Opt povestiri
de Alina Savin
1.
Nevoia de a privi prin globul meu de sticla era uneori acută.
Trebuia sa țin doar palmele întredeschise, cu degetele curbate, și
astfel vedeam prin spațiul dintre ele lumea. Mi se întîmpla nu numai
atunci cînd stăteam întinsa pe pat, și priveam prin glob frunzele de
castan udate de ploaie sau păsările în zbor. Uneori, în mijlocul
oamenilor, mîinile mele trebuiau sa creeze din nou acea transparenta
ușoară și deformatoare, și, ciudat, toți cei din jurul meu își
dădeau seama ca susțin greutatea unui glob de sticla, și zîmbeau.
Poate că îmi vedeau și ei trasaturile fetei deformate, așa cum și eu
îi vedeam schimbați, neștiuți călători într-o lume a fantasmelor.
Urmăream uneori, în felul acesta, perfecțiunile umane, dîndu-le la
iveală grotescul din mișcările elegante, care păreau acum doar
tîrîiri sumbre ale unor corpuri bolnave. Coapsele suple deveneau
revărsări moi de carne învechită, rotunjimile mîngietoare doar
schilodenii dizgrațioase. Machiajul aplicat cu măiestrie de
miniaturist medieval se întindea într-o secundă pe jumătate din fața
cu gură sau nas enorm, porii acoperiți cu pudră strălucitoare
apăreau adînci ca niște răni deschise, din care se scurgea fără
oprire lichidul purulent, mirosind a cangrenă. Odată, o femeie de o
urîțenie totală și înduioșătoare a devenit, privită prin globul meu
inexistent, cu diametru complet variabil, de o frumusețe stranie, de
insecta nobila. Ca și cînd și-ar fi dat seama de miracolul pe care
îl înfăptuisem asupra trasaturilor ei care, pînă în acel moment, nu
făcuseră decît sa îi îndepărteze pe oamenii îngrețoșați, ea mi-a
zîmbit, s-a apropiat de mine și mi-a vorbit, pentru prima data în
viata ei funesta, cu cea mai înnăscuta cochetărie feminină. Și
sunetele ajungeau altfel la mine, filtrate prin sticla globului.
Auzeam în stridente cele mai neașteptate linii melodice, iar în
banalele conversații mărturîșiri de nerostit. Într-un magazin de
pantofi am auzit cu siguranța fraza « În 1644, la Paris existau
șaptezeci și cinci de ateliere de imprimerie. », iar pe holurile
universității « Dorința mea cea mai mare este sa călăresc goala pe o
pantera uriașă, iar parul lung sa-mi fie desprins pe spate. ». Nu am
văzut niciodată prin globul meu de sticla lucruri neadevărate, sau
care nu se întîmplau exact în acel moment. Au fost, poate, momentele
cînd am trăit cel mai în interiorul realității, ghemuita în ea ca
într-un ou uriaș, cu coaja străvezie.
Pe neașteptate, globul s-a spart. Stăteam cu palmele
întredeschise, ca de obicei, privind lumea prin spațiul dintre ele.
Cred ca îmi dădusem seama de multă vreme că acolo nu e decît o
construcție a mintii mele. De aceea, poate, m-am speriat atunci cînd
aerul din fata mea a început sa se închege și sa se îngroașe în
străluciri lăptoase; am simțit pe piele atingerea rece a
perfecțiunii dure de sticla, a cărei greutate de necrezut am reușit
s-o mai susțin doar pentru cîteva secunde de teroare. Mușchii mi
s-au relaxat dintr-o data, și globul a căzut pe asfalt, spărgîndu-se
în sute de bucăți care reflectau lumina după-amiezii. M-am lăsat pe
vine în fata cioburilor, trecîndu-mi degetele peste ascuțimile lor
pline ; evidența era prea dureroasă, distrusesem ceea ce îmi fusese
oferit cu infinită bunăvoință de o putere necunoscută. Acum, nu mai
îmi rămăsese decît sa îmi repar greșeala fricii. Am adunat fiecare
ciob, le-am pus pe toate într-un compartiment separat al genții, și
m-am îndreptat spre prima postă. Sîngele care cursese din tăieturi
mi se uscase, așa ca nu am patat hirtia ca de Biblie a Paginilor
Aurii, în care am cautat o sticlarie. Erau doua manufacturi
particulare, cu nume complicate și caractere ingrosate, și numele
unui sticlar particular, care parea, dupa adresa, sa stea pe undeva
prin spatele Mitropoliei. Am mers pe jos, fără sa mă gindesc la
nimic, fără sa mă astept la mare lucru de la calatoria mea. Scria pe
o tabla mare, la intrarea în curtea casei « Sticlarie casnica », am
sunat și am asteptat, mi-a deschis un barbat mai degaraba batrin,
inalt, imbracat cu pantaloni de catifea raiata. Mi-a făcut semn sa
intru și ne-am asezat amindoi la masa acoperita cu o fata de masa
inflorata din curte, el mi-a povestit ca repara chiuvete sau cazi de
baie crapate, ca e o meserie foarte buna, ca probabil mi-a fost
recomandat de cineva dar ca nu va putea sa mă ajute decît la
sfirsitul saptaminii. Fără sa-i spun nimic, am scos cioburile unul
cite unul, și l-am privit în ochi. S-a spart, i-am spus, cît am
putut de calm, desi de multa vreme îmi venea sa pling. S-a spart, și
acum nu stiu ce sa fac cu el. M-am gindit ca mi l-ati putea lipi.
Trasaturile lui s-au inmuiat dintr-o data, parea ca recunoaste
gramada aceea neregulata de bucati de sticla, mi-a spus: a mai fost
o fata care a venit anul acesta, tot așa, cu un glob făcut țăndări.
Apoi a adăugat, cu blîndețe : vino mîine. Sau nu, mai bine peste
doua zile. A doua zi am sunat îndelung la soneria de la poarta, dar
nu mi-a răspuns nimeni. M-am așezat pe bordura trotuarului, și am
așteptat pînă s-a făcut seara, dar nimeni nu a ieșit sau a intrat
din casa. Au mai venit și alți oameni, au sunat și ei și au înjurat,
dar nimeni nu le-a deschis. Au fost ore foarte chinuitoare, nu știam
cine era fata dinaintea mea, și nici nu știam daca voi mai avea
vreodată propriul meu glob, pe care-l spărsesem din prostie, la fel
ca toți ceilalți. Nu am putut să dorm, trebuia să îl am din nou.
M-am îndepărtat de lume, trăiam pur și simplu doar în gîndurile
mele, regretînd amarnic globul. A doua zi am ajuns pe acolo cu puțin
înainte de amiază. Voiam sa fiu sigură că timpul a fost suficient,
bărbatul m-a primit în curte și de departe am văzut, pe masă,
într-un suport de lemn, sărmanul meu glob, cu carnea sticlei
străbătută de rețele de tăieturi, cusături, lipiri, palid suferind
în convalescență, care va rămîne veșnic cu sechele. L-am luat cu
grija pe palme, fiind-mi frica sa nu se dezintegreze, și l-am
mîngîiat ușor. Nu l-am mai întrebat nimic pe bărbat, am uitat și
să-i plătesc. Am strîns globul la piept și am ieșit cu el afara, în
lumea constantă și strălucitoare.
2.
Fetita cu maimuța a ieșit din curtea unei case din spatele
Mitropoliei. Ținea maimuța de zgardă, ca pe un cîine, și părea
adîncită în gînduri, era îmbarcată cu o rochiță de catifea vișinie,
cu guler de bumbac brodat, casa era pe undeva prin spatele
Mitropoliei. Maimuța avea pantalonași de catifea vișinie, cu o gaura
pentru coada. Fetita a încuiat poarta cu o cheie pe care apoi a
băgat-o într-unul din buzunarele ghiozdanului, un ghiozdan simplu,
negru, fetita a încuiat poarta după ce a ieșit și maimuța, care
părea solitară și liniștită. Fetita nu m-a văzut, le-am urmărit de
departe. Trecătorii se uitau la ele și zîmbeau, sau rîdeau, sau se
prefăceau că nu bagă de seamă, că nu le pasă că o fetita îmbrăcată
în rochie vișinie duce de zgardă o maimuță cu pantaloni vișinii,
probabil că așa au auzit că e frumos, că e politicos, că e un semn
de noblețe să pari indiferent atunci cînd ceva interesant trece pe
strada. Eu nu numai că m-am uitat, dar am început să o urmăresc pe
fetită, am uitat de toate treburile mele și am început să merg după
ea. Umbrele lor nu ajungeau pînă la mine, dar știam la cîți pași
înaintea mea sînt după vibrațiile din murmurele trecătorilor,
așadar, mergeam după ele. Mergeau încet, ba chiar uneori se opreau,
nu vorbeau, se ignorau, se vede treaba ca se cunoșteau de mult, ca
de mult împart aceeași cameră, că nu mai au intimități, secrete și
amintiri neștiute. Mergeau indiferente, fetita a scos din ghiozdan
un plic, pe care l-a rupt, și din el a scos o mănușă chirurgicală,
pe care a umflat-o, era un balon mare cu degete de om, un balon alb,
după ce l-a umflat, fetita i-a dat drumul și balonul s-a învîrtit de
cîteva ori prin aer, pînă a căzut, mort și moale, pe asfalt, ea nu
s-a mai întors sa se uite, doar a împăturit în patru plicul, l-a
băgat într-unul din buzunarele ghiozdanului, același buzunar în care
băgase și cheia de la clasă. M-am aplecat și am cules mănușa. Era
moale și scîrboasă, ca o piele fără conținut, și păstra încă urme de
salivă la orificiu. Mi-am reluat drumul după fetita. Își trecuse
capătul zgărzii în jurul încheieturii mîinii stîngi, mergea așa,
avea amîndouă palmele libere, și își mișca degetele de parca ar fi
cîntat pe claviatura invizibila a coapselor ei drepte, androgine. Eu
o urmăream. Ei rîdeau, ei se făceau că nu o vad. Era cald. Unele
mașini claxonau. Maimuța se apleca din cînd în cînd și culegea
frunze lunguiețe de salcie, pe care le mesteca o vreme, apoi le
scuipa. Casele cu pereții crăpați de la cutremure. Am ajuns în fata
scolii. Copii care erau pe afara au început sa chicotească, aratînd
cu degetul. Era clar ca mai văzuseră maimuța. Fetitele o priveau
obraznic, cu cochetărie. Asta m-a mirat. Fetitele aveau toate
rochițe de catifea vișinie, cu guler de bumbac brodat. Băieții aveau
pantaloni negri, sau blugi. Maimuța avea pantaloni de catifea
vișinie. Maimuța se uita fix la fetita, cerea indurare. Și-a
încetinit pașii. Ea a tras-o de zgarda. A intrat într-un grup
ciripitor, s-au îndreptat înspre scoală. În curînd o sa se sune, am
auzit. M-a mirat acel « în curînd ». Copiii nu vorbesc așa. Acesta e
singurul lucru pe care l-am auzit spus de fetita. Am intrat după ei
în scoală. Am pierdut-o. Era într-una din clasele astea mirosind a
dezinfectant și a acuarele. Dar unde? Am încercat sa-mi iau o figura
acră de profesoară, am oprit un băiat care ieșise de la baie cu un
burete picurînd în mînă, un burete mare, roz, de dus, în forma de
peste, l-am oprit și m-am întrebat ce e cu maimuța aceea în scoală,
iar el m-a privit obraznic și mi-a zis ca nu e maimuță, că e un
maimuțoi, ca ea îl aduce la școala ca sa le arate celorlalte fetițe
ce au băieții în pantaloni, și rîd toate de se prăpădesc. Exact așa
a zis: ca e un maimuțoi, ca ea (nu i-a spus nume, i-a zis doar ea)
îl aduce la scoală ca să le arate celorlalte fetite (exact așa a
spus, fetițe) ce au băieții în pantaloni. Și a început sa rîdă, și
s-a îndepărtat legănat, ținînd buretele puțin depărtat de corp, și
lăsa în urma lui o dîră lungă de picuri. În jurul meu au început sa
treacă profesori pe jumătate adormiți, eu am ieșit din școala, am
plecat. Am uitat. Am uitat de fetita și de maimuța ei cu pantaloni
vișinii. După cîteva zile, am trecut din nou pe acolo. Era seara și
ploua. Ferestrele casei aceleia erau luminate. M-am apropiat. poarta
nu era încuiată. Am deschis-o și m-am apropiat ușor. Am intrat în
gradina, m-am udat la picioare. Ploua. M-am apropiat de o fereastra.
Am privit. Maimuța stătea, imobilă, cu fruntea lipită de geam și se
uita la întunericul de afară. Poate m-a văzut. Nu a schițat nici un
gest. Fetita era pe pat, se uita la televizor, la desene animate.
Lîngă un perete, un trunchi de copac, crengi de plastic, flori.
Maimuța se uita impasibila la întuneric. Afara ploua.
3.
Ce putere aveau în ele cele două femei, de ne-au făcut pe toți să
ne oprim, și să ne îndreptam spre marginea de faianță a piscinei?
Rînd pe rînd, am încetat cu toții să înotăm, am ieșit unul după
altul din apa verzuie, călduță, mirosind puternic a sulf, și de abia
atunci cînd lichidul s-a purificat de orice prezenta umana, au
intrat și ele, fiecare tindu-și cu grija copilul la piept. La
început bineînțeles că ne-am mirat din cauza ca nu aveau pe ele
decît slipi negri, cu același model din paiete verzi într-o parte,
și fiecăruia dintre noi i-a salivat, probabil, gura, văzînd stropii
de un alb opalescent care le colorau sfîrcurile, tinere și întărite,
dar am uitat cu toții de frumusețea lor ireala, de năluci ale
vieții, și le-am privit pur și simplu, nemișcați la locurile noastre
de pe marginea piscinei. Au vorbit tot timpul între ele, dar
cuvintele lor ajungeau pînă la noi codate ca un cîntec într-o limba
moartă. Își învățau cei doi copii grăsuți și sănătoși sa înoate, în
timp ce ele își mențineau corpurile într-o poziție de o
verticalitate de nedescris. Prin crusta apei se li se vedeau
picioarele cu musculatura fina ca a antilopelor realizînd complicate
mișcări de dans lichid, de o eleganță tăcută. Cînd oboseau, veneau
amîndouă în partea unde nivelul apei e mai scăzut, și făceau
plimbări calme, una lîngă alta, legănîndu-și copiii. Apoi se apucau
iar sa înoate vertical, neluîndu-și ochii de la ființele de carne
moale care se zbăteau în fața lor, cu capul în apa și privindu-ne de
acolo cu ochii lor mari și fără gene. De abia la sfîrșit am văzut că
apa piscinei începuse de mult sa se brînzească, devenind groasă și
albă, acoperită din loc în loc cu paiete mărunte și verzi. După ce
au ieșit din sală, îndreptîndu-se lin înspre garderoba, ne-am
aruncat cu toții la în lichidul acela al vieții, într-o învălmășeală
de membre diforme, lovindu-ne unul pe altul cu ferocitate și
încercînd să înghițim cît mai mult din darul lor.
4.
De necrezut cît era de liniște, într-o curte de pe o strada
aproape de centru. Ca și cînd întreaga grădină ar fi fost acoperită
de un veșnic clopot de sticlă, cu pereții atît de subțiri și de
limpezi, încît doar dacă ți-ar fi trecut prin cap o asemenea idee
dementă ai fi descoperit simplul adevăr. Pereții subțiri ai
clopotului de sticla lăsau sa treacă lumina de dinainte de apus,
florile de castan, cîntecul mierlelor. Treceau, din cînd în cînd,
oameni, cu pași de pîslă și vise rușinoase. Amesteci toate culorile,
cele mai pure culori, cele mai proaspete și mai uleioase, le
amesteci cu poftă, dar rezultatul e o pastă murdară căreia nu îi
poți spune culoare, o materie urîtă, rîncedă, o fecală fără miros,
un noroi alunecos după o ploaie meschină. Amesteci toate
înșelătoarele parfumuri într-un clondir cu marginile crestate, cele
mai încîntătoare arome florale și minerale, le amesteci pe toate,
aștepți să se pătrundă una în cealaltă, să se unească în trupurile
lor lichide, dar cînd îți apropii nările de vas, rezultatul e o
scursură grețoasă, un miros pămîntiu și rușinos ca o bătrînă în
lenjerie intima.
Știu, știu, și eu m-am gîndit deseori la lucrurile acestea, dar
nu am făcut niciodată experiențele, pur și simplu am repetat
mișcările mental, fără sa le pun vreodată în practică, așa i-am
spus, cît am putut de politicos, bătrînei care stătea pe scările
vechi ale casei, cu lenjerie intimă ieftină, vizibilă prin capotul
decolorat, fără vreo nuanță anume, mirosind uscat, sfărîmicios.
Trecusem pe strada aceea doar pentru ca nu am vrut sa iau tramvaiul
spre casa, mergeam cu grijă, căutînd locurile cele mai nevăzute pînă
atunci, culegînd frunze veșnic verzi de iederă și conuri de brad.
Intră, mi-a spus, atunci cînd am rămas locului, privindu-i fix
păpușa pe care o ținea pe brațe, o păpușă dintr-alea vechi, cu cap
ceramic și rochii de dantelă albă, cum nu se vad decît pe la
anticariate. Intră, mi-a spus, așa ca am împins portița de fier
forjat, trecînd fără sa știu (de abia după vreun sfert de ora de
liniște aveam sa descopăr existenta clopotului) prin peretele
subțire de sticlă
inexistentă, și m-am așezat lîngă ea, lîngă cea care reușise,
într-un mod dureros și plin de regrete, să înglobeze în ea toate
culorile, toate mirosurile, toate chipurile de femei de pe lume,
chiar și al meu, chiar și pe-al ei de dinainte de marea experiență.
Multă vreme doar am tăcut, ignorîndu-ne, eu mă uitam la plantele
din gradină, crescute în dezordine, ea nu știu ce făcea, stătea
liniștită, apoi au venit cuvintele.
O ascultam cum vorbește sacadat despre minunile necunoscute ale
lumii acesteia, în timp ce învîrteam de codiță o frunză de arțar.
Îmi povestea de lucruri care conțin în ele adevărul fabricat de
oameni, despre o jumătate de kilogram de salam cu ardei învelit în
hîrtie aurie, sau despre mirosul de smirnă arsă al becului spart
dintr-o cameră de demult, în care erau într-o vază cinci jerbere
roșii, sau despre cum se răsfrîngea tot orașul, ca întreaga pădure
în crusta chitinoasă a unui gîndac de bălegar, în argintul lustruit
al unui samovar rusesc, așezat în vitrina unui magazin de
haute-couture, între valuri de
mătăsuri străvezii și broderii grele.
Nu m-a lăsat să ating păpușa. A tras-o înspre sine atunci cînd am
întins mina, cu mișcările hipnotice ale omului care a așteptat prea
mult timpurile de glorie.
Am renunțat. Toata copilăria mi-am dorit sa mă joc cu o astfel de
păpușa. Nu voiam decît sa-i simt greutatea în mîinile mele, sa îmi
plimb degetele de-a lungul rotunjimilor obrajilor ei. A fost acesta
semnul că trebuie să plec. Era și timpul, în jurul nostru ziua se
colora într-un albastru de cerneală. Mierlele tăcuseră.
5.
Plutea în jurul ei o prezenta de neînțeles, un strat de aer gros,
cald, îmbietor, ca un lichid amniotic gazificat în petale
transparente de flori ornamentale de săpun, pe care mișcările ei
anonime și bruște îl făceau sa vibreze amețitor. Rare erau momentele
cînd puteam sta atît de aproape de ea încît sedimentul acela
invizibil sa mă învăluie ca o îmbrățișare furată. De aceea,
exploatam pervers pasiunea ei morbidă pentru eșarfe colorate, pe
care îi plăcea sa le poarte strîns legate în jurul gîtului lung și
străbătut de amețitorul alfabet al ridurilor sidefii.
Umblam ore fără număr prin magazinele cochete din centrul
orașului, cautînd febril bucățile moi de voal înflorat, pe care i le
dăruiam apoi glumind, încercînd sa îmi păstrez pe chip semnele
pierdute ale inocenței, în timp ce i le aranjam pe umeri. Îmi doream
o prelungire la nesfîrșit a momentelor acelora, mimînd o stîngăcie
care îmi storcea toată vlaga, însă nimic nu se compara cu beția
pătrunderii în spațiul ei sacru.
În perioada aceea mi-am întrerupt și orice urmă de viață socială,
nevăzutul care o înconjura fiindu-mi de ajuns. Voiam sa mă păstrez
cît mai pură pentru întîlnirile cu ea, și îmi supravegheam cu o
stranie precizie igiena corporală și alimentația. Mă spălam în
fiecare seara cu o fiertură parfumată de petale de crin, bromelii și
frunze argintii de salvie, și mîncam numai mere roșii, bine coapte,
pe care le cumpăram învelite în celofan dintr-un aprozar care avea
în vitrina statuia din ipsos a unei iepe albe, gestante, în mărime
naturala, al cărei pîntec debordant, generos, îmi amintea, ilogic,
de formele ei subțiri și prelungi. Viata ei privată, micile ei
secrete feminine nu mă interesau deloc. Îi eram recunoscătoare
pentru faptul ca o inteligență superioară o socotise demnă de a fi
centrul acelei energii care mă făcea atît de fericită. Chiar și
nebunia de la început se potolise, nu trebuia sa o văd decît o dată
pe săptamînă pentru ca oasele mele, pînă atunci grele ca mișcate de
resorturi interioare din metal inoxidabil, sa își expandeze
consistența într-o materie rarefiată și plutitoare. Alunecam apoi
fără gînduri peste asfaltul topit al trotuarelor, simțind prin toți
porii transpirația frumos mirositoare a femeilor tinere și sunetele
în mille-fleurs ale clopoțeilor implantați în organele genitale ale
bărbaților înalți și neștiutori.
Narile mi se dilatau, fertile, oferind trecătorilor imaginea
cremoasă a plămînilor mei lacomi. Eram fericită, cu adevărat
fericită, și nu mi-am dorit niciodată, avînd, poate, presimțirea
tulbure a unei iremediabile pierderi, sa pătrund în intimitatea ei
anonimă. Totuși, nu m-am putut împotrivi invitației ciudat de
tardive, ca după o îndelungată luptă, de a o vizita. Îți voi face o
cafea tare, cu mult zahăr, așa cum îți place ție, mi-a spus,
zîmbind, iar imperceptibila ridicare a colturilor buzelor ei a
provocat o descărcare de forte în diafanul din jurul ei, căreia nu
i-am putut opune slaba mea voința, astfel că, a doua zi (țin minte
ca era o după-amiază caldă, cu aer încărcat cu praf strălucitor de
paiete, ca înaintea unei furtuni) i-am făcut fatala vizita.
Miliarde de timpuri au trecut pînă cînd arătătorul meu s-a
deplasat din dreptul coapsei pînă la sonerie. Miliarde de timpuri în
care părți din mine se îndepărtau în goana, țipînd din cauza
primejdiei. Mi-a deschis, zîmbitoare, îmbrăcată cu o fustă lungă din
vîscoză creponată și o bluză transparentă, prin care i se vedea
sutienul din tul, albastru-aprins, cu broderii. Gîtul îi era gol,
proaspăt, în așteptarea darului nepromis. M-a rugat sa mă descalț și
m-a invitat în singura cameră a micului ei apartament pe care îl
aranjase singura, cum deseori mi-a spus, inspirată de revistele
italiene de decorațiuni interioare. Pe rafturile din lemn nelăcuit
străluceau porțelanuri Rosenthal și vase galbene de sticla Gallé,
sfeșnice din bronz aurit și miniaturi indiene din imitație de
fildeș. Ea tăcea plăcut impresionată de atenția mea egal distribuită
fiecărui obiect, iar eu respiram aroma de cafea fierbinte care se
scurgea din bucătărie și cea dulce-amăruie a ghimbirului din
parfumul pe care și-l pulverizase pe ceafă și la încheieturile
mîinilor. M-am întors apoi înspre ea, gîndindu-mă la cuvinte goale
de laudă, dar privirile mi-au alunecat iremediabil de pe trupul ei,
către fotografiile alb-negru de pe peretele din spate. Am trecut pe
lîngă ea, și m-am apropiat. Infățișau aceeași femeie obeză, goală,
cu carnea în nefirești revărsări, așeazată pe un pat mare. Îi
priveam încordarea mușchilor gîtului gras, zîmbetul cu diferite
grade de lascivitate în fiecare fotografie, machiajul gros al
ochilor, rotunjimile de necrezut ale genunchilor, buricul ca o rana
deschisa în mijlocul netezimii adipoase. Mă agățam de fiecare
detaliu care mi-ar fi putut da speranțe, dar vocea ei devenită
dintr-o data stridentă a răsunat prostesc de sfidător în interiorul
camerei, Sînt eu acum cîțiva ani, înainte de a slabi, De fapt, cred
ca eram mult mai frumoasă atunci, așa a spus și fotograful. Sub
fiecare dintre fotografiile înrămate, acesta se semnase cu carioca
neagră, trimițîndu-mi din trecut, ca un spirit al distrugerii,
cartea de vizită a puterii lui disprețuitoare. Ea s-a apropiat de
mine, dar eu m-am îndepărtat, îngrețoșată. Vedeam acum clar
straturile de carne moartă din jurul ei, care atîrna în franjuri
putrede de pielea ei lucioasă. Mă bălăcisem luni în șir în lichidele
pestilențiale stoarse dintr-un cadavru obez, îmi spuneam fără
oprire. Am împins-o la o parte, și am alergat înspre hol. Mi-am luat
în mînă pantofii și am ieșit din apartamentul blestemat. Am alergat
pe străzile pustii pînă cînd nu am mai putut să respir. Eșarfei
frumoase pe care o cumpărasem pentru ea i-am dat drumul de pe un pod
înalt. Am privit cum a înghițit-o apa, purtînd-o înspre mare.
6.
Îmi cumpărasem de la un magazin din fața bibliotecii un pachet de
halva de susan. Îl țineam, desfăcut, în mînă, și mîncam bucațele
mici, zaharoase, picura ușor, nu mă grăbeam, nu aveam unde, mergeam,
a fost o întîmplare că am trecut în ziua aceea, la ora aceea, prin
fata Universității de Arte. Picura ușor, am continuat sa mănînc
bucațele mici și hazaroase de halva de susan chiar și atunci cînd am
ajuns în fata Universității, chiar și atunci cînd am intrat, chiar
și atunci cînd m-am îndreptat spre orar, era un panou luminat de
undeva de sus de un neon nevăzut, m-am uitat la orar și am vrut sa
mă duc la un curs de la anul 3 de teoria picturii, pur și simplu am
vrut sa mă duc la cursul acela, nu am întrebat unde e sala, mă
așteptam sa o găsesc așa, fără sa întreb pe nimeni, și chiar așa s-a
și întîmplat, am ajuns pe undeva pe la unul din etaje, era o ușă
mare, vopsită în alb, lîngă care era o fata. Fata tăcea, fata stătea
cu mîinile încrucișate și privea tavanul, cu spatele lipit de
perete, fata era îmbrăcată cu o rochie de în, roșie, avea mîinile și
picioarele date cu crema autobronzantă, pielea obrajilor îi era albă
iar mîinile și picioarele arămii, avea o rochie de în, roșie. M-am
apropiat de ea, zîmbind, am întrebat-o dacă acolo se ține cursul de
teoria picturii, fata nu părea sa mă fi auzit, am mai întrebat-o o
dată, atunci și-a întors spre mine privirea plictisită, voit și
extrovertit întoarsă spre sine însăși, și-a întors spre mine
privirea disprețuitoare, atunci am văzut ca poalele rochiei erau
murdare de vopsea, fata s-a uitat la mine și la halvaua din mîna
mea, și a zis Da, apoi continuat sa privească tavanul, iar eu am
intrat, cei din sala m-au privit ca pe o intrusă, m-am așezat într-o
bancă. Am pus pachetul de halva în fața mea, pe pupitru, luam mici
graunțe pe care le sugeam apoi, lipite de cerul gurii, pînă mai
rămînea doar un rest vegetal fără gust, pe care îl inghițeam cu
scîrbă. Am știut ca se apropie profesorul atunci cînd fata aceea a
intrat în sală, pielea îi era luminoasă, de un alb care făcea sa
pară ridicol bronzul ei artificial și roșul rochiei ei de în și
petele de vopsea de pe poale, pete aranjate cu gust, ca un model din
sclipici și mărgele colorate. S-a așezat pe undeva prin primele
bănci, a privit fără oprire ușa prin care a intrat, într-un sfîrșit,
profesorul, era un bărbat înalt, îmbrăcat cu pantaloni din catifea
raiată, negri, nu a privit pe nimeni, dar toți îl priveau pe el,
avea o gîscă vie sub braț.
Profesorul nu a zis nici un cuvînt, ceilalți nu au zis nici un
cuvînt, profesorul a pus gîsca pe catedră, gîsca a rămas nemișcată,
profesorul a scos din geantă un borcan de vopsea violet diluată și
un penson gros, a desfăcut capacul de metal al borcanului, și-a
trecut întîi degetul arătător prin pămătuful pensonului, a părut
mulțumit, a băgat apoi pensonul în borcan, a început sa picteze
penele albe ale gîștii, care stătea liniștită, ciudat de liniștită.
Gîsca era ciudat de liniștită, eu mă oprisem din mîncat halva de
susan, profesorul picta cu infinită concentrare, ceilalți priveau.
Nu știu cît să fi durat, profesorul picta cu infinită concentrare,
poate să-i fi luat o oră, și ciocul l-a făcut violet, gîsca stătea
liniștită. Cînd a terminat, profesorul s-a îndepărtat puțin, a
admirat gîsca violet, gîsca ireala, gîsca de pe alta lume, am
admirat și eu gîsca violet (poate și ei, dar ei nu mai existau
pentru mine, existau doar profesorul și gîsca și, poate, fata aceea
enervantă cu rochie roșie de în), cred ca am început sa zîmbesc,
cred ca mi se părea cel mai frumos și mai artificial lucru pe care-l
văzusem vreodată, zîmbeam. Dar profesorul nu mai zîmbea. Și-a
deschis încet geanta, a pus la loc borcanul de vopsea, căruia îi
înșurubase capacul de metal, a înfășurat pensonul într-o bucată
groasă de pînză, a băgat și pensonul în geanta, a scos un cuțit, un
cuțit lung de bucătărie, cu plasele ieftine de plastic, cu plasele
violet de plastic. A prins capul gîștii cu mina stîngă, s-a murdărit
de vopsea, am văzut cum palma i se murdărește de vopsea, a retezat
gîtul gîștii, gîsca a început să se zbată, așa, fără cap, dădea
înfiorător din aripi și ne murdărea pe toți de stropi de sînge și de
vopsea violet, pînă la urma a murit. Ceilalți (care nu mai existau
de mult pentru mine), au început să aplaude, profesorul s-a înclinat
puțin, eu m-am ridicat, mi-am luat halvaua, am ieșit din sală și am
început sa alerg pe culoare, nu mai găseam ieșirea, toate culoarele
erau la fel, spațioase, luminoase, oribile, îmi era greață. Am
ieșit, nu mai ploua, aerul era proaspăt, eu eram murdara de sînge și
de vopsea, am vomat lîngă intrare, o pastă galbuie, am împăturit cu
grijă halvaua care rămăsese, am pus-o în geantă, sa o mănînc mai
tîrziu.
Am continuat apoi să merg, prin aerul proaspăt și umed, ca și
cînd nimic nu s-ar fi întîmplat.
7.
Pamîntul era gălbui și sfărîmicios sub tălpile mele. Din loc în
loc, pe platoul întins, rămăseseră mărăcini și scaieți uscați, iar
pe cerul roșiatic se alungeau două dîre albe de fum, de la rachetele
militare invizibile și mute. Coborîsem din autobuz la poalele
dealului, acolo unde se termina orașul, cu ultimele lui case
răzlețe, înconjurate de grădini de zarzavat.
Am mers vreo ora pînă să ajung la platou, trecusem pe lîngă două
mașini care se ciocniseră, una era gri metalizată iar cealaltă albă,
o femeie tînără țipa și bătea cu pumnii în geamul uneia dintre ele,
i se desprinsese părul lung din care picurau fulgi argintii și i se
umflaseră venele albăstrii ale gîtului subțire și unduitor. Din
bluza împletită, cu nasturi descheiați de efort, îi ieșea un sîn
rotund, cu sfîrc minuscul, iar celălalt șofer stătea paralizat pe
scaun, fără sa spună nimic, cu centura de siguranță încă prinsă în
jurul corpului, cu mîinile încleștate pe volan. De pe platou se
vedea orașul îndepărtat, încadrat între două ape subțiri, strălucind
argintiu.
Mă îndreptam încet înspre fundul de mare preistorica, o vraja mă
chema înspre locul acela, o vraja cu expeditor necunoscut, dar care
mă lovise în punctul dureros și moale dintre ochi, tragîndu-mă,
împotriva voinței mele, cu un lanț invizibil prins de un belciug
gros, înfipt în pielea cicatrizata a frunții. Eram deasupra unui
oraș și al unui fund secat de mare preistorica, simțeam că merg prin
cerul fierbinte, cu particule roșiatice, simțeam cum devin, cu
fiecare pas, sterilă, neroditoare, soarele invizibil îmi ardea încet
ovarele și voința. Mestecam încet mărgelele de lemn care se
împraștiaseră în autobuz atunci cînd colierul mi s-a rupt, am reușit
sa rețin, în cădere, cîteva în palmele făcute căuș, le-am băgat în
buzunarul de la piept al cămășii negre și le-am ronțăit pe drum, una
cîte una, iar gustul de vopsea și de fibre vegetale mi se amesteca
cu cel al salivei uscate, alunecînd dureros pe git. Din loc în loc,
pe platou, pășteau cai puternici, cu blana moale, maro-deschis și
coama lunga, albicioasa. Aveau cu toții boturile mari și catifelate
îndreptate înspre marginea prăpăstiei. Și atunci mi-am amintit ca o
mai văzusem pe femeia care avusese accidentul, îmi apăruse în fata
ochilor în timp ce mă uitam la un documentar despre cutremurele
oceanice, a apărut dintr-o data, ireală, cu pielea de un
galben-aprins, era goală pînă la brîu și nespus de îndepărtată, își
ținea sînii cu mîinile, cu sfîrcurile ridicate în sus, dintr-unul
curgea sînge, din celalalt lapte, jeturile lor subțiri mă încadrau
așa cum pe oraș îl încadrează rîurile, dar totul s-a destrămat
atunci cînd la televizor a apărut o reclama cu o pisica care avea pe
cap o pălărie țuguiată de clovn, și care mă privea pe mine, cu
siguranță pe mine, sarcastic și fix, în timp ce dansa pe picioarele
dinapoi. Am privit fundul de mare de sus, de la buza prăpăstiei,
i-am cercetat de sus gurile grotelor pline de gunoaie și excremente
batrîne, urmele de focuri de tabără și resturile menajere. Se vedea
cărarea abrupta coborînd pînă jos, și pentru prima data am avut
curajul sa mă împotrivesc chemării de jos. M-am lăsat pe pamînt,
m-am întins pe pamînt, și am făcut din corpul meu un cerc în jurul
darului care îmi fusese trimis : o cochilie de melc pietrificata,
uriașă. Am închis-o în spațiul din mijlocul corpului meu
contorsionat, cu gaura întoarsă către ochii mei, îi ascultam
poveștile dinaintea lumii, și eram fericita. S-a răcorit, au venit
țărani și și-au luat capii de lanț, păreau ca nu mă vad. Cerul se
înnegura, începeam să mă trezesc. Încă puțin, îmi spuneam, ascultam
valurile moarte de milioane de ani ale marii în spectrul căreia mă
întinsesem. Mă trezeam, dureros, cînd, din scobitura bătrînă a
cochiliei a ieșit, tîrîndu-se adipos, un melc mic, tîrîndu-și cu
greutate cochilia colorata și strălucitoare ca o bijuterie indiana.
Am întins doua degete și l-am apucat, cercul corpului meu s-a
desfăcut, m-am eliberat, am căutat cu ochii o crenguță ascuțită și
tare, părea de arțar, avea scoarța neteda și cenușie, am ascuțit-o
cu unghiile și apoi am înfipt-o în inima melcului, care s-a retras
în sine, am lovit de multe ori, pînă a început să mi se prelingea pe
palma o zeama uleioasa, atunci l-am întors cu despicătura înspre
pămînt și am început sa-l curat de măruntaiele scîrboase. După
aceea, mi l-am înfipt, curat și mort, în buric. Vîrful ascuțit ieșea
prin despicaturile cămășii, și am început sa merg repede.
Am prins autobuzul înspre oraș tocmai cînd pleca. Era același
autobuz, se mai vedeau, pe sub scaune, mărgele pierdute. M-am
aplecat și am cules una, am mestecat-o, fericita, pînă am ajuns
acasă.
8.
Eram ca după o mare bătălie. Nu conta daca învinsesem sau nu ;
numărul morților era același. Era prea rece pentru luna mai, așa că
mi-am pus un pulover gros, mi-am luat umbrela și am ieșit să-mi
plimb armata rămasă în viață. Cuvîntul meu preferat din limba
franceză e « déambuler », un verb grosolan, cu o sonoritate tăioasă
și obscenă. Unul din primele cuvinte pe care le-am învățat în limba
aceasta, țin minte exact cînd, eram la sfîrșitul liceului, l-am
căutat în dicționarul meu fără coperte care a fost uitat de o
prietena de atunci într-un metrou din Paris. Ce mi-a plăcut a fost
cuvîntul « rar », scris cu caractere mici și italice în paranteze,
lîngă el. Ca pentru a-l anihila, ca pentru a indica în mod clar ca
acel cuvint trebuie uitat.
Je déambulais sans but sur létroite rue de la Fôret.
Ea mi-a apărut în față fără să bag de seama. Totul în înfățișarea
ei ar fi trebuit sa mă mire. Totuși, reușise să combine fiecare
element al fermecătorului tablou cu o precizie de autoportretist
baroc. Nu m-am întrebat vreun moment unde a găsit ea rochia aceea
impunătoare, de catifea verde-închis, cu falduri largi prinse sub
sînii slabi cu o broșă de argint căreia îi săriseră pietrele, cu
mîneci bogate și pelerină subțire, cusută de gulerul răsfrînt, așa
cum nu m-am întrebat nici cine i-o fi dat crucifixul de aluminiu
atîrnat de panglica subțire din jurul gîtului, sau șiragul de
mătănii pe care îl ținea în jurul încheieturii osoase. Am admirat
mai întîi, ca și cind aș fi vrut sa prelungesc la maximum plăcerea
privirii, rama bogată, pe care degetele ei încleștate o ridicaseră
la o înălțime suficientă cît să-i intre în vidul dintre lemnele
frumos sculptate trupul tăiat de la talia subțire în sus de geniala
mînuire a pensulei. Chiar și fondul de ten pe care îl folosise ca sa
își coloreze obrajii și gîtul îi era mult mai închis decît pielea
obrajilor și, de aceea, părea ca timpul oxidase stratul gros al
vernisului care trebuise să păstreze intacte strălucirile uleioase
ale culorilor care îi compuneau irealitatea chipului. În planul
îndepărtat se vedea strada îngustă, tăiată de linia de tramvai,
casele înnegrite, gardurile pipernicite și cerul gri și rece. Își
construise expresia accea pierdută, care privea undeva pe deasupra
umărului meu, cu o migală maniacală, ochii îi erau de o irizare
incertă iar porii plini de un sebum delicat. Poza cu o gratie
plăpîndă, păstrîndu-și trăsăturile vii în acea înțepeneală pe care
ar fi vrut să o perpetueze la nesfîrșit, în uriașul muzeu care
devenise, printr-un simplu act de voință al unui personaj din
propriul tablou, orașul meu.
Cum sa nu o urăsc, chiar și acum, pe femeia în vîrstă care a
venit în fuga de pe o străduță perpendiculară, agintîndu-și brațele,
rupînd vraja ? Cum să nu o privesc ca pe o profanatoare vulgară,
atunci cînd îmi amintesc cum a smuls rama cea aurită din mîinile
fiicei ei, punîndu-și-o ei înșeși pe umeri ca pe o cruce ? Cum sa nu
mi se încrețească pielea de dezgust, atunci cînd mîinile ei de
gospodină i-au prins fetei cotul fragil, tragînd-o după sine, cu
sclipiri de panică în ochi, dar cu cea mai tandră voce de pe pămînt
? Cum să îi uit privirea ei moartă care mi-a fixat pupilele, care
implora milă și înțelegere, în timp ce încerca să ascundă din
concretitudinea acelei după-amiezi umede de mai faldurile de un
verde-închis ale uimitoarei rochii ale fiicei ei? Au plecat mergînd
ușor, în urma lor a rămas doar o urmă goală și decolorată pe zidul
vechi al realității mele dezolate.
Jai continué à déambuler sans but sur létroite rue de la Fôret.
|