Burta
înstelată
de Mihail Gălățanu
cules 20 iulie 2003
Interiorul mamei mele
1.NAVIGAM DUPĂ DULCI OVULE
(O a doua natură)
Mobilasem interiorul mamei
mele
Cu cele mai frumoase iluzii
din lume.
Pusesem flori agățătoare,
să semene interiorul cu
natura,
cu pajiști minunate, pline
de ponoare.
Să creez înăuntru o a doua
natură,
Natura mea și numai a mea,
cea de uz intern,
așa cum poți întîlni doar
în cărți.
Întinsesem, ba nu, chiar
lipisem, o-ho,
peste burta mamei mele
hărți
și mă credeamtot timpul
thor heyerdal, mercator și sir walter raleigh,
strînși sub aceeași piele.
Navigam după dulci ovule
sîngerînde,
Ca vechii fenicieni după
stele.
2. LEGEA MORALĂ ÎN NOI
Burta mamii mele era
universul
și de un al doilea nu aveam
nici o nevoie.
Și nici nu mă gîndisem
niciodată să spun:
bolta cea înstelată. Ci,
dimpotrivă,
burta înstelată.
(Cred că și cei dintîi
călători numiseră cerul gîndindu-se la mama lor, la viziunea lor de
început.) Cînd au deschis ochii, aceia cu siguranță au văzut deasupra
lor un clopot vast, al mamii lor.
De asta au și zis:
Legea morală în noi și,
deasupra, burta înstelată.
*
3.
Și chiar dacă nu ar fi avut
stele burta mamii mele,
m-aș fi dus și aș fi cules
io ceva, aș fi pus ceva acolo, care să semene cu stelele,
să strălucească.
Nu știu ce, un granat, un
topaz, o piatră prețioasă.
*
4.
MAMA MEA A FOST LUMEA
Asta e lumea mea, mi-am
spus.
Și, de aceea, ceea ce e jos
aidoma-i cu ceea ce e sus.
Eu sînt, cum zice poetul.
Eu sînt.
Eu sînt nenăscutul ce
singur pe moartea lui și pe mama lui o latră.
Și care latră stelele
dintîi
din el
și din mama lui.
Mama mea a fost lumea.
Și asta n-o pot uita.
5.
LA ÎNCEPUT
( VOCE ȘI JALE S-AUDE DIN
RAMA)
Mama mea a fost lumea. La
început.
Și tot ce mi-aș putea
aminti și tot ce-aș putea uita.
Mai departe de atît, tot ce
mi-aș putea aminti ar fi cerul,
Lumile din care am venit,
din care sufletul meu a coborît să locuiască-n mama mea. Păcatul
originar e c-am fost smuls din mama. Hei, voi, psihiatrilor, hei, voi
shrinkilor idioți, nu vă mai pierdeți timpul degeaba, acum am să vă
spun tot: prima mea drama s-a întîmplat cînd am fost azvîrlit, prin
catapulta nașterii mele, din mama.
Voce și jale s-aude din
Rama.
EU NU Mă MAI NASC AZI
Înlăuntrul ei am pus
tablouri peste tot,
tablouri cu lumea. I-am
agățat pe pereții roșii,
pereți purpurii, pereți
fierbinți, pereți aburiți,
pereți pulsînd, pereți de
veci,
pereți de carne și sînge,
adică de ceea ce numim generic țesuturi
- așa se ține carnea:
stăm la gherghef, se țese
carnea,
stăm la război, mergem la
război, batem război,
se țese carnea,
fir cu fir,
minut cu minut,
ca-n transmisiunile
sportive.
Înlăuntrul ei am vrut să
facem frumos,
să facem mai frumos,
să facem proiecții
-așa că am adus acolo
înăuntru retroproiectorul (nici nu știi cum
l-am băgat)
și am încercat să
retroproiectăm lumea dinăuntru.
Ne-am amuzat și-am rîs
și-am fost în voie bună,
Vorbind cîte-n stele și-n
lună.
*
La ea înăuntru,
Lumea era mult mai
frumoasă.
La ea înăuntru,
Lumea era aproape minunată,
aproape paradis,
aproape locuibilă,
aproape suportabilă,
aproape deschizibilă spre
venele noastre.
Era aproape de nespînzurat
în ea,
Aproape de neluat viața,
Dacă viața asta era,
totuși, cu adevărat a ta.
Era aproape bine,
aproape mirabil,
aproape respirabilă lumea,
prin toți porii,
așa cum ea e prin toți
nurii,
așa cum cerul prin toți
norii.
Inima acolo putea să bată
liniștit,
Cu tandrețe.
Moartea ți-ar fi închis
ochii, bătrîn, pecetluindu-i,
sărutîndu-i cu multă
tandrețe.
Tu te-ai fi învățat,
încet-încet, cu viața.
Viața însăși ar fi dat să
te învețe.
Nu aruncat,
Nu expulzat,
Nu dinamitat,
Nu explodat.
Nu dat afară ca o măsea
stricată,
Nu concediat ca dintr-un
serviciu
Expirat
Un produs care a
îmbătrînit, s-a epuizat.
Nu scuipat printre dinții
cariați ai uterului,
Nu vomitat.
Și atunci am deschis larg
ochii, speriat de-a binelea, transpirat.
- Eu nu mă mai nasc azi,
mamă - am strigat.
NOI AVENTURI ALE ÎNCREĂRII
MELE
Dacă nu mă năștea,
Mama mea nu mai suferea.
Da așa a suferit, a
trebuit să sufere, sărăcuța, toată viața
de avort continuu.
Și după ce a născut, tot
avea sindromul nașterii mele.
Sindromul nașterii mele în
fiecare clipă.
Și toată viața ei, toate
zilele ei, cîte au fost date de la dumnezeu,
ea a suferit de un gol în
burtă.
De un gol proeminent,
adînc, un gol cu mîinile și picioarele strînse la piept, acolo unde
eram eu. Un gol cu ochii lipiți,
Solzuiți.
Ca niște solzi de argint,
în spatele cărora mici
insecte ale vederii, cu chitină cornoasă,
se pregăteau să se zbată
toată viața.
Un gol pleșuv,
Deasupra căruai va crește
părul,
Iar părul a început, la
mine, să crească încă din burta mamii
- și burta mamii se umpluse
de părul meu auriu,
căzînd în volute.
Părul meu ieșise din mama
la un moment dat
și se întindea în lume,
să o cucerească.
Era un fel de nou
Alicsandru Macedon.
Părul meu se revărsa
și inunda lumea
și toată lumea se trezea că
mîngîie, aproape involuntar,
părul meu.
Ca pe o amuletă.
Ca pe un port-bonheur.
Părul meu intrase pe lume
înaintea nașterii mele
și zgîlțîia lumile.
și tremura stelele.
Părul meu iubea fetele în
somn
și le învelea
și le legăna,
gungurindu-le,
luri-lu,
lori-la.
Lorelei, inima.
Lorelei, inima mea.
Lolita-Lorelei, într-un
singur personaj, sărută-mă
Cu numele tău
Peste părul meu.
Părul meu reinventase
lumea:
și era mai frumoasă
și era mai curată
și mai castă
și lumea mea cînta
încontinuu cînta
imn de slavă
către Dumnezeu din slava
Sa.
VERNISAJUL PERPETUU
Acolo am făcut primul
puzzle,
Cu ovule mici ca mine, cu
mine odată.
M-am jucat de-a imaginea
perfectă,
Iconul favorit.
În burta mamei mele n-a
fost nici un conciliu de la Niceea.
În burta mamei mele,
schisma nu s-a întîmplat niciodată.
Așa că io sunt, oricît v-ar
mira, ortodox și catolic în același timp,
Protestant, anglican,
adventist, mormon și baaptist la un loc.
Am iubit foarte mult
icoanele
și nimeni n-a fost
împotriva lor,
ele n-au fost arse în
piețele publice, ci
cu gingășie am împodobit io
burta mamei mele numai și
numai cu icoane, vechi, scumpe, scorojite, din romantism am umplut
burta mamei mele cu
așa-ceva.
Era un vernisaj perpetuu
De icoane de tot felul:
care mai de care, pe sticlă,
Pe lemn, pe pînză, pe
hîrtie
și nu în ultimul rînd pe
carne,
pe burtă, pe țesuturi,
pe os,
icoane vii, viinde,
icoane pulsînde.
Icoane roșii, viscerale,
Icoane congestionate,
Icoane domoale.
Icoane sidefii,
Icoane mondene,
Toate și numa doar cu
maria & pruncu,
Acoperit doar de gene.
Genele Fecioarei curgeau
Pînă jos și îl copereau,
îl protejau de orice păcat,
de orice întrupare.
Îl protejau pînă și de
naaaaștere,
în lumile noastre atît de
jos,
atît de barbare.
Genele Fecioarei se
împleteau
și formau șuvițe
se împleteau cu părul
capului Lui,
în codițe
& mlădițe.
În burguri, străzi și
ulițe.
Ce frumoasă era lumea,
Așa împletită
Din două feluri de păr
Ca din orbită și orbită,
Pe dinăuntru de burtă,
Ca o iurtă.
Și-așa înțelegeai ușor
că lumea de afară nu va fi
niciodată
la fel de frumoasă ca lumea
din burtă.
Și coada împletită curgea
în puritatea sa,
ca un pîrîu de zăr,
ca o cunună cu floricele
mici și de mă,
scuturate peste moartea
mea.
LUMEA SE DESIGILA
(Retroproiecție)
Din vreme în vreme,
prietenii mei, cînd li se făcea amarnic de dor de mine,
puneau cîte un film. Pe
DVD. Aveam o enciclopedie întreagă,
Cu astre minunate și,
deopotrivă, fioroase,
Cu soarele de la miezul
nopții și luna neagră.
Aveam un retroproiector
și, pe role, toată lumea se
bobina
și, deopotrivă, istoria
lumii,
viața mea.
Căcim viața mea era doar
istoria lumii
și nimic altceva.
Eu nu eram un prunc,
Ci o lume întreagă.
Mă nășteam în fiecare
minut, din toate pozițiile, răpăind ca o mitralieră,
Din toate pîntecele,
Din toate acele locuri de
plăcere pline acum de sînge
și acum icnind de durere.
Eu însumi plin de sînge
și de bale,
de limfă,
de foale.
Mă nășteam din mai multe
mame, din toate mamele deodată,
Răcnind
și lumina îmi desfeciorea
retina
și primul strigăt din
pieptul meu se auzea.
Și lumea se desigila.
Lumea, iarăși, se desigila.
*
(Împărtășanie. Primul aer)
Primul aer îmi intra în
piept
și eul îl trăgeam adînc, ca
pe o havană,
ca pe urmă să îl dau afară,
să îl scuip,
primul aer al lumii
acesteia,
primul aer al acestei lumi
atît de barbară.
Buzele mele erau, oho,
sîngerînde,
Ca la cirotici,
Crăpate,
Gura mea roșie ca o rană,
Prin care lumea iarăși
suferea.
Pizda mamei mele iarăși
afară mă arunca,
O, ca o arbaletă,
Ca o balestră,
Mă bascula.
Degetele mele învățau să se
miște,
Să apuce,
să iubească,
Să ducă la gură
Pîine și pască.
Pîine, vin și pască.
STUDENT LA MECANICILE
CORPULUI TĂU
Prima mea dragoste s-a
întîmplat acolo. M-am îndrăgostit
de pereții vii,
transpirați, ai închisorii mele. Dar ce închisoare delicioasă! Așa am
putut învăța nemijlocit anatomia, numai privind cum se mișcă grupurile
de mușchi în lucrare, grupuri-piston, grupuri bielă-manivelă. Așa am
învățat prima dată despre acționările hidraulice ale sîngelui pompat
în mușchi, despre contracțiile și destinderile fibrelor. Eram un
student bun la mecanica amoroasă a corpului, a corpurilor. Asta era,
după mine, știința cea mai savuroasă. Știința aplicată științei
dezmembrării membrelor, facsimilării fasciculelor de mușchi. Fascii și
fascii, fascism al corpului, acolo unde toate fasciile sînt sublime și
nevinovate. Acum știu d ece nu avem voie să ne îndrăgostim de însăși
mama noastră. Pentru că nu ne-am putea stăpîni inima, care s-ar privi
în oglindă.
Ar privi alți peștișori
mici, de aur, înnotînd,
în alte brațe îndrăgostite.
Ichtios, ichtios,
Sînt printre cei pe care
Domnul i-a ales!
Sînt peștele sculptat
la intrări de peșteri
pe unde-și duc berberii
zilele.
Și ea e doar Fatima noastră
care ne face cu ochiul din
peșteri,
din caverne.
E Yama.
Și Kama.
E sama
Care ne știe de-o seamă.
Și noi de-aia stăm și de
nimic altceva nu sîntem buni decît
să bem prin taverne:
ca să ne amintim, pentru o
clipă, clipele în care am stat în mama.
|