Poveste din cartier

 

                                                              de Adrian Drăgan

 

Cînd l-au chemat, noaptea era încă tînără și durerea fetei risca alunge, cu simfonia-i dezlănțuită, clienții care se scurgeau tăcuți și cu privirile sticloase, în stabiliment. Pași apăsați, lumini pîlpîind murdar în beznă, voci înfundate... Iar din camera bolnavei din care în fiecare seară se auzeau doar gemete lascive și gîfîiala oboselii ațîțate a dragostei, izbucneau acum țipete de durere ascuțite ca lama unui cuțit clătit în apă pe lună plină.

O țigancă bătrînă o cercetase atentă dar cu delicatețe: însă nu recunoscuse nici una dintre suferințele obișnuite locului. Celelalte fete se perindară îngrijorate și șoptind ca ploaia în frunziș pe la căpătîiul suferindei și doar înjurăturile scrîșnite printre dinți le-au trimis înapoi la lucru, în camerele lor, la bărbații care le așteptau înfometați de trup și trudă. Noaptea era încinsă ca un cazan cu smoală, sudoarea șiroia pe chipul străveziu al bolnavei și se scurgea pe așternuturile ude, apoi pe podeaua murdară și, spălînd-o, îi ducea zoaiele pe sub ușă. Pe culoarele luminate puternic cu neoane albe si roși, clienții lipăiau înjurînd în surdină, în clisa aceea a durerii.

Bătrîna Argentina nu găsise pricina durerilor fetei și stătea la capul ei, trecîndu-i mîna zdrăngănind de brățări grele de argint înnegrit peste frunte. Au gonit-o de acolo și s-au sfătuit ce să facă. Țipetele acelea nu doar ca puteau alunge clienții, dar, încă și mai rău, puteau desfunda urechile astupate de bani ale politiștilor ce s-ar fi putut crede siliți să intervină.

Au trimis doi puști slabi și iuți ca niște cățelandri îl aducă cît mai repede. Băietanii l-au găsit pe acoperiș, între pescărușii săi, fumînd și aruncînd rotocoale de fum spre lună. I-a ascultat fără sa zică nimic, ca de obicei. Doar țigara care îi pîlpîia între buze părea vie la el. De departe, orașul mugea ca un vapor înecat în noapte.

Au coborît de pe acoperiș pe scara de incendiu, ruginită și strîmbă ca o mînă arsă ce se agăța de cer. Pe drumul prăfos semănat cu cioburi și mucuri de țigări, el a rupt tăcerea cu un glas de pește și i-a întrebat cum o cheamă pe fată. Atît.

În fața casei s-a oprit o clipă și și-a dat capul pe spate, privind cerul opac, spart în cîteva locuri de candelele stelelor. Apoi a intrat pe ușa largă, lacomă. Era o casă veche, cu amorași de gips înnegriți de vreme și de praful ei, pe la colțuri, cu cariatide îmbătrînite care străjuiau ușa. O casă cu puține camere, dar largi și acum aproape goale. Dar casa aceasta ce putea părea pustie și părăsită ascundea, sub ea, un adevărat labirint de culoare si cămăruțe, camere fără număr cu uși de metal, reci, dincolo de care cei încinși de pasiunea amorousă își răcoreau nevoia arzătoare în brațele fetelor, multe și colorate ca niște păpuși modeste, vechi, aruncate la gunoi. Miros de parfum ieftin, de tutun, de vin, de apă și în toate, peste toate, mirosul călduț al acuplării. Un individ înalt, ce avea tatuat pe piept un fluture incandescent, îl conducea prin acest labirint către camera bolnavei. Din calea lui toți se dădeau la o parte și nimeni nu îndrăznea să îi vorbească, iar el nu părea a-și dori conversația sau prietenia lor, mergea cu pasul său larg și aerian, fără să privească nicăieri, de parcă nici nu conta unde merge, de parcă nu îl interesa nimic.

A intrat în cameră aplecîndu-se, căci era atît de înalt încît chiar și namilele ce asigurau liniștea stabilimentului păreau niște copii pe lîngă el.

Sudoarea ce șiroia din pat îi înmuia ghetele groase și marginile pantalonilor, dar el părea să nu fie deranjat de asta. S-a întors către ghidul său, aruncîndu-i o privire tăcută, și acesta a ieșit fără zică nimic. Iar el, fără piardă vremea, s-a aplecat deasupra bolnavei și a sărutat-o lung pe gură. Țipetele ei s-au stins într-un scîncet și, cînd el ieșea pe ușă, ea deja dormea tăcută si îmbujorată ca un prunc.

La poartă, a luat teancul de bani soioși și umezi fara să se uite la ei sau să îi numere. (Toți știau că avea să îi dea primului milog.) Apoi a dispărut în noaptea fără certitudini, ca un gînd ce se pierde în ceață.

În urma sa, în camera fetei, s-au bulucit cu toții, pentru a vedea minunea. Țiganca cea grasă clătina din cap cu admirație, ca un copil.

Nu avea casă și trăia pe acoperișul unei clădiri vechi și roase ce părea un bețiv jegos care de abia se mai ține pe picioare. Acolo, printre antene strîmbe, își găsise adăpost, încropind un culcuș derizoriu. Nu se știe cum îmblînzise pescărușii care veneau dinspre lacurile din jurul orașului și își făcuseră cuib acolo. Îi hrănea și uneori era văzut chiar mergînd cu una dintre aceste mari păsări triste pe umăr. Nu lucra nimic, sau nimeni nu îl știa să lucreze, de altfel se arăta destul de rar, deși cu toții îl stiam acolo sus. Cobora aproape doar pentru vreo consultatie, și nu doar cînd era chemat, ci de multe ori o făcea din proprie inițiativa, de parcă ar fi știut dinainte că suferință încolțise undeva ca o floare rea. își pictase o firmă pe care o proptise pe gardul de fier al clădirii în vîrful căreia se instalase, o firmă de tablă pe care pictase cu vopsea albă niște cuvinte de neînțeles pentru cei mai mulți: "Taumaturg. Consultații prietenești." Și, mai mic: "din pod, pe acoperiș".

Cum nimeni nu îi știa în cartier vreun nume, i se spunea Taumaturgul, deși cei mai mulți nu știau că asta ar însemna ceva și credeau că așa îl cheamă. Nimeni nu putea spune cu precizie cînd s-a aciuat în cartier, unii afirmau că asta s-ar fi întîmplat într-un sfîrșit de toamnă și, fără ca nimeni să știe de unde vine, a prins rădăcini ca o sămînță purtată de vînt, dar cei mai mulți recunoșteau deschis că îl știau aici dintotdeauna, însă fără a putea oferi amănunte exacte despre felul în care l-au cunoscut sau cînd l-au văzut întîia dată. Parcă era aici dintotdeauna - dar de ce nici cei mai bătrîni nu și-l aminteau copil? Vîrsta sa era incertă: avea o fată foarte tanara, și totuși părul argintiu, metalic, mărturisea maturitatea. Încet-încet, ca apa prin rigolele de la marginea străzilor, un zvon a străbătut tot cartierul: individul avea puterea de a vindeca suferințe fără leac, cărora nici doctorii din oraș și nici ghicitorii nu le puteau da de capăt. Un copil care uitase să vorbească, un hoț căruia îi tremurau mainile, un bețiv care își înghițise limba. Își administra leacurile doar cînd era singur cu pacientul, nimeni nu știa în ce constau acestea, și de aceea toți se temeau de el, iar pentru asta îl respectau, fără să îl iubească sau să îl considere unul de-al lor. Cît despre pacienții lui, ei nu își aminteau niciodată cum au fost lecuiți, mărturisind toți că apropierea lui le aducea un soi de paralizie, și o lumină puternică le orbea mintea. Cînd se trezeau erau sănătoși - dar nu țineau minte cum se vindecaseră, ce le făcuse misteriosul tămăduitor... Unora li se părea că, înainte de a-i lecui, el ar bolborosi cîteva cuvinte, de neînțeles, dar asta nu mira pe nimeni pentru că mai mulți spuneau că l-ar fi auzit vorbind de unul singur, într-un grai necunoscut, poate străin. De altfel, de vorbit vorbea foarte puțin, si cand o făcea, vocea să îi făcea pe cer din jur să se înfioare: ai fi zis că vorbește un copil din burta maicii sale! Toate aceste ciudățenii erau însă trecute cu vederea datorită darului său tainic și, in parte, explicau multora acest dar, căci doar ininteligibilul, nefirescul pot explica ce este de neînțeles. Prinsă în grijile ei, lumea nu si-l amintea decat atunci cînd avea nevoie de el – și el nu a șovăit niciodată își exercite neînteleasa profesie de "taumaturg".

Poveștile despre vindecările pe care le-a făptuit în cartier sunt nenumărate, nici nu mai poți să știi care sunt adevărate și care rodul imaginarului colectiv. Și din nici una nu poți înțelege mare lucru, pentru că toate decurgeau după același tipar: cerea fie lăsat singur cu suferindul și după cîteva minute ieșea tăcut și treaba era făcută. Nu se uita nici la cine îi sunt pacienții nici la boala lor: pentru el toate bolile păreau a fi una singură. Și, în taina sa, leacul era, pentru toate, același.

Așa cum poliția făcea razii periodice sau cum în februarie veneau ploile, prezența să la căpătîiul bolnavilor era ceva firesc. Nimeni nu și-ar fi putut imagina că Taumaturgul să lipsească sau să refuze leacul.

Și totuși acest miracol s-a întîmplat. Totul a pornit de la bordelul lui Oțet (i se spunea așa pentru că, de mic, bea oțet în loc de vin sau de rachiu). Acolo, o fată suferise o boală grea și, în miezul nopții, Taumaturgul chemat în mare grabă, o vindecase. Peste trei luni povestea era uitată, dar peste încă șase fata a adus pe lume un copil cu ochi argintii și alb ca lună plină. Țiganii au făcut sfat și apoi au dat pruncul bătrînei Argentina, să îl sugrume și să îl arunce la groapa de gunoi, dar țiganca a refuzat cu îndărătnicie, chiar și atunci cînd Oțet i-a plimbat cuțitul său cu mîner de argint pe la gît și pe sub sîni. Nici în ruptul capului nu a vrut să o facă și nici nu a spus de ce. Copilul începuse să plîngă și atunci au chemat-o pe maică-sa spunîndu-i să se descurce cu el, dacă vrea să îl păstreze să plece cu el chiar atunci sau de nu să îl omoare. Ea l-a înecat, căci cîștiga bine la bordelul lui Oțet și nu avea unde să se ducă în altă parte cu un copil nou-născut după ea.

La spartul nopții au aruncat trupul micuț la groapa de gunoi, și nimeni n-ar fi știut nimic de cele întîmplate dacă pescărușii care survolau zona nu l-ar fi dezvelit, cu ciocurile lor îndemînatice, din cîrpele în care fusese învelit. Gunoierii l-au găsit în zori și zvonul s-a înmulțit ca șobolanii și s-a împrăștiat ca o duhoare grea în tot cartierul. S-au strîns la groapă de gunoi vagabonzi, gospodine curioase, puștii care băteau mingea pe maidanul din vecinătate și, în cele din urmă, au sosit hurducîndu-și trupurile grase într-o mașina prăfuită, și polițiștii, asudați și mahmuri.

Cînd el a ajuns acolo, stăteau cu toții ca niște hoitari și își dădeau cu presupusul. Taumaturgul și-a făcut loc fără să zică o vorbă și s-a oprit în fața leșului micuț. Hainele cenușii îi fluturau ca niște aripi pîrjolite, iar părul care îi cădea pe frunte parea de funingine.

A luat copilul în brațe, fără să asculte de avertismentul răgușit al domnului plutonier major și, dintr-o mișcare, și-a aruncat pardesiul larg de pe umeri. Apoi aripile i s-au desfăcut și, dintr-o singură bătaie, l-au ridicat mult deasupra captelor lăsate pe spate. A doua bătaie de aripi l-a dus atît de sus încît privirile lor, neputincioase a-l urma, l-au pierdut, și dus a fost.

Copiii au povestit părinților, îmbujorați, gunoierii au povestit tovarășilor de cîrciumă, între două pahare, iar polițiștii au scris, în procesul verbal, jenați, ca străinul a dispărut cu cadavrul de la locul faptei, fără a preciza cum s-a întîmplat aceasta. Părinții și-au trimis copiii guralivi la culcare, tovarasii de pahar i-au sfătuit pe gunoieri să bea mai puțin iar superirii de la secția de poliție au clasat cazul.

De atunci, în cartier multe boli și dureri au rămas fără leac, iar eu, preot titular al parohiei de aici, Izvorul Tămăduirii, am avut a sluji mai multe înmormîntări decît în trecut. Așa că v-am descris, Prea Sfinte, doar faptele, negrabindu-mă a spune că am fost, de-a lungul vremii, martorii neștiutiori ai unor miracole. Cred însă că o anchetă a Arhiepiscopiei ar fi binevenită. Menționez însă ca, în ziua aceea, dintre cei trei arhangheli pictați la intrarea în biserică a dispărut unul - pare-se Rafail, al cărui nume se tîlcuiește, după cum știți, "Dumnezeu vindecă".

 

 

respiro©2000 All rights reserved