CAPRICIILE  DUPĂ  PABLO

 

                                               

1.      poate că o carte este doar un pod

înălțat deasupra capetelor noastre

de homeopatia cuvintelor

 

și vine ciocîrlia la fereastra ta

să ciugulească poemul din axiomă:

                       acel  grăunte

  pentru care viața este doar

            acompaniament muzical

 

 

 

2.   seducția ca unghia de mujic

neagră de durere,

peste care sîngele roade direct din os:

o femeie sub a cărei piele

crește o dibăcie fluidă a spațiului,

o femeie care îți umple capul

cu postulatele Halakhot,

o femeie în care se descarcă

electricitatea spațiului curb,

o femeie care te pregătește

pentru termenii cosmici,

o femeie străbătută de erorile

eternului Dingler cel senil,

o femeie în care meșteșugarii

zei jucători de mazurcă suie

 

și  alt pretext mai bun ca jocul nu-i

 

 

 

3.      într-o dimineață tăioasă

te trezești uimit în camera ce s-a desfăcut

exact în două jumătăți:

tu , la mijloc, ai vrea să fii nici aici,

nici dincolo

 

pînă cînd te va smulge din umbra umbrae

o ciocîrlie sceptică,

mama non-sensului fecioară

 

 

 

4.      he is an originist,

dar afară se aranjează în stol

numerele ce mi-au fost fatale:

migrația lui unu către sud

mă lasă egală cu mine însămi,

migrația lui șapte către est mă întoarce

cu fața la travestiul ultim,

migrația lui treizeci și patru îl aduce

pe Unu lîngă o cruce de opal

 

limpede scad în mine,

larvatus prodero.

cine mă caută nu știe

acea idee scurmă nimicul

 

 

 

5.      ia-mă din mine ca pe un sîmbure

de opiu  și scuipă-mă în bucuria pranei.

din multe lumi se poate coborî în ființă,

din casa 'Atsilut și din cenușă,

din grămada de litere neordonate

 

un bărbat  trece pe lîngă un înger

ținînd în mînă o chitară:

amîndoi umplu cu muzică

spații ce nu se ating.

noi nu ne vedem,

noi ne știm

 

începem să nu murim

 

 

 

6.      dacă ai scrie pe pielea arsă

o carte despre înfățișare,

tot din căință te-ai înfiripa?

 

porți masca ce nu te aduce în trup

și urci la ora unu noaptea în patul unui

Gentleman of Wealth and Taste.

femeia lui e femeia lui:

a cui e femeia din cui?

 

tu ești mirele zburător

cu aripi de ființă și plexiglas.

lucrul care pegasizează

îl știe pe Dumnezeu de la pagina

o sută doisprezece

a cărții despre înfățișare:

băiatul acela înalt din stînga garajului

și bicicleta roșie care nu se vede

 

 

 

7.      tot ce este mai important

din toate socotelile despre mine

încape în două unghiuri drepte,

chiar dacă un asemenea chip angelic

nu există nicăieri în lume.

dimineața începe cu încă o cunoaștere:

din ce în ce mai alb, ochiul

 

prefer să-ți vorbesc în limba Temuna:

nici aici nu ajung să fiu pe jumătate vis-

            pe jumătate femeie de paraclis,

dar nici acolo.

ne dăm măduva hrană ciocîrliilor

și hai să desemnăm un spațiu de locuit în

sunet și să ne ascuțim craniile

la lumina caustică a sinelui meu

 

 

 

8.      iubește-te ca pe un instinct de pseudosferă,

ia-te după acea poruncă ce șterge din tine

o literă pentru totdeauna:

o nouă lege va porni de la mine,

pînă cînd fi-vei mai phyrrhonian decît

phyrronienii și nu vei coborî două

etaje mai jos, acolo unde desenul

imposibilului mă deschide ca pe o ușă?

 

în unghiul tău drept încape o muzică

mai coaptă decît noaptea în spuză

 

 

 

9.      să fii la fel de departe de tine

pe cît ești de aproape-

de acolo să te privești, de unde

nu mai începi

 

femeia stă în semnul cu care toate

se răsfrîng  asupra ceea ce ai fi fost

de nu erai sunet

 

te uiți la soare:

animalele lui Cyrano sînt tot acolo.

la rîndul tău, nu vei da pe nimic

mortul ce ți s-a strecurat sub limbă

făcînd vocalize

 

 

 

10.  oricum ți-ai așterne privirea

peste numerele teratologice,

nu-ți poți dezlipi mîinile de

carnea mulatră a pianului:

tu cînți despre Ordinea Merkabei,

aici și acolo sînt îngeri cu chei

 

prima dragoste este întotdeauna

o repetiție pentru Bach

 

singur ți-ai născut copilul

în fugă, singur ai fi rămas

 

 

 

11.  lumea află prea tîrziu despre tine

că ești încă mort și ți-e bine.

măcar setea de te-ar învăța

cele șase sute de mii de căi

de a nu fi cu Famulus:

din toate răzbate solemnă frica

de a nu începe lumea cu pica

 

și va fi totuși ceva ca o dezlegare,

vei fi acolo și le vei cînta

cu ciocîrlia căpătîi

 

bărbații te vor sec și sonor

într-o chilie falsă.

dar tu citești Ofeliei omilia.

poate că ai ajuns la gol prin tine

precum Yuan în cochilie de cuc

 

 

 

12.  năluca nopții în Galgal

te scoate virgin la mal

și te învață cum se închide cercul

 

mai departe sînt castani înfloriți

și cabaliști ce amestecă literele

cu apă

 

trecînd pe acolo cu timpul după mine

sol,

eu nu încăpeam în căușul cerului

gol

 

 

 

13.  nu te întoarce la torentul vertical

din care neînțărcatul ego suspicios

își suge pneuma

 

 

lîngă păpușa ta de lut,

o femeie dezvelește dinții de lapte

ai altei femei.

la rîu se vor duce să spele

cuvintele de zgura făpturii

 

te vor hrăni și pe tine cu

solzi de tikun.

cine nu ești ? te vor întreba

 

 

 

14.  tu nu ai decît povestea

însuflețirii.

cu nimeni nu te știi

așa cum te găsești pe tine

după ce istoria literelor

te vomită

 

încă un pas și fratele tău orb

îți pune în mînă un arc și spune:

scoate sîngele din mine

pe unde a trecut îngerul cu vestea

 

ești pe jumătate treaz

și pe jumătate inform.

atunci unde e limita?

 

 

 

15.  acei domni care au o noțiune

clară despre distanță

văd cu ochii lor conturul

unui sunet cu care începe lumea:

este matematica lui tu

 

îmi ia ceva timp pînă să știu

că este posibil să nu vrei

să fii văzut

 

și atunci, îngere, nu-i așa că

tortura neființei te face ritm în missa?

 

 

 

16.  așa cum stă în fața clapelor înțepenite,

bărbatul cu prunc în cocoașă

stinge lumea

ca o călăuză fără ochi

 

drumul îl înghite pe cel pribeag,

făptuitorul îi spune înfăptuitorului:

nu-i așa că și Dumnezeu ar fi

stins lumea

dacă nu ar fi fost cuvîntul

cu care s-o înceapă?

 

eu te-am văzut

în universul de rezervă:

desenai îngeri din amintire

(oh, if they existed!)

 

 

 

17.  te cheamă Pablo

și ai avut-o chiar și pe Zeița Geometriei,

mai înainte de a avea pian și o virginitate

de sunet

 

cu orice femeie poate începe

un viraj logic:

sînii se lasă ca plenitudinea vidului,

două ciocîrlii cu ochii mari

 

murise Croniamantal cînd

te-ai apucat să vorbești cu ciocîrliile:

morții ne cîntă în loc să ne vadă

 

 

 

18.  să retez cu pleoapa-mi roșie

somnia vacuității cum pe un embrion

din care sursa de neant a ființei

să pară grădină cu fericiri

 

mă aștepți să încep o linie

din care să nu mai pot ieși,

ieruncă fără poruncă

 

aș vrea să locuiesc într-un cartier

vechi peste care ceața unui pian să aștearnă

ordinea lucrurilor

 

de la o casă la alta, fără contradicții,

tu zbori prin chipuri ne-închipuit,

neisprăvit,

neizbăvit

 

 

 

19.  să spunem numai ceea ce se poate spune:

începutul este acel accident

ce te iscă în neșama

 

tu te deschizi în timp ce crinul se risipește.

vămile sînt pline de cerșetori și de hoți:

nu te lua după mugurele de gînd,

ia-te după  Iov și

vei ajunge la tine cîntînd

 

e aproape frig și în triunghiul ferestrei

ciocîrlia ciugulește spațiu.

iar pe mine, la urmă,

ca sațiu

 

 

 

20.  măcar de-aș locui acest alb

curat al dorinței de ființă-

să-mi fie foame și să am cer,

să-mi fie sete și să am țărînă,

să-mi fie cald și să am geometrie,

să-mi fie dor și să fiu cîntec

 

tu încă nu știi că Hagada curge prin

Valea Copacului Negru:

sîngele meu este rîu

din care beau ciocîrliile și se duc

 

rîul de va seca într-o zi,

toate vor fi mai aproape de limită,

întorcîndu-se la sunetul de germene

al cuantei

 

 

 

21.  în vîrful degetelor sale,

ființa arde prin zece făclii

ce deschid inima pianului de gheață:

lucrurile din urmă

sînt tot cele de demult,

numai ochiul tău vede ceva mai bine

acum jocul fiarei -

ea te strînge în forma nimicului,

ea te răsucește în jurul focului,

ea te răsădește în piatră

 

fiecare om are fiara lui.

într-o zi, el îi așează palmele

pe creștet și o alintă

și fiara cîntă

 

și pe mine mă cheamă Pablo,

îți va răspunde fiara neîntrebată

și te va duce în cîntecul ei

nemaiauzit

 

 

 

22.  să ai numai ceea ce întemeiază

mogîldeața din care crește o simfonie -

mergînd pe stradă, un sunet se ia după tine

ca un cîine vagabond

și nu te mai părăsește

pînă ce nu ajungi la paideia,

devorîndu-i ideea

 

acasă toate sînt cum le știi:

în partitură zace un cîntec împăiat

și morții sînt vii

 

o femeie albă te privește abuziv

prin fanta tinereții –

centaur în sepia și lună plină

 

 

 

 

23.  este ceva viu și nelămurit

la bărbatul în care crește un cristal de cuarț-

te uiți la el și te simți plin de dadaism

 

te întîlnești cu persoana și îi dai

pe furiș un sunet.

și acesta este sărutul de descoperire

 

pînă la sărutul de uimire

mai rămîn de sărit porțile înalte

ce închid ființa într-o tijă de stuf:

trosnind, ea te cuprinde între gingii

 

 

 

24.  femeia ți-a păstrat umbra

și și-a făcut din ea o rochie nouă, mai albă

 

ca un cîine latră femeia ta

la umbra ta și alte sute de cîini

încep să o latre în cor:

înseamnă că tu ești acolo

unde zeul iese în pridvor

 

între voi, mîinile cioplesc din aer

așchii de cîntec.

pămîntul îi vine femeii ca turnat

și pîntec

 

 

 

25.  acele cuvinte, colier la gîtul

unui mort ce ticăie ca un ceas -

tu scrii o carte mai veche

decît pămîntul în care te vei boteza

 

vei înghiți toate întrebările,

cîteodată te vei arunca în gol -

adevărul este iluzia că pielea

întinsă a primului cuvînt este zona

de maximă vizibilitate a căderii în cer

 

nici atunci cînd vei urca ultima treaptă

nu vei observa cum femeia

se dizolvă în Tehiru: ea știe

întotdeauna cum să plece mai devreme

din nunc stans

în pas de dans

 

 

 

26.  mă uit la pianul meu adormit

și îi simt sub pleoape pofta cu care

ar vrea să mă păstreze numai pentru el

 

o respirație te poate înghiți,

o idee te poate înghiți,

un înger te smulge din narcoză:

vei fi vizitat, îți spune

și dintr-o dată începe să se audă

cîntecul cu care te vei întoarce

la Kavana prima oară

la Kavana de două- trei ori

la Kavana niciodată

 

și se pune problema să fii sau înăuntrul

sau în afara lui Dumnezeu.

nu se pune problema să fii

 

 

 

27.  mîine mă vei aștepta cuminte

în cochilia  nocturnei ca pe un ecou

întrerupt: cine să se așeze în fața

oglinzii și cine să stea în oglindă ?

 

două imagini se cuprind în noemă

strivind din greșeală penajul ciocîrliei

 

cînd pleacă un om, i se naște încă

o interogație -

copilul din flori al absurdului

te petrece pînă la mal

și te leagă de o idee

 

viu și ispită,

chipul de împrumut ține o predică

neauzită

despre Dumnezeu,

solitarul meu

 

 

 

 

28.   un punct de sprijin dinafară

te poate închide în ființa intermediară.

nu ești decît ceea ce ai fost

ca și cînd ai mai fi fost estimp în altă parte.

ești rost

 

cîntecul se sparge în litere.

cioburile au gust de Yetzirah

 

tocmai crescuse iarba în ritmul

variațiunilor lui Goldberg

și mîinile mele ca iarba creșteau.

tu nu te apropii de pian

ci de zăpada cu care prinții deșertului

construiesc văzduhul

 

în   monos duh

mă vezi ? botezul meu e jug,

tu zbori în lut domesticit de plug

 

 

 

29.   acum nu mai știu cu cine semăna

cioclul ce a îngropat Arborele Vieții

pînă la creștet

 

obsesia ta de a fugi în lume

te distilează neîncetat.

pînă la sunet ai ajuns împuținat,

efrem al tăcerii

 

cîteva uimiri în fața pianului:

eu cîntec,

eu înger,

eu tu,

de ce este Dumnezeu atît de singur

iar eu nu?

 

 

 

30.  nu ne mai spunem frate și soră

cînd sîntem îngeri în horă.

purtăm lumea în priviri și o dăruim

oricui are destul cer.

astăzi ne vom naște

 

mai departe, jocul  cere întîiul

sînge de frate:

să mă trezești din somn și

să mă dai hrană peștilor.

apa e adîncă precum lanul

în care te vei pierde tot anul

 

pentru o vreme, pianul tău scormonește

în camașa nopții după ultimul bănuț,

un sunet pur și impur

 

 

 

31.  tu ești numai ceea ce vezi

și nu ai vreme să alungi din minte.

de ce atîta grabă să te tot naști?

 

cîntecul mă aduce într-un contur

pe a cărui nevăzută față stau la pîndă

scripturile umbrei.

astăzi sînt vie.

astăzi sînt miez.

astăzi sînt Duh.

astăzi pianul este acvilă.

ah, gustul de mir

al mîinelui mire

 

un munte se luase după tine,

cu sufletul lui de sunet-copil.

l-ai hrănit cu miez alb de literă.

l-ai împărțit săracilor.

l-ai întors cu fața la tăișul clipei

 

i-ai spus vino

și el a fugit

 

 

 

32.  te cheamă Pablo și nimeni nu te știe

mai bine decît chipul irosit.

cine își va păstra chipul, îl va pierde.

cine nu-și va păstra chipul, îl va pierde.

tu ai avut odată un cîntec al tău:

un izvor de acedia,

un hău

 

îți spun că Dumnezeu este pluralul

unui cuvînt încă neinventat.

mă lași să gust apa îngerilor,

neîncepută

 

între noi, pe malul improprierii,

un sunet într-o barcă de vîsc

 

 

 

33.  ține-te aproape de dalta cuvîntului

care cioplește căușul crucii

în carne vie.

sau fii tu semnul în care mijește

Golgota: ochiul de nălucă al nopții

 

diminețile tale sînt cupe cu elixir,

pianul ți se așează blînd la picioare

cum un cîine de rasă

 

un turbion înalță pulberea unui verset.

valul spintecă lumea cu copita lui de cerb.

în toate se iscă o stare de miez.

așa vine noaptea cînd nu voi mai fi profet

și diez

 

 

 

34.  aproape tîrziu și aproape niciodată,

erau de gheață  vremurile cînd cîntecul

nu se înfiripa din Yesod

 

într-o zi, m-ai găsit în accentul cu care

imaginea ființei trezește un sine letargic:

margine de oraș cu evreică nemuritoare

 

în casa mea locuiește portretul acelei femei

 

 

 

35.  pînă în ziua cînd pianul mă va lua

ostatică,

pînă în ziua cînd inima mea va încălzi

inima de fugă a lui Bach,

pîna în ziua cînd voi naște un copil

al imaginii,

pînă în ziua cînd voi găsi un cîntec gol

în care să intru ca într-un ou

 

numai pînă atunci

 

între timp, toate se vor petrece ca și cum

 

 

Poezii de Angela Furtună

 

 

 

respiro@2000-2004 All rights reserved