am ajuns foarte tîrziu la 38 de ani
unul singur din noi a supraviețuit
sînt disperat de cum scuip viața
doza de moarte
***
ea este broasca țestoasă
1.
Vino, tu, suferință
2.
Plîngînd
3.
Discipolii
4.
Fluxul și refluxul speciei
5.
Cramă din laptele de mamă
am ajuns foarte tîrziu la 38 de ani
Am ajuns foarte tîrziu la 38 de ani
Nu știu de ce mi s-a întîmplat asta
Am învins
Multe dintre lucrurile care mi s-au întîmplat și am crezut că le-am
înțeles
s-au dovedit a fi altcumva
dar asta nu mai are prea multă importanță
nici prea mult sens
am sporit în lume aria confuziei
atunci cînd am vrut să iluminez izvorul tuturor lucrurilor
multe mi-au rămas ascunse
așa cum și eu lumii am rămas
ne-re-ve-lat
capul meu este un raft cu cărți revelate
care a rămas într-un scrin, încuiat
o bibliotecă melancolică și reumatică și plină de praf și de spori,
care se duce în fiecare zi la serviciu
și se întoarce
mai trist, mai deprimat
orice ieșire în lume e o înfrîngere
o capitulare rușinoasă
un spot cu Podul Înalt
o secvență în care alți nebuni sîngeroși
pun pe cruce un alt bărbat
în care patul lui procust se ocupă temeinic de tot ce e cu adevărat
înalt
un clip în care apare pădurea spînzuraților
afară cu maglavitul spintecat
Am ajuns foarte tîrziu la 38 de ani
Aș fi vrut să fiu mai mult barbar și nu grec
Chiar așa s-a și întîmplat
Barbar și nu grec
Pe măsură ce-aș fi fost mai mult înger și mai puțin
Parte de bărbat
Adică parte de păcat
unul singur din noi a supraviețuit
unul singur din noi a supraviețuit
unul singur din toți a supraviețuit și s-a făcut ceilalți.
s-a îmbuibat cu carnea și sîngele celorlalți dinaintea sa
și s-a numit fiu. în mine sînt deja, dacă vrei să-i cauți,
vreo șaisprezece străbunici. nici nu știu cum stau înghesuiți
acolo. nici nu știu cum mă hrănesc în continuare cu carnea și sîngele
lor. mușc din ele ca din pită și slană. brînză și ceapă. seara, după
ce beau, ajung obosit (cred că-i din cauza ficatului, negreșit e din
pricina lui, căci din ce altă pricină să fie? din ce altă pricină să
vină moartea?)
și atunci mușc o gură din bunica, din viermii ei dulci și sfielnici
sorb o gură din tătîne-miu, are sînge bun, cabernet nu alta.
și zaibăr și tirează și o mie una.
Mă ospătez.
din ei mă înfrupt, mă nutresc, ei sînt proviziile mele,
iarna, cînd e zăpada pînă la pod, pînă la ulucii acoperișului
de unde să mai cumperi ceva de mîncare?
așa că stai cu strămoșii la masă și chiar eu sînt masa
din ei crești mare și te înzdrăvenești
și tot din ei mori. las laoparte că pe-o așa vreme
nici moartea nu prea mai are de mîncare.
cu gura plină cînt psalmi.
cu gura plină cînt aleluia.
cu gura plină de strămoși
care la gura mea se îmbulzesc,calmi.
sînt disperat de cum scuip viața
ca să țin un jurnal adevărat, ar trebui mult mortar.
Multă urină, spută, sudoare. O zi aș scrie cu limfă. O zi
Sperma mea s-ar întinde, pe foaie, leneșă, la soare. Copiii mei acolo
ar surîde
Liniștiți. Mai multe generații ar zăbovi în jurnalul meu. Ar scoate
capul
din minereul zilelor.
Ca să țin un jurnal ar trebui să storc multe zăcăminte de minereu.
Fiziologic. Să fac aici, în pagină, un parc dendrologic. Ordonat.
Dendrite lîngă dendrite. Sinapse lîngă sinapse. Unii le-ar visa
pepite. Și-ar veni, cu cuțite, înfundați în kagule, peste noapte.
ziua mea curge în pagină.
zi după zi.
înfrîngere după înfrîngere.
victorie lîngă victorie.
tuse după tuse.
Horcăit după horcăit.
Flegmă expectorată conștiincios, cu exasperare.
Sînt disperat de cum scuip viața.
Ca o carieră care scuipă carbid.
Flegmă aruncată cît mai departe
și concurs de flegme: cine scupă cel mai diafan, mai natural
și cît mai departe, neîndoios: cît mai departe
și cît mai artistic.
Sînt un artist al flegmei.
Nici nu-mi mai amintesc cînd am murit.
și nici de ce am înviat.
doza de moarte
Am hotărît să nu mai mor brusc, din prima,
ci să mor în doze mici, ca o terapie.
În fiecare zi. Măsurat. Cîntărit. Împărțit.
Să mor gradat, cu balanța farmaceutică,
Să mă învăț cu asta, să mor riguros,
tacticos, fracționat. De pildă, astăzi ai să mori iarăși
opt mii douăzeci de sutimi.
Un pahar berzelius mi-ar fi de ajuns să măsor
cît dau pe gît în fiecare zi din doza de moarte.
Moartea planificată are mari avantaje.
Te scutește de emoții. Te împrietenește cu textul.
Te familiarizează cu pămîntul sau, mă rog, după gust,
Cu cenușa. Depinde ce vrei să ajungi,
Ce vrei să te faci cînd o să fii mare.
Moartea e, oricum, încununarea operei tale.
Moarteea-i apogeul poemelor tale. Și premiilor literare.
Moartea e orgasmul absolut
cînd ejaculezi în țintă.
Ca o săgeată trasă de Marele Anonim
Cînd are el chef de darts. Pe urmă, înfometat
și bucuros de performanță,
probabil se recompensează c-o plăcintă. C-o pizza. C-o
ciorbă de burtă. Cu mici și bere,
înfulecate în cîrciumi pustii și stinghere.
Cu o porție de pămînt afînat.
***
Se ivește atunci o singură problemă: cum etalonăm moartea. De unde
știm cît să murim fiecare
și dozele. Miligrame. Nanograme. Ocale.
Cît poate suporta fiecare.
Moartea mea e obeză,
Se lăfăiește-n chintale.
Eu însă-s slab, pricăjit. Pămîntului lipit.
Cu trompa ei cenușie, elefantină,
Moartea mea suge din mine.
Sîntem amîndoi pe un pat de transfuzie, într-o salvare obscură, pe-un
drum hîrtopos și hurducăit.
Eu sînt punga de glucoză.
Și moartea bolnavul
ce tocmai s-a înzdrăvenit.
ea este broasca țestoasă
Ea este broasca țestoasă
care a colindat o mie de ani
care ține o mie de ani în carcasa ei pămîntească
și care, în sfîrșit, a ajuns și la mine să mă iubească.
Ea se urcă pe mine
Mă colindă
uscior cu uscior,
grindă cu grindă.
Căprior după căprior.
Cercevea lîngă cercevea
și geamlîc lîngă geamlîc
de mă uit și io la ea
ca gheșeftul la matrapazlîc.
Și io sînt de colindat,
ca mîndra de măritat.
Ca gărduț de ocolit,
Ca ibovnic de iubit.
Prag după prag
clanță după clanță
și zăvor după zăvor
și berbanț lîngă berbanță.
Mă tămîi și io,
aici și colo,
picior de țărănoi
după dulce-i picioruș,
picioruș-învîrtecuș.
Ea este broasca țestoasă
cea vagaboantă și pierzătoare de carapace
care, după o mie de ani, în mine și-a găsit casă.
Sînt nebun după ea,
ca motorul după chiulasă.
Și-n ea mă tot slobod mereu,
ca și dulceața în melasă.
1.
Vino, tu, suferință
După un timp, nici nu mai putea deschide ochii. Pleoapele i se
tumefiau. Carnea i se vătăma. I se vătăma și simțul vederii. Și
nervul, ascuns și optic, i se zdrumica.
-
Vino, tu, suferință, dureros de dulce! ședea el pe drum și cînta.
Cînta un cîntec cu un singur vers. Uitase și limba în care vorbise,
doar aceste cuvinte le mai știa.
-
Vino, tu, suferință, dureros de dulce!
Și cîntă, pentru mine, în locul tău, pe limba ta!
2.
Plîngînd
Plînge doar ca să audă apa curgînd.
Și ochii curgînd, totuna.
Și să se sature de micile vietăți secetoase ale pămîntului.
Și să strîngă, ori să pulseze,
în fluxuri și refluxuri,
luna.
Plînge pentru toate motivele
și pentru nici unul.
Așa spunea cel mai bun prieten al lui.
Am putea,
Chiar am putea,
Să-i luăm plînsul
și să-l punem în cui.
Ca pe o haină.
Cu care să ne acoperim goliciunea.
Sau să-l scuturăm
și să ne învelim cu el ca și cu o pătură, atunci cînd vine iarna și să
frigul
și ne acoperă zăpada cea grea.
Poți să faci din el un prunc și să-l crești
și să-l legeni. Poți să faci din plînsul lui
tot ce vrea inima ta.
3.
Discipolii
Și pe urmă se adunaseră și alții ca să plîngă alături de el. Să vadă
cum e, să experimenteze pe proprie piele cum îți curg ochii la vale.
Cum îți rămîn orbitele rebele. Cum e să poți îmbogăți pe toată lumea
și să-ți fie lumea recunoscătoare. Sau cum e să te înjure că strici
echilibrul ecologic, că inunzi lumea, că ai crescut de unul singur, ca
nebunul, nivelul mării. Că nivelul oceanului s-a umflat, ca și cum
s-ar fi dezghețat calotele polare.
4.
Fluxul și refluxul speciei
Prea mult tulbură ăștia, discipolii lui, fluxul și refluxul, ziceau
cărturarii și fariseii, cu îngrijorare. Și, pe de altă parte, prea
mult plîns întristează lumea. Schimbă conformația feței. Fizionomia.
Pleoapele or să atîrne prea mult în jos. Or să cadă în jos și obrajii
speciei. Se vor strica și schimba și ridurile, pînă și cutele gurii.
Vor apărea, în homo sapiens, noi grimase. Plînsul ăsta, numai el, ce
ne va face să putrerzească mîndrețea noastră de carne eternă. Trebuie
să-l oprim. Plînsul ăsta ne va usca nemuritoarele noastre oase.
5.
Cramă din laptele de mamă
O dată pe an, o singură dată pe an, se întîmpla culesul în grădina
lui. Și dacă, peste tot, ceilalți megieși veneau cu coșuri mari, din
rafie ori din papură împletite, el venea numai cu găleți. Oho,
strîngea o groază de găleți de lapte din livada sa. Pe urmă îl ducea
în pivniță la el, unde avea cramă din laptele de mamă. Și-acolo mai
avea și alambicuri. Acolo îl distila. Acolo îl trăgea de două ori, ca
pe palincă. Acolo avea și o instalație de îmbuteliere.
Și în scumpe butelci îl turna, pentru magazinele de lux.
Pe urmă la cele mai cochete prăvălii cu licori îl trimitea.
Ca orice bărbat tînăr, care vrea să-și amintească de el cum era copil,
Să poată să cumpere și să bea.
Să soarbă înc-o dată viața sa.
Poezii de Mihail Gălățanu
|