Jazz în Croația:

Muzică binecuvântată de frumusețea naturii

de Virgil Mihaiu

Dacă până la prăbușirea „lagărului socialist” est-european, în țările zonei jazzul avusese un statut oarecum similar – fiind tolerat de autorități ca un fel de supapă-underground generatoare de certe valori muzicale – odată cu trecerea în secolul 21, situația începe să se diferențieze. Nu în privința talentelor, care (ca pretutindeni în lume) continuă să se nască aici, ba încă pot beneficia de un sistem de învățământ dintre cele mai eficiente pe plan mondial. Cred că departajările încep de la rolul atribuit jazzului în politicile culturale ale diverselor state est-europene.Astăzi, una dintre țările ce știu să valorifice potențialul creator de imagine pozitivă al genului muzical-improvizatoric este Croația.

Boilers quartet

Am avut privilegiul de a-l cunoaște pe un personaj-cheie al acestei atitudini oficiale luminate și cât se poate de profitabile pentru prestigiul unei națiuni. Numele său e Antun Tomislav Šaban. S’a născut la Zagreb, în data de 1 ianuarie 1971. După absolvirea liceului, studiază compoziția cu profesorul D. Kempf la Academia de Muzică din urbea natală. Obține burse, ce îi vor înlesni o carieră meteorică, din partea Fundației Alban Berg, a Ministerului Științei din Austria și a Universității din Miami/USA. Începând de la mijlocul anilor 1990, compozițiile sale sunt recompensate cu premii – unul de promovare, din partea Big Band Süd, pentru Swing Analysis, altul din partea Ministerului Croat al Culturii pentru On the Origin of the Species, căreia i se va atribui în 2002 și Premiul Stjepan Šulek „pentru cea mai bună compoziție a unui autor croat sub 35 de ani” (în paranteză fie spus, ați auzit cumva de vreo inițiativă similară în ceea ce-i privește pe tinerii compozitori români de filiație jazzistică?). După un stagiu free lance la Viena (1998-2000), A.T. Šaban devine – la etatea de 29 de ani! – secretarul Uniunii Compozitorilor din Croația (Hrvatsko Društvo Skladatelja) și director artistic al prestigiosului Jazz Klub Zagreb.

Prima caracteristică frapantă a omului Antun Tomislav Šaban este disponibilitatea de a dialoga cu cei interesați în promovarea muzicii adevărate. El se exprimă, coerent și nuanțat, în numeroase limbi – slave, germanice și romanice. Nu e doar un compozitor de înaltă clasă, ci și un om de cultură, cu care se poate discuta la obiect pe cele mai diverse teme. Muzica sa relevă un temperament creator de tip apollinic, solar, echilibrat dar și exuberant, în consonanță cu natura binecuvântată a patriei sale mediteraneene. Specifică la Šaban e o anume detașare cu care abordează, olimpian aproape, tezaurul acestei muzici periplanetare care e jazzul din zilele noastre. Esențe inefabile precum swing-ul, ritmurile afro-caraibeene, „jocurile de ape” ale armoniilor tip big band, energia improvizatorică spontană, misterele tango-ului etc. sunt „disecate” din perspectiva compozitorului cult(ivat), conștient de câștigurile de ultimă oră ale limbajelor muzicale și de faptul că jazzul își poate extinde polisemia până la înglobarea unor semnificative porțiuni ale muzicii contemporane în genere. Aș zice că în personalitatea compozitorului Antun Tomislav Šaban se îmbină fericit tentația explorării de teritorii exotice (reminiscență genetică de factură Marco Polo?), cu spiritul reflexiv central-european, capabil să decanteze inspirațiile fulgurante în memorabile sinteze stilistice. Abilitatea acestui compozitor de a inventa o muzică savuroasă, fără a face rabat de la imperativele „artei înalte”, îl plasează într’o categorie specială, inaugurată în era jazzului de către George Gershwin.

Se impune mențiunea că lucrările lui A.T. Šaban (dintre care mi-au fost oferite spre ascultare, pe lângă cele ante-menționate, Una caminata de seis minutos & los encuentros on the beach, Ostinato ostentato, Zagreb 1999, Quinteto para clarineto ed archi, Prevlaka, No Name Feature), au beneficiat de interpretări excelentissime: Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Croate, Filarmonica din Zagreb, Ensemble Modern, University of Miami Symphony Orchestra, Big band-ul Radiodifuziunii Slovene, Big Band-ul Radiodifuziunii Croate, Trio-ul de ghitare Zagreb, ansamblurile de muzică contemporană Janus și Nouvelle Cuisine etc.

Naturalmente, „fenomenul Šaban” nu se putea naște într’o etuvă spirituală. Deocamdată documentația de care dispun e precară, dar chiar și așa ea dovedește existența unei solide tradiții jazzistice în Croația. În acest sens, cel mai convingător album recent este That’s It, înregistrat în 2002 la Zagreb pentru casa Cantus, de către ansamblul Boilers All Stars. E clar că avem de-a face cu un fel de selecționată a elitei jazzului croat. Cei nouă muzicieni ating un nivel de interacțiune creativă, valorizatoare a fiecărei individualități, într’o performanță sinergetică densă, solid ancorată în tradiția hard-bop, dar nu sufocată de aceasta. Din contra: oricând deschisă spre nebănuite orizonturi emoționale. Fără crispări sau constrângeri. Până și cele mai alambicate structuri antepreparate sunt abordate cu relaxarea specifică adevăraților jazzmeni. În asemenea condițiuni, departajările valorice dintre interpreți devin inoperante. Primează omogenitatea, sonoritatea de ansamblu, agrementată cu solo-uri pe măsură. O bună carte de vizită pentru jazzul croat la început de secol 21, pe care mi-a furnizat-o însuși Antun Tomislav Šaban. Merită reținute numele tuturor muzicienilor implicați în proiect: Miro Kadoiæ/sax alto, flaut; Saša Nestoroviæ/sax tenor & sopran; Damir Horvat/sax bariton; liderul formației – Davor Kržiæ/trompetă, fluegelhorn; Matija Dediæ/pian; Ante Gelo/ghitară; Mladen Barakoviæ/contrabas; Krunoslav Levaèiæ/baterie și Hrvoje Rupèiæ/percuție. Știu că o asemenea înșiruire lasă impresia unui conglomerat amorf, dar sunt suficiente câteva mostre sonore pentru a ne convinge de profilul bine conturat și de vocația autentică a fiecăruia dintre acești jazzmeni. De reținut că una dintre cele mai reușite compoziții de pe disc îi aparține tot lui A. T. Šaban, iar celelelate – exceptând Seven Steps to Heaven a lui Miles Davis – sunt semnate de Kržiæ, Kadoiæ, Dediæ și Gelo. Conform indicațiunilor de pe CD, detalii despre acest grup pot fi aflate de pe site-ul www.boilersjazz.com

Dacă Boilers All Stars ne oferă o convingătoare viziune croată asupra jazzului postmodern, alte două nume luptă pentru afirmare în același spațiu. Mai întâi, ghitaristul Elvis Staniæ din Split. Ansamblul său poartă amprenta studiilor efectuate de lider la celebra factorie academică de jazz din Berklee/Boston. Am vizionat agreabilul program prezentat de acest grup la Festivalul de la Novi Sad 2001 (grație invitației primite de la poetul Pavel Gătăianțu, spirit afin prin generozitate lui Ioan Es. Pop, însă venit pe lume în Banatul Sârbesc). Dincolo de unele influențe prea transparente din George Benson și a unor locuri comune jazzului zis de fuziune, muzica propusă de Staniæ și colegii săi traducea sonor o anumită chietudine, o senzație de împăcare cu lumea, născută probabil din fericirea de a viețui în acel miracol terestru numit Coasta Dalmată. Natura paradisiacă influențând muzica – iată un proces tot mai accentuat după afirmarea în jazz a vitalismului brazilian și a celui caraibean. Acum a venit și rândul altor zone ale Globului să-și evidențieze frumusețile, valorile, identitatea.

În fine, o cântăreață foarte ambițioasă se dovedește a fi Tamara Obrovac. Ea apelează cu precădere la resursele muzicale ale Peninsulei Istria, unde interferențele latino-slave (respectiv, italo-croate) sunt încă pregnante. Unele texte conțin italienisme într’o proporție mai consistentă decât salvonismele din limba noastră. Ineditul experiment lingvistico-muzical e susținut instrumental de către Transhistria ensemble, cu o coloratură locală la fel de pronunțată: Uroš Rakovec/ghitară, mandolină / oud; Simone Zanchini/acordeon; Žiga Golob/contrabas; Krunoslav Levaèiæ/baterie. Într’o altă componență a aceleiași formații figurau, de asemenea, Elvis Staniæ și Dario Marusiæ/vioară, voce. Din punct de vedere conceptual, lucrurile sunt definite de Tamara Obrovac asftel: „Am abordat muzica mai întâi prin intermediul standardelor, apoi am trecut la compoziții proprii și la căutarea unei expresii originale, prin conectarea muzicii folclorice a regiunii natale (Istria, Croația) la ritmurile și imprivizațiile specifice jazzului. Așadar, jazzul e libertatea mea, iar propriile-mi rădăcini reprezintă adevărul meu interior.” Demers foarte asemănător celui întreprins în România de principalele noastre vocaliste de jazz, de la Aura Urziceanu la Anca Parghel, și de la Teodora Enache la Marta Hristea, dar parcă încă mai consecvent de către Maria Răducanu. Rămâne de discutat în ce măsură reușește Tamara Obrovac să depășească simpla translatare a unei atmosfere pitorești spre domeniul ethno-jazz, astfel încât piesele ei să capete pondere și viabilitate estetică. Oricum, cântăreața din Istria are meritul de a fi deschis căi de acces spre încă un teritoriu ce merită a fi explorat jazzistic.                                                                          

 

respiro@2000-2004 All rights reserved