|
Sergiu Nicolaescu
Orient Expres
de Mircea
Dumitrescu
Sergiu Nicolaescu a debutat
în 1966, în sistemul lung-metraj de ficțiune pe 35 mm, cu filmul
Dacii, inaugurând astfel seria filmelor istorice, a așa-zisei
epopei naționale. Creația celui mai prolific făcător de pelicule din
România (38 de filme: în 17 dintre acestea a asigurat și partitură
actoricească; 8 în colaborare, 6 în colaborare plus interpretare, două
pentru televiziune, unul fiind preluat și în varianta lung-metraj) se
caracterizează printr-un fals ritm alert (în fond fiind vorba de o
simplă gălăgie), printr-un patetism desuet-romantic, amintind mai ales
de anticul Miles gloriosus și mai puțin de romanticul Tartarin din
Tarascon, care avea un subtil simț al umorului și o oarecare seducție
a autoironiei simptome ale inteligenței pe care nu le identificăm în
filmografia căznit sobră a lui Sergiu Nicolaescu, unde aerul patetic
s-a asociat cu cel mai supărător dintre clișeele sale: formula film
de aventură. Alte clișee ale modestei sale producții, care, adunate,
dau clișeul de referință al cinematografiei românești, clișeul Sergiu
Nicolaescu: tematica simplistă, modalitățile schematice de exprimare,
interpretările teatrale (teatralismul fiind, așa cum am spus deseori,
o maladie cronicizată a actorului român de film). Tentativele sale de
inovare, sub ambele aspecte fond și formă , au sfârșit în
explicabilele eșecuri ale unui demers care se sprijină pe o lipsă (în
cazul acesta lipsa de talent și de forță creatoare).
Orient Expres
este în aceeași măsură un eșec. Dorindu-se succesiunea și
întrepătrunderea a două planuri temporale (19111916 și 1935) și a
trei spațiale (Paris, Monte Carlo și România), aparenta unitate a
filmului este dată de prezența unui personaj oarecum anacronic pentru
tradiția plebee a românilor, prințul Andrei Morudzi. Trenul Orient
Expres, care face legătura între Paris și Istambul străbătând moșia de
la Moruzeni, constituie pretext pentru rememorarea unor fapte,
întâmplări și personaje ale acelor timpuri și locuri. Dar nefinalizate
estetic, ambianțele evocate sunt neconvingătoare din punctul de vedere
al culorii locale. Este și motivul pentru care autorul în raport cu
care prințul protagonist se vrea un fel de alter ego chinuit de
problematici majore pariază mai totul pe aspectele psihologice și
mentale (în dauna esteticului) și pierde de bună seamă.
Personajul-autor, un cozeur cu pretenții de moralist și filosof, cu
intervenții verbale stufoase (în fond un amplu și neverosimil monolog
deghizat prost în set de principii filosofice și etice), sfârșește
în deriziune și penibil. De altminteri, partitura prințului, partea
cea mai ilară a peliculei, o rostogolire bolovănoasă de maxime și
cugetări, amintește de tradiționalul Gâgă (corespondent citadin al lui
Păcală și Tândală expresie a aparentei șiretenii și prostii
țărănești, foarte populari în perioada interbelică și în timpul
războiului), minus umorul și autoironia acestuia. Un atare discurs
incoerent, care demonstrează faptul că autorul însuși întâmpină mari
dificultăți atunci când este vorba să înțeleagă modelele mentale și
comportamentale ale propriului său personaj, ne pune din start în
imposibilitatea de a stabili disocieri nuanțate, de a depista forme de
comunicare între așa-zisul filosofic și așa-zisul etic, de a pune
ordine în această înșiruire crispată și arogantă de sentințe, dar
suficient de transparentă ca să vedem în spatele ei cea mai
importantă realizare a filmului: ratarea esteticului, o ratare
care a reușit să stabilească un nou record pe plan local. Cât despre
interpretarea protagonistului (Sergiu Nicolaescu), aceasta merge pe
linia cunoscută a prestațiilor sale anterioare, adică evitând cu grijă
firescul, autenticul și, în general, toate normele adevărului
artistic: o interpretare orgolioasă, infatuată, dezordonată și, mai
ales, falsă. La adăpostul aerului său de înțelept, de
omniscient, sentențiosul prinț eșuează, o dată cu Orient Expres-ul
său, în anacronic și ridicol. Ultima peliculă a lui Sergiu Nicolaescu
se încadrează perfect în tradiția pe care a inaugurat-o în 1966: nici
aceasta nu trece dincolo de mediocritate. Interesul exagerat pe care
îl acordă aspectelor tehnice ale limbajului cinematografic nu este de
natură să compenseze prejudiciile aduse esteticului.
|
|