Un zâmbet, o floare…

 

                                                                                        de Paul Doru Mugur

 

 

1. Unii spun că totul s-ar reduce la cîteva cuvinte aranjate ingenios. Cuvinte potrivite. După ei, dincolo (sau, mă rog, dincoace) de cuvinte nu s-ar afla nimic. Un joc secund, o constelație de lumi alternative care gravitează în jurul soarelui negru al limbii.

2. Alții zic că, dimpotrivă, cuvintele nu sunt esențiale. Pentru ei, poezia este o privire specială, care asemenea degetelor regelui Midas transfomă tot ce atinge în aur. O stare de spirit deosebită, un fel de transă. „Acel năluc al minții pătimind de un ce” cum a numit-o Ienăchiță Văcărescu. O subiectivitate pură, asemenea culorilor, pe care le percepem fiecare dintre noi întotdeauna puțin diferit.

3. Poetul ca explorator. Geografie intimă. Istoria poeziei, istoria călătoriilor interioare. Nu există stil,ci doar zone psihice. Poeți ai zonei senzuale, poeți ai zonei sentimentale, poeți ai zonei intelectuale și poeți ai zonei spirituale. Divina comedie interioară. Poeți infernali, poeți paradisiaci, poeți ai Purgatoriului. Poetul ca reporter post-apocaliptic.

4. Dragoste, iubire, moarte. Schimbări bruște, fulgerătoare. Accidente. Într-o clipă, totul balansează. Clipa, axul universului nostru interior. Poezia este și ea tot un accident. Cădere în sus. Iluminare bruscă. Lichefiere. Orice poem reușit este ca un koan zen.

5. Poezia este predată în licee și universități, este disecată, pusă sub microscop. În seminarii care uneori durează ani întregi, sunt detaliate tehnici, se inventariază strategii, se discută rețete. Majoritatea cursurilor de poezie contemporană sunt structurate retoric. Din considerente mnemotehnice, titlurile cursurilor sună amuzant:

  1. Ciocanul lui Thor: exprimă-te cît se poate de direct.
  2. Gheara porumbelului: folosește antiteza.
  3. Oglinda lui Narcis: hotărăște-te cine scrie poezia.
  4. Omul vineri: hrănește fiara din tine.
  5. Focul de pe acoperișul de paie: sări de la un sentiment la altul.
  6. Pușca cu lunetă: nu pierde niciodată din vedere ideea inițială.
  7. Epifanie: folosește cuvinte care au gust, miros și, mai ales, luminozitate.
  8. Sfîrșitul: trebuie să stîrnească ecou.

6. Agenția de știri Xinhua din China a raportat pe data de 22 octombrie 2003 că Sitar Doje, un băiețel de 13 ani din prefectura Qamdo s-a trezit într-o dimineață capabil să recite din memorie timp de mai bine de șase ore cîteva mii de versuri din „Viața regelui Gesar”.  Acest poem epic conține  aproximativ 15 milioane de cuvinte. Culturile tibetană și mongolă sunt pline de astfel de fenomene de hipermnezie spontană la trezirea din somn.

7. Care este lungimea minimă a unui poem?

Abu ala Al Maari, un autor arab din secolul X, descria întreaga intreprindere umană în șase versuri:

 

„Dacă intelectul este instabil

Este copleșit de lume

Un om slab îmbrățișat de o curvă.

 

Dacă mintea se disciplinează

Lumea devine o femeie distinsă

Care respinge avansurile iubitului ei.”

De la vizirul Ptahotep ne-au rămas cîteva hieroglife: „Gîndul frumos e mai ascuns decît nestemata. Îl găsești în mîna slujnicei ce sfarmă bobul.”

Apoi Basho și cel mai faimos haiku din poezia japoneză:

„Lacul bătrîn              „Furuike ya

O broască sare            Kawazu tobikomu

Sunetul apei.”             Mizu no oto.”

8. Indienii vorbeau despre savoare, rasa, o emoție fundamentală, la fel ca dragostea. Pentru a aprecia un poem trebuie să-i simți savoarea. Poemul există doar în măsura în care este savurat, competența receptorului poeziei este la fel de importantă cu cea a poetului. Fără savoare, un poem este doar o colecție de cuvinte goale.

9. În timpul unei predici pe muntele Grdhrakuta Buddha a luat în mînă o floare și le-a întins-o celor din audiență. Toți au tăcut, cu excepția  lui Maha-Kashapa care a zîmbit involuntar.

Buddha atunci le-a spus: „Dețin viziunea învățăturii veritabile, inima  Nirvanei, aspectul veritabil al non-formei, și efortul veritabil în Dharma. Aceasta nu se exprimă în cuvinte ci este transmis dincolo de cuvinte. Această învățătură i-o transmit lui Maha-Kashapa”.

Comentariul lui Mumon, un maestru zen contemporan din Secta Rinzai, rezumă, pe un ton ireverențios, toate dificultățile legate de transmiterea unui mesaj inefabil:

”Gautama cel cu față de aur credea că poate să-i trișeze pe toți. Și-a bătut joc de ascultători și le-a vîndut carne de cîine drept oaie. Și el însuși credea că e minunat. Dar dacă toată audiența ar fi izbucnit în rîs? Cum ar mai fi transmis învățătura dacă Maha-Kashapa n-ar fi zîmbit? Dacă spune că realizarea poate fi transmisă, nu e cu nimic mai breaz decît  un șmecher de la oraș care îl fraierește pe prostul satului. Dacă spune că nu poate fi transmisă, atunci de ce îl aprobă pe Maha-Kashapa?

”La oferta unei flori

S-a dat de gol

Nimeni din cer sau de pe pămînt

Nu poate depăși fața ridată a lui Maha-Kashapa. ”

 

 

respiro@2000-2004 All rights reserved