Am început să cânt înainte
de a asculta jazz
Interviu cu Teodora Enache, cântăreață
de jazz
Cum ați început să cântați ?
Cânt de când mă știu. Tot timpul în copilăria mea am cântat, dar nu
am conștientizat faptul că am talent la asta. În aceași timp, mi-a
și plăcut să învăț, eram foarte bună la
matematică, am mers la facultate la matematică și un an de zile am
fost profesoară. Deci mi-a plăcut foarte mult și învățătura, dar
singurele momente cu adevărat relaxante și de bucurie erau când
cântam la chitară. Dar nimeni nu m-a încurajat, iar latura mea
mentală era la fel de puternică precum latura artistică. Compuneam
cântece, cred că de pe atunci făceam jazz jazzul nu înseamnă
pregătire sau cultivare muzicală, cred că este o mentalitate, o
stare de spirit pe care o ai sau nu, cu care te naști. De ce spun
asta? - eu nu am ascultat deloc jazz, nu am avut nici o pregătire,
nu am spus, ascultându-i pe alții, că asta aș vrea și eu să fac. A
izbucnit pur și simplu, a fost și a fost ca o flacără. Asta vine de
undeva din interior.
Când a izbucnit?
În
penultimul an de facultate, printr-o întâmplare pe mine m-au
urmărit întâmplările și cred în ele și am un instict în care am
încredere în totalitate. Au fost multe momente, dar schimbările
astea bruște le-am simțit, firește, cel mai clar. Te interesează cum
am început să cânt prima oară?
Da, cum ai cântat prima oară?
Am
început să cânt înainte de a asculta jazz. Am dat un interviu la
revista aia din Paris... Jazz Hot Magazin... aia o revistă foarte
serioasă... și le-am zis tutruror... Vorbesc poate cam mult?
Nu, nu, e interesant, continuați!
Le-am zis că eu am inventat improvizația de jazz! Pentru că nu
ascultasem, nu știam. Mă plimbam prin oraș la început de septembrie
și am văzut un anunț scoala populară de artă. Și m-am dus, atunci
se făcea selecția, nu știam nimic despre ce se cântă acolo
întâmplător profesorul ăla preda jazz. Nu eram deloc pregătită
pentru concurs- să zici că voiam eu deci uite că-i frumoasă
povestea, deci continui să ți-o zic.
Absolut.
Deci avem nevoie de confirmare. Am intrat deci acolo și profesorul
mi-a zis Cântă ceva! Și mi-a spus: Cred că ai voce pentru jazz.
Habar nu aveam ce-i aia.
Deci nu aveai educație muzicală deloc.
Nu.
Cântam la chitară, dar urechea nu era formată, pentru că îmi acordam
chitara după cum voiam eu. Eram zero, de fapt zero e mult spus.
Ce vârstă aveai atunci?
Douăzeci.
Erai foarte tânără.
Sunt foarte tânără!
Vreau să spun, era o vârstă la care încă puteai să înveți.
Și
acum mai pot să învăț (râde)Ei bine, din ziua aia
toată energia mea s-a canalizat spre cursurile de la Școala Populară
de Artă, unde mă duceam zilnic după orele de la facultate.
Deci ai făcut secția de jazz vocal.
Da,
am învățat cântece și aveam profesorul care mă acompania. Nimeni nu
m-a învățat cum să interpretez, cum să cânt, astea îmi veneau din
interior.
Deci la douăzeci de ani s-a produs o mutație și
te-ai transformat.
Să
spunem că am început să fiu atentă la monstrul din interior și să-l
hrănesc. Din clipa aceea a început să crească. Din clipa aia a
început purificarea mea. Până atunci fusesem un om foarte comun
comod, obișnuit. Din clipa aia au început toate greutățile mele,
toate durerile și sacrificiile. O văd ca pe o creștere interioară,
nu numai muzicală.
E interesant că folosești termenii ășia
sacrificii, greutăți. Ce fel de greutăți?
A
fost un moment în care am decis să devin cântăreață profesionistă și
am renunțat la matematică. De ce? Eram profesoară de matematică,
eram în București, lucrurile se puteau aranja foarte ușor, dar nu mă
mai puteam concentra la matematică, să fii profesor e o meserie care
cere foarte mult devotament. Am început să cânt într-un moment în
care nu se cânta pe nicăieri, mai cântam noaptea, au fost zile în
care pur și simplu nu am avut ce mânca. Nu aveam urechea formată și
nu puteam să fiu sigură de mine încât să mă urc direct pe scenă. Nu
aveam vocea formată, nu aveam conștiința valorii mele, ci doar
dorința asta nebună care nu-și găsea nici o explicație rațională.
Mi se pare foarte interesant că spui că îți hrănești
un monstru. Ce vrei să spui exact?
L-am simțit de cum a început să crească și am simțit cum cere.
Asta ce era exact? Dorința de a spune, de a te
exprima? Care era motorul?
Monstrul ăla de fapt sunt eu, într-un anumit sens, dar încă mă mai
lupt cu el, mai are de crescut. Sper să nu mă acapareze cu totul.
Deci momentul apariției monstrului interior a fost
cel în care ți-ai dat seama că ești diferită și te-ai decupat
într-un anumit sens de mediu.
Toți suntem diferiți. Există în mine o anumită dorință de a dărui,
care se manifestă tot timpul. Dar mai ales pe scenă. Ajung pe scenă
aproape într-o formă de umilință, de o smerenie, niciodată nu mă urc
pe scenă sigură de mine. Înaintea unui concert cer ca să pot da. De
dimineață simt cum mă trezesc goală și cum începe să se umple cupa.
E o nevoie interioară de a da. De foarte multe ori mi se întâmplă să
mă urc pe scenă tristă sau foarte fericită deci umană dar în
cânt toate astea dispar, tot ce-am adunat în cursul unei zile, a
unui an. E o formă foarte periculoasă de exprimare cântatul vocea
arată, la instrument mai poți păcăli.Există un schimb energetic
între mine și oameni. Sunt foarte mulți care mă ajută, care vor să
facă și mi se întâmplă lucruri uimitoare. Nu întâlnesc de pildă
niciodată oameni meschini. Mulți îmi spun să fiu atentă, dar toți
cei care sunt în viața mea sunt de o generozitate fără margini. Sunt
într-o mare familie. Nu mă gândesc niciodată la asta, dar primesc
foarte mult. Simt multă căldură și iubire în jur.
Poate că muzica religioasă e următorul pas în
evoluția ta.
Asta am experimentat cu doinele românești, pe care le cânt ca și cum
ar fi muzică religioasă. Am și o voce și o atitudine foarte pioasă
când cânt doine. Întotdeauna mă ridic în picioare când cânt doine.
Există în Pakistan niște cântece devoționale care
sunt interpretate într-o poziție aproape de yoga.
E o
atitudine interioară care transpare și prin ipostază, și prin voce
și vocea capătă o vibrație specială. Am făcut și o descoperire o
caracteristică în gospel și mai apoi în jazz este așa-numită blue
note cântăreții de gospel nu cântau nota clară, ei luau un bemol
mai jos, un pic fals. Asta avem și noi în doine. Doinele seamănă
foarte mult cu bluse-ul.
Faci ceva special pentru voce?
Nu
apelez la nimic, la nici un albuș de ou sau altceva, doar am grijă
de sufletul meu. Bineînțeles fac și exerciții fizice cu diafragma,
vocalize.
Ce se întâmplă acum în jazz?
Jazzul e o formă de artă spontană, care crește în paralel cu
dezvoltare spirituală a oamenilor. Oamenii se caută foarte mult pe
ei înșiși, dar căutările astea îl îndepărtează de la esență,
adevărul e foarte simplu. Eu nu consider că se îmbunătățește
calitatea jazzului dacă punem în festivaluri tot felul de tâmpenii
și de ciudățenii care n-au nimic de a face cu jazzul. Ele se
îndepărtează foarte mult de frumusețe și de puritate.
Interviu relizat de Paul Doru Mugur
|