Șerban Georgescu
Trezăriri(*)
(*)Se propune cuvântul trezărire
în înțelesul tresăririi urmată de trezire și de întrezărire,
ca justificare a actului poetic. Trezărirea este luarea la
cunoștință de către om a poeziei din sine însuși și
presimțirea poeziei din ceilalți.
Mă uit în ochii pe care îi privesc și văd că ei, ca și cuvintele,
transportă idei.
Am privit până mi s-a uscat retina și tot n-am putut să clipesc.
(Poate că atunci am orbit.
Poate atunci
)
Privirea este singura acțiune umană abstractă pe
care o putem vedea.
Raza care mă străbate nu are sursă și nu are țintă.
Ea este. Ea mă face să cred că sunt. Eu însă nu sunt. Eu călătoresc.
Eu nu plec. Eu nu sosesc.
Am
crezut că sunt lumânare:
capul topindu-mi trupul. De fapt și capul și trupul mi le
topește altceva, altcineva, altundeva.
Legarea cuvintelor nu este întotdeauna o împletire de
funii de alpinist ci, adesea, o rupere de corzi și o plimbare
prin neant.
Aseară
am citit o poezie a bătrânului mort la 30 de ani Esenin și
nici un vers n-am reținut din ea. Dar azi, dragii noștri, m-am împăcat cu mama. Noi
doi, ea și cu mine, după o viață în care ne-am chinuit
unul pe altul, vorbindu-ne fără să ne auzim de fapt
niciodată, ne-am împăcat pentru că și ea, deodată, s-a
împăcat cu mine.
De la el am aflat și am acceptat că o mamă nu-și dorește niciodată
ca fiu un poet.
Sigur că poezia nu e de mâncare, sigur că nu cu poezie se satură
copiii urlători, sigur că nu din poezii se nasc cariere strălucite
și nici vile cu jeepul la scară, dar ajuns o dată în fața
oglinzii, călcând printre jucării, strigat din bucătărie
cu năduf, cu telefonul sunând probabil de la slujbă, cu
chitanțele neplătite pe masă și amintindu-ți că nici măcar
țigări nu ai, nu vezi privindu-te în ochi, că nu mai ești
acolo? Unde adică? În tine adică.
Poezia, dragii noștri, e bună ca să te aperi de moarte cu ea.
Alții cu ale lor.
-Dar
dacă poezia nu are nevoie de vers atunci de ce confundăm
uneori poezia cu versurile ei?
-Pentru
că uneori sufletul cântă iar versul încearcă să îngâne
melodia. Dar dacă ai urechi de văzut și ochi de pipăit
atunci nu ai nevoie de versul îngânător.
Există
clipe și în aceste clipe există oameni care, atunci când
te privesc, îți confirmă existența. Știi că, după ce
te-a privit, acel om va putea spune oricui, cu certitudine: Da
domne,
omul ăsta există. L-am văzut eu. L-am
cunoscut eu. Oameni care se uită nu la tine ci
prin ochii tăi, în tine, cu ușurința involuntară a păsării
înălțate brusc în zbor, printr-o mișcare simplă, de neînțeles
pentru inteligența superioară
a speciei noastre.
Ceea
ce mă locuiește și ceea ce mă pustiește, ceea ce mă
destramă și ceea ce mă împletește la loc, ceea ce mă
comprimă și ceea ce mă întinde, ceea ce mă torsionează
și ceea ce mă eliberează, ceea ce mă înmoaie și ceea ce
mă scutură ca pe un steag spălat într-un lighean de
lacrimi stătute, ceea ce mă flutură și ceea ce mă împăturește
cuminte într-un sertar, ceea ce mă coboară și ceea ce mă
înalță, ceea ce mă ține și ceea ce mă doboară, ceea ce
mă duce în și ceea ce mă aduce din depărtări, ceea ce mă
copilărește și ceea ce mă îmbătrânește, ceea ce mă
amuțește într-o încordată ascultare de gânduri și ceea
ce mă face să-mi arunc urletul în mine, ceea ce mă mângâie
blajin pe tâmple și ceea ce mă pălmuiește, ceea ce mă
trezește din somn, din amorțeală, din beție, și ceea ce mă
adoarme, amorțește, îmbată, ceea ce mă luminează, ceea
ce mă întunecă și ceea ce mă orbește, ceea ce mă
arestează și ceea ce mă eliberează dintr-o clemență
inexplicabilă, ceea ce mă domină și ceea ce mi se supune,
ceea ce mă șoptește și ceea ce mă strigă, ceea ce mă
plutește pe mări înnoptate printre ghețari și ceea ce mă
scufundă în ele, ceea ce mă arde și ceea ce mă stinge, frământarea
între ceea ce sunt și ceea ce nu sunt, fiind, ceea ce mă
soarbe și ceea ce mă scuipă cu putere înainte în viața
concretă, ceea ce mă face să sper și ceea ce mă face să
mă prefac că uit, toate astea, toate acestea și toate
celelalte multe, atât de multe încât odată și odată vor
putea fi spuse prin cuvântul spre care tânjim, adie uneori
dinspre vest-nord-vest.
Senzația este de vomă. Vomitarea din inimă în creier.
Nimeni
nu e liber. Nu de libertate am nevoie ci de senzația, de
ideea de libertate!
Ceea
ce mă face să respir nu e aerul. Ceea ce
mă face să sper nu e speranța. Ceea ce mă face să cred nu
e credința. Ceea ce mă face să văd nu e lumina. Aerul,
speranța, credința, lumina, mă ajută doar să respir, să
sper, să cred, să văd.
Da, sunt egoist! Ce
să fac dacă, oriunde aș merge, cercul orizontului merge
odată cu mine, cu mine
centrul lui? Poate nu e o problemă de caracter ci de
astronomie: Nu eu sunt egoist, planetele sunt rotunde.
Două
repere:
Dacă
cei din vechime căutau marginea lumii peste mări și țări,
aveam să aflăm și știm că ea este exact acolo unde calcă
pașii noștri: pe fundul prăpastiei, pe vârfuri de munte
sau pe oglinda mării
uită-te pe unde calci - acolo este marginea lumii.
A
venit un înger enervat la mine și s-a răstit: Voi
încă n-ați terminat de găsit toate întrebările și deja
țipați după răspunsuri? Treci la treabă! E muncă până
dincolo de zări.
Recunoscător i-am oferit și eu o întrebare proaspătă:
De frământarea
ta îngerule cine are grijă? El a luat-o și s-a dus. Era
probabil un înger în pragul dezertării.
Înger
gri, înger gri, nu credeam c-ai să mai vii.
Brusc
îți vine un gând minunat, perfect pentru cuvinte. Și tocmai când să-l așezi în ele, brusc puzderia de gânduri care-i
dau înțelesul s-a risipit. Câte mâini să fi avut poetul să
le adune la un loc ca să poată striga: Eu sunt real dar nu sunt adevărat, Petrule!. Și apoi altă puzderie și încă un strigăt: Nu am crezut să
învăț a muri vreodată. Ăsta nu
e gând de om, e gând de specie.
A trezi memoria amorțită, iată visul. Memoria
speciei. Ea, specia, trebuie să-și amintească de cum s-a născut.
Altă șansă nu avem.
Uneori cu cât urci spre adevăr cu atât treptele
devin mai șubrede pe deasupra ridicolului. Poate că ar trebui cu toții să
ne apucăm de slăbit. Sau să le luăm la întrebări pe
amoebe.
Ușa
dintre noi și sublim nu e bine închisă. Există furtuni
care uneori o întredeschid. Se aud atunci ciudate rezonanțe.
Cel care este suficient de subtil să se apropie pe nesimțite
de ușă va zări sublimul.
De drag și de blândețea altcuiva poți să te mistui în
venin. Chiar și primăvara.
Aș vrea să le întreb pe femei, dumneavoastră
dragele noastre, ce părere aveți despre trupul vostru el e
mai frumos privit în oglindă sau privit în ochiul iubiților
voștri? De
ce vă doare atâta trupul? Lăsați-l să ne doară pe noi, că
oricum ne chinuie.
Înger
gri, eu îți cunosc prezența pentru că ea mi-a modificat
singurătatea. Eu îți cunosc mersul pentru că el mi-a
modificat privirea. Eu îti cunosc respirația pentru că ea
mi-a modificat pipăitul. Cunoscându-ți
chiar și parțial sensibilitatea, ideea mea despre artă s-a
modificat. Și continui să nu știu nimic despre tine.
Femeia naște oameni, bărbatul naște idei. Femeia poate
naște idei dar bărbatul nu poate naște oameni. Mă
întreb dacă acest dezechilibru este singura sursă a suferințelor.
Doi
atomi pe suprafața generoasă a unui grăunte de nisip
distanță de necuprins față de ochiul divin: singurătate
pe verticală.
Un
craniu în care creierul a putrezit și în locul lui a
crescut o inimă.
O
mână gazoasă care, ca pe o pojghiță străbate carnea
strecurându-se printre coaste pentru a-mi apuca inima și a o
răsuci cu exact osutăoptzeci de grade, ușor, fără să
sugrume elasticele artere. Senzația că mâna nu a plecat
niciodată, că a rămas, încordată, păstrând inima în
aceeași poziție. Nu prieteni. Nu. Mâna nu mai e de mult acolo. Altceva a rămas. Altceva.
Cerere în căsătorie:
Frumoaso, ca o
rază trece timpul prin noi! De oglinzi avem
nevoie, de oglinzi! Eu te văd pe tine și tu mă vezi pe mine.
Și mai văd urma pe care o lăsăm.
Draga
mea, surâsul tău de acum e visul meu de altă dată. Despre
timp atât deocamdată.
Omul
care murdărește, ca și omul care ucide, ca și ingenua, ca
și marea pe înserat, toamna, mă îndepărtează de concret,
invitându-mă în abstract. Fiecare merită un anume fel de
recunoștință.
Noi
plângem pe cei căzuți pe câmpul de luptă, dar pe câmpul
de luptă, pe el cine îl plânge? De ce când ideile se luptă
în mine și apoi mor, eu le plâng doar pe ele și pe mine nu
pot să mă plâng?
Becul nu-și
poate vedea lumina care ajută vederii noastre. El simte doar arsura, mai ales când
e uitat aprins. Filamentul lui, care tremură în mâinile
noastre atunci când îl privim stins (pentru că nu-l putem
privi decât stins) este esența durerii lui. Când durerea
lui moare abia atunci și numai atunci moare și el.
Dar
mâinile noastre, ele de ce tremură? Cine ne-a uitat aprinse
pe noi, becurile?
Adolescența
mea a avut un răsărit și un apus. Acum trăiesc
noaptea ei polară, care refuză răsăritul tinereții.
Vine un tsunami peste tine. Și tu îl
vezi că vine. Ce faci atunci? Fugi? De ce să fugi? De unde știi că nu ești mai tare ca reciful? Lasă valul să te spele. Mi
se pare mai demn să lași râul să-ți spele pieptul decât
să te iei la întrecere cu caii sălbatici. De unde să știu
eu unde fug caii?
Piatră
mai curată decât piatra de râu nu am întâlnit.
Câteodată
sunt pe dinăuntru verde, creangă zemoasă refuzând arderea;
alteori cărbunii mă înnăbușă, copaci preistorici căutând
mistuirea.
Sufletul
este una dintre cele mai precise balanțe. Numai că brațele
ei, în loc să fie doar două, sunt tocmai nenumăratele
noastre sentimente. Echilibrul? Niciodată.
Ceva m-a făcut să aflu că plămânii mei adăposteau
și alveole virgine.
Lacrima
este sângele spiritului meu. Ea curge când ochiul mi-e împușcat
de rază.
A
venit timpul privirilor: aș vrea să mă transform în
cuvinte chiar și numai de drag să te văd bucurându-te că
poți și tu vedea cuvintele.
Deodată
m-am îndrăgostit de toate cauzele pierdute din lume:
Fructule copt împotrivește-te căderii! Lupta ta o vei
pierde atât de frumos.
Dar îngerul, el, pe care-l credem vis,
dacă deodată s-ar naște, ar copilări, ar întineri, ar îmbătrâni
noi, noi, după ce l-am cunoaște că e înger? Dacă el,
Doamne Dumnezeule, n-ar avea aripi
l-am putea noi crede că e înger?
Ne dăm seama că un înger, dacă s-ar
naște, n-ar ști probabil nici el însuși că e înger și
poate că așa se și cuvine.
Eu cred că un înger adevărat,
autentic, născut sau altfel sosit pe lume, ar putea fi
recunoscut doar după rază. Dar ochi, ochi pentru o astfel de
rază, unde există?
Misiunea unui înger nu poate fi decât
aceea de a aduce liniștea, adică împăcarea cu moartea. În
acest sens toți oamenii liniștiți, împăcați cu propria
lor moarte, au cunoscut (poate fără să știe) sau cunosc
unul sau mai mulți îngeri pe care i-au văzut, sărutat, îmbrățișat,
atins sau vorbit măcar o dată. S-au împărtășit de raza
îngerului.
Un
înger autentic are un comandant, are ordine de executat, adică
are o viață grea, o tristețe a lui aparte, o dorință a
lui secretă de a dezerta poate.
A
fi romantic e mai puțin privire pierdută și zâmbet sideral
și mai mult miros de sânge și împăcare cu viermii.
Eu
nu îmi disprețuiesc viața
încep doar să îmi respect moartea.
-Ce ne poți spune despre îngerul în
pragul dezertării?, m-au întrebat judecătorii.
-El? am întrebat.
-El! au răspuns.
Deodată m-am
lipit cu spatele de zid în căutarea echilibrului. Așadar ei știu! Ei știau!
-Despre înger, dar mai ales despre
faptul că el a fost soldat, soldat în timp de război, știu
doar că a murit. Dacă el, încercând să dezerteze, a vrut
de fapt să nu mai fie sfânt
asta dragilor le-am zis, nu mai știu.
Degeaba încercați să mă încuiați cu întrebări
fundamentale. Moartea, dupa cum bine știți, e o trecere, o
devenire. Ce are îngerul cu mine am și eu cu el! Cu îngerul de mână mă plimb.
Eu călătoresc. Eu nu ajung. Eu nu sosesc.
Vorbirea
mea, din gât, numai prin mână mi se scurge pe hârtie.
Pe
mine m-a vizitat cineva care, fără să vrea, fără să vrea
îți spun, mi-a dezorganizat anotimpurile, de văd frunzele
de noiembrie înmugurind și curcubeul răsărind după secetă
și
Am
uitat ideea, umbra însă, umbra însă, ce desfrunzire de
inimă, ce fulg de lavă cristalizat în timpul topirii lui,
nins pe un câmp de gheață care refuză așternerea unei
astfel de zăpezi. (Dintotdeauna, adică încă de pe vremea când
doar visam la acest sentiment, mi l-am imaginat ca pe ceva
care e în stare să ningă iar nu ca pe o zăpadă).
-Cine ești tu? m-au întrebat.
-Nu știu cine
sunt
nu știu ce sunt
nu știu dacă
sunt.
Bănuiesc doar, bănuiesc
doar, că sunt un fel de pasăre de toamnă care călătorește
în țările calde nu de drag de clocit ci ca răspuns dat
unui strigăt pentru nici o ureche. Eu sunt de mâncare dar nu
pentru pești și nici pentru viermi ci pentru câteva idei
nesătule care, după ce mă mestecă în scârbă, mă scuipă
înapoi în real, în concret, de câteva ori pe zi.
De multe ori inspirația dă dovadă de
o inegalabilă discreție - mai ales la plecare. Ești în
toiul gândului, în toiul pledoariei și vezi, vezi cu ochii
tăi și ai minții, că ea nu mai e acolo, că te-a părăsit.
Auditoriul așteaptă. Judecătorii așteaptă și ei. Atunci
improvizezi, scurtezi, te retragi. Aștepți sentința.
(Ce mizerie umană să vezi că inspirația
a plecat și să încerci să te convingi de contrariu - chiar
în toiul pledoariei.)
Bunăoară eu de luni de zile mă
chinui să exprim un sentiment. Adică să-l așez într-o
scriere.
Stăteam pe o bancă, pe un pod peste
misteriosul fluviu Limat, din Zürich, într-o stare de
abandon total, lăsându-mă strivit de frumusețea medievală
a zidurilor și a turlelor, fără gânduri.
Deodată o lebădă plutitoare, a
intrat în mine și nu a mai ieșit...
Sentimentul zace în mine neexprimat.
Mă îngrijorează posibila lui
degradare.
Și totuși.
Oare distanța de la care venea
plutind, oare continuitatea înaintării ei, oare grația,
oare modul ei de a mă privi prudentă - când cu un ochi, când
cu celălalt - din ce în ce mai aproape, oare uimirea de a
descoperi o lebădă liniștită în mijlocul unei metropole,
oare faptul că cititul îl învățasem cu numai câteva luni
înainte, oare ce altă amintire a stat la baza sentimentului
pe care mi l-a creat acea pasăre?
Fără îndoială, e o ipocrizie să
zic că lebăda nu a mai ieșit niciodată din mine, pentru că
ea de fapt s-a scurs pe sub pod și dusă a fost.
Azi dimineață însă a vrut să-și
întindă aripile și mi-a zgâriat
ciudată durere - interiorul cutiei toracice.
Oare cum s-ar putea frânge gâtul unei
lebede? O iei pur și simplu și i-l frângi pe genunchi, ca
pe un vreasc? Dar gâtul, gâtul unei lebede este tocmai
mesajul ei - modul ei personal de a ne anunța marea frumusețe.
Așa cum marea sau surâsul care ne tulbură sunt de fapt
prevestiri ale frumuseții finale - cea pe care Dante o
descrie ca pe o lumină orbitoare - cea pentru care, de fapt,
nu ai nevoie de ochi.
Gâtul unei lebede nu se poate frânge
pe genunchi pentru că rigiditatea lui e absentă. Maleabil,
majestuos, imperial, un gât de lebădă niciodată nu va
putea fi rupt pe genunchi ca un vreasc. Colții de lup, poate,
au putere aici. A rupe gâtul unei lebede se face în liniște,
iar nu cu trosnet de oase frânte.
A descrie sentimentul pe care ți-l
poate crea o lebădă înseamnă de fapt să naști lebăda,
adică să devii lebădă.
Iată
ruptura, iată frângerea gâtului.
Hai să stăm pe stânci, la malul
acestei idei și să aruncăm în ea cu o pietricică pentru
ca să putem număra cercurile:
Sunt
găinațiul plutitor al unui albatros planând în cușca lui
cu nori. Și pește digerat în burta lui fiind am cunoscut
zborul. Și pește viu și mut fiind am cunoscut zbaterea în
ciocul lui. Și pește viu fiind și icră fiind, m-am bucurat
de mare. Dar mult mai înainte și mult dupa asta am fost și
încă o să fiu vecin cu nisipul și cu păsările înnourate.
Câte cercuri ai numărat?
Mi-am
imaginat viața ca pe un punct, când de fapt ea este numai o
virgulă.
Sufletul
mi se răsucește în mormântul care este tocmai trupul meu.
Fotografiază
cerul senin, arată-le poza și spune-le: Aici e tata, mai încolo
e bunicul, bunica și și mai încolo este stră-strămoșul
meu. Cerul este cea mai frumoasă poză de familie pe care o
cunosc.
-De ce privești mereu în jos? m-au
intrebat judecătorii.
-Pentru
că pământul e ferm, e concret. El e stavila luminii pe care
eu însumi nu o pot opri. A privi spre voi e un fel de slalom,
de incertitudine, de speranță.
-Ce ai, m-au mai întrebat, te-a bătut
soarele-n cap?
-Soarele, soarele, da. Dar parcă mai
tare m-a bătut luna.
|