Giotto reîncărcat
de Dorin-Liviu
Bîtfoi
De la o vreme
îi auzeam tot mai des pe băștinași discutând în trenuri și
nu despre orice, ci culmea, despre Giotto. Indiferent de
destinație, părea că intram în postul unei mari celebrări,
aniversări, ori expoziții, tot așa cum la sosirea în Roma o
colegă de bursă prinsese ultima zi de Velasquez, iar eu aș
fi putut prinde, la o adică, 2-3 zile de Dali pe Via del
Corso și aproape întreaga perioadă de Caravaggio în Piazza
Venezia. Dar despre trenuri Velasquez, Dali și Caravaggio nu
auzisem și, oricât ar părea de curios, nici pe admiratorii
lui da Vinci sau Michelangelo nu-i întâlnisem.
Hotărârea mea era,
oricum, luată: voi citi intens despre respectivul, spre a
ajunge măcar la nivelul călătorilor de pe trenurile
italiene!
Dar mi-am dat repede seama că
suporterii săi nu erau de fapt prea încântați. Cât mai
degrabă îngrijorați. Ba chiar am surprins de câteva ori o
umbră de vergogna, printre frânturile de conversație
pe un ton scăzut. Și m-am alarmat: se întâmplase oare ceva
cu opera marelui artist? Și de ce le era rușine
compatrioților săi? Deruta a fost totală când în calcule au
intrat și americanii, ba chiar și George Bush jr.: se pare
că îndeosebi față de el erau localnicii stânjeniți!
În fine, totul a luat o amploare
nebănuită, căci pe primele pagini ale jurnalelor au început
să apară fotografii cu ciocniri dure între manifestanții
contra lui Giotto și forțele de ordine. Și am revenit cu
picioarele pe pământ: nu Giotto, ci Gi-otto, care va să
zică G-8. Întâlnirea de la Genova, 2001, a celor 7+1 cele
mai industrializate state din lume.
Eram așadar într-o fază acută de
negare a realității, opunând o rezistență prin cultură
spre a mă retrage din istorie fie și din cea italiană.
Destul de ciudat, căci anunțuri despre bombe plasate prin
gări existau în acea perioadă cel puțin o dată pe zi, mai
ales la Roma și la Genova. Iar un prieten din Iași fusese
deja legitimat și luat la întrebări în gara de tristă faimă
din Bologna, e drept, pe la 2 dimineața, sărmanul așteptând
însă nu prăbușirea companiilor transnaționale, ci deocamdată
o legătură spre Veneția. Carabinierii îl suspectau, evident,
că se îndreaptă spre Genova. I-au și spus-o, cu o antipatie
sinceră. Norocul său cu permisul de ședere, pentru care
cheltuiserăm amândoi două, trei dimineți (un Dali, poate și
ceva Caravaggio) la chestura de pe culmea! strada Genova
din Roma, unde ajungeam cel mai bine dinspre Piazza della
Repubblica, remarcând uneori prin vitrină o varietate de
salate cu totul neașteptată la McDonalds-ul din colț și,
imediat apoi, familiarul grafitti Forzza (sic!)
Steaua. Ne îmbulziserăm în curtea îngustă a chesturii
printre toate națiile pământului, motiv pentru care, atunci
când polițistul care împărțea acele soggiorni
proaspăt ștampilate m-a naturalizat spontan drept Bitfidi,
m-am grăbit să recunosc, mai ales că una bella ragazza cine
știe de pe unde se asociase cu mine la beneficiile
botezului. Primele semne despre Gi-otto le aveam așadar încă
de la Roma, ori cel puțin efectele sale nivelatoare foarte
evidente în țarcul supraaglomerat și cosmopolit al
chesturii. Ba și dezbătusem destul de aprins despre tragicul
destin al lui Carlo Giuliani, manifestantul ucis pe 20 iulie
în Piazza Alimonda din Genova e drept, un antiglobalist
mascat (la propriu), dar dificil de tratat ca pericol letal
de carabinierii din jeep-ul către care se îndrepta. S-a spus
ulterior că a fost victima unei legitime apărări
impulsive, formulă destul de clară pentru ambivalența
tulbure a opiniei publice și a mass-mediei. În Genova acelor
zile domnea de altfel un haos general, antiglobaliștii
erupând devastator contra lui Gi-otto. Departe de a cădea în
uitare, moartea lui Giuliani e succedată până azi de alte și
alte manifestații, care denunță statul-asasin. Anchetele
continuă și ele, în toate colțurile Italiei. Câțiva
extremiști ai curentului (deși, se spune, aceștia nu au de-a
face cu programul no global) au format chiar o
Brigadă 20 iulie, revendicând atentatul de la Chestura din
Genova din decembrie anul trecut. 11 septembrie a fost de
asemeni interpretat prin prisma mișcărilor din iulie.
Mi-am reamintit de episodul genovez de
curând, odată cu tulburările de la întâlnirea celor 8 de la
Evian. Apele minerale care fac faima localității nu au avut,
cum nici Giotto, vreun rol în poveste. În schimb, Evianul
s-a transformat instantaneu într-un oraș închis. O prietenă
din Lausanne era plăcut impresionată de dramaticele
schimbări de relief din apropiata Genevă: panouri mari de
lemn gardând fragilele vitrine! Sentimentul de regret când
primejdia trece, iar panourile dispar. Și apropo de
pitoresc: Halkidiki, Grecia. O altă destinație turistică, cu
plaje faine și prețuri rezonabile. Și cu măsuri excepționale
de securitate la întâlnirea UE. Armata mobilizată, la sol,
în aer și pe apă. Și un Salonic devastat.
Mobilitatea turistică a
antiglobaliștilor mi se pare, la drept vorbind, un semn de
sănătate. Luxul dietetic care urmează și contrazice în
principiu societatea postmioritică a hainelor de firmă și a
mașinilor de telenovelă. A fi pro sau contra unui fenomen
global precum... globalizarea nici nu mai contează. Cât
reacția. Un belgian (pro-globalist), stabilit cu afaceri în
România, îmi spune că e șocat de încremenirea mediilor
locale cu deosebire a celor studențești, prin tradiție o
inspirație și un etalon pentru celelalte. Nici idei, nici
mișcare; nici mișcarea vreunei idei. Suntem doar turiștii
eterni ai actualității
Pe 22 iulie mă aflam deja într-alt
tren, de la Milano spre Ventimiglia, la granița cu Franța.
Foarte mulți tineri, călătorind ca de obicei în grupuri, din
poporul nomad care se bucură atât de firesc de avantajele
dromomaniei transcontinentale. Un bătrânel foarte simpatic,
meșter argintar de generații, coborând din Como pentru
vacanța sa anuală la Mediterana; o tânără care se grăbește
să ia feribotul spre Cagliari, unde a doua zi, după 12 ore
de călătorie, va ajunge la lucru; și un prieten din Suceava.
Nu mai ajungem la Genova, unde nici un tren nu intră de
câteva zile; suntem deviați spre Balsamo. Tânăra, șoptind și
ea glosse la complexul național ce rușine, ce vor spune
americanii mai are totuși o șansă, cam subțire, de a
prinde feribotul spre casă.
La Paris, în intersecția dintre Raspail și
Montparnasse, o mare coloană de manifestanți. Impresie deja
de familiaritate și de avans ideologic, pentru simplu motiv
că vin de acolo. Aproximativ. Dar și pentru că pe un
banner uriaș citesc o delicioasă profeție: Genova 2001
Criza finală a capitalismului. Zâmbetul superior al
esticului care știe în fapt despre ce e vorba. Și
ideea bizară a aceleiași diversități occidentale de produse:
la urma urmelor, sunt cu o opțiune mai sărac.
Apoi, pe drumul de întoarcere, din nou
poporul de tineri (și extrem de tineri!) nomazi. Senzația
maximă a libertății de mișcare, a diferențierii și a
democrației: de la copii bogați (niciodată opulenți) până la
beatnicii nespălați răstigniți pe culoar, blocând ieșirea,
aceleași peisaje pentru toți și același fior al drumului.
Autocenzura:
aș coborî la Monte Carlo, care apare spectaculos într-una
dintre sinuozitățile coastei. Dar sunt obosit și grăbit.
Motivul ideologic, secundar, care mă consolează: nici
nu-mi doresc, parcă, să fiu discordant față de toți acești
adolescenți, lângă care mă simt foarte bine!
Și dialectica momentului: trenul se
golește tocmai în orașul cazinourilor și al miliardarilor.
Chiar și slinoșii nonconformiști de pe culoar au dispărut,
probabil primii.
Dacă mă gândesc bine, aș mai putea prinde la
Roma puțin Caravaggio, cu sau fără ghilimele.