Călătorului îi stă bine cu textul
de Mona
Momescu
M-am gîndit mult timp ce aș putea scrie pentru acest
număr al revistei. Cum texte teoretice despre relația imaginii cu alte
forme de reprezentare printre care și textul nu am produs cu un
efect mai pronunțat decît cel al notelor personale, și cum un excurs
cvasi-plicticos despre metaforă, imagine poetică nu cred că își va
găsi un cititor potrivit(să nu mai spun fericit), voi decupa cîteva
imagini cotidiene. Din spațiul românesc sau de aiurea, lămuresc și ele
cum imaginea, aceea din ochiul privitorului, este un conglomerat de
experiențe culturale, dispozițiii momentane, sinestezii al căror
traseu nu l-ar mai desluși nici cel mai rafinat(și blestemat) dintre
simboliști, decadenți, etc. Pornim de la cele două aserțiuni
filosofice de mai sus, anume că:
1. frumusețea e în ochiul privitorului, cum știm din
poezii, filosofie casnică și reclame la bijuterii, pantofi,
aspiratoare, cremă de curățat,etc.
2. la ce bun poeți în timpuri sărace? cum zice un
text combinat Heidegger+ Rilke, în traducerea lui Th. Kleininger, text
bun de lamentat pe marginea istoriei, dar și de creat o imagine de
maudit cînd vrei să pari preocupat, important, îndrăgostit fatal
și altele. Sau pur și simplu să-l folosești cînd ți-e lene să scrii un
text cu penaj teoretic și dai vina pe diverse crize!
De aici, e deschisă calea oricăror decupaje de
imagini, chiar și a unora mincinoase, conform principiului numărul
unu, sau a unora anoste și total neinspirate, conform principiului
numărul doi.
...natură moartă cu est-europence și est-europeni
În general, europencele
sînt acelea care poartă ciorapi iarna la New York. O victimă a modei
din cel mai frumos oraș al lumii cum hîrîie o reclamă într-o
alimentară cu miros constant de clor si salată de pește nu ar pune
ciorapi nici s-o omori. Sigur că e vînătă de frig și că sandalele
decupate cît mai adînc nu par să adere la zăpada de pe trotuar, dar
asta e altceva. Deprinse cu frigurile istoriei, europencele poartă
ciorapi și cizme. Probabil că est-europencele, deprinse cu crivățul
istoriei care a cam bătut de la răsărit, poartă pufoaică și cizme de
cauciuc. Oricum, căciulile rusești cu urechi sînt la mare prețuire,
potrivindu-se à merveille cu paltoanele elegante, fularele de
mătase ale domnilor și mantourile de nurcă ale doamnelor. Pe la
sfîrșitul lui ianuarie, un ins preocupat de imaginea ce i se arăta
constant înaintea ochilor, pădurea de căciuli rusești impasibile ca
mestecenii, se uită contrariat spre colegul cu care călătorea în
metrou: Nu ți se pare că țara asta a început să semene cu Rusia? Că
s-o fi referit la căciuli, că prin fața ochilor lui or fi trecut
imagini ale unei istorii mai proaspete, n-avem cum să speculăm, căci
numai ochii lui știau ce vedeau!
O tînără, absolventă de
studii superioare, este nevoită să lucreze ca baby-sitter pentru o
perioadă limitată. Dintre toate ofertele, alege o familie în care
soția este din Belarus, iar soțul din Republica Moldova. Se gîndește
că-s de-ai noștri și că nu va întîmpina diferențe de mentalitate.
Soția imperială îi face zile fripte, căci, nu-i așa, și ea biata, nu
știe cum s-o dea cu țara asta, și ea ar vrea să fie o bravă matroană
americană, dar cum aici se schimbă teoriile și comportamentele mai
rapid decît orînduirile noastre, nu știi cum s-o dai să pari de-al
locului. Românca începe s-o urască sistematic, practicînd cel mai
eficient sistem: îi iubește copiii, două creaturi semi-sălbatice care
cresc ca niște plante de apartament, adică cu hrană, suc, lapte și
remarci leșinate din partea mamei care nu vrea să le traumatizeze
dezvoltarea naturală. Imperiala se ține după ea prin casă, o strigă
cerînd cîte ceva cînd o vede că se odihnește cîteva clipe pe un
fotoliu, în concluzie vrea să-i arate că ea a înțeles adică mecanismul
istoric al americanizării, anume că nu poți fi democrat planetar pînă
nu ai o plantație, fie ea și un paradis artificial al apartamentului
propriu. Românca o pîndește la rîndul ei și îi privește cu dispreț
toate lipsurile, știe ea ce știe, că după ce e rusoaică și nu prea a
fost educată cum trebuie, mai face și pe americana sadea! Amîndouă se
străduiesc de fapt să-și ucidă imaginile, să se amestece în această
oală care fierbe neîntrerupt aici pe pirostrii de cîteva sute de ani,
să fie sarea și piperul ghiveciului național-democratic al locului.
Amîndouă se separă, cad în afară, se strepezesc, ca ouăle și uleiul
dintr-o maioneză tăiată. Căci imaginea de maioneză perfectă este dată
numai de imitația de maioneză, care nu se taie, nu te îngrașă și
nu-ți vine să crezi că nu-i adevărată. Și dacă îți vine să crezi
și înghiți surogatul, cu imaginea proaspătului ou sub limbă?
Asist la o conferință
căreia eu i-aș spune cu circuit închis. Călin-Andrei Mihăilescu
lansează la Centrul Cultural Român, Țara europsită, un volum de
eseuri publicat la Curtea Veche. În sală sînt și americani care
vorbesc românește și care au înțeles din prezentare că e ceva cu
Caragiale. Autorul e spumos, ironic, distant, tandru, dedat spre
bancuri licențioase în grup restrîns(la sfîrșit, în hol), iubitor,
enciclopedic, un fel de imagine arcimboldiană a eruditului și celui
din spațiul academic la sfîrșit (sau la început?) de secol. Se joacă
cu cuvintele în modul nostru de uz intern exclusiv, în mica noastră
patrie de semne și aluzii care ne face așa de altfel, așa de
neinteligibili, așa de misterioși, cît pe-aci să te îndrăgostești de
noi, zău așa! Mai pe la jumătatea sălii, două doamne care în limbaj
caragialian s-ar nume dame bune, în jargonul de dormitor al lui
Camil Petrescu ar fi pempante, iar în contextul dat bat undeva între
hot babes și drag queens (domestice, ce-i drept, dar
oricum!). Coafuri cu multe bucle, ruj scînteietor, bijuterii care
atîrnă bizantin pe decolteurile somptuoase, bluze din voal și un fel
de perdea. Stau și se miră academic, la fel de caragialian ca și eseul
din care autorul tocmai citește. O clipă, am impresia că le-a
inchiriat ca să ilustreze eseul, că iată, ele sînt relația vie dintre
text și imagine. El e scînteietor, nu știu de ce îmi vine să-i zic
ascuțit tot timpul. Din păcate, eseurile, profunde și cu adevărat
esențiale, vor fi iarăși numai pentru noi, căci trebuie să fii un
virtuoz al limbii ca să poți interpreta europsită. În vreo zece
minute i-am explicat unui hawaian cu cosițe pînă la mijloc, care
vorbește o limbă română bună, cum e alcătuit europsit, ce
înseamnă oropsit și pricopsit și cum stăm noi în această cumpănă
istorică de oarece timp. Aha, aha, a făcut el, întrebîndu-mă la
sfîrșit cam cît timp cred eu că i-ar trebui să poată atinge nivelul de
limbă română care să-i permită să citească asemenea eseuri. Greu de
spus, monșer, dar și mai greu de imaginat efortul celui care intră în
această mare a Sargasselor fără să-și prindă vreun picior, sau cum
s-ar zice, fără să-și prindă urechile. Acesta e farmecul nostru
intraductibil, intraductibilitatea însăși.
...paradisuri artificiale cu localnici
Sigur, de cînd
municipalitatea new-yorkeză a interzis fumatul chiar și în locurile
speciale din restaurnate și baruri, imagine mai caragialiană nu se
poate vedea! Celebra scenă din O scrisoare pierdută, în care
informat(ul)/orul Pristanda este jenat în exercițiul funcțiunii
auditive de cuviosul părinte care îi azvîrle țigara-n ochi [iar eu]
caz peste-un dobitoc ce ședea pe maidan. Trotuarul în fața
elegantelor clădiri ale corporațiilor dintre Times Square și Grand
Central este un imens cimitir de mucuri de țigară, iar la orele de
vîrf trebuie să fii mai atent decît Pristanda dacă nu vrei să te
pîrlească vreunul cu țigara aprinsă și ținută, subversiv, în palma
semiînchisă, la nivelul coapsei. Într-un oraș înspăimîntat de incendii
și în care mașinile pompierilor trec în urlete din zece în zece
minute, localnicii fumegă și aruncă neglijent în cel mai caragialian
mod, căci nu știu ei săracii, imagine cărui text sînt...Depinde cine
te vede sau cine te citește, căci cum am spus, frumusețea e în ochii
etc. Un paradis artificial mutat în stradă, în plină lumină, întinde
miresmele opiaceelor baudeliariene la soare, ca pe o rufă de mult
păstrată în cufărul de zestre. Totul e curat, la vedere, viciul e
criticat, măsurat, vindecat cu Green Tea Plus, cel mai puternic
antioxidant, și el un semn al paradisurilor orientale, la fel de
artificiale pentru obișnuitul om de afaceri, ca și pentru numeroșii
Hare Krishna locali, care avertizează de departe, cu togile lor
portocalii, tărîmul unei lumi care va să vină.
Dacă tutunul e scos la lumină și denunțat ca un rege
impudic, tot la lumina zilei paradisul artificial al mîncării este
legănat după toate protocoalele. Restaurantele au pe mese romantica
lumînare, care licărește începînd cu orele prînzului, cam de pe la
două după-amiaza. Aceleași restaurante, care cultivă acest paradis al
intimității la lumină scăzută, nu au perdele, astfel că poți vedea
bine, printre două raze de soare și o lumînare romantică, amestecul de
carne tocată cu salată și altele, sau peștele crud, înfășat în diverse
buruieni, sushi, marele deliciu al occidentalului în căutare de
paradisuri orientale.
Sau mai mult, ei da, să mănînci o prăjitură cu morcovi
la lumînare nu e totuna cu a o înghiți la lumina zilei!
Probabil că acest protocol al alimentației a rămas
ultima formă a modernistelor paradisuri artificiale, pentru că nimic
nu mai e ce arată imaginea, sau imaginea de pe limba noastră,
margarina e așa bine imitată că n-o să-ți vină să crezi că nu unt,
sosul e cu gust de carne/legume/ etc. și are numai cîteva calorii sau
deloc; este ultimul joc al deliciilor estetice, care face probabil mai
multe victime decît opiul și absintul. Este ultimul joc de-a
ghicitoarea, la lumînare, a unei imagini pe care trebuie s-o
potrivești cu gustul.
Nici mie nu mi-a venit
să cred ce mi s-a întîmplat își începe povestea o femeie care
cerșește în metrou cu oarecare stil, că una e să milogești sau să
zornăi o cutie de plastic pe fundul căreia se mișcă niște monezi, și
alta e să ai o poveste de spus. Ehe, cîte filem nu încep să ruleze
atunci sub ochii noștri, care mai beatnice, care mai
neorealist-locale după modelul Spike Lee. Ei, ce i s-a întîmplat? te
întrebi, iar ea îți spune cum a rămas fără casă pentru că nu și-a
plătit chiria, deoarece nu mai are serviciu. În viața ei nu-și
imaginase că proprietarul ar putea-o da afară dacă nu-și plătește
chiria, pesemne. E îmbrăcată asortat, curat, cu pantofii mult mai
lustruiți decît ai unora care merg la serviciu. Ne întreabă politicos,
cu stil, dacă nu cumva o putem ajuta cu ceva bani pentru micul
dejun.
Iată că imaginea trebuie să aibă și un text, unul care
mizează pe efectul-surpriză, căci după cum își începe povestea te-ai
aștepta să spună că a cîștigat la loterie și din cauza șocului
rătăcește prin metrou.
Tot la metrou este un
permanent festival al muzicii subterane, de la country pînă la
muzică clasică, trupe de rap și un anemic imitator al lui Michael
Jackson. Iluzia de profesionști caritabili a acestor artiști e aproape
perfectă de la distanță, pînă te apropii si vezi o cutie/geantă/valiză
deschisă, din care atîrnă, ca o blană lăsată neglijent pe scaun,
cîteva bancnote de un dolar. Artistul se respectă, n-ai să vezi monezi
în preajma lui, e o castă superioară a lumii subterane, traversată, ca
o cîmpie amazoniană, de atîtea rîuri umane în continuă mișcare.
Dar și aceste comparații sînt tot paradisuri
artificiale, așa că, știind cît de adînc e încastrată frumusețea în
ochi, privire, după cum și văzînd că în timpuri sărace...știm noi, dar
lasă, că nici în timpurile bogate artiștii nu...mă gîndesc că un text
teoretic ar fi fost mai sigur. Precum maioneza fără calorii sau cel
mai puternic antioxidant, care te spală de toate toxinele. Inclusiv a
subiectivității.
|