Madame Bowery*
de Sharon Mesmer
Dormeam pe pervazul unei ferestre cu o pătură de
armată sub cap,
trăiam ecoul unei perioade
glorioase din viața altcuiva, nu a mea,
Eram la Barul Regele Midas, unde
am învățat că pot să mă mîngîi și
că bărbații vor plăti să mă vadă,
toate sfârcurile și furculițele
și unsorile alea, și tipii care veniseră la Convenție
foindu-se excitați dar asta nu
m-a speriat, asta m-a făcut să merg mai departe,
ca maică-mea care nu a fost vreo
intelectuală sofisticată ci o femeie de servici
într-un magazin cu prețuri
ieftine,
făcea supă de sînge pentru tatăl
meu, măcelarul,
e mort acum, bietul nenorocit,
și seara gătea picioare de porc
pentru tipi cu nume de genul
Bețivanul John și Bucălatu`,
aceasta este o paralelă pentru că
viața este neurologică,
partea care e putredă, culorile
urîte, covorul hidos,
tavanul jos și oprimant,
cel mai presus crez artistic este
să-i sufoci pe oameni,
trebuie s-o faci,
așa că atenție, oameni buni,
sunteți închiși în această cameră,
în corpurile voastre,
într-o mișcare circulară de
sfredel,
ca o fetiță cu ochii mari într-o
fustiță zdrențuită cu dungi, stai acolo
pe trotuarul umed, simțindu-te de
parcă tocmai ai fost sedusă sau dusă de nas
întru ființă și ai dreptate, așa
că găsești un tablou prost,
îl faci bucăți,
cel puțin asta aduce o schimbare
în tine,
să simți genul acela de putere
îți face greață,
dar amintește-ți:
indiferența e sărutul morții,
este contagioasă, este haotică,
este americană,
și acum am să o spun,
acum abia am spus-o,
ați auzit-o?
cred că ați ratat-o,
am spus era frumos
am folosit cuvîntul drăguț
făceam excursii speciale pentru a
face rost de sandvișuri,
uscate și zgrunțuroase în partea
dinafară, umede cu zone moi
în interior,
în fiecare zi călătoream din
Coney Island pînă în Sudul Bronxului
pentru sandvișurile ale oribile,
viața mea a fost răpită de orice
urmă de farmec,
puteți să fiți puțin atenți, vă
rog?
știu că v-am pierdut pe drum dar
încerc să mă concentrez,
încercați cînd auziți asta să vă
reamintiți toată opera mea anterioară,
aveți nevoie și de sunetul vocii
mele
chiar aici, chiar acum,
dar nu vă îngrijorați,
unii nu înțeleg niciodată ce
vreau să spun,
am să scriu mai mult,
nu pot să mă ocup de toate aceste
probleme în seara asta,
dar sper că toată lumea înțelege
secvența mea extatică,
istoria orgasmului meu,
cum scrisul despre sex,
îmi dă dureri de burtă,
la fel ca și practicarea lui,
și întreaga mea viață mi se pare
ca un lung drum
prin zăpadă după ce am tocmai mi
s-a tras o țeapă și
el nu a mai venit la întîlnire,
vreau să discut despre
continuitate acum,
să impun haos ordinii,
să retrezesc dorințe pe care în
același timp
să le țin cumva în afara vieții
mele,
poate că doar Calvin Coolidge va
înțelege ce vreau să spun,
acest lucru idiosincratic comun
printre tinerii hipsteri albi
ale căror nume sunt mereu Art sau
Stan sau Lenny sau Shorty,
Art Tatum e excepția care
întărește regula,
să n-ai schepsis înseamnă să ai
schepsis,
și din acest etos chel și șoptit
a răsărit limba,
T. S. Eliot,
dar aceasta a fost epoca de aur,
înainte ca oamenii să se prindă
de fază și totul a început să
sune cum zicea Tonto,
și cu gura plină de bomboane
caramel
l-am întrebat pe un tip dintr-o
mașină,
Cum vă place, Domnule?
la ora 10: 30 am, duminica
trecută chiar aici pe Second Avenue și strada 10,
și, în timp ce trăgeam de sforile
marionetelor
i-am spus totul despre opera la
care lucram,
traducerea unei predici medievale
germane într-un musical pe Broadway,
apoi m-am scuzat îndelung pentru
că arta mea este prea populară,
cum sunt înnebunită după
neurologie,
cît de incredibile sunt
metaforele mele
și acum mă înnec cu frazele mele
cheie,
neurologii numesc asta deficit
dar eu prefer ideea de a fi
umană.
compusă armonios,
înzestrată hieroglific,
un sunet în auzul lui Dumnezeu,
legată cît se poate de pur de
numere și muzică,
dacă scapi o cutie cu chibrituri
pe jos eu am să spun:
37,37,37,...111,
chiar dacă nu înțeleg ce fac,
chiar dacă sunt cretină,
(povești de tipul ăsta se spun și
despre Pound care era și el un prostănac)
cînd țipă porcul eu zic Do
bemol
dar mai sunt o mulțime de tipi
în stare de performanța asta,
și de fapt asta m-a împins spre
neurologie de la bun început,
frica de spații goale,
și amintirea nopți petrecute cu
Petey the Cripple
și căruciorul lui cu hot dogs
sub stația de metrou,
omul vorbea calm și-și sprijinise
cîrjele
de o reclamă ruptă de Coca Cola
și mi-a zis:
Forma este doar o extensie a
egoului.
și l-am crezut și doar după asta
am devenit
mai compulsivă,
mai obsesivă,
mai rapidă dar fără conștiință de
sine,
simțind nevoia imperioasă
care mă împingea inevitabil
spre următorul înțeles,
spre impulsul așa cum se
autodeclara,
care mi se tîra afară din gît,
simțind răceala
de pe podea
și deși sunt socialistă
puteți citi acest text:
nu are nevoie de voi.
Traducere de Paul Doru
Mugur
* Bowery este o stradă din East
Village, cartier artistic din sudul Manhattanului.
-
Sharon Mesmer
predă la New School University și este autoare a două cărți de
poezie:
-
The Empty
Quarter și Half Angel, Half Lunch.
|