinele alienat ajunge în stadiul de a-și înscena sarcina trupului ce
trebuie să se nască pe el însuși.Ea rămâne însărcinată cu poemul
(îmi asum idealismul fetid al acestei reprezentări). Starea devine
sufocantă. Trompa uterină nu mai poate găzdui sarcina anormală.
Plesnește. Extrauterinitatea se extinde asupra întregului trup
poetic. E contagioasă. Sentimentele sunt însă cele mai acut
uterinizate. Căci sexualitatea este condamnată în această lume să
aibă inimă. Iar apoi întregul arsenal poetic se utrerinizează, ca
într-o teribilă septicemie a spiritului invadat de carne jupuită.
Singura soluție este ca ea să-și devină propriul ginecolog. Propriul
exorcist. Exterioritatea o condamnă să-și inventarieze arsenalul
extirpării de feminitate, de înstrainare a propriului trup. Limbajul
e bisturiul cu care extirpă orice iluzie de normalitate.
În urma acestei
operații minuțioase de îndepărtare a trompei uterine urmează
implacabil sterilitatea. Închiderea poemului în sine, ca un șarpe
ce-și înghite coada. El nu mai e capabil să-și producă sensuri la
nesfârșit (cum proclama dezideratul textualist). De aici poate și
nota sentențioasă a versurilor, definitivă, tezistă, având aerul
unor tenebre previzibile (acel deja vu sau deja lu imputate poemelor
de frondă feminină actuale). Sexualitatea devine prototipul perfect
al fragilității.Cu toate acestea, irumpe din fiecare pasaj o forță
debordantă, aproape incontrolabilă a imaginilor, a expresiei.
Fragilitatea este astfel convertită în forță prin plasarea în
extrauterinitate. Instrumentul folosit este luciditatea perversă ce
se manifestă prin ostentarea limbajului. El e menit să deranjeze, să
zgârie pentru că este bisturiu. Bisturiul ce naște poem. Nimic
altceva decât ieșirea feminității din sine pentru a se putea
reinventa într-o ipostază mai terifiantă decât cea actuală. Prin
masochism și prin limbajul autodestruciv femeia capătă trup.
Tandrețea se naște pentru ea în extrauterinitate. Acest proces
straniu, maladiv poate fi asimilat acelui zu Grunde gehen( a
îngloba esențialul și a-l distruge) pe care îl teoretiza Hegel.
Orice exacerbare a
senzualității se naște dintr-un deficit de sensibilitate, care la
rândul ei provine dintr-o fragilitate la nivelul Ființării în
termeni sartrieni. La baza acestui chin sublimat stă vina. Vocea ce
sucombă în deliruri liricoidale se simte vinovată de propria
feminitate utragiată. Forțarea limitelor implică în cazul de față
forțarea limbajului. Poeta are misiunea de a apăra
lumea(exterioritatea) împotriva limbajului, care este o reprezentare
vie a înstrăinării, a ne-atingerii. Limbajul poetic extrauterin este
chinuit, total lipsit de armonie. El scâncește. Are aspectul unui
aliment devorat în scârbă și apoi expectorat.
Femeia plasată în
extrauterinitate are tăiate toate căile de comunicare cu lumea. De
aceea nici poemul extrauterin nu își propune să comunice stări. El
este un travaliu continuu al spunerii, acea tăcere care urlă prin
sexualitate(imagine folosită ca titlu de poeta Angela Marinescu
Tăcere sexuală). Tipul acesta de poem naște doar oglinzi paralele,
mici labirinturi ale exhibării nimicului ce a cangrenat sufletul.
Chiar dacă își flutură cu obstinație stindardul sterilității, textul
extrauterin se cere fecundat cu disperare. Cerșește transcendența ca
pe o mângâiere a sinelui sau o certitudine a neantului. Aici îți are
cauza și linia mistică ce traversează aceste poeme. Nostalgia
purității ireversibil pierdute sau mai bine zis extirpate. Femeia nu
își poate trăi ruperea de lume decât sexualizând-o. De aici groaza
și ratarea spiritualizării .
Scriindu-se drept
gnoză a feminității apocaliptice, ruptă de propria interioritate și
plasată în extrauterinitate în postura Celuilalt (călău travestit
în victimă), noua lirica feminină mânioasă (ce și-a supt seva din
Frida Kahlo, Silvya Plath sau Angela Marinescu) cere un ochi critic
atent menit să ordoneze vacuitatea unui sine dezabuzat.
* acesta este un fragment
introductiv al unei lucrări mai ample ce dezvoltă subiectul,
argumentele fiind date pe text, folosindu-se poemele feminine ce
intră în conceptul de literatură extrauterină
|