|
|
Stomacul lui Chronos:
arta la început de mileniu
interviu cu criticul-curator de artă
Brett Yviet |
Cremaster3 de
Matthew Barney |
|
|
Dragă Brett, la un
moment dat (Respiro 3) spuneai: Accelerarea paroxistică a noilor
medii ne produce supraexcitație, vertij, intrăm într-o stare de
orgasm epileptic, o stare de șoc în care orice fel de atitudine
critică dispare. Imersați în oceanul informațional nu mai putem
diferenția nimic, totul devine ecstatic, sublim.
Care este opinia ta vizavi de expoziția recentă Matthew Barney de la
muzeul Guggenheim din New York?
Ciclul cremaster
(1994-2003) este o suită de coșmaruri orchestrate cu virtuozitate,
un plonjon într-un infern de stimuli violenți și obsesivi:
conștiința omului contemporan.
Proiectul face aluzie la
coborîrea testiculelor în scrot din timpul perioadei intra-uterine.
O spirală cu cinci inele. Cremaster 1 reprezintă poziția cea mai
nediferențiată cînd testiculele sunt încă în abdomen iar Cremaster
5, poziția cea mai coborîtă cînd testiculele au ajuns în scrot.
Cinci creații video, fiecare cu o durată de aproximativ două ore
proiectate continuu la nivele diferite ale cohleei care este muzeul
Guggenheim. Pe pereți și pe sol, în jurul monitoarelor video,
instalații, fotografii, și alte elemente din recuzita esteticii
fetișiste a pop-horrorului: sînge, clăbuci, rășină, silicon, gnomi
bărboși, japoneze goale, porumbei vii.
În viziunea lui
Barney, noaptea este nesfîrșită. Dușul scoțian al proiectului
său amestecă imagini hiperviolente cu coregrafii lascive,
close-up-ul unei omucideri sau al distrugerii unei mașini este
juxtapus unor pin-upuri îmbrăcate doar în
niște stringuri argintii.
O pseudo-inițiere la
regizarea căreia Barney a lucrat mai mult de opt ani. De la o
așa zisă stare de inocență, prin excitarea simțurilor, muncă,
sinucidere și crimă, ajungem în centrul fantasmelor sale
sado-masochiste. |
|
|
Cremaster5 de
Matthew Barney |
Proiectele video amestecă
într-o supă groasă bucăți pe jumătate digerate de mitologie celtică,
franc-masonerie, geologie, decoruri de operă și literatură de
senzație. Coșmarului din filme îi corespunde un coșmar simetric,
hiper-real, alcătuit din sculpturi în silicon și desene în vaselină,
aranjate și ele într-o ordine corespunzătoare ciclului la care fac
referință. Într-un interviu, Barney a declarat că scopul principal
al videomontajelor a fost de a crea obiectele. Filmele au precedat
sculpturile, instalațiile și lucrările de grafică și nu viceversa.
Expoziția este un pisc
negativ, un abis al abjecției. Fascinația pentru pornografie și
erotismul sadomasochist al autorului ating o pseudo-sublimare în
ultima sală a expoziției. Pereții negri și fotografiile obscene ca
în booturile unui sex-shop și muzica plină de nostalgie și disperare
a ultimului film (Cremaster 5) anunță centrul obsesiei al cărei sens
refuză orice explicație: o încăpere claustrofobă în care gînguresc
trei porumbei cu penaj elegant.
Universul lui Matthew
Barney este universul omului contemporan contaminat de mașini și
automatisme. Arta lui nu este o oglindă, artistul vomită ceea ce
societatea de consum l-a silit direct sau indirect să îngurgiteze pe
parcursul experienței lui de locuitor al țării celei mai dezvoltate
tehnologic din lume. Ritualurile sugerează repetiția mecanică,
compulsivă.
Lung-metrajele, în sensul
cel mai literal, sunt filme de acțiune. Contemplația este complet
absentă din aceste colaje macabre și grotești.
Care este valoarea
estetică a unei astfel de arte?
În « Diary », ultimul roman al lui Chuck Palahniuk, Misty, o
femeie care-și redescoperă la maturitate pasiunea pentru pictură,
spune undeva că în zilele noastre, toți cei care se mai încumetă să
picteze o fac folosindu-și propriul sînge sau spermă. Apoi adaugă că
acum se pictează pe cîini vii luați de la azilul de animale sau pe
deserturi de gelatină și nimeni nu mai întrebuințează astăzi pînza.
Ce crezi în legătură cu astfel de experimente?
Palahniuk exagerează,
desigur, dar ironia lui ilustrează foarte bine situația prezentă.
Șoc-valoarea, capacitatea
artei de a șoca, a devenit principiul estetic dominant pe scena
artei occidentale. Cel mai important acum este să șochezi.
Frumusețea a devenit desuetă, cine se mai preocupă astăzi de
frumusețe? Este foarte posibil ca în viitorul apropiat criteriile
estetice clasice să nu mai intereseze decît pe muzeografi și pe
studenții la istoria artei.
Multe opere de artă au
șocat cînd au fost prezentate pentru prima dată publicului. Bosch,
Goya, Manet, și mai aproape de noi, Warhol și Basquiat, și-au șocat
și ei, la vremea lor, contemporanii. Astăzi însă, mulți artiști vor
să șocheze doar de dragul șocului și operele lor nu par să conțină
vreun alt mesaj. Șocul însuși este mesajul.
Apropos de Palahniuk, în
urmă cu cîteva seri, am fost la lansarea unei cărți de-a lui în librăria
Barnes and Noble din Union Square din Manhattan. Evenimentul începea
la ora 7 seara. Am ajuns pe la șase jumate dar toate scaunele erau
deja ocupate și o mulțime de tineri se înghesuiau în spatele unui
cordon de pluș verde. Pentru început, Chuck ne- anunțat că va citi o
povestire scurtă, Guts. Înainte de a începe lectura, autorul ne-a
mărturisit că intenția din spatele nuvelei a fost explorarea
sentimentului de jenă. Exemplele folosite în această incursiune în
lumea deviațiilor sexuale sunt extrem de șocante și grafice . Un
adolescent își introduce în anus un morcov uns cu vaselină, un altul
folosește o bucată de ceară pe care și-o va băga (și o va scăpa acolo!)
în interiorul uretrei și, în fine, eroul principal se masturbează
sub apă așezat pe gaura de scurgere a unei piscine. La un moment dat,
datorită forței de sucțiune, personajul lui Palahniuk (pentru a mări
impactul, autorul folosește persoana I), este gata să fie eviscerat.
Scena este descrisă hiperdetaliat, chiar cu sadism, aș zice.
Conținutul, consistența și chiar gustul intestinului prolapsat sunt
redate cu lux de amănunte. Am privit în jurul meu, în sală. Foarte
mulți tineri, media de vîrstă a publicului abia dacă depășea douăzeci
de ani. Cîteva fete se înroșiseră și priveau în jos, vizibil jenate.
La sfîrșitul lecturii însă, toată lumea a aplaudat foarte
entuziasmată.
Chuck Palahniuk, care în
Fight Club critica atît de acid societatea de consum,
face și el
jocul sistemului, folosind exact aceleași comportamente
pe care la începutul carierei le ridiculiza.
În societățile de consum,
folosirea șocului ca strategie promoțională este un fenomen
universal.
Arte plastice,
teatru, film, literatură, muzică, dans, astăzi șocul este prezent
peste tot.
Cum crezi că s-a ajuns
aici? Întrevezi vreo soluție?
O
vizită în Times Square este o experiență filosofică. Lumini care îți
bombardează retina din toate părțile, teletexte verticale,
orizontale, reclame luminoase colorate țipător: roșu, albastru,
verde, oranj, oamenii care se îmbulzesc zăpăciți, alergînd de
colo-colo, încercînd să privească, să surprindă ceva, o idee, un
firicel de sens vizual în toată această harababură informațională.
Nu e nimic de înțeles și
cu atît mai puțin nu poate fi vorba despre soluții.
Adicția este dată de
dopamină, o substanță din creier. Receptorii dopaminergici sunt
stimulați de impulsurile repetitive: circuitul adicției. În timpul
actului sexual, de exemplu, acel du-te vino repetat,
acea
mișcare
ritmică
va
determina
o
descărcare de dopamină
percepută de noi
drept
senzație plăcută.
Așa
suntem construiți. Ritmul, repetiția, secuzele și descărcarea de impulsuri nervoase fac
parte din arhitectura noastră interioară.
Suntem hipersaturați de
informații. Telenovele. Hipermarket. În fiecare după amiază un alt
război nou-nouț: Bosnia, Somalia, Irak.
Cotele bursiere. Atacurile
teroriste. Un ocean de impulsuri care degenerează inevitabil într-o
apatie totală.
Pentru a reinduce ritmul
este nevoie de stimuli puternici.
Artistul lucrează într-o
stare intermediară între veghe și somn pe care i-o transmite și publicului amator de artă. Tehnici soporifice, care induc un somn cu
vise frumos colorate. O artă derivată direct din ședințele șamanice:
transe cu ochii deschiși. Extaze, entaze. Imersarea în oceanul călduț
al iluziei.
Sunetele, imaginile,
gesturile repetate, toate impulsurile ritmice au efecte asemănătoare,
orice formă de artă reproduce această stare de semi-transă. Forme și
culori ritmate. Dansuri hipnotice.
Rap music. Trance music.
Catharsis. Epifanie. Toate cuvintele pe care le folosim pentru a
descrie impactul operelor de artă asupra psihicului uman se referă,
de fapt, la această stare indusă de descărcările nervoase ritmice.
Japonezii servesc împreună
cu bucățele de pește crud și o pastă verde de hrean: wasabi și niște
petale de ienupăr roz: beni-shoga cu scopul de a restabili
sensibilitatea papilelor anesteziate de gustul monoton.
Înjurături, muzică rap,
cadavre, sînge, sex, moarte, violență au același efect cu wasabiul
și beni-shoga: sincope. Arta contemporană reintroduce ritmul
folosindu-se de stimuli șocanți.
Șoc-terapie. Șoc-valoare.
În același timp cu
expoziția Matthew Barney de la Guggenheim, Muzeul Societății
Asiatice a găzduit expoziția unui artist tailandez contemporan,
Montien Boonma.
colaj de
Adina Dabija |
Arta lui Boonma, inspirată din experiențele lui de practicant al
budismului oferă o alternativă extrem de interesantă idolatriei
occidentale a egoului. Folosind cel mai adesea imagini abstracte,
Boonma explorează dintr-un unghi complet diferit problemele
omului contemporan.Într-una dintre instalații, de exemplu,
Montien Boonma folosește săculețe cu ierburi parfumate,
atragîndu-ne atenția prin miros, simțul nostru cel mai lent,
asupra procesului de meditație și vindecare. O altă lucrare, un
bust de bronz, gol pe dinăuntru al lui Buddha, a fost realizată
cu scopul declarat de a servi drept spațiu de meditație.
"I want the space
inside the Buddha image to be a place of refuge for viewers
seeking calmness and contentment", mărturisește artistul. |
Comparînd lucrările celor
doi artiști, cu mesaje și conținute atît de diferite poți privi arta
și ca pe un dialog imaginar între Parmenide și Heraclit, între
iubitorii de etern și cei de efemer.
În
centrul artei s-ar găsi deci reprezentarea timpului
Într-un anumit sens
Arta clasică, sau, mă rog,
toată arta de pînă la finele secolului XIX, mumifică realitatea.
Majoritatea operelor pe care le admirăm prin marile muzee de artă au
contururi precise, sculpturale. Realitatea reprezentată de ele este
îmbălsămată și statică. Cele mai multe tablouri sunt sculpturi
proiectate în două dimensiuni în care perspectiva nu este altceva
decît o convenție suplimentară.
Frumosul este nemișcat, ca
un vis sculptat în piatră după cum spunea Baudelaire.
De la
impresionism
încoace,
în artă apare în mod explicit intenția de a surprinde timpul.
Pictorii impresioniști sunt primii
preocupați
să reprezinte o clipă, o amiază însorită, o
stare sufletească. Impresionismul, expresionismul și bineînțeles
apariția artei fotografice sunt rezultatele
obsesiei de a capta timpul. Cubismul, abstract impresionismul, arta-pop, minimalismul,
conceptualismul etc, majoritatea curentelor secolului XX sunt
dezvoltări diferite ale acelorași
preocupări
de a surprinde
fugacitatea, efemerul.
Post-modernismul a fost o
reacție împotriva dominației efemerului. Pastișînd, ironizînd,
citînd, post-moderniștii încep un alt ciclu. Arta post-modernistă de
la sfîrșitul timpului, reinstaurează viziunea clasică asupra
realității. Parmenide are din nou cuvîntul. Timpul reînțepenește.
Și arta video, arta
digitală, cum continuă ele acest dialog?
Arta video și mai nou cea
digitală reprezintă o schimbare de paradigmă, un salt, o trecere
spre altceva. Pentru prima dată în istoria artei, raportul dintre
privitor și obiectul de artă se inversează. Din exterioare, pasive
și inerte, cum erau pînă la post-moderniști, operele de artă devin
din nou agresive și neliniștitoare. Timpul lor se
"invaginează" în mod
direct în mintea celui care privește.
Trăim mutații esențiale.
Arta nu va mai fi niciodată ca înainte. Obiectul de artă nu mai
așteaptă cuminte și înrămat ca vizitatorul să vină și să aibă o
epifanie estetică în fața lui. Opera de artă, în formula ei clasică
e pe cale de dispariție. Artele vizuale se transformă în arte ale
spectacolului.
Din privitor și vizitator,
publicul devine spectator. O artă spectaculoasă, spectaculară, o artă
a stupefacției.
Arta și timpul: înainte
privitorul se învîrtea în jurul obiectului: acum obiectul se învîrte
în jurul privitorului. Obiectele curg și impresiile noastre sunt și
ele antrenate în flux. Cinematografia ne pregătise pentru asta:
imaginile mișcate instauraseră, deja, o altă estetică.
Faimoasa schimbare a
subiectului căutată de mistici are loc acum fără surle și trîmbițe
în obscuritatea camerei în care urmărim un ecran de televizor sau
monitorul unui computer. Transmisă prin intermediul televiziunii
prin satelit sau al internetului, schimbarea devine globală. După
cum arată, Victor Pelevin în Homo Zapiens, cînd te uiți la
televizor în fiecare secundă are loc o schimbare a unghiului de
vedere al camerei , o mișcare de close-up înspre un obiect sau o
schimbare completă a imaginii prin folosirea unei camere diferite.
[
] Schimbările imaginii se numesc tehnomodificare. [
] Aceste
schimbări ale imaginii produse prin diferite tehnomodificări pot fi
corelate cu un proces psihologic virtual în care cel care privește
este forțat să-și schimbe atenția de la un eveniment la celălalt și
să selecteze din ceea ce vede conținutul cel mai interesant-adică,
să-și schimbe atenția așa cum doresc realizatorii programului.
În continuare,
procesul psihologic își creează propriul său subiect virtual, care pe
durata programului de televizor va exista în locul individului,
substituindu-se conștiinței lui ca o mînă care intră într-o mănușă
de cauciuc.
Procesul este
similar posedării de către un spirit. Diferența constă în faptul că
în acest caz, spiritul nu există. Ceea ce există sunt doar
simptomele posesiei. Spiritul este virtual, dar din momentul în
care telespectatorul își încredințează realizatorului programului
atenția pentru ca acesta să o direcționeze după
bunul lui plac, el sau ea, în
mod efectiv, devin acest spirit, și, acest spirit inexistent, va
poseda împreună cu telespectatorul
nostru și alte cîteva milioane.
Comunicarea prin
intermediul internetului continuă procesul de zombificare.
Personalitatea
unui individ
este determinată de o anumită constanță a mediului,
de măștile bine definite pe care
trebuie să le poarte în
jocul economico-social. Toate aceste identități, toate aceste
personalități diferite sunt interșanjabile în funcție de context. Pe
o linie vorbim la telefon cu secretara și pe cealaltă cu unul dintre
șefi: concomitent ne verificăm mesajele de pe cele cîteva liste de
discuții la care suntem înscriși.
Imersați într-o
multitudine de medii virtuale diferite, zapînd continuu de la un
program de televiziune la altul, la un moment uităm cine suntem.
Fuga de idei, dificultatea
de a ne concentra este boala începutului de mileniu. Reclame,
anunțuri publicitare, videoclipuri, o conspirație de distragere a
atenției care ne tinde să
ne reducă pe toți
la o turmă de consumatori cuminți și docili.
Șocul artei contemporane,
este, pînă la un punct, un gest terapeutic. Din nefericire, însă,
sistemul nervos al omului contemporan suprasaturat de stimului
haotici, ajunge la un moment dat să se obișnuiască cu orice formă de
șoc-terapie și chiar o catastrofă reală
de dimensiunile
celei de pe septembrie 11 este extrem de rapid asimilată.
Îmi amintesc că prima
oară cînd am văzut un Vermeer în original în Muzeul de Stat din
Amsterdam, m-am cutremurat. Acuratețea delicată cu care el reprezintă
lumea este bulversantă. Nu este și asta o formă de șoc ?
Esența emoției pe care o
simțim în fața unei capodopere este dată de o schimbare de
perspectivă, de un salt estetico-cognitiv, perpendiculară bruscă pe
fluxul percepției noastre temporale.
Multe opere valoroase
șochează dar nu orice proiect artistic șocant este valoros. Astăzi
mulți artiști contemporani își îndreaptă eforturile spre crearea de
efecte speciale cît mai șocante într-o încercare
tragico-comică de a concura Hollywoodul.
Timpul și operele de artă
s-au aflat întotdeauna într-o relație pasiv
agresivă. Într-un
univers lipsit de timp arta nu poate exista.
Mai mult, eu cred
că frumusețea este chiar această fulguranță, această fugacitate care
ne iluminează pentru o fracțiune de secundă sufletele.
Pe de altă parte, tot el,
timpul, secondat de uitare, reduce la un numitor comun, kitschuri și
splendori deopotrivă, cu o seninătate terifiantă.
În mitologia greacă,
timpul, era personificat sub forma unui zeu care-și devora copiii:
Chronos. Cîte dintre proiectele artistice contemporane vor rezista
stomacului
lui necruțător?
Interviu
realizat de Paul Doru Mugur, septembrie 2003
|