Transferul
de Eduard Burlacu
Un om, cu hainele mânjite de moloz și fire
de vopsea uscată, șezând într-un cub de beton luminat din
plin, având o singură ușă. Nici o altă deschidere. Dar istoria
acestui om nu începe aici.
Seara de vară e minunată, cu stele licărind
îndepărtate pe la colțurile cerului și copii strigând agitați
printre blocuri. Nu foarte cald, moment al plimbărilor pe
bulevardul larg pe care circulația mașinilor este interzisă.
Perechi căutând, moși jucându-și eternele partide de șah,
ignorând cu o încăpățânare tipică vârstei negura ce se
îndesește, parcă din cruzime încercând să-i trimită către
casele sau garsonierele lor de singuratici, în care nu a mai
stat nimeni de multă vreme, cu excepția poate a gândacilor sau
a vreunui motan gras ce doarme toată ziua și toată noaptea. O
zi de muncă precum oricare alta, deja pe jumătate pierdută în
negurile cețoase ale memoriei, o mână atârnând plictisită în
buzunarul stâng al hainei pătate de cerneală, pipăind
involuntar cele două chei prinse pe-un inel improvizat dintr-o
sârmă tare, gest repetat mereu, reminiscență dintr-o copilărie
în care joarda usturătoare se ivea la fiecare cheie pierdută,
asta însemnând destul de des. Cartela de intrare în bloc,
ciobită cumva, lustruită de atâta frecat între degete, pare a
nu-și mai găsi locul în buzunarul presărat cu fire de tutun
scurse din pachetele nenumărate de țigări pe care le avusese
în grijă. Cealaltă mână strânge cu duioșie între degete un
cui de coșciug cu scrumul atârnând, agățându-se parcă de
mucul fumegător cu o speranță decretă de a mânji haina uzată o
dată cu următoarea ridicare a mâinii, însă arătătorul îi
năruiește speranțele, aruncându-l în nimicnicie printr-o
lovitură ușoară în filtru. Ceasul ticăie insignifiant, cu
brățara al cărei auriu s-a șters aproape de tot strângând
drăgăstos încheietura indiferentă. Picioarele plimbă corpul
către destinația din fiece seară, sătule de stereotipuri însă
lipsite de voință proprie. O zi simplă, un ceas înserat, cu un
norișor rătăcit pe undeva pe cerul arămiu, ce bate spre negru,
asemenea unei pecete impalpabile. Un nor mare de furtună
atinge aproape un milion de tone în greutate, și totuși nu te
poate strivi, par a spune ochii apatici, licărind totuși de o
febră a cunoașterii, văzând fără a părea că văd, analizând,
remarcând, cu înțelegere privind zdreanța ce pătează cerul. Să
mergem, însă, și vom ajunge.
Pași egali, metronom organic, în înțelegere
tacită, niciodată discutată, cu ceasurile tuturor timpurilor
și locurilor, un om oarecare, întorcându-se într-o seară
oarecare dintr-un loc oarecare, după o oarecare zi de muncă,
bântuit de liniște, cu o aproape-înseninare pe chip, de
nepătruns grijile posibile ce-l apasă. Un mecanism de oase și
sânge, inima nedepășindu-și decât rareori ritmul de șaptezeci
de bătăi pe minut, apropiindu-se mult de un simbol al
monotoniei, tic-tac al eternității, viața sa, precum un râu de
piatră, pasul său, o unealtă de măcinat distanțe, un perpetuum
mobile neterminat, capabil de o exactitate inumană a
mișcărilor, dar a cărui creație este adusă ca ofrandă
temporarului, căci în ciuda oricăror aparențe, sfârșitul unei
mașinării organice, fie ea cât de precisă în tot ceea ce face,
se apropie prin însele acțiunile ei.
Poate că acest raționament îl îndeamnă să
se oprească și să își privească palmele. Apoi se întoarce și
intră într-o scară de bloc, fără a se grăbi, faptul că în acea
scară de bloc nu mai călcase niciodată neavând importanță, la
fel cum gândul că nu cunoștea vreun locatar al acelui spațiu
este alungat înainte de a-l încerca. Se oprește din nou în
faâa ușii liftului și apasă pe butonul de ebonită neagră, ros
de atâtea degete grăbite, nervoase, tremurânde, care au chemat
de zeci de mii de ori cutia de metal și plastic, o cușcă
înspre alte cuști, mai mari dar la fel de claustrante, și
nemișcat așteaptă. Scârțâitul liftului ce coboară nu pune în
mișcare nici un mușchi pe figura țeapănă, deschide ușa și
intră, cu atenție închide ușile interioare și privește
superficial tabloul de butoane ce îl așteaptă să pună în
funcțiune relee, cabluri și motoare. Însă el stă și privește
pereții mâzgăliți cu desene și inscripții idioate, cele patru
piulițe care ar fi trebuit să țină o oglindă furată sau spartă
de mult, gaura din peretele lateral prin care se vede un lanț
nepământesc de murdar, podeaua pe suprafața căreia nenumărate
urme de pantofi, bocanci, sandale, șlapi se împletesc și se
confundă, hublourile goale săpate în ușile interioare, o grevă
a sticlei în acest lift.
Și liftul oftează și înjură și se pune în
mișcare, dar nu în sus, cum ar fi fost normal, ci spre stânga.
Se oprește aproape imediat și apoi, cu un sunet groaznic de
metal rupt, îndoit, strivit, alunecă din cablurile torsionate
și cade liber, în sfârșit. Ca efect, gravitația din interior
devine zero și cu ochii plini de o iluminare de neînțeles, își
întinde mâinile și deschide ușile liftului, privind cum în
depărtări alunecă planete și constelații, se nasc stele și
pier civilizații. Apoi se împinge afară și rotindu-se pe toate
cele trei axe spațiale se scufundă în necuprinsul spațiului.
După un timp adoarme.
- Un caz rar de autism, presupun.
- Domnule doctor, fratele meu...
- Îmi pare rău, domnule Avataviè, nu pot să
vă dau vreo speranță.
Un om, plutind în spațiul necuprins,
visează un om, cu hainele mânjite de moloz și fire de vopsea
uscată, șezând într-un cub de beton luminat din plin, având o
singură ușă. Nici o altă deschidere. Dar istoria acestui om nu
o cunoaște nimeni.
|