Ce
poți face, lipsit de chibrituri, lîngă o sobă ninsă
Iarna
și loviturile ei sub centură: zăpada cu înfiorarea ei
scandinavă; vodca
și (de fapt) creierul luminînd sub flama ei albastră și,
de fapt viața: luînd
cu greu fiecare cotitură; fiecare nișă; fiecare dezastru.
Dar ce nu mai este
dezastru acum, cînd flori carnivore de gheață și menghine
de frig ne sucesc
(cu sîrg) închipuirea? Cînd ultimele vorbe moi ne-au înghețat
în gît încă
din toamnă; cînd ultimii bani s-au dus în palma chiriei
pe aer. Suntem
artiști ai acestei țări de o frumusețe iremediabilă. Pictori,
sculptori,
scriitori-la mîna osoasă a șansei, în gheara cea neagră
a spaimei. Buni
de scos din raft din pivnițe din debarale și așezați în
față (drept glazură de
artă) atunci cînd patria are nevoie de agheasmă. Cînd
trupul ei bolnav are
nevoie de spirit protector. Acum,
cînd nimic nu mai pare a avea importanță, stăm care-ncotro,
lîncezind
în liniștea groasă, înfășurați în gîndurile noastre ca
în niște piei de
oi friguroase. Uneori, cînd ne mai cuprinde dorul, ne
prăbușim în hruba noastră
cea de toate zilele, cu tot ce avem mai bun în noi: gîndurile,
fanteziile. Cam
așa se mai poate iubi lumea-ascunsă sub falduri de ger,
retrasă sub mantii de
iască.
țipenia
e asurzitoare
Cîteodată,
lumea din lăuntru e cu mult mai întinsă decît lumea din
afară. Urechea
lui Van Gogh stă mărturie. O femeie nurlie poate străbate
(într-un anumit
moment, inofensiv, al zilei) kilometri de oraș, fără să
fie măcar văzută. Un
om sfîrșit în plină stradă poate trece neobservat ore
întregi de către semenii
lui ambalați în pînza de sac a problemelor zilnice. Nici
chiar poștașul-meserie
monstruoasă a detaliului-nu scapă de ironia sorții și,
cînd
primește vreo scrisoare ce îi este destinată, în prealabil
se scufundă în cititul
hărții, căutîndu-și propria adresă. Lumea din lăuntru
e mai puternică decît
lumea din afară fiindcă lumea din lăuntru este asurzitoare.
Pînă și liniștea
lăuntrică e asurzitoare. La ce credeați că folosește stetoscopul?
și
acum mă întreb: la ce-i mai folosesc amintirile iubitei
care te-a părăsit? Nu
oare pentru a deveni mai asurzitoare? Nu oare pentru ca
sînii ei
(mici și cuminți) să spargă vitrina pulovărului?
Te
așezi la masă și scrii: februarie: fantoma fostului
chiriaș. Din acest moment,
totul devine poveste: adică, trecut. Viața și literatura
sunt lumi
paralele
care se amușinează reciproc. Ea (iubita) nici nu afost
(de fapt) pentru
tine decît propria ta reprezentare asupra ei. și de aici
începe literatura: adică,
din grămada de gudron a vieții, prin inimă, cu sînge-această
cerneală
minunată. îți
aprinzi o țigară și continui: nu mai am inimă și nici
suflet. O simți totuși
bătînd iar sufletul: un cîmp de cactuși. și inima continuă
să bată pînă
cînd îți tremini poemul-care și el începe să bată-, după
care nu o mai
simți deloc. De aici continuă viața.
N-am
drum, n-am casă
(Copiii
Domnului)
Zîmbet
de copil sub care simți bătrînețea rînjind în barbă. Fragezi
și bătrîni.
Moartea i-a ales deja. Respiră prin bronhiile acelea argintii
vise și tihnă.
Patria lor este mare; peroane, rambleuri, ruine, galerii
de canalizare. Mîini
întinse și murdare către domnii/doamnele ce pleacă la
mare. Ochi rugători
de pe fețe căzute către domnișoarele care pleacă la munte.
O înjurătură
scurtă ca o flegmă de antichrist pentru vardist.
Plînset
de copil speriat în care moartea cîntă la orgă. Aprinde
un chibrit și
trage cu speranță duhul din aurolac: o casă verde pe o
pajiște albă. Ochii
i se împăienjenesc puțin, dar el vede bine ce vede: lîngă
casă curge un
pîrîu. în pîrîu sunt pești argintii, iar departe, pe dealuri,
hectare de vii. La
al doilea chibrit, se uită pe fereastră. Ia te uită! Acolo,
în casă, chiar el
frumos îmbrăcat stă la masă. Sarmale, clătite, cireșe.
Al
treilea chibrit deja se aprinde în somn. Un somn fără
vise, sub lămpi de neon.
Desigur,
el nu este fetița cu chibrituri. Nici nu a citit Fetița
cu chibrituri. Nici
măcar nu știe să citească. El știe doar să crească, atît
cît moartea îl
va păsui. în definitiv, nu este decît un copil al Domnului.
cînd
moartea cîntă la morgă
(nihil
o nihil)
neputința
de a începe cu puncte de suspensie.
Ca
după în moment (frugal) de tăcere, ca după
o
respirație, ca după o tuse nehotărîtă
încotro
s-o apuce, rezumîndu-se
(în
cele din urmă) să îți locuiască plămînii.
sfîrșit
de iarnă ca o odaie pustie. în care
tavanul
e singurul decor, locuit de viziunile
celui
întins pe covor/ celui plutind pe covor
într-o
resemnată părăsire, așteptînd eclipsa
așteptînd-o
să înlocuiască tavanul ăsta îngrozitor
privit
din toate unghiurile ani și ani în șir,
îngreuiat
de toate amintirile, ca niște rețele fine de fisuri
asemeni
circumvoluțiunilor unui creier.
neputința
de a termina cu puncte de suspensie.
fiindcă,
după următoarea tăcere nu va mai fi nimic
de
continuat. poate doar șirul mecanic al anotimpurilor
ca
o odaie pustie în care singurul decor e eclipsa.
Seară
de seară, cu cîtă criminală plăcere
Descopăr
părul ei ud. Ud și arzător, ca o flacără. Cu inima mea
pieptănată cu
jale peste umărul ei stîng. Peste care trompeta gornistului
din cazarma de
peste drum așterne o înnoptată melodie. Acest scîrbos
vierme de tablă chiar
crede că ne poate infecta cu somn, cînd, pentru noi, somnul
este curată
despărțire. Ești
vie, pentru că vreau eu, killer-ul plăcerilor amînate.
Eu, care nu amîn
nimic, lovind cetate după cetate. Luîndu-te în primire
cu tot arsenalul
din dotare și cabrîndu-te pînă ce doare. Pînă ce explodezi
de
viață. Pînă ce urli. Pînă ce suflul tău fierbinte mă lovește
în față. Evident,
exagerez. De fapt, nu fac decît să conjug, să declin,
să delirez. Evident,
părul ei ud nu există. Nici măcar inima mea pieptănată.
Nu face
altceva
decît să continue să bată, meticulos, în cușca simetrică
de os. Evident,
exagerez. Curajul de a inventa este la fel de viril ca
și curajul de
a trăi. Nu am nici o afinitate pentru respirație, masticație
etc. Frecventez imaginația,
îmi exercit dreptul de a plăsmui (uneori din nimic) lumea.
De regulă,
lumea stă cu spatele. Nu suportă descrierea. Sunt doar
o fantă, prin care
o puteți surprinde, totuși, pentru un moment.
în
această ordine înceată
Se destinează lui Tudor Jebeleanu
Groapa
de var a dimineții, pașii furișați pe lîngă somnul ei,
cafeaua-țigara-tușitul, strada
cu schelete de tei, femei în alb, femei în negru, femei
în trupurile altor uitate
femei, țigara tușitul și slova, iov poreclindu-l pe iova,
semaforul scrîșnind un motor, dor
de ducă, dor de ea, pur și simplu dor, eminescu traversînd
parcul în portofelul cu lei, iarăși
femei, iarăși amintirea ei, fundalul difuz al amiezii,
cruce-n amintirea zăpezii, țigară-tuse-cafea, crucea-n
molozul de nea, mama-i dusă-n zaț cu dorul/și e singur
puișorul, ora trei: în
hrubă, buduca ne arată o bubă, buba l-arată pe buduca,
nu s-o supăra mămuca?, bere și vin-un chin, schimbăm pe
vodcă și bere-o plăcere!, tudor desenează tăcut, marcel
iarăși bea mult, vlad ne explică: bătîrne! la masă, printre
fete cîrne, la masă printre fete de iască, apare și cati
care stă să nască, apare și rectorul cu nume de spătar,
milostiv, ne face cinste cu-n pahar, vodca se iubește
cu sava (sava ne arată țeava) bocșa iarăși se mărită c-o
felie de marmită, iova strigă-n mușchii goi ce-a
mai zis și-n ăș`, groșan scrie scrisorele pentru dame
singurele, felix s-a-nmuiat deja, dintr-o ceașcă de cafea,
pe cînd daniel ne sucevea, piuia, mieuna, cînd moartea
a intrat într-un splendid jerseu și s-a crucit: mare-i
grădina lui Dumnezeu! în
această ordine înceată se sfîrșește o zi extrasă la grămadă.
Refuzînd
să mai plîngă
Ea
își ia în stăpînire auzul. Blacheurile monotone ale ceasului
o traversează toamna. O toamnă lipită de fruntea ei, ca
la tango. în preajmă: zăpada.
Ea
își ia în stăpînire văzul. Frunzele, puratte de vînt,
pe nebunia lui Ceaikovsky. Degetele ploii scobind în pămînt
și dînd de fiorul zăpezii.
Ea
își ia în primire tristețea. învață despre inima ei, că
totuși, funcționează. Că, adică, îi pompează în artere
zile, săptămîni. și, (mai ales), noapte.
Ea
își ia în stăpînire trupul. Uimită, îl descoperă, în apele
oglinzii. De acolo o privește necunoscutul. Are ochi verzi
și unghii de platină. Stă și o așteaptă pe celălalt mal.
Ea
își ia în stăpînire trecutul. Un fel de ceață dulce și
solzoasă. Iepurele spaimei sfîșiind cîmpul dorinței. Crengile
mai negre ale spaimei.
Pur
și simplu ea se ia în proprie stăpînire și refuză să plîngă.
semne
1.
semn rău-spuse fratele meu, gornistul,
parcă
trezit din somn. ochii lui par închiși
gura
pare încleștată de buze și totuși
vocea
lui răzbate prin încăperi ne zgîlțîie
de
umeri ne extrage din așternuturi
semn
rău-repetă el, îndepărtîndu-și
cu
mîna întunericul de pe chip:
aseară
am văzut un cîine cățărîndu-se
la
lună pe propriul său urlet cu care
o
trăgea în jos, ademenind-o ca pe
un
craniu încă neros.
semn
rău-mai adaugă, adunîndu-și
creierii
de pe masa de brad și desprinzînd
pentru
a treia oară trompeta din cui
în
acea înnegurată dimineață,
fratele
meu, gornistul paul.
2.
domn`e, io sunt om serios, începu timid
circarul.
nu te lua după slobodă gura
lumii.
de șapte ani lucrez în menajerie
os
peste os. de șapte ani le caut în coarne
maimuței,
tigrului, girafei și totuși
de
o vreme lucrurile stau pe dos. broasca
țestoasă
fuge de apă, tigrul se sperie
și
de șoricelul cel fricos, ce să mai vorbim
despre
umbra lui (propria lui umbră)
care
îi face și dungile să tremure-
ca
într-o pijama umedă.
semn
rău, adăugă circarul pieptănîndu-și
barba
cu unghiile.
3.
măcelarul își ștergea cu abnegație
cuțitul
de sînge lîngă trunchiul de lemn
ca
o halcă imensă încă tremurănd.
lumina
prăfoasă a dimineții îl făcea
să
pară timid. lumina precum un înger perfid-
pe
chipul lui încă șiroind de sînge.
semn
rău (murmură ca pentru sine
sau
poate faianței sau ventilatorului
cu
enervantul lui bîzîit); semn rău:
am
visat-o pe răposata dansînd goală în bătaia
trasoarelor
lunii ținîndu-și în palmă capul ei de argint.
semn
rău, își stinse el sîngele
de
pe față trăgînd oblonul peste vitrină
învăluindu-se
în întuneric, măcelarul.
4.
tîmplarul tocmai meștrea o ramă
la
fereastră. o prinse în balamale și
constată
că nu vedea nimic. oricît se
chinui
el să privească prin acea fereastră
nu
putea vedea nimic, ca și cum sticla
s-ar
fi îmbolnăvit de întuneric. semn rău,
își
spuse în barbă și, luîndu-și lădița
cu
scule dipăru printr-un zid.
5.
pinky își întindea oja pe unghii încă
tremurînd.
ultimul client își plătise
ora
de dragoste cu trei inele de alun.
unul
avea piatră neagră, al doilea
piatră
neagră, al treilea, o boabă de
mercur-care
se prelinse ca o lacrimă
pe
podeaua murdară, spărgîndu-se
în
zeci de mici tăciuni licărind.
semn
rău, decretă pinky, potrivindu-și
sutienul
negru peste sînii lăsați ca un semn
de
rămas bun.
6.
ceasornicarul privea rotițele care
o
luaseră razna: nu mai înțelegea nimic.
prin
lupă, rubinele scînteiau ca niște
ochi
de lup într-o pădure ninsă și
încețoșată.
prin lupă, vîrtejuri de vînt
înviau
arbuștii dîndu-le aluri ciudate.
semn
rău-își zise-trăgîndu-se speriat
din
fața lupei, prin care o lume bizară
îl
privea hohotind.
7.
semn rău-constată și așod, armeanul
cu
chipul cărunt. în dimineața asta
clorurată
nimic nu pare a fi dispus
să
mă ajute să mă ridic. în seara
din
ajun valsase cu vodca-în cea
mai
splendidă rochie albastră; încă
îi
mai simțea obrazul fierbinte și înroșit
de
barba lui aspră, crescută de-cu-noapte
înspre
dimineață, cînd spelunca își
expatriase
clienții. semn rău (își spuse,
din
nou) privindu-și unghiile negre-așa
cum
rămăsese noaptea în ele-așod,
armeanul
cu chipul cărunt.
drumul
cafelei
pe
undeva, pe lîngă rio de janeiro,
în
țara sambei și a șarpelui de apă-numit amazon-,
printre
păduri dese în care nu lovește securea
se
naște noaptea catifelată numită cafea.
de-acolo,
din plantații, ea pornește pe ape
ajungînd
în porturi cu taverne; la tejghea
marinari
beți și fufe versate
sorb
nopatea fierbinte numită cafea.
negrese
migdalate își storc sufletul fierbinte,
creole
șerpești își joacă sînii în ea,
metiși
languroși, cît e noaptea de lungă,
țes
noaptea cea albă numită cafea.
noi
toți visăm la lumea aceea vie
scufundați
în cești ca niște pești în vopsea
în
vopseaua cea neagră cu aroma virilă
a
nopților albe, numită cafea.
o
ceață de antracit se apropie de pămînt
alunecat
prin tubul telescopului său
astronomul
dădu cu capul de lună;
se
fripse cu o cometă cam dezgolită
se
înțepă în ariciul unei stele
fu
cît pe-aici să se înece în laptele
(bătut)
al căii lactee și, exasperat,
coborî
pe pămînt.
prăbușit
printre calcule matematice
și
antinevralgice petrecu el mai mulți
ani
la rînd. ceața aceea neagră
care
venea și venea înghițind în calea ei
ocheadele
clipocitoare ale stelelor?
ei,
bine: el nu înțelegea nimic.
mai
degrabă umbra ei-aruncată
cu
multă nesimțire pe pămînt-
îl
înspăimînta. mai degrabă cuiele
de
argint ale groparului îl fascinau
cu
clipirea lor nerușinată precum
zîmbetul
florăresei de peste drum.
și
cum nimic nu mai era de făcut
se
lăsă (liniștit) să alunece prin gîtul
strîmt
al sticlei cu vodcă-de unde
continuă
să observe înserarea.
chipul
ei înserează
despletită-ea
taie orașul în două
ca
un rîu rece și întunecat.
cîțiva
înecați fumează în vestiarele
ploii.
cîteva înecate plonjează în larg
în
ritmul unui vals cu alură albastră.
dunărea
albastră și-a schimbat rochia
pe
înserat. dunărea curge precum un sînge
negru
aducînd la vale o pădure de brad
în
care moartea este un meșter german
cu
ochi albaștri,
moartea însuflețind
chipurile
manechinelor din vitrine; moartea-
ca
o ploaie ieșită la împerecheat-cînd
ea,
(despletită, albastră) taie orașul în două
cu
inima ca un rîu întunecat.
hamal
însîngerat-inima
ea
încă mai locuiește în visele mele.
le
developez la lumina roșie a inimii,
la
lumina părului ei roșu. la căldura
părului
ei. în odaia rece și pustie
ca
un hamal însîngerat continuînd
să
bată cuie în pereții goi.
curriculum
vitae
cu
ochii arși de poezie mă ridic
din
somn: un fel de dioptrie prin care
privesc
eu lumea.
cu
ochii arși de poezie cobor
în
somn: un fel de periscop cu care
mă
prelungesc prin regiuni
de
vise.
moartea
nu va fi nici o surpriză:
moartea
e numai un vers lipsă.
ascultă-l:
ieudul
de dinaintea facerii lumii/ ioanes
ceva
de dinaintea facerii lumii în gesturile lui
șovăitoare.
ceva încărcat cu o gravitație mult
mai
mare-necunoscută (aproape) în ziua de azi.
un
adevărat ceremonial al pietrei și morții cu care
se
trezește din somn; cu care adoarme.
desigur
(în acest decor) unghiile lui continuă să
crească
și să plesnească în muguri. desigur
primăvara-i
departe dar iubitele lui dorm în
boabe
de struguri de forma lacrimilor lui
gînditoare.
desigur moartea-i mai spune:
no,
ioanie, nu ma` gîndi la ziua de mînie,
c-o
să am, io, grijă. iar zîmbetul lui obosit
descuie
încăperi ale frigului.
despre
seninătate (vineri)
seninătatea
s-a născut la sat,
departe de pomul lăudat
(și
fățos) al dolarului, departe de goticul întunecat al
orgii
de conducte a orașului, departe de inimile noastre
(ale
acestui sfîrșit de mileniu ratat) comutate la frecvența
ierbii,
sub cerul greu și proaspăt asfaltat.
dar
despre semenii noștrii-caișii (întorși din rod
de
acea grindină metalică)-, cui să-i mai vorbesc? cui
să
îi povestesc despre pîlniile tăcute prin care s-au
scurs
în pămînt, ducîndu-și cu ei disperarea?
despre
seninătate: nici un cuvînt, oricît am căutat-o,
oricît
m-am străduit, oricît am pîndit-o (în orișicare
chip),
nu am reușit să o găsesc; nici măcar în cel al
barmanului-deochiat
de beția unui surîs nerușinat-
nu
am găsit decît moarte; nici în cel al frizerului,
cu
pieptenul transpirat de paloare, nici în al
prostituatei-grăbită
să își ducă îmbujorarea acasă.
doar
moarte (sprijinită de un zîmbet distrat).
moartea
este un bancher harnic, căruia i-am lăsat
zilele
noastre și speranța, fără dobîndă.
Poemele selectate din volumul Eclipsa de Paul
Vinicius,
editura Crater, București, 1999