INTERVIU CU REMBRANDT

 

Dragă maestre, ce v-a îndemnat să ... ?

Pasiunea pentru uleiuri, natură, spirit.

Și ce vă place mai mult să ... ?

Oameni, obiecte, peisaje, animale ...

Unde ... ?

Pe câmp, în pod, de fapt oriunde.

Care vă e starea de spirit când ... ?

 

Sunt propriul meu spirit și vreau să-l pictez

și uneori spiritul divin

intră în pânză, mă vizitează lume de peste tot, alaltăieri

Johan Sebastian Bach a trecut pe la mine, am cinat,

a cântat din coral

și toate sunetele s-au amestecat în culorile mele și le-am văzut

făcând dragoste

unele au rămas gravide

au avut o groază de urmași

îi aud jucându-se în camera mea

printre cearceafuri și alteori intră în pereți

schimbă varul în irizări.

Când Shakespeare și-a recitat solilocuri

n-am fost atent

după plecarea lui am observat că picturile mele erau

schimbate drastic.

Și interesant, unele erau schimbările

pe care intenționam și eu să le fac, dar altele m-au uimit

și m-a cuprins un tremur ciudat.

 

Altcineva umpluse spațiile dintre culorile etanșe.

Ele erau etanșe dar găsise râpele subparticulare.

Consistența colonizase transparențele așa de bine

că ochiul se rănea prin razele strâmbe

țesute în câmpuri magnetice opuse

încât mierea curgea pe copaci în devălmășia luminii

 

în planurile arhitecturale din miezul atomului.

 

 

Așa cum șarpele înghite șobolanul   șobolanul înghite șoricelul      

șoricelul înghite cărăbușul

cărăbușul înghite furnici    furnicile înghit alte furnici care înghit

fire de praf care înghit fulgurații         ceva în spectrul memoriei

numit neutrino

în frenezia corzilor vibrante     în spațiul Planck

 

ceva care își datorează ființa vidului

dar vid absolut nu există

 

timp și spațiu nu există așa cum nu există nimicul

faraonii se îndreptau spre  piramide cu certitudinea eternității

 

nimic nu se creează    totul se transformă.

 

 

Nu mi-aș fi închipuit

niciodată aceste schimbări.

Mai târziu am aflat că acest fenomen ciudat s-a întâmplat

și lucrărilor prietenilor mei.

Ne era teamă să mărturisim, dar într-o zi, Sebastian s-a confesat

și a povestit că o dată, în întunericul catedralei, acolo sus

a auzit o voce

dictându-i compozițiile.

 

Dragul de Will a avut experiențe similare.

În timp ce scria scene de război a găsit sânge în pat

arme tăiate și pumnale plutind în aer

împreună cu literele pe care tocmai le scrisese.

 

Simțea cum gustul amar de mineral părăsit

se învolbura noaptea peste încordarea lui,

cum se nășteau vampiri din arheologia întunericului,

măști din zidăriile cojite.

Ultima picătură de sânge se transforma în aeroplane,

au căzut pentru o vreme prin carnea aerului care putrezea

 

apoi totul se  evapora

și memoria ca o meduză plutea în spuma quantică.

 

 

A încercat să înțeleagă

de multe ori și-a lăsat piesele în lucru pe masă

dar

când se trezea dimineața opera era deja terminată.

 

Câteodată, aceste litere se contorsionau în aer

ca și cum încercau disperate să găsească formula secretă,

timpul se va fi oprit și omenirea va fi fost salvată. Se pare

că până în ziua de azi nu a mers. Dar știu că ei încă

încearcă și chiar Will a fost fermecat de acest joc.

Sebastian l-a vizitat pe Will în mod frecvent, tocmai ca să fie

parte din acest joc.

În schimb, Will și cu mine am călătorit în Germania

să auzim sunetele venind prin vitralii,

pe timpan grauri sonori

își făcuseră culcușul

și un cântec molcom susura din ramuri de diamant.

 

Apoi auzeam valurile potopului bătând în ferestre

și căpușele timpului cutreierând poliedrele conceptului

până când picături de memorie se întrupau în numere sacre

dromaderi digitali brăzdau deșertul

hibridul între vulvele visului și neant

între pețioluri de sulf și iubire —

vidul din interior se prefăcea încet în geneză

meioza unei lumi fractale în sufletul nostru

 

sub membranele translucide

densitatea și zborul se desprindeau una de alta,

prin cromozomii sticloși orbecăiau mesageri cu făclii

flacăra olimpică tremura într-un corp ce se plăsmuia

sub ochii noștri,

vătafii lentilei ne biciuiau cu întronări infinite,

diviziuni celulare se accelerau în ciclotroane biologice

năclăială în nisipuri mișcătoare

stâlceală în turbioane febrile

gâfâială în mlaștini

multiplicau frenezia pământului în căldură și sânge.

 

Prin oaze nucleice,

praful genetic din deșertul carnal

era transmis în creier prin torsiuni translucide,

prin nervi și nervuri — filigran în straturi de mic㠗

sentimentele erau singurele relicvele ale timpului —

seva transcendentă înmiresmând adâncul

în vidul vâscos al conștiinței.

 

Embrionii își descuamau atavismul pe tipsii de argint

să ardă încet ca mangalul,

vârcolaci vomați de lună se întorceau în inima misterului

și foamei siderale,  

în orbirea dintre realitate și gând

hipnoza materiei se transforma în aură epileptică și extaz.

 

Știu foarte mulți artiști care nu au avut nici odată

experiențe de felul acesta.

 

 

M-au chemat să întregesc triunghiul.

Picturile mele au de-a face cu întunericul și lumina.

Întunericul -- sufletul meu          lumina -- aura lui

Nuanțele întunericului sânt cele mai interesante

au o anumită vibrație

mișcările sunt nuanțe

și ele pot să continue dincolo de chimie în exfoliere infinită

Sub lupă, printre uleiuri, am detectat

cuvinte și sunete          fragmente din capodoperele

lui Will și Sebastian.

Nimeni nu știe cum au ajuns acolo.

 

Figuri geometrice ciudate au început să apară în lanurile mele

Unele le-am recunoscut a fi gândurile și sentimente noastre

Dar altele...

 

și mi-am dat seama că nimic nu se transformă  

totul se creează

chiar dacă uneori identitatea își vomită amintirile dincolo

în nirvana

șarpe și eternitate năpârlind continuu.

 

 

Aud tot mai des

Aici e salvarea    acum și aici

îmbrățișeaz-o ca pe propria-ți viață.

 

Uneori lumea împrumută culoarea cuvintelor

și pasărea se oprește între hălci de aer cutreierate de cuvinte.

 

 

Mă întorc în mine în același timp când mă retrag în afară

trenuri marfare transportă între mine și exterior sentimente

în diferite ipostaze, printre cartofi lămâi și curcubeele obosite

intrate prin crăpăturile nesupravegheate.

 

Nu trăiesc cu detașarea condamnatului la moarte

ci cu neliniștea condamnatului la viață

Nici nu beau să uit de moarte care mi-e camarad,

soldatul în luptă,

ci mă preocupă speranța.

Mă simt viu printre lucruri considerate moarte,

îmi trăiesc viața ca și cum moartea ar exista numai

în imaginația unora

iar aceștia vor muri cu siguranță.

 

Pielea primește curentul de aer, vântul venit din pustiu

ochiul plutește pe fluviul ce intră prin pori și invadează

schelele interioare

izbucnesc ape și mâluri

și îmi înconjoară picioarele ca niște plante

de apă

ca niște șerpi de stronțiu.

 

 

Și din nou cineva umple spațiile dintre culorile etanșe

(microspațiile dintre entități)

Esența cotropește transparențele

și smerenia curge pe copaci în devălmășia luminii

 

pânze vascularizate sunt prelungirile mele ombilicale

asfaltul vascularizat este epiderma mea fierbând

văzduhul vascularizat este experiența mea mistică

geneza vascularizată din mine e Dumnezeul meu

 

planuri arhitecturale se țes în miezul atomului

întoarcere în contemplare și iubire,

unirea cu miezul, enigmă lângă faptă,

planare în sacrificiu și construcție.

 

Hoinăresc prin întunericul dens ca infernul

zugrăvesc sfinții în zidăriile vechi

și ei se risipesc în giulgiul cuvintelor

iarbă    cenușă    scrum de aură     plâns în aripă împietrită      

toate învelite în arderi

    

carnea mușcă din carne       osul vânează os

prin ploaia ca un pușcăriaș hăituit în zori

lumea ia culoarea cuvintelor

 

nemișcat     fără răsuflare      țintuit de spini pe pânza oarbă

chiar în miezul cenușii       răstignit pe zidul ud

vântul privirilor usturător prin rană

lumina se scurge pe mine precum carnea bolnavă

mă târăsc către zbor prin nămolul de aripi

 

aștept o cădere o înălțare o sfâșiere

fluviul curge liniștit peste țeste găurite

curge oriunde prin miezul plăpând

între flaut și os

 

ascult cum cresc în mine cascade

și arbori muți ard printre păreri

se mișcă pădurea     casele au culoarea mărgelelor

 

flori luminează ferestrele cu trupuri de candelă

clanțe aurite lasă să intre vacarmul stârnit

în smalțul urechii

 

între noapte și zi turnuri urcă văzduhul

gândurile sunt coloane pe marginea lunii

tristeți înghețate în cer

 

în dimineți friguroase      toamna cu fagoții  ei

 

cu privirile arse te caut printre scântei

 

prin aripa îngerului plin de vânt

fulgerul își crapă sulfina

stârnește incendiul

  

arbori lenevesc pe văpaie

cerul e turnul din pisa în vitralii de iridium

umbra mea    catedrală vibrând

 

părul tău muiat în nori vestește clar-obscurul

ridicat de pensule vechi

tencuială desprinsă din cer   din zid    din cruce

 

eu plutesc în plasmă   

mă privesc din afară în uterul de vâlvă

prin geamul iradiant

 

ploile potopului sunt ferestrele mele

 

la miezul nopții vocile trec prin pereți

urechea la pândă dezgolește sunetele

adormite

 

se aude vuietul statuilor

printre oameni viscolul se înroșește și pământul se zguduie

de ploi nevăzute

bolovani și trupuri de îngeri se îngrămădesc sub tălpi

gloanțele trec prin bivoli de lumină îndoliată

fulgerul mirat scânteie în oase

 

Hoinăresc prin întunericul dens ca printr-un purgatoriu.

 

Pielea primește curentul de aer, vântul venit din pustiu

ochiul plutește pe fluviul     intră prin pori și invadează

schelele interioare

izbucnesc ape și mâluri

și îmi înconjoară picioarele ca niște plante

de apă

ca niște șerpi de stronțiu.

 

Imponderabilitatea sufletului susține bolți,

singura lui greutate e propria-i ardere.

În ea, masacrul inocenților se naște exorcizat.

 

Repictez capela sixtină asaltat cu deșeurile luminii

 

deșeuri ale lumii pe cale de dispariție.

 

Repictez copacii paralizați de tremurul gândului

în vacarmul vitraliilor de foc.

 

Și din nou cineva umple spațiile dintre culorile etanșe

(microspațiile dintre entități)

Esența cotropește transparențele

și smerenia curge pe copaci în devălmășia luminii.

 

Planuri arhitecturale se țes în miezul atomului

întoarcere în contemplare și iubire,

unirea cu miezul, enigmă lângă faptă,

planare în sacrificiu și construcție.

 

Lumina are penetrație și penetrația sfâșie galaxii

și găuri negre,

împinge limite.

 

Are vibrație și vibrația înfrunzește pe o ramură

minuscule particule,

și acestea sunt eu.

 

Dar dincolo de aceste calități, lumina are viteză

și viteza e totul.

Acea viteză te face imobil

încât poți descinde în tine însuți.

Lumina are umbre și grote, avorturile lunii

peste câmpii cu maci agonici.

Are iubire infinită

și iubirea coagulează stele.

 

Această lumină vine să distrugă îngerii cărnii

și să îndeplinească triunghiul.

 poem de Liviu Georgescu


respiro©2000 All rights reserved