Obsesia Nobelului este o formă de provincialism
interviu cu Ana Blandiana
de Nicolae Coande
-
Stimată Ana Blandiana, la finele anului trecut ați primit
"Premiul Vilenica". Presa noastră a informat destul de fugitiv
pentru ca un cititor dornic de amănunte să priceapă clar
despre ce este vorba. S-a spus că acest premiu a recompensat
de-a lungul anilor importanți oameni de cultură. Ce este cu
acest premiu, pentru ce se acordă și care a fost motivația
juriului în cazul dumneavoastră?
- Este vorba de un premiu ajuns la cea de a șaptesprezecea
ediție care este oferit în Republica Slovenia de un juriu
internațional potrivit definiției sale: Premiul Vilenica se
decernează pentru rezultate excepționale obținute în poezie,
în proză, în arta dramatică, în eseu, din spațiul cultural al
Europei Centrale și care, cu o deosebită forță de convingere
estetică, exprimă experiențele umane și culturale ale
națiunilor dintre Marea Baltică și Marea Adriatică, de la
Berna până la Belgrad. Printre scriitorii care l-au primit se
numără Fulvio Tomizza, Peter Handke, Peter Esterházy, Zbigniew
Herbert, Milan Kundera, Erica Pedretti. Este prima oară când
el a fost decernat unui scriitor român, mutându-se puțin spre
Est frontiera Europei Centrale. Motivația de trei pagini,
reprezentând în egală măsură un portret literar și o analiză
critică, începe cu fraza: Dintre toți poeții români, Ana
Blandiana este poetul cu cea mai mare libertate interioară și
se termină prin: Alegerea Anei Blandiana dă prestigiu
premiului Vilenica cel puțin în măsura în care Premiul
Vilenica dă prestigiu Anei Blandiana.
Dar dincolo de valoarea premianților, detaliile organizatorice
fac din acest premiu sloven unul dintre cele mai spectaculoase
și atractive premii europene. Festivalul de poezie, al cărui
punct culminant este decernarea premiului, durează cinci zile
și are ca invitați câteva zeci de scriitori cunoscuți de pe
toate continentele. În fiecare zi și în fiecare seară au loc
recitaluri de poezie
organizate în cele mai romantice și ingenioase cadre: ruine
antice, catedrale, cetăți medievale, poieni amenajate cu scene
ca în Visul unei nopți de vară. În ceea ce privește
ceremonia premierii, ea se desfășoară la o sută cincizeci de
metri sub pământ, în peștera Vilenica, sub obiectivele
diverselor televiziuni europene (din păcate, nu și cea
română).
-
Nu vă ascund faptul că vreau să fac un interviu "crud" cu
dumneavoastră și mă interesează să aflu lucruri care de
obicei, dintr-o pudoare pe care nu vreau s-o pricep, sunt
dosite în debara. Vă voi aborda direct: cum ați trecut peste
afrontul critic al Luminiței Marcu, din "Evenimentul zilei"?
- Din întrebarea dumneavoastră deduc că afrontul critic
despre care vorbiți ar fi trebuit să reprezinte un moment
important al vieții mele. S-ar putea să vă dezamăgesc, dar
trebuie să vă mărturisesc că mult timp nici n-am știut că a
existat. Nu sunt decât o cititoare sporadică a Evenimentului
zilei și am aflat, cu săptămâni întârziere, abia din diferite
aluzii din presa culturală, de existența textului la care vă
referiți. Când în cele din urmă am ajuns să-l citesc era un
text dintr-un ziar vechi de săptămâni un text care vorbea
despre o carte apărută în urmă cu doi ani, situație cel puțin
bizară pentru normele unui cotidian. Oricum, textul avea un
aer consumat. De altfel nu era un text critic, ci unul
pasional, o revărsare de umori și insulte. Și cum, din păcate
pentru mine, am o remarcabilă experiență de țintă în acest
domeniu (e adevărat că de obicei neliterar), trebuie să
recunosc că nu am fost prea impresionată. Dacă ar fi fost
vorba despre o analiză literară oricât de dură, lucrurile ar
fi stat altfel, aș fi citit-o cu atenție, o atenție mai mare
chiar decât cea cu care citesc textele critice care mă privesc
ale colegilor de generație, ale căror reacții îmi sunt mai
mult sau mai puțin previzibile, în timp ce reacțiile celor
care vin mă interesează și chiar mă pasionează nu numai în ce
mă privesc, ci și în ceea ce privesc raporturile dintre
generații. De altfel, dacă întrebarea dumneavoastră se referea
nu doar la un anume caz, ci în principiu, la impresia pe care
mi-o face contestarea de către tineri a scriitorilor din
seriile anterioare, atunci pot să vă spun că aceasta chiar
și când este vorba despre mine mi se pare cel mai firesc
lucru, reluat cu fiecare nouă serie literară, este un fel al
tinerilor de a-și face mâna, de a-și încerca vocea și de
a-și căuta propria personalitate prin ciocnirea de a
celorlalți (și, bineînțeles, e firesc să fie alese pentru
ciocnire personalități marcante, bine închegate). În mod
evident, acest exercițiu necesar este definitoriu mai ales
pentru cel ce îl face și extrem de rar el are capacitatea de a
defini și subiectele în discuție. Ca să luăm un exemplu
celebru, volumul Nu al lui Eugen Ionescu este important
în bibliografia lui Eugen Ionescu și fără importanță în
bibliografia critică a lui Arghezi, Ion Barbu sau Camil
Petrescu. Nici unul dintre aceștia nu a încetat să fie mare
scriitor pentru că a fost desființat de Eugen Ionescu, chiar
dacă acesta, la rândul lui, a devenit el însuși mai târziu un
mare scriitor. De altfel, din perspectiva noastră, diferențele
de generație atât de acute în epocă se estompează și, pentru
noi, ei sunt toți pur și simplu niște clasici, însuși gestul
contestatar devenind, sub patina timpului, un gest clasic. Ca
să revenim la tinerii timpurilor noastre, singurul aspect de
neacceptat mi se pare trecerea limbajului argotic sau suburban
generalizat prin diverse canale TV și tabloide în limbajul
critic, chiar dacă băieții de băieți cred că devin
astfel critici de critici.
-
În ciuda acestei păreri negative post-factum, Soarele de
apoi (Ed. Du Style, București, 2000) a fost bine receptată
de critica literară și a primit și Premiul USR pentru poezie.
Cu toate astea, în urmă cu câțiva ani Marin Mincu nu v-a
introdus în antologia sa critică de poezie, susținând că nu
mai sunteți în "ring" și că ați părăsit poezia pentru
activitatea pe târâm civic. Nu știu dacă ați răspuns undeva
acestei acuze, dacă ea poate fi considerată așa ceva! Ați vrea
să o faceți acum, aici?
-
O să vă spun ceea ce cred pe de o parte despre implicarea
scriitorului (în special) și a intelectualului (în general) în
viața societății, iar pe de altă parte ceea ce cred despre
relația dintre critic și scriitor. În mod evident, nu cred că
implicarea în viața publică, sensibilitatea față de
suferințele care îl înconjoară și încercarea de a schimba ceva
în funcționarea defectuoasă a societății sunt infamante pentru
scriitor. Dimpotrivă. Infamante sunt indiferența și mărginirea
grijulie între limitele propriei profesiuni și cariere,
infamanți sunt ochelarii de cal ai unui elitism care adesea
nici nu a fost decât un pseudonim al lașității, comodității și
oportunismului. Am fost întotdeauna convinsă că intelectualii
răspund în mai mare măsură decât restul populației pentru ceea
ce li se întâmplă tuturor, pentru că am crezut întotdeauna că,
fatalmente, cu cât cineva înțelege mai mult, cu atât este mai
responsabil de ceea ce înțelege. Faptul că intelectualii
români aderă într-o mică măsură la acest punct de vedere este
de altfel nu numai diferența dintre ei și intelectualii
polonezi sau cehi, de exemplu, ci chiar diferența dintre
istoria recentă a țărilor noastre. Încercați să vă imaginați
cum ar fi fost ultimele noastre decenii dacă în 77
intelectualii români ar fi fost alături de mineri în Valea
Jiului așa cum intelectualii polonezi au fost alături de
muncitorii șantierelor navale din Gdansk. Este desigur un
exercițiu de imaginație, dar care ne poate da o idee despre
ruptura și rana dintre gândire și acțiune la români. Ideea că
un scriitor încetează să fie scriitor pentru că a devenit și
lider de opinie (când, în mod ideal, în definiția noțiunii de
scriitor se cuprinde, chiar și postum, noțiunea de lider de
opinie) este împingerea spre absurd, dacă nu spre ridicol, a
acestei rupturi. Cum ar putea apărea o antologie a poeziei
bulgare fără Blaga Dumitrova pe motiv că a fost după 89,
pentru câteva luni, vicepreședintă a Bulgariei; sau o istorie
a dramaturgiei cehe fără Václav Havel, pentru că a fost ani de
zile președintele Cehiei; sau o istorie a literaturii franceze
fără Marlaux, pentru că a fost ministrul Culturii sub De
Gaulle. Am luat în mod intenționat exemple de scriitori cu al
căror destin nu seamăn pentru că au fost nu numai implicați în
viața țării lor, dar circumstanță agravantă din punctul de
vedere al acuzelor în discuție au fost și demnitari, în
timp ce eu nu am acceptat niciodată nici un fel de funcții. De
altfel, nu am părăsit nici literatura, nici poezia pe
parcursul implicării civice. Am terminat Sertarul cu
aplauze, scris între 82 și 89, dar al cărui ultim
capitol l-am adăugat în 1992, am scris și publicat în
revistele literare cicluri de versuri strânse în 2000 în
volumul Soarele de Apoi, volumul de eseuri Ghicitul
în mulțimi și cel de interviuri și conferințe Cine sunt
eu?, ca să nu mai vorbesc despre numeroasele reeditări de
după 90, ale poeziilor și prozelor mele mai vechi, dovadă a
măsurii în care aceste pagini continuă să circule în
conștiința literară.
Am polemizat, după cum vedeți, nu cu neincluderea mea în
antologia lui Marin Mincu, ci cu motivele invocate pentru
neincludere. Motive pe care nu le accept și care mi se par de
o extremă gravitate, nu doar pentru cazul în discuție, ci
pentru mentalitatea scriitorului român pe care o ilustrează.
În ceea ce privește neincluderea mea în antologie, fiind vorba
despre o antologie de autor este dreptul absolut al autorului
ei să includă sau să nu includă pe cine vrea. Orice antologie
de autor este definitorie pentru autorul ei în mai mare măsură
decât pentru materia primă pe care o utilizează. De altfel, am
fost întotdeauna convinsă și nu e prima oară când o spun
că așa cum scriitorul se inspiră din realitate, criticul se
inspiră din literatură, el fiind, deci, tot un scriitor care
realizează astfel cu aceeași subiectivitate reprezentări
de gradul doi. Deci nu văd de ce eu, poetul, ar trebui să
depind și să fiu impresionat de viziunea criticului asupra mea
mai mult decât este impresionată floarea, să zicem, de
versurile pe care i le dedic. Fiecare există și se
caracterizează pe sine prin ceea ce scrie și scriitori și
critici ne îndreptăm egali spre judecata de apoi a istoriei
literare.
Aș mai vrea să adaug ceva: nu știu dacă expresia în ring vă
aparține dumneavoastră sau lui Marin Mincu, dar ea mi se pare
absolut neadecvată poeziei. Poezia nu este nici sport, nici
luptă pentru supremație, nici carieră, nici bursă a valorilor
de indiferent ce fel. Poezia nu este decât exprimare de sine,
iar în cazul marilor poeți cel exprimat nu e nici măcar
poetul, ci Altcineva de nedefinit și de neexprimat.
-
Pe vremuri, îmi amintesc cu plăcere, le dădeați aripi
debutanților publicându-le fragede versuri în cadrul rubricii
pe care o țineați la "Familia". Sunt destui poeți care v-ar
putea mulțumi astăzi pentru că v-ați aruncat privirea pe
versurile lor și i-ați debutat într-o vreme când era destul de
greu s-o facă. Astăzi mai aveți timp să vedeți cum vin din
urmă (din viitor, de fapt!) cei mai tineri sau viața, lupta
cu propriul înger fac tot mai dificilă această apropiere?
- Înainte de rubrica din Familia am citit plicurile cu
versurile debutanților la Amfiteatru (între 1969 și 1974),
apoi, după ce am fost silită să prăsesc Amfiteatru, la
Contemporanul. Eram cu doar câțiva ani mai mare decât cei pe
care îi citeam astfel și, meditând asupra scrisului lor,
meditam pur și simplu asupra scrisului. Volumul meu Eu
scriu, tu scrii, el, ea scrie a fost o selecție a acestor
meditații și încercări de răspunsuri la întrebări pe care mi
le puneam mie în primul rând. În orice caz, am răspuns multor
sute de autori de versuri. Unii au devenit mai târziu
cunoscuți sau chiar celebri (Mircea Dinescu, Vasile Baghiu),
alții, deși mi se păreau mari promisiuni, au dispărut pur și
simplu, iar pe foarte mulți nu-i mai țin minte. De exemplu
nu-mi amintesc dacă i-am răspuns vreodată la poșta redacției
lui Vadim Tudor. De curând am aflat că într-un serial dedicat
maestrului său în România Mare, un emul afirmă că la
începuturile sale aș fi scris despre el că are talent. Dacă nu
cumva este vorba de o invenție, nu puteam s-o fac decât la
poșta redacției. Oricum, deceniile de insulte, mai întâi în
Săptămâna și apoi în România Mare, m-au sancționat
suficient pentru diagnosticul greșit.
Astăzi citesc cu interes, curiozitate și adesea admirație
cărțile de debut. Mi se pare extraordinar că apar atât de
multe, în condițiile în care poetul trebuie să-și aducă singur
banii sau sponsorii pentru editare. Mi se pare extraordinar că
în mijlocul vulgarității și semidoctismului, agresive și
triumfătoare, continuă să existe tineri care scriu și publică
poezie. Pe de altă parte, deși nu mai am nici un fel de
rubrică, nici relații speciale la vreo revistă sau editură, mi
se întâmplă des (prea des) să primesc manuscrise masive despre
care mi se cere părerea. E vorba de părerea unui scriitor
disperat că nu are suficient timp să-și scrie propriile
pagini. Și pentru că nu sunt în stare să refuz, simt acest gen
de solicitare (care e urmată de cererea unui text de
prezentare pe copertă și apoi de cererea unei recomandări de
intrare în Uniunea Scriitorilor) ca pe o formă de agresiune.
În urmă cu vreo doi ani am fost chiar criticată într-o ședință
la Uniunea Scriitorilor, împreună cu Ștefan Augustin Doinaș,
că dăm prea multe recomandări de intrare. Ceea ce era
adevărat.
-
Mai toată lumea bună ține - și publică - jurnal.
Dumneavoastră ați publicat până acum doar roman, dar este de
presupus că jurnalul dumneavoastră intim, dacă există, e unul
cu numeroase "sertare": ați văzut și ați auzit multe în
cariera dumneavoastră de scriitoare și activisă de frunte pe
tărâm civic. Aveți de gând să publicați pagini din acest
jurnal, de mine bănuit, spre disperarea adversarilor și
deliciul prietenilor?
-
Nu fac parte din lumea bună. Jurnalul, în măsura în care l-am
ținut, pe sărite, nu a fost niciodată un jurnal de fapte și
bârfe, ci unul de idei, de întrebări, de analize. Problema nu
a fost niciodată cum să fac și ce să scriu despre mine ca să
arăt mai bine, ci cum să aflu ce și unde am greșit din moment
ce tot ce am făcut pentru a schimba ceva în jurul meu a fost
în zadar. Poate că greșeala a fost chiar ideea de a încerca să
schimb? Dar fără această idee cum poți trăi într-o astfel de
lume, fără a fi vinovat de ea? Oricum, cartea la care scriu și
la care voi mai scrie probabil mult timp conține și pagini
autobiografice și chiar de jurnal, dar va fi în mod esențial
altceva. Nu pamflet și nu sau nu numai pictură de moravuri
cu personaje grotești, ci meditație asupra unui popor
nemaiînstare să-și gestioneze destinul singur, după ce secole
întregi i l-au croit alții. La capătul acestei cărți nu mă
interesează ce impresie voi face, ci în ce măsură eu voi fi
înțeles mai mult din ceea ce am trăit. Erasmus din Rotterdam
are o propoziție (Nu te lăsa folosit) care a stat ani de
zile deasupra mesei mele de scris. La capătul acestei cărți va
trebui să rezulte în ce măsură am fost în stare să respect
acest îndemn.
-
Sunteți supărată - parcă numai dumneavoastră! - pe ideea
actualilor guvernanți de a expune și portretul lui Alexandru
Drăghici pe pereții Parlamentului României: omul a fost
președinte al MAN, nu-i așa? Așa ceva îmi aduce aminte de
vorba lui Țuțea prin care acesta vestejea democratura,
simulacrul în care este posibil ca fiecare să poată vorbi de
la tribună spunând tot ce-i trece prin cap: "să vorbească și
nea Ion, că e și el om!" De ce credeți că procedează otova cei
care decorează forul suprem al țării cu figuri lombrosiene,
între cele care merită cu adevărat de la patrie?
-
Nu procedează otova, dimpotrivă, procedează potrivit unei
strategii perfect articulate, care are menirea să integreze
perioada comunistă în istorie ca pe o etapă firească de
dezvoltare. Problema prezenței pe pereții parlamentului
României a portretului lui Drăghici nu este doar problema
prezenței portretului unui torționar pe pereții unei
instituții democratice, ci susținerea ideii că Marea Adunare
Națională al cărei șef a fost scurt timp se află în
ascendența logică a actualului parlament. Dar Marea Adunare
Națională n-a putut fi un parlament pentru simplul motiv că în
definiția oricărui parlament intră pluripartidismul, în timp
ce Marea Adunare Națională era o reprezentanță a partidului
unic, Partidul. Deci încercarea de a demonstra o continuitate
democratică a acestei instituții este aberantă, de nesusținut
logic. Rămâne cel mult să se demonstreze continuitatea prin
asemănare a actualului parlament cu Marea Adunare Națională și
să ne gândim că evoluția spre partidul-stat își subliniază
astfel rădăcinile istorice.
-
L-ați avut o perioadă ca oaspete la Academia Sighet pe
celebrul Vladimir Bukovski. Disidentul rus este și un om
fermecător, în ciuda unei vieți în care a suferit cât o sută
la un loc. De ce credeți că rușii au înfruntat mai decis decât
noi un sistem opresiv și nu s-au mărginit doar la luări de
poziție și la petiții adresate guvernului comunist? Puteți
afirma că scriitorii români și-au făcut datoruia de
"trezitori" sub Ceaușescu?
-
Vladimir Bukovski nu este un om fermecător, nu prin farmec
cucerește, ci printr-o inteligență care are curajul să meargă
până la ultimele consecințe ale concluziilor, neacceptând nici
un loc comun, nimic prefabricat, nici o prejudecată, nici o
political corectness. Ca om este mai curând taciturn, un
taciturn care n-a ezitat însă să stea de vorbă zeci de ore cu
participanții adolescenți de la Școala de Vară de la Sighet
și, după întoarcerea la Cambridge, să le răspundă zilnic
întrebărilor lor pe Internet. Bukovski este o personalitate și
chiar un personaj nu numai extraordinar, ci și unic. A face
din el un reprezentant tipic al rușilor înseamnă a-l falsifica
și pe el, și pe ruși. De altfel, deși autor de cărți, este de
profesiune biolog, nu scriitor. În ceea ce privește scriitorii
români, unii și-au făcut datoria, alții nu. Cine poate să-i
bage în aceeași oală și cu ce drept? Cine poate trage doar o
singură concluzie? Unii au fost victime, alții călăi, unii au
fost turnători, alții turnați; unii au scris ode despre
Ceaușescu, altora li s-a interzis semnătura pentru că textele
lor erau considerate subversive; unora li se cântau imnurile
encomiastice în emisiuni TV de ore întregi, altora li se
multiplicau în secret versurile scrise de mână din om în om.
Cum ar putea fi transformați într-o pastă omogenă
culpabilizabilă? Un lucru este sigur: În timp ce comunismul a
murit cum spunea Mircea Martin la o dezbatere despre
rezistența prin cultură organizată la Memorialul de la Sighet
cultura din acei ani continuă să existe. Nu e acesta un
argument suficient că și atunci a reprezentat unul dintre
mijloacele prin care am rămas în viață? Când spun am rămas în
viață mă refer mai ales la faptul că nu am înnebunit, că am
rămas cu mintea întreagă. Știu că există voci care își bat joc
de ideea rezistenței prin cultură, dar încercați să vă
imaginați anii ceaușiști fără filmele lui Pintilie și
Daneliuc, fără montările lui Ciulei și Pintilie, fără regii
nebuni ai lui Corneliu Baba și praporii lui Bernea, fără
atâtea dintre cărțile care se vindeau pe sub mână și continuă
să se reediteze și azi. Dacă îmi veți spune că toate acestea
erau importante doar pentru intelectuali, vă voi răspunde că
diferența dintre un popor și o populație este lumina
neliniștită a ceea ce, cu un cuvânt rusesc, francezii numesc
intelighenția.
-
Vă întreb asta și pentru că îmi amintesc un pasaj din "Mai
avem un viitor"? (Sorin Antohi în dialog cu Mihai Șora) în
care filosoful "Dialogului interior" amenda faptul că, după
1971, când Ceaușescu a cerut mai decis sprijinul SUA,
intelectualii români nu au avut inițiative de răsunet în care
să-l siliească pe acesta să bată în retragere în ceea ce
privește politicile sale sociale. Dl. Șora face o mică teorie
foarte interesantă și spune că, prin gestul său, Ceaușescu
oferea, implicit, spațiul public spre monitorizare SUA. Ei
bine, în loc să acționeze în acest spațiu simbolic oferit
atenței unui stat democratic și influent, scriitorii și
intelectualii au preferat să se adune la cârciuma Uniunii
Scriitorilor sau în propriile apartamente și să cârtească fără
nici o consecință. Cum comentați "lașitatea" lor?
-
Teoria domnului Șora din 2002 despre o situație din 1971
(situație pe care de altfel nu mi-o amintesc în termeni atât
de tranșanți) are importanța oricărei teorii postfactum. De
altfel, nu-mi amintesc nici ce loc ocupa domnul Șora în acea
lume pe care o judecă azi. Asta nu mă împiedică să țin minte,
ca și dânsul, sentimentele de respingere aproape maladivă pe
care mi le trezea restaurantul Casei Scriitorilor (am scris de
curând despre asta, ceea ce mi-a atras o severă admonestare
din partea unui coleg, deși nu mă gândisem nici o clipă la
scriitorii de valoarea lui). Dar dincolo de aceste nuanțe, mi
se pare ciudată asprimea cu care este judecată lumea literară
a anilor 70-80 (care și-a avut totuși micile ei solidarizări
și demnități colective, ca și actele ei de curaj individual)
de către lumea literară de azi care în perioada libertății
este nulă din punctul de vedere al solidarizării pe teme de
interes general, nici măcar cultural. Nu cunosc nici un
protest emis de Uniunea Scriitorilor în legătură cu vreuna
dintre numeroasele racile ale societății în care trăim și în
care oamenii de cultură nu sunt luați în seamă decât în
momentele bacșișurilor electorale. De altfel, nu vi se pare
ciudat că vorbim în același timp despre faptul că scriitorii
n-au făcut destul ca lideri de opinie (trezitori, spuneți
dumneavoastră) înainte de 89, și despre faptul că acum pot fi
excluși din arhitecturile literare sub acuza că sunt lideri de
opinie?
-
Sunteți membru în Comitetul Director al Uniunii
Scriitorilor. Cum răspunde azi principala asociație de breaslă
a scriitorilor problemelor sociale și politice de care se
lovește?
Trebuie să mărturisesc că am ezitat și că regret că nu m-am
recuzat, așa cum făcusem la precedentele alegeri. La prima
întrunire a Comitetului Director, acum doi ani am făcut patru
propuneri care mi se păreau necesare atât prestigiului
Uniunii, cât și apărării definiției și demnității intelectuale
și materiale a scriitorilor. Aceste propuneri au fost : 1)
transformarea Uniunii Scriitorilor într-o voce a
societății românești prin organizarea unor dezbateri pe teme
acute ale construcției democrației. 2) intervenții publice
(propuneri sau proteste) în probleme legate de inițiativele
legislativului sau executivului în viața culturală, în vederea
construirii unui cadru legal, rațional și eficient, de
susținere a culturii; 3) transparența vieții Uniunii
Scriitorilor prin editarea unui buletin trimestrial de
informare a membrilor ei despre hotărârile și activitatea
celor pe care i-au ales; 4) găsirea unei soluții de ameliorare
a pensiilor (în jur de 150 de scriitori care au fost numai
scriitori deci nu sunt pensionați ca doctori, profesori,
ingineri, redactori aveau acum doi ani pensia sub 1,5
milioane, ajunsă acum sub 1,8 milioane). Nu pot să nu observ
că nici una dintre aceste propuneri, deși au fost acceptate de
toată lumea, nu a devenit realitate. Nu pot să nu-mi amintesc
că vocea Uniunii Scriitorilor era mai prezentă și mai
demnă în anii 1965-1981, în condiții de dictatură, decât acum,
în condiții de libertate.
În ceea ce privește condiția materială a scriitorului, ar fi
destul ca instituția scriitorilor să se bată pentru
subvenționarea masivă a bibliotecilor de tot felul (cele de la
sate au dispărut, iar în cele din școli sunt în curs de
dispariție prin lipsa fondurilor de noi achiziții)
pentru ca, astfel, editurile să-și poată permite tiraje mai
mari și astfel să le poată plăti autorilor pe care-i publică
munca, manuscrisul. În plus, în felul acesta ar fi sprijinită
acea mare categorie a cititorilor care nu-și mai poate permite
să cumpere cărți. Pe de altă parte ar fi destul ca baza de
calcul a pensiei scriitorilor să urce de la nivelul salariului
minim la nivelul salariului mediu pe economie pentru ca
problema să fie rezolvată decent. În loc de aceste soluții de
bun simț, s-a aranjat în secret, fără nici un fel de
dezbatere publică pe această temă o lege a retribuției de
merit care ar urma să fie primită de o sută de scriitori
(alături de câte o sută de plasticieni, muzicieni, oameni de
teatru, de știință, de sport). Dar care pot fi criteriile
valorice pentru a alege o sută din aproximativ două mii, mai
ales când între cei nealeși există muritori de foame la
propriu? Personal, când, în sfârșit, legea a fost anunțată în
Comitetul Director, am cerut să se consemneze că nu mă simt în
stare nici să particip la selecție, nici să accept să fiu
selectată. Au urmat luni de zile de discuții care au
învrăjbit pe toată lumea (cei nealeși ar urma să pândească
moartea celor aleși ca să le ia eventual locul, pentru că
retribuțiile sunt viagere), pentru ca la capătul lor să se
descopere că deocamdată nu sunt bani (vor apărea probabil în
preajma campaniei electorale).
Dar dincolo de lipsa întristătoare de coeziune și solidaritate
a lumii literare, este tulburător felul cum într-o lume
dominată de semidoctismul și vulgaritatea televiziunilor,
intelectualii (și scriitorii care ar trebui să fie în primele
lor rânduri) nu oferă o alternativă publică și nu susțin
coerența unor modele culturale, preferând să-și folosească
libertatea în atacuri reciproce între orgolii, între
generații, între interese personale, între invidii - într-o
mărunțire care reușește atât de total încât pare organizată.
-
M-a frapat atitudinea poetei Ileana Mălăncioiu care,
într-un interviu luat de Daniel Cristea-Enache, părea să vă
reproșeze o anumită "amnezie". Poeta vorbea de faptul că "ați
uitat" o parte a operei dumneavoastră și anume cea care "v-a
propulsat în vârful ierarhiei". Printr-un efect de
preterițiune, Ileana Mălăncioiu sugera că veți rămâne mereu o
"cenzurată" întrucât volumul dumneavoastră "Persoana întâia
plural" nu "va mai fi tipărit niciodată". Ce are poeta
"Arderii de tot" să vă reproșeze public?
- Dați-mi voie să nu intru într-o polemică, până azi
unilaterală, cu Ileana Mălăncioiu, un poet și un scriitor
foarte bun, cu care am avut ani de zile relații colegiale,
dacă nu chiar prietenești, în anii foarte grei nu numai pentru
literatură, ci și pentru fiecare dintre noi două. Am scris
despre cartea ei de debut în '67 și a scris în anii '80 unul
dintre cele mai profunde comentarii la nuvelele mele. Nu știu
ce a intervenit între noi în ultimul deceniu. Și, ca
întotdeauna când nu înțeleg, mă gândesc că putem fi amândouă,
victime ale celebrelor operații de spargere a anturajului
care puteau și pot fi încă oricând îndreptate împotriva unor
oameni ca Ileana Mălăncioiu sau ca mine. De aceea n-am răspuns
nici unuia dintre colegii care m-au atacat (și cu atât mai
puțin Ilenei Mălăncioiu), rămânând astfel cu iluzia că cei ce
încercau să ne programeze unii împotriva altora au reușit să
mă rănească, dar nu și să mă manipuleze.
Întrebarea dumneavoastră îmi dă însă posibilitatea să lămuresc
câteva lucruri legate de generația căreia îi aparțin și de
atmosfera în care a apărut. Această generație, cred eu, poate
fi împărțită în două valuri șaizeciștii și șaptezeciștii
care nu erau despărțite de vârsta biologică, ci de data
debutului, decalată doar cu câțiva ani. Câțiva ani în care
atmosfera epocii a fost substanțial schimbată. Primii au fost
cei debutați în colecția Luceafărul, inițiată în 63, atunci
când, cu o întârziere de vreo șapte ani față de demascarea
hrușciovistă a stalinismului, au început să apară și la noi
semne vagi de destrângere a șurubului, ca să folosesc o
expresie din epocă, a început să fie reconsiderată literatura
interbelică și să apară ediții critice din clasicii dificili.
Primii debutanți în Luceafărul au fost Nichita Stănescu,
Cezar Baltag, Ilie Constantin, apoi, într-o serie următoare:
Constanța Buzea, Ioan Alexandru, Gabriela Melinescu, eu.
Aceste volume de debut care se află în toate cazurile mult sub
nivelul următoarelor cărți ale autorilor lor, fuseseră
îndelung pritocite în edituri, unde adesea redactorul își
amesteca pana cu cea a autorului fără ca măcar acesta să știe
(cel puțin acesta era cazul meu, care locuiam în provincie),
pentru ca producțiile să fie cât mai publicabile. În toate
antologiile de autor pe care le-am publicat atât înainte de
89 cât și după (ultima este La cules de îngeri,
Editura Litera Internațional, 2002) sunt antologate și poeme
din Persoana întâi plural, caracteristice estetic
pentru acea perioadă a începutului meu, dar bineînțeles că nu
republic cele trei sau patru poeme care nu mă reprezentau nici
atunci, care conțin versuri pe care nici nu le-am scris eu și
din cauza cărora mi-am întâmpinat volumul de debut nu cu
mândria debutantului de care vorbește ironic Arghezi, ci cu
lacrimi.
Există însă în acest volumaș de debut un poem pentru care am
fost incriminată după '89 (mai ales în România Mare), care
se numește Partidului și de care nu mi-e rușine, chiar dacă
a apărut trunchiat, adăugat, iar titlul nu-mi aparține. Este
relatarea suferinței pe care am trăit-o la nouă ani, când
întreaga mea clasă, cu excepția mea, a primit cravata roșie. A
fost pentru mine momentul în care am avut revelația
stigmatului de neînțeles atunci pe care îl purtam și din
care avea să se nască de altfel peste ani și Memorialul
Sighet.
Așa cum au fost însă, acele debuturi nu semănau cu nimic ce se
publicase în România anilor anteriori și reușiseră o breșă în
realismul socialist, care nu avea să se mai redreseze
niciodată. Influența lor asupra climatului literar a fost atât
de mare încât peste numai doi-trei ani următoarea serie de
debutanți (șaptezeciștii), ca și noi, cei ajunși deja la a
doua carte, am reușit să refuzăm concesiile, continuând totuși
să publicăm. Asta nu înseamnă că a fost ușor (am povestit pe
larg în urmă cu vreun an în revista 22, sub titlul O
întâmplare, istoria apariției celui de al doilea volum,
Călcâiul vulnerabil). De altfel, imediat după tezele din
iulie șurubul s-a strâns din nou, iar șaizeciștii și
șaptezeciștii au intrat cot la cot într-o luptă comună cu
cenzura din ce în ce mai rafinată și mai subtilă, atât de
subtilă încât la un moment dat (în 77) a fost chiar
desființată pentru ca, nevăzută, să funcționeze mai perfid
(îmi amintesc de exemplu momentul din 82 când nuvela mea
Zburătoare de consum a fost scoasă din paginile Vieții
Românești nu de cenzura care nu exista, ci de tipografii
care ar fi refuzat să culeagă un asemenea text antisocialist).
Ca să revin însă la momentul volumului meu de debut, el apărea
după ce câțiva ani numele meu fusese interzis pentru că, după
ce în 1959 debutasem în Tribuna din Cluj cu două poezii
semnate Ana Blandiana, secțiunea de învățământ și cultură a
regiunii Oradea a trimis tuturor publicațiilor din țară o
scrisoare circulară în care se atrăgea atenția că sub acest
pseudonim se ascunde fiica unui dușman al poporului care nu
trebuie publicată (textul a fost publicat nu demult de către
Lucian Dumbravă într-o culegere de documente din arhivele
literare ieșene).
-
Se tot vorbește în mediile literare românești despre șansa
/ neșansa literaturii române de a avea un premiu Nobel.
Sunteți tradusă, editată, aveți lecturi cu public în Occident,
acolon unde se fac cărțile și se "trag sforile". Ați fost
vreodată propusă la acest premiu? Credeți că, pur și simplu,
nu este de ajuns să scrii bine pentru a-l obține, mai trebuie
să faci ceva pe deaupra pentru a intra în grațiile juriului?
-
Obsesia Nobelului este o formă de provincialism și, pentru
români, un tip de fixație care se înscrie în linia obișnuinței
noastre maladive de a aștepta totul de la alții, de la
liberate și bunăstare până la recunoaștere. Unele din motivele
pentru care românii nu au un Nobel pentru literatură (pentru
că obsesia se exercită mai ales aici) țin de noi înșine: 1)
suntem un popor care n-am avut talentul punerii în lumină a
valorilor pentru simplul motiv că n-am crezut niciodată noi
înșine suficient în ele; 2) niciodată un român nu vorbește
bine de un alt român, iar dacă asistă la elogiul făcut de un
străin unui alt român, va găsi întotdeauna o replică suficient
de picantă pentru a anihila lauda. 3) niciodată, în nici o
epocă, statul român nu a considerat că trebuie să aloce sume
importante reprezentativității diplomatice și culturale, iar
atunci când cineva ca Titulescu a făcut-o a fost atacat cu
înverșunare până a fost doborât. (Nu vreau să spun prin asta
că Nobelul se câștigă cu bani, cu bani se construiește
piedestalul pe care trebuie înălțată imaginea unui popor
pentru a fi văzut de ceilalți). Alte motive țin de
subiectivitatea și de aproximația pe care o presupune orice
juriu influențat de istorie, de politică, de political
corectness, de diverse prejudecăți la ordinea zilei, de
câte și mai câte. E destul să ne gândim că Nobelul nu a fost
decernat nici lui Tolstoi, nici lui Rilke, nici lui Borges, ca
să ne dăm seama cât de relativ este totul și să coborâm cu
picioarele pe pământ. Un lucru e sigur: prin regulament
candidaturile nu sunt făcute publice, ba chiar se cere celor
chemați să le propună discreție absolută și niciodată nu se
anunță odată cu numele câștigătorilor, numele challengerului
sau al învinșilor. Deci tot ce se povestește în acest domeniu
despre candidaturi românești este legendă. Cum aș putea ști
deci eu sau altul dacă am fost sau nu propuși? PEN Clubul
Român, al cărui președinte sunt, a propus în anii 90 pe
Ionesco, pe Cioran, iar în anul 2000 pe Gellu Naum. N-am făcut
publicitate pentru că așa ne obliga regulamentul marelui
premiu. Și la ce altceva ar folosi un astfel de zvon decât la
amplificarea invidiei colegilor? În ceea ce privește
întrebarea tranșantă, prefer să vă spun că am trei cărți de
versuri publicate în suedeză și că îmi face plăcere că au fost
bine primite de critica literară, ceea ce bunul simț mă
obligă să recunosc este meritul traducătorilor cel puțin
atât cât al meu.
|