Aleleu.

O piesă cu regulile pe masă

 

de Ioana Șișcu

 

Tablouri

1. Memento

2. Fața la perete

3. Barca pe valuri

4. Pauză

5. Când e singur îl apucă.

6. Încearcă și tu

7. Prima impresie.

8. Sughiț din dragoste

9. “Le diable s’est mis a pleurer”

10. Totul se leagă.

11. Self-esteem.

12. O soartă

13. Visul unei femei.

14. Pasiunea împinge.

15. Eu nu mint.

16. Pe ăsta îl iau eu.

17. “Chéri, dans la langue que nous parlons comme amis la mer c’est la mère, entendu??”

18. Mon coeur qui bat      J

19. De ce “Nu”

20. Delicat.

21. Dispariție.

22. Ea

23. O altă ea.

24. În fine, mult așteptatul El.

25. Comunismul, floare nemuritoare

26. Intelectualo

27. Spune-mi: cum reușești?

28. În limita posibilului

29. Sănătate

30. A vrut-o

31. Brunch (9.10.2002)

32. Acord perfect.

33. Match

34. Cine este el?

35. Fapte reale.

36. Pe viață

37. Treacă de la mine!

38. Descalificat.

39. Ce idei au unii.

40. Adios.

41. Ce-ți place să mănânci?

42. Știe el ce spune.

43. La mulți ani.

44. Aleleu.

45. Contabilli transei.

46. Un leu liber în parcul de la circ.

47. Protectiv.

48. L-a auzit cu urechile ei.

49. Trece și-asta.

50. Neatenție.

51. Hit the ball.

52. Justiție.

53. Tot fapte reale.

54. Pa pa. (În tamil este “ta ta”.)

55. cheating in hate

56. Ce prefer.

57. Nu te lua de tata.

 

Personaje

O fată și un băiat. Frumoși și – cum se zice - cu probleme existențiale. Nu înghit ce le servește viața, de aceea momentele de tâmpenie sunt permise, fac parte din defensiva minții lor.

Un tată , un copil, un porc, un leu. Ca mulți alții.

Bărbați fatali, femei non-letale.

Un sex feminin ubicuu și perfect în seducție, adică orice el într-o pasă nostalgică stă în umbra unui crocodil invizibil și uite așa își dă drumul să vorbească.

 

1. Memento

—„Mă mir ce parte ai avut, bărbate,/ Că toți s-au înecat, numai tu ai scăpat.” ( Termină brusc și se uită adânc. Prezent sau absent, acum nu mai contează.)… Puiul meu, tu arăți ca un zeu. Hei! Te miri de cuvintele mele?!… (Către voi.) E prudent, hi, hi, hi! (șoptește) și despre femei, (urlă) ooo Doamne!… Să nu-i mai spui! (Aproape plânge de mila lui și lacrimile o să-l înghită… Zici că-noată căinește?… Ce dacă?!) Moa, moa! Moa, moa! cum au știut doar ele să te poarte!

–Stai, mă mami… io nu fac așa…

–Io nu.

–Io never.

–Io?… Niciodată!!

(Puiule, puiuț, ți-am pus fundă la gât… nuuuuu, ai papion!… unu’ ceva mai mare!… ț-ț, „ți-o dau”- „nu ți-a dat-o”-„ți-o vrea”…INSIGNA MATURITĂȚII TALE!)

 

2. Fața la perete

—Nu mai mă iubești?!… Bă! (Îl zguduie, și ăsta se-ntâmplă să aibă nervi tari, altfel l-ar apuca sughițul de moarte.) Eu n-accept să-mi adoarmă bărbații. Vreau să-i simt cum ard de nerăbdare.

 

3. Barca pe valuri

—M-am schimbat mult de când nu ne-am văzut./ Oameni sau lucruri, puțin îmi pasă! piedici nenorocite, prezența voastră mă scoate din minți!/ (Expediază.) Bine, bine,/ să spunem că eram deja dusă, / (cântă) la, la, la! departe cu pluta departe!/ când le-am zis prima oară:/ aiii, ce răi v-ați făcut!/

Hi, hi, hi, hi! și acum, în ceasul al unsprezecelea, dimineața, „nu-ți fă griji, eu vorbesc adevărul și numai ce simt”, hai spune-mi, când m-auzi în minte iar și iar, tot nu mă crezi că ei ne-au cobit?

(Întoarce brusc capul, alege o victimă, îi sare la gât,/ nu, nu sunt de internat, „mă scuzați, am crezut cㅔ/ iii, stupoare…/ chiar și ea se poate-nșela, nu?)

 

4. Pauză

—Ooo, mi s-a urât să îndrug ce-am mai spus și la alții. E enervant. (Nimic mai agasant decât repetițiile astea, și eu când e la a treia deja am nervii-n pioneze, mă fraților, v-a lăsat de tot imaginația?)

Momente pe care încerc să le evit. Atât cât pot. Dar lehamitea e-acolo, tolănită-n mine… (Peste umăr.) Surioară, ești inconfundabilă! Te simt când te trezești și te întorci, pe partea cealaltă, eee, acum pe partea asta, ammmm… vreau, iubi, moa!… să te mai țin în toropeală.

Dar am uitat că nu sunt bun nici de așa ceva.

 

5. Când e singur îl apucă.

—Îmi fac un melody-bar și-mi aduc fetele la distracție. Așa vă vreau: artiste și javre toate!

So come on, girls!… Strip-tease!…

Doar n-o să mă lase la greu?!

 

6. Încearcă și tu

—Oh, baby, e bine cum te iubesc?*

—Moa!

—Și zici că dragostea mea îți place?

—E super strong, hi, hi, hi, hi! (Și se uită ea la eticheta sticlei și la mâna porcului ucis din greșeală, știți unde, pe aleile parcului de la circ.)

*Schema dialogului: Romeo și Julieta în linii mari, adic㠄love” versus „police” – „police of families”, „police and civil duties”.

 

7. Prima impresie.

—E așa frumos!/ Când îl vedem ne și visăm c-avem copii. / Și el, the best,/ ar vrea să fiu/ o mamă iepuroaică!/… Not bad, isn’t it?…Not bad at all. / Uite cum visele devin realitate. Uite că aproape văd ce ce mi-am dorit./ „Înghit în sec și-ți zic doar ție acum:/ Aproape.”

Regulă:

Muzicalitatea frazei chiar și atunci când e vocea autorului și nu a personajelor. Să fie un întreg. În fond cine a scris, nu muzica din capul meu? Și ea trebuie auzită în orice moment. Dacă se poate.

 

8. Sughiț din dragoste.

—Face totul alandala. Nimic cu intenție./ Și câte emoții pot să-ncapă în ființa ei./ Asta îmi place la nebunie, aaaaa!!! (Repede.) Ce simți tu pentru mine e evident și puternic, cele mai tăcute părți din mine zbiară, e o alertă în mine de nedescris, înghit viață, hâc! – pardon – tot mai multă viață… Merci, merci de mii de ori, mon ange, și sper ca Dumnezeu să te aibă în grija sa.

Regulă:

Să marchezi textul cu bare pentru intonație (=sfârșit de măsură), să știe omu’ din prima cum să citească!

 

9. “Le diable s’est mis à pleurer”

(Petit poème pour des mecs inoubliables.

Récitateur: la voix de l’illetré.

  J Merci.)

Sourire „safe” femmes non-létales

Suis moi mon petit ange on lui a dit

et le bébé tranquille dans le lit

rêve mâle aux désirs moins fatales.

 

10. Totul se leagă.

—Tot am crezut că mă iubești, dar n-ai simțit nimic niciodată. Și cine naiba ești tu? Un suflet mediocru și un sex doar acceptabil. Pleacă odată îți spun!

—Acesta a fost un răspuns violent și nedrept, tot universul s-a cutremurat, ce cuvinte, ce infamie, frate! Cum îți permiți să jignești membrul cel mai splendid de pe lume! „Ha, ha, o să-i pierzi cu gândul la mine, deșteapto!”

—S-o crezi tu, i-a răspuns ea, și totuși, din mulțimea de copii nici unul nu-i seamănă dragă, hi, hi, hi, hi! femeia care gândește s-a culcat cu soțul și cu idei de la ăia mulți, fac coadă în urmă, ăăă, departe mai sunt…

—(Urlet disperat al celui în cauză.)

 

11. Self-esteem.

(O femeie în criză de personalitate. Se vrea Elisabeta și dă probe de erotism. Scenariule agresiv e semnat de amant, un flegmatic incorijibil… ca mulți alții.)

—Auzi baby, și cum zici că face o regină? Miaună ca o pisică? Latră ca un câine? (Arată cu degetul.) Iiha! Uite și-o iapă!

P.S. Amendament: High self-esteem.

 

12. O soartă

—Nu știu ce dracu’, da’ ies mereu oaia neagră!

—Și eu mărul discordiei! Frumos, nu?

 

13. Visul unei femei.

— Iuuu-biii! Mă gândesc că suntem împreună și am copii cu tine./ Mă închipui în brațele tale. Ești frumos ca un prinț!!!

Când mă gândesc la tine, sunt în cea mai frumoasă vacanță. Merci, dragă iubi, merci frumos că mă iubești…

—Tic-tac, bum-bum, ha, ha, ha, ha! interesul meu bolnăvicios pentru tine, „ba al meu — am înnebunit de tot de când te-am cunoscut—”/ ei, fir-ar să fie! nu vreau să-mi revin! nu vreau!/ cum ziceți, să-mi treacă amețeala?!/ ah! fețele preocupate, (maimuțărindu-se) „interesele lor personale” (omoară cuvintele pronunțându-le) personale, personale!

Eu nu vreau s-ajung acolo. NU!!!

 

14. Pasiunea împinge.

—Ascultă, puiule, eu am nevoie de sex-appeal. Nu admit derogări de la principiul ăsta. (Scaunul e în travelling acum.)

 

15. Eu nu mint.

—Știu, baby, știu, nu mă crezi nici un pic, dar jur pe fericirea pe care n-am ajuns s-o trăiesc, când ți-am spus „te iubesc”, eu nu te-am mințit! Mi-a trecut pasa, oa, oa! Tot ce se poate!/ dar atunci erai în sufletul meu și fiindcă te vroiam în mine,/ maniaco! Te-am ocolit zile și ani în șir./ Sunt metodic în iubire. (Semnul V cu degetele.) Victorie sau…/ (se calmează) să ne potolim.

—Și el vorbea atât de bine, perfect legat, etc., încât n-ai fi zis că logica lui o să-i îngroape.

 

16. Pe ăsta îl iau eu.

—O chéri, mă inspiri o grămadă! ești un exemplar perfect!… am să te-nchid într-o cușcă și te-aduc la mine-n mansardă, vai, ce frumos o să ne stea nouă, vai, unu-n fața altuia, ooo! e ca-n filme, my God!

—(Holbează ochii.) S-a-ntors lumea pe dos… Bărbații stau la rații de vitalitate… Femeile ne hărțuiesc ca hienele… Marș de aici, decreierato!! (Se ridică în picioare. Se agită, săracu’!… Stai locului, nu-ți fac nimic!)

17. „Chéri, dans la langue que nous parlons comme amis, la mer c’est la mère, entendu?”

—Și îmi promit solemn în fiecare zi, mâine am s-o fac, ai să vezi, mâine. Visez că sparg pereții și mi-am dat o-ntâlnire departe. Revin la realitate, re-a-li-ta-te, m-apuc de treburi care nu spun nimic. Vom face ce Dumnezeu a lăsat… ce dictează dorințele noastre… ce vrea iubirea noastră. Și de fapt… ce a vrut natura să fim??

 

18. Mon coeur qui bat    J

—Îndoială, credință,/ nu, chiar vreau să știu dacă mă crezi!/ Pot să-l cred?/ nu mai știu ce să cred!! Nu crezi că ar putea…/ se poate ca el…/ nu??? / Te rog, spune-mi, hai te rog!! E suspectă absența, hmmm,/ nimic nu e simplu, /hei! — și se bate cu pumnii în piept — „eu o s-o fac fericită”/ în orice caz ăsta e obiectivu’ lui număru’ unu, și by the way, chiar de-asta i se spune bărbat,/ (privește peste umăr, și ce dacă nu e nimeni în spate!) nu poți să mă iubești fără sincope, zici?/ Adică să nu mă ia cu rău când mă gândesc la mâine, la poimâine… ăăăă! e noapte,/ mi-e nițel frică, de ce să zic,/ și de-aia te țin lângă mine,/ hei, ce caldă e inima ta, /îhî, multe mi-au spus.

 

19. De ce „Nu”

Doi oameni se torturează unul pe celălalt. Cred că sunt erotomani, altfel scena e falsă.

—Vino la mine. În sufletul meu. (Aaa?? la discreția lui??) Nimic rău n-o să ți se-ntâmple, promit, în mâinile mele vei fi în siguranță.

—Ce răspuns ar trebui să-i dea… „Iubirea moare prematur de obicei.”, „Bărbații și femeile se iubesc — uneori foarte mult — , dar ne plictisim ușor, după legi nescrise și proaste”. Și știi, de plictiseală nu poți să acuzi pe nimeni… propunerea mea e să ne potolim…

(Ca și cum ar vorbi cu spiritele.)

Dar am în mine o dorință care nu vrea să moară. Am un plan fanatic de a trăi. Și pentru pasiunea mea vreau să am încredere în tine, n-am de ales decât s-o câștig. Restul va veni… (Îi clănțăne dinții când vorbește.) Ăăă, poate va veni.

—(Și lui îi stă inima-n loc, te-ai dezmeticit iubito, aoleo!

Așa începe tot greul în viață.)

 

20. Delicat.

— Îmi place să împing lucrurile, trântesc și fac pârtie, mai e puțin, aha, către marea revelație… dar, la final, de ce, de ce toți zbiară ca demenții: CRAPĂ!

 

21. Dispariție.

—Parte din mine. În privirea mea, în ritmul respirației mele (gâfâind sacadat, saca-dat, saca-dat) te doresc atât de mult - știu baby, și tu - (îi astupă gura cu palmele) hai să ne despărțim, altfel ne apucă lehamitea.

 

22. Ea

—(Se aud sunete de percuție). Așa. (Cântă) Hei, hei, hei și hei, hei, hei! (Satisfăcută de regie.) Da, e perfect. Și acum să-mi explici absența ta! (Se adresează colegelor de suferință.) Fetelor, mamelor, surorilor, dragele mele, (gelozia se lasă cu lacrimi) nu mai poooot!

 

23. O altă ea.

„Da’ nu mă las eu cu una cu două… Uită-te aici, tăticule… La o lună după ce l-am lăsat, mă țineam deja cu altul. Mai tânăr cu 25. Și l-am pus nene, să-mi joace cum am vrut. Așa face femeia care se iubește. E regulă de trei simplă. Și cine nu o știe, e-o nenorocită pe viață. Ți-o spun eu.”

 

24. În fine, mult așteptatul El.

„Dar lasă-mă să visez la o iubire în care nu sunt crud; să nu inspectez, să nu mai caut posesia; să respir iubire, să-mi intre în sânge, să-mi îmbibe cuvintele pe care le spun printre dinți: te iubesc.”

Regulă. Nerăbdarea dramaturgului care se bagă în discuție.Vrea și el să fie ascultat. Sau poate ține morțiș să fie explicit.

 

25. Comunismul, floare nemuritoare

Când el a spus „Moa! Hai să ne plimbăm pe la Casa Poporului”, fata și-a scuipat în sân. „Ce idei ai și tu!” Totuși zona era sigură, sigură ca și moartea: mmmm, mare, albă și stupefiantă.

Dar ea nu a vrut și n-a vrut. Și atunci ei au plecat spre parcul de la circ.

 

26. Intelectualo

Zâmbet dezinhibat. Privirea clară și ochii măriți ca la hipnoză.

—(Citește.) „It’s forbidden to take action against dads.

(A uitat, acum revine.) Or against brothers.”

 

27. Spune-mi: cum reușești??

—Ascultă, când vorbesc cu ea parcă aș fi la teatru. Și doar nu sunt analfabet ca să mă tâmpească. Dar pentru un show de calitate eu sunt în stare să amuțesc… Liniște de mormânt. Privire concentrată. Și hopa! perfecțiunea a sărit în palme. Vezi tu, cu femeile mie-mi place să fiu logic… și – de ce să mint? – nici n-am dat chix vreodată.

 

28. În limita posibilului

Trebuie găsită o soluție. Tinerețea nu poate, chiar nu poate să-mi scape! Pot să iubesc, să ucid ce simt și să iubesc din nou, dar nu pot să aduc înapoi, — (urlă) hai vino!! — timpul când îmi striga — eram isterică pe vremea aia! — „ești sexy, aiii, ce sexy ești!”

—„Aha… Știu dragă… Când stau, când merg, când dorm pe burtă, când fixez cu privirea sau închid ochii la nervi, sunt aceeași senzualitate ireproșabilă. Sunt nec plus ultra, mi-au spus-o și altele până la tine.”

 

29. Sănătate

Și pe o alee putea fi văzut el, bărbatul divorțat, tăticu’ își scosese cățelul la plimbare, și mergea la pas cu un băiat făcut pe 22. Ce drăguț e, ptiu! să nu-i fie de deochi, tati m-a făcut la lumina televizorului, în plină patimă revoluționară, așa spunea cățelul, pardon băiețelul, un academic sfert de veac mai târziu.

 

30. A vrut-o.

—Am încredere în senzualitatea lui și cred că în scurt timp mă voi iubi și pe mine. Tu ești prietenul și ceasul meu bun. Și de când ți-am spus „tu ești sexualitatea întruchipat㔠nu mai sunt aceeași. De fapt nu mai trebuie să fiu. Vreau în schimb o vârstă care nu trece. O frumusețe incitantă. Și te vreau sadic când nu se poate altfel pentru a mă ajuta.

„Puiule, mmm, cum să-ți explic eu… mie-mi place așa, într-una să-mi dai palme… Jap! Jap! e excelent când te bagă în seamă cineva, e ultra să depinzi de-un mascul de clasă!”

 

31. Brunch (9.10.2002.)

Simți cum ai vrea să blestemi fiindcă te gândești iar la mine? Simți cum dorința de-a mă vedea, de-a mă atinge se transformă în ură, ca și cum ai vrea să distrugi și să scapi de mine acum? E doar paroxismul iubirii, hi, hi, hi! Un fel de asasinat în minte. (Îi ia capul în mâini.) Iubirea mea e un fel de stomac care mistuie. Bine, bine de tot.

 

32. Acord perfect.

—Dumnezeu este natura, iubitul meu.

—Da, așa e.

—Și iubirea e ce se-ntâmplă între noi.

—Iiii… te pup!

—Și cine iubește face legea junglei.

—Aaaa???

(Acum cuțitul pătrunde prin stomăcel până la coaste, s-ar putea să fi ieșit pe partea cealaltă, hei, am forță! vezi să nu mă deochi!)

 

33. Match

Mă întorceam gratificat (așa se spune, nu?!) și cu pantalonii închiși ca la carte, treceam ca un fulg de plop pe stradă, și pe retină se întipăreau toate ca urmele de la rujul ei, ooo, ce dimineață frumoasă, not bad, not bad at all.

Și, cum vă spuneam, în drumul lui s-a întâlnit cu o fată, e speriată de bombe, da’ uite ce gură are! Hai să-i arunc o vorbuliță, s-o văd cum face… Hi, hi, hi! și uit-o c-o doare!

—De acord, să uităm totul, dar mai întâi lasă-mă să-i trag un pumn! Și după ce îl fac KO, oh baby, cântăm pentru pacea în lume, și frumos de tot, cum numai noi știm. (Aleluia, asta a fost spusă de grădina de fată și să se știe că ea nu, – nu, nu, nu! – ea nu își pierde controlul niciodată.)

 

34. Cine e el?

Unul dintre personajele nesuferite trebuie să fie psihiatru, biolog sau ceva din zona „studiul bestiei umane”. De ce din tagma asta? Nu știu, nebunia e cu toane. Numai ea știe cum își alege personalul… La timpuri noi, fețe noi. E așadar rândul lor, al obsedaților de laborator și disecție. Oamenii de știință ocupă stranele vrăjitorilor, magicienilor, etc. și de acolo terorizează (vai, ce cuvânt!) suflețelele noastre. Le dăm fictiv puterea asta.

 

35. Fapte reale.

a. După ce ea a plecat, a avut insomnii o lună. „ Și fugeam de femei ca de dracu’’. Simptomele unui tip de 27.

b. A început să bea, a devenit irascibil, „uram femeile și cred că oricine în locul meu ar fi reacționat la fel”, aproape cu nimeni nu se mai înțelegea la serviciu, singur a vrut să demisioneze, da’ au fost drăguți și nu l-au lăsat. Avea 25, divorțase și rămăsese cu 2 copii.

—Puișorul meu, MOI, eu ador terorismul femeii. Și îți spun pentru informarea ta: arma ei redutabilă e trădarea. (Își linge buzele și limba e — logic! — un șarpe care atacă.)

Schemă: SEDUCȚIA. Strategie: El aprobă tot ce spune, îi dă dreptate în toate și toate acționează ca un magnet.

 

36. Pe viață

—Ooo, puiule, când mă gândesc la tine, îmi saltă amanții în inimă și tații se prostesc la comandă.

Ai venit ah! la mine, puiule! Te-ai întors la mine, ha, ha, ha! până la urmă nu m-ai uitat, nu?/ și ce bine e când nimic nu se schimbă!

Mi-e frică!/ Nici nu pot să-ți spun ce e în sufletul meu./ Mami! dacă o să uităm,/ dacă o să ne săturăm unul de celălalt! Aaa!/ dar fericirea depinde de mine, eeee, e maximă de circulație, ptiu!/ peștele de la cap se-mpute, totuși vreau să fiu deșteaptă o dată-n viață (apăsat) și eu!/… Am să știu vreodată să țin pe vreunul lângă mine??… E logic, e chestie de atenție, tu ce-ai făcut pentru asta, ă?/ Tu de acolo, tu ce-ai făcut??/ Soluții, vă rog!… Dar chiar și fără răspunsuri, n-o să fiu eu mai proastă decât alții, nu le dau voie… FREEZE! (ca și cum celălalt ar amenința-o/ și e pericol mare, într-adevăr, / când nu te lasă să-i spui ce-ți roade suflețelul, „De ce îmi spui mie toate astea?”/ mă întreba el sictirit.)

 

37. Treacă de la mine!

Îmi place să fiu respins și să primesc palme. La meciul retur sunt mai enervat ca niciodată.

—Te-ai ambalat rău, honey, sper să n-arunci casa în aer!

—E adevărat că supărarea îi trece repede. Dar cum??

Regulile.

Când scoate perla pe gură să-i notezi starea.

Chiar în spațiul aparte-ului faci divagații despre starea lui.

Ele emit sunete, nu doar vorbesc. Asta înseamnă că sunt „vii”.

 

38. Descalificat.

Și care e fructul sincerității mele? Părerile tale bune… îți mulțumesc, Amalia. Am să mi-aduc aminte când îmi rumeg păcatele. După o noapte albă. Nu... în dezastrul de duminică după-amiază… Hmmm, mai văd eu… (Iar trecutul.) Orele alea când m-apucă frica și frigul apoi, dârdâie sufletul în tine nerodule, nu doar viscerele împuțite, sss! Cine e acolo? Aoleo, ce rece este! Să mai iau o dușcă până nu mă fac sloi, și unde zici că mi-ești iubito?? Hi, hi, hi, ți-aduci aminte când eram copii?

—Atingeți-vă, poruncă de la centru!

—Acuși, acuși!

Și de acum, singur într-o casă imensă, știu ce trebuie, să mă-nvăț cu ideea că nu voi mai fi… al nimănui, și nici una nu va mai fi a mea, nu. Și ce dacă, c’est pas grave, sănătatea e mai bună decât toate (strânge ochii, strânge buzele, nu vreau să mai văd, nu vreau să mai spun ce văd.) Viața e scurtă, uite maxima de care m-am îndrăgostit… și ce dac-am servit o cauză veșnic pierdută, a fost dreaptă, ooo, ce mai căsnicie am avut! (Parcă ar citi.) Doi copii.

—Te înțeleg, my love, o să stea și ei cu noi, siiiiigur!

—(Continuă lectura și enumerarea.) Un adulter.

—Și un divorț rațional la 25.

Ei, cine e în poza asta? Prietenul la care mă duceam în seara de luni, motivul ei de gelozie preferat. (Mă duceam la o întâlnire cu un vechi prieten, și ei atât i-a trebuit, s-a jurat pe copii noștri că n-o să-l vadă în față. El care mă scotea din ritmurile de familist. Bietu’ Marcu! O sughite și acolo de la fanteziile consoartei! Marcule-iubitule, Dumnezeu să te ierte! iart-o pe nevastă-mea… c-a avut negru în ceru’ gurii să știi!)

 

39. Ce idei au unii.

Și care e problema lui? Toți oamenii singuratici scriau poeme și/sau luau doctorii.

 

40. Adios.

Femeile exului sex? Nu-mi mai pasă. Nici de el, nici de gusturile lui. Nu ne-nțelegem. Nu ne potrivim. Și lumea în care am fost noi doi se-nchide și moare.

„So how are u my love?”

„Fine, baby, and again: just fine”.

 

41. Ce-ți place să mănânci?

Iii, puiule, n-am făcut nimic zilele astea. M-am gândit iar și iar la ce a fost și ce-ar fi să fie. Numai gânduri erotice, hi, hi, hi! Știi cât timp îți ia să te gândești cum ar fi mai bine?!

—Cu mine?

—Ba nu, cu tine!

—Și noi nu??

—Cum să nu, toți la picioarele ei, toată lumea cu ochii la buzele mele!

—La tine… mmmm…

—Ce mai faci??…

—„Nu vrei?”… ”Ți-ar place, nu?”… și așa mai departe,/ vezi, nu e deloc simplu pentru mine/ și pasiunile pleacă și vin,/ seducție fără limite, unde ți-e garda banditule? „În dreptul inimii, mi-am tatuat un rechin,/ îmi plac femeile care mă devorează să știi,/ și dacă nu mă omori chiar n-am făcut nici o afacere.Tot farmecul vine/ din forța canibală de-a iubi”.

 

42. Știe el ce spune.

„Nu și nu, eu nu aș face-o nefericită niciodată.” Dar poate să știe dacă e fericită sau nu? „Când vă spun că în lume există doar voința mea, mișc toate spre mine, luna pe cer și euforia mea îneacă tristețea voastră, sunt un potop de fericire care vă face să vorbiți, într-una, UNA DOAR UNA, vezi pietrele pe fundul mării? (citește o biblie) și el cu pietre în tine va arunca.”

 

43. La mulți ani.

Toți mi-au urat binele de pe lume, chiar și ultimul care m-a înjurat. La mulți ani, tra la la, ,,să fii fericit și te las în protecția Tatălui, dragă”. Îi trecuse pasa? Greu de spus, dar de atunci m-am gândit de mai multe ori cum e să te arunci în gol și aproape am reușit,/ după câteva ore de plimbări în curte, desenând un cerc roșu pe terenul de baseball al închisorii din M.Y., la alte câteva ore, întrebarea „cum de-o fi căzut tocmai aici?” Vezi, nimic nu e întâmplător… aproape nimic.

 

44. Aleleu

(Pe-nțelesu’ tuturor.)

1. de 1 singur

Experiențele ei. Și ale altora din speța ei.

Experiențele lui. Și ale altora din speța lui.

Lecția despre cruzimea iubirii (HIT THE BALL). Ea o spune.

2. în 2 (= 1 x 2)

Ei doi se plimbă pe alei, în parcul unde a scăpat un leu.

(Nu se iubesc, nu mai iubesc, dar sunt trecuți prin aceeași școală și sunt porniți.)

Omoară din greșeală un porc. Mai exact, tot învârtindu-se, dau peste el.

3. toți 4 (= 1x 2 x 2)

Ei doi se întâlnesc cu leu’ și tăticu’ divorțat și mor. La câteva minute după.

 

45. Contabilii transei.

—Să nu te lași, te rog eu mult, „niciodată nu mi-au plăcut regulile, niciodată!” Ah! tot ce faci cu inima se termină prost, ți-am mai spus și ieri, trebuie să mă asculți, fii cuminte și rea (zbiară) știu că poți, te-am văzut că uiți totul și o iei de la capăt, n-ai nevoie de prea multe ca să intri în stare, ești sobră și dementă, de aceea te rog, în numele plăcerilor infinite… infinite, auzi?? Omoară mila în tine. Sensibilă, flegmatică, ia-mă în tine cu o poftă de lup, și ia-i, la naiba! pe toți ce-au mai rămas, aruncă-ne, simte senzualitatea ta cea mai frumoasă, „am furat de el, am învățat de la tine”, ei și ce, e a ta, baby, e a ta, ia recompensa despărțirii noastre.

(Bărbatul moare. Nu judecați prea aspru, fiindcă totul e fictiv. Aaa, și mai e de spus că moare mulțumit. VERY. Femeia asta e ca un copil. Ieșit din spasme și din viscerele morții lui. Apoi i se aude apoi vocea și asta e de dincolo de mormânt. BAU!)

Un copil pe care l-am născut/ hei, te-a lovit damblaua??/ (Zâmbește ca să facă pe plac bărbaților din sală, unii și-aduc aminte cum au fost ei duși de nas de fetișcane.) M-a lovit un pic… m-a durut ceva mai mult.

—Fericirea. Fără trufia bărbăției. Adică una complet goală.

—(Ciocănește-n sicriul bărbatului decedat.) Și el a spus că mâinilor ei le stă cel mai bine pe sâni. Și el a dat viață femeii pe care a lăsat-o atunci.

 

46. Un leu liber în parcul de la circ.

(Sfat în centrul parcului, unde se strânge lumea să asculte muzică și să vorbească.)

Întotdeauna m-am gândit, e periculos să stai în zona asta. Mai ales să-ți lași copiii să se joace. Te gândești că un leu, un tigru sau mai știu eu ce ar putea să scape!! … Doamne, Doamne! … să te trezești cu el pe alee sau, nitam-nisam… să apară lângă tine la masă!!

 

47. Protectiv.

„Te las în grija lui Dumnezeu” i-a spus el. Asta vrea să zică în echilibru?? Adică, stai puțin, mâna stângă lateral, dreapta și ea atinge un colț, întinde toate părțile, la maximum întinde, (aprobativ) aaașa, deschide-le doar pentru el, iiii! ce mai antrenament cu gagica asta, n-ar fi rău să încerci și tu!… cum adică, bărbații bârfesc ca femeile mitomane? dar ce gingașă e seducția ta! îhî, ca baia unui hipopotam, dansul amintirilor noastre, ta ta ta tam, ta ta ta tam, te miști pe loc, pe fundul apei, moa, moa, moa!

Fato, ce-a fost a fost: de-acuma sunt sătul.

 

48. L-a auzit cu urechile ei.

—Eu unul… Sunt așa de trist!/ Idiot și trist. Ca într-o poezie de care nu mi-aduc aminte, da’ știu fără dubii că mi-a plăcut de moarte. (Nu te aștepta la prea multe. E bâtă sau cel puțin timid.)

—Lasă-mă să-ți văd ochii, gura, lasă-mă să văd melancolia goală. (Începe să descânte.) Văd gratii peste suferința lui, ea nu mai vrea să plece niciodată…

—Știu o poveste în care noi doi împleticindu-ne, cu mâinile sprijinind zidurile, uneori atingând bordura străzilor din orașul vechi, aiii! Ți-am spus să fii atent! te-ai lovit??… Baby what happened to u??

—A-ia-ia-ia (se aude refrenul, fiindcă muzica și mizeria sunt deja în tine) am dat de rău, dobitocu’ a murit să știi! (de-abia respiră) n-avem cum să ne ascundem… Da’ uită-te ce cretin!… Uită-te, mama lui, ce moacă! ha, ha, ha, ha!

—(Pune indexul în gură.) Poate avea copii, sau o nevastă, nu?? o proastă ca el care-l așteaptă acum cu limba scoasă…

— Ai-ai-ai, zi mă groh-groh, zi ceva!…(Bufnește în plâns de frică, râde și plânge în același timp.)

— Dumnezeule, ce facem cu porcul ăsta, ce facem??

 

49. Trece și-asta.

„Mai mă iubești Ella?”… Ooo, la fel ca la început.

Dar cu sentimentul abject că nu vom fi împreună. Și cât urăsc neputința de a crede în tine, e oribilă, rea cum e teama că vom sfârși în sictir. Mă gândesc cu groază cum ne vom plictisi unul de celălalt, repede repede, cum ne-am apropiat atunci. Și io nu accept, puiule, să sufăr. Nu mai am atunci nici mamă, nici tată…

Ai! pentru mine azi nu mai e nici o speranță. Încerc să-mi mențin calitățile vitale. Pe linia de plutire, e foarte important, totuși atuurile dispar unele după altele, puterea de-a atrage pierde teren, nu-i nimic de făcut? Doamne!!!/ E ca un blestem pe care amân să îl spun, vreau să-l zic în gura mare, dar nu, „nu e încă momentul, mai așteaptă puțin”, ammmm (e sunetul sărutului, îl recunoști nu?), ahhhhh (și ăsta e sunetul, cel de după, hi, hi, hi!), în viață trebuie să lupți, nu-i așa? (Autoritar.) Cine a zis ultimul lozinca asta fumată?? Ale naibii de cuvinte prăfuite și calamități personale, ține-mă la curent cu ce mai e nou în viața ta… și să știi că nici a mea nu e-o viață.

—Dar eu sunt viu, dragă, ce tot delirezi?

—Suntem vii, mami, foarte vii. Înghițiți de o depresie vaccinată. Poți să-mi spui în cine să cred mai întâi, la cine ar trebui să mă închin? (Îi ies ochii din orbite și sufletul din trup.) Hai, spune-mi tu!

(Mai potolit.) Mai sunt câțiva ca și noi, dar puțini.

—Moa! A plecat acum 4 luni. Moa! moa! Era viața mea… viața mea, aaaa…

 

50. Neatenție.

Doi tineri se țin de mână. Romanța e tare. Se învârtesc ca niște copii… amețeală plăcută! Hi, hi!

Fredonează o melodie retro și în remake-ul îndrăcit se hipnotizează prin gesturi, ca și cum s-ar roti în jurul unui foc, e poate al indienilor din America de Sud, de fapt au și hotărât să plece în Brazilia, ea o să fie english teacher, el o să repare computere sau vede el ce, și acolo oamenii sunt calzi, și la Rio e și munte, e și mare, o să dansăm salsa, o să facem poze și o să filmăm în fiecare zi.

Și apare dobitocul de care ei se împiedică și îl omoară.

 

51. Hit the ball.

—M-a trădat, m-a trădat nenorocita! (Își dă pumni în cap, până cade jos de amețeală. Stă întins o vreme și în timpul ăsta o altă scenă se derulează. Apare EA cu E mare. Adică e o femeie – o iubită în primul rând, o soră și poate fi și o mamă. De acest țăcănit din dragoste unora le e frică să se apropie. Și ei de altfel. Și mie. Dar fața lui obosită de atâtea întrebări fără răspuns și dorințe fără juisare, ah! s-o ating măcar un pic, altfel cum l-aș putea ajuta…e creștinește în fond.)

—(Se trezește și mormăie ca un bețiv.) Mi-e rău, foarte rău. Poți să-mi ridici (sic!) moralul??

—Oh baby, cheer up, cum să-ți spun eu, iubirea e un joc și dacă nu lovești tu atunci vei fi lovit… În iubire nu e loc de visare, îți repet, trebuie să fii pe fază și să vrei să câștigi… Partida nu se-ncheie niciodată.

 

52. Justiție.

Poc-poc! în sus… Poc-poc! în jos… Poc-poc!… Și tot așa, nu se mai termina, frate!… da’ pân’ la urmă tot am căzut: eu, el și leu’ scăpat de la circ. După porcu’ nostru, se duce și leu’, și fiindcă tati are drept la port-armă, „am făcut armata pe timpu’ lu’ Ceașcă, și-am tras cu nădejde din revolveru’ nemțesc”, uf, well done, mister, chiar ne-ai lichidat…

Acum, cinstit: era un tătic divorțat și dânsu’ s-a aflat în legitimă apărare. El scosese la plimbare un copil și un pit-bull… și amândoi născuți în libertate! De aceea, noi o spunem Sus și Tare (și dacă de aici se mai aude, chiar plecăm mulțumiți): starea noastră, dragilor, era veramente periculoasă.

 

53. Tot fapte reale.

El avea 52 când a murit și la 48 a paralizat. Ea era cu 15 ani mai mare. S-au căsătorit când el avea 25. Ea era o femeie fatală, el era frumos și virgin iar cei hârșiți de viață spun că de la ea i s-a tras boala.

—Așadar, mon trésor, ce înseamnă iubirea? Asta nu pentru că nu ai ști… sunt convinsă că ai multe să mă-nveți, dear.

—Ascultă-mă, ascultă-mă bine…(Pufăie și înghite în sec, mie mi-ar plesni inima în locu’ lui.) Tu, Amelia, ești sora mea… ești femeia mea și ești toți prietenii pe care îi am.

—De unde o fi luat textele astea?? (Lui.) Ce suflet ai! Moa!

—Am suferit mult și știu ce e mizeria.

—(Către voi.) Iar le înflorește. (Lui.) Am să te ajut, am să fac tot ce-mi stă în putință, vei vedea. (Iar către voi.) Nu-i rău să crești un copil ca ăsta… face bine la sănătate.

 

54. Sugestie.

Nu căuta sentimente. Dar ajută-mă să mă mint: și voi fi sensibil cu tine, moa! mai blând ca un miel.

 

55. Pa pa.

(În tamil este „ ta ta”.)

Și dacă m-ai vedea pe stradă, spune-mi, m-ai striga? m-ai ajunge din urmă? m-ai lua de mână, te-ai uita în ochii mei? mi-ai vorbi ca și cum prietenia noastră ar exista încă??? Încerc să-mi imaginez cuvintele tale, (sare în picioare) e dreptul meu să aflu cum va fi!… dar de la cine să-l cer, de la cine?? (Redă cu exactitate și cuvintele apar ca trupurile în levitație) „Dacă peste 1000 de ani te-aș vedea, e ca și cum ne-am fi despărțit cu o zi în urmă.”

 

56. cheating in hate

ur sadist rules were broken into pieces

ur cruel words were lying on the floors.

u thought, my friend, it was a time for kisses

but silent serpents came then from her jaws.

P.S. That was for a naughty friend, one very very close to my soul (yet not more guilty than many others).

 

57. Ce prefer.

—Liota de femei docile e marea inepție pe care lumea a asimilat-o. Dar putem scăpa și de intoxicația asta…

—Cum să nu! Haremul bărbaților și deservirea plăcerilor ei! Nimic în plus! Femeia trebuie să-și folosească mintea, SHE MUST!

Iubito, mă vrei??…Sunt sclavul tău supus…

Iiihaa!

 

58. Nu te lua de tata.

Divorțat, cu copii, alcoolic (încântat de poza cu pisica beată, strivită între sticlele de vermut), e încă în depresie și de-abia a trecut de prima fază, când ura femeile cu disperare.

—Și poți să nu-mi dai dreptate?? Cu ce ți-am greșit de nu te uiți la mine? (ca și cum și-ar apropia buzele de gâtul unei femei) mmmm!— „m-a întrebat el” — și pe urmă, când vedea un fund de femeie, ah!/ parcă-mi zvâcnea măseaua de minte… Huăăă!!! …/ N-am fost decât un sex pentru ea, apoi un genitor ca mulți alții și la urmă…/(pe gânduri) era igienic să se debaraseze de mine, nu??

—Ei bine, el, chiar el m-a vrut de nevastă. Și cum e firesc la o fată ca mine, „ure an innocent and nice girl”, prima cerere s-a făcut pe-ntuneric (argumentează) ca să nu mă sperie prea tare… (Cu mâinile la plex.) Aaaa, pare o fantomă, ăăăă… e slab ca o sperietoare și are fața suptă de alcool! (palma la gură) ce-am zis??… Alcoolul te umflă?… Parcă… „Ha, ha, ha, sweetie, nu suporți tristețea? nu te-ncurci cu alcoolizații, fiindcă așa ți-a spus mă-ta, nu?”… (Îl oprește.) Aaaa, stai, stai stai stai, (vorbește pentru cei lucizi, el e dus ca de-obicei) ai dreptate, „dragu’ lu’ tata”, ți s-au tras obrajii de durerere, oh! puiule, te-nțeleg! așa e cu tații, așa e mereu cu fiii și tații, „ (își dă pumni în cap cu fața în poalele ei, PUT UR HEAD IN MY LAP, I SAID!! ) da’ de ce trebuie ei să se amestece, de ce??” Fir-ar patriarhatul să vă fie! dacă tati a spus, cu aia m-am culcat, dacă tati a spus, aia am făcut, oof!!! (zbiară și se justifică, dar nimeni nu i-a cerut explicații!!) dacă tati mi-a spus!

Altceva… o regulă. Personajele sunt conștiente de excesele lor. Cu teatrul înainte, ne alimentăm stările, ajungem la paroxism și spunem în sfârșit ce avem de spus.

Dacă Dumnezeu vrea.

Mai vreau semne de sugestibilitate. Pentru pasiunea lor nimeni nu are răbdare și chiar și ele, în criză, sunt sătule și vor să-i pună capăt cumva.

Stai nițel. Inventar.

Am baseball, jocuri de junglă, emoții și sacrificiu. Am oameni fanatic de sensibili, adică periculos de vii… Iii! emoțiile! am găsit! să știi că ele or să ne-ngroape!… și de-aia când ating, mă rog, cad în genunchi: „ai să vezi și tu, de data asta toți și toate or să scape”.

Și câte minute zici că mai sunt??

Fiindcă nu trebuie să uiți reacția. La gesturi, la cuvinte în special.

Să repetați ce a trezit în voi coșmarul sau angoasa. Cuvintele pe care le-ați auzit și nu v-au mai dat pace de-atunci.

Da, așa e, doctore, e grav, dar nu chiar atât…

Și-aici parteneru’ consternat mă întreab㠗 „Bă, își bat joc de mine sau sunt tâmpiți?? Când repetă ca proștii, când vorbesc și mă sapă. Băăă, sunt cuvintele lor, cu ele mă faultează… dacă-ți spun c-o simt!”

Eiii…Cum să-i răspund exasperării tale... mmm??

(Se indica recursul la experiență odată, totuși eu nu renunț la povestea cu irepetabilul, nici în viață și sper… — te rog, te rog frumos! — nici dincolo de viață…)

…

Mă frate credincios, io ce să-ți spun??…

Io cred și-n golu’ din stomac. Gâl gâl.

Fall 2002

falling down and falling down, / Michael got a wife in town

-IT’S NOT YOUUUUU.     J

 


respiro©2000 All rights reserved