Nu mai sînt
supărat pe nimeni
- interviu cu regizorul
Theodor Cristian Popescu
Alina Nelega:Cristi Popescu am să te apelez
familiar doar în virtutea unei mai vechi cunoștințe și
colaborări și nu ca să simulez o ușurință a conversației pe
suport electronic Cristi, deci, intrînd abrupt în tema
acestei convorbiri, aș vrea să-mi spui mai întîi dacă
experiența de bursier în Montana și contactul prelungit cu
teatrul american ți-au provocat anume gînduri despre
condiția teatrului în România, ca loc din care ai plecat și
în care ai încercat, cu succes, aș spune, să-ți conturezi un
spațiu propriu. Rezistă oare o comparație, la nivel de
fenomen, între teatrul american
și cel românesc?
Theodor Cristian Popescu: Teatrul american se
sprijină, dupa observațiile mele, pe patru piloni
principali: teatrul comercial (avînd în centru
Broadway-ul): o întreprindere pur capitalistă bazată pe
investiție în scop de profit; teatrul regional: o
rețea de teatre pe tot teritoriul național, subvenționate
prin granturi și sponsorizari, constituite ca o reacție la
Broadway, dar ajungînd tot mai mult să semene pînă la
identificare cu el (pînă la un punct, modelul cel mai
apropiat de teatrul de stat românesc); teatrul
universitar: al departamentelor de teatru din
universități sau teatre în rezidență în universități,
prezentînd spectacole în regim profesionist; teatrul
independent: miile de companii ce iau teatrul pe cont
propriu și se luptă crîncen pentru supraviețuire.
Fiecare din acești piloni își aduce o contribuiție esențială
la vitalitatea fenomenului teatral
american. Poți să crezi că pînă anul acesta s-a jucat
cu mare success pe Broadway un spectacol dupa
Metamorfozele lui Ovidiu, iar acum se joacă unul după
Însemnările lui Leonardo Da Vinci ?
Dar numai și numai pentru că au succes
comercial.
A.N.:Vorbești,
desigur, despre spectacolele lui Mary Zimmerman, faimoasa
regizoare ajunsă pe Broadway via Chicago, care a început
prin a atrage atenția cu un spectacol după Nopțile Arabe,
făcut la începutul anilor '90, tocmai în perioada primului
atac în Golf. Dar cred, totuși, că ele nu pot fi numite
"teatru comercial", la fel cum nu pot fi numite astfel
spectacolele cu mare succes la public ale lui Silviu
Purcărete, de exemplu, regizor de cam aceeași anvergură și,
cred, aparținînd, la rigoare, aceleiași categorii de mari
creatori. Iar suportul de text la care te
referi este mai degrabă mitologic, decît ocazionînd teatrul
distractiv, de entertainement sau de bulevard. Oare "teatrul
comercial" nu se suprapune în America, în mare parte, cu
musicalul?
TCP:Asa
este. Ceea ce încercam
să spun era că Broadway-ul nu se sfiește să înghită proiecte
de calibru artistic greu, dacă par investiții financiare cu
șansă de profit. Să știi însă că atunci cînd începe să scadă
vînzarea de bilete, sînt lichidate fără milă. Au fost cazuri
de spectacole pe Broadway care s-au jucat o singura dată.
Cînd producătorii au vazut că lumea nu dă năvală, n-au mai
finanțat nici o oră de teatru în plus! Cam barbar, dar
foarte american, un fel de darwinism artistic. Mari artiști,
printre care Peter Brook și John Gielgud, au fost concediați
din repetiții pentru ca producătorilor li s-a parut ca nu se
merge spre un rezultat valid comercial. De aceea majoritatea
montărilor pe Broadway constă într-adevar în comedii bine
executate (Neil Simon e tăticul lor!) și musicaluri, care
pot fi, din nou, de o ținuta artistică onorabilă sau mai
mult (Steven Sondheim, creator aproape exclusiv de Broadway
musical, e considerat azi un mare compozitor al timpului
nostru).
În același timp, multe dintre teatrele
regionale (incluzînd și off-Broadway) și-au pierdut menirea
inițială, odata cu împuținarea subvențiilor și dependența
tot mai mare de box-office (asociata în general cu perioada
Reagan), și au ajuns să tremure pentru bilete și abonamente
și să nu-și mai asume riscuri artistice. Bătălia se duce cu
consiliile administrative (board of directors), formate în
general din oameni de afaceri locali, puțin înclinați, de
cele mai multe ori, spre teritorii neîncercate. Din nou -
multe cazuri de concedieri de directori artistici cu
programe prea îndraznețe pentru că veneau semnale
contradictorii de la casa de bilete. Directorul artistic al
unui mare teatru regional (din Dallas, Texas), unde la un
moment dat mă gîndeam să-mi petrec un timp ca intern,
asistent al său, mi-a spus la telefon: Am pierdut atîtea
bătălii artistice cu ei ( Board
of Directors), încît am obosit să mă mai lupt. Mi s-a parut
o realitate mult prea cunoscută și nu m-am mai dus.
În universități bătălia se duce cu
scleroza academică și conservatorismul multor profesori (aici
am și eu o anume experiență la Universitatea Montana cu bătălii
proprii, unele cîștigate, altele pierdute), iar în
companiile independente bătălia se duce cu lipsurile
financiare. Situația nu e roză deloc.
Și totuși, se joacă enorm de multe piese
noi, se scot multe reviste (și foarte bune) de teatru (preferata
mea e Theatre Forum, editata la San Diego), se produc
spectacole de avangardă cu nemiluita. Cum? Printr-o luptă
asumată calm, programatic, viguros.
A.N.:Și
cu succes? Se simte influența mișcării subterane la nivelul
vîrfurilor? Există și
success-stories? Sau nu-i bagă
nimeni în seamă?
TCP.:Ba
da, îi baga. Mary Zimmerman a
ajuns pe Broadway cu Metamorfozele după ce l-a prezentat
inițial ca examen la Northwest University în Chicago. Unul
din cele mai en vogue musicaluri pe Broadway acum,
Urinetown, a fost ochit de producători în Fringe-ul
newyorkez. Și teatrele regionale vîneaza în continuu, e o
mișcare permanentă, într-adevar totul se poate schimba în
orice clipă, senzația asta e fantastică și cred că, din nou,
prin excelență americană.
Spectacolul meu preferat de anul trecut din New York,
Flicker (o combinație de teatru cu video în timp real
proiectat simultan pe trei ecrane) al unei companii mici,
BigArtGroup, a început repede să
bată lumea. Dar la fel de repede și
dispar proiecte. Și pentru fiecare reușita sînt, poate, mii
de eșecuri.
Ca să închei cu prima ta întrebare,
probabil că acesta e modelul și pentru teatrul românesc.
Dacă filonul comercial va apărea cînd vor fi suficienți bani
pe piață (la Praga și la Budapesta au început să intre
marile musicaluri, însoțite de tot cortegiul de spaime ale
foștilor artiști socialiști privind moartea teatrului de
artă, și cine poate spune că nu au, parțial, dreptate?), în
celelalte trei, bătălia cred că a început: în teatrele de
stat (unde situația mi se pare foarte, foarte tristă)
deocamdată învinge conformismul unei structuri care se apără
cu toate puterile de tot ce e nou. Teatrul universitar a
început sa fie foarte interesant (o stagiune excelentă la
Casandra, numai cu piese noi din dramaturgia universală,
probabil cel mai viu teatru din Bucuresti in 2003, cum de
fapt e normal sa fie) și teatrul independent crește puternic
(din nou excelente spectacole prin cluburile bucurestene și
la Teatrul Act, probabil duble ca număr față de anii trecuți,
iar anul acesta premiul pentru cel mai bun actor la Gala
UNITER a mers spre interpretul unui spectacol independent
produs de un club bucureștean). Cînd toți cei patru curenți
vor fi suficient de bogați, se vor influența și alimenta
reciproc, ca in Statele Unite. În orice caz, unde se aseamăna
deja teatrul american cu cel românesc și cu cel de
pretutindeni este, dupa părerea mea, în lupta tot mai dură
pentru supraviețuire. Căci declinul teatrului ca fenomen
popular e, din păcate, (cel puțin pentru mine) evident.
A.N.:Pentru
ca teatrul să însemne ceva pentru 'mergătorul-la-teatru' (nu
pentru 'spectator'), ar fi necesară oare conturarea unui nou
limbaj? Am vazut spectacole pe texte noi, făcute de regizori
tineri, cu uneltele taților și fraților lor mai mari. Crezi
că pentru o schimbare de substanța în teatrul românesc, e
nevoie și de o schimbare de formă? Și daca da, ce ar însemna
aceasta?
TCP.:Da,
și eu am început tot așa, cu uneltele celor de dinaintea
mea, din două motive: nu cunoșteam altele și voiam sa fiu
confirmat în nou însușitul meșteșug de către cei deja
recunoscuți. Apoi, relativ repede, cred eu, nu mi-a mai
ajuns numai atît. Am ajuns la concluzia că, de fapt,
principala noastra menire, a celor care facem teatru, e să
descoperim limbajele timpului nostru. Să fim atenți la ce se
întîmplă în celelalte arte, la implicațiile dezvoltării
tehnologiei, la evoluția mediului social, politic,
educațional etc Chiar și un muzeu e rearanjat periodic în
funcție de noile tendințe de interpretare istorică,
antropologică, culturală. Nu voi considera că am meritat să
practic teatrul ca formă de expresie dacă nu voi simți că
sînt egalul contemporanilor mei din celelate arte. Sînt
angajat, cred, în acest efort. Dar e o opțiune personală, și
n-aș putea să impun nimănui să urmeze acest drum.
A.N.:Care
e acum, după ce ai parcurs experiența americană, cel puțin
în parte, modalitatea de exprimare scenică, regizorală, pe
care îți propui s-o abordezi? Ești încă singurul regizor
român (sau, poate, mai bine, de origine română) care a avut,
după '90, un discurs profesional coerent și consistent. Ce
s-a modificat acum și în ce sens/direcție?
TCP.Cred sincer că
exagerezi cu singurul. Singurul meu merit a constat
în promovarea dramaturgiei noi, ca un
fel de cal troian în interiorul sistemului teatral românesc,
care, după perioada excelentă din 90-94, începea să dea
semne de oboseală cronică. Am încercat atunci
să aduc pe scenă cît mai multe
piese noi, românești și străine, ca să ne luăm treptat,
repere noi. Dar n-am impus o marca proprie a spectacolelor
mele (precum regizorii romani cu adevarat importanti, pe
care-i admir); nici nu m-a
interesat, dar nici nu cred ca as fi putut.
Din fericire, acum vin tare din urma
oameni tineri, printre care și foștii mei studenți, cu
opțiuni repertoriale puternic contemporane și cu o dătătoare
de speranțe lipsă de predispoziție spre compromisuri. În
ceea ce privește evoluția mea în America de Nord, deocamdată
am lucrat numai în mediul academic, ramîne de văzut dacă și
cum voi pătrunde în teatrul profesionist (quebecuez, pentru
că am ales Montrealul ca oraș de rezidență în noua mea
identitate canadiană, căci e un loc cu acces la două culturi,
și încă la două culturi în război una cu alta!). Cred despre
mine că accept mai ușor culoarea, un anume tip de umor (Jarmuschian,
mi-aș dori), văd oamenii și tot ce ține de ei (de noi!)
într-o lumină ușor (ba, sa fiu sincer, chiar accentuat)
ridicolă și încerc să mă apropii profesional și de film (pentru
asta s-ar putea să merg din nou la școala, veșnicul Trofimov,
ce să-i faci). Cum vor schimba toate astea spectacolele mele,
ramîne de văzut.
A.N.:E
greu să produci 'spectacole mari', din cele care provoacă
mutații în receptarea spectacolului de teatru, fără a avea
contextul necesar. Oare ce impact ar fi avut Trilogia lui
Andrei Serban în România anilor '70? În America știm ce a
însemnat, iar în România anilor '90, iar știm...Crezi că în
contextul unei "culturi mici" așa cum este cea româneasca,
azi, artistul are șanse să se exprime complet sau, poate,
sărăciei generale îi corespunde, adesea, și o sărăcire a
resurselor artistice, o imposibilitate de exprimare deplină?
TCP:Cred
că nu neapărat mărimea culturii, ci disponibilitatea ei de a
intra în dialog cu alte culturi creează un climat propice
mutațiilor de care vorbești. O cultură adormită trebuie
scuturată cu foarte multă putere. Se cere apoi un efort
imens pentru a o ține trează. De aceea și artiștii s-au
asociat de multe ori în grupuri, mișcări, au emis manifeste
etc ca să fie mai vizibili, să emită o undă de șoc mai mare.
Îngrijorător în România e faptul că au murit în ultimii ani
numeroase reviste și festivaluri de teatru care împrospătau
mult aerul și s-au redus la minimum contactele cu artiști și
festivaluri din străinătate. Rezultatul e climatul de care
vorbești, în care si eu cred că e evidentă o imposibilitate
de exprimare deplină, in sensul pe care-l propui.
A.N.:Ce
crezi despre mimetismul generat în cultura noastră (muzică,
teatru, inclusiv în literatură) de recuperarea unor etape ca
beat sau hippie sau punk sau pop? Ți se pare sincer sau făcut?
TCP.:Ideală
e o mișcare culturală originală, dar mimetismul exagerat
poate duce exact la efectul pozitiv de a genera, ca reacție
adversă, ceva autentic. Mimînd, asimilezi și, eventual, îți
satisfaci curiozitatea și mergi mai departe. Cu toții mimăm
în adolescență. Dar pînă la urmă intrăm, la un moment dat,
în maturitate.
A.N.:Deci
crezi că, așa cum se exprima nu de mult Gabriel Liiceanu
într-un interviu televizat și așa cum au argumentat și alții
de-a lungul istoriei noastre culturale, forma creează fondul?
Adică, nici mai mult nici mai puțin, că funcția creează
organul? Căci despre existența organului - e prematur să
vorbim.
TCP.:Da,
pînă la un punct mediul e mesajul, nu? L-am urît mult timp
pe Caragiale pentru că-și rîdea de imposibilitatea asimilării
formelor noi, urbane de către români. Mie asta mi se părea o
tragedie și mă enerva rău ceea ce in ochii mei era o
tentativă de legitimare a permanentei micimi sufletești prin
crearea unei aure de mitocan simpatic la multe dintre
personajele sale. De fapt, evident, nu pe Caragiale îl uram,
ci materialul uman pe care el, în mod sincer, îl expunea.
Azi mi se pare că aripa ridicolului se întinde oricum peste
tot și toate, așa că nu mai sînt supărat pe nimeni.
August, 2003