Canis
text şi film de
Patrick Călinescu
Play movie
Pe
Canis în jos şi pe Canis în sus – ar fi trebuit mai din timp să-mi
dau seama… Al naibii să fiu dacă am fost… Mai prea plecat iubirii
din mine, în numele meu şi pentru mine, prepoziţie cu prepoziţie
urmând modelul perfect de amăgiri… Şi, dacă am putut să fiu cum am
fost, de ce să fiu altfel acum, când, adevărat, voi fi? Lasă,
Canis, nu te mânia prea tare… Rămân cum voi fi fost şi până
atunci, nu te teme… Bunul meu Canis, nu mai suferi ca un câine –
degeaba – la picioarele stăpânului tău… Şi nu mai fi, câine ce
eşti, aşa de câine cu mine… Mai lasă-mă în durerea mea care este
şi nu e; care poate că e şi poate că nu este; nu mă mai strivi
atât din ochi că turbez şi te muşc de ce apuc – acum, dacă tot am
apucat să mă mai calmez puţin, mai bine du-te în cuşcă la tine şi
te apucă să latri la luna pictată în fundul ei – cu faţa spre
vârful cozii tale; du-te acolo, Canis, în fundătura pe care
universul ţi-a rezervat-o din mila mea, pentru că eu mă retrag în
a mea… Sângele mi se încheagă pe faţă, faţa ţi se încheagă pe bot,
botul mi se încheagă pe faţă, iar sângele e în toate – şi în faţă,
şi în bot, şi în sânge…
Şi
acum mă simt la fel de prost că n-am băgat de seamă, Canis, la ce
lătrai în universul tău paralel pe al meu. Dar, pur şi simplu, nu
te-am auzit… Aveam, atunci, Canis,
urechile înfundate… N-am observat cum vedenia se face fiinţă, iar
aceasta – femeie deplină a speciei sale… S-a născut într-o lume
uman inspirată sau într-o lume uman scrisă? Este femeia, în
această lume deplin umană, de aceeaşi esenţă cu inspiratorul lumii
femeii sau cu scriitorul lumii femeii? S-a născut femeia
inspirată? S-a născut femeia scrisă? A fost lumea inspirată de
inspiratorul ei când s-a născut femeia?
|
|
A
fost lumea scrisă de scriitorul ei când s-a născut femeia? S-a
născut femeia din inspiraţia lumii sau femeia s-a născut din
scrierea lumii? Este femeia născută prin faptul de-a fi inspirat
lumea care a născut-o sau femeia este născută prin faptul de-a
fi scris lumea care a născut-o? S-a născut femeia ca inspiraţie
a inspiratorului sau femeia s-a născut ca scriere a
scriitorului? Femeia s-a născut în lumea minusului nostru şi nu
în lumea plusului ei? Este femeia, atunci, născută din
inspiraţia lumii înseşi sau femeia este născută din scrierea
lumii înseşi? Să nu fi avut parte de naşterea femeii nici
inspiratorul lumii femeii, nici scriitorul lumii femeii? Numai
lumea însăşi a femeii să fi avut parte de naşterea femeii? Este
naşterea femeii originarul şi copia naşterii femeii? Este
naşterea femeii un palimpsest al originarului inspirat al lumii
sau al copiei scrise a lumii? Este femeia şi originarul, şi
copia femeii înseşi? Este femeia originarul sau copia lumii?
Este ura de femeie incompatibilă cu dragostea de femeie? Este
ura de femeie un act inspirat al inspiratorului care a inspirat
această lume? Este dragostea de femeie un act scris al
scriitorului care a scris această lume? Este ura de femeie
inspiraţia acestei lumi? Este dragostea de femeie scrierea
acestei lumi? Este femeia, atunci, un palimpsest al urii
inspirate şi al dragostei scrise? Este femeia femeie sau
ne-femeie? Trebuie femeia să fie ne-femeie ca să fie femeie?
Trebuie femeia să revină la inspiraţia inspiratorului ca să se
impună ca femeie sau femeia trebuie să părăsească scrierea
scriitorului ca să se impună ca femeie? Dar, în acest caz, ce
este femeia pe care tu, câine merituos al rasei tale, ai
lătrat-o cu băgare de seamă? Este femeia femeie?
Este femeia ne-femeie? Eu ce-am văzut din spatele botului tău
neutru?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Femeia, femeie sau ne-femeie, în ciuda urii sau a dragostei pe care
o propagă, tot femeie rămâne.
Femeia
e ne-femeie în aceeaşi măsură în care ne-femeia e femeie. Dar bine,
câine Canis, ce-mi spui tu mie? Că femeia e egalul femeii fără a fi
şi suma ei? Că femeia e şi ură inspirată, şi dragoste scrisă, dar
nici una, nici alta? Vai, sărmane Canis, se vede că eşti mai cu
botul pe labe decât mine atunci când e vorba de minusul nostru…
Dar, femeia, din câte mi-ai dat de înţeles, este palimpsestul pe
care inspiratorul ne-a inspirat lumea şi pe care scriitorul ne-a
scris lumea. Şi, atunci, ce e femeia? Inspirată sau
scrisă? Inspiraţie sau scriere? Inspirată de inspirator sau scrisă
de scriitor? Inspiraţie a inspiratorului sau scriere a scriitorului?
Să fie femeia numai atât? Aşa de puţin să însemne femeia în lume?
Nu, Canis, vai de tine, câinele meu, dar pe bună dreptate tot câine
ai rămas … Femeia, stăpâne al stăpânului tău, este lumea inspirată
de inspirator şi lumea scrisă de scriitor. Mai mult, bunule Canis,
femeia este inspiraţia şi scrierea lumii. Din femeie a fost
inspirată lumea plusului ei, minusul nostru. Din femeie a fost
scrisă lumea plusului ei, minusul nostru. Vai, Canis, degeaba
încerci să duci canitatea la umanitate, pentru că nu vei reuşi nici
acum… Femeia a fost şi nu este. Femeia nu poate fi propria ei cauză,
dar poate fi propria ei consecinţă. Iar consecinţa este că femeia a
fost, iar cauza este că femeia nu este. Pricepi, câine Canis, toate
acestea? Dar, vezi tu, femeia este, paradoxal, egală cu faptul că nu
este, dar şi cu faptul că a fost. Femeia egalizează în ea însăşi şi
cauza care nu îi aparţine, pentru că nu este, şi consecinţa care îi
aparţine, pentru că a fost. Şi, în acest fel, femeia devine femeie,
şi pentru că nu este femeie (este ne-femeie), şi pentru că a fost
femeie (este femeie). Din femeie s-a născut ne-femeia (ura
palimpsestică inspirată), care a născut femeia (dragostea
palimpsestică scrisă). Dar, Canis, câinele meu, mai rămâne o
problemă: după ce femeia devine femeie prin faptul de a fi fost
ne-femeie, poate femeia să rămână femeie prin faptul de a fi fost
ne-femeie? Este ne-femeia, de fapt, inspiraţia inspiratorului
lumii femeii, iar femeia este, de fapt, scrierea scriitorului lumii
femeii? Vezi tu, Canis al meu, femeia anunţată de tine este
carne din carnea ei, ceea ce o face să se fi născut singură pe sine,
ceea ce o face să nu fi avut parte de ne-femeia din sine... Şi,
totuşi, femeia pe care al naibii să fiu dacă am fost, lipsit de
seama pe care ar fi trebuit s-o dau, este femeie prin faptul că este
femeie, iar nu prin faptul că a fost ne-femeie. Da, Canis, femeia nu
mai trebuie să fie ne-femeie ca să fie femeie. Femeia s-a golit de
ne-femeie… Femeia s-a umplut de femeie… Plâng, Canis, slugă a slugii
tale, pe femeia umplută de femeie… Dacă aş fi prevăzut unde va
ajunge femeia, imediat aş fi luat locul tău cinstit…
Canis,
am dat cumva din coadă?
|
|