Argus
şi Kairos
sau
spectralismul fotografic
la
Iosif Kiraly
de Dan
Dediu
„Acest enunţ a fost scris de mine acum un minut şi
jumătate, iar dumneavoastră l-aţi terminat de citit acum patruzeci
de secunde. Adica scrisul meu şi cititul dumneavoastră corespund
unor momente diferite. Dar pe hârtie acest moment şi acest
moment sînt de bună seamă acelaşi moment... Prin urmare,
enunţul, care pe de o parte este real, pe de alta e lipsit de
valabilitate...Sau conceptul de timp e oare ceea ce lăsăm în afara
jocului?”
Acest scurt fragment din romanul Tabloul flamand
al scriitorului spaniol Arturo Pérez-Reverte pare scris special
pentru arta fotografică a lui Iosif Kiraly. Ciclul „Reconstrucţii”
aduce în prim plan mai multe niveluri ontologice şi poate fi, de
aceea, citit şi interpretat ca un palimpsest. Trei sunt elementele
care conduc aici: este, mai întâi, incorporarea componentei timp în
fotografie; apoi, folosirea metodei „reconstrucţiei” coerenţei
spaţiale; în fine, prezenţa dimensiunii memoriei.
În fond, orice fenomen artistic se poate imagina ca
având o origine dublă. Pe de o parte el este rodul intuiţiei pure a
artistului, incontrolabile datorită imprevizibilităţii opţiunilor
spiritului creator. Pe de alta, acelaşi fenomen se poate înfăţişa
înţelegerii noastre şi ca un rezultat al reflecţiei mature şi
sistematice. Acest lucru înseamnă că traseul apariţiei fenomenului
respectiv în câmpul realului poate fi înţeles, schematizat şi oferit
drept explicaţie acelora care-şi pun întrebarea legitimă: „ce
exprimă acest lucru, de unde vine el?”. Voi încerca în continuare,
schiţarea unui succint traseu de reconstrucţie ideatică a demersului
creator a lui Iosif Kiraly. Aşadar, o reconstrucţie teoretică a
„Reconstrucţii”-ilor sale fotografice.
***
Începutul „Reconstrucţii”-ilor e dat de obsesia
depăşirii cadrului spaţial al artei fotografice şi de înglobarea
temporalităţii. Acest lucru însă nu se poate face decât la nivelul
conţinutului fotografic, căci forma rămâne una spaţială. Dar,
dacă intrăm mai în amănunt şi observăm conţinutul propriu-zis al
fotografiilor, vom ajunge inevitabil la întrebarea: unde este timpul
aici? Căci timpul nu are „apariţie” în fotografie, ci el „apare”
întotdeauna prin emisari: obiecte, forme, culori, chiar prin
marcajul aparatului ce indică ora şi data realizării instantaneului.
Dar atunci unde este cu adevărat prezent timpul? Este el mai mult
decât o metaforă? Cu siguranţă. Este chiar un paradox. Timpul este
prezent în sensul conţinutului fotografiei şi, mai pregnant,
în sensul reconstrucţiei imaginii. Timpul este aşadar subiectul,
tema centrală ce răzbate din instantaneele surprinse şi recompuse.
Dar să intrăm şi mai în adânc, în metoda reconstrucţiei.
Foarte ingenios concepute, reconstrucţiile lui
Kiraly au la bază un joc oglinzi ce aminteşte de lumea lui Lewis
Carroll. Voi încerca să înfăţişez pe scurt acest mecanism.
Există mai întâi o fotografie iniţială pe care-o voi
numi instantaneu fundamental. El nu posedă calitate
temporală. Acest instantaneu este apoi segmentat în zone, asemenea
unei grile sau unui puzzle. Fiecare zonă este fotografiată din mai
multe puncte de vedere şi în momente temporale diferite – care
variază de la momente foarte apropiate în timp la momente depărtate
(anotimpuri diferite) sau chiar foarte îndepărtate de momentul
prezentului fotografiei (ani, decenii). Se obţin astfel instantanee
parţiale armonice. Le numesc armonice deoarece ele se
armonizează la nivelul conţinutului, al imaginii, al cadrului.
În acest moment se începe reconstrucţia
instantaneului fundamental prin combinarea instantaneelor
parţiale, realizate în momente temporale diferite. Se păstrează
deci coerenţa spaţială a ansamblului şi se variază dimensiunea lui
temporală. Intuiţia şi talentul artistului devin transparente în
modul în care sunt recombinate instantaneele parţiale. Uneori chiar
apar introduse voit diferite „neglijenţe”, devieri de la coerenţa
spaţială a instantaneului fundamental, accidente intenţionate,
rupturi care acţionează asemenea unor „ferestre” temporale ce trimit
spre alte orizonturi. Le putem numi instantanee parţiale
inarmonice. Ritmarea instantaneelor parţiale armonice cu cele
inarmonice ţine de opţiunea personală şi de intenţia expresivă a
artistului.
Procedeul explicat mai sus îşi poate găsi un
analogon în acustică. Analiza acustică a demonstrat faptul că
sunetul nu este altceva decât un compus format din mai multe alte
sunete ce se combină într-un anumit fel şi care, împreună, dau
rezultatul pe care îl auzim noi. Aceste sunete ce intră în
combinaţie poartă numele de spectru. Spectrul unui sunet este
format din sunetul fundamental şi dintr-o serie de parţiale duble:
armonicele şi inarmonicele. Se observă că acest fenomen poate fi
apropiat de ceea ce Iosif Kiraly realizează în plan fotografic. Am
folosit special aceşti termeni în ambele cazuri pentru a putea face
mai clară similitudinea esenţei procedeelor în plan vizual şi
acustic. În acest sens, întreg ciclul „Reconstrucţii” poate fi
caracterizat din punct de vedere tehnico-estetic drept
spectralism fotografic, în directă legătură cu spectralismul
muzical – denumit adeseori şi „muzica pe armonicele sunetului” -,
orientare contemporană de succes în Franţa şi România. Să ne
întoarcem însă la complexul spaţiu-timp, astfel cum este el surprins
la Kiraly.
Există patru posibile conjugări ale spaţiului şi
timpului: a) spaţiu identic şi timp identic (fotografii
diferite făcute în acelaşi timp şi în acelaşi spaţiu de către oameni
diferiţi); b) spaţiu identic şi timp diferit (fotografii ale
aceluiaşi spaţiu realizate în momente diferite; aici se poate
parţial integra şi ideea „reconstrucţii”-ilor lui Kiraly); c)
spaţiu diferit şi timp identic (fotografii făcute în diferite
locuri, dar în acelaşi timp, pentru a surprinde un anume parfum al
aceluiaşi timp, ce nu se reîntoarce niciodată); d) spaţiu diferit
şi timp diferit (fotografii fără legătură una cu alta). Dacă se
introduce în ecuaţie şi componenta conţinut se pot obţine
combinaţii şi mai interesante, cum ar fi: spaţiu identic, timp
diferit şi conţinut diferit, spaţiu diferit, timp identic şi
conţinut identic sau, cum preferă Iosif Kiraly, spaţiu
identic, timp diferit şi conţinut identic, „bruiat” din când în
când cu fascicole temporale şi spaţiale subite, asemenea unor
ameţeli bruşte, care trimit în metafizic. Opţiunea artistului este
singura, dintre combinaţiile înfăţişate mai sus, care poate da
consistenţă timpului în imagine. Se ridică aici întrebarea: nu este
oare prezenţa timpului în fotografie numai teoretică? Prin ce anume
îşi face timpul simţită prezenţa?
Impresia de temporalitate nu numai că nu este indusă
teoretic, ci este chiar perfect vizibilă în imagine, astfel cum o
concepe autorul. Căci Kiraly deopotrivă realizează fotografie de
stare şi fotografie de idei. El nu se mulţumeşte să surprindă
globalitatea unui fenomen, ci – printr-o neobosită şlefuire a
detaliilor -, argumentează politemporalitatea lui. În fapt, detaliul
aici este determinant. O fată dormind precede sau succede imaginii
sale oglindite în fereastra compartimentului de tren, surprinsă
atunci pe când citea. Această umbră e aceeaşi persoană, dar când
anume, înainte sau după somn? Un câine traversează curtea părăsită,
azi, ieri, alaltăieri, o locomotivă vine din ce în ce mai aproape, o
biserică se subţiază şi îşi dizlocă turnurile, care devin lipite
stângaci, semne ale rupturii aspiraţiilor noastre întru Divinitate.
Sunt numai câteva imagini surprinse cinetic, dar ele implică mult
mai mult: implică anamneza şi odată cu ea un întreg spaţiu interior
al ridicării în timp şi căderii din el.
Câteva topos-uri îi caracterizează viziunea
şi aduc timpul în prim plan: 1) multiplicarea aceluiaşi
personaj pentru a realiza un fel de „perspectivă” temporală asupra
lui (câinele, doamna în vârstă, maşina albă, locomotiva), 2)
surprinderea unui peisaj în viteză, ceea ce conduce la
ştergerea formelor şi la amestecul dintre entităţi, aşadar la
obţinerea unui continuu al discontinuităţilor spaţiale, 3) rupturile
de nivel ontologic, ceea ce creează impresia de bizar palimpsest
între lumi diferite, conducând în cele din urmă la vis şi memorie.
Vocabularul fotografic utilizat este dens şi
pregnant, asemenea unor motive recurente, unor obsesii. Apar
frecvent câteva teme: câinele, trenul (cu tot
arsenalul, de la interiorul unui vagon, la încrengătura de şine şi
locomotivă), ruina, angrenajul dezafectat ori defect
(maşina alb murdar, uşa, gardul). Omul, atunci când apare, este
stingher, pasager trist într-un peisaj mereu pe fugă, dar mereu
îndreptat spre trecut, spre amintire. E ca şi când omului i-ar fi
frică de această lume de artefacte pe care el însuşi le-a creat.
Omul, câinele, fiinţa în general este la Iosif Kiraly legătura cu
timpul, este răspunsul la întrebarea pe care o pune neîncetat arta
sa. Plantat în lume, fiinţa e singură în faţa timpului. Ea este o
permanentă plecare şi sosire. Trăieşte într-un permanent provizorat.
Şinele de tren care se înnoadă în fotografiile lui Kiraly sunt
asemenea drumurilor destinului nostru, iar noi, spectatori, privim
cum timpul ne face şi ne desface.
***
Fiecare reconstrucţie de Kiraly este o rană
deschisă. Fotografiile sunt parcă prinse cu plasturi, ca pentru a
ascunde sângele timpului care se scurge dintr-un cadru în altul.
„Tonul” întregii compoziţii este de o sfâşietoare nostalgie. Din
micile distorsiuni ce recompun o continuitate se simte o
nemulţumire, o durere că timpul ideal al instantaneului fundamental
nu se poate recompune pe de-a-ntregul. Ceva s-a pierdut iremediabil
odată cu timpul, şi acest lucru se transmite privitorului.
Suflul fiecărei reconstrucţii ascunde părerea de rău
că acel timp este pierdut pentru totdeauna. De aceea, încearcă de
fiecare dată să surprindă timpul esenţial, timpul propice,
adevăratul moment revelator al forţei timpului, ceea ce grecii
numeau kairos. Iar acest lucru Kiraly îl realizează privind
prin mii de ochi un anumit fragment de spaţiu şi timp. Asemenea lui
Argus, artistul îşi tranformă întreg trupul în ochi. El pândeşte
momentul când timpul se întrupează. Atunci îl prinde ca pe o insectă
preţioasă şi îl leagă cu bandă adezivă. Bucăţi de timp sunt puse
împreună: una e mai grea, alta mai uşoară. Suspendate între fiinţă
şi nefiinţă, scoase dintr-un provizorat şi puse într-altul, bucăţile
de timp se unesc încetul cu încetul, învaţă să convieţuiască, se
obişnuiesc una cu vecinătatea alteia. Astfel, timpul începe să curgă
din nou, de data aceasta în cadrul fiecărui instantaneu fundamental.
E viaţă a timpului acolo. Dar, pe de altă parte, totul acolo e numai
spaţiu. Cum e posibil? Acesta e secretul “Reconstrucţiilor”.
|