Câmp liber pentru noi explorări muzicale: Flamenco Jazz
de Virgil Mihaiu
Emanciparea
jazzului european sa conturat abia prin anii 1960, atunci când jazzmenii
Vechiului Continent au devenit conștienți că una dintre virtuțile acestei
muzici este individualitatea, capacitatea interpretului-creator de a-și
afirma o identitate puternică, originală. În 1967, pontiful jazzologiei
germane, Joachim Ernst Berendt, organiza o gală intitulată Jazz Meets the
World în cadrul festivalului Berliner Jazztage. Ideea era să demonstreze
deschiderea mentală a jazzmenilor, curajul lor de a combina diverse
tradiții. În acest scop, Berendt a convocat pe scena berlineză muzicieni
din Indonezia, Africa, India și Spania. Toate aceste zone aveau să
contribuie ulterior în grade diferite la afirmarea jazzului ca muzică
periplanetară. Și, pe măsură ce ne apropiam de trecerea în secolul 21,
aportul spaniol la acest proces devenea tot mai semnificativ. Actualmente,
se poate afirma că Spania reprezintă o zonă-chieie pentru destinul muzicii
de jazz în cel de-al doilea secol de existență.
Revenind la
concertul antemenționat, trebuie spus că Berendt a avut intuiția de a
profita de înregistrarea în același an a primului album dintro
subspecie a genului, numită flamenco jazz. Evenimentul fusese captat pe
vinil de casa spaniolă HispaVox, chiar sub titlul Flamenco Jazz.
Protagonist era saxofonistul Pedro Iturralde, iar din cvintetul său făcea
parte un june ghitarist în etate de numai 20 de ani, pe nume Paco de
Algeciras nimeni altul decât viitorul rege al ghitarei-flamenco, Paco
DeLucia (în acei ani de debut, el utiliza numele orașului natal Algeciras
din Andalusia ca pseudonim). Restul formației era alcătuit din ... alogeni
doi germani, Paul Grassl/pian și Peter Wyboris/baterie și un elvețian,
Erich Peter/contrabas. Savuroasa culoare sonoră a trombonului mânuit de
italianul Dino Piana avea să fie prezentă doar pe reluarea berlineză a
programului, înregistrată la 3 nov. 1967 pentru casa MPS. |
|
Paco De Lucia
|
Iturralde are
meritul de a fi propus atenției generale, pentru prima dată, flamenco-ul
ca sursă viabilă de inspirație jazzistică. Adevărul e că subliminal o
serie dintre componentele acestei muzici legate de pământul hispanic
transpar până și în anumite amprente stilistice ale compozițiilor
semnate de genialul Thelonious Monk. În fond, atât jazzul, cât și
flamenco-ul sau afirmat pe căi asemănătoare. Ambele genuri au rezultat
din societăți multiculturale. La finele secolului 19, culturile muzicale
europene și africane ca și unele dintre derivatele lor latino-americane
au dat o primă sinteză la New Orleans. Flamenco-ul sa născut în
Andalusia, pe teritoriul dintre Sevilla și Cadiz, combinând tradițiile
muzicale gitane, arabe, evreiești (sefardice), europene și nord-africane.
Dezvoltarea sa ca artă e oarecum paralelă cu cea a blues-ului
nord-american (deși îl precede cu aproape un secol). Abia pe la 1850,
flamenco devine o muzică de amplă popularitate. Atunci se deschide prima
Cafe cantata la Sevilla, urmată de alte cafenele unde gitanii cântau și
dansau flamenco. Popularitatea a condus la extinderea repertoriului: genul
începea să se raporteze improvizatoric la diverse tradiții folclorice
hispanice tona, buleria, seguidilla, tango, bolero, fandango, malaguena
etc.
Dacă
flamenco-ul ca și fado-ul din Portugalia vecină, sau ca berea neagră
irlandeză, să zicem poate fi apreciat drept an acquired taste (un gust
însușit), varianta sa jazzificată mi se pare de-a dreptul o conquista a
culturii hispanice actuale. Primele semne de mega-succes internațional se
manifestă la începutul anilor 1980, prin albume ca Friday Night In San
Francisco 81 sau Passion, Grace & Fire 83, reunind trio-ul de ghitare
acustice Paco DeLucia / John McLaughlin / Al DiMeola. Ele conțin,
pare-mi-se, o doză de strategie menită să-l propulseze pe DeLucia (și
implicit genul cu care se identifică) spre empireul ghitaristic al
jazzului. În paralel, Paco DeLucia elaborează o explozivă estetică
flamenco-jazz, prin intermediul formației sale eminamente
latino-hispanice. E adevărat însă că întrun mediu muzical atât de
specific iberic intruziunea unor colegi non-latini ar fi diluat probabil
produsul final (așa cum evocata operă de pionierat a lui Iturralde suferea
de anumite debilități, datorate tocmai sidemen-ilor germano-helveți,
oricât de onorabili instumentiști ar fi fost ei). De ascultat, ca mostre
antologice, albumele Solo quiero caminar (Philips, 1981), sau Paco DeLucia
& Sextet Live in America (Philips, 1993). Pe lângă incomparabilul
maestru al ghitarei, își fac auzite talentele Ramon de Algeciras (fratele
lui Paco), la ghitara secundă, Pepe DeLucia/vocal & palmas, Rubem
Dantas/percuție, Manolo Soler/percuție & dans, Carlos Rebato & Enrique
Soto/palmas și cei doi muzicieni ce urmau să ducă greul dezvoltării
acestei noi estetici: flautistul/saxofonistul Jorge Pardo și
bas-ghitaristul Carles Benavent.
|
După vreo două decenii de
așteptare și de admirație din mari depărtări, am avut fericirea de a-i
vedea pe scena Festivalului de Jazz București 2003 pe Pardo și
Benavent, în trio cu Tino DiGeraldo. Evenimentul sa datorat bunului
manageriat artistic al doamnei Ioana Zlotescu Simatu, directoarea
Institutului Cervantes din capitală, în colaborare cu Iulian Vrabete
sufletul ArCub-ului. Spaniolii au optat pentru o formulă de agregare
sonoră cât se poate de riscantă, renunțând la prezența oricărui
instrument armonic, fundamental în muzica de sorginte hispanică (în
speță, ghitara sau pianul). Propulsat de percuția melodică a lui
DiGeraldo as în controlul climatului ritmic trio-ul și-a pus în
valoare personalitățile, în așa fel încât rezultatul global depășea
suma orgoliilor individuale. Inevitabil, tonalitățile învăluitoare obținute de Pardo din flaut pe
care-l preschimbă dintrun instrument de coloratură întrunul de reală
forță expresivă mi-au evocat versiunea conferită de Paco DeLucia
Dansului ritual al focului, din El Amor Brujo de Manuel DeFalla, în 1978.
Și acolo, primele note ale melodiei erau intonate de Jorge Pardo cu un
aplomb pe care nu și l-a pierdut de un sfert de secol. De asemenea,
suflând în saxofoanele sopran, tenor și bariton, jazzmanul madrilen și-a
menținut auditorii la maximă tensiune. |
Jorge Pardo (stanga) si
Perico Sambeat |
Cheia
reușitei se afla însă la Benavent. Ei bine, închipuiți-vă un Jaco
Pastorius și un Paco DeLucia virtuali exprimându-se simultan printro
unică ghitară-bas. De câte ori ascultasem înregistrări cu Carles Benavent
mă cuprindea o senzație de neverosimil, asmenea unei vrăji. În octombrie
2003, la Sala Radio din București, l-am văzut pe artist în acțiune, dar
misterul a rămas intact: fluiditatea liniilor basso continuo de
tip-Pastorius se contopea cu acordurile flamenco printrun act de magie.
Aliajul era cu atât mai stupefiant, cu cât componenta bas și cea armonică
își mențineau totodată stările respective de autonomie. De aceea mi-am
permis să-l numesc pe jazzmanul barcelonez un Gaudi al ghitarei-bas,
capabil să edifice dintrun timbru instrumental relativ tânăr arhitecturi
demne de flamboiantele muzici eternizate în piatră ale autorului
Sagradei Familia.
Pe tot
parcursul recitalului Pardo/Benavent/DiGeraldo, sufletul hispanic pulsa
pasional, la fel ca în capodoperele artistice specifice acestei națiuni.
Un spectacol în care alternanțele tensiune-relaxare proprii swing-ului se
pliau până la coincidență palpitației specific flamenco. Iar muzica
îmbibată de vigoare, senzualitate, poesie, impulsuri coregrafice, bucurie
vitală metaforiza mândria de a fi spaniol în imagini sonore ale
inefabilei, greu încercatei demnități umane. |
|
Jorge Pardo, Carles Benavent si Tino
DiGeraldo |
Jazzul
înfrățește. Întro țară a marilor orgolii regionaliste, ideea de flamenco
jazz solidarizează interpreți din toate zonele. Să-i luăm pe cei trei
ajunși la noi în 2003: Pardo e din Madrid/Castilla, Benavent din
Barcelona/Catalunya, iar DiGeraldo din Oviedo/Asturias. Revenind la
începuturi Iturralde însuși, născut la Falcas, localitate din nordul
Spaniei, colabora impecabil cu sudistul Paco DeLucia (despre care am
aflat în Portugalia că e jumătate lusitan, pe linie maternă). Cu atât mai
stranie (și, să sperăm, datată) ne apare atitudinea legendarului pianist
Tete Montoliu. Contactat printrun emisar de către Joachim Ernst Berendt,
pentru a participa la amintitul proiect Iturralde din 1967, Montoliu a
furnizat adresa saxofonistului, adăugând că ar fi onorat să reviziteze
Berlinul, dar nu în compania unor muzicieni spanioli, ci în aceea a unui
grup internațional (e de presupus că tot ceea ce depășea sfera jazzului de
pură extracție americană îi repugna). Emisarul lui Berendt, criticul Olaf
Hudtwalker, a recepționat cu surprindere afirmația lui Tete Montoliu că,
în calitatea sa de catalan, navea habar de flamenco.
În treacăt
fie spus, aportul indeniabil al catalanului Carles Benavent la propășirea
flamenco jazzului poate fi asemănat rolului jucat de maramureșeanul
Dumitru Fărcașu în abordarea taragotului un instrument ce părea atașat
exclusiv folclorului bănățean.
Un marcant
corifeu al fuziunii flamenco jazz este pianistul Chano Dominguez. Născut
la Cadiz în 1960, el reușește altă metamorfoză uimitoare: aceea de a
preschimba în ghirlande sonore obținute pe claviatură tezaurul de armonii
ce constituise tradiționalmente apanajul ghitarei-flamenco. Un album
antologic realizează Dominguez în 1996 sub titlul Hecho a mano (Făcut de
mână), împreună cu alți doi fabuloși muzicieni: contrabasistul Javier
Colina și bateristul (originar din Uruguay) Guillermo McGill. În
delectabila sa explorare jazzistică de bulerias, tanguillo, seguirilla
ș.a.m.d., Trio-ul Chano Dominguez e însoțit de vajnici companioni:
brianții ghitariști Tomatito (alias, Jose Fernandez Torres, afirmat ca
acompaniator al faimosului Camaron de la Isla), Antonio Toledo, Nono
Garcia, Tito Alcedo; dansatorul Joaquin Grilo, cu ale sale trepidante
bătăi din picioare; Tino DiGeraldo, pe post de percuționist; bătătorii din
palme Juan Diego, Lorenzo Virseda, Chonchi Heredia. La fel ca în muzica
trio-ului Pardo/Benavent/DiGeraldo, flamenco jazzul lui
Dominguez/Colina/McGill & compania atinge intensități absolut
contraindicate în afecțiunile cardiace! Adeseori, energia trepidantă a
muzicii pare să inducă tahicardii, asemănătoare celor cauzate de ingerarea
unor supradoze de cafea. Și asta, fără ca dimensiunea lirică a întregului
demers estetic să fie neglijată.
Creația lui
Dominguez atinge apoi o nouă culme prin albumul Oye como viene, realizat
în septet pentru casa Lola! în 2002. Complici îi sunt aici, pe lângă
același subtil artist al bateriei Guillermo McGill, contrabasistul Pablo
Marti, Blas Cordoba/vocal, Pirana/percuție, Tomasito și Joaquin
Grilo/dans. De remarcat încă o contribuție majoră la extinderea limbajului
jazzistic, datorată infuziei flamenco: o asumare netă a corporalității,
prin asimilarea în chiar substanța muzicii a sunetelor produse de
dansatori.
Un alt
reprezentant de seamă al jazzului spaniol actual este valencianul Perico
Sambeat (pe care l-am prezentat deja cititorilor români în articolul Când
valencianul devine universal, din Steaua nr.11-12/2000). Poliinstrumentist
infatigabil, Sambeat a colaborat cu elita jazzului nu doar din patria sa,
ci și din USA, Portugalia etc. Tehnica sa imbatabilă, de extracție
neo-bop, e o premisă pentru afirmarea unei personalități vulcanice,
creative, tutelate însă de luciditate. El pare, astfel, predestinat să fie
un liant între mentalitatea (nu doar) muzicală hispanică pe cât de
generoasă, pe atât de orgolioasă și autosuficientă și circuitul
jazzistic mondial. Nu e de mirare că Sambeat a devenit unul dintre
protagoniștii istoricului proiect Jazzpana, realizat din inițiativa lui
Siegfried Loch, liderul casei bavareze de discuri Act. Primul album
Jazzpana, apărut în 1993, alătura big band-ului WDR din Koln, condus de
Vince Mendoza, patru star-uri americane Michael Brecker, Al DiMeola,
Peter Erskine, Steve Khan precum și eclatantul grup Los Jovenes
Flamencos, format din Ramon El Portugues/vocal, Juan Manuel
Canizares/ghitară-flamenco, Jorge Pardo/flaut, sax sopran & tenor, Carles
Benavent/ghitară-bas, Rubem Dantas/palmas, cajon, tinaja, Joselin
Vargas/palmas, cajon, Paco El Americano/palmas.
În anul 2000
va fi apoi înregistrat și editat albumul Jazzpana II. Acesta se
concentrează decisiv, aș zice, asupra valorilor afrimate între timp în
sfera flamenco-jazzului. Pe lângă invitații de onoare, Michael
Brecker/sax, Fareed Haque/ghitară și Colin Towns/aranjor, distribuția
are acum un caracter eminamente hispanic: Gerardo Nunez la
ghitară-flamenco, Chano Dominguez/pian, bunele noastre cunoștințe Pardo,
Benavent, Sambeat, DiGeraldo, dar și contrabasistul Renaud Garcia-Fons,
vocalista Esperanza Fernandez, percuționistul Cepillo și sextetul Las
Corraleras specializat în cânturile/dansurile Sevillanas.
Evident,
flamenco-jazzul actual și viitor are mult mai multe de oferit decât am
putut sugera întrun spațiu atât de restrâns. Pentru cei interesați,
transcriu doar câteva adrese de unde își pot procura documentații
suplimentare: cuadernos@cuadernosdejazz.com; www.lolarecords.org;
enfasis@grapesadsl.com; info@actmusic.com
|