Farse, istorii, ghinionul
ghinioanelor
de
Marius Miheț
Volumul de proză scurtă pe care îl propune Lucian
Dan Teodorovici este unul eterogen, cuprinzând scrieri mai vechi și
recente. Prozele cuprinse în secțiunea Gândacii sunt
recuperate din unele volume anterioare tipărite pe hârtie
(deteriorate de mulțimea greșelilor de tipar) ori în format
electronic. Sunt surprinzătoare pentru sobrietatea cu care au fost
scrise, deși aparțin unei vârste care reclamă un anume tip de
dinamism. Realizările recente, grupate în secțiunile Să ne ierte
Pistruiatul și Fursecuri palpită prin faptele și
episoadele înfățișate. Cele trei secțiuni ale volumului comunică,
totuși, printr-un filtru încrustat cu aceleași particularități cu
care ne-a obișnuit deja autorul ieșean. Prelungirile din romanul
Circul nostru vă prezintă sunt de asemenea identificabile în
construcția unor personaje și situații. În ansamblul său, Atunci
i-am ars două palme este un volum în egală măsură recuperator și
stimulator. O dată, recuperează, cumva nostalgic, scrieri de care
autorul se simte legat, integrându-și tipăriturile nefericite ori
rătăcite. Apoi, volumul, ca oricare altul de proză scurtă din opera
unui romancier, afirmă, stimulator, o trecere, alta, spre roman. Nu
trebuie uitat că Lucian Dan Teodorovici face parte din noua
generație de prozatori consacrați de editura Polirom. Asemeni lui
Florin Lăzărescu, Lucian Dan Teodorovici poate fi considerat un
buzdugan al generației sale (printre altele, s-a numărat printre
susținătorii fervenți ai colecției dedicate prozei tinerilor propusă
de aceeași editură ieșeană).
Lucian Dan Teodorovici te plimbă cu proza lui
printr-un social aparent banal. Știe să alcătuiască situații
delicate, iar dacă te împiedici, nu te ajută; e tipul care râde cu
poftă, poate revine, pentru puțin timp, grav, apoi își reia același
râs molipsitor (sau cum spun moldovenii noștri: Am râs de m-am
spintecat!). Teodorovici are darul de-a spinteca fapte de viață, de
obicei personale, grăbindu-se, mai tot timpul, să deturneze
așteptările cititorilor, prin deznodăminte surprinzătoare. De multe
ori, gradul de spectaculozitate se rezumă la soluții (explicații)
care tatonează absurdul, recurgând în permanență la un comic care se
naște întotdeauna din tragic. Din prima secțiune a cărții,
Gândacii, se reține Guma de mestecat, o schiță excelent
construită și atent dozată. Condusă teatral, bucata de proză ne
introduce într-un univers al oamenilor ratați, acea categorie pe
care Teodorovici o suspectează întotdeauna în prozele sale:
ghinioniștii. Situațiile domestice ori sociale relevă destinul unor
personaje prin nimic ieșite din sfera banalului, dar care se
transformă în victime. Din cauza unei banale gume de mestecat,
personajul din aceeași schiță pierde simțul realității și suferă o
depresie, fratele și sora din Ștef-ca ponegresc prin incest
imaginea divină, eroul din Moise, cerșetorul are revelații
mistice schizoide legate de conștiința binefacerii, sinucigașul din
Un om obișnuit ratează actul morții, alegând să rămână o
victimă a vieții. Această primă secțiune a volumului (Gândacii)
comunica cu secțiunea a treia (Fursecuri), semn că
Teodorovici a rămas fidel unui sistem propriu de interferență a
realului cu iluziile individuale. În Bagatelă un tânăr moare
spectaculos ucis accidental de un fost ziarist. Ce-l leagă pe eroul
din această povestire de ceilalți eroi e farsa (farsele) destinului,
situațiile incredibile și spectaculare.
Am putea clasifica aceste personaje în trei
categorii: prima: ghinioniștii, a doua: ratații și a treia:
dezorientații. Cele trei categorii merg de cele mai multe ori mână
în mână, în doze diferite, acceptând, fiecare în parte, inserția de
comic derivat din tragic și ironia naratorului. Pârghiile destinului
funcționează pentru eroi asemeni unor factori cumulați (Bagatelă),
întinzând nervi și grăbind reacții necontrolate (fie individuale,
fie ale societății). Trebuie spus că socialul în proza lui Lucian
Dan Teodorovici e, în cea mai mare parte, opresiv. Uneori acribia
malițioasă a autorului în a înfățișa diverse episoade e reprezentată
aproape matematic (Cea mai mare porcărie) ori camuflată în
parabolă (De-a Isus) sau absurd (Afișul). Politicul și
politicienii sunt supuși unei acide ironii (Prtidul, Câine
vs. Senator), la fel anumite categorii sociale (funcționarii,
polițiștii în Fursecuri) și chiar momentele istorice (Momente
istorice). Între acestea, cele mai reușite sunt De-a Isus
și Momente istorice, remarcabile prin expresivitatea și
naturalețea cu care sunt scrise. Fursecuri e un re-make
modern după Proștii lui Rebreanu, prezentând eșecurile unui
țăran cojocar prin Orașul vampir, prostit de la taximetriști la
funcționarii irascibili. Omul care făcea ca diferite viețuitoare
și Pentru pete dificile se aseamănă prin articulările
thanaticului și ritualului de înmormântare. Suntem, pe de-o parte,
în Groapa lui Eugen Barbu, acolo unde babele Cuțaridei
prelucrează ultimele bârfe în biserică și-n afara ei, și, pe de altă
parte, în oltenismul lui Sorescu. Dar, cea mai apropiată îmi pare
scriitura lui Lucian Dan Teodorovici de proza lui Petru Cimpoeșu cu
deosebirea, în cazul lui Teodorovici, a plasării accentului pe
tensiunea ratării și mai puțin pe cea transfigurată voios, optimistă
(mistică). În comparație cu Cimpoeșu, Teodorovici e un copil
bătrân (asemeni majorității colegilor de generație).
Bătrân ca toată degenerația care și-a pierdut
copilăria în comunism. Am lăsat înadins deoparte capitolul Să ne
ierte Pistruiatul. Acesta cuprinde amintiri din perioada
ceaușistă. Sunt niște schițe scurte și percutante prin tragismul
participării la scene și evenimente trăite cu o înfiorătoare
inocență și naivitate. Pline de candoare, aceste amintiri
radiografiază întâlnirea cu limba (O limbă...), dulciurile
aruncate de străini din trenuri (Dulciuride la rapid),
CAP-urile (Apoi am învățat...), Moș Gerilă și Moș Crăciun,
trubadurii moderni ai comunismului (Un tonomat de poezii),
sexualitatea virtuală nerevelată (Știuleți, bostani, video),
radio Europa Liberă, evenimentele de la Brașov, ș.a. Aproape
caragialiană e Tot un fel de vot, cea mai seducătoare schiță
din această secțiune. Manifestațiile de la Brașov surprind, în ochii
copilului narator scena fugăririi unui câine ce poartă pe spinare
pancarte cu înscrisuri dușmănoase regimului, de către milițieni.
Scena aduce cu luarea câinelui la tărbacă din Grand Hotel
Victoria Română, tot o victorie, și în schița lui
Teodorovici, istorică și parodică. Concentrat în 14 schițe,
capitolul dedicat amintirilor sub comunism ar fi putut avea o mai
mare consistență, o dezvoltare pe care mi-ar fi plăcut s-o urmăresc
într-un roman al tinereții pierdute în comunism văzute din
perspectiva tânărului (încă) în capitalism.
Lucian Dan Teodorovici se mișcă abil și rafinat pe
spații mici, construind scene și lumi spectaculare printr-o
simplitate propagată cu un real talent de povestitor. E interesant
de urmărit pe viitor cât și cum se manifestă impulsurile de
dramaturg pentru care Teodorovici arată permanent
disponibilități. Teodorovici e apoi un farsor subtil în lupta cu
textul și atenția cititorilor, știind cu o precizie rară vârstei să
manevreze frâele narațiunii.
Povestirile cuprinse în Atunci i-am ars două
palme confirmă un prozator cu un acut simț al realității,
preocupat de extragerea umorului din fondul cel mai tragic al
socialului opresiv. Între două romane, prozele din acest volum își
găsesc firesc locul în procesul scriiturii lui Lucian Dan
Teodorovici. Așteptăm, deci, romanul.
Text publicat în revista Familia, nr.5/2004
|