Doctorul
de animale
de Doina Veronica Niculescu
Se lipise cu trupul de ușa rece a balconului, căci nu
se făcea să fie atît de fierbinte într-o noapte așa cruntă. Prin
geamul înalt, prin genele ude, atîrnînd mai grele decît felia de beton
de deasupra, privea formele albe ale peisajului înghețat, mînjit pe
alocuri de un indigo vechi, bătrînă copie a altor nopți triste.
Soneria a sunat lung, de multe ori, iar prin ușa de la
intrare a răzbătut glasul Nicoletei, întîi vesel, ca un ciripit de
copil cu burta plină de lapte, apoi tot mai îngrijorat. Ce face?
Luminile fuseseră stinse din timp. Singurătatea îi era un abțibild
lipit dureros de geam, transparent, floare de gheață născătoare de
fantastice încrucișări de linii imprevizibile, în unghiuri ascuțite,
periculoase. Balconul își pierduse înălțimea, dar nu și darul de a fi
amețitor, iar clapele lui imaginare sunau încă înfundat, în același
ritm tărăgănat, rusesc, cum reușeau vara, în serile verzui cînd ea,
îndrăgostită, asculta muzică tolănită în șezlong, cu tălpile goale
sprijinite de balustradă. Soneria tăcuse.
Fugi,
dă-te de la fereastră, lasă-i să plece gîndindu-se că petreci
Revelionul undeva, altundeva, într-o cameră caldă, luminată cu roșu și
verde crăciunesc, că-ți stă așa de bine în rochia de seară, ciorapii
ți se întind impecabil pe picioarele fine, atît de scumpe la vedere,
ascunse mereu sub blugii roși pe la buzunare. Că sînii îți tresaltă
ghiduși sub mătasea, neagră desigur, lăsîndu-se zăriți cam atît, o
dată pe an între ani. Mielușei liberi, boticuri umede de viței,
uite-i cum privesc chiar acum naivi, dezgoliți, în oglinda înnegrită
proptită pe parchet, așteptînd o mînă care să le șteargă broboanele
fine, mirați că mîna întîrzie. El e tot mai departe.
Artificii
s-au străduit să lumineze cerul la miezul nopții, dar cerul nu s-a
lăsat luminat. A plîns cînd lumea rîdea, mică icoană palidă, femeie
părăsită între ruinele propriului templu, cu capul plecat strigînd
printre lacrimi întrebări și, prăbușită în atîta gol dintr-o dată
ivit, visînd-frămîntînd din formele singurătății nu un prinț călare,
ci un bărbat desenat din linii simple, cum nicicînd nu-și dorise.
Adormi tîrziu, pe perna zvîntată, împletind rugăminți cu promisiuni,
cu repetatele întrebări, pînă ce toate se contopiră în vise, învîrtite
în cercuri concentrice, colorate vîrtejuri sfîșietoare. Sufrageria
mirosea încă a obraz aspru, bărbătesc, însă doar imaginația femeii era
cea care se încăpățîna să păstreze aroma iubitului între pereții
camerei reci, pustiite.
*
Vraja se
legase, așa cum se întîmpla cînd, pe canapeaua șleampătă, își dorea
ceva din tot sufletul - dar numai atunci cînd dorința era dureroasă,
urlată, insuportabilă, cînd trupul ei slab se topea în chin și lacrimi
și din el exploda ruga, ca o nestemată vomitată, zgîriind gîtul cu
laturile neșlefuite. Noul an îi aduse întîi în casă, apoi în pat și
abia pe urmă în suflet, bărbatul. Chiar ordinea aceasta era dovada că
minunea se întîmplase. Căci doar cu o zi în urmă succesiunea nu ar fi
fost posibilă. Doctorul intrase pe ușa apartamentului zăvorîtă
noaptea trecută ca o rană proaspăt cusută, din care tocmai fusese
extirpată iubirea aducînd cu el nepăsarea și parfumînd aerul cu un
zîmbet larg, de cal nărăvaș. Slab și energic, o cuceri cu nonșalanța
lui nechezată, fiindcă ea, abia ieșită din mănăstirea dărîmată în
focuri de artificii, exact de nepăsare avea nevoie. Și de obrazul lui
neras, mirosind a amestec de medicamente.
Ca și cum
ar fi reușit să deruleze înapoi banda evenimentelor, cei patru au
petrecut abia în seara de întîi o versiune îmbunătățită și adăugită a
Revelionului. Ușa de la intrare se deschisese acum primitoare pentru
Nicoleta și pentru iubitul ei, amîndoi colegi din redacție, ca și
pentru doctorul veterinar pe care niciunul dintre ei nu-l cunoștea
prea bine, iar ea îi întîmpină radiind autentic, așa cum numai după o
noapte teribilă putea. Figură palidă încadrată de plete blonde, știa
că a secat pentru a face loc, înțelegea că pustiul din ea se vede prin
cearcăne și se lăsă citită cînd doctorașul se juca, răsfoind-o. Peste
cîteva ore, se abandonă fără să fie iubită, se lăsă folosită
manipulînd la rîndul ei corpul acela străin și uscat, inspiră
miresmele tuturor flacoanelor din cabinetul veterinar, simțind cum, cu
fiecare aromă necunoscută care îi invada nările, cucerea o lume nouă,
un tărîm la care nu avusese acces pentru că singură își impusese
cenzura. O cenzură cu care se împrietenise de-a lungul anilor, pentru
că era trup din trupul său, dormeau împreună în patul de o persoană și
îi dădea să mănînce din farfuria ei. Dar peste ale cărei granițe,
construite firesc, de dragul unicului bărbat care avusese loc în viața
sa - deși acum i se părea că locul nu fusese realmente ocupat
vreodată, în ciuda biletului pe care scria Rezervat - se hotărîse să
treacă imediat, cu ochii închiși, la adăpostul întunericului zilei de
după cumplita noapte, de după tristele luni, de după anii cețoși,
repede, ca și cum ar fi dat pe gît o doctorie amară, cu singura
speranță că va fi eficientă.
Iar lumea
nouă o primi de îndată, neașteptat de blîndă și îngăduitoare, cu brațe
grăsune și calde; se cuibări între ele temătoare și cam rigidă,
acoperindu-și șoldurile crispate cu colțul cuverturii.
Și
încet-încet, cu fiecare seară de iarnă în care ușa se deschidea și
plapuma se lăsa la o parte, descoperi un alt fel de dragoste. Fără
așteptare, fără suspans, cu liniște sufletească și cu neliniște
trupească. Corpul ei începu să răspundă la tratament și se trezi, spre
primăvară, încolțind obraznic ca bulbul îngropat al unei flori de mult
uscate, deși nu era nimic gingaș în felul doctorului de-a o iubi, ci
mai degrabă primitiv și brutal. Căci buzele lui mușcau, dar nu
vorbeau, mîinile lui apucau, dar nu mîngîiau.
*
Departe, iubitul datorită căruia anii
Departe,
iubitul din cauza căruia anii
Departe, fostul iubit cîntărea încă,
închis în una din lungile, sofisticatele și altădată insuportabilele
lui tăceri, neștiind că ea, în timp ce punea conștiincioasă virgule și
repara dezacorduri în paginile ziarului împreună cu un profesor
pensionar miop, pînă în creierii nopții, renegase așteptarea, evadase
jurînd că se va elibera de-adevăratelea. Că ea, care înainte își
închidea cu grijă lacătul de la lanțuri, pusese legămînt că se va juca
și va chiui desculță și despletită pe dealuri înrourate, că va dormi
noaptea îmbrățișînd șacalii, că va înota despuiată în ape limpezi sau
mocirloase și va lăsa lipitorile să îi sugă sîngele pînă la leșin și
iar pînă la leșin, numai să uite să aștepte. Că se va juca, la
treizeci de ani, de-a adolescenta nebună, sperînd să fie primită la
ore, așa repetentă cum era, cu fine riduri la ochi și cărînd după ea
în ghiozdanul demodat un manual vechi, de mult scos din uz.
Descoperea mușcătura puternică a armăsarului care o
dobora seară de seară pe canapeaua șubredă, fără multe cuvinte, și i
se părea că fiecare haină smulsă și aruncată aiurea, fiecare scîrțîit
de arc, fiecare urmă de pe gîtul ei erau cîte un capitol rescris în
manualul personal de supraviețuire. Ridica la rang de tablou imaginea
unei șosete bărbătești bosumflate la piciorul patului sau a lenjeriei
sale agățate, în zbor, în vîrful creioanelor din borcanul de pe masă,
fotografia cu mintea curbele lungi de pe spinarea de deasupră-i, făcea
capturi de ecran din camera răvășită și ilustra cu toate acestea
cartea ei secretă, cu pagini înfometate, punîndu-se pe sine în rolul
principal, mereu cu mirare, de obicei cu tristețe. Ștergea vechile
lecții și așternea capitole noi și imprevizibile, în fraze simple, cu
aceleași mîini cu care îmbrățișa bărbatul răsărit în viața ei ca la
comandă, în prima zi a anului. Cu gîtul frînt de sărutări dureroase,
cu gura pecetluită de continua uimire, se lăsa purtată pe vîrful
valului în orele de tăcere delimitate de sunetul soneriei și de
cloncănitul yalei, la sosirea și la plecarea doctorului. Se lăsa
iubită fără să spună, fără să întrebe și fără să aștepte mai ales, de
parcă toată așteptarea din lume se scursese deja prin craterul iubirii
ce fusese.
Într-o noapte, tentația a fost prea mare și,
lansîndu-se cu patimă într-o discuție, nu despre dragoste, nu despre
iubire, ci despre literatură, căută un răspuns, o reacție. Îi citi
pustiul din ochi în secundele următoare, cînd brațele lui singurele
animate de întrebare au întors-o cu spatele, cu dexteritatea unui
scamator, și au cuprins-o zdravăn, făcîndu-i oasele să trosnească
precum surcelele uscate aruncate pe foc, în familiarul preludiu
sălbatic. Și se cufundă din nou, tăcută, fără griji, în mîinile
îndemînatice ale medicului, regretînd clipa de slăbiciune și promițînd
să fie mai atentă.
Terapia continuă. O terapie pe care doctorul de
animale se pricepea de minune să o aplice, de parcă mîna lui învățată
să apuce ferm mîțele de ceafă ar fi știut, implicit, ce gesturi sînt
necesare pentru ca tratamentul aplicat femeii să dea roade. Și mai
ales, știa ce rețetă să aleagă pentru acest pacient fără grai, supus
și, fără doar și poate, suferind.
Iar ea își spuse că e preferabil să se lase tratată în
continuare ca un animal. Și, cînd își defini astfel termenii relației
lor, fu pe deplin satisfăcută - pentru că iubea și înțelegea
animalele, iar pentru ea sintagma ca animalele nu avea sensul vulgar
pe care considera că numai ignoranții i-l atribuie - ba chiar zîmbi și
se simți mai liniștită și implicit, mai puternică. Precum o felină
misterioasă și, măcar în teorie, independentă, chiar dacă încă
bolnavă. Pricepea, în fond, că și în această situație funcționase
legea cererii și a ofertei și că doctorul veterinar nu putuse să
rămînă indiferent în fața unui astfel de caz, care lansase semnale
disperate de ajutor. Zăvorît ore în șir în cabinetul lui faianțat,
medicul nu avea cum și de ce să-și iasă din rol odată intrat pe ușa
apartamentului, astfel că răspunsese cererii de ajutor cu o ofertă pe
măsură. Iar ea nu numai că accepta tratamentul nocturn de bună voie,
necondiționat, dar savura din plin beneficiile lui și, considerîndu-l
necesar, se lungea mereu supusă pe canapea, atentă însă, mai nou, ca
nu cumva să înceapă să toarcă.
*
Fiindcă
armăsarul are ochi frumoși și uneori, în nopțile tot mai calde,
mergînd în chiloți largi de la un perete al sufrageriei la altul,
vorbește despre mama și tata, despre fratele bolnav ori despre
greutățile firmei, stinge țigări neterminate și soarbe din sticla de
Stella Artois, iar ea, în întuneric, ghicește după voce cînd doctorul,
puțin mai tînăr ca ea, plînge. Era o seară de vară cînd, cuibărită în
dormitor i-a privit, prin deschizătura ușii, umbra uriașă proiectată
pe pereții camerei alăturate, diavol trist dansînd dezlănțuit în
pielea goală, pe melodia plînsă iar și iar din boxele casetofonului.
Îi amintea de fotografia unei statui de-a lui Dali, făcută la Paris cu
ani în urmă, în Place Vendome. De imaginea aceea a statuii, nu de
statuia în sine. De proiecția înfricoșătoare a Minotaurului care
domina cerul înalt, furîndu-i lumina. Și, dacă se gîndea mai bine, îi
aducea aminte mai ales de tremurul și emoția celei care privea atunci
în sus prin ferestruica aparatului de fotografiat, de la baza soclului
uriaș, cu trupul mult curbat pe spate, ca frînt de suflul unei
explozii. Nu s-ar fi mirat prea tare, dacă ar fi dat buzna dincolo
peste el, să-l vadă cum stă puțin cocoșat, ca să nu lovească tavanul
cu vîrful cornițelor răsărite în dreptul vîrtejului din frunte. De
mîinile lui însă, cu falange lungi, era absolut sigură că pot trece
prin pereții de cărămidă ca prin apă, de vreme ce simțea vîrfurile
calde ale degetelor, de dincolo de ziduri, plimbîndu-i-se pe piele ca
pe clape de pian. S-a cutremurat și, ghemuită în plapuma mirosind a
dragoste, exact atunci, așa, dezbrăcată și transpirată, apăsîndu-și
pîntecul ca pe un sertar care nu vrea să stea închis, a știut că
devenise Femeia în flăcări,
gata să se lase devorată și să devoreze ea însăși Minotaurul, că îl
iubește cumva și că, deși doctorul poate nu înțelege încă, este
momentul ca pacientul să renunțe la tratament.
Dar
vorbele lui, pentru prima dată construind fraze sensibile, lansate
orizontal, din pragul ușii, au făcut-o să îl cheme iar și iar, și în
nopțile de vară. Îi plăcea cum sună vocea lui în telefon, pe fundalul
apei clipocind într-o chiuvetă mică, instalată de mîinile-i osoase,
așa de pricepute la toate. Seara tîrziu, cînd cabinetul se închidea,
iar el strîngea firele de blană de pe mesele reci de faianță, golea
tăvițele metalice cu pui avortați, ca boabele de fasole roșie, și cînd
ștergea de pe jos urina animalelor speriate, atunci îl chema. Iar el,
obosit dar extrem de conștiincios, schimba halatul verde cu un pulover
și îi bătea la ușă după o oră sau mai bine de-atît, aducînd amestecul
acela de mirosuri de sînge, de pipi și de moarte, imposibil de
acoperit cu parfum. Cafeaua se răcea întotdeauna, lîngă telefoanele
închise.
*
În toamnă
îl părăsi, fără să-i spună nimic. Ascunzîndu-se de el și de
așteptările nocturne, în camera cufundată în întuneric și pustiită din
propria-i voință. Nici un alt final, decît unul brusc, aparent
inexplicabil, nu ar fi fost posibil. Fără reveniri și reluări. Cu
hotărîrea cu care la redacție, așezată lîngă bătrînul corector, tăia
virgula dintre subiect și predicat, puse punct. Zece luni copsese la
puiul de iubire; era tîrziu cînd îl simți zvîrcolindu-i-se în trup,
crescuse prea mare ca să mai poată fi avortat. Odată născut, îl privi
atentă răsucindu-l pe toate părțile cu un creion imaginar, mai mult ca
să vadă cît din el e animal și cît om - deși nu ar fi putut să tragă
din asta vreo concluzie utilă - și îl abandonă, nu fără remușcări. A
reușit, la fel de repede și neașteptat cum acceptase, în iarnă, să
urmeze tratamentul. Vindecată de doctorul de animale și eliberată de
dulcea povară abia ivită, a renunțat la postul de corector și s-a
mutat la scurt timp din oraș, chemată de o iubire nouă, începută cu
începutul, posibilă.
L-a mai
întîlnit o singură dată, în sala de primire a baroului. Aștepta
avocatul, pentru un proces de presă stupid, rămas de pe vremea cînd
pleca noaptea tîrziu din redacție și singura bucurie era mușcătura lui
dureroasă, secretă. Un epitet pe care pixul roșu uitase să îl taie o
plimba și-acum, după mai bine de-un an, prin tribunale. Urmărea prin
geamul de la intrare bărbații care se apropiau, încercînd să-și
identifice apărătorul. În față i-a apărut el, incredibil, ca un miraj
răsărit din miezul blurat al asfaltului topit, rîzînd larg, cum numai
lui îi ieșea. A strîns-o în brațele uscățive ca-n joacă, iar ea, cu
capul dat pe spate, s-a mirat de-atîta lumină și de puterea pe care
unele geamuri înalte o au. Reținerile și tăcerile stînjenitoare au
încercat să-și facă loc mai tîrziu, în liniștea sălii de așteptare,
cînd stăteau cuminți pe scaunele de plastic, iar țărănci cu basmale îi
scrutau pe sub sprîncene joase, fără fereală, ca maimuțele de la zoo.
A fost chemată repede în birou, iar cînd a ieșit, el dispăruse. Pe hol
mirosea puternic a indigo. Strada era orbitoare, încinsă. Cîinii se
odihneau la umbra castanilor și se sinchiseau să se ridice numai ca să
latre după țigani. S-a uitat în susul și-n josul bulevardului, dar nu
l-a mai văzut.
I-a părut
rău că nu a reușit să-i mulțumească doctorului de animale. Chiar dacă
el înțelesese, și-ar fi dorit să fie primul pacient care, însănătoșit,
îi vorbește. Toate cuvintele au rămas însă la ea, zăvorîte după
retinele care învățaseră să se lărgească primitoare la întuneric și să
ia formă de semilună ocrotitoare cînd prea puternică-i lumina, apărate
cu unghiile care izbutiseră să devină retractile. Păși cu pernuțele
fine pe asfaltul fierbinte, spre gară, legănîndu-se pe un drum ocolit,
fără grabă, privind din mers peste garduri, în curțile oamenilor. De
peste tot se înălța miros crud de animale și de dragoste, iar ea nu
mai avea a se teme de nimic din toate acestea.
|