Teorie și autobiografie
de Iulia Popovici
Zbor în bătaia
săgeții a
lui Horia-Roman Patapievici a fost la vremea primei sale ediții
(1995; ediția a treia, 2002) una din cele mai bine receptate
cărți ale unui scriitor român, privită fiind, datorită
argumentului ei (Despre ce este vorba?), ca o
biografie exemplară pentru generația autorului (care
avea în jur de 30 de ani în momentul schimbării de regim
din 1989). Deși supralicitată, din anumite puncte de vedere
această afirmație este justificată deși e neîndoielnic
faptul că înclinațiile personale sînt determinante în opțiunile
intelectuale pe care le face Patapievici, autismul, superbia,
interesul exclusiv pentru cultura înaltă, refuzul total al
lumii exterioare, impenetrabilitatea la nou și mai ales la
hazard sînt, în același timp, cele ale culturii (și societății)
în care se formează; ceea ce într-o cultură occidentală a
deceniilor opt-nouă ar fi fost o extravaganță, o asumare
identitară excentrică (și ex-centrică) devine în opaca
societate românească a vremii un pattern, un model formativ,
exemplar prin chiar unicitatea parcurgerii sale pînă la
ultimele limite.
Principala
problemă pe care o ridică Zbor în bătaia săgeții e
chiar statutul cărții în cadrul literaturii mărturisirilor
în ce măsură e ea o autobiografie? Căci, scrie Georges
May (LAutobiographie, Presse
Universitaire de France, 1979, p. 30), A y bien réfléchir, il nexiste sans doute que deux caractéristiques
communes à la plupart des autobiographes: la première
est que leur autobiographie est loeuvre de leur âge mûr,
sinon de leur vieillesse; la seconde est quils étaient
eux-mêmes connus du public dès avant la
publication de lhistoire de leur vie. May, care
inventariază în lucrarea sa aproximativ 70 de autori de
autobiografii, de la Augustin la Roland Barthes, găsește puține
excepții de la aceste două reguli (singurele pe care
pare a le considera esențiale pentru definirea genului),
cea mai remarcabilă în viziunea sa fiind Michel
Leiris, care avea numai 38 de ani la apariția primei
sale lucrări autobiografie, la care se pare că începuse să
lucreze pe cînd avea 29 de ani. Cazul lui Leiris însă,
crede tot May, est á la fois si anormal et si exemplaire quil
nous faudra revenir plusieurs fois dessus au cours dea pages
qui suivent
(p. 32) (și alți cercetători în domeniu împărtășesc
opiniile lui Georges May, printre alții Georges Gusdorf,
Francis R. Hart și Philippe Lejeune).
Excepțiile de la
cea de-a doua caracteristică generală a autobiografiilor
autorul este o personalitate cu o viață deja cunoscută
publicului (trăsătură a genului pe care și Lejeune o
consideră esențială) se rezumă la cazurile
scriitorilor a căror operă recunoscută o constituie în
exclusivitate sau preponderent propria biografie (Marmontel,
citat de May, dar și, din nou, același Leiris sau Anaïs
Nin). Și atunci, în ce măsură poate fi Zbor în bătaia
săgeții, ca autobiografie a unui autodidact de 30 de
ani, la vremea scrierii acesteia total necunoscut spațiului
public și care nu-și datorează ei (sau numai ei)
notorietatea ulterioară, excepția absolută de la singurele
caracteristici generale ale unui gen oricum foarte greu de
prins într-o formulă?
Aș tinde mai curînd,
pe de o parte, să-l creditez pe autorul însuși, care-și
subintitulează cartea eseu asupra formării, iar pe de
altă parte să consider Zbor în bătaia săgeții o
structură mixtă, în care biograficul servește ca argument,
ca pretext pentru considerații filozofice mult mai largi,
concentrate la rîndu-le asupra construcției de sine a
autorului (În eseul pe care ți-l prezint, nu am ținut
seama de experiențele iubirii. Am făcut-o conștient, fiindcă
nu am dorit să expun decît teoria. În Jurnalele pe
care, cu timpul, le voi rescrie, după modelul lui A iubi,
aceste experiențe, capitale, își vor avea locul lor. În
cele din urmă, dacă Dumnezeu îmi mai dă viață, probabil
voi scrie o biografie spirituală completă (a unei deveniri
în mod necesar incomplete), Zbor..., ediția a
treia, București, Humanitas, 2002, p. 212). Iar această regăsire
a drumului spre cel ce a fost e, obiectiv vorbind, cel
puțin dificilă pentru un scriitor fără vocația memoriei
afective și obsedat, în schimb, de rescriere
autobiografia însăși e alcătuită pornind de la note
de lectură, iar jurnalele, care încep să-l intereseze tîrziu,
abia în anii 80, fac și ele obiectul rescrierii (nu e
vorba despre forma benignă a rescrierii care e
transcrierea, pe care o diaristă de vocație ca Anaïs
Nin o practică în mod curent, ci de o refacere de substanță
a textului A iubi, pomenit în citatul anterior, e
un jurnal din 1972-1973, rescris în 1986, dintr-o
improprietate inițială privitoare la manieră
vezi idem, p. 195). Pe autor nu-l interesează jurnalul ca
bancă de investiții (Béatrice Didier) (La început
notam pentru memorie. Treptat am început să scriu pentru a
uita, iar actul meu îmi dădea straniul sentiment că buzele
mele simt deja gustul eternității., idem, p. 200), căci
timpul său e unul al prezentului continuu; nu-și poate asuma
propriul trecut (Niciodată nu am mai revenit asupra acelui
trecut care mă obsedase, și asta pentru că reușisem să-l
înving, p. 196), iar memoria la care face apel e una
scripturală (pe care ajunge s-o deplîngă, dar de care nu se
poate lipsi, la fel cum deplînge renunțarea la a trăi
în favoarea lui a înțelege
fără a reuși totuși să iasă din modelul existențial
livresc). Cele cîteva elemente biografice copilăria,
conflictul cu tatăl, armata și primii prieteni de spirit și,
mai ales, moartea tatălui sînt la rîndu-le lipsite de,
să zicem, autenticitatea proprie literaturii mărturisirilor,
sînt golite de trăire genuină pentru a fi transformate în
momente exemplare de inițiere (nici chiar plîngerea tatălui,
fragment foarte puternic al cărții, nu e ferită de tentația
evaziunii teoretice care înlocuiește cufundarea în propria
intimitate afectivă).
Spirit
exclusiv cerebral, Patapievici nu e capabil (o incapacitate înnăscută
și cultivată în același timp) de asumarea trăirii
autentice (iar aceasta e diferența fundamentală între el și
Mircea Eliade, cu care se înrudește intelectual), a
micului infern (căci resimte o antipatie față
de aruncarea măruntaielor sufletești pe tarabă și
refuză introspecția bazată pe incriminare, pe cultul gîndului
ascuns, pe refulare și pe jocul nedemn cu motivații care înalță
după ce mai întîi au trecut prin înjosire, ibidem, p.
197 adică, in extremis, chiar substanța intimismului);
mecanismele scrierii de sine rămîn totuși funcționale:
cînd ține jurnal, o face din același mal
de vivre care-l chinuie pe Amiel și vede în actul
scrierii de jurnal acea salvare (entreprise de salut)
care-o face pe Anaïs Nin dependentă de acesta (Am
scris pentru a elibera negurile de bezna din ele., Zbor...,
ediția citată, p. 196; Jurnalul relevă din urgența a
ceea ce trebuie să devii, sau este zadarnic să mai încerci.,
idem, p. 198). Autobiografia este inventarul unei
succesiuni de crize ( metamorfoza e unul din
miturile, fantasmele și imaginile interiorității pe
care Simion le consideră fundamentale (vezi capitolul cu
acest titlu în Ficțiunea jurnalului intim, vol. I Există
o poetică a jurnalului?, București, Univers
Enciclopedic, 2001) pentru jurnalul intim și, prin extensie,
pentru genul biografic, împreună cu insecuritatea) fără
ca cezurile dintre ele să fie evidente altfel decît
discursiv, din cauza obsedantei nevoi de coerență interioară
care-l face pe autor incapabil de nostalgie, de o privire
inocentă în propria istorie (într-o frază ca Îi zîmbesc
încurajator tînărului care se zbate în acele pagini; spre
deosebire de mine, el încă nu știa care e scopul strădaniei
sale., una din rarele situații de asumare a unui Celălalt,
al unei alte vîrste, de activare a unei funcții a memoriei,
e mai puțin nostalgie și mai mult siguranța intuirii de la
început a căii drepte).
Construcția cărții
ca succesiune de aforisme numerotate (de la 1 la 275)
trimite la scrierile filozofice, fiind cu totul neobișnuită
pentru o scriere biografică (iar ideea că astfel ar putea fi
identificată originea fiecărui fragment în caietele și
jurnalele autorului, cuprinse într-o bibliografie finală,
nu se justifică, de vreme ce corespondențe exacte între
respectivele fragmente și lista din încheiere nu există).
Ca foarte multe jurnale intime, memorii sau autobiografii, Zbor
în bătaia săgeții are, cel puțin aparent, un lector-destinatar, prietenii
care l-au însoțit pe autor în acea perioadă de formare (între
13 și 30 de ani). Persoana a doua e totuși doar o figură
textuală, la fel cum invocarea din cuvîntul de introducere a
prietenilor tovarăși de aventură spirituală rămîne
în autobiografia propriu-zisă un pretext și aproape
nimic mai mult.
A
citi bine un jurnal intim echivalează cu a ajunge la acest
personaj umbros pe care autorul, în conivență cu naratorul
său, nu-l povestește., spune Eugen Simion în lucrarea
citată, iar afirmația lui e aplicabilă în mare oricărui
text din literatura biografică; Béatrice Didier, o altă
cercetătoare a jurnalului intim, în care vede o oglindă
a diaristului, ajunge la concluzia că, în fapt, le miroir
cest le regard de lAutre.
Patapievici însă refuză să se ofere pe sine chiar în
chiar propria scriere biografică, refuzînd totodată să se
privească în oglinda aceasta pe care singur și-o alege. Zbor
în bătaia săgeții e mai curînd o autobiografie
a ideii de formare spirituală decît cea a unui individ.
|