Despre şi pentru
arhitectură
vernacular, numeric,
virtual, interactiv, cibernetic, şamd.
de Mihai Pienescu
p.mca@wanadoo.fr
„Cred că arhitectura
trebuie să aibă o viată dublă.
Să utilizeze, pe de o
parte, înclinarea (umană) pentru cercetare, pentru limite, să refuze
acceptarea realitătii asa cum este, să aibă o atitudine nesupusă,
transgresivă si chiar insolentă. Să dovedească, pe de altă parte, o
veritabilă recunostintă istoriei si naturii, cele două teritorii în
care îsi are rădăcinile.
Această viată dublă
constituie fără îndoială esenta a ceea ce putem numi astăzi o
atitudine umanistă valabilă.”
RENZO PIANO, Carnet de
travail, Paris, Seuil, 1997
Învătat, din fragedă
pruncie culturală, să apreciez o cercetare amănuntită, ce indică (ajutîndu-se
de izvoare scrise, note, citate si bibliografii) cu minimă
aproximatie anul constructiei, autorii si constructorii, arheologii,
muzeografii si restauratorii gravitînd de-a lungul timpului în jurul
unui monument am fost surprins să aflu - cu vreo 30 de ani în urmă,
căutînd prin biblioteci cărti si documente despre arhitectura
japoneză veche - că un templu shintô este datat ca fiind construit
în secolul XIV pe baza unei legende, si că reconstructia sa identică
se face la fiecare 50 de ani, pe unul din cele două amplasamente
alăturate, fără proiect si releveu, fără studii si cercetări. Si că
sublima sa arhitectură este un exemplu de arhitectură vernaculară,
adică o arhitectură căreia în chip firesc si perfect „cultural” îi
atribuiam (atunci) adjectivele pitoresc, sărac sau primitiv, privind-o
cu îgăduitoarea condescendentă a unui viitor „autor”de arhitectură „cultă”.
Caut acum o justificare. Vernacular îsi are originea în latinescul
vernalis ce înseamnă indigen; iar rădăcina pentru vernalis este
verna ce înseamnă sclav născut în casa stăpînului. O justificare
perfect livrescă, si deci incontestabil schioapă ... Voiam (atunci)
să stăpînesc un domeniu considerat universal.
Ce cred (acum) că este
arhitectura vernaculară ?
În sens etimologic,
arhitectura vernaculară este prin definitie locală. Legată
pămîntului, bătută de vînturi si ploi, luminată de soare, ea
încorporează valori morale si estetice pozitive.
Pentru fiinta umană
arhitectura vernaculară este o a doua natură. Ea protejează de frig,
de căldură, de vînturi si ploi; natura primă devine astfel ostilă
iar rolul arhitecturii vernaculare este de a utiliza natura în
beneficiul uman, de a găsi implantarea topografică adecvată si forma
justă în limitele unui buget minim predeterminat.
Arhitectura vernaculară
este o pavăză în fata agresiunii stimulilor exteriori, ea creează un
loc de repaos, de pregătire a sensului, favorizînd meditatia si
contemplarea.
Arhitectura vernaculară
invită si chiar constrînge fiinta umană la o analiză critică a
adevăratelor sale nevoi.
Arhitectura vernaculară
produce normalitate si întelegere; conformîndu-se realitătii, găsind
răspunsuri echilibrate, în armonie cu experienta si cu
posibilitătile reale, ea refuză facilitatea originalitătii cu orice
pret; creează „locuri” unde grupul devine constient, deci se poate
schimba si ameliora.
Arhitectura vernaculară
nu a fost, nu este si nu poate fi universală. Universală este
capacitatea de adaptare a limbajului său prin utilizarea memoriei si
ingeniozitătii producătorului de arhitectură, prin utilizarea celei
mai avansate tehnologii proprii momentului si locului edificării.
Oricît de complex este efortul spiritual si oricît de simple sau
sofisticate mijloacele tehnice, ele rămîn invizibile; în arhitectura
vernaculară tehnica cea mai simplă, adusă la un rafinament extrem,
capătă maximă valoare estetică, transgresînd astfel către un
simbolism intrinsec.
Determinată teluric-material
si moral arhitectura vernaculară nu se supune – spre deosebire de
arhitectura cultă – deciziilor princiare si gustului gratuit, nu are
vanitatea gestului demiurgic, nu se diluează în politică, economie
sau religie. Este o arhitectură liberă, bogată, deschisă, dăruită
utilizatorului.
La acest început de secol
XXI, haosul ce invadează sigur si progresiv lumea contemporană nu
are nevoie să fie expus ( urîta si egoista ingenuitate
coophimelbaueană sau parsiva generozitate ingenioasă frankgeryană)
ci stăvilit. Consumerismul pasiv, încurajat datorită unui construit
laxism ce constituie baza societătii de consum, atinge cu aripa sa
malefică (si) arhitectura.
Arhitectura vernaculară
ne reaminteste că:
arhitectura nu este un
obiect ci un cadru vital
imaginea nu este
realitate
Arhitectura vernaculară
este pur si simplu arhitectura, iar arhitectul robul ei.
* * *
Inevitabil si
dintotdeauna arhitectura are două stadii de existentă : virtualul si
realul. Este virtuală în închipuirea producătorului si în aceea a
potentialului utilizator. Devine reală – pentru utilizator si
privitor – pe durata contactului fizic în timp si spatiu. Odată
percepută în materialitatea realizării si utilizării ei, apoi
părăsită, arhitectura redevine virtuală în amintire.
Desenul, macheta,
descrierea, devize si alte posibile forme de cuantificare directă
sau indirectă nu reprezintă – indiferent de tipul suportului (hîrtie,
film, CD) – decît un mijloc de transmitere a informatiei către
constructor; este o stare de existentă intermediară sub formă
codificată.
Pierderea sensului
intervine în momentul cînd suportului si sitemului codificat de
transmitere a informatiei - în particular ordinatorul si al său
limbaj binar universal : numericul - li se atribuie valoare de
concept, reprezentarea substituindu-se realului; nu se mai
materializează închipuirea originară ci starea de existentă
intermediară. Asistăm la clonarea realitătii si la exterminarea
realului prin dublul său. Al treilea tip de imagine – după desen,
pictură si fotografie, este imaginea de sinteză; al treilea tip de
spatiu – după cel terestru si cel extra-terestru este ciberspatiul.
Orgolios, vanitos, lipsit
de intuitie sensibilă, „creatorul” de arhitectură (arhitect,
manager, politician, bancher, etc.) vrea să controleze –
necredincios neputincios – imaginea încă nenăscută. Perspectiva
renasterii este astfel strămosul diabolic si fioros al alienării
prin virtual cibernetic. Înfruntînd si înfrîngînd realul, cinic dacă
nu ar fi incostient, Homo ciberneticus continuă încununînd ceea ce a
început Homo faber în dreaptă continuare a filozofiei iluminismului
si a renasterii – subminarea substratului spiritual al vietii,
disolutia formei vii. (ceea ce Frankestein poate fi pentru fiinta
umană, este pentru arhitectură imaginea de sinteză : performanta
tehnică este motor si finalitate)
Astăzi, realitatea asa
cum apare conturată de spectrul produselor industriei electronice
aproximează imortalitatea, propunînd iesirea - numerică - din timp.
Astfel arhitectura există înainte de a exista; dar nimic nu poate fi
înainte de a exista credinta. O perspectivă expusă – „traditională”
sau „de sinteză”, o călătorie tridimensională, au ca rost final (si)
declansarea unui flux de capital ; ecoul argintilor răsună deja în
vibratila platitudine a ecranului. Sustrăgîndu-se realitătii prime –
spatiul real, ca si realitătii secunde – timpul, arhitectura în
spatiu cibernetic simulează miracolul creînd o transcendentă non-transcedentală.
MODELING / COMPOSITING / WAPPING / CLONING / MORPHING / WARDING /
... Matricea numerică originală este evidentă în aparenta clădirii
Fundatiei Guggenheim din Bilbao sau în frumoasele montaje grafice (TĂIAT
/ COPIAT / LIPIT) made by Zaha Hadid. Facilitatea si plasticitatea
reprezentării se substituie realitătii în cadrul ideologiei liberale
a tehnicii : „...să nu uităm că autostrăzile au fost inventate de
Adolf Hitler si de altii ca el.
Nu cred că o autostradă
ajută la cunoasterea si întelegerea peisajului. (s.n.) Afirm acelasi
lucru in legătură cu autostrăzile informationale” – JEAN-LUC GODARD,
interviu 1995 la festivalul de film din Montreal.
* * *
Făt-Frumos ajunge la
scara palatului : „o zînă înaltă, subtirică si drăgălasă si frumoasă,
... uitîndu-se cu milă la dînsul, îi zise: Bine ai venit! Ce cauti
pe aici? / Caut, zise el, Tinerete fără bătrînete si viată fără de
moarte. / Dacă cauti aceea ce zisesi, aici este.” Văzîndu-si visul
cu ochii (dar neîntelegîndu-l) F-F descalecă în plin virtual si
:„...petrecu acolo vreme uitată...fiindcă rămăsese tot asa de tînăr,
ca si cînd venise. Trecea prin pădure fără să-l doară măcar capul.
Se desfăta...trăia în pace si în liniste... se bucura...ca un
fericit. Iesea adesea la vînătoare; dar într-o zi...nefericitul, în
învălmăseală, nu băgase de seamă că...trecuse în Valea Plîngerii.”
F-F reintră în real – i se face dor – si în pofida sfaturilor
zînelor (mass-media doctrinară dar democrată) si calului (sculă
ultra-performantă) se întoarce să-si vadă părintii. „...cu barba
albă pînă la genunchi, ridicîndu-si pleoapele ochilor cu mîinile si
abia umblînd,... nimic nu găsi;... si un glas slăbănogit îi zise: -
Bine ai venit, că de mai întîrziai, si eu mă prăpădeam. O palmă îi
trase moartea lui, ...si căzu mort, si îndată se si făcu tărînă.”
Încălecînd p-o sa Homo
ciberneticus ar putea întelege că iesirea din timp este fatală si că
în fata tehnologiei lipsite de întelepciune si mister, salvarea nu
vine decît din esecul performantei.
A nu fi sincron tehnicii,
a întîrzia sau a accelera posibilitătile tehnicii, a accelera
accidentul, a încerca să lucrezi cu el - vezi (în general) Paul
Virilio si (în special) Arata Isozaki „After september 11, there can
be no talk of utopia” în JA YEARBOOK 2001 – este singura formă
contemporană de avant-gardă si, cred, de apărare.
|