Arta mutantă şi viitorul din
trecut
interviu cu Brett Yviett
de Paul Doru Mugur
|
|
Olaf Brenning
- We are such animals, 2005 |
Dragă Brett Yviett, ce
ne poţi spune despre Armory showul de anul acesta?
În
2005, la Armory multe lucrări intră în ceea ce numesc categoria „soft
mutant art”, artă mutantă moale.
În
artă, preocuparea pentru anatomic, biologic, sau chiar patologic nu
este ceva nou. În 2000, La Galeria Gagosian din New York, artistul
britanic Damien Hirst a avut un show intitulat „Teorii, modele,
metode, apropieri, presupuneri, rezultate şi descoperiri.” La intrarea
în galerie se găsea reprezentarea anatomică a unui tors uman
intitulată „Imn”. Catalogul expoziţiei avea pe prima pagină o diagramă
indicând „schimbările corpului uman după moarte”. Capitolul şase
intitulat „Opt cazuri de sinucidere prin auto-tăiere sau înjunghiere”
este o discuţie pur clinică a opt cazuri de sinucidere. În capitolul
unsprezece „Patternurile tăieturilor/ înjungherilor homicidale”
prezintă un studiu retrospectiv al acestor tipuri de leziuni efectuat
pe o perioadă de zece ani într-un spital din Kuala Lumpur. În
luna ianuarie 2005, în California, „Body worlds”, expoziţia cadavrelor
plastifiate ale lui Gunther von Hagens, a avut un asemenea succes
încît la şase zile de la închidere, expoziţia a continuat cu aceleaşi
exponate cu „Body Worlds2”.
|
|
|
Gunther von Hagens -
Body Worlds |
Damien Hirst - Hymn, 2000 |
|
Arta
evolutivă, arta genetică sau arta organică sunt dezvoltări relativ
recente şi pornesc de la ideea generării cu ajutorul computerului de
forme folosind anumiţi algoritmi asemănători celor din lumea vie. La
începutul anilor 90, William Latham un artist vizual programator a
creat Mutator, un program cu ajutorul căreia a generat cu
ajutorul calculatorului forme artificiale mutante.
|
|
|
Piotr Uklanski - Untitled, 2005 |
Patricia Piccini -
Surrogate,
2005 |
|
Observ că ai precizat că la Armory 2005 au fost prezente lucrări de
soft mutant art. De ce soft?
Pentru că arta lui Damien Hirst sau a lui Gunther von Hagens se
adresează doar muzeelor şi câtorva colecţionari excentrici. Cine şi-ar
pune pune în casă acvarii cu rechini formolizaţi, containere pline cu
muşte electrocutate sau cadavre care joacă şah?
Cât despre arta pe calculator, fie ea evolutivă, genetică, etc, nu
există (deocamdată) o piaţă pentru aşa ceva.
În interviul trecut, dacă îţi aminteşti, spuneam că Armory show-ul
devine din ce în e mai comercial. Este foarte simplu. „Moliciunea”
lucrărilor de artă prezentate la Armory cu liniile lor rotunde şi
culorile lor vii le face foarte vandabile.
Uită-te, de exemplu, la capetele vorbitoare ale lui Tony
Oursler, la „Born of pop” a lui Peter Saul, la cuplul lui Naoki
Kide, (by the way, ar fi interesant să-l întrebi pe Naoki Kide
dacă a auzit vreodată de omuleţul lui Gopo), la mamele lui Liz
Craft, la băieţelul cu urechi gigante al lui Tim Hawkinson, la
„surogatul” Patriciei Piccini. Ce au toate lucrările astea în
comun? Sunt plăcute fără a fi geniale, sunt moi, simpatice nu te
agresează cu nimic. Asta este ceea ce se vinde acum. Oamenii află
despre tot felul de orori din mass-media şi, atunci când cumpără
artă pentru uz personal, vor să se înconjure de obiecte cît mai
puţin agresive. O artă mutantă, da, dar în acelaşi timp o artă
comercială. Olaf Brenning combină imagini decupate din reviste
porno cu fragmente ale corpului uman. Aceste colaje lascive atrag,
intrigă, fascinează.
|
|
Tony Oursler -
Bigger than you, 2004 |
|
|
Peter Saul -
Born of pop |
Naoki Kide -
A couple
2004 |
|
|
Tim Hawkinson - Sonic, 2004 |
Liz Craft - Mountain
mamas, 2003 |
Câteva dintre lucrările de la Armory cum ar fi „Standing matter” a lui
Anthony Garnley, „Fuck you asholes” a lui Jim Torok, „To beach or not
to beach” a lui Andreas Diefenbach (vezi jocul de cuvinte între
„beach” şi „bitch”), ursuleţii lui Piotr Uklanski, artistul foamei al
lui Lee Bul şi „Soft rain suburban horror” al cuplului de artişti
Jennifer and Kevin Mc Coy sunt, să zicem, mai subversive, dar tot
foarte soft şi aluzive. În acelaşi sens, lucrările lui Kendell Gears,
de exemplu, cu titluri ironice „La sainte vierge” sau „Annunciation” ,
folosesc atracţia subliminală pentru imagini pornografice şi asta,
bineînţeles, din considerente pur comerciale. Lucrări de genul
instalaţiei lui Marc Bijl care crirică direct societatea de consum
sunt o raritate la Armory.
|
|
Jim Torok -
Fuck you asholes, 2004 |
Jennifer
and Kevin Mc Coy - Soft rains suburban
horror, 2003 |
|
|
Lee Bul - Ein hungerkunstler, 2004 |
Kendell
Gears
-
The annunciation, 2004 |
|
Marc Bijl
-
After Steinbach,
2004 |
Nu
este această „artă mutantă” deja vu?
Întrebarea cu adevărat fascinantă este, cred, dacă nu este deja
vecu. Arta mutantă de astăzi nu este străină de descoperirile
recente din biologia moleculară, de tehnicile de clonare, implanturi,
chirurgie estetică, de decriptarea recentă a genomului, etc. Cu
aproximativ trei milenii în urmă, în Mesopotamia, era la la modă
„arta himerică” plină de reprezentări de tauri cu cinci picioare şi
feţe umane, genii cu cap de vultur sau războinici înaripaţi.
|
|
Winged Bull (Metropolitan Museum) |
Eagle Head (Chicago Oriental Museum) |
Ce-i
făcea pe oamenii de atunci să fie atraşi de imagini în care pe corpul
uman sunt grefate tot felul de membre animaliere? Se poate argumenta
că astfel de reprezentări hibride sunt metafore vizuale care incită
imaginaţia, că totul se reduce la fascinaţia noastră pentru
neobişnuit, pentru grotesc. Poţi reduce totul la mecanisme mentale.
Sau, pornind de la aceleaşi imagini, poţi construi o teorie a
conspiraţiei a la Erich von Deiniken sau Zacharia Sitchin şi poţi
argumenta că specia umană este rezultatul unor experienţe ale unei
civilizaţii extraterestre, că zeii nu au fost altceva decât nişte
artişti geneticieni şi că noi înşine nu suntem decît o operă de artă
mutantă. Menţionam la început arta evolutivă, arta genetică şi arta
organică. Cine ştie? Poate că în viitor, variantele hard ale
acestora (cum ar fi, de exemplu, clonarea) vor deveni dominante şi
oamenii, sub forma lor de acum, vor dispărea. Atunci la Armory show
vor fi la mare preţ reprezentările tradiţionale ale corpului
uman pe care urmaşii noştri le vor privi amuzaţi la fel cum priveam şi
noi, odinioară, mutanţii soft din Armory 2005.
|
Till Freiwald-Untitled 2004 |
New York, 12 iunie 2005
|