O
călătorie în jurul pămîntului
de Adrian Drăgan
De sus, orașul pare curat și pare bun, iar lumea e tacută.
Rotocoalele de fum pe care le azvîrlu leneș pe nări de la
ultimul etaj se unduiesc lasciv în aerul înalt al nopții, și
se lărgesc pînă ce nu le mai văd și pot crede că s-au destrămat,
cînd ele, poate, văd taine și oameni și lumi pe care eu,
chiar de aici de sus, nu am să le văd vreodată. Și atunci
îmi trimit gîndul, asemenea unui cîine de vînătoare, pe urma
fumului ce se risipește.
Și pentru ca să nu te plictisești, te iau de mînă și,
trecînd printr-o crăpătură din perete, tragem o ocheadă în
camera vecină: aici doarme sora mea, tînără și inocentă în
trezie, dar în somn Timpul parcă o ia înainte și o auzim pe
Natalia cum cîntă imnurile lui Ishtar, de care sunt sigur ca
nu a auzit. E îmbujorată și din cearceaful cu care s-a
învelit a scăpat, un picior subțire ca o căprioară speriată.
Deschidem podeaua și iată-ne în sufrageria de la etajul trei,
unde nonagenara doamnă Adelaida țese goblinuri care
reiterează amintiri de demult: o cofetărie unde a invitat-o
el prima dată în oraț, casa de la țară a bunicilor, era un
adevărat conac, ba chiar și nunta ei de acum 70 de ani...
Orologiul arhaic din spatele ei a stat de mult, imobilizat
de praf sau de rugină - și bătrîna nu l-a mai întors, poate
pentru că detestă Timpul. Dar el curge
în continuare, doar că pe tăcute.
Pe tăcute
ne strecurăm mai departe, dincolo de pereții unor camere
goale, pline cu vechituri, ce a rămas din viața Adelaidei:
un pian vienez, un coș pentru pisici, un aparat de
fotografiat cu burduf care tînjește de ani buni după lumina
care să-i patrunda ca o spadă sau ca un șuvoi de sînge, de
viață, prin lentile... Și iată-ne acasă la domnul T care
doarme alături de doamna sa, iar ea îl privește în tăcere
(liniște, vă rog, ea e trează), cu drag și tristețe, gîndind
Doamne, ce mai fuge timpul, dar nu îl trezește pentru a-i
dezvălui această revelație, el trebuie să se scoale devreme
ca să ajungă la muncă, înainte nu se sinchisea de asta și o
iubea toată noaptea, apoi doar jumătate de noapte, acum au
ajuns să se mulțumească doar cu seara, din cînd în cînd,
cînd nu sunt meciuri sau filme western la televizor sau cînd
el nu a băut mai mult de două beri. Și în întuneric, doamna
T parcă vede Timpul, aplecat peste soțul ei ca
un succub și înfruptîndu-se din
vlaga lui, din zilele și nopțile lui.
Cîte un
șifonier mai vechi oftează, amintindu-si de alte nopți de
vară, poate de alte haine cu alte parfumuri, și noi
strecurîndu-ne cu grijă printre ele, ajungem în bucătăria
lui M, care nu doarme nici acum, asudă în maieul său alb și
bea un șpriț de vară rece, oftează din greu, de căldură sau
de altceva și stinge apăsat țigară, pare abătut, se gandește
că a mai trecut o zi și el încă nu a primit răspuns, cît o
să mai aștepte așa, a depus actele pentru America de mai
bine de trei luni, și încă nimic... să-și fi făcut speranțe
absurde? Simte că Timpul nu mai are răbdare cu el, îi simte
în ceafă respirația amenințătoare de animal de pradă și îi
simte foamea. Apoi se vede călătorind pe întinderile mari
ale continentului de dincolo de ocean pe care și le
închipuie ca în cărțile din copilărie, cu indieni și
pistolari, hălăduind prin metropole nesfîrșite, dînd
lovitura într-o bună zi... Și mai soarbe din paharul de
sticlă groasă, oftînd de căldură sau cine știe de ce, si
oftatul se strecoară pe sub ușă, dar in apartamentul Mariei
ajunge doar un suspin atît de stins că poate părea orice, și
oricum Maria nu îl poate auzi, din cauza gîfîielii ațîțate a
bărbatului care se mișcă ritmic deasupra ei și o încurajează
cu vorbe care ne fac să roțim, așa iubito, îți place, o vrei
mai adînc, o vrei și pe la spate? Și o întoarce cu spatele,
și Maria geme de plăcere și nu mai are nici ea lacăt la
gură, pe culmile plăcerii Timpul nu există, iar ea
celebrează prin vorbe deșănțate trecătoarea-i izbîndă, iar
vorbele ei răzbat ca o sirenă de locomotivă unde am ajuns
noi acum, în aprtamentul de dedesubt, unde Andrei care are
14 ani ascultă concertul amoros de deasupra cu răsuflarea
tăiată. Ar vrea el să fie sub Maria dar altfel, nu cu un
etaj ci cu mai puțin, cu atît de puțin încît să fie mai
degrabă în ea decît sub ea, dar mai trebuie sa aștepte pînă
ce își va avea și el Maria lui, Mariile lui, Timpul îl
așteaptă răbdător la cotitură, lîngă capcanele cu care
seamănă orice drum, așa că nu e cazul ca Andrei să își țină
respirația pînă atunci, și ne împiedicăm intenționat de
scaunul pe care puștiul și-a aruncat hainele mototolite,
pentru ca el să tresară, surpins în flagrant asupra unui
gînd rușinos. Trage aer în piept și pătura peste trupul
crispat, dar să nu credeți că
doame, clipește în întuneric cu ochii ațintiți în tavanul
dincolo de care se află paradisul său cîntător. Dar noi nu
ne vom întoarce acolo, mai bine ne strecurăm pe scări,
scările reci de piatră, tocite și lustruite de timp, de cîte
au îndurat, pași ușori și botine fine, pași apăsați și ghete
grele, pași grăbiți și pași tîrșîiți și mai ales pașii
calmi, care nu se opresc niciodată, ai Timpului.
Atenție pe scări, e atît de întuneric!
Poftim - ne-am împiedicat și, rostogolindu-ne ca gîndurile,
am ajuns la demisol. Aici e răcoare și miroase a vechi și
umed. Un bec spînzură de tavan, un bec bătrîn care arde fără
încetare de ani și ani, nimeni nu ține minte să-l fi
înșurubat acolo. Lumina sa e tot mai puțină, și culoarul
pare a fi nu al unei case bătrînești ci al unei temnițe.
Dacă te sperii, ne strecurăm pe sub ușă în chilia lui Petru,
tînăr student, putem să ne tragem răsuflarea aici mai ales
că Petru doarme adînc, pare-se, după mirosul din cameră, din
cauza cîtorva sticle de vin pe care le-a băut cu băieții în
parc. Încă negociază cu Timpul, sau așa crede, cel puțin,
dar nu știe că, aidoma vinului ce i-a curs pe gît astă seară,
timpul curge, pe ascuns, în el, inexorabil și neînduplecat.
Petru însă nu are cum să îl simtă acum - e drept că, uneori,
adulmecă ceva în aer, cînd așteaptă la semafor sau în stația
de tramvai, ceva atît de abstract că ar putea fi numit
sentiment sau gînd. Este tocmai Timpul. Dar pentru a-l
repera în vreunul dintre travestiurile sale ingenioase îți
trebuie nas bun, de copoi experimentat.
Ca niște copoi să urmărim mirosul care ne gîdilă nările, un
miros de grădina în plină vară... duce spre fereastra
camerei lui Petru, care este deschisă și dă în aleea din
curtea interioară. Ușori ca fumul ne strecurăm pe ea și iată-ne
într-o mică grădina pătrată, sălbatică și bătrînă, pe a cărei
singură bancă doarme ghemuită Simina.
Simina are
șase ani - dar nu are, în schimb,
casă. Tata, mama - nu acestea sunt primele cuvinte pe care
le-a învățat, pentru că niciodată nu a avut pe cine
să numească cu ele.
Simina știe de pîine, bani, dă și mie, va rog... Un pumn de
cuvinte, un pumn micuț ca pumnul unei fetițe de șase ani. În
schimb știe pe de rost cele șapte plansuri ale Sfîntului
Efrem Sirul, pe care le-a învățat iarna trecută de la un călugăr,
coleg de cerșetorie la Piața Victoriei, și asta pe lîngă
canonul clasic Tatăl Nostru, Crezul, Apărătoare Doamnă și
catolica Ave Maria si încă cîteva rugăciuni. Simina recită
canonul ei zi de zi de ai zice că are rîvnă mai multă ca un
prea cuvios din pustiu. Sunt aproape singurele cuvinte pe
care le rostște și le rostește, fără încetare, asemenea
sfîntului care s-a rugat 1000 de nopți fără să se oprească.
Oare pentru cine se roagă însă Simina? Teamă îmi e că nici
îngerul ei și nici chiar Bunul Dumnezeu nu știu și totuși,
poate pentru rugăciunile ei rătăcite prin metrou, Dumnezeu
ține orașul...
De aici, din curte, orașul se simte ca un animal mare care
răsuflă in noapte. Luna pare un ghem din care un fir atîrnă
spre pămînt, și mîngîie obrazul copilei care doarme. Ne
prindem pe el și ne cățărăm asemenea unor păianjeni... și
iată-ne ajunși din nou la ultimul etaj, unde eu stau pe
balcon și nu mai fumez, țigara și-a isprăvit scurta-i viață,
și nici rotocoalele de fum nu le mai văd, pot crede că s-au
pierdut cînd ele pot fi deja niște inele dar nu ale lui
Saturn ci ale Pămîntului.