Reflecții
Franz Kafka
Nota lui Max Brod
O copie frumos caligrafiată a acestor Betrachtungen (reflecții) a fost făcută
de însuși Kafka, care le-a numerotat și le-a aranjat în
maniera în care apar aici. Nu este cu putință de stabilit
data exactă cînd a fost făcut acest aranjament: cîteva
dintre aforisme sunt schițate în carnețelele albastre
in-octavo în care Kafka și-a notat gîndurile în perioada
1917-1918. Aceste carnețele conțin mult mai mult decît
aceste aforisme. Textul de mai jos urmărește copia frumos
caligrafiată făcută de autorul însuși. Numerotarea îi
aparține lui Kafka. Cînd două aforisme apar sub același
număr, autorul le-a notat pe amîndouă pe o bucățică de hărtie,
deși de obiecei a foloit bucățele de hîrtie separate
pentru fiecare. Uneori un aforism are două numere; uneori
Kafka a combinat într-unul singur ceea ce inițial
reprezentau două aforisme. Paginile marcate cu un asterisc au
fost barate cu creionul dar nu au fost scoase din dosarul cu
aforisme. Intenționa probabil să le revadă.
1.
Calea adevărată
este de-a lungul unei frînghii care nu este întinsă sus
prin aer, ci jos, puțin deasupra solului. Pare mai degrabă făcută
să te împiedici decît să mergi de-a lungul ei.
2. Toate erorile umane sunt nerăbdarea, renunțarea prematură la ce este
metodic.
3. Există două păcate din care toate celelalte derivă: nerăbdarea și
indolența. Din cauza nerăbdării au fost alungați din
Paradis; din cauza indolenței nu se întorc. Dar poate că
există un singur păcat: nerăbdarea. Din cauza nerăbdării
au fost alungați, tot datorită ei nu se mai întorc.
4. Multe dintre umbrele celor plecați se ocupă doar de linsul valurilor rîului
morții deoarece el curge dinspre noi spre ei. Asta face ca rîul
să se retragă dezgustat, curentul începe să curgă invers
și readuce morții la viață. Dar ei sunt fericiți, cîntă
cîntece
de mulțumire, și lovesc apele indignate.
5. Dincolo de un anumit punct nu mai există cale de întors. Acest punct
trebuie atins.
6. Momentul decisiv în evoluția umană e continu. De aceea toate revoluțiile
spirituale care declară toate realizările anterioare au
dreptate, căci nimic încă nu s-a realizat.
7. Una dintre modalitățile cele mai eficiente ale Răului de a ne seduce
este ispita de a lupta.
8. Este la fel ca lupta cu femeile care se termină în pat.
9. A. este mîndru nevoie mare, are impresia că este foarte avansat în bunătate,
de
cînd, ca obiect al seducției, se simte supus unor
tentații din direcții complet necunoscute.
10. Explicația corectă este însă asta: un diavol mare și-a făcut adăpost
în el împreună cu
o mulțime de drăcușori care se înghesuie să-l slujească.
11-12. Diferența de perspectivă pe care o poți avea asupra lucrurilor, de
exemplu asupra unui măr: diferența de perspectivă a unui puști
care trebuie să-și lungească gîtul ca să vadă puțin din
mărul de pe masă și a stăpînului casei care ia mărul și-l
înmînează persoanei care stă la masă cu el.
13. Una dintre primele semne ale înțelegerii este dorința de a muri. Viața
asta pare insuportabilă, o alta intangibilă. La un moment
data ajungi să nu te mai rușinezi de dorința de a muri:
ceri să fii mutat din vechea celulă pe care o detești într-o
celulă nouă pe care vei ajunge să o detești. În toate
astea este o rămășiță din credința că în timpul mutării,
stăpînul va trece din întîmpare pe coridor, îl va privi
pe prizonier și va spune: Acest om nu mai trebuie închis.
Vine la mine.
14. Dacă ai merge pe teren plat și, în pofida dorinței tale sincere de a
înainta, ai tot regresa, atunci ar fi o problemă disperată;
dar din moment ce te cațeri pe o creastă, aproape la fel de
abruptă ca și tine văzut de jos, regresia poate fi provocată
doar de natura solului,
așa că nu trebuie să disperi.
15. Ca o cărare toamna: abia ai curățat-o că se acoperă din nou de
frunze uscate.
16. O cușcă a plecat în căutarea păsării.
17. Aici e un loc unde n-am mai fost niciodată: aici respirația e diferită,
și mai amețitoare decît soarele este lumina stelei din
spatele lui.
18. Dacă ar fi fost posibil să construiești Turnul Babel fără să te
urci pe el probabil construcția ar fi fost permisă.
19*. Să nu-l lași pe Diavol să te facă să crezi că poți avea secrete
față de el.
20. Leoparzii intră în templu și beau pînă la fund ceea ce este în puțurile
sacrificiale: asta se repetă mereu; în cele din urmă
momentul poate fi calculat dinainte și devine parte din
ceremonie.
21. La fel de ferm ca mîna care se agață de piatră. Dar se agață ferm
doar ca să o azvîrle mai departe. Dar și calea ajunge pînă
acolo.
22. Tu ești țelul. Nici un fel de elev îndepărtat.
23. De la adevăratul adversar ți se transmite un curaj nelimitat.
24. Înțelegînd șansa ca pămîntul pe care stai nu poate fi mai mare decît
picioarele de pe el.
25. Cum să te bucuri de lume dacă nu-ți găsești refugiu în ea?
26*. Ascunzișuri sunt nenumărate, salvarea una singură, dar posibilitățile
de salvare la fel de multe ca și ascunzișurile. Există un
scop dar nu și o cale: ceea ce de obicei numim cale este
ezitarea.
27. Faptele negative sunt un adaos, pe parcurs: bunătatea ne este dată din
start.
28. Cînd accepți și absorbi Răul, nu mai e nevoie să crezi în el.
29. Motivele ulterioare pentru care absorbi și accepți Răul nu mai sunt
ale tale ci ale Răului.
Animalul se luptă să ia biciul stăpînului și se
biciuiește pentru a deveni la rîndul lui stăpîn, fără să
știe că și asta nu e decît o fantezie produsă de un nod
nou din biciul stăpînului.
30. Într-un anumit sens Dumnezeu este incomfortabil.
31. Nu mă chinui să obțin stăpînirea de sine. Stăpînirea de sine însemană
dorința de a fi efeiceint într-un punct oarecare al
devenirii mele spirituale. Dar dacă e necesar să trasez
asemenea cercuri în jurul meu, atunci e mai bine să o fac
pasiv, în pură uimire față de acest miraculos complex, ducînd
cu mine acasă doar prospețimea pe care această imagine o dă
e contrario.
32. Ciorile susțin că o singură cioară poate distruge cerul. Nu e nici o
îndoială în privința asta, dar asta nu dovedește nimic împotriva
cerului, căci cerul înseamnă: imposibilitatea ciorilor.
33*. Martirii nu-și disprețuiesc trupul, îi pemit să ajungă pe cruce.
Prin aceasta sunt la același nivel cu adversarii lor.
34. Oboseala lui este cea a unui gladiator după luptă, munca lui este curățenia
făcută de un funcționar
pe un colț de birou.
35. Nu există a avea există doar a exista, doar o stare a ființei care tînjește
după ultima răsuflare,
care tînjește după sufocare.
36.
Înainte nu înțelegeam cum de nu am primit răspuns la întrebarea
mea; astăzi nu pot să cred că am fost în stare să întreb.
Dar nu am crezut nimic, doar am întrebat.
37. Răspunsul său la aserțiunea că poate posedă, dar că nu
este, erau tremurături și palpitații.
38. Un om se mira cum de este așa de ușor să mergi pe drumul eternității:
de fapt se grăbea pe o pantă la vale.
39a. Nu poți plăti Răul în rate: cu toate astea, încerci mereu.
Ne putem imagina că Alexandru Macedon, în ciuda
victorilor sale tinerești, în ciuda superbei armate pe care
a construit-o, în ciuda enegiilor pe care le simțea capabile
să schimbe lumea, s-ar fi putut opri la Hellespont fără să-l
treacă, și asta nu din frică, nici din nehotărîre, nici
din slăbiciune a voinței ci datorită forței de gravitație.
39b. Drumul este infinit de lung, nimic nu-i poate fi substras, nimic nu-i
poate fi adăugat, cu toate astea fiecare îl judecă după
propriu-i calapod copilăresc: Cu siguranță, mai ai de
mers și metrul ăsta și va fi luat în considerație.
40. Este comfortabil să observi că disproporția lucrurilor din lume pare
a fi doar aritmetică.
41. Doar concepția noastră asupra timpului ne face să dăm Judecății de
Apoi acest nume. De fapt, e un fel de lege marțială.
42. Să lași capul plin de ură și dezgust să cadă pe sîn.
43. Cîinii de vînătoare sunt încă în curte, dar prada nu le va mai scăpa,
oricît ar alerga de bezmetic prin pădure.
44. Modul tău ridicol de a fi te-a pregătit pentru această lume.
45. Cu cît înhami mai mulți cai, cu atît avansezi mai repede-adică nu să
scoți blocul din țîțîni ceea ce e imposibil, dar să rupi
curelele în fîșii, și prin urmare să ai o călătorie ușoară
și fericită.
46. În nemțește cuvîntul sein înemană atît a fi cît și
al lui.
47.
Li s-a dat posibilitatea de a fi fie regi, fie mesagerii
regilor. Ca toți copiii cu toți doreau să fie mesageri. De
aceea există doar mesageri, alergînd prin lume și cum nu
mai sunt regi care să-și comunice mesajele aleargă cu toții
fără noimă cu mesajele lor lipsite de sens. Și-ar pune cu
plăcere capăt zilelor dar nu o fac pentru că au jurat să
fie loiali.
48. Să crezi în progres nu înseamnă să crezi că s-ar fi făcut vreun
progres. Nu asta e genul de credință care indică o credință
adevărată.
49. A. este un virtuos și cerul îi e martor.
50*. Omul nu poate trăi fără condiția continuă a ceva indestructibil în
el, cu toate că unori atît acel element indestructibil din
el cît și credința în el îi sunt ascunse. Unul dintre
modurile de manifestare ale acestor secrete este credința într-un
dumnezeu personal.
51*. Medierea de către șarpe era necesară: Răul îl poate seduce pe om
dar nu poate deveni om.
52*. În lupta dintre tine și lume ieși învins.
53. Nu poți trișa pe nimeni, nici măcar pe lume, de victoria ei.
54. Nu există nimic în afara lumii spirituale: ceea ce numim lumea simțurilor
este Răul în lumea spirituală iar ceea ce numim Rău este
doar necesitatea unei clipe în evoluția noastră eternă.
*Poți dezintegra lumea cu o lumină foarte puternică. Pentru privirea slabă
lumea devine solidă, pentru cea și mai slabă are pumni,
pentru cea și mai slabă capătă fața rușinii și lovește
pe oricine îndrăznește să o privească.
55. Totul e deziluzie: să cauți minimul iluziei, să te menții în
limitele obișnuite, sau să cauți maximum iluziei. În
primul caz trișezi Binele, încercînd să-l faci prea ușor
de obținut, și Răul impunîndu-i condiții nefavorabile de
confruntare. În cel de-al doilea caz trișezi Binele nestrăduindu-te
pentru el chiar măcar în termeni lumești. În cel de-al
treilea caz trișezi Binele ținîndu-te cît mai la distanță
de el, și Răul sperînd să-l faci neputincios prin
intensificrea lui la maxim. De aceea soluția pare a fi cea
de-a doua cale, pentru că oricum Binele e mereu trișat, și
măcar în acest caz, cel puțin judecînd după aparențe, Răul
nu e trișat.
56. Există întrebări peste care nu am putea trece dacă eliberarea de ele
nu ne-ar fi inculcată în propria natură.
57. Pentru orice din afara lumei fenomenale limbajul poate fi folosit numai
aluziv,
dar niciodată, nici măcar aproximativ, într-un mod
comparativ, pentru că, deoarece corespunde lumii fenomenale,
limbajul este preocupat doar de proprietatăți și
relațiile lor.
58*. Spui cît mai puține minciuni spunînd cît mai puține minciuni și
nu avînd cît mai puține ocazii să spui cît mai puține
minciuni.
59*. O scară neuzată de prea mulți pași este, privită din punctul ei de
vedere, doar ceva plicticos făcut din lemn.
60. Oricine renunță la lume trebuie să-i iubească pe oameni pentru că
renunță și la lumea lor. Astfel va putea începe să aibă
o bănuială vagă provitoare la natura umană,
care nu poate fi decît iubită, presupunînd că ceilalți îți sunt
egali.
61*. Oricine își iubește vecinul în limitele lumii nu face nici mai puțină
injustiție decît unul care se iubește pe sine în limitele
lumii. Rămîne de văzut dacă primul caz e cu putiință.
62. Faptul că nu există decît o lume spirituală ne deprivă de speranță
și ne dă siguranță.
63. Arta noastră e un mod de a fi uimiți de adevăr: lumina de pe fața
care se retrage cu o grimasă grotească este adevărată, și
atît.
64-65. Expulzia din Paradis este în esență eternă: adică deși expulzia
din Paradis e finală și viața în lume inevitabilă,
eternitatea procesului (sau, exprimat în termeni temporali,
eterna repetiție a procesului) face cu toate astea posibil nu
numai să rămînem în Paradis permanent, ci să și fim
acolo permanent, chiar dacă o știm sau nu.
66. Este un cetățean liber și în siguranță al acestui pămînt pentru
că este atașat la un lanț destul de lung pentru a-i face
orice zonă de pe glob accesibilă, însă cu toate astea doar
atît de lung încît să-i fie imposibil să treacă peste
marginile pămîntului. În același timp este un cetățean
liber și în siguranță al cerului pentru că este atașat
și acolo de un lanț similar. Astfel, dacă vrea să coboare
pe pămînt este sufocat de zgarda și lanțul ceresc: dacă
vrea să ajungă în cer este sufocat de lanțurile pămîntești.
Și în ciuda tuturor astea are toate posibilitățile și
simte asta: într-adevăr refuză să atribuie întreaga
problemă unei greșeli datorite unei înlănțuiri greșite.
67. Aleargă după semne ca un patinator începător, mai mult care exersează
pe un teritoriu interzis.
68. Ce e mai vesel decît să crezi într-un dumnezeu casnic?
69. Teoretic există posibilitatea fericirii: să crezi în elementul
indestructibil din interior fără să te străduiești să-l
atingi.
70-71. Indestructibilul este unu: este fiecare dintre ființele umane și,
în același timp, este comun tuturor, de aici, comuniunea
incomparabilă care există între ființele umane.
72*. În una și aceeași ființă se găsesc cunoștiințe care oricît de
neasemănătoare ar fi, au totuși același subiect, și nu poți
decît trage concluzia că în una și aceeași ființă umană.există
mai mulți subiecți
73. Înfulecă rămășițele și bucățile care au căzut pe jos de pe masă:
în acest fel este desigur, cel puțin temporar mai bine hrănit
decît ceilalți dar uită cum se mănîncă d epe masă. Măcar
așa nu mai rămîn rămășițe și bucăți pe jos.
74. Dacă ceea ce trebuia să fi fost distrus în paradis era destructibil
atunci nu era definitiv: dacă era indestructibil, atunci trăim
într-o credință falsă.
75*. Testează-te pe oameni. E ceva ce face pe cel ce se îndoiește să se
îndoiască și pe cel ce crede să creadă.
76. Sentimentul:Nu voi ancora aici și apoi să simți cum te acoperă
valul.
*Schimbare
de direcție. Scrutător, timid, încrezător, răspunsul dă
tîrcoale întrebării, privindu-i disperat fața impenetrabilă,
urmînd-o pe căile cele mai întortocheate, adică pe căile
cele mai îndepărtate de răspuns.
77. Apropierea de ceilalți ne ademenește să ne introspectăm.
78. Spiritul devine liber doar cînd încetează a mai fi un suport.
79. Dragostea senzuală ne induce în eroare cu privință la natura
dragostei cerești: asta e cu putință deoarece inconștient
conține ceva din dragostea cerească.
80. Adevărul este indivizibil, nu se poate recunoaște pe sine: oricene
vrea să-l cunoască o va face sub forma unei minciuni.
81. Nimeni nu poate dori ceea ce în ultimă instanță îl distruge. Dacă
în unele cazuri individuale pare a fi așa-și poate că
mereu vor fi astfel de cazuri-asta se explică prin aceea că
dacă o persoană cere ceva ce este de folos unei alte
persoane, dar unei terțe persoane chemate să clarifice situația
acest ceva îi poate fi dăunător. Dacă această terță
persoană ar fi ținut partea de la început celei de-a doua
persoane, prima persoană ar fi dispărut și odată cu ea și
dorința.
82. De ce ne plîngem de Cădere? Nu datorită ei am fost izgoniți din
Paradis ci ca să nu gustăm din Pomul Vieții.
83. Nu suntem păcătoși pentru că am gustat din Pomul cunoașterii ci
pentru că nu am gustat încă din arborele Vieții. Starea
actuală este păcătoasă, cu sau fără remușcări.
84. Am fost creați ca să trăim în Paradis și Paradisul ne-a fost
sortit. Ceea ce ne era sortit ne-a fost schimbat: asta nu înseamnă
că și soarta Paradisului a fost schimbată.
85. Răul este o iradiere a conștiinței umane în unele stări de tranziție.
De fapt nu este lumea senzuală care este pură iluzie: ceea
ce este iluzie este răul din ea, ceea ce, trebuie să recunoaștem,
pentru ochii noștrii constituie lumea sensibilă.
86. De la Cădere încoace am fost la fel de capabili să recunoaștem
Binele și Răul: cu toate astea chiar aici ne atribuim un
merit special. Dar doar pe latura cea mai îndepărtată a
acestei cunoștiințe apar adevăratele diferențe. Aparența
contrară este cauzată de următorul fapt: nimeni nu poate fi
mulțumit doar cu cunoștiințele,
trebuie să se și străduie să acționeze în
concordanță cu ele. Dacă nu este dotat cu puterea de a face
asta, trebuie să se distrugă pe sine cu riscul de a pierde
orice șansă de a mai căpăta vreodată puterea, dar nu
poate face nimic decît să facă această ultimă încercare.
(Acesta este și sensul amenințării cu moartea asociată
cu interdicția de a mînca din Pomul Cunoașterii: poate că
acesta este și înțelesul originar al morții naturale.)
Aceasta este o încercare pe care îi este frică să o facă:
preferă să-și piardă distincția dintre Bine și Rău
(termenul de cădere își are originea în această frică);
dar ce s-a întîmplat cîndva nu mai poate fi schimbat, poate
doar deveni cețos. În acest scop apar motivațiile. Lumea întreagă
e plină de ele: într-adevăr poate că lumea vizibilă nu
este altceva decît motivația dorinței omului de se odihni o
clipă-o încercare de a falsifica faptele cunoașterii, o încercare
de a transforma cunoașterea într-un țel.
87. Credința ca o ghilotină-la fel de grea, la fel de ușoară.
88. Moartea ne stă în față, ca într-o sală de clasă care are pe un
perete agățată o reproducere a bătăliei lui Alexandru.
Trebuie să întuneci sau chiar să faci să dispară prin acțiuni
acest tablou în această viață a noastră.
89. Un om este liber arbitru în trei feluri: mai întîi a fost liber cînd
și-a dorit viața asta: acum, bineînțeles nu se mai poate
întoarce, pentru că nu mai este aceeași persoană de
atunci, poate numai în măsura în care îndeplinește trăind
ceea ce cîndva și-a dorit.
În al doilea rînd este liber să aleagă ritmul și
calea acestei vieți.
În al treilea rînd este liber prin aceea că în
calitate de persoană care va exista din nou, are voința de a
trece prin viață în orice condiții și în acest fel să
se apropie de sine, mai mult, pe un drum care, deși e o
chestiune de algere, este atît de întortocheat
încît nu există nici o porțiune din viață pe care
să o lase neatinsă.
Aceasta este trichotomia liberului arbitru, dar deoarece
se petrece simultan este și o unitate, un întreg, și
fundamental este atît de complet încît nu mai lasă loc
nici unui arbitru, fie el liber sau nu.
90*. Două posibilități: să te faci infinitezimal de mic sau să fii
astfel. A doua este perfecțiunea, adică repaosul, prima este
începutul, adică acțiunea.
91*. Spre evitarea unei confuzii verbale: Ceea ce intenționează să fie
distrus trebuie mai întîi să fie mai întîi strîns
apucat: ceea ce se fărîmițează, se fărîmițează fără
a putea fi distrus.
92. Prima adorație a idolilor a fost cu siguranță frică de lucrurile
acestei lumi, dar, legat de asta, frică și de necesitatea
lucrurilor, și legat de asta, frică de responsabilitatea
lucrurilor. Atît de imensă pare să fi fost acestă
responsabilitate că oamenii nici măcar nu au îndrăznit să
o pună pe seama unei singure entități extra-umane, pentru că
nici măcar medierea unei singure ființe nu ar fi putut ușura
responsabilitatea umană, relația cu o singură ființă ar
fi fost încă prea profund încărcată de responsabilitate,
de aceea fiecărui lucru i s-a dat o responsabilitate proprie,
și mai mult, acestor lucruri li s-a dat și o parte din
responsabilitatea omului.
93*. Niciodată din nou psihologie!
94. Două sarcini la începutul vieții: să-ți restrîngi calea din ce în
ce mai mult și să controlezi mereu dacă nu cumva te-ai
pierdut pe undeva prin afara ei.
95. Răul este ca un instrument: rcunoscut sau nerecunoscut, poate fi pus
deoparte dacă așa ai decis.
96. Deliciile acestei vieți nu sunt ale ei ci ale fricii de a ne înălța
deasupra; problemele acestei vieți nu sunt ale ei ci ale
chinurilor noastre datorate acelei frici.
97. Doar aici este suferința, suferință. Nu într-un asemenea fel încît
cei ce suferă aici vor fi înălțați datorită acestei
suferințe altundeva, ci într-un asemenea fel încît ceea ce
numim suferință în această lume, va fi la fel și în
cealaltă lume, neschimbată, doar eliberată de opusul ei, mîntuirea.
98. Noțiunea de expansiune infinită și imensitate a cosmosului este
rezultatul amestecului, dus la extrem, al unei creații
dificile și a unei libere-determinări.
99. Mult mai îngrozitoare decît cea mai inexorabilă convingerea a păcatului
prezent este chiar și cea mai slabă convingere a eternei
justificări a temporalității noastre.. Doar intensitatea în
convingerea celei de-a doua, care o conține în întregime pe
prima, este măsura credinței.
Mulți cred că dincolo de marea dezamăgire primordială
există și o dezamăgire mai mică concepută pentru fiecare
în parte, cu alte cuvinte, că atunci cînd o poveste de
iubire se joacă pe scenă, actrița dincolo de surîsul
ipocrit față de iubit, mai are și un mic surîs insinuant
pentru un anumit spectator de la balconul de sus. Mergem prea
departe.
100. Poți să cunoști diavolul dar nu poți crede în el, pentru că mai
mult diavol decît există nu poate fi.
101. Păcatul vine întotdeauna fără ocolișuri și poate fi apucat cu
toate simțurile. Merge pe propriile-i rădăcini și nu
trebuie smuls.
102. Trebuie să suferim și suferința din jur. Nu avem un corp, ci un
mod de a crește, și asta este sursa tuturor neliniștilor,
sub o formă asta sau alta. La fel ca un copil care trece prin
toate stadiile vieții pînă îmbătrînește și moare
(fundamental primelor stadii
cele ulterioare par de neatins, datorită atît dorințelor
cît și fricii), la fel ne dezvoltăm
(nu mai puțin legați de umanitate ca de noi înșine)
prin toate suferințele lumii. Nu e loc pentru dreptate în
acest context, dar nu e nici loc pentru frica de suferință
sau pentru interpretarea suferinței ca pe un merit.
103. Poți să te retragi față de suferința lumii; ești liber să o faci
și este în acord cu natura ta proprie, dar poate că această
retragere este singura suferință pe care ai
putea-o evita.
105. Metoda de seducție a acestei lumi și garanția că ea este doar o
etapă intermediară sunt unul și același lucru. Chiar așa,
căci doar astfel ne poate seduce lumea, și asta în
concordanță cu adevărul. Cel mai rău, totuși este că după
ce am fost seduși cu succes, uităm garanția și astfel
Binele ne-a momit înspre Rău, privirea femeii înspre pat.
106. Umilința permite oricui, chiar și celui care disperă în singurătate,
legătura cea mai solidă cu semenii, și asta imediat, deși,
bineînțeles, doar în cazul umilinței complete și totală.
Poate asta pentru că reprezintă limbajul natural al rugăciunii,
în aceeași măsură adorație și uniunea cea mai fermă.
Comuniunea cu semenii este comuniunea rugăciunii, comuniunea
cu sinele este comuniunea efortului: din rugăciune se obține
energia necesară efortului.
Poți cunoaște altceva decît dezamăgirea? Dacă dezamăgirea
va dispare vreodată, nu trebuie să privești întracolo căci
te vei transfoma într-o stană de sare.
107. Toată lumea este foarte bună cu A., mai mult sau mai puțin la fel
cum încerci să protejezi o masă de biliard excelentă chiar
și față de jucătorii buni, pînă cînd va veni marele jucător,
va examina masa cu atenție și nu va tolera nici o stricăciune
făcută mesei dinainte, dar cînd, la rîndul lui începe să
joace, se lasă pradă violenței, fără nici o jenă.
108. Apoi s-a întors la muncă de parcă nimic nu s-ar fi întîmplat.
Aceasta este o remarcă cu care suntem familiari dintr-o mulțime
de povești, deși probabil nu s-a petrecut niciodată în
realitate.
109. Nu se poate spune că ne lipsește credința. Chiar și simplu fapt
de a fi în viață este o valoare inepuizabilă din punct de
vedere al credinței.. Sugerezi că ar fi vreo
valoare în asta? Dar, la urma urmelor, nu poți să nu
trăiești. Chiar în acest nu poți să nu trăiești
rezidă forța nebunească a credinței: se întrupează chiar
din această negație.
*Nu e nevoie să ieși din casă. Stai la masă și ascultă. Nici măcar nu
asculta, așteaptă.. Nici măcar nu aștepta, fii liniștit
și singur. Lumea ți se va oferi singură spre a-ți fi dezvăluită;
nu poate altfel; în extaz, răvășită îți va sta în față.
Traducere de Adrian Man și Paul Doru Mugur
|