Epilepstoria
de Anda Cadariu
Mi-o amintesc pe mama. Unghiile ei lungi și roșii,
ascuțite... Mîna ei vine spre gura mea, mi-o acoperă, mi-o descoperă.
Acum o simt pe frunte. Acum o văd. E mare, și unghiile i se lungesc. I
se cojesc. Instantaneu. Ca niște șerpi care-și schimbă pielea, blana,
penele...ele.. roșii, mari, ca un excavator, e o doamnă maică-mea, iar
eu, eu sînt un sfînt.
Dincolo de asta, nimic. Poate o carte-două. Sau Gigi. Care
s-a născut și a copilărit la sat. Acum e în Spania, crește portocale.
Roșii pe dinăuntru, cred că sînt mandarine de fapt. Vrea să-și cumpere
calculator. Din America. Acolo sînt multe unghii. Peste tot, de fapt,
sînt multe. Dar nu ca ale lui mama. Cînd mă prindea de nas. Și mi-l
trăgea în sus...Pînă a ajuns la dimensiunea asta nu s-a oprit din
mîzgalit pe la nasul meu cu roșul ăla care am crezut tot timpul că e
sîngele meu, din nasul meu. Mic cît nasturele de la blugii lui tata.
L-am văzut la baie, prin gaura cheii, cînd își descheia pantalonii să
facă pipi. În baia noastră sînt multe cărți. Eu le-am dus acolo. Și
blocnotesul meu e tot acolo. Și blugii lui tata și hainele mamei,
printre cărți. Trebuie să caut cam o oră pînă să găsesc una care să-mi
tihnească și mie. Ei cred că stau prea mult la baie. O dată am făcut
baie din greșeală. Tot din greșeală am adormit în apă, cu cartea în
mînă și am visat că în loc de păr am în cap iarbă. Blugii lui tata și
nasturele ăla care a strălucit în razele de soare cînd îl descheia. Și
cînd vin oamenii să tundă iarba din fața casei mă doare capul și
părul. E verde, foarte mult verde. Numai că eu sînt daltonist. De-asta
îmi plac unghiile femeilor. Nasturele. Da. Apoi și-a mai descheiat
unul. Și apoi a trebuit să plec. Departe. În sus undeva. Era vară
acolo și o sobă mare cît un perete stătea fără să facă nimic, ticsită
cu lemne. Eu eram înăuntru și dormeam. Și în somn eram într-o sobă. Am
ieșit prin labirintul dintre lemne și am văzut că sînt un vierme de
lemn, care-l mănîncă adică. Am coborît undeva. Sub pămînt, la
psihiatru. Era o tanti. Tare drăguță. Așa ca mama. Știu că mă credea
prost numai fiindcă vorbesc prostii. Dar nu sînt deloc, știu și
engleză, l-am citit pe Freud. Tot acolo. Sus, adică. Bineînțeles că mă
întîlnesc pînă și acolo cu Gigi. Eu îmi dau aere și mă fac că nu-l
văd, îmi e rușine de mor, și cînd îi văd și salopeta aia albastră
murdară... Gigi vine și mă bate pe umăr: Ce mai faci, grasule?! Eu
mă uit la corpul meu, speriat, pentru că iau totul ad literam și
trebuie să mă conving de orice aud sau văd.
Arătam ca un schelet chiar ca un schelet, adică se
putea vedea prin mine - și în loc de inimă și plămîni și stomac aveam
cactuși. Cel care-mi ținea loc de stomac înflorise, era galben sau așa
ceva. Și psihiatra: Ți se face rău des? Ai senzația de slăbiciune?
Și eu: Tanti, dumneavoastră vreți să știți cum e să dormi în sobă
printre lemne, și să te crezi un vierme care mănîncă lemnul?
Psihiatra scoate o seringă și un termometru și vine cu una-ntr-o mînă
și cu celălalt în cealaltă spre mine. O văd că rînjește și dinții i se
fac ca-n filmul ăla cu Al Pacino și atunci îmi dau seama că în loc de
nas are un nasture de la blugii mei, nu ai lui tata. Mă uit și
într-adevăr, îmi lipsește un nasture. Îmi desfac blugii, să fiu
sigur, aia se apropie cu seringa și începem să țipăm amîndoi ea că
vreau să-i fac nu știu ce cu chestia mea, eu că vrea să-mi injecteze
heroină. Vin medicii de gardă, brancardierii, bineînțeles că eu sînt
de vină deja m-am obișnuit pentru toate eu sînt de vină. Că n-am
dus gunoiul, că am întîrziat la școală, că mi se rup hainele, că-s
trist tot timpul. Medicii îi iau seringa din mînă și îmi injectează
heroina. Și eu nu sînt prost, știu ce e aia pe care mi-o bagă în venă
și ca să le fac în ciudă încep să recit pasaje din Schelling
Sistemul idealismului transcendental deștept și eu, ce subiect
haios mi-am ales; făceam mișto de ei pînă la nu se poate. Și ei cică
gata, începe să delireze, e cazu s-o ștergem. Apoi au plecat iar eu
am rămas într-un loc alb, pufos. Era iarnă cred, cu toate că era cald,
pe zăpadă se plimbau oameni mici și negri. M-au luat de mînă și m-au
dus undeva unde ziceau că este elixirul vieții, care izvorăște din
piatra filosofală, și ziceau să beau. Apoi mi-au pus comprese pe
creier, nu pe frunte, că știau că dacă se apropie de frunte încep să
urlu, o să cred că-s unghiile mamei. Și am văzut în momentul ăla în
care am început să beau deși știam că ăla nu e elixir, era vodcă
toată ziua cum începe să-mi crească la loc corpul. Picioarele mi se
acopereau de mușchi și de tendoane, simțeam cum în ochi îmi curge din
nou umoarea apoasă și sticlește umoarea sticloasă, vedeam cum îmi
cresc unghiile m-am și speriat că o să se înroșească și că o să mă
transform în mama - apoi venele de la mîini se umpleau cu sînge, și
pielea de pe burtă se întindea și acoperea cactusul înflorit. Am vrut
să bag mîna și să rup floarea, să demonstrez cui nu m-ar fi crezut că
n-am mințit și că floarea aia cu totul specială chiar era din stomacul
meu. Cînd să-mi bag mîna după floare, apar din senin ăia în halate
albe și aud, așa ca prin vis Săriți că-și bagă bisturiul așa mi-au
spus după aia, că vroiam să mă sinucid în timp ce mă loveam spasmodic
cu capul de tăblia patului. Auzi, să mă sinucid, cînd eu nici măcar
cărțile din baie nu mi le-am pus în ordine. Păi mă omoară mama, dacă
nu ajung la timp acasă. Așa că trebuie să scap din soba asta, dintre
lemnele astea care nu-mi spun nimic ia uite, cred că am evoluat,
pentru că acum știu sigur că nu sînt vierme de lemn. Sigur eram
viermele ăla da nu de lemn. Că mie nu-mi place lemnul. De fapt
urăsc lemnul. Altfel de vierme trebuie să fiu... Am o bănuială ce fel
de... da nu pot să recunosc nici măcar față de mine că am ideea
asta-n cap. Ar fi prea de tot, adică nu știu, pe bune, ar fi
îngrozitor să am o astfel de bănuială și să nu se adeverească. Așa că
mai bine n-o am.
Cad de sus, de unde plecasem, înapoi, în fata ușii de la
baie, cu ochiul fixat sub clanță, și-mi dau seama că am pierdut partea
cea mai interesantă tata tocmai își încheia blugii și trăgea apa.
N-am văzut nimic, în afară de nasturele ăla al treilea de sus cred
că era cum sclipea în soare din nou, ca atunci cînd îl descheiase.
Cum poate un nasture să sclipească exact în același fel și cînd îl
deschei și cînd îl închei? Asta n-o să înțeleg niciodată...
Vine soră-mea și mă bate pe umăr, să nu mai spionez atîta.
Ea e la conservator. Vine cu vioara și-mi scîrțîie în urechi Paganini.
Pe ăsta-l știu pe de rost - mă miră și pe mine, fiindcă stau cam prost
cu memoria. Da ăsta-mi place. El și Schelling. Și încă cîțiva, în
afară de Gigi, pe care-l disprețuiesc. Și scîrțîie soră-mea de parcă
peste ea ar trece cineva arcușul, nu peste Stradivarius ăla nu e
Stradivarius, că n-avem atîția bani, da mie așa-mi place să zic, să-i
fac ei plăcere. Cîntă de parcă în cinci minute ar muri, și nu alta.
Cîntă cu tot corpul. Parcă face sex cu vioara. Eu nu pot să mă uit la
ea. Mă scîrbește poate e și ăsta un fel de catharsis, habar n-am.
Da mi-am dat seama că numai eu văd asta. De exemplu Bubu nu vede așa.
El vine și i se scurg ochii după soru-mea Ralu eu îi zic Graalu,
da nici asta n-o vede nimeni, mai exact n-o aude. Bubu se postează
cît mai decent poate el în cadrul ușii, rîgîie ușurel, își arată
buricul și apoi, cînd vede că Ralu nu-i de oprit din cîntat, se așază
pe canapea și se preface c-o ascultă. Asta ar fi încă bine, dacă după
aia nu s-ar preface impresionat. Eu ajung în culmea scîrbei, încep să
simt că iar mă descompun și mi se face frică, o frică groaznică să nu
mi se ducă pielea de pe burtă și să-mi vadă ei cactusul. Soră-mi
precis i-ar sta vioara-n loc dacă l-ar vedea, și Bubu, evident, ar
trebui să rupă galant floarea și să i-o ofere. Fiindcă pe asta pun ei
preț, nu pe faptul că ăla e stomacul meu, unde ajung emoțiile, unde
intră mîncarea, unde se duce toată lumea asta. De-asta mi-e frică de
soră-mea și de Bubu, care oricum, nici măcar nu-i prietenul ei, și
nici Gigi. Gigi e în Spania. Și Graalu n-ar umbla cu luzări din
ăștia. Ea are arcușul ei.
Într-o noapte pe cînd dormeam în soba cu lemne și simțeam
că cresc, am visat că dorm în soba cu lemne și visez. Normal, așa se
întîmplă tot timpul, să țin minte tot felul de cretinități, asta cînd
îmi amintesc visele. Dacă îmi amintesc eu mai rar ce mi se
întîmplă noaptea. Îmi visam stomacul pe dinăuntru. Printre petalele
florii erau viermi, așa ca mine, mulți și drăguți. Bineînțeles că
subconștientul a reținut dorința mea să fiu un vierme special, știu
eu de care, dar mai bine să nu sper - așa mi-am spus atunci cînd mi-a
venit ideea asta cu natura mea, și am și alungat-o. Pentru că n-aș
suporta să fiu doar un vierme obișnuit, să sper că nu sînt, și de fapt
să fiu. Așa că nu sper. Nimic. Dar subconștientul.... hm. Da, să
termin visul. Și viermii ăia mulți erau așezați simetric între
petalele florii, ca într-un caleidoscop. Floarea era galbenă, cum o
știam de la cactusul meu, și ei nu știu ce culoare aveau, că parcă
n-aveau nici una. Și toți dintr-o dată se înconjoară cu niște fire,
așa, repede, cum mai vedeam pe la Teleenciclopedia, și apoi, din
floarea aia se înalță fluturi... Fluturi de toate culorile și
mărimile, fluturi, că doar nu era să iasă camioane din niște viermi...
Savuram extazul zborului, dar bleg cum sînt, mă uit din greșeală în
jos la floare. Și văd că crește, crește, se face roșie și atunci am
spus, dumnezeule, nu! petalele devin cornoase, cheratinoase, roșii,
cresc, prind fluturii... Cînd i-au prins se decojesc, și unghiile și
fluturii, și floarea mănîncă fluturii... M-am trezit cu o durere
groaznică de stomac, hotărît să-i fac cadou mamei un lac de unghii
negru.
Mă duc la baie iar dau de tata, văd cum iși desface
nasturele era iar soare, și eu încep să-njur soarele, să intre-odată
naibii în nori, să nu-mi mai arate el mie lucruri pe care alții nu le
văd, și mi-am jurat atunci, doamne, să-i schimb lui tata nasturii și
să-i pun în loc un fermoar.
*
Deci ăștia sîntem. Mama, tata, Gigi, Bubu, Graalu, și eu.
Eu adică eu și G.. În rest, doctori, realitate descompusă pentru
care ce vină am?! și două-trei cărți. Cărți, da, pentru că fără ele
aș muri în coșul ăsta de paie, în soba asta nenorocită. Și cine să mă
ajute? Gagicile? Hm... am avut vreo cîteva. Dintre care pe două le-am
iubit. Adică pe una ...numai am crezut că am iubit-o. Că ea era prima.
Dar pe-a doua am iubit-o și încă o iubesc și chiar dacă nu e lîngă
mine acuma tot ei îi vorbesc și asta e. N-am ce să-i fac, cu ea de gît
am să mor.
Dacă vreți s-o dăm pe filosofie, se poate. Dar nu e
cazu să ne secăm. Eu vroiam doar să spun că realitatea e așa: cînd am
crize, mă gîndesc la ea, că altfel m-aș rupe total de viață. Oricum,
uit după spasme ce gust au alimentele, îmi amorțesc membrele, abia
pot vorbi, și mai mult decît asta, uit numele celor din jur, uit unde
sînt și de ce sînt acolo... și cîteodată bat cîmpii. Așa că nu știu
ce-am spus înainte, da s-ar putea să fi aiurat rău de tot. Urăsc cînd
mi se întîmplă chestia asta. Atunci văd roșu în fata ochilor. Ba nu,
că-s daltonist. Sînt de toate. Cum spuneam, sînt un sfînt. Da, am dat
de cîteva ori într-un tip, am băut, am fumat de vreo două ori iarbă
da să lăsăm, asta ați făcut-o cu toții am urlat la maică-mea de
nenumărate ori, îl urăsc pe taică-meu, am lăsat-o pe una... cam
însărcinată... și cam atîta. Și ce dacă? Am dreptul să mă consider ce
vreau eu. Chiar dacă nu sînt nimic pentru alții, pentru mine sînt.
Să nu mă plictisesc. Ce să fac? Să mă duc la disco...
mmm, iar să le văd pe vacile alea cum se fandosesc... Se iau de mine,
vacile: Ce faci? Nu vii la o cafea? Nu mulțumesc. De ce? Îi
răspund, și aia se îndepărtează plîngînd. Păi eu m-am luat de ea?! Nu,
eu mă gîndesc la G. Asta e și asta o să fie. A mea. Uite, așa mi-am
pus eu în cap. Artistic love. Adevărată. Aia e, nu casă, mașină, și
alte dastea. Oricum, eu sînt din sud, ea e din nord. Sînt cu ea
pentru că nu își vopsește unghiile în roșu. Nu mă mai gîndesc la ea
acuma. Mai bine nu, că cine știe ce mai sparg pe-aici. Mai bine mă
gîndesc la altceva.
Pentru că în general nu mă prea interesează mare lucru
în afară de propria mea persoană, am să fac un efort major să
povestesc în următoarele două ore cît mă mai țin ăstia aici ceva
inventat, ceva, orice, numai nu despre mine. Sau poate am să povestesc
ceva adevărat. Sau și una și alta. Nu știu. În orice caz nu ceva
moralizator. Nu suport asta, ai mei s-au chinuit ca niște cîini și
n-au reușit să mă schimbe nici cu un milimetru făcîndu-mi morală.
Nenenehhhhhhh, cu mine nu așa se negociază. Ciudat e că acuma nu știu
ce vor ăștia de-aici de la mine. Încerc să mă gîndesc de ce au pus
lumina așa, să cadă de sus ca și cînd aș fi sub un microscop? Mă
tratează de parcă aș fi Hannibal Lecter ola, Hanny, dacă ești acolo
și mă auzi, salutări și poftă bună! Este și un geam aici, simt că
cineva mă observă, și mai știu că sînt într-o cămașă din care nu-mi
pot scoate mîinile. Cămașă de forță... Ce-oi mai fi făcut, doamne? Și
dacă vorbesc singur, adică cu voi - dar ei nu știu că eu mi-am dat
seama deja că existați - e mai bine decît să stau aici în camera asta
așa, degeaba. Graalu, m-auzi? Tot facem noi o formație pînă la urmă.
Tu la vioară, eu la chitară, G. la voce, găsim și un baterist
adevărat. Mergem prin munți și dăm concerte.... așa, pentru noi!
Graalu, dacă e și mama pe-acolo, ai grijă de ea. Sărumîna mamă. Nici
nu știți ce bine-mi face să știu că sînteți acolo. Cred că dacă n-aș
ști de existența voastră, aș muri aici, pe loc (și-așa nu mai am
mult). Oricum, știind că sînteți acolo, e așa de ușor să scriu despre
voi, să vă imaginez, să fiți voi lucrul acela care să mă intereseze în
afară de propria-mi persoană.... Damă plictisiți. Las că mai găsesc
eu ceva care să-mi stîrnească interesul...
Uite, de exemplu domnul acela în pijama, care citește
nuvela asta în ultima ediție a revistei XXL avea bani să-și
ia volumul în care-a apărut recent, da a preferat să-și ia țigări...
Nu, nu, domnule, nu vă speriați, nu aruncați revista din mînă deja a
aruncat-o, la naiba, trebuie să vorbesc la trecut. Da. L-am speriat.
Ciudat, nu credeam că o să-și de seama că despre el vorbesc...
Graalu, de ce citești și tu chestia asta cretină? Nu ți-am povestit
de zeci de mii de ori toate prostiile de-aici? Ce? Zici că e bine
scrisă? Crezi? Hm... ciudat. Bine, Graalu, te lăsăm și pe tine...
Domnișoara în cămașă de noapte cu ursuleți, ce frumos sînteți pe cale
să adormiți cu volumul în mînă - și l-a cumpărat din snobism, deși
știa că putea să găsească textul ăsta și în ultima ediție a revistei
XXL... hei, nu țipa, ce, ești nebună? Uite, acuma se scoală
colega de cameră și te taxează, că n-o lași să doarmă, că o să-și
pericliteze activitatea intelectuală din cauza ta... Stai pe fundul
tău și ascultă ce-ți spun. Știu că ești acolo, înțelegi? Și mai știu
că te dai mare intelectuală și că nu ți-au plăcut fazele de la început
alea cu fluturele și alea cu unghiile lu maică-mea. Fii atentă, că
te văd. Dacă mai îndrăznești să te atingi de obiectele cu valoare
sentimentală, am să scriu despre crocodili, și am să-i trimit în
lume. Văd eu prin care exemplar al cărții ăsteia... dar cred că pe
tine o să te aleg... stai, nu țipa, că nu scriu despre nici un
crocodil... Să nu mai adormi. În seara asta citește încă două pagini,
cel puțin, pînă ajung să vorbesc cu G. Cearta cu ea o sari, că e
plicticoasă, și dimineață mai citești două pagini. Ai înțeles? Dacă
nu, scriu de crocodili. Noapte bună, că am treabă cu copilul ăsta
tîmpit care crede că nu-l văd și deschide la întîmplare cartea, care
nu i se adresează nici în cea mai mica măsură... A deschis la
pagina.... asta. Hei, puștiule, vezi că există forțele întunericului,
ce fraier ești că i-ai crezut pe mămicuța și tăticuțu cînd ti-au
explicat fenomenu... Da, da, tu, cu tine vorbesc, nu te mai mira și
nu-ți mai șterge mucii și în nici un caz nu scăpa cartea pe jos și n-o
călca!
În orice caz, nu mă provocați să vorbesc despre
crocodili. Mai bine despre... structurile europene. Acolo există o mai
mare flexibilitate decît la noi, cei din lumea a șaișpea,
flexibilitate datorată toleranței lor față de persoanele cu handicap.
Există foarte multe astfel de persoane în aceste structuri doar se
împrumută și modele americane, nu? Și te poți integra din cauza asta
mult mult mai ușor... Se poate spune că artistul e... nu o persoană cu
handicap, ci, hai să zicem, una cu nevoi mai speciale...
Apropo de nevoi speciale: ieri văzut o tipă care purta
ochelari cu ramă roșie. Asta m-a făcut să mă gîndesc la fratele
Moldovan, pe care l-am întîlnit acum cîteva zile cînd am fost să-mi
reglez și eu dioptriile. Nu-i convenea nici o ramă de ochelari, și
pentru dumnezeu, era un călugăr! De unde avea atîta energie? Pe care
și-o consuma pentru niște amărîte de rame... care la ce aveau să-i
folosească? Cine avea să le remarce în adăpostul lui cucernic și
sobru? O fi avut el cine știe ce temperament artistic ascuns...
Oricum, se spune că artistul e, spre deosebire de burghez, cel care
nu-și găsește locul niciodată. Burghezul se integrează într-o
structură și e fericit acolo... Bineînțeles - ca s-o spun pe șleau -
că tuturor ne convine să ne identificăm cu una din aceste două
ipostaze, cînd ne convine după nevoie, după situație, după gradul de
pozitivitate al termenului pe care-l folosim ca să ne identificăm cu
ceva... Nici unii dintre noi n-am spune: Sînt un burghez,
decît, eventual, în glumă. În schimb mulți ar spune (și, nu-i așa, ce
frumos sună) Sînt un artist... Există însă oameni care nu pot
face asta, nu se pot minți pe ei înșiși că sînt una sau alta. Sigur,
sigur, nu există forme pure, trebuie să ne identificăm însă cu toții
la un moment dat cu ceva ce ne convine, nu? Există însă oameni care,
cum spuneam, nu pot face asta. Cel puțin unul există. Ăla cu
cactuși.
Nu-i așa că e ciudată conștientizarea de către voi a
faptului că eu spun asta și că în momentul în care o spun nu numai că
sînt în viață, dar mai și știu că vă identificați cu toții (în
virtutea inerției textuale deridadaiste pe care cu perversitate v-am
strecurat-o în sînge prin mijloace subliminale) cu acel cel puțin
unul pe care l-am menționat mai sus? Poate nu e ciudat ce vi se
întîmplă citind textul ăsta, ci pur și simplu neverosimil. Nu vă
atinge personal. Oricînd vă spuneți e posibilă retragerea în
vizuina voastră, protejată de orice interferență a ficționalității.
Nu-i chiar așa. Fie că vă place, fie că nu, ficțiunea e și ea
realitate; în consecință, pentru voi contează cum o percepeți, iar
pentru mine, cum o creez.
Domnu, vă rog eu mult, nu mai scrieți studiul asupra
tehnicilor postmoderne folosite în nuvela mea. Nu vă e clar că mă
aberez?!
*
Aș vrea să scriu toate cărțile pe care le-am citit. Să
le scriu în una singură. Nu să fiu eu acela care să le fi scris deja.
Am destulă imaginație ca să iau totul de la început, așa că le-aș
re-crea, în așa fel încît nimeni nu și-ar da seama că personajul meu
care-și cumpără revista XXL e de fapt Don Quijote; sau fata în cămașă
de noapte cu ursuleți e Cenușăreasa în dizgrație, copilul care scapă
cartea pe jos și o calcă în picioare cînd îi spun eu chestia cu
forțele întunericului e Peter Pan poate să fie și Wendy, la faza
asta vă las pe voi să alegeți sau eu, cel în cămașă de forță, sînt
nimeni altul decît baronul de Münchausen. Sau Ioana dArc, sau Maria
Tereza, sau un gargui de pe Notre-Dame, găsiți-vă un reper odată, ce
naiba! Cine vreți voi... Salvador Dali, mica sirenă, Tristan Tzara,
Becket, sau 101 dalmațieni, Marguerite Yourcenar sau Dani, colegul meu
de liceu care s-a sinucis, Oedip, Sfinxul, Lancelot, Pocahontas, pot
fi chiar mama, dacă vreți... dar aici realitatea mă îneacă și va
trebui să mă ajutați procurîndu-mi niște lac de unghii... sau poate
chiar niște unghii... roșii, din care să poată ieși fluturi...
La faza asta, dacă mă mai înregistrează medicii ăia,
au să creadă nenorociții încremeniți în proiect cum sînt că sufăr
și de tulburări schizoidice. Lasă, să-și scrie cărțile... Ce carte ar
ieși dacă ar transcrie cuvînt cu cuvînt ce-am spus eu... mamă, ce
carte-ar ieși... Ce nebun aș fi să cred că o să facă asta... Dar nu-i
așa, domnilor specialiști în ale psihiatriei, că v-au plăcut momentele
în care mă dădeam drept un ubicuu scriitor postmodern, bătîndu-mi joc
de diverși cititori, printre care și preupusa mea soră, Graalu? V-a
plăcut... recunoașteți... (Ce zici, Graalu, ce nume-i dăm formației?)
Îmi place să fiu cel care pierde. Pentru că astfel
reprezint condiția fără de care nu ar putea exista un cîștigător.
Viața se schimbă, cînd nu ești pe locul întîi nici măcar pentru
tine... Eu sînt un caz elocvent: să vă spun ce cred eu de fapt despre
motivul pentru care am ajuns în cămașă de forță. Păi, fiți atenți: G.
și cu mine stăm la distanță de șapte sute cinșpe kilometri și trei
sute de metri unul de altul. Iar eu am transformat apartamentul alor
mei într-o utopie, într-un loc în care primești fără să dai, unde
nimic nu are preț, iar valoarea lucrurilor este cea pe care le-o
conferi tu. Și... am vorbit cu ea la telefon cam prea mult pentru
gustul patronilor reali ai lumii mele virtuale. Așa că ei, mama și cu
tata, m-au băgat în cămășuța asta ca să scape de mine. Au primit nota
la telefon. Cu siguranță. Pe chestia asta m-am certat și cu G.
Domnișoara în cămașă cu ursuleți, sper că ați reținut să săriți peste
cearta cu G., că e plicticoasă! Dacă nu...
Așa, sper, pentru binele ei, că nu mai citește. Bun,
mai departe... Scrisori și e-mailuri supărate de la G. am primit la
greu. În legătură cu telefoanele. Ea mi le mai închidea în nas, că
altfel nu scăpa de mine. Ce vreți, sînt obsedat, sînt sfînt, sînt. Și
eu, ca s-o împac, îi spun: Im the one for you. Slabist. Nu
ține, la o tipă deșteaptă ca ea. Îi urlu că sînt în ultimul stadiu de
degradare metafizică, ea îmi rîde în nas și îmi comunică detalii
despre noul ei boyfriend: saxofonist, pletos, îi ordonează lumea
interioară, o adoră, ea îl disprețuiește, el îi dă CD-uri, ea le
zgîrie... ce mai, cuplul perfect. Eu recurg la faza simplistă cu
sinuciderea chiar acum, cînd îți vorbesc, îmi curge sîngele din
vene, pe telefon, pe covor, cel mai mișto arată pe unghii, le-a
acoperit, miroase a acetonă ea zice că am murit demult, și dacă
nu, ar fi cazul.
Ne-am certat, ne-am împăcat... tot eu sînt ăla în
cămașă de forță...
Și o dată, adică acum cinci minute, deci o dată, pe
cînd mă plictiseam, am început să-mi numerotez cactușii. a, b, c, d,
și cînd ajung la cactusul g, adică G.. ce groaznic, ce festă mi-a
jucat destinul... îmi dau seama că era ăla din stomac, nu ăla din
creier, nu ăla de la inimă, nu cactusul succesului sau al morții. Cel
din stomac, înflorit, galben, mai mare frumusețea și jalea. G. de la
Glaucon. De la gastrită, Gorgias, gangster. Eu. Falic.
G.. G., G., G.. Tot deGeaba, ce am eu nu cred că este dorit de
cineva. De-asta nu sînt nici eu dorit. Pentru că sînt doar un om.
Capabil de orice, disponibil pentru orice. I-am spus și lui G.: Ia-mă
și fă ceva cu mine. Nu am nici o direcție, sînt difuz și am trecut
prin multe. Cu toate astea, nu am formă, asta contează. Și sînt
artist. De-asta sînt un sfînt. Peste ce-a spus G. la faza asta.... mai
bine sar, fiindcă avea dreptate.
Știu despre oameni niște lucruri care mă ajută doar să
supraviețuiesc. De evoluție în lumea lor nu poate fi vorba pentru
mine. Fiecare om are un farmec personal, care te poate acapara
eventual pînă la erotism. Eu sînt un extremist, și asta mă face să nu
pot avea cu cei din jur alte relații decît de natură erotică. Ei, voi,
toți aveți cîte un mod personal de a vă exprima. V-ați adaptat la
sistem, l-ați adaptat pe el la voi. Aveți relații unii cu alții,
comunicați între voi. Iar eu mă erotizez cu demonii, cu dumnezeii. Cu
mine, deci.
Of, la naiba. Iar am ajuns să vorbesc despre mine.
Oricum, între cele două eforturi acela de a mă conștientiza,
explica, judeca, și acela de a nu vorbi despre mine l-am ales pe cel
mai mare. Sper ca măcar asta să apreciați, azi, acum, cînd mi se
întîmplă și mie să am un puseu de generozitate, cînd încerc să
comunic. Poate e totuși vorba de egoism... Pentru că nu fac altceva
decît să caut pe altcineva ca mine. Deși știu că nu mai există. Cactus
cu floare galbenă, adică, nu mai există.
Să încerc să intru printre voi. Toți știți să faceți
cîte ceva foarte bine. Vă caracterizează o anumită capacitate de a
face un singur lucru bine. Aveți cu toții o vocație. A, că nu toți v-o
cunoașteți, asta e altceva. Nu e așa important să ți-o și
conștientizezi ca s-o duci bine. Mai important e să o ai. Iar aici
intervine paradoxul. Chestia e că eu am o vocație. Ca voi toți. Numai
că ea nu se înscrie în nici un tipar. Oamenii nu o pot califica decît
ca fiind josnică și pornită din slăbiciune. Poate. Poate sînt un
avorton, un misfit, un accident. Și un parazit. Pentru că în momentul
în care secret substanța pe care o am în mine doar datorită acestei
vocații îi îndepărtez pe cei din jurul meu. De-asta sînt singur mai
tot timpul. Hehe... ce ușor mă pot salva, cum fac oamenii în general,
simplificînd lucrurile și spunînd că nimeni nu suportă arta adevărată
pentru că ea nu se află niciodată la locul potrivit, se manifestă fără
a putea fi recunoscută imediat și pare nocivă... Arta vine din
vocație. Vocația, harul, vin de dincolo. Iar eu sînt dincolo.
Cînd mă manifest în lumea asta, parazitez. Și acum vă parazitez pe
voi, expunîndu-mi interiorul mutilat fără să întreb în prealabil dacă
interesează pe cineva. Așa am făcut întotdeauna cu toți oamenii,
cunoscuți sau necunoscuți. De-asta am plăcut atît de mult la prima
vedere; știam ce vreau, și astfel dădeam senzația unui om onest,
direct, fără complexe sau probleme. Dar vocația, care la mine vine din
boală, nu întîrzia să intervină... Of, din nou trebuie s-o spun pe
șleau, ceea ce mă seacă, pentru că mă lasă complet neprotejat de
atacurile voastre. La urma urmei, oricum nu mai am nimic de pierdut...
Așa că iată darul meu. Ce știu eu să fac cel mai bine. Dragi elevi,
studenți, profesori, muncitori, artiști, colocatari, prieteni,
dușmani, oameni, cel mai bine eu știu să-mi fie frică. Să mă tem.
(Verbe reflexive! Ce v-am spus, că numai despre mine știu să vorbesc?!
De obicei capacitatea, vocația, potențialitatea, toate aceste noțiuni
care într-un fel sau altul se subsumează celei de generozitate nu se
exprimă prin verbe reflexive, i.e. să scriu, să citesc, să muncesc, să
învăț, să joc [într-un spectacol], să fac calcule, să alerg...
să...ceva.)
Arta reflexivă e cea mai grea. Din toate punctele de
vedere. Ea nu îți oferă motivații exterioare. Iată de ce e entropică,
nocivă, și pare inutilă. Iată de ce mulți ajung celebri numai după ce
mor și li se descoperă opera într-un sertar. Pentru că cei din jur nu
apreciază decît randamentul, producția evidentă, pe cei care aduc un
profit, care comercializează orice.
Artiștii reflexivi nu au nici o treabă cu exteriorul,
cel puțin nu așa cum se așteaptă cei din jur, ci se exprimă pentru ei,
prin ei, în ei. Nu se comunică pe ei înșiși, ci își comunică lor
înșile. Lucru pe care oamenii îl cataloghează drept un act de egoism.
Așa sînt eu. Opera de artă vie. O fire brută. O brută,
dacă vreți. Nu-mi pasă de voi. Nu-mi pasă de nimeni. Și nu sînt de
acord să mă port frumos cu cineva doar pentru a-l cîștiga, pentru a-l
face să se poarte la rîndul lui frumos, corect, moral. Pentru că s-ar
putea ca purtarea asta să fie doar o reacție la un stimul fals. Și mă
tem de reacții false la stimuli falși. Mă tem să fac asta. Mă tem și
să respir, mi-e frică de valorile voastre, de lumea voastră. Și nu
arăt nimănui că mi-e frică, pentru că mi-e frică să nu mi se facă
frică. Mă tem să nu îmi catalogheze cineva mai curajos logica drept
una speculativă. Și știți ceva? Aș vrea să nu existați. Dar am nevoie
de voi. Pentru că voi sînteți întotdeauna pe locul întîi, căci asta
vreți cu toții. Dacă n-ați fi primii în toate, aș fi nevoit să populez
eu acest loc întîi cu prezența mea, ceea ce m-ar împovăra cu
responsabilități nedorite. Asta-i lumea mea, nene: locul întîi și
locul doi. Voi, și eu. Pentru că așa mi-am organizat lucrurile, pentru
că altfel nu puteam. Liniște. Gura, și ascultați mai departe.
Comentariile la sfîrșit. N-am terminat. Încă n-am ajuns iar la stadiul
în care să mi-o amintesc pe mama...
Îmi place să renunț. Nu-mi trebuiți decît voi pentru
asta. Să fiți acolo, să fiți cei mai buni. Să mă milogesc la
picioarele voastre. Să fiți lăudați, doriți, idealizați, transformați
în statui, simboluri, monumente, să fiți crezuți, plini de prieteni,
creditați de alții mai valoroși ca voi, vorbiți de bine, micuți,
drăguți, bunuți. Să fiți iubiți. Și vreau reacții, nu fiți de lemn
cînd vă vorbesc.
Lemnul e dur. Mai ales cînd dai cu capul de el. Și pe
deasupra îți mai și muști limba. Și scoți niște zgomote îngrozitoare,
parc-ai fi demonizat. Plus spume la gură. E ciudată manifestarea asta
fizică, mai ales pentru cel căruia îi aparține. Psihicul e altceva.
Acolo nu mă bag, e clar că acolo e mult mai dur. Lemnul, adică. Dacă e
să ne luăm după teoria umorilor a lui Ben Jonson, dacă e să ne gîndim
la Jung, R.E.M., Jethro Tull, de ăia supărați nici nu mai vorbesc
Anathema, Craddle of Filth, Gorgoroth, J.S. Bach, Wagner sau la ăia
și mai supărați, cum ar fi Schelling pe prietenul ăla al lui Wagner,
care a scris și Cazul... știți voi care, pe tipul ăsta, zic,
nici nu-l mai menționez, că mă seacă individu de nu-i adevărat sau
la Walter Benjamin, Picasso, Dostoievski, Jethro Tull, Pink
Freud,
Derrida, și alții, atunci, într-adevăr avem toate argumentele în a
susține că lemnul e mai dur cînd e vorba de psihic. Asta
mă-nnebunește. Lemnul. De-asta aș vrea uneori să fiu un vierme din
ăla, care-l mănîncă. Neah, nu se poate. Ăștia-s viermii de pe locul
întîi. Ei sînt folositori la ceva. Iar eu, fiind pe locul doi, s-ar
putea (în ciuda tuturor viselor, premonițiilor și semnelor care ar
trebui să-mi dea o certitudine, eu totuși rămîn la acest s-ar
putea) să fiu vierme din ăla din care iese ceva frumos și deci,
cum spune Oscar Wilde că pe ăsta tot l-am uitat în enumerarea de mai
sus destul de nefolositor.
Doamne, da unghiile alea... ale maică-mii... Știu
că-s obsesiv-compulsiv cu unghiile și viermii și chestiile astea, da
pe bune, să-mi amintiți cînd ies de-aici și mă-ntîlnesc cu vreunul din
voi pe stradă să-i schimb culoarea aia oribilă a ghearelor de sfinx
sastisit. Nu, nici o problemă, ele sînt foarte teatrale, dar nu cu
mine. Eu nu mă sensibilizez la așa ceva. La alte chestii, în schimb
*
Bine
cănumaisînt
l
aspital. Ascult... muzică...
mama, cu ochii roșii. Nasturi, mii de nasturi se răspîndesc în jurul
meu, un pom de Crăciun, un album cu Dali... tata, care îmi ține capul
amețit. Mă lovesc cu creierul de parchet. Mă lovesc și îmi iese din el
spumă, ca de șampanie. G
Acum, într-o semiinconștiență spumoasă, spasmodică,
îmi permit să deconspir orice. Ce număr are maică-mea la pantofi. Cîte
curele a rupt pe mine tata. Cît am băut cu hipioții la Sighișoara. Cum
a strigat mama la tata, cînd eu aveam doar cinci ani și venisem acasă
dintr-o altă casă mai mare, mai albă, care avea să devină a doua mea
reședință, o casă cu paturi de fier și miros uscat. A strigat...
foarte tare: 'Mi-ai adus boala asta disperată pe cap, cretinule!'
Taică-meu n-a fost niciodată un artist, așa că a luat-o de bună și s-a
pleoștit. N-a făcut niciodată față situației. În afară de cea din
baie. Cînd își desfăcea nasturele... Ah, n-am să uit niciodată arta
aia inconștientă a lui, de a-l face să strălucească la fel și cînd îl
încheie și cînd îl descheie... De-acolo a început totul. Atunci am
început să mă trezesc, să înțeleg că trebuie să-mi dau seama... de
cactuși.
Mama intră la mine în cameră. Vede toată colecția de
plante țepoase pe care le-am adunat și le-am pus peste tot, pe birou,
pe dulap, în dulap, și pe pernă. Se uită urît, și le strînge una cîte
una. Iar eu simt o furie incomensurabilă și o trimit în lumea ei și-a
mă-sii, tacit, din priviri. Mama se preface într-o păpușă mecanică,
uriașă, ca balerina de pe ring-und-spiel, pe a cărei fustă imensă erau
înșirate scaunele kitschoase care se învîrteau așa cum face capul meu,
într-o superbă experiență cognitivă. Aceea a vertijului. Vertij...
spumă... șampanie. Sînt un tip suspect. G. mă suspectează, pînă și
plantele mele mă suspectează. Și toți cred că mă consider un
neînțeles. Dimpotrivă. Mă comport doar ca unul, fiindcă așa e moda,
așa cum trebuie să fac și cînd intru într-un bar și cer violent o
bere.
Și zîmbesc sub masca feței mele de tip dur; rîd pe
dinăuntu, pentru că îmi simt cactusul înflorind și pulsînd în stomac.
Semn că nu m-am pierdut, nu sînt ca ei, semn că nu m-am pervertit.
M-am apărat. M-am păstrat. De-asta e bun totuși lemnul. Poți să-ți
faci măști din el. Dar ele cad în momentul vertijului. Atunci...
șampanie. Spumant de baie. Rîs isteric. Contracții musculare. Demoni.
Mișto, nu? Pe bune, ar trebui să încercați și voi, dac-ați putea.
Aveți acces astfel la o lume de neimaginat, puteți fi purtați cu
viteză maximă spre ea, aveți în trei secunde ceea ce alții se muncesc
o viață întreagă să atingă... De asta sînt un om fericit. Pentru că
deși existența mea pare să stagneze, deși nu pare să se întîmple mare
lucru în afara mea, lumea asta îmi este accesibilă. Poate fi
oriunde, în bucătărie, în telefon, în unghiile mamei, în afară,
înăuntru.
Din nou
parchetul. Doare. Oare pe el îl doare cînd îl
lovesc cu capul? Îl mîngîi și tremur, tata îmi ia mîna de pe lemnul
rece și o ține între ale lui, iar eu nu mă pot abține și în bunătatea
mea universală îl gratulez cu un zîmbet și cu opritul din tremurat.
Sînt din nou pe punctul de a mă descuama, simt cum mi se duce pielea
de pe burtă, doamne, nu, nu de față cu alții, nu mă interesează dacă
se vede ce am mîncat ieri, numai să nu se vadă cactusul... M-ar
analiza, m-ar diseca, psihiatra și doctorii ei ca niște cățeluși
cuminți și albi... Și aș ajunge o celebritate. E ultimul lucru pe
care-l vreau, pestilențiala voastră celebritate... Înduioșătoare,
crizele astea... E așa de urît să te vezi la mila lor, cînd tu ești
atît de deștept, știi atît de multe și îi iubești pe ceilalți în
virtutea superiorității pe care o simți cînd faci un bine, ceva care
tuturor le cere un efort monstruos...
Mai demult îmi ascundeam răutatea după răutate. Nimeni
nu avea s-o găsească acolo. Așa am ajuns un pervers. Eram doctorul
tuturor tipelor cu inima frîntă, al invalizilor, alcoolicilor,
pederaștilor, decrepiților. Îi ajutam. Din asta îmi trăgeam energia,
din faptul că ascultam și sfătuiam niște oameni cărora nici prin cap
nu le-ar fi trecut că au în față unul cu probleme de o gravitate
înmiită față de micile lor vicii și tristeți. Apoi m-am plictisit și
de asta. M-am întors la cactușii din camera mea.
Au început să mă preocupe și ei. Dar mureau. Erau
bolnavi de boala mea. Unul pe zi. Se duceau unul cîte unul. Făceau
spume și își mișcau țepii în convulsii, apoi se uscau, brusc. Eram
disperat. Am încercat să le explic că știu că ei nu sînt doar plante,
că știu că sînt ca mine, că am mare grijă de ei (ce tupeu, să
îngrijești cactuși
) și nu li se poate întîmpla nimic rău. Da nu
înțelegeau. Nu păreau să poată decoda animismul meu maladiv. Normal,
nivelul lor intelectual era mult sub al meu, era o proiecție a minții
mele fracturate. A sufletului meu care nu mai convingea pe nimeni de
așa-zisa lui puritate și nealterare; care nu interesa pe nimeni. Eram
un subiect de interes - de asta nu mă pot plînge - dar doar din punct
de vedere medical. Nu că aș fi avut vreo formă neobișnuită a bolii - e
una chiar comună, benignă - dar era ciudat pentru doctori să vadă că
mai și gîndeam, că sărisem de un anumit nivel, și că doar în scurtele
momente de pierdere a lucidității o luam razna și deliram pe tema
asexuată a mamei. Eu, prin urmare, interesam pe mulți. Dar sufletul
meu - ce cuvînt abject și derizoriu... - nu interesa absolut pe
nimeni, utilitarismul îi acaparase pe toți. Așadar, rămîneam singur cu
vocația și cu boala mea. Să-mi trăiesc viața frumoasă, grea și goală -
ca femeia visurilor multora; aș fi cedat-o oricui, nu corespundea
standardelor mele nici pe departe. Plină de cactuși....
Cînd se usca unul, îl mîncam. Ajunsesem livid și eram
pe punctul de a mă supune benevol unei operații de apendicită. M-am
abținut totuși și i-am mîncat pe toți, digerîndu-i cu cactusul meu
galben, înflorit, genial.
Și într-o bună zi m-am trezit urlînd. Iar visasem
că-mi iau zborul, eu, viermele special, din floarea galbenă. Numai că
de data asta nu se mai făcuse roșie. Acum se transformase... în
ceva... ceva oribil de frumos, ceva pe care cu toții ni-l dorim dar
limitele decenței ne obligă să ne mințim mai departe că putem trăi și
fără. Acel ceva din care îmi luasem din nou zborul, supunîndu-mă
extaziat norocului pe care mi-l aduc visele repetitive ale
epilepticilor, era un sex de femeie. Sexul meu feminin. Visul
acela îmi redase integritatea, eram în sfîrșit un om complet.
Groaznică senzație, să știi că pentru tine nu mai au nici un sens
teoriile, să știi că nu mai ai nici un reper în afara ta, că le conții
pe toate. Din plafonat, însingurat și infatuat, devenisem universal.
Ce groaznic. Oribil. Nici nu mai avea rost să trăiesc, le făcusem pe
toate, înțelesesem lucrul privilegiat pe care îl genera interiorul
stomacului meu.
M-am ridicat și m-am dus la baie -
*
- unde am dat iar de tata. Nici nu m-am mirat. De la
începutul vieții mi se întîmplă asta; era firesc ca și atunci cînd îi
bănuiești sfîrșitul să fie la fel. Am urmărit prin gaura cheii cum
unghiile mamei îi desfăceau nasturii metalici de la pantaloni. Ei nu
înțeleg că am o nevoie imensă de baie. Gigi sau Bubu - de ce mi-oi fi
amintit de ei tocmai acum? A, știu, pentru că ... la început... e ca
la sfîrșit - ei nu m-ar înțelege. Mi-ar rîgîi și mi-ar rîde în nas.
Graalu' m-ar înțelege. Și G. . Simt ceva ce nu poate fi explicat și
trebuie să intru. Să strig... Am să mor. Acum. Vreau să-mi aranjez
cărțile din baie. Mă doare stomacul. Și spatele. Nu pot să le spun.
Forțez ușa. Intru. Urmează să mă prăbușec pe faianța albă, o să am o
criză. Spasmul fatal. Spume roșii... ce-i asta... nu vă șocați, încerc
să le spun, îmi duc mîna la stomac, n-n-nnnnuuu... v-v-v-vvvăăă...
șocați..., mîna îmi alunecă între picioare.. N-nn-nn.. Mmii-a
v-vvv-venit ci...c-c-c- .. actusul.
|