Vizita
diafanei doamne
de Radu-Ilarion Munteanu
Lui
Oscar Wilde, care a inventat zicala;
Lui
Oscar Rörlich (Radu Cosașu), care a colportat o;
Lui
Bob Fosse, care a ilustrat - o
Stau din nou la biroul la care am scris despre toleranță
și statistică. Acum, locul îmi aparține într-o măsură incomparabil
mai mică decât atunci, așa cum atunci începuse, deja, să nu mai fie
al meu. Conștiința acestui fapt banal îmi dă un spor de confort. Nu
acela al actului ilegal, nici cel al copilului care încearcă, pe
furiș, pălăria sau cizmele câte unui adult din jurul său. E cu totul
altceva. Un soi de comuniune. Mă simt conectat, subtil și amărui,
da-că nu la gândurile ființei care a moștenit, treptat, biroul, cel
puțin la zgomotul lor de fond, la un fel de amprentă olfactivă, un
parfum interior al individualității.
Fără o deliberare obligatorie, încerc să filtrez
rezonanța difuză, căutând, cu băgare de seamă, prin zona de
interferență a zestrei muzicale aferente.
In consecință, ar trebui să iau contact cu foaia de hârtie. Fiecare
dintre textele comise pe placa de sticlă ce acoperă biroul a fost
înconjurat de prezența discretă a unor martori inerenți (și, firește,
apropiați). Acum e un moment rar, ca o aliniere de planete, când
totalitatea celorlalte suflete băștinașe se îndepărtează mecanic, cu
vre-o câteva zeci de kilometri pe oră. Niciodată nu am valorificat
un asemenea moment prin convertirea lui într-un text. Penultima oară
am repus în funcție, firește, nu de unul singur, un vechi utilaj
casnic.
Lumea exterioară îmi dijmuiește, prompt și ironic,
clipele de nehotărâre. Sonerie la ușă. Simultan, telefonul. Deschid
telefonul în drum spre ușă, pregătind un vag gest de scuze. Până să
mă dumiresc dacă aud sau nu ceva în receptor, gestul îmi e tăiat în
fașă de zâmbetul ambiguu ce pătrunde în interior înaintea persoanei
din cadru. Ințeleg, oarecum derutat, că nu mai trebuie să țin
telefonul deschis. Nedumerirea de pe fața mea rămâne fără răspuns.
Tabloul static se prelungește în spre penibil. Îmi înving, cu un
efort, a cărui dificultate încerc să n-o uit, stinghereala, dându-mă
la o parte cu un gest de invitație.
Oaspetele avansează cu siguranța cuiva de-ai casei. Pare cel puțin
cu o jumătate de tempo înainte. Încerc să recuperez ințiativa,
cedând încă o jumătate de tempo. Mă duc să pun telefonul la locul
lui. Mă întorc în încăperea cu biroul, rotesc scaunul cu 120 de
grade, mă așez, suntem acum față în față și am lumina geamului cu
același unghi în spate. Fac, pe în-delete și fără jenă, inventarul.
E o femeie de vârstă incertă, mignonă, bronzată, blondă și foarte
rasată. Culoarea ochilor se asortează rafinat cu rochia tourqoise,
de o eleganță regală, sobră. Poartă puține podoabe, aparent din aur
masiv. O brățară în formă de bandă Moebius, din zale, permițând,
probabil, o translație a torsiunii. Sunt sigur că ascunde, pe venele
pulsului, un mic display, care ar putea arăta mai mult decât ora
exactă. La gât, pe un lanț nu prea subțire, un obiect care ar putea
fi amuletă, monogramă, microfon, mașină infernală, medalion, sau
orice combinație a acestora, dacă nu cu totul altceva.
Am
timp să observ că nu m-a lăsat imaginația. Face bine la moral. E mai
mult decât evident că am fost lăsat să mă informez, măcar vizual, ca
un fel de compensație pentru insolitul intruziunii. Înseamnă că
jocul ce pare a se pune la cale ar putea avea reguli. Nu-s, deci, cu
totul fără șansă.
Revin, cu o oarecare fereală, cu privirea, către ochi. Controlul
expresiei lor e fascinant. Asist la un evantai de priviri, practic
de neurmărit. Evident, e o demonstrație de forță. Dominantă rămâne,
totuși, ironia, vag amuzată. Abia acum iau seama la accesoriul, cum
i-aș putea spune, în fine, obiectul, cutia neagră, paralelipipedică,
mai mult lungă, cu încuietori ce par din același aur masiv. Mă simt
obligat să mă mențin la înălțimea situației și nu rup tăcerea.
Privesc doar, întrebător, spre bagaj. În ochi apare o nuanță
inedită, cumva liniștitoare, dar sigur închisă. Bagajul e așezat
alături. Îi va veni, prin urmare, rândul. Îmi fac de lucru cu
schimbarea casetei. Privesc ostentativ, mă străduiesc să imprim o
idee de insolență, pe semne că nu iese decât derută. Aleg o casetă
cu jazz clasic. O pun pe fața pe care știu că e un solo de saxofon.
Se pare că am marcat un punct. Bagajul e deschis, pivotând capacul
spre mine, ascunzând mâinile, care revin cu un saxofon. Acesta
clipește discret din numeroasele suprafețe metalice lustruite,
lăsând, nu știu de ce, aceeași impresie de aur masiv. Pe fața
imobilă apare umbra unui surâs și în privirea albastră (verde?) văd
un prim licăr de interes. Caseta ajunge la "When the saints go
marchin'in". Saxofonul e dus la buze. Mâinile rămân în spatele
capacului negru. Pe semne că instrumentul e un model micșorat. Unul
standard n-ar încăpea în spațiul dintre buze și genunchi. Sunetele
care ies de după capacul negru sunt identice (să mă mai mir?) cu
cele din difuzor. Nu mult. apoi se diferențiază ritmul și asist la
cel mai insolit dialog de instrumente de când am ascultat prima oară
jazz în cunoștință de cauză. Mă aplec în față, iau ușor cutia de pe
genunchi, o așez alături. Apropierea îmi permite să constat că
femeia nu are nici un parfum, fie el natural sau artificial. Nici
măcar cât o floare de oțel. Și altfel, pare mai vie ca mine însumi.
Pe gât, o venă albăstruie pulsează, aparent în ritmul jazzului. Ceea
ce nu împiedică saxofonul să se integreze în imobilitatea de
statuie. A cui? Culorile "auriverde" duc la vre-o zeitate
braziliană, har domnului, sunt acolo cohorte întregi de ținuturi de
mister. Dar sunetele declanșează un resort al memoriei. Îmi re-vine
imaginea unei saxofoniste suedeze din vremea adolescenței mele.
Înainte de a apuca să mă mai mir de ușurința cu care-mi pot controla
memoria imaginilor văd că expresia somatică s-a modificat, pentru a
se suprapune peste cea pe care o văd simultan, cu ochii minții.
Numele suedezei era Ingela Brander și suna ca un strigăt de luptă.
Barbar. Și era folosit ca atare de către colegii care erau la curent
cu muzica. Nu mă număram printre ei. Nu știam nici măcar cum îl
chema pe cel ce cânta "Con ventiquatro mille bacci".
Ca să nu mai vorbim de "Pitagora" ("che uomo
quadratto sei tu...). Necum să fi ajuns la 24000 de mile de
jazz.
Toate astea îmi trec prin minte pe ultimele acorduri.
Marșul sfinților se oprește simultan, pe ambele "canale". Se aude,
distinct, clichetul autostopului. Buzele ferme articulează limpede :
-Acum poți deja să te întrebi de numele meu, nu-i așa?
Ton la fel de ironic precum privirea. Mintea mea face un
salt. Dacă interlocutoarea mea se bazează pe memoria mea, se va baza
și pe alte atruibute mentale. Aproape fără să vreau mă aud
pronunțând un nume suedez:
- Să nu-mi spuneți că Solweig.
- Procesul tău asociativ e transparent. sigur, cântecul
lui Solweig, asta da, dansul Anitrei, nu. Bine. Dar de ce nu ți-l
duci până la capăt?
- Fie. Atunci ... Sol... ange?
- E un punct de plecare sincer. Dar nu-i decât un punct
de plecare.
Mă simt deja obosit, ca după un efort intens, de lungă
durată.
Expresia ochilor se modifică într-o sarabandă amețitoare. Ba chiar
și culoarea. Devin, pe rând, negri, albaștri transparenți ("o-chii
celor care pleacă, Emmanuel..."), apoi albaștri cenușii, oțelii
chiar, căprui închis, spre negru, verzi, iarăși negri, iarăși verzi,
cu irizații aurii, din nou negri, pentru a sfârși prin a se fixa la
culoarea inițială, a peruzelei. Instrumentul e depus, delicat, în
așternutul de mătase de aceeași culoare, capacul e închis peste el,
iar sunetul încuietorilor pare ecoul clichetului autostopului.
- S-ar înțelege că pot să vă spun cum vreau?
- Mai mult sau mai puțin. Chiar dacă mi-ai atribui, la
un momet dat, un apelativ inadecvat, vom ști amândoi că undeva, la o
anumită adâncime a memoriei tale, vei ști cu cine vorbești atunci.
Numai tu ai avea de pierdut dacă n-ai recunoaște.
- Atunci, Solweig, mă rog, Solange, e un moment deja
de-pășit în conversația asta în care eu continui să nu pricep ce
caut?
- Ooh, domnul face aluzie la Drepturile Omului. Hai să
nu pierdem vremea cu prostioare. Sigur, numai tu poți hotărî în care
moment anume conversația pe care o ai, prin mine, cu o anumită felie
a memoriei tale s-a epuizat. Iar eu nu te voi întreba nimic din ceea
ce nu dorești tu singur să te întrebi. Nu deturna discuția spre
aspecte civile. Sunt și rămân triviale. Și nu fii ipocrit.
Stii bine că nu te interesează, decât superficial, care e soarta
actuală a
cuiva. Sau a altcuiva.
-Si atunci ce mă interesează, de fapt?
Ies, ușurel, din încăpere, caut în bar, iau un pahar cilindric,
lung, subțire, fumuriu translucid, cu cercuri aurii ca pentru măsura
nivelului. Mai dezgrop o sticlă subțire, lunguiață, verzuie, cu
multe medalii aurii pe etichetă. Le aduc în încăperea cu biroul.
Lichidul chihlimbariu se pelinge molcom. Intind paharul cu un gest
ce se vrea degajat.
- Te-am avertizat că nu am tot timpul din lume.
Tu uiți oricum de politețe. Ai căutat doar să câștigi timp, așa că,
fă bine și răspunde-ți singur la întreebare.
- Nu-i fair play. Stiți bine că știu răspunsul logic, dar cât de
relevantă e logica, fragila logică a scoarței, atât de firav legată
de reacția de adâncime, reacția adevărată a ființei?
- Nu ocoli.
- Fie
E clar că singurul cont care acumulează mereu, pe
lângă cel al entropiei, e al dezamăgirilor. Ceea ce are sens să mă
intereseze, în orice rememorare, e cum mi-am gospodărit experiența
respectivă, ce-am devenit, mergând mai departe, încorporându-mi-o
sau rejectând-o. Atâta că nu înțeleg de ce credeți că vă puteți juca
oricum.
De ce credeți că sunteți ultimul arbitru?
- Nu te interesează numai ce-ai recunoscut.
-... Fie. Egocentrismul e contraproductiv pe termen lung. Există o
termodinamică a faptelor, ca și un răboj al gândurilor. Consecințele
dobitociilor mele, ca și ale înțelepciunilor, ale egoismelor ca și
ale mai puținelor generozități, fie că le cunosc, fie că nu, fac
parte din mine. Fiind răspunzător pentru alții, ești, odată în plus,
răspunzător pentru tine.
Mâinile delicate deschid din nou cutia. Același ritual.
Picură "Les feuilles mortes". Teleghidat, pun mâna într-un șir
de casete. Mandolina face pandant cu saxofonul. Vocea voalată, învăluitoare,
ușor dramatică, a lui Yves Montand șoptește versurile lui Jaques
Prévert. Le aud a 365-a oară, dar parcă abia acum ajung până înăuntrul
sufletului minții mele. Volutele modulărilor sonore se instalează
precum Windows-ul, în fișiere numai de ele știute.
Să însemne asta că voi comunica mai prietenos cu mintea mea? Sau cu
memoria? Oare, se vor mai modifica, de data asta, trăsăturile și
ochii? Cu siguranță nu.
- Hai, îndrăznește, întreabă-mă de ce am început cu Solange.
-
N-are rost. Acuma știu. Biletele de avion, cu care pleca din țară,
erau pentru ziua în care am trăit experiența pusă, în linii mari, în
în spinarea neisprăvitului de Móko.
- Ceea ce le-ai și comunicat, la prezentul istoric, prietenilor cu
care erai atunci. Și ceea ce nu te-a împiedicat să ții numai pentru
tine, coincidența faptului de-a fi găsit, cine știe cum, într-un
buzunar al rucksacului, acea scrisoare ce reprezenta un cu totul alt
capitol.
- Fie. Și să fiu și destul de porc pentru a reinventa acum, din așa
zise motive de compoziție, textul acelei scrisori. Tot în beneficiul
lui Móko.
- Peste câte perioade de 25 de ani, presupunând că ai trăi destul,
ai mai putea reinventa, fără să-l falsifici, textul acelei scrisori?
- Vă spune ceva cuvântul etrusc "bullshit"?
- Mă rog, oricum să fii și destul de ipocrit pentru a inventa un
nume cu parfum de Leonida Neamțu, ales cu destulă grijă pentru a nu
se apropia, nici pe departe de vreuna dintre amintirile tale reale,
nu-i așa?
- No, lady, asta e regulă generală, nici vorbă de ipocrizie. Tocmai
contrariul ar fi ieftin.
Saxofonul intră din nou în vorbă, aproape independent. De data asta
e o arie din "Porgy and Bess". Stiu bine că n-o am, decât
nonvocal, cu un insolit duo Menuhin-Grapelli. E rândul meu să
privesc ironic, deși reflexul proustian mă duce în sala, pe trei
sferturi goală, a Radiodifuziunii. E clar că nici Diafana Doamnă nu
le știe pe toate.
- Vreți cu tot dinadinsul să mă faceți să recunosc că acel motto al
lui Radu Cosașu (Fiecare scriitor trebuie să scrie o "Logică",
prin care să explice, la Judecata de Apoi, cum și-a scris
cărțile) e atât de... discutabil?
- Nu vreau decât să te întrebi ce caut eu aici. Nu crezi că ai
acceptat mult prea ușor convenția prezenței mele?
- În primul rând, eu nu sunt John Fowles. Cu atât mai puțin Miles
Green, personajul lui, care trăiește tensiunea erotică a relației
ambigue cu Domnișoara Muză. Oricum, indiferent ce sunt, ce-am făcut
eu pentru a-mi satisface curiozitatea? Nimic alta decât că v-am
ascultat, cu răbdare, în liniște și fără panică ariile. O mai fi
mult până la "Bye, bye, love" din "All that jazz"?
trebuie să sune cuceritor la saxofon.
- Pentru tine, în locul acelei melodii, va fi altceva,
ce tocmai tu ai inventat. Să nu ne grăbim.
- Așa e, încă n-am ascultat nici concierto de
Aranjuez.
- Ce întrebări va trebui să-ți pui, când îl vei auzi?
- Să vedem. Una singură. Ce semnificație are faptul că
reacția mea va depăși, aici, nivelul reflexului proustian.
- Banal.
Aranjuez
e, oricum, unul dintre nodurile existenței tale emoționale.
Întrebarea corectă e, dacă Aranjuez înseamnă că trebuie să-ți pui
întrebări cu privire la ce ai scris.
- Adică... e la fel de important ca ceea ce am trăit?
- Mult mai important. Pentru că ai ales. Ai ales ce și
cum să reflectezi în scris din ceea ce ai trăit.
Orice alegere e o răspun-dere, scuză-mă că repet truismul. Fată de
ceea ce ai scris răspunzi dublu. Ca să nu mai pun la socoteală că ai
trăit actul scrisului. Aranjuez îți amintește, printre
altele, indirect, trăirea actului scrisului.
- Deși nu-i decât un succedaneu. Muzica în stare să mă
facă să retrăiesc actul scrisului, mai exact să-mi stimuleze memoria
rezonantă a actului scrisului n-am ascultat-o încă.
- Si nu ai nici o garanție că o vei asculta.
- Si atunci, singura garație...
- E că, atunci când vei auzi melodia, vei ști ce
înseamnă.
- Mai dați-mi o șansă. Înainte de a vă apuca să cântați
acea ultimă baladă, lăsați-mă s-o numesc.
Ochii de peruzea mă priviră cu ceea ce părea un început de
înțelegere. Mi-am amintit că, de fapt, nu-i știu titlul. E o "De-a
lungul, în comuna..." drakku știe care, o cânta odată Pavel
Tornea la oboi și am făcut, altă dată, din ea, leitmotivul unui
spectacol-feerie intitulat "Du-te, dorule, du-te, călătorule".
Dar asta-i pen-tru... asta-i
All that jazz-ul meu personal!
Oare, melodia care-mi redă actul scrisului să fie aceeași cu cea
care-mi anunță sfârșitul?
De ce m-aș mira, de ce m-aș revolta, e cartezian, e logic, e rotund.
Dar atunci...
...
În fracțiunile de secundă în care acest ultim gând se
materializa în mintea mea, imaginea femeii cu saxofon și ochi de
peruzea se destrăma, lăsând în ariergardă o privire albastră plină
de ironie înțelegătoare, precum zâmbetul pisicii de Cheshire. Nu
suficient de rapid ca să nu remarc faptul că, pe "De-a lungul..."
notele saxofonului nu sunau cu nimic mai puțin duios, mai puțin grav
și mai puțin definitiv ca oboiul.
Am rămas nemișcat. Incapabil să deschid geamul, prin a cărui
transparență năvăleau culorile triumfătoare ale apusului. Paralizat
de teama irațională că aș putea fi pus în fața unui hău negru, aflat
în spatele ferestrelor odată deschise. Apoi mi-am luat seama,
amintindu-mi că imaginea cu pricina, găsită într-o revistă, mă
bântuise în anii primului contact cu Aranjuez. Atunci mi-am
dat seama, prin alt salt mental, cât de mărginiți trebuie să fi fost
Galilei și Einstein. căci adevărata Teorie a Relativității ar trebui
să răspundă la întrebarea dacă o experiență, fie și mentală, ar
putea stabili în ce măsură existența ta aparentă e găzduită sau nu
de un corp fizic. Am devenit deodată sigur că poveștile cu privitul
trupului de sus și lumina muzicală de la capătul tunelului nu-s
decât cinema. Dacă Diafana Doamnă vrea, tu vei trăi exact ce vrea ea.
Căci ea e cel puțin la fel de puternică precum orice autor. Pentru
că e, în egală măsură și în același timp, plăsmuirea propriei tale
imaginații independente și c e v a imuabil și transcendent.
Și atunci, imaginația mea încordată mi-a șoptit o
soluție. Habar n-am cât de validă. Stiu doar că e soluția mea. Și se
bazează tocmai pe dialogul muzical pe care l-am avut cu doamna în
culori braziliene. Nimeni nu va crea niciodată o atare teorie a
relativității. Dacă eu, aici și acum, am depășit cumva bariera unei
triviale existențe fizice, atunci cineva, într-un grup care continuă
să se îndepărteze cu câteva zeci de kilometri pe oră, va simți asta.
Nu știu cum. Dar va genera un semnal, numa' drakku știe ce fel, pe
care eu nu aș avea cum să nu-l receptez, înapoi, oriunde m-aș afla.
Și apoi, o fi oare, chiar atât de important ?
Mă întorc la birou. Așez vechea mașină de scris cu
litere strâmbe.
Atâta timp cât n-am găsit un sponsor, e irelevant dacă exist sau nu
în timp ce scriu. Existența mea fizică ar avea o umbră de șansă de a
deveni relevantă doar dacă s-ar împlini minunea să se găsească
sponsorul.
23.12.1998
|