Terapie în grup
de Marius
Miheț
-
Adrian Șchiop
-
pe bune/pe invers
-
Prefață de C. Rogozanu
-
Editura Polirom
-
Iași
-
2004
Singurătatea nu mai e la modă pentru tinerii
prozatori de azi. Trăirile, problemele de orice fel, experiențele
cele mai intime își găsesc, toate, potrivirile și interpretările în
mijlocul unui grup de prieteni. Adrian Schiop e un dependent de
prieteni. Pe bune/pe invers e un registru al prieteniei, un
roman despre necesitatea permanentă a celuilalt. Dar nu în
sensul preferat de Constantin Popescu, de exemplu, care promovează
tipul prieteniei concentrată în jurul lehamitei de social și țară
fără perspective și nici în sensul asumat de Florin Lăzărescu care
folosește tema prieteniei, a grupului, cu scopul fraternizării
social-mistice și a evidențierii unor personaje speciale. Din
romanul lui Adrian Schiop se rețin mai toate personajele, accente
particulare îngroșând portretul lui Mircea, posibilă revelare
erotică pentru personajul-narator - un alter-ego al autorului.
Romanul lui Adrian Schiop înfățișează amintiri
legate de perioada studenției clujene întretăiate cu date
semnificative despre stagiul militar. Nu se poate vorbi însă clar
de o delimitare între cele două posibile mari fire narative întrucât
perioada militărească se suprapune și uneori e înghițită de
reluările studenției (cu tot ce ține de aceasta: prieteni, obsesii,
experiențe). Grupul de prieteni în care se mișcă personajul-narator
e format din oameni ai cărților, cu dileme și tălmăciri personale,
cu lecturi felurite de literatură, filozofie și psihologie. Deși nu
se revendică din postmodernism, căutările lor nu sunt altceva decât
obsesiile schizoide ale omului postmodern. Pentru aceste personaje,
socialul (românesc) e aproape inexistent, Dumnezeu nu există în
absolut nici o ecuație, nici urmă de politică și istorie.
Alteritatea, în schimb pretutindeni în text. Ceea ce-i interesează
sunt intimitățile proprii și discuțiile despre ceilalți. Nimeni
nu-și face planuri de viitor în acest roman despre o generație de
tineri intelectuali în formare (căci, în mare parte, eroii cărții au
însușită o cultură solidă). Toți eroii lui Adrian Schiop promovează
pasivitatea elementară, pragmatismul accelerat, scepticismul,
condiția semi-loserului, independența vitalistă; tânjesc după
opțiuni alternative, deconstruiesc cu pricepere, dintr-o vanitate
decelabilă, detabuizează și câte altele. Toate acestea sunt, în
aceeași măsură, și posibile teme ale romanului. Supratema e
homosexualitatea, înțeleasă prin toate aceste caracteristici ale
personajelor. Găsisem oameni cu care să comunic și să construiesc
ficțiuni acesta trebuie să fie regula și ritmul grupului.
Personajul-narator și ceilalți eroi nu fac altceva decât să
instaleze alte și alte extensii ale realului pentru autor și
cititori. Prin asta trăiesc. Și prin aceasta mor în scenarii
proprii (mitul peșterii) ori ale autorului.
Tema homosexualității e dezbătută în roman prin
prisma relației eroului-narator cu Mircea, în primul rând,
nerevelată, însă, și ambiguă. Mircea nu dă semne că ar fi homosexual
dar în final îi spune naratorului-personaj: dacă nu aș avea inima
ocupată cu atâtea femei, m-aș îndrăgosti de tine. Alternativele
împlinirii iau calea ficțiunii din interiorul ficțiunii. Mai întâi,
un Jurnal al grupului circulă peste tot, cu însemnări și
contra-însemnări dintre cele mai diverse. De la un punct, rolul
acestuia se estompează și, pentru personajul-narator, alcătuirea
unei ficțiuni devine alternativa salvatoare. Imaginează o povestire,
Povestirea cu final mișcător, și-și face un plan.
Mărturisește: Înainte de orice, vroiam un text care să mă
scoată complet din mine și din spațiul în care trăiam și să mă bage
într-o lume complet autonomă, o lume-beton, în halul ăla de bine
sudată încât să nu ia apă pe nicăieri. Dacă o relație de iubire cu
Mircea nu va fi posibilă în realitate, atunci, spune,
personajul-narator, ne-am putea întâlni ca homosexuali doar într-o
lume ficțională. Întreg grupul participă la un moment dat la
scrierea unei ficțiuni dar, din perspectiva naratorului, ciudat era
că de la un punct încolo ficțiunea ne-a pleoștit pe bune, eu cel
puțin mă simțeam ciudat, era prima dată când construiam o ficțiune
fără măști ludice sau umor (...). Naratorul lui Adrian Schiop e
sensibil și flegmatic, imperturbabil și candid, un vulnerabil ludic.
Onest și vanitos, are nevoie de băieți și ficționalitate; afirmă
orgolios: Sunt indubitabil foarte inteligent, dar de multe ori
inteligența mea se manifestă prin plămădiri stranii. În ficțiunile
închipuite își inventează, după modele reale, iubiți virtuali
(Gabor). Renunță repede și preferă confesiunea în fața prietenilor
(Ovidiu, Nicu Popa etc.). Naratorul-personaj e apoi un fin analist
și portretist. Romanul e plin de categorisiri și portrete (unele
virtuale, spre final). Ce leagă toate aceste personaje? Cristina,
unul dintre personaje, le spune că sunt niște complexați. Fără ecou
și comentarii. Personajele își trăiesc și-și dezbat complexele fără
teama vreunei deconspirări răutăcioase. Ei sunt legați nu de băutură
ori probleme sociale, politice etc. Ceea ce-i unește sunt kestiile
existențiale. Întreg romanul prelucrează aceste preocupări
(confesiuni, dialoguri, comentarii). De aceea, ritmul cărții pare
monoton, fără intrigă. Poate pudibonzii vor trăi pe alocuri și vor
sughița în final. Între capitole, midlife crisis îmi pare cel
mai reușit și expresiv. Finalul, ușor abrupt, confirmă interogația
interioară a naratorului-personaj și stabilește, tragic,
neîmplinirea erotică. Romanul lui Adrian Schiop nu se poate povesti.
În schimb, analizele și comentariile, trimiterile de subsol
(livrești) formează, toate, un sistem funcționabil. Unii vor reproșa
romanului limbajul obscen, vulgar-underground, necenzurat. Alții
vor amenda instabilitatea construcției unor personaje. Ce contează,
în final, e că avem un roman sudat, de analiză în ansamblul său și,
cumva, pitoresc.
Pe bune/pe invers e pseudo-jurnalul unei
terapii în grup, în care naratorul-personaj e cel mai bolnav dintre
toți. Ce faci atunci când într-o prietenie intervine iubirea? Care
sunt șansele unei asemenea transfigurări când ești altfel?
Sunt întrebările cărții, sunt dilemele eroului. Întreg romanul se
țese în jurul unei relații virtuale, fără finalitate erotică, de
dragul resemnării.
Adrian Schiop este unul dintre cei mai promițători
tineri prozatori de azi de la care ne putem aștepta la surprize
profunde și durabile. Fiți cu ochii pe el!
Text publicat și în revista Familia
nr.7-8/2004
|