Incest (pagini)
(fragment)
de
Michel Martin
(pagini) I
Nu
că aș fi putut să explic vreunui metabolism cum propria-mi carne mă
părăsise, înrolase orașul unui deces iminent și plecase spre ea.
Nici nevoia, încetasem oarecum să trag de șireturile mai mult
mistice ale acestei nevoi, totuși canibală la modul cer, cangrenând
gingiile pe sub dinți și așa, neprecis, neidentic cu punctul în care
mă reflectam despletindu-mă înspre.
Urmărindu-mi buzele în oglindă, pronunțarea, faraonii desueți ale
celor două silabe , probabil în acea zi, acea precisă zi aș fi putut
enunța ploaia mai puțin egocentric de la mirosul de unt la gustul
sărat de pește, lemnul danez al pereților, manierismul sumbru al
hârtiilor pătate de cafea, februarie și noiembrie, fără ciorap sau
machiavelisme ieftine, doar, doar, așternuturile în insomniacul roz
patronând orele care nu sunt opt, lirele patruzeci și cinci murdare
pe pernă lângă șaizeci de poeme bestializate tandru, antichitatea
unui anume surâs domiciliind puțin mai departe de tot ce-a durut
până la stârvul durerii, coasta, leagănul nevidecărilor, umbra
acelui gând călărind umbra acestui gând. Dar. Încă. M-am rezemat de
dulapul dreptunghiular, idiot creștinizat, inspirându-mi propriile
mirosuri evacuate de sub piele, nenaturale și transparente ca fumul
nefumegat, cu vechea istorie pe cercurile umerilor, deux et quatre,
dându-mi eu singur un nume, un nume care nu știu de ce coincidea și.
Mi-am rememorat-o dintr-o vară, râzând cu gura deschisă în
Tuileries, excitând penele albe, zgomotoase ale rochiei pe care o
purta, roata cu umbreluțe învârtindu-se la vreo șapte metri de
carusel, acadele și înghețată, porumbei răsturnându-și umbra pe sub
pietrișul cald și fredona Piaf ca și cum ar fi avut mai mult de o zi
pentru viață, îndoită pe un diftong lung de soare, fără istorie sau
posibilitatea ei. Nu fusesem martor, dar mi-o aminteam mai clar
decât ea insăși s-ar fi putut aminti pe sine, nu că departe ar fi
avut vreun sens sau importanță care să dezechilibreze un echilibru
care în fapt, nu exista, însă dulelul cu încercarea de a mă nărui în
pământul care nu era ea, da, acel duel pe care îl îmbrățișam în
copite, festiv, morbid, scuipându-mi pe degete, el ca singur
scenariu pe niște pagini lipsite de acțiune, interes sau scop,
aromane, să rămână, să ia în ghiare, să cucerească lupta care nu se
dădea pentru simplul motiv motiv?- că mă răsculam din sângele meu
într-un sânge același. Maman. Și acum ce? Acum ce?
*
-
Vrei să ști de ce n-am
făcut-o?
Și-a
acoperit trupul gol după care și-a aprins o țigară. Moi, cu privirea
pe jugulara acelui snobism psihic pe care mi-l mătura sub piele,
mată, purtându-și cadavrul în culise, grad de transparnță zero,
degetele de la picioare încovoiate, gleznele reci, respirația
inegală brodându-i accentul trapez al buzei de sus. Și fumul parșiv
rezumând-o la două semitonuri de gheață. Târfa. Femeia pe care
trebuie s-o iei de la spate.
-
N-ai făcut-o din aceelași
motiv pentru care n-ai s-o faci niciodată. N-au nevoie de tine
acolo.
Preacăldura camerei, nasturele metalic descheiat, m-aș fi scos la
vânzare într-o piață de nimicuri. Cu o prelată roz acoperindu-mă, cu
prețul atârnat la ureche. Negociabil. Printre mirosuri de piersici
stricate și pepeni răscopți. Cât mai ieftin, la sfârșitul
după-amiezii când
marfa care e-n plus se dă aproape gratis. Mi-am îngropat capul în
pernă. Zilele în
care
înțelegeam totul și zilele în care nu înțelegeam nimic. Una mai
lungă decât alta, toate la fel, în culori diferite, cu fermoar de
șaizeci de centimetri, zdrobit între capse. Debutez ca o plagă,
refren insipid, malefico-sublim pe lipsa regretelor tale. Și capacul
de la veceu, elegiac sub coapsele ei, ave maria de lichid galben,
fierbinte, aceea putea fi moartea, neverosimil și clar,
imaterialismul pe nesentiment, ermetică, eu în mine și moartea, noi
doi, trei, noi toți, eu singur, moartea, aliniindu-mă oxigenului,
scleroza ultimului duh de romantism, un fel de lebădă cu gâtul
retezat, acel-acel moment în care eu nu mă întâlnisem cu mine
nicicând, străin, neoponent, săvârșindu-mă drept inițial între
mațele ei de catifea, încă potentă, mor, nu, nu mor, nu așa se
moare, mor, ea se poate să moara de asemenea, acum, tu să nu știi,
ai putea s-o întrebi: hei, maman, ce faci acum? Trăiești sau mori?
Ce ți-ar răspunde? Dar faptul că o conștientizam, că lângă moarte
mai puteam s-o așez pe ea, ca idee, gând sau impresie, nu era însăși
dovada pentru viață? Mă întorc la tine. Moartea nu mă vrea, îi sunt
prea stârv, m-am uitat în ochii ei ecosez, albaștri, pali, am
plesnit-o peste obrazul de ceară, de s-ar fi făcut praf la
picioarele mele, de-ar fi fost veche, putredă, puțin mai pământie,
n-a spus nimic, un ochi i-a lăcrimat la distanță de ea, lacrima i-a
curs neaparținându-i. Îmi ardeau ochii în cap, mi-am tras două
șuvițe negre de păr după ureche, m-am lăsat să cad pe zid de parcă
eu, de parcă eu și nu ea fusese însărcinată cu mine, dacă dacă,
femeia aceea, pântecul ei lipit de coaste, refuzând cu toți rinichii
orice intrus, orhideic și pedant, copulând ovare într-un vagin
autumnal, vaccinat, maman ca o veste neanunțată, aproape
recunoscând că n-ar fi putut fi altfel, care fiind răspunsul
întrebării de ce?, copiii cad pe trotuar, câte șapte pe-o singură
frânghie, procesul ei de desexualizare, trenul dintre emoție și
carne sau gunoiul sentimentelor ce urcau pe mine unul după altul de
parcă aș fi fost scara ce duce la rai.
-
Cât crezi c-o să mai dureze?
Ar
fi putut fi vorba de-un război, de macii indiscreți ai armatei
devoalizând un câmp, de orice altceva, de-o răceală în miezul
toamnei cu copacii scurgându-se pe ceafa unui pământ fost verde, o
batistă cu excreții uscată pe-o masă de lemn, un tort aniversar, așa
chipuri neînaintate decât pe jumătate, obligația de-a suferi
pervazul dimineții și nu, nu sinuciderea era în discuție însă un fel
de-a fi simultan cu moartea.
-
Iar dacă o să dureze mult mi
se face un favor sau un defavor? Ce să-mi fie dezorabil? Și cât aș
putea controla dorința, de ce-aș controla-o?
Își
pieptăna părul într-o gamă lungă, vânturată, aproape matematic la
genul frumos, costelivi îngeri pe grumazul distanței până la mine.
-
Va fi așa cum trebuie să
fie. Adică prea mult. Doar e imposibil să nu știi că acești ani,
anii, toți, nu au decât menirea de a te convinge că până la urmă
nemurirea nu este un cadou atât de mare.
*
-
De ce întotdeauna vii seara,
m-a întrebat.
-
Tu vii întotdeauna seara, nu
eu. Te-aștept de câteva ore.
Se
întunecase. O stea alunecă lângă obrazul ei drept, mângâind-o.
-
Am rezervat cameră la hotel,
am anunțat-o.
Nu a
spus nimic o vreme, și-a scos în schimb paltonul, acele din păr,
lăsându-l liber pe spate.
-
De ce? Mă protejezi?
Îmi...respecți intimitatea...această intimitate singulară pe care am
crescut-o lângă mine aproape cu drag? Sau poate a devenit inadecvat,
incomod, deplasat sau cum..., Michel?
Vorbea fluctuant, repede și concis, rar și apăsat, convingător și
nedumerit.
-
Nimic nu e inadecvat, maman.
Nu există senzații inadecvate. Iar dacă a fost deplasat, atunci este
încă...n-ar fi putut să devină, devenirea implică evoluție, nu?
-
Nu-mi pasă. Mă dezgustă
obiectivitatea. Și parcă, cu cât mă dezgustă mai mult cu atât
insiști să o practicăm.
-
Poate ea ne folosește pe
noi. Analiza acestui fenomen subiectiv până la extreme.
-
Obiectivitatea nu este o
entitate.E un termen, un instrument, cel mult o ștampilă atârnată
pe o situație dată. Nu utilizează, este utilizabilă. Și nu mai vorbi
cu poate. Îmi displace când nu ești sigur de ceea ce spui.
S-a
îndreptat spre bucătărie.
- Fac cafea, mi-a precizat. O să fie o noapte lungă.
- Nu rămân.
- Ba da, rămâi.
Vorbeam cu mine însumi, aceea era senzația pe care mi-o creea. Nu
eu eram din ea, ea era din mine, cu siguranță.
-
Ți-e foame?
-
Nu știu. Cred că da, însă nu
pot mânca.
Vroia să mă hrănească acum. Acum când nu mai aveam nevoie, când nu
mai conta. Când...Îmi doream s-o cresc. Să-i împletesc părul. Să-i
cumpăr bomboane și flori. S-o duc în parc. Să-i dau de mâncare cu
lingurița. Să-i fac baie. Să-i citesc povești înainte de culcare. Un
cadou în fiecare zi. M-ar fi lăsat? Da. Altcândva.
Turnase cafeaua în două cești negre cu marginile aurite. Fierbinte.
Mi-a întins una din ele. S-a așezat la masa rotundă în stil
belle-epoque acoperită cu un șervet mare, alb, brodat. Am ocupat
scaunul din fața ei.
-
E bună, și am înclinat capul
spre cafea.
A
rămas ușor pe gânduri.
- Ce e bunătatea?
- Pentru mine...căci ca noțiune generală, îi neg orice sens.
- Pentru tine...Spune-mi.
- Habar n-am, maman. Și am expirat înlăturând aburul cafelei. O
premisă de sfințenie, o consecință a bolii, un stigmat, o chestiune
prea des întâlnită. Răul e o piatră rară. În genere, nimeni nu se
naște rău, nu? Așa spune psihologia, religia și chiar filosofia. Ei
bine, însă atunci când excepția acestor afirmații își face simțită
prezența, e un festin. Răul e dezirabil pentru că pulsează poate o
dată la un secol. Trebuie să îl iei, trebuie să i te dai.
- Dacă binele, bunătatea este, prin urmare, majoritară, asta
înseamnă că umanitatea dervă în sfințenie? Și dacă nu, ce deosebește
un...om bun de un sfânt?
- Durerea. Cantitatea de durere. Poate chiar calitatea ei.
- Calitate...?
- Da. Diferența este însă biologică. Prin naștere ești predispus
la o anumită durere. Și mă refer la biologia psihică în primul rând.
Suferința e particularizată, se aliniază individului, capacității
sale de prăbușire interioară, de incizie. Nu ceea ce acumulezi, însă
ceea ce ți se oferă drept bază de la natură reprezintă traietoria
existenței tale. Destinul nu e poezie. Și nu e nici un concept
celest. Destinul este fapt concret, intuitibil, analizabil,
cognoscibil. Ți se întâmplă pentru că îți este destinat. Și îți este
destinat pentru că ți se întâmplă. Iar primii care neagă ideea de
destin sunt și primii notabili nelucizi. Căci atunci cân nu știi, ci
doar cauți să ști, te găsești în pământul nelucidității, al
inconștienței. Și nu e ceva tratabil. E dat.
Îi
plăcea să asculte. Probabil îi era chiar dor uneori.
-
Cine dă? Spui e dat...
-
Există o ordine haotică în
schema universului. Criticul găsește creației logica, nu? Îi găsește
sursa, motivația, sensul. Deși actul creator este impulsiv,
necontrolat, pur, curgător, brut, sublim, dincolo de explicabil,
criticul îi găsește o logică. Și îl crezi pentru că este o logică
pertinentă. În același timp, pe creator nu-l crezi pentru că îl
simți. Iar simțirea nu suferă suspiciune. E validă. Mereu.
Acum...acest e dat implică existența unui creator care în același
timp calculează. El e cel care creează cu logică. Nu pentru că-și
propune asta, ci pentru că în esență, asta e natura lui. De a emite
absolutul într-o formă valabilă, pe care o recunoști, o accepți,
care acoperă cord și creier în același timp. I se mai spune minune.
Sau divin. Provine din atoateștiință.
S-a
lăsat pe spate, ca și cum s-ar fi așezat mai bine în fotoliul
discuției.
- Deci crezi în dumnezeu? În existența lui? În ideea de el?
Știi?
- În ideea de el, da. În existența lui ca guvernator absolut, nu
vreau să mă pronunț. Dumnezeu e artist. Poate supremul artist dacă
am admite această guvernare. Omul, diavolul, fiul. Trei entități
cărora le-a dat naștere. M-a cucerit din trei mișcări. Perfecte,
da...
Momentul de vârf al cafelei când am sorbit-o după acel scurt
discurs, savoarea ei. Mă gândeam la incest. La semnificația
incestului. La scheletul cuvântului în sine.
*
-
Ai să-mi promiți că îi vei
face să mă înmormânteze în Pere Lachaise? Când o să mor.
-
N-ai să mori, iubito.
-
Odată am să mor.
-
Nu.
M-a
frapat.
- N-ai să mori nicicând.
- Cândva...
Mi-a
violat gura cu a ei. Am ridicat-o în brațe ca pe o păpușă și dacă nu
m-aș fi sesizat la timp, probabil c-aș fi izbit-o de perete făcând-o
să plângă de plăcere.
-
Vrei să-ți promit asta?
-
Nu. Vreau să faci asta.
-
În Pere Lachaise?
-
Da.
-
Bine. Bine...
Snobismul unei morți care nu, nu avea cum să se întâmple. Dar îi
oferisem o certitudine a cărei căldură o învăluia, pe care se putea
culca atunci când aș fi plecat.
(pagini) II
Îi
scriu un roman, îi scriu ei un roman ca și cum mi-aș scoate hainele
una câte una și le-aș lăsa să cadă pe podeaua lăcuită a scenei.
Primăvară. Primăvara aceea pe care-o adulmecam cu botul câinelui
ce-a fost ținut închis doi ani întregi în garsoniera unui bătrân
paralizat și eliberat din greșeală în timpul unei insomnii. Săpun de
violete, așa debutase viața probabil. În miros de săpun împachetat
în hârtie creponată. Era pe aer și aerul peste mine ca o palmă grea
de cer, cu bătături, deși artiștii nu au bătături, în nici un caz
scriitorii, ei au mâini cu degete lungi și fine, pianiștii
cuvintelor a căror singură aplecare s-a făcut doar peste o masă,
foaie, caiet, un teritoriu difuz, prosternat în alb. Am trecut pe
lângă unele din sutele de restaurante Mc Donalds decorat în
vișiniu, nu roșu, aș fi vrut să mi-o pot imagina chiar și prin
tacticile absurdului, cocoțată pe un scaun înalt, mușcând cu foame
dintr-un hamburger, bând Coca Cola cu paiul, desfăcându-și
pliculețele de zahăr și aruncându-le în cafeaua din paharul de
carton. Ceva simplu, omenesc, banal, minunat în perisabilul său.
Muzica clasică, unul din argumentele împotriva clișeului, o pagină
de ziar vibrând pe corzile bachiene, plimbarea aceea largă cu
scaunele ei pe trotuar, invitându-mă la discuții cu mine,
periculoase în inocența lor așa cum numai eu aș fi putut atenta cu
adevărat la propria-mi viață. Așează-te pe o bancă, caută ceva mai
fraged ca Giselle, îndrăgostește-te de-o rață verde cum își privește
umbra pe apă. Câte dimineți puteau cuprinde o zi. Nici nu știu dacă
mă întrebam asta sau exclamam cu uimire la modul tacit. O tânără a
trecut pe lângă locul în care stăteam topind bucăți de vată pe băț
pe buzele glazurate. Căuta monezi pentru toaleta publică prin fundul
genții, calmă și tânără, alungându-și părul de pe obraz pe umeri cu
câte un gest afectat și lung de parcă ziua aceea era începutul
tuturor lucrurilor, iar ea nu avea nimic de pierdut, dimpotrivă, ar
fi putut zăbovi la nesfârșit căutând monezi prin geantă, iar atunci
când nu le-ar fi găsit, s-ar fi așezat defrișată de lenea unui surâs
lângă un porumbel și l-ar fi mângâiat moale, moale ca un gând
întâlnind somnul.
A bătut vântul și stropii artezieni m-au atins ca o mătură pe piele.
M-am înfiorat și m-am șters cu gulerul gros al puloverului. Cât de
mult trădau reacțiile fizice. Tresărirea pe care o practicam în mod
obișnuit, tresărirea ce întindea degetul către mine și-mi cerea
socoteală pentru încordare, pentru neobosita încordare, veghea
lucidă ce mă însoțea credincnioasă prin toate coridoarele minții. Ce
era de fapt fă-mă să uit, nu era un îndemn la uitare, nu, era
fă-mă sa conștientizez cum îți cer să uit și pretind că uit pentru
că vreau să uit că eu realmente știu ce-ți cer și pentru ce. Foamea
m-a făcut să mă ridic de-acolo, m-am oprit la primul
restaurant-braserie și-am potolit-o. Hrana mă controla psihic. Aș fi
fost incapabil de orice stare de bine flămând fiind. Foamea mă
crispa, îmi întindea nervii pe sârmă ca-ntr-un circ grotesc,
prezența ei nu făcea decât să mă dubleze cu încă o neliniște. M-am
îmtors la hotelul de o stea, îngust și curat, eram singur deci nimic
nu mă împiedica să fiu ieftin, ieftin din cap până-n picioare ,
nimic nu mă putea opri din a închiria o cameră mică și a mă lăsa
inspirat de vopseaua crăpată de pe marginile ferstrei, de dulapul
fără uși, televizorul fără sonor sau covorul ros de pe jos. Fără
room-service, fără mic-dejun sau bar, ci doar tavanul, fruntea mea
alunecând, împungându-i colțurile, marginea patului și hârtiile de
sub el după care întindeam mâna peste noapte, aprindeam lumina și
scriam.
Întinde-te, dormi, astăzi nu mai este loc și pentru tine, tot
vagonul e rezervat, toată sala, până și locurile celor care nu au
loc sunt date, terminate, înțelege și dormi, acum nu mai e nimic de
făcut, îmi amintisem de o afirmaăie scurtă: karma e karma, mai era
și săpunul de violete, vinovat, frecându-și pieptul de geamul de
sticlă, dezbrăcându-se în galerii de același miros între curbele în
care îmi vindeam pasiunea pentru încă un gol a cărui dorință era să
rămână gol, gol, atât...Lumina chioară, doi pași până la chiuveta
din baie, până la reflecția chipului meu în oglindă, gura pe care nu
puteam s-o deschid, puternicul sentiment de muțenie, prosopul
înfundându-mi claritatea judecății, ar fi trebuit s-o iau de la un
capăt cumva, de la alfabet, de la primul număr, care era primul
număr? Unu, zero, minus ceva, minus infinit, copiii din corul
bisericii, de la pacea aia trebuia să încep, de la pace, pace, cine
repeta cuvântul acela de vreme ce eu oscilam între doua forme de
tăcere, una mai zgomotoasă ca cealaltă, capacul veceului între
degetele mele, petele de clor ce-mi apăreau în față parcă dansând,
ce pace, cum sa fie pace...Am deschis secvența pătrată de fereastră,
plaiul cald cu care mă batjocorea aerul, mugetul parizian al
străzilor, mâncare, vin, aprozare, vopsea, parfum, praful hainelor,
violetele creponate ale săpunului, cum venea, umezind colțuri
stinghere la care nu mă grăbeam să ajung, o pisică pe acoperiș, o
bordură de trotuar, draperia, turma rătăcită a cerului, gara St.
Lazare, liniștea, mama... Mama.
Am scuipat în apa limpede din veceu de parcă m-aș fi scuipat eu
însumi încă o dată din ea afară. Aveam riduri groase pe frunte,
cineva mi le răsucea pe deget, subțiindu-le, întinzându-le ca pe
firele de elastic, lăsându-le să plesnească pe note tari precum
corzile de la vioară. Un pește portocaliu se zvârcolea îngrozit
între patru pereți de care mă agățam la rându-mi mai pierdut decât
pierzania însăși. Unde? Întrebarea unde? care putea însemna
încotro?, care putea însemna dinspre ce?, răspunde tu acum la
întrebarea asta, la ambele sensuri pe care ea le presupune, cercul,
cercul obsesiei mele, cercul bolii, saliva vinovată clătinându-se
dintr-o parte în alta a vasului alb. Aici vii și verși un sfert din
tine, apoi ești curat, pur, te întorci între lanuri, îndreptățit la
foame, iei, înghiți, câteodată mesteci, te întorci înapoi, și
iarăși, gândește-te, poate într-o zi vei ajunge pentru a mia oară în
fața acestei încăperi cu excremente și pentru întâia oară nu vei mai
scoate nimic din tine, nimic, vei sparge lanțul, cercul, te vei lua
în săbii cu natura, te vei urca pe craniul ei de fier și-o vei face
praf, mai mult decât una cu ea insăși, una cu inexistența ei. Becul
orbea cum stătea el în mijlocul unui dreptunghi de var gălbui,
închidea pleoapă după pleoapă în imediata vecinătate a vederii mele.
Orbesc, în câteva secunde tu vei rămâne singurul martor al acestei
clipe căci conștiința ochiului meu se va prelungi înspre celălalt
capăt al luimnii. Tu și întunericul. Vă veți pipăi unul altuia
pielea rece ca șopârlele, vă veți alungi solzii pe gresie și veți
aștepta ceva ce nu are să apară nicicând. Pe dorința ta vor sălta
progeniturile dracilor, cu limba scoasă, împletindu-ți insuportabila
nefericire. Te găsești într-o tragedie al
cărei singur actor ești tu. Al cărei singur spectator ești tu.
Teatrul tău. Numele tău. Ovalul vieții pentru care crezi că ești
totul și pentru care nu ești nimic. Închide ochii, singura ta
posibilitate de orbire, lumina, n-o vei cuprinde căci ea te-a
cuprins pe tine și te-a trădat. Ești pe un mal care nu are mare,
ești un nisip rânced, un pământ străin căci pasul ce-ar fi trebuit
să te calce, te-a cruțat, deci te-a strivit. Cazi. Cazi cât mai este
vreme. Lasă moartea. Moartea e pretutindeni, e și aici, gamba cărnii
ce te-a sugrumat mușc-o. Din mărul vieții tale mușcă altfel din
moarte vei muri și nu din viață.
Am tras apa, am adunat ceea ce era mai presus de conștiința luminii,
conștiința mea, ca un stomac pătruns de gloanțe, aș fi scuturat-o,
aș fi agățat-o pe garduri la uscat, până ar fi venit soarele s-o
pârlească, până ar fi venit mirosul ei fumegând, mirosul grețos,
plin, veridic ce poate cu talpa ar fi zdrobit toate violetele lumii.
Săpunul. Săpunul umed alunecând ca o farsă peste nările sufletului,
vegetația transparentă, vânturată a corpului sufletesc. Eu eram de
fapt strada străbătându-se pe sine cu buzele mov ale trotuarului
gravide, cu înțelesul cuvântului om alergând copilărește peste
găurile canalelor. Și o umbră deformată, spionul pe care-l iei cu
tine să-ți servească drept companie, spionul care ești tu, tu care
ești strada, tu care ești viața, viața care e mama.
Am bătut în ușă cu pumnii, la un moment dat nemaiștiind pentru ce
bat, de ce, din ce motiv, eram doar acolo și băteam într-o bucată de
lemn și băteam pentru că vroiam să mi se deschidă, vroiam eu în acea
noapte o deshidere? Nu era, nu era acolo, ușa rămânea închisă,
oricât de mult sau tare aș fi bătut, m-am lăsat pe genunchi, am
căutat pipăind pe sub preșul gros de la intrare, am găsit cheia,
știam că o lăsa acolo, întotdeauna, că era pentru mine, bătăile
mele, deschiderea pe care o vroiam. Am descuiat. Întuneric. Doar
semafoare și felinarele din spatele geamului. Draperia pe jumătate
trasă. Și absența. Cât de prezentă absența ei, în fiecare ungher al
camerei, restaurând un vid pe care nu-l mai puteam concepe atâta
vreme cât nu fusesem lipsit de el niciodată. Murmures de la Seine,
nocturna lui Chopin, o uitase pur și simplu acolo, o lăsase pentru
a-i ține loc, pentru a umple ce? Vidul? Și totuși poate era, poate
în baie, bucătărie, pe vreun spațiu al retinei pe care nu-l
cercetasem îndeajuns. Nu...Nu. Aș fi mirosit-o numaidecât ca pe un
parfum rar, rătăcit într-un imperiu vag, netangent. Ea nu era acolo.
Ce sentiment de libertate straniu, eram liber în libertatea ei,
singur în libertatea ei, singur eu cu singurătatea ei. Și nocturna
moale ca o perdea, emoționantă chiar în cadența suavă a notelor.
Ce-ar fi putut căuta groaza între acele vestigii? Sau cum ar fi
putut să nu fie groză ca o continuare firească a unei emoții pe care
nu o simți dar pe care o asociezi momentului și îi îngădui
apropierea? Am deschis toate dulapurile, am tras afară toate
sertarele, lăsându-le să respire aerul pe care ea ar fi trebuit să-l
respire, eu, dumnezeul intimității ei răsturnat peste unicul meleag
din care n-ar fi trebuit să fiu izgonit. Niște fotografii, m-am
trezit cu ele în mână căutând involuntar imaginea care doar voala
atmosfera, ea în Normandia, ea în Provence, ea în Place Pigalle și
toate persoanele ce-i stăteau alături, de a căror existență nu știam
nimic, care erau parte a unei vieți pe care o trăise în afara-mi,
unele alb-negru, aș fi putut probabil intuit anul, demult, ce
factură prăfuită avea acest demult, zimțat, cu o peliculă
nereușită atașată albului. Telefonul a început să sune încorsetând
pianul lui Chopin, n-am răspuns, ar fi putut să fie ea, eram aproape
sigur că ea era, ce vroia, ce vroia, îi lipsea singurătatea pe care
o lăsase acolo pentru mine, îi lipsea motivul pentru care please,
dorea o conversație spontană cu negativul propriului ei corp, nu e
nimeni aici, mama, nu mai suna, nu e nimeni, nimeni
Am ridicat
receptorul la momentul la care nu mai intenționam deloc s-o fac. La
capătul celălalt al firului, tăcere. Ascultam cum eram ascultat. Un
bâzâit difuz pe fond cât să-mi dea de știre că eram conectat. Pentru
câteva secunde bune am așteptat să mi se închidă, sunetul prelung,
interminabil, ce anunță sfârșitul apelului. Mi-am sprijinit fruntea
de capătul superior al receptorului. Vorbește-mi, maman
Îi auzeam
respirația la intervale lungi, foșnete subțiri, am lăsat receptorul
jos pe măsuța din lemn și m-am așezat pe podea, trăgându-mi
genunchii la gură. Am oprit cd player-ul ca să.i rămân singur, un
virus abia conceput traversând frumusețea amplă a unui organ. Ce
vrei? Unde ești? Un avion zbură zgomotos prin cerul Parisului, am
atins cu degetul aerul dimprejurul găurilor minuscule ale
telefonului, trecusem neanunțat într-o altă cavitate de senzori, fum
imobil pe disoluția conștinței, carapacea tavanului făcând muguri pe
coloana mea vertebrală, respirația de spital, coma gândului răsucind
în spirale firul negru. Și muntele crescut tot mai înalt pe vocea ei
tăcută, neîmpiedicându-mă, gura gurii ei lovind fără zgomot procesul
lent al formării unui sunet. Apoi din nou fotografiile, unele dintre
ele găsindu-se în fața privirii mele pentru prima oară, lipsite de
culoare, ca trupurile golite de sânge, cortegiul amintirilor ei
defilându-mi în prăpastia frunții.
Punctul comun, unul dintre ele, singurul, poate ar fi fost imposibil
să nu existe ca atare, barându-mă interior, prevenind o înaintare ce
n-ar fi început cu o decădere. Mizerabilul Montmartre și prima oară
la Paris. Undeva în așa-zisa adolescență. Poate șaisprezece
șaptesprezece ani. Vagabondând în sus spre Sacre-Coeur, sărind
treptele câte două, bodegile câte două cu mirosul cald de mâncare
pescuindu-și propria aromă din aerul serii, lungile parfumuri de vin
călcând goale umerii albi ai femeilor, funicularul legănându-și
intestinele pe deasupra întregului cartier, apoi jos, spre pubis,
mai jos de Muzeul Erotismului, draperiile împuțite înfășurate-n
paiete, muzica stoarsă de note, udă pe trotuar, lipicioasă pe
urechile mele, unghiile rupte trăgându-mă de gulerul cămășii,
mieunând:
-
Pas cher
Pas cher
Janis Joplin în
concert de cealaltă parte a orașului, Janis Joplin moartă. Și mâna
ei alunecând în buzunarul pantalonilor după francii mototoliți,
răgușind prin fumul de țigară același:
-
Pas cher
Mama, împingându-mă
la doi metri de intrusă, schimbând nu mai mult de o privire cu ea,
străzile pe care le-am traversat până la apartament, felul în care
se frecau picioarele ei unul de celălalt, eu, pentru întâia oară
conștient de atacul cerebral survenit din direcția unui ciorap de
mătase. Ciorap de mătase. Precum aceea a fost și întâia noapte în
care și-a exprimat clar dorința de-a se culca cu mine. Știu că
stătea în picioare cu o mână agățată de șold, că nu avea încă
seninătatea dementă de acum, că într-un fel abia începea să fie
tânără, că toate culorile se îndrăgosteau de ea pe rand, ca-ntr-o
melodramă zâmbită, mierea aurie, întradevăr dulce, întradevăr groasă
curgând și penumbrele de paloare drapând-o. Așa începea mama în
mine, ca un pastel schizofrenic, tablou cu mii de fețe, cu una
singură, jonglând miopic până la ochiul meu și înapoi, cu săpunurile
de violete ascunse printre haine, în baie, în propria-i piele, poate
primul pretext de poezie, de exteriorizare a poeziei, numai cu
gândul la genunchii ei juliți de visare, la gravitația moale
dimprejurul firelor de păr.
Am închis. Am băut
un pahar plin cu apă de la robinetul din bucătărie și am mai rămas
câteva secunde cu coatele rezemând spătarul scaunului, reformulând
frazele cenușii cu care tocmai îmi traversase osul materiei, cum ai
sta să culegi fiecare bucățică de pulpă din jurul sâmburelui unui
fruct, atent, claustrat între versanții cavității bucale. Era un soi
de liniște ținându-mă de mână, aproape o vedeam, de șase ani, cu
rochița până la călcâie, cu fundițele din păr deznodate, așezată cu
picioruțele sub șezut nu neaparat încrucișate, legănându-și tivul de
dantelă ca și cum ar fi șters de praf creștetul unui glob de
cristal. Și m-am răzgândit, a fost o decizie decizie?- luată
dintr-o înghițitură precum era cald, dintrodată vară, nu anotimpul
vară cât laguna aceea de căldură înaintând dinspre gambe spre
coapse, am aprins lumina în cameră, m-am descălțat, am dat
acoperământul patului deoparte și m-am culcat în cearșafuri. Nu era
doar impresie aceea că părea a fi acolo, ea, mirosul ce căpătase
formă în lumina fără putință înșelătoare. Vroiam să adorm. Însă nu
mă puteam opri din scris, ce s-ar fi întâmplat dacă aș fi întrerupt
scrisul, trebuia să visez că scriu cel puțin, să mă gândesc la
faptul că scriu, să-mi fac din scris fantezia sexuală de dinainte de
culcare, dacă dormeam renunțam implicit la a fi martor faptului că
ea este. Și ideea de-a închide ochii când spațiul care te-nconjoară
nu este întunecat, senzația de-a dormi în timp ce propriu-ți somn te
privește, cu stomacul atârnat de lustră, cu pleoapele bulbucate,
obosit, măreț, oarecum lăuz, cu mânecile lăbărțate în jurul
diafragmei. Ceva inadmisibil mușchilor, neîntreruperea fandării
peste timp, cerneala coagulantă a fostelor stilouri, minciunile
vasculare sub care măsuram șederea mea acolo, cașmirul matematic
dintre somnul ce nu venea și somnul reinventat. Ca să rămân pietonul
amorțit al cartierului, versificând lămpile ultimelor decenii,
ștergându-i mofturile triste de câte-o consoană mai leneșă sau mai
surdă, poate doar să aștept lovitura ei în măsele, pentru poezie,
coasta infidelă de poezie.
Eram pierdut. Dovadă
pielea ce-nfășura membrele mobilei, dovadă deviațiile fără final,
fără capsele de metal ale unui posibil capăt, dovadă rumegarea
agramaticală a sonatelor-cuvânt, durerea de cap, absența ei, mai
mult pretext decât lipsă, straturile de vopsea, voma culorii de
opium scurgându-se înspre gura plină de sete a încorporării unui
dialog, nu banalul eu cu mine, eu cu eu, cât eu cu ea în aorta
neobosită, luxuriantă a putrezirii egocentrice. De printre cale,
nuduri picturale.
(- De ce nu? Ar fi singurul lucru pe care l-aș
avea în comun cu ei. Moartea. Aș fi una
de-a
lor măcar la final. Ca o trădare care n-a fost totuși trădare.
Ca
atunci când o sărutam, așa era și moartea, un ciclu de nouă luni,
gustând-o de pe dinăuntru, consitența primei lumini, prima oară când
mi-a rostit numele, umplerea locului prin care ea mă golise, sfârcul
fără lapte, amant precum se născuse, da, mama se născuse amantă.
-
Locuiești singură?
-
Da.
Așa
intrau în scenă dialogurile de după termenul copilărie. Revederea.
-
Rămâi cu mine un timp...
-
Nu pot.
-
Nu vrei?
-
Cred că e târziu. E târziu?
-
Nu m-am gândit. Nu mi-a
păsat.
-
De ce nu m-ai ținut lângă
tine?
-
Vroiam un tot, nu un copil.
Apoi
nepieptănată, cu un picior răsucit pe după gâtul meu, genunchii
dezveliți de piele, virgulele deșirate pe rotulele albe, instrument
fin din lemn proaspăt, cu părul trosnindu-i pe spate, până-n talie,
măturându-i plămânii. Pulsul viu, nevrotic, salin, aparatul de ras
pe picioare, la marginile de pagini ale pubisului, degetul
alunecându-mi în ea, dintr-o lume în alta, defect, abrupt de
istorie, lenea geografiilor menstruale deghizând carbonul
particulelelor de aer când mi-a sărutat gâtul cu dinții, cu
pleoapele de fluturi suspinând, de sânii așezați pe buzele mele ca o
ofrandă, tăcuți, descheiați de umbre.
-
Mergem la teatru diseara.
Și
moale în fața măsuței de toaletă, tete-a-tete cu trupul pe care îl
locuia, palma creionând chipul, corzile picioarelor, unghiile
călătorind pe suprafața pielii.
-
Crezi că îmbătrânesc?
-
Nu.
-
Nu îndrăzni să mă minți.
-
Am spus nu.)
Era
ceață în cameră. Era ceață, eu eram singur, iar ea mă hăituia prin
faptul că lipsea.
(
- Câteodată e târziu și pentru a îmbătrâni.
-
Ce dracu ai? Ești frumoasă,
da?
Și
palma pe care mi-a tras-o ca-ntr-o rotire de nici o culoare.
-
Asta pentru ce a fost?
-
Pentru că faci confuzie
între tinerețe și frumusețe.
-
Se includ reciproc.
-
Se completează una pe alta,
dar nu se identifică.
Calmă, până și când mă plesnea era calmă, meandrele acelei liniști
metafizice care mi-o răpea, care ocupa în ea locul pe care eu ar fi
trebuit să-l ocup.
-
Oare ce anume te face să nu
mă renegi încă? Faptul că-ți sunt mamă, aproape amantă, că ții la
mine într-un fel stupid care te determină să nu mă rănești? Ce? Tu,
tu care detești tot ce trece de tânărul în sine, ideea de bătrânețe,
de ne...
Îmbrățișările acelea mânjite de tristețe, legănându-și gura prin
mine.
-
De ce te complaci?
-
Nu e vorba de complacere. Nu
eu chem senzațiile. Ele vin, se instalează, cuceresc.
-
Nu îmbătrânești.
-
Sunt tânără atunci?
Atenția nedisimulată, cunoașterea răspunsului cu care mi-a
așteptat răspunsul.
-
Nu, nu ești tânără, și
zgomotul surd al claviculei între dinții mei.
-
Vezi, Michel, asta
era...Realizezi tragismul penibil al faptului că nu îmbătrânesc dar
că nu sunt nici tânără? Aș putea fi la fel de bine și moartă. Mi-ai
răspuns deja, mi-ai răspuns...
-
Ești frumoasă, maman.
Iarăși oglinda, eu repetând ceea ce-i mai spusesem de-atâtea ori,
pantofii, goliciunea. Cred că-i veneram reacțiile, fiecare nerv
ce-i ghida trupul către mine, nu răpusă, dar predată cu acea dorință
de a fi supus a învingătorului. Așezându-și dinții peste ai mei ca o
lupaoică în așteptarea sângelui, senină ca și felul în care m-ar fi
ucis atunci, natural, nimic mai subtil, tandru, erotic. Mama.
-
Ieri am terminat de pozat
pentru un pictor, mi-a spus surâzând și s-a tras de lângă mine ca o
fantomă deșirându-se pe ziduri.
Pentru o clipă am văzut-o ca-ntr-un film mut, alb-negru, și m-am
simțit devastat.
-
Un suprarealist cu vise
mari. Dinspre Picasso. Poate Braque.
Pătura în care s-a înfășurat, groasă, de castane.
-
M-a făcut din sticlă, sârmă
ghimpată, sânge menstrual, ceară și trandafiri scuturați. Și m-am
regăsit...dincolo de movuri latente, dincolo de mirosul înțepător de
vopsea, de urmele vagi ale pensulei. Nu eram tânără. Nu eram
bătrână. Dar eram târzie.
-
Asta ți-a generat...?
-
Nu, mi-a retezat-o. Nu, a
accentuat cu limba catifelând sunetele. A fost o confirmare a ceea
ce simțeam deja. A fost un fel de: ah, se vede și din exterior.În
curând chiar tu o vei scrie. Nu o să fie nevoie decât de un vers
scurt și-am s-o știu. O s-o știu chiar înaintea ta. Pentru că tu
scrii cu organele, iar eu nu am voie să citesc cu inima.
-
Aș putea să te detest pentru
asta.
-
Fă-o.
Am
tăcut. Mi-a zâmbit echivoc, a zâmbit mai mult aerului dintre noi
decât mie.
-
Un pictor talentat de
altfel. Nici măcar nu i-am reținut numele.
-
Ce...
-
...vârstă avea? A râs,
genele lungi, rimelate. În jur de treizeci, bănuiesc. Nu văd ce
legătură...
-
Te-ai culcat cu el?
-
De ce întrebi?
-
Vreau să știu sub câte forme
te-a asimilat înainte de-a te pune pe pânză.
-
Da.
Exasperată de faptul că i-am întors spatele, frecându-și trupul cald
de pătură. Dar o vedeam lungită pe insensibilitate, trăgând de tiv
pronunțarea cuvintelor pe care le folosea. Și nevoia ca o potență
pe care nu o mai poți ascunde, nevoia de a o dezmembra fizic. Era
un șal larg patura aceea și s-a înfășurat în el când a reluat locul
din fața măsuței de toaletă.
-
Ești fiul meu. Îmi repugnă
asta.
Am
tăcut.
-
Oh, la naiba, Michel, nu
suferi acum.
I-am
curbat tâmplele printre degete găsind-o tot în oglindă, tot ea.
- Nu-ți face griji. Nu mi se întâmplă acum. Mi se întâmplă
tot timpul.
Mi-a
sărutat ochii reflectați, iar brațul meu a tresărit în smucire.
- Termină! Capul i-a căzut pe spate cu cartlagiile gâtului
încordând dinții strălucitori ce țâșneau de printre buze, fardul
obrajilor, gura ștearsă de ruj, curată și ochii limpezi, trișând
propria lor culoare, detașați de propriul lor conținut, se oprise
ploaia și chelnerițele ștergeau mesele de pe trotuar, turiștii
alunecau în scaun pe spinarea unei cafele fierbinți și scârba,
scârba răscolindu-mi intestinele ca o greblă, fără țintă precisă,
plonjând pe câmpul formal dizolvat dincolo de fereastră, dar mai
ales boala din acea cameră, boala care era ea, felul în care îi
permiteam să mă folosească, să aibă nevoie de mine, iubind tronul pe
care o ridicasem, salivând pe vulnerabilitătțile ei clandestine. Și
râncedă Sena cu cărămizile rimate la verde, străpunse de rugină,
piesa de teatru la care nu puteam merge, la care...
- Nu vreau să mergem, i-am spus rar și în șoaptă.
Taiorul negru, părul adunat la spate și tocurile plecând înspre
mine. I-am mușcat glezna, a căzut în genunchi, mirosul crud de parcă
atunci ieșise din baie, rujul ca mierea însângerată, mâna lungă cu
brățara grea din aur care i-a tras încheietura în jos isterizând
delicatețea inefabilă a fiecărui fragment din trup. Nu cred că
văzusem tâmple mai frumoase ca ale ei, înalte, răsucite ca niște
coloane impalpabile, pierdute în levitația moale a părului. Stofa
mătăsoasă a taioului îi tăia din carne declarând-o eminamente
fragedă. Crăpătura laterală a fustei dezvelind coapsa care după
ce-și sfărâmase toate aripile cursese încet în gambă, imitând
silueta harpelor. Respirația de ciocolată, șampanie și mentă.
Ciorapii transparenți, negri, cu jartiere ca urmele de polen. Am
atins-o prin piele, prin hainele foșnind, la cotul rafalelor palide
de parfum ce veneau și se așezau pe atomii conștiinței mele,
dezintegrând-o. Era atât de aproape încât mă anihila fizic,
creaturile cărnii ei trecea să mă viziteze, numai s-o implor să mă
calce în picioare, să nu înțeleagă ca să pot plânge după altceva.
Cât de disperantă iminenta perfecțiune a momentului când ea urma să
spună da la toate da?-urile mele. Mai sănătos ar fi fost să se
clatine stupidă prin coridoarele lugubre în care mă spânzuram, să o
chem și să nu fie. Ce reprezenta ea concret? Idealul e o crimă. O
crimă față de sine. Pentru ca idealul linge sfârtecarea.
Neîmplinire. Originile nu evoluează. Nu există căi. Nici final. Iar
ea încă atât de însărcinată cu mine.
S-a
dezbrăcat de taior și fustă și s-a întins pe pat. Senzualitatea,
sexualitatea, erotismul, perversiunea mamei se intersectau cu arta.
Mama, anatomia senzației, știința cărnii. Și cearșafurile luaseră
forma trupului ei, ca-ntr-un pat funerar pregătit pentru ritual,
capitulare discretă, chemată, tânjită. Am sărutat-o toată, la
căpătâiul lui Haydn, la înrobirea pianului, dincolo de piele, de
oase, de sânge, tardiv, amăgitor ca spațiul.
Ploaia care se întorsese cu poala asflatului umed, cu cerul tăcând
pe vitrine, noaptea rătăcită într-o paranteză a tăcerilor ei. M-a
lăsat în mijlocul drumului, filmul mut, alb-negru, cu fluxul de
oameni încadrând-o ca o ramă, doar mersul ei senzual, pictura din
sârmă ghimpată și trandafiri scuturați, dispărând treptat, cu
unghiile trăgând de ce mai rămăsese viu în mine. )
Mă
loveam cu capul de silueta secvențelor, pipăind conținutul
planetei-cub în care mă găseam, reconstituind-o din memoria mai
degrabă psihică decât fizică, clasic prin excelență, adiacent.
Am
ieșit, nu mai puteam rămâne, tavanul devenind mlăștinos. Am parcurs
holul întunecat vizualizând stafia pe care o lăsasem în urmă,
ștergând cu încheieturile hainei receptorul, aranjând patul,
înghițind cu limba dungile rombe ale pașilor mei de parcă fusesem
întradevăr acolo pentru câteva ore, cimentul își storcea buzele
eliberându-mi umbra trupului pe șosea, obsesiile mele îmbrăcaseră
rochie de seară, m-așteptau la ieșire cu mâinile întinse.
|