Un
personaj inexistent
de A.O. Kenada
Ziua
în care mi-a venit pentru prima oară ideea că, poate n-ar strica să
mă sinucid, a fost o zi ca oricare alta: nici mai rea, nici mai
agresivă, nici mai monotonă decît toate celelalte de pînă atunci.
Dar cum? Foarte simplu: un șnur de catifea neagră, neapărat neagră,
sau un cordon din mătase naturală, neapărat naturală. Ce aspect
duios au cîteodată cadavrele în descompunere? Oamenii le privesc,
unii sînt indiferenți, cinicii se amuză, discută între ei. Altora li
se face greață. Dacă m-aș pricepe, mi-aș face sepuku. Procedeul
acesta aparent brutal și sîngeros, ascunde în el o noblețe atît de
tragică încît, întotdeauna, ideea propriu-zisă, ideea sinuciderii,
trece pe planul al doilea.
În ziua aceea însă continuam să mă strecor printre
oameni stăpînit de un bizar sentiment. Moartea este și un sentiment.
Deodată, cineva mă prinde de mînă: Încotro? Nu știu. Cotidianul este
o inversiune perversă, un fel de spațiu vital care se restrînge
continuu. Iar spațiul meu vital s-a redus la cîțiva centimetrii
pătrați, populați de o coropișniță mîncătoare de trupuri și un ceva
indefinibil. Acel ceva indefinibil aș putea fi eu, dar nu sînt.
Sentimentul acesta se numește angoasă.
(Da, bunul și necunoscutul meu personaj, încerc să
scriu un roman despre sinucigași. S-au mai scris pînă acum o mulțime
de astfel de cărți, unele foarte bune, altele foarte proaste și
subiectul a rămas totuși departe de-a fi epuizat. A mea nu știu cum
va fi, dar, cum nu sînt sigur pe ce simt alții, scriu despre ce simt
eu. Pentru mine, literatura înseamnă, sau ar trebui să însemne, în
primul rînd expresie. Iar expresia nu e nimic altceva decît un sumum
de trăsături - ceea ce putem surprinde dintr-o străfulgerare
insondabilă. E o constatare mai veche, care nu-mi aparține pe
de-a-ntregul.
S-ar zice că literatura secolului XX reprezintă, în
mare, o incursiune pe marginea suportabilului - cînd vom păși oare
dincolo, dincolo de acest suportabil, în zona insuportabilă, pentru
mulți, a neantului? S-a spus, nu o dată, că modernul are, mai mult
ca oricînd, conștiința realităților inversate. Angoasa este numai
una din multiplele expresii ce definesc o asemenea realitate.
Literatura tinde acum să devină ea însăși un personaj, iar
personajul un mit. Mitul cui? Al omului? Nici pe departe. Mitul a
ceea ce ar trebui să fie omul și nu e.)
Dăunezi, cineva afirma că sinuciderea a devenit o
modă. Nimic mai fals. Sinuciderea a fost dintotdeauna o modă. Sînt
aproape sigur că primul om care a ridicat piatra pentru a doborî
fructul oprit a fost un sinucigaș. Un gest care l-a împins definitiv
spre opțiune. Sentimentul despre care vorbeam adineaori ar putea fi
definit, aproximativ, cam în felul următor: Eu nu sînt eu. Eu nu mai
sînt eu. Dar cine oare? Un altul? Nici vorbă, eu sînt eu și totuși
nu sînt!
În general, suicidul reprezintă expresia cea mai
elocventă a sentimentului de insecuritate. Insecuritate în fața cui?
În fața realităților imediate, bineînțeles. Dar atunci cînd
dimpotrivă, ea constituie o revoltă împotriva senzației superficiale
de securitate, o alternativă de a trăi nedecis? Desigur, lucrurile
sînt mai complicate, iar putința noastră de a le explica e limitată.
Putem construi la nesfîrșit parabole care să exprime realitatea, sau
chiar omul, dar cine s-ar încumeta efectiv să trăiască o asemenea
parabolă?
Să-l urmărim de pildă pe
Manuel. Îl vom vedea într-o singură zi săvîrșind cele mai mai
incredibile aventuri. Totul se va termina printr-o sinucidere. Dar
Manuel nu e Manuel, Manuel este Iosif, cel mai intim prieten, de
fapt singurul prieten al lui Maxim și amantul Mariei. Personajele
sînt simple ficțiuni, dar pot fi reale și, la urma urmei, poate că
și sînt reale. Cel care inventează un personaj, dispune de el ca de
un bun personal, îl poartă prin cele mai diferite medii, pentru ca
abia apoi, abia la sfîrșit, să descopere stupefiat că nu el, ci
invenția, personajul acela odios și meschin a condus jocul și că de
fapt, romanul pe care vreau să-l scriu nu e altceva decît o
posibilă, fantastică, reală înscenare, iar autorul: propriul său
personaj.
Să lăsăm deocamdată
personajul în pace și să ne întoarcem puțin la ziua aceea în care
m-am trezit, dintr-o dată, posedat de ideea sinuciderii.
Tocmai mă pregăteam să ies
din casă, cînd am auzit telefonul sunînd. Am ridicat receptorul,
gîndindu-mă la Maria. Mă întîmpină însă o voce impersonală,
masculinizată, hermafrodită, sinucigașă, faustică, temperată,
mussoliniană:
Alo, Manuel?
Nici un Manuel! am urlat
exasperat. Cît o așteptasem pe femeia asta și uite, acum își bătea
joc de mine!
Ba da, ești Manuel! Îți
recunosc vocea. N-are nici un rost să te ascunzi. Numele tău e
Manuel!
(Siguranța mă deprimă
întotdeauna.)
Manuel și mai cum?
întrebai zemflemitor.
Manuel și atît. Dacă
te-ar mai chema și altfel, n-ai mai fi Manuel. (Pauză îndelungată).
Gata, s-a sfîrșit. În noaptea asta te vei sinucide! Tu nu mai ești
tu!
Du-te dracului de
coropișniță! am strigat. Eu nu sînt Manuel! Și am trîntit
receptorul în furcă.
Am avut totuși timp să aud
în urma mea rîsul drăcesc al celui cu care vorbisem.
În sfîrșit, mergeam pe stradă, gîndindu-mă la
această stranie conversație, apoi la Maria, la Iosif și la
personajele care îmi vor popula romanul.
Dintr-o dată am simțit că respir cu marte greutate,
în pofida faptului că mergeam din ce în ce mai încet. Atmosfera se
rarefiase, se evaporase dinaintea ochilor mei uluiți, în vreme ce
orizontul se multiplicase, se multiplica mereu, undeva la infinit,
greu de precizat pînă unde, devenise chiar el un personaj, devenise
eu, dispărea, devenise altul, Maxim, o posibilitate îndepărtată,
deprimantă, sclerozată, secerată de întrebări și răspunsuri, dar
pînă cînd? Pînă în secunda în care mă voi redesprinde de el, cînd
identitatea mea se va reîntoarce și o voi regăsi spînzurată
dinaintea oglinzii!
În aceeași zi, la marginea orașului, a fost găsi
cadavrul unui necunoscut răsturnat într-un șanț. Polițiștii n-au
reușit să identifice cadavrul și, cu atît mai puțin pe criminal,
deși existau suficiente dovezi din care reieșa, cît se poate de
clar, că omul decedase în ajun, în urma unor violente și repetate
lovituri de cuțit. Oamenii au început să se agite, circula chiar
zvonul că o bandă monstruoasă de ucigași apocaliptici acționează
nestingherită prin cartierele de est ale orașului, săvîrșind acolo
cele mai incredibile și mai abominabile fărădelegi dar pînă la
urmă polițiștii îl vor identifica pe criminal, însă criminalul nu
există, este un fals, un demon al înscenărilor inexistente,
trunchiate, obsedante, răsturnate, mortul nu este altul decît Manuel
care, între timp, a învățat să-și facă sepuku, demonstrativ, în fața
asistenței care-l aplaudă cu o ironică și turmentată muțenie, iar
multiplele lovituri de cuțit sînt, în realitate, una singură, o
tăietură înfricoșătoare în formă de Z, făcută cu atîta răceală, cu
atîta dexteritate, încît legea a găsit de cuviință existența unui
criminal, un fals criminal, o copie perifidă a realității, un
simulacru al identităților noastre pierdute, un mastodont preistoric
aruncat în arenă de către o falsă lege pe care, oricît ne-am
strădui, nu vom reuși să o cunoaștem, în fond un om, un biet om, a
cărui singură vină este aceea de-a nu se fi lăsat prins pe cînd
încerca să-și pună capăt zilelor și care a putrezit, ani în șir,
undeva unde nimeni nu știe, bineînțeles, în compania binevoitoare a
șoarecilor și coropișnițelor fără cap.
În Piața Universității, lumea se agită, vociferează.
Înțeleg. Echipa locală a pierdut meciul cu vestita campioană
națională. Masa de oameni pare împărțită în două tabere, ba nu, în
trei: liberalii, conservatorii și centriștii. Aceștia din urmă fac
grup aparte. Sînt mai puțin numeroși, vorbesc în șoaptă. Am impresia
că pun la cale un atentat. Împotriva cui? Împotriva celorlalți,
firește. Nemulțumirea e însă evidentă în toate cele trei taberele.
Echipa locală nu va demisiona de bună voie, va încerca să trăiască
încă un an pe socoteala bieților cetățeni. Pînă atunci, tentativele
(care?) de compromis vor fi sortite eșecului, dar în final, totul se
va termina cu un happy-end zgomotos: conservatorii se împacă
liberalii, centriștii se pupă cu liberalii, ceilați le urmează
exemplul și se supun voinței generale. Se vor face pronosticuri care
desigur, se vor adeveri întocmai.
Din mulțime se desprinde un individ înalt, deșirat,
o figură ștearsă de politruc ratat. Mă prinde de mînă: încotro? Nu
știu. Scenariu se repetă pas cu pas. Unde am mai auzit asta?
Vrei să scrii un roman despre sinucigași? mă
chestionează sec individul.
Rămîn perplex.
în lumea noastră, în aceste vremi, nimeni nu se
sinucide fără motiv, continuă el. Seria glorioasă a sinucigașilor
fără motiv va fi inaugurată azi!
Cînd?
Individul nu se grăbește să-mi răspundă.
Unde? Cine o va inaugura?
Tu. Voce lichidă, impersonală, indiferentă.
Ah, blestemată siguranță! Mă găsesc la un pas de
moarte, o știu, la un pas de mine însumi și eu refuz. Nu mi-e frică,
senzația fizică este însă îngrozitoare.
Privește-i! mă îndeamnă el aproape smulgîndu-mi
brațul. O durere cretină îmi terorizează intestinele.
Privește-i bine! Toți acești oameni sînt gata să se
sinucidă fără motiv. Ei, dar aici e tragedia lor! Toți, dar absolut
toți, au cîte un motiv, mai mult sau mai puțin bine întemeiat. Toți
încearcă zadarnic, se chinuie să-și ascundă nedumerirea, motivul.
Toți, dar absolut toți, mimează. Unii nici măcar nu sînt conștienți
de primejdia care îi paște. Pînă în ultima clipă, motivul fiecăruia
va rămîne ascuns, dar atunci, în secunda finală, se va trezi, va
țîșni la suprafață. Totuși, prea tîrziu!... Atunci izbucnește în om
pofta de viață, părerile de rău, spînzuratul a trecut deja în lumea
drepților! Și dacă, din întîmplare sau neîntîmplare, se rupe funia
sau mă rog, creanga, motivul se va ascunde din nou, mai aprig decît
înainte, pînă cînd omul nostru ajunge să se convingă singur că așa
ceva nu există, că el nu are motiv și de aceea se poate sinucide. O
iluzie, o biată și efemeră iluzie! Comedia se repetă, funia nu se
mai rupe, creanga rămîne așa cum a scuipat-o știm noi cine, ziarele
anunță, pe ultima pagină sau pe prima, cu litere de-o șchioapă sau
mai mici, funcție de importanța candidatului, o nouă sinucidere, un
nou deces, și cînd mă gîndesc la milioanele de suflete care se nasc
în zilnic, dintre care peste jumătate sînt genii ratate, îmi vine
să-mi pun și eu ștreangul de gît, bineînțeles, fără motiv1
(Ei, ce zici de asta, personajule? Îți place
scenariul? DESIGUR, cititorul se va plictisi de moarte urmărindu-l,
nu va pricepe nimic sau, dacă va pricepe, va afla că ești un intrus,
că nu ai ce căuta aici, printre noi!).
Mă întorc spre dreapta. Acolo sînt ochii mei
multiplicați, umflați, spintecați de pește. A început, așa încep
toate! îmi spun aparent nepăsător, dar știu că în mine doarme
nisipul mai înghețat decît vidul. Așa încep toate, cu verzi pajiști
pe care pasc cîinii, și lupii se hrănesc numai cu zeamă de struguri
roșii, ehe, își amintesc sărmanii de zilele bune, unde ești TU,
ȘTIM NOI CINEEEE?!
(Ce nebunie să înțelegi lumea ca pe-o armată de
trîntori trăind pe socoteala primului om, și el un sinucigaș care,
după cum îți voi spune, a avut puterea și voința necesare pentru a
doborî fructul oprit, fără să se mai urce în copac. Poate că și el a
fost un trîntor, dar pe seama cui trăise? Răspunsul e unul singur.
Pe seama lui ȘTIM NOI CINEEEE!)
Mă uit stupefiat la această armată de trîntori.
Ipohondria este boala secolului, boala omului înnebunit,
tranchilizat, subnutrit, supraîngrășat și supranormat, după cum
schizofrenia ar putea fi denumită boala minților alese. Manuel este
ipohondru, schizofren, neurastenic, obsedat, posedat de Diavol și de
bunul Dumnezeu, criminal al propriului destin, vanitos și corupt.
Într-un cuvînt, un posibil artist (ca și cum cuvîntul artist ar
mai avea astăzi vreun sens!).
Ar putea fi individul slăbănog care mă terorizează,
mă sufocă, îmi smulge brațul. Dar nu, e chiar el, Manuel, Satana are
grijă de noi, frate!
Privește-i! urlă.
Privește-ți personajele, Manuele, uită-te ce blînde
sînt, cum te privesc NĂTĂRĂULEEEEE!
Deodată, toți își întorc privirile spre mine.
Îngrozitor, sînt chiar eu, eu multiplicat în acest monstru compact,
personajul odios și necesar al realităților noastre! Este chiar Este
chiar El, Marele Sinucigaș, primul și ultimul, el pretutindeni,
blestemul și ironia destinului artist (ca și cum cuvîntul destin
ar mai avea astăzi vreun sens!). Gata, s-a dus dracului romanul. Cum
să lupți împotriva unui personaj inexistent?
|