|
|
Hew Locke - Princess Diana |
Jake and Dino Chapman Migraine,
2004 |
Există vreo tendinţă īn
arta contemporană expusă la Armory? Ce fel de lucrări au fost expuse
acolo?
Īn 2004 la Armory s-a expus
multă fotografie, de asemenea, faţă de anii precedenţi am observat că
a scăzut numărul instalaţiilor video. Numitorul comun? Din ce īn ce
mai multe desene copilăreşti şi artă moale, frumos colorată, de o
veselie exagerată, foarte kitsch. De remarcat fotografiile ale lui
Wang Qingsong şi post-modernismul care (īn fine!) a ajuns şi īn China.
|
Wang Qingsong
- China Mansion, 2004 |
Criteriul secret al Armory
show-ului din 2004 a fost vandabilitatea, marea majoritate a
lucrărilor şocante expuse aici au fost şocante īntr-un mod vandabil,
ca să spun aşa.
Cīteva dintre lucrările
expuse īnsă contrastau puternic cu fondul general de baloane frumos
colorate, nuduri şi floricele. De exemplu, lucrările lui Thomas
Hirschorn, un artist elveţian care, īntr-un interviu cu Francisco
Bonani publicat īn 2001 īn Flash art, declara:
Vreau să creez opere
īncărcate şi dense. Vreau să creez preaplinuri, vreau să creez exces.
Vreau să hiper-produc, să hiper-informez, să hipersaturez arta.
|
|
-
Thomas
Hirschorn
-
-
Nail sculpture,
2003
|
-
Thomas Hirschorn
-
-
Utopia One world, one war, one army, one dress,
2003
|
Niciodată īn istoria
omenirii, violenţa, inegalitatea, foamea şi tirania economică nu a
implicat atīt de mulţi oameni la un loc. Energie, da, calitate, nu.
Energia este universală. Calitatea este un termen distructiv folosit
de ţările foarte avansate din punct de vedere economic. Conceptul de
calitate ascunde conceptul de discriminare. Cred că lumea este
īmpărţită foarte inegal: foarte puţini cu foarte puţină energie care
au acumulat avere şi foarte mulţi cu o cantitate uriaşă de energie
care īmpărtăşesc aceeaşi sărăcie.
Acelaşi Thomas Hirschorn
este creatorul unor lacrimi imense de aluminiu lacrimile nu pot fi
controlate, lacrimile nu pot fi exploatate. Īn alt context,
declaraţiile lui Hirschorn ar fi sunat, poate, patetic dar, pe
fundalul călduţ-comercial al Armory Showului, le-am citit ca pe o
briză binevenită de aer rece.
|
|
Peggy Preheim
- Sex 1991 |
Peggy Preheim - 0/2, 1991
|
Neliniştitori sunt şi
mutanţii din bocalurile lui Peggy Preheim. Dacă partizanii clonării ar
ţine undeva la vedere pe birourile lor lucrările lui Peggy Preheim
s-ar gīndi, cred, ceva mai serios īnainte de a promova experimentele
genetice la oameni.
Plimbīndu-mă printre toate
obiecte astea strīnse la un loc pe un debarcader de pe malul
Hudsonului şi prezentate pompos sub titlul de artă m-am īntrebat
pentru a nu ştiu cīta oară ce este şi ce nu este arta? Dacă ne referim
la arte vizuale, pentru a fi riguroşi ar trebui să luăm īn
consideraţie doar operele care se adresează ochiului. Ori Brīncuşi a
creat sculpturi pentru orbi, Paul Neagu opere care pot fi mīncate,
Montien Boonma a făcut instalaţii din ierburi mirositoare. Integrarea
sunetului īn instalaţii, sculpturi sau chiar picturi (the singing
greeting card) este un loc comun. Arte plastice? Ce anume exact
este plastic īntr-o operă de artă? Cum putem pune laolată o pictură de
Da Vinci şi un portal internet? Este clar că obiectele, nivelul lor de
abstracţie, natura lor, etc sunt foarte diferite. Numitorul comun este
mintea celui care priveşte, miroase, ascultă, gustă, pipăie, simte şi
gīndeşte. The eye of the beholder. Pentru unul artă va fi un concert
rap, pentru altul o fotografie veche, un spectacol de dans sau copacul
din colţul străzii. Ceea ce este evident imediat este că nu
este necesar să ne aflăm īn faţa unui obiect creat intenţionat
de om pentru a avea o experienţă estetică. Ce anume au comun toate
aceste experienţe estetice? Care este specificul experienţei estetice
faţă de alte experienţe?
După Armory Show concluzia
mea a fost că arta este un grup de fete drăguţe şi domni eleganţi care
se plimbă zīmbitori şi plictisiţi printr-o colecţie de obiecte
inutile.
Decembrie 2004
|
|
Xiang Liqing
-
Crawl State,
2003 |
Misaki Kawai
- Air Show, 2002 - 2003 |
|
Li Jin
- Eat Drink
Man Woman
5, 2004 |
|