Sex și violență în literatura pentru minori,

                                                                  sau despre cum habarnaveti

 

                                                                                                            de Miron Ghiu-Caia

 

            Fiind din start snobi deci prețioși, paranoici deci pretențioși si automat isterici deci atenți la detalii, de ce n-am considera o anumită literatură pentru copii doar un precursor (ca la droguri) pentru literatura pe care unii dintre noi o consideră serioasă, singura de luat în seamă. Ne mascăm in marcheși, coeli, heși și cafci, derizzi și fucolți, uitând că de cele mai multe ori suntem lectori înainte de a scrie corect.

            Dacă tot vrem să ne situăm la marginea sensibilă, deci voalată, a convenției textuale, acolo unde nu e loc de Geims Giois (cunoscut unora ca J.J., și tratat ca atare), și artisticăraia stilistică nu are timp și loc să respire, de ce să nu regresăm mental, și să înaintăm calitativ către imaginarul destinat copiilor?

            De cele mai multe ori Tom Soier, Hacălberi Fin, Cântareții din Bremăn, Ivan Turbincă, Pinochio, Muc Cel Mic, Morcoveață, Nils Holgherson, Pumucli, Guguță, Iepurașul Emanoil, Alis sunt personagii pe care le uităm, voit sau nu, le lăsăm naibii memoriei colective, dar nu trebuie să uităm că ele atârnă mai greu decât semi- sau sferto-fantoșele cu care funcționăm mai târziu. Dacă ar fi să vorbim într-un anumit codaj lingvistic, toată grădina zoologică de mai sus e mai „vero” decât mulți îngrijorați și depresivi care ne bântuie în epocă adultă.

            Astăzi am adăugat un personaj nou colecției noastre de timbre – Habarnam, unul dintre primii care ne învață cum e cu viața și cu jocurile de cuvinte. Fără să ne dăm seama, el ne arată drumuri și ne spune lucruri. Veți zice savanți – da, dar toate cărțile astea sunt scrise de oameni maturi, deci „ciocu’ mic”. Greșit. Puțini pot scrie pentru copii fără să o dea în diverse (nu mă pot abține – a fost un pseudo-citat din Paraziții). O să vă mirați, copiii înțeleg, chiar dacă la anumite vârste singura lor manifestare artistică evidentă este să deseneze „melci gazoși”, să dea cu ciocanul în pereți sau să facă pipi la plante... Cine nu înțelege să-i dea un log-off...

            După care devenim interesanți și sugem fiecare informație care ne pică sub mână, citim cu lanterna și pictăm pereții. În esență, mă rog, începem să ne stricăm ochii.

            Habarnam e din acea categorie care scrie „S”-ul invers. El înțelege pe dos, imită tot ce prinde, îi cad bucăți de soare în cap, cântă, pictează și scrie versuri (genială rimă câlți – mâlți, sau bâlți – pentru că, nu știați? – ceea ce produce actul de a cobâlțâi se numesc bâlți). Pentru Habarnam tot ce există are sens și explicație, el funcționează în regim de evidență a percepției. Fiind pe dos, ce-i în căpușă e și în gușă, el este probabil singurul personaj care este simultan timpului său, vreodată. Fie că transmite informații, fie că se prinde imediat inventând o tâmpenie care i se pare perfect logică. I’ll say it again. Habarnam e cel mai adevărat dintre noi. El funcționează pe sistemul calcului ontologic: what you see is what you get. Lui toate i se par normale și nu se întreabă de două ori. Deține tehne-ul, folosește tot ce îl înconjoară, și dacă ar înțelege că pentru cineva „serios” el este aberant, probabil s-ar împăca instantaneu cu ideea. El este folosof înainte de toate. Și folosofia e o treabă, o să vă explic și asta dragii mosh-ului sau ai pogo-ului...

            Habarnam e punker-ul perfect. Aude ceva? Se bagă. Înțelege el după ce i se explică? E acolo. Nu are nici o problemă pentru că e cinstit față de tot ce îl înconjoară. Percepe realitatea în priză directă. El funcționează după principiul „hey-ho / let’s go”, adică punkul după ramone. Spuneți-i Habarnamului din voi de „Ramones” și el vă va explica perfect justificat că ramonele sunt o organizație de fete care-și petrec toată viața prin baruri și petreceri. Ramonele n-au nici o problemă, pentru că sunt punk. Meri Crismăs.

            Lucrând la cadoul pentru Ana-Maria împreună cu Sebișor am realizat ce importanță are pentru noi toți Habarnam, luând totul pe bune, ad literam. Cadoul constând într-una bucată perete din componența dormitorului proprietate personală umplută cu spray-ul într-un mod mai mult sau mai puțin moronic, am avut ceva revelații (nu citez din Paraziții pentru că există o limită a bunului simț, domnilor, suntem o instituție de cultură, chiar dacă aveam citatul perfect în piesa „Necomercial” de pe „Irefutabil” – găsiți-l voi). Orice „poignée” poate fi explicat. Ne-am dat seama cum ar trebui să reacționăm noi la peretele ăla grafitat dacă am recunoaște public deci privat că suntem habarnami. Singura reacție cu adevărat punk ar fi fost, de acord amândoi, să ne băgăm picioarele în ele de citate și să luăm, fruuumos, spray-ul negru și să scriem cu litere cât pruncul „Punk’s not dead”. După care, drept urmare a acceptării până la capăt a realității convenției noastre habarnamice, să spargem câte ceva din casă, să vindem computerul și ce mai găsim, să luăm toți banii cu noi și să lăsăm cheia la Nea Iulică, scumpul vecin cu aragazul tremurând de la bas. În argou închis “să ne doară la carbastan”. Să plecăm în lume și să zicem ca habarnam – „Ce nevoie am să născocesc lucruri adevărate?”. Am înțeles și atât. Putem duce, însă, punk-ul? Putem să habarnavem? And now - citat închis.

            Cam asta ar fi treaba. Fiind vorba despre punkul premergător snobismului, acest articol a fost scurt ca o piesă de-a băieților. Maximum două minute. Și, de data aceasta titlul este într-adevăr de exploatat.

            Poate ne vom întoarce. Poate vom explicita. Poate nu. Poate da. Poate da. Nunu?

 

                                  

 

respiro@2000-2004 All rights reserved