Patañjali vs.
tramvaiul 34
de Lucian
Dantes
În tramvai, venind
de la birou spre casă, reușesc pentru un minut să-mi controlez
respirația și afluxul de gânduri.
Cad atunci într-o amintire
care mă ajută să mă concentrez asupra unei singure percepții
și să elimin orice altă reprezentare mentală. Sunt cu Dorin,
în urmă cu zece ani și urcăm prin pădure pe traseul Măgura.
O dată cu percepția vizuală, cu reprezentarea pură și limpede
a imaginii arborilor bătrâni și a pantei pe care o urc, mă
cuprinde un simțământ de putere nemărginită: m-am concentrat
asupra unui singur gând (dhäraëä), detașat de orice
dorință (vairägya), suspendând temporar orice risipă de
energie mentală.
Sunt Eu, Aici și
Acum, în afara timpului și a durerii.
De fiecare dată
când, înghesuit ca într-o conservă în pântecele gândacului de
metal ce alunecă pe șine, am viziunea acelor codri, în sânul
cărora eu și Dorin ne chinuiam trupurile câteva ceasuri pe zi,
trăiesc o binefăcătoare clipă de liniște. Aici, în mine, sunt
fagii cei uriași, printre care îl văd pe prietenul meu departe,
sus, înaintea mea, sărind ca un cerb peste nămeți de frunze și
crengi uscate. Aici, în sinea-mi, e tăcerea întreagă pe
care o caut și o strig de atâția ani
Starea de Non-Timp
"Karmäçaya,
rezervorul din care semințele faptelor și gândurilor încolțesc
neîncetat, și-a slăbit strânsoarea, o dată cu încetinirea
respirației. Chiar dacă aceleași imagini încearcă să-mi rănească
ochii prin geamul tramvaiului blocuri de beton
paralelipipedice, figuri de oameni extenuați, zăpadă amestecată
cu noroi pe care o spulberă roțile mașinilor fără număr,
aflate într-o veșnică, nebună, inutilă întrecere
Tot acest
peisaj în agonie mă atacă, la fel ca în orice zi, cu
înverșunare atroce, încercând să mă îmbolnăvească, să mă ucidă.
Iar eu, în aceste clipe de eliberare din cătușa karmei,
deși îl văd, deși îi simt în nări miasmele otrăvite, am reușit
să rămân în afara lui; nici o fărâmă din mine nu se mai
zbate, nu se mai opune. Pentru că eu, cel adevărat, mă
aflu cu Dorin într-o pădure de fagi, într-o mare de liniște,
în Realitate ("sat-cit-änanda") și privesc
tramvaiul, cu tot ce-l înconjoară, ca spre un vis urât,
preschimbat de mult într-o amintire ce și-a pierdut puterea de
a mă mai durea.
Dar iureșul
gândurilor (citta-våtti) mă ia din nou în stăpânire,
vârtejul involuntar al minții, cu miile ei de asociații
perverse, mă transformă la loc în Sisif. Pacea, în care mă
scufundasem câteva clipe, trăind revelația propriei mele
ființe, eliberate, se destramă, se înapoiază în amintire și în
locu-i prinde formă, redevenind palpabil, cumplit de real,
coșmarul începând să mă macine mai departe.
Coborând pe peron,
conștientizez că o nouă zi fără rost se apropie de sfârșit.
·
De aici,
din intimitatea legăturii dintre mișcarea respiratorie și
succesiunea conținuturilor mentale, pratyaya, izvorăște
misterul zbuciumului, al implicării noastre în chinul
devenirii cosmice. Dinamica tranziențelor mentale (citta-våtti),
copiază legile care determină evoluția materiei, miliardele de
cauze generând nenumărate efecte. Orice conținut mental,
pratyaya, se fixează, ca întipărire inconștientă,
saàskära (precum o plantă moartă pe fundul nămolos al unui
lac), în karmäçaya, depozitarul tuturor gândurilor și
faptelor, memorie a întregii experiențe trecute, generator al
experienței ulterioare (prärabdha-karma). Atunci
adoarme, pentru scurtă vreme, suferința (duhkha) când,
controlând reprezentarea unui obiect oarecare, reușesc să-mi
mențin atenția asupra lui pe durata mai multor cicluri
respiratorii. Realitatea obiectivă din jurul meu (cosmosul,
prakåti) nu dispare, nu se anulează activitatea senzorială,
efectul ritmării respirației fiind doar acela că obiectele
percepute, întipărite nu mai află pământ roditor, căci atât
timp cât semințele, saàskära, nu sunt legate de o
dorință (atracție sau repulsie), memoria karmică (karmäçaya)
le reține ca simple acte neutre, fără ca ele să mai
constituie cauze sau predispoziții latente (väsanä),
pentru actele și, implicit, suferința viitoare. Esențial este
că experiența pe care o induce fixarea atenției asupra unui
obiect, dhäraëä, dublată de controlul suflului, (präëäyäma)și
absența oricărei pasiuni (vairägya), împiedică
fapta virtuală să fructifice.
·
Momentul
de concentrare și de control al suflului experimentat în
tramvaiul 34 a fost, bineînțeles, spontan, întrucât memoria (inconștientul),
a restituit conștientului un obiect (senzație, apoi percepție,
apoi stare indescriptibilă) care a facilitat fixarea
involuntară a atenției concomitent cu încetinirea respirației
și detașarea de orice stimuli interiori sau exteriori.
"Momentul de
oprire (nirodha-kñana) ce impregnează mintea atunci
când dispare întipărirea-care-ivește și apare întipărirea-care-oprește
este nirodha-pariëäma (transformarea numită oprire).
[A se urma] calma
sa curgere, prin întipărire repetată.
Dispariția
dispersării și apariția concentrării minții este samädhi-
pariëäma.
Apoi, când
conținutul mental stins și cel răsărit rămân mereu același, [această
transformare] este numită ekägratä- pariëäma."
(Patañjali,
Yoga-Sūtra, III, 9-12)
Această transformare
păstrează mentalul fixat, momentul care se naște reproducând
conținutul mental (pratyaya) care a dispărut în
momentul precedent, pe când în modalitatea ei obișnuită, activă,
(determinată de tendința rajas), mintea aleargă de la
un obiect la altul, fiind ea însăși tranzitorie.
Starea de liniște,
de absență vremelnică a chinului ce mi-l provoacă zilnic
peisajul urban, e uneori indusă în felul acesta, prin
menținerea concentrării asupra unui obiect care, impregnând
mintea, o împiedică să alerge să se risipească, să fie
gândită de gânduri, cum spune M. Eliade. E o posibilă cale
de vindecare a sufletului de teroarea timpului și a banalității
cotidiene, cea mai grea boală spirituală.
·
Experiența
de azi, ca multe altele de același fel, trăite în ultimii ani,
mă împiedică să intru în pura speculație la care mă ispitește
intelectual edificiul de cristal al filosofiei dualiste
patañjaliene. Ca suflet rătăcit în căutarea adevărului
și libertății, am folosit azi, în sânul disperării, tehnica pe
care Patañjali o prescrie pentru explorarea fenomenelor
subtile ale minții umane, până la reacții involuntare cărora
nu le dăm decât arareori importanță. De la o banală înțepătură
de țânțar putem construi, pe urmele meditației prescrise de
Patañjali (sau, mai bine, zis, de tradiția milenară pe care el
a consemnat-o), o cale practică de înfrângere a angoasei
provocate de isteria vieții moderne, a suferinței umane în
genere.
Poate că ziua ce se
apropie de sfârșit nu s-a scurs fără rost, așa cum credeam
ceva mai devreme, întrucât am tras acum, spre miezul nopții,
măcar o concluzie clară: aceea că doar când reușești să pătrunzi
în propria minte, controlându-ți gândurile, ai ajuns să
cunoști pacea și libertatea, devenind, din rob stăpân al
propriului destin.
ianuarie 2003
|