Scurtă inițiere în managementul durerii

  

de Șerban Georgescu

 

Omul, atunci când începe vorbească, își părăsește adâncurile. Gura pe care o deschide este de fapt prima respirație a scufundătorului întors la suprafață, aprope sufocat.

(E ca atunci frumoaso, când, scufundându-mă în valuri ca să-ți aduc dovada profunzimii, la întoarcere nisipul mi se scurgea printre degete, oricât de tare aș fi strâns pumnul).

Revenirea la suprafață se face, apoi, în etape, din cauza diferențelor de presiune - este tăcerea dinaintea vorbirii celui care a gândit.

Nebunii, uneori, vorbesc direct din adâncuri - de aceea primim în auz vocea lor ca pe o bolboroseală.

Nimeni nu poatemâne scufundat la nesfârșit, dar, după anumite exerciții, ca specie, la un moment dat - în sfârșit - am putea căpăta branhiile cunoașterii de sine.

 

 

Eviți scufundarea de frica peștilor, a meduzelor și a celorlalte caracatițe - dar dacă ești piatră, nici un pește nu te va înghiți și te vei duce direct la fund, cu demnitate.

 

 

Înotul este singurul zbor concret care ne este îngăduit.

 

 

Aerul pe care îl respirăm este începutul cerului. În acest sens cu toții suntem cu capul nu în nori ci în cer.

 

 

Când suntem îndrăgostiți, frații noștri mai mari sunt îngerii și frații noștri mai mici sunt oamenii. Dar oricât i-am iubi și pe unii și pe alții noi nu mai suntem nici una nici alta!

 

 

Aerul - suficient pentru zbor - nu totdeauna suficient pentru respirat.

 

 

(Fiecare respirație îmi este o sfidare).

 

 

Trăiesc când pentru supraviețuire, când pentru zborul abstract deasuprarii fără insule.  (“Între ape, numai ea eramânt....”)

 

 

Din zecile de mii de miliarde de stele și poate cu mult mai multe, pe nici una n-ai pututfii. Te afli prietene pe un corp ceresc ce gravitează în jurul unei stele mediocre. Bați cu pasul tău o schijă a exploziei inițiale.

 

 

Starea de singurătate, deși uneori ne apare ca o fereastră spre sublim, rămâne accesibilă. Efortul este pentru nesingurătate. Lupta, alergarea. Și apoi din nou odihna la o fereastră.

 

 

Realul, concretul este suportabil, admisibil însura în care poate fi sursă pentru sentiment și inspirație. Totuși, ce tristețe, nu numai să-ți amintești, dar chiar să trăiești starea, ideea de îndrăgostit - fără să fii îndrăgostit!

Dragostea și ideea de dragoste sunt polii unei distanțe de nedescris.

 

 

Nu sunt oare ambulanțele, cu sirenele lor asurzitoare, ultime bastioane ale respectului marilor orașe pentru suferință?

 

 

Ideeanatalitatea unui popor scade odată cu creșterea gradului său de civilizație mi se pare reconfortantă. După atâta viermuială întoarcerea la unu ar fi cel mai elegant deznodământ al aventurii umane.

 

 

Nu cred sufletul ne e folositor in viață.

În această viață.

Faptulîl avem nu poate fi decât un indiciu.

 

 

dumnezeu este substantiv comun. El este în fiecare dintre noi. El încearcă zadarnic să se adune de pe drumuri, din particulele în care s-a risipit, în care continuă să se risipească. Iată sensul călătoriei!

 

 

Îndrăgostiți, ne epuizăm energiile înutarea, înțelegerea, pipăirea sufletelor.   Absurd

Sufletul nu poate fi nici posedat niciruit.

Sufletul nu are un caracter static.

El nici măcar nu are dimensiuni sau densitate - când cuprinde, ca o ceață, întregul univers, când abea îl mai găsim, ca pe o pioneză, prin coclaurile inimii. Starea lui de bază este dinamică, nu în sensul de modificare-transformare ci de alergare, torsiune, contra-torsiune, întindere, comprimare, încordare-relaxare, încălzire-răcire, zbor-prăbușire, rănire-alinare. Desigur fenomenele dinamice pot fi studiate și înțelese dar sufletul, din cauză că dinamismul lui nu este fizic ci metafizic, nu suportă legi descriptibile, asimilabile ci numai intuite, presimțite.

 

 

Descoperire - descopilărire:

Femeia însămânțată înțepenește treptat, odata cu creșterea rădăcinilor micuței plante. Un fel de măsură de protecție a mediului: împiedicarea alunecărilor de teren.

 

 

Pentruviața e doar o călătorie, orice încercare de a o opri în loc în speranțaastfel am înțelege ceva în plus, e inutilă. Meditez mergând. Dacă m-aș opri măcar o clipă, aș înnebuni pe loc.

 

 

În București există o stație de metrou numit㠓Stațiacii”. întreb dacă nu cumva pacea este mai mult o mișcare decât o stare și dacă adevărata ei locuință nu este sub pământ.

 

 

Poetul este o ființă oblică - niciodată încovoiat, niciodată orizontal.

 

 

Orice țipăt este cu adevărat semnul unei neputințe!

 

 

Iată, eu strig din toțirunchii, dar strigătul meu nu acoperă nici foșnetul paginii pe care tocmai o întorci.

 

 

Ce greșeală: să proiectezi un cap cu ochii îndreptați doar spre ceilalți!

 

 

“Eu cred” se rostește acum ca o tristă aproximație.

 

 

Ai privit vreodată ochiul deschis al unei vite ucise? Eu și cu cerul ne oglindim într-însul, ca într-o poză de familie.

 

 

Zbor cu avionul: cine a mai văzut un condor zburând cu tot cu colivie?

 

 

Spunem despre cineva că este un “mare” om - această persistentă confuzie între calitate și cantitate.

 

 

Un îndrăgostit povestindu-se este la fel de credibil ca cel întors pemânt după ce a fostpit de extratereștri. Toți vor spune auzindu-l : “Ce frumos!”. Atât.

 

 

Ai putea tu, iubito, să mă readuci pe lume?

 

 

respiro©2000 All rights reserved