Savurând jazz la București, mai
bine de o săptămână
de Virgil Mihaiu
Parcă spre a
compensa difuzarea tot mai precară a genului prin mass-media, Festivalul
de Jazz București 2003 ne-a răsfățat cu muzică adevărată timp de nouă
seri. Performanța organizatorică aparține Centrului de Proiecte Culturale
ArCub, având în Iulian Vrabete un coordonator providențial. Evenimentul a
demarat în forță, cu recitalul pianistului Michel Camilo la Ateneul Român.
Născut în 1954 în Republica Dominicană, stabilit și afrimat la New York,
Camilo se profilează tot mai clar ca un super-star al generației sale.
Dincolo de tehnica briantă, el știe să infuzeze în vocabularul clasicizat
al jazzului savoarea și culorile caraibeene. Nota specific dominicană o
dau formulele ritmice merengue, însă muzicianul nu se lasă copleșit de
efuziuni. Temele sunt dezghiocate până la esențe, disecate, recompuse,
în conformitate cu logica barocă a interpretului-compozitor. Pe scena
bucureșteană Michel Camilo sa dovedit a fi un dionisiac autocenzurat de
spirit cartesian, în stare să-i capteze integral pe auditori.
|
Un alt
moment integral de bravură muzicală ne-a forst oferit de trio-ul
spaniol Jorge Pardo/flaut, saxofoane Carles Benavent/ghitară-bas
Tino DiGeraldo/baterie. În ultimii vreo 15 ani acești instrumentiști
au impus (împreună cu alți câțiva compatrioți reuniți pe legendarele
albume Jazzpaña, editate de Act Records) fuziunea flamenco-jazz drept
una dintre cele mai fertile contribuții la evoluția pe plan mondial a
muzicii improvizatorice. Înainte de mult-așteptatul concert, îi
mărturiseam prezentatorului Florian Lungu temeri legate de absența
unui instrument armonic din formula aleasă de oaspeții noștri
altminteri, constanți colaboratori ai ghitaristului Paco de Lucia sau
pianistului Chano Dominguez. |
Jorge Pardo
(stânga) și Carles Benavent, doi dintre eroii Festivalului de Jazz
București 2003 |
De la primele
acorduri am priceput că provocarea fusese surclasată: fluxul fremătător
suscitat de Pardo prin intermediul unui instrument atât de fragil (și
adeseori limitativ) cum e flautul, în contrapunct cu rafinata percuție
melodică practicată de DiGeraldo, își aflau permanent suportul în
genialitatea basistică a lui Benavent. Acest
muzician catalan, pe care nu ezit să-l numesc un Gaudí al ghitarei-bas,
edifică dintrun timbru instrumental relativ tânăr arhitecturi demne de
flamboiantele muzici eternizate în piatră ale autorului Sagradei
Familia. Dacă Jaco Pastorius emancipase ghitara-bas conferindu-i un rol
activ în jazz, Carles Benavent dezvoltă această tradiție printrun masiv
aport armonic. Văzându-l, aveam senzația că fluiditatea liniilor basso
continuo tip-Pastorius intră în aliaj cu acordurile tradiției flamenco
printrun act de magie. Forța revitalizantă a muzicii create de
Pardo-Benavent-DiGeraldo a provocat entuziasmul publicului român.
Institutul Cervantes București, condus de d-na Ioana Zlotescu Simatu,
merită toată gratitudinea pentru a ne fi conectat la acest influent trend
al jazzului actual.
După două
asemenea recitaluri antologice, tonusul festivalier a devenit ceva mai
ponderat, dar sa menținut la înalte cote valorice. Ne-am delectat astfel
cu programul mainstream susținut de Big Band-ul Radio dirijat de Ionel
Tudor, dar și cu propunerile mai audacioase ale vibrafonistului american
de origine israeliană Eldad Tarmu. Alături de inventivul lider au evoluat
pianistul Cenghiz Yaltkaya, promițătorul baterist Robert Ikiz un june
turc născut în Suedia și contrabasistul Tibor Barna din Ungaria. Scena
autohtonă a fost bine reprezentată, oarecum pe trei paliere de vârstă:
Veteranii: un Johnny Răducanu descoperind că procesarea electronică îi
poate furniza scat-ul tot mai rar prezent în natură; clarinetistul Alin
Constanțiu și ghitaristul Marian Georgescu răspunzând exigențelor
maestrului J.R.; Marius Popp, înto companie aptă să-i valorizeze
compozițiile: inegalabilul baterist Eugen Gondi, revenit printre noi din
țara polderelor, subtilul Cristian Soleanu la saxofoane și basistul
electrico-acustic Cătălin Răsvan. Generația de mijloc: saxofonistul par
excellence Garbis Dedeian, în fine cu o trupă pe măsură un septet în
care experiența ghitaristului Kapriel Dedeian, a trombonistului Valentin
Dogaru, sau a bateristului Liviu Pop (întors, la rându-i, din State) se
îmbină fericit cu exuberanța funky a junilor Petru Popa la pian și
Sebastian Burneci la fluegelhorn și trompetă. Program dens, energizant, cu
solo-uri la obiect, pornind de la inspiratele teme compuse de Garbis și
recompensat cu flori din partea ambasadorului Armeniei, dl. Sarkisian,
prezent în sală. Tineretul: disponibilitatea stilistică ieșită din comun a
contrabasistului Vlaicu Golcea și a ghitaristului Sorin Romanescu, în
consonanță cu talentul vocalistelor Maria Răducanu și Marta Hristea, dar
și cu complexitatea ritmică asigurată de Vlad Popescu; în același grup
numit East Village am remarcat intervențiile coeziv-dinamizatoare ale
lui Soleanu pe sax sopran, ca și delirantele fugi ale lui Raul Kușak
(mâna dreaptă pe orgă sau sintetizator, cea stângă pe pian, sau invers,
cine mai știe?). Tot printre tineri virtuozul claviaturii Marius
Vernescu, aureolat de premiul întâi cucerit la competiția pianistică de la
Montreux 2002, acum în trio cu Golcea și Tudy Zaharescu la baterie.
Dacă grupul
timișorean Acum se mulțumește cu specia edulcorată numită smooth jazz, în
schimb, Mircea Tiberian a profitat de parteneriatul cu câțiva tineri
instrumentiști germano-americani reuniți sub sigla Interzone, spre a mă
determina să-l consider cel mai complet pianist din jazzul nostru de azi.
Faptul și-a pus amprenta și pe colaborarea lui de o libertate expresivă
matură, germinativă la proiectul trompetistului francez Michel Marre.
Acesta din urmă dovedește o reală comprehensiune față de melosul românesc
(citat uneori in extenso prin contribuțiile violoniștilor Marinică Botea
și Marius Borcoi, ale taragotistului Ioan Peptenar, sau ale țambalistului
Gheorghe Stan), incorporat unor viziuni melodice generoase, cu sofisticate
combinații timbrale. La acestea au contribuit grație Institutului
Francez, ce a susținut proiectul muzicieni de valoare, precum Nicolas
Simion, Cristian Soleanu și Ben Abarbanel Wolf la saxofoane, Liviu
Mărculescu și Corneliu Oancea la trombon, Jan Roder/contrabas, Vlad
Popescu/baterie. A rezultat o superbă suită româno-occidentală, dacă
vreți, un fel de transfigurare prin sensibilitatea unui jazzman francez a
visului nostru de integrare europeană.
Lăudabilă
inițiativa centrelor culturale polon și ungar din București de a promova
muzicieni foarte tineri trio-ul 0-58 din Gdansk și Gabor Bolla Quartet,
al cărui lider, deși are abia 15 ani, stăpânește cu dezinvoltură saxofonul
tenor. Față de o asemenea ofertă festivalieră, publicitatea a lăsat de
dorit, iar cei ce mizau pe salutarele înregistrări TVR vor trebui să se
consoleze cu cele realizate de Radio România. Dacă formațiile programate
în ultima seară conduse de Liviu Butoi, Nicolas Simion și Manfred
Leuchter ar fi fost răspândite în galele precedente, cred că
manifestarea ar fi câștigat în densitate. Dar astea sunt mofturi de
cârcotaș, obligat să se întoarcă la Cluj înainte de final (despre care
trimisa mea de încredere Ana-Maria Săndoiu mi-a relatat că a fost la fel
de reușit ca întregul festival).
|