PAȘII
ȘARPELUI
de
Cornel Mihai Ungureanu
În
stradă, Taina Codreanu se simți mai bine. Aerul înghețat
absorbi iritarea care o împinsese afară din clădirea
ATF-ului.
Actorul
fusese de acord, în principiu, cu o săptămînă în urmă,
să-i acorde un interviu. "Pentru o viitoare jurnalistă
încîntătoare. V-ați gîndit să jucați într-un film?".
De atunci, însă , fie nu era de găsit, fie o lăsa să
aștepte in hol, tot intrînd sau ieșind cu cîte cineva.O
recunoștea cu privirea, uneori chiar cu cîteva cuvinte:
Imediat, domnișoară. Fii cu ochii pe mine, cum termin,
rezolvăm...
Taina
se documentase, își pregătise șapoul, cîteva întrebări
călăuzitore. Avea cu ea reportofonul cel nou, pe care
îl folosea acum pentru prima dată.
Privirea
actorului, care era și profesor la o clasă de actorie,
trecea tot mai indiferentă peste ea, părea chiar că
o evită. Cînd, după două ore de așteptare, îl văzu privind-o
cu aerul ăla vexat, fata renunță.
Interviul
cu o personalitate culturală era doar o temă pentru
seminar, dar proful îi plăcea și ar fi vrut să iasă
un material bun.
Se
însera. îmbrăcat în albul zăpezii, orașul părea mai
puțin murdar. Se circula greu, multe crengi sau chiar
copaci întregi, căzuseră sub greutatea zăpezii înghețate.
Mai ales cei de esență moale - constată ea, mai mult
ca un îndemn către ea însăși de a nu renunța.
Se
îndreptă spre stația de tramvai. Nu voia s-o prindă
noaptea, cartierul în care locuia era destul de nesigur.
Cu cîteva seri mai înainte, mergînd spre casă, o oprise
un țigan, cerîndu-i bani. Părea destul de neajutorat
și ea făcuse greșeala să se oprească. Dintr-un șanț
sărise imediat un alt țigan și Taina se trezi îmbrîncită
într-un zid, cu o lamă de cuțit în dreptul amigdalelor.
Murdar, neras, duhnind a băutură, bărbatul avea o privire
rea. Mîna lui stîngă i se strecură sub paltonaș, îi
pipăi în grabă buzunarele pantalonilor de velur și fata
simți cu oroare că deodată banii nu-l mai interesează.
încercă să protesteze, dar celălalt îi astupă gura cu
palma lui grea. Cuțitașul zîmbea, mîna lui îi atinse
pîntecele, zîmbetul îi era colțos, lama o zgîrîiase
pe gît și palma celuilalt îi apăsa gura și Taina simți
că nu are scăpare, cînd de celălalt trotuar îi lumină
o lanternă. Rămîi pe loc! strigă polițistul. Cei doi
o rupseră la fugă, în direcții opuse. Se auziră bocancii
soldaților tropăind după ei, dar se întoarseră fără
să-i fi prins. O conduseseră pînă în fața blocului,
să aibă mai multă grijă, la ore tîrzii și cu strada
asta în reparație, cine mai circulă? Se poate întîmpla
orice. Taina înțelesese și singură
Greața
întîmplării nu dispăruse.
În
stația de tramvai, oamenii erau înghețați de frig, dar
înfierbîntați de enervare. Un tramvai ieșise de pe șină.
Celelalte își exprimau neputința, așteptînd.
Taina
căută cu privirea un loc unde să se mai încălzească
- un bar, o cofetărie. Văzu, peste drum, galeriile de
artă. Expoziție retrospectivă - Dorin Radovici. Vernisajul
va avea loc pe 12 ianuarie - citi pe panoul de pînză,
acoperit la colțuri cu zăpadă. Traversă. Din ușă, o
femeie grasă, cu o căciulă de blană pe cap, încerca
să gonească un bătrînel îmbrăcat într-un palton gri,
ponosit, pantaloni de trening peticiți, albaștri. în
picioare purta niște papuci butucănoși ce păreau a fi
de lemn.
-
Hai, du-te de aici! Că asta nu-i sală de așteptare pentru
toți golanii și nebunii orașului!
-
O să notez aici ce ați spus!- zise bătrînelul și chiar
scoase o foaie murdară, cu pătrățele și un creion cu
care începu să scrie ceva. Ați auzit, domnișoară?- o
întrebă în șoaptă pe Taina. Nebunii orașului . Cînd
o să audă domnu` Dorin...
Nota
pe foaie și rîdea.
-
Intrați, domnișoară! - zise femeia, făcîndu-i loc să
treacă pe lîngă ea. La ora asta nu mai vine nimeni.
- adăugă, închid ușa. Să-mi spuneți cînd vreți să ieșiți
Mai
bătură totuși doi vizitatori, doi elevi, puberi. Taina
le înțelese interesul. Cele mai multe tablouri erau
nuduri. De o voluptate delicată, aveau ca punct de plecare
un simbol sau o idee ce venea din literar. Universul
feminin constituia, era limpede, dominanta creației
pictorului. O surprinse amestecul de înțelegere și solidaritate
care se simțea dincolo de ceea ce ținea de vizual.
Sînt tablourile unei femei - gîndi Taina, cu strania
impresie că nu le vede pentru prima dată, deși știa
foarte bine că așa era.
Apăsă
pe butonul soneriei cu emoție și asta o miră. îi deschise
bătrînelul care, cu o seară înainte, încerca să intre
la galeriile de artă. Purta același palton ponosit,
pantalonii de trening albaștri, peticiți. îi lipseau
doar papucii butucănoși. Acum era desculț.
-
Bună ziua! îl caut pe domnul Radovici
Bătrînelul
privi în pămînt, fîstîcit, fără să răspundă.
-
Este acasă?
-
Da. Da, domnișoară.
-
Cine e, Făniță? se auzi o voce plăcută, caldă, de fumător.
Dorin
Radovici își făcu apariția de pe o ușă laterală. Nu
prea înalt, șaten, cu fire albe în barbă.
-
Vă caută o... Vă caută o fată, domnu Dorin, ținu să
precizeze bătrînelul.
-
Sînt Taina Codreanu. Am venit pentru un interviu, spuse
ea, încercînd să pară cît mai degajată. V-am văzut expoziția
și...
-
Eu nu dau interviuri, domnișoară. Nu am dat niciodată
unul.
Răspunsul
o descumpăni pentru moment. Îi venea greu să creadă
că un pictor care avusese expoziții în țară și în afara
ei, nu acordase măcar un interviu.
-
Nici eu nu am luat niciodată unul, spuse ea.
-Intră,
domnișoară. Bei un ceai cu noi?
Intrară
într-o bucătărie mică. Din cauza dezordinii, părea murdară.
Pe aragaz fierbea ceaiul. Două căni erau deja pregătite
și Radovici mai scoase una, din lut. Taina își descheie
paltonașul negru, dar nu-l scoase. Era destul de frig.
Făniță stătea în picioare, lîngă aragaz, cu mîinile
aproape lipite de ceainic.
-
De la ce revistă sînteți? Unde îl publicați?
-
Nu îl public. Sînt studentă. E doar o temă pentru seminar.
-
începe să-mi placă! rîse pictorul.
Turnă
ceaiul fierbinte în căni. îi întinse și bătrînelului
una.
-
Făniță, nu stai jos, cu noi?
-
Nu, domnu Dorin. Domnu Dorin, știți că s-a mutat ministerul
sănătății la noi pe stradă? spuse Făniță și începu să
rîdă.
-
Nu știu, Făniță! De unde să știu?
-
Zău, domnu Dorin! Chiar în clădirea policlinicii! Au
pus firmă: Ministerul Sănătății! rîse iar, apoi privi
în pămînt, rușinat.
-
Așa scrie pe toate policlinicile din țară, Făniță, zise
pictorul cu blîndețe obosită.
Bătrînul
îl privi neîncrezător, așteptînd să vadă dacă e vorba
de o glumă. Văzînd că pictorul tace, luă o mină serioasă.
-
Nuuu! Nu, domnu' Dorin! Este o firmă nouă, cu un șarpe
desenat. Pînă acum nu a fost! spuse cu convingere.
-
Făniță... Așa scrie pe toate policlinicile din țară.
și pe toate spitalele: Ministerul Sănătății. Cum pe
toate școlile scrie: Ministerul Educației și învățămîntului.
Am dreptate, domnișoară Taina?
-
Da, zise Taina, luată prin surprindere. Îi fu însă milă
văzînd privirea pierdută a bătrînelului și zîmbetul
stins. Dar poate că au pus firme noi, zise așa, într-o
doară.
-
Vedeți? Vedeți, domnu' Dorin? prinse Făniță ideea din
zbor, privind-o pe fată ca un cîine credincios. Vedeți?
-
Văd, Făniță, văd. Nu te duci tu pînă la colț să faci
niște cumpărături?
-
Pă fuga mă duc! Pîinica, două sticle de rom...Mai vă
trebuie ceva, domnu' Dorin? O plăsuță să-mi dați.
Radovici
îl conduse pînă la ușă. Cînd reveni începu să soarbă
încet, în tăcere, ceaiul. Taina bea și ea, cu înghițituri
mici. Tăcerea asta nu avea nimic supărător. Prin fereastră
se vedea o zi cenușie. în plopii din față croncăneau
ciorile.
Taina
își scoase paltonașul negru și bocancii. Rămase într-o
fustă lungă și largă, neagră și în pulovărul roșu, închis
cu nasturi mari, îmbrăcați, în față.
-
E de la mine din sat. Eu l-am luat la oraș, dar era
prea tîrziu. N-a fost mereu așa. Maică-sa nu l-a lăsat
să se însoare. "Pînă nu se mărită soră-ta, nici
să nu te gîndești. Ea e mai mare." Cum ieșea cu
cîte-o fată, îi făcea viața iad, pînă n-o lăsa. Nici
una nu era destul de bună. Într-o zi a pățit necazu'
ăsta. Uneori îl apucă pandaliile. Se duce singur la
spital. Soră-sa, Leana stă și ea cu el. Nu s-a măritat
niciodată. Nu s-a găsit cine s-o ia. Ea e mai nebună
ca el, deși n-are acte. Eram mic, aveam patru-cinci
ani și ea mă strigă la gard. "Dorinele, zice, ia
cheam-o pe țața Petra pînă la gard." Am chemat-o.
"Tanti Petra, zice, eu am văzut trei fete-n nuc."
Aveau în curte un nuc mare, vara își făceau pat sub
el și dormeau acolo. "Ce fete, Leano?" "Trei
fete, aoleo ce fete frumoase! Rîdea la mine! Eee!"
"Oi fi visat, Leano! Du-te și vezi-ți de treabă!"
Mama a privit lung după ea. "Nu se mai mărită fata
asta!" a mormăit apoi, dînd din cap. și uite că
nu s-a măritat!
Taina
nu zise nimic. Terminase ceaiul. Privea mîinile lui
Radovici. Tremurau vizibil pe ceașca galbenă.
-
Să intrăm, mai bine, zise el. N-o să stăm în bucătărie
toată ziua.
Taina
zîmbi. Cum toată ziua? De la două are cursuri.
Ceea
ce o frapă, în primul rînd, în camera pictorului fu
biblioteca. Nu era nici o carte. Pe rafturi zăceau cuiburi
de păsări, frunze uscate, un femur, un bocanc uzat,
statuete mici de lut ars, o carapace de broască țestoasă.
În cameră mai erau două fotolii uzate, un televizor
alb-negru de pe ecranul căruia cîteva elite culturale
își făceau publice temerile legate de inexistența moralei
în viața politică. Patul era nefăcut, Radovici strînse
în grabă o plapumă bleu, matlasată, neînvelită cu vreun
cearșaf.
-
Cum se realizează un interviu, domnișoară?
Rostea
cuvîntul domnișoară cu căldură și respect, fără să sune
deloc protocolar. Tainei îi plăcea asta. Îi explică
ce-i acela un șapou, îi vorbi despre documentare - și
cum ea nu reușise, din lipsă de timp, să afle despre
el decît ceea ce găsise în pliantul de la expoziție.
îi arătă întrebările ei orientative, din mica agendă
. El le citi zîmbind și Taina zîmbi și ea de platitudinea
lor ( ce loc ocupă femeia în opera și în viața lui,
o mare decepție și o mare împlinire, planuri de viitor,
etc). în sfîrșit, Îi arătă cum funcționează reportofonul,
cum se înregistrează, cum se derulează, cum se schimbă
bateriile.
Se
auzi soneria. Radovici se duse să deschidă și Făniță
intră precipitat. Scoase două sticle de rom, două pîini,
din sacoșă
-
Mi-am luat și mie niște lapte, domnu' Dorin. La pensie
vă dau eu banii. Acuma vine pensia...
-
Cum acuma Făniță, că mai sînt aproape trei săptămîni?
Cît lapte ai luat?
Făniță
rîdea, rușinat, dar fericit. Doar n-o să se supere domnu'
Dorin pentru atîta lucru!
-
Trei pungi, domnu' Dorin. Rîse iar. Una am băut-o pe
drum, că mi-era sete. și luat și niște fideluță,
să fac cu lapte.
-
Cîtă fideluță, Făniță? Radovici era supărat, nu încerca
s-o ascundă.
-
Două punguțe am luat, domnu' Dorin. Mă duc repede să
o fierb acuma, cît nu e Surda acasă. tiți cum face ea
dacă mă vede la aragaz. Rîse către Taina. Surda, domnișoară!
E nebună! N-o știți... I-ați spus de tablou, domnu Dorin?
-
Nu, nu i-am spus.
-
Spuneți-i! Vă rog să-i spuneți! Să vedeți, domnișoară
! Să vedeți! Nu mai veniți după mine, domnu Dorin! Ieși
val-vîrtej.
-
Făniță! Mai vezi vreun ban la pensie? Nu mai vezi...
-
Despre ce tablou vorbea?
-
Într-o noapte am visat că pictam. Nu era doar un tablou.
Era o minune. Iar eu eram exaltat de fericirea că mi
se întîmpla mie. Totul era atît de limpede, vedeam atît
de clar ideea, culoarea, lumina, pînza... Nu era deloc
o pînză obișnuită. Era o pînză de păianjen, prinsă pe
o ramă ca asta. Arătă spre rama ce atîrna suspendată
în colț. Făniță mi-a făcut-o. El e tîmplar, de meserie.
De mai bine de un an stă suspendată acolo, în colț,
dar păianjenii nu vor să-și facă treaba. Iar eu nu mă
pot apuca de a mea. I-am spus lui Făniță că ăsta va
fi cel mai grozav tablou din lume, că toți oamenii importanți
vor veni să-l vadă și se vor minuna. Îi place mai ales
partea în care ei întreabă cine a făcut rama, iar eu
le răspund: bunul meu prieten Făniță Besemeagă.
-
De ce faceți asta?
-
Tabloul aș vrea să-l fac. Îl am în cap. Ar fi păcat
să nu-l fac. Nu pe o pînză de păianjen. În rest, e posibil.
-
De ce nu începeți?
-
Îmi lipsea ceva. Nu credeam că voi primi. Este un dar.
Și un semn.
-
Ce anume?
-
Tu, zise șoptit.
-
Nu înțeleg.
-
Aș vrea să-mi pozezi. Aș vrea să-mi dai mie ziua asta.
Aș vrea să-l termin astăzi, într-o singură ședință,
alla prima, pentru că eu mîine nu voi mai fi aici. O
rudă mai îndepărtată mă așteaptă.
Se
lăsă tăcere.
-
Ce spui?
-
Nu știu. Ce înseamnă să pozez?
-
Spus foarte direct, înseamnă să pozezi nud.
-
Mi se pare mult. N-am ...N-am făcut asta niciodată.
Aș vrea să vă ajut, îmi e însă foarte greu. Nu cred
că pot. Nu sînt genul.
-
Iar mie îmi e penibil să încerc să te conving, pentru
că orice aș spune ar suna... parșiv. Eu am luat venirea
ta ca pe un semn. știu că numai astăzi pot face asta.
Aș vrea să nu fie vorba de jenă sau de rușine.
Taina
nu zise nimic. Radovici tăcu și el.
-
Acolo este atelierul meu, zise într-un tîrziu, arătînd
spre două draperii verzi ce țineau loc de ușă către
o altă încăpere.
Tainei
îi plăcu atelierul. Era o cameră mică, cu acoperișul
înclinat. S-ar fi așteptat să fie mai multă lumină,
dar singura fereastră arunca o fantă luminoasă numai
prin mijlocul încăperii, pe podea, în aer și pe peretele
de vis-a-vis. Pereții erau acoperiți cu gînduri, idei,
citate, vopsite cu negru, în toate direcțiile, urcînd
apoi pe tavanul înclinat. Un șevalet gol, un vas de
lut plin cu pensule, două cutii din lemn, cu culori,
din nou statuete mici din lut reprezentînd toate aceeași
femeie: frumoasă, mîndră, cu nasul drept și părul strîns
în coc. Dintr‑un colț al camerei porneau pe perete
urme de pași. Picioarele desculțe parcă ar fi călcat
în vopsea neagră înainte de a porni la un drum destul
de întortocheat pe pereți, apoi pe tavan, unde, de altfel,
se și termina. Ultimul pas călca peste un cui, o pată
sîngerie acoperea urma neagră și o parte din varul alb.
De cui atîrna în jos, legat de un șiret, un bocanc,
probabil perechea celui din bibliotecă. Cu totul anacronic
i se păru Tainei calculatorul aflat în colțul cel mai
întunecat al atelierului, dar care avea monitorul aprins.
Pictorul
îi văzu mirarea. Intrase cu un pahar mic, cît un degetar
și cu sticla de rom, acum desfăcută.
-
L-am luat pentru băiatul meu, cînd a intrat la facultatea
de informatică. Nu l-a luat nici acum, cînd a ajuns
în ultimul an. Nu vrea nimic de la mine.
Turnă
în micul pahar și îl întinse Tainei.
-
Romul nu se gustă. Se dă pe gît, dintr-o singură înghițitură.
Altfel, nici nu are rost să bei. Un lucru trebuie făcut
bine sau deloc.
Taina
dădu pe gît micul pahar. Simți o arsură puternică în
stomac, apoi îi veni să tușească, dar nu tuși. I se
înroșiră ochii. Pictorul bea din sticlă așa cum ar fi
băut ea apă rece într-o zi caniculară. Cînd lăsă sticla
jos, în ea mai era doar jumătate din lichidul arămiu.
-
Ei, bine? zise Radovici. Lumina este perfectă, acum.
Mi-ar lua puțin timp să mă pregătesc.
Tainei
îi era greu să refuze. Simțea o căldură plăcută în trup
și dorința de a face ceva neobișnuit.
-
Nu-ți fă nici o grijă! zîmbi Radovici. începu să-și
pregătească șevaletul, culorile, pensulele, cu febrilitate.
Taina îi privi mîinile. Nu mai tremurau. Alcoolul își
făcuse efectul. Se bucura ca un copil de un dar neașteptat.
Pictorul
ieși și se întoarse cu două cărămizi în care erau improvizate
două reșouri, model pe care Taina îl mai văzuse la colegii
ei căminiști. Întinse jos plapuma bleu, împăturită în
două, în dreptul fantei de lumină. Așternu peste ea
un cearșaf alb, cu dantelă. Puse reșourile de o parte
și de cealaltă, apoi le băgă în priză. îi întinse Tainei
paharul cel mic, plin.
-
O să ai nevoie. Să nu crezi că e o treabă ușoară. știu
ce-ți cer. Nu-i ușor să stai nemișcată atîta timp. Ai
să vezi. Cînd obosești, aș vrea să te întinzi cu fața
în jos, poate am să termin și singura schiță pe care
o am începută.
Radovici
mai scoase dintr-o ladă un șevalet mai mic, prăfuit,
pe care îl montă lîngă celălalt. Privi îndelung schița
de pe hîrtia îngălbenită la colțuri. O rupse. Prinse
și pe al doilea șevalet o pînză.
-
Noroc că le am preparate.
-
Cum adică? întrebă Taina.
-
Am să-ți spun. În timp ce lucrez, am să încerc să-ți
răspund și la întrebările pentru interviu. Alegi tu
pe urmă ce te interesează. Poți să mă întrerupi cu întrebări,
dar nu des, te-aș ruga, dacă poți.
Pictorul
agăță reportofonul de bocancul suspendat, deasupra șreviewetului
cel mare. Făcu o probă. Se înregistra perfect.
-
Cînd crezi că ești gata, poți să te întinzi. Cu capul
spre fereastră. Am să mai aduc o pernă.
Taina
se întinse. Simțea inima bătîndu-i repede-repede. Ar
fi vrut să plece. Radovici îi aduse o pernă. I-o puse
sub cap, apoi mîinile lui îi răvășiră părul lung, negru,
acoperindu-i fața.
-
Ai păr de vrăjitoare, zise.
Taina
îi simți mîinile desfăcîndu-i nasturii de la pulovărul
carmin, apoi pe cei ai cămășii negre pe care o trase
în lateral.
-
Maioul ăsta e important pentru tine? Are o semnificație
anume? ții la el?
-
Nu, zise Taina.
Radovici
îl rupse, de sus în jos. Taina roși puternic, se simțea
mai bine la gîndul că fața îi era ascunsă sub părul
bogat. Se întrebă ce are să facă dacă pictorul ar încerca
s-o violeze. Se simțea al naibii de puțin confortabil.
Mîinile lui trecură grăbite peste sînii ei "mari
și tari". Taina zîmbi amintindu-și chipul vărului
ei, Ionuț. Un văr de departe, de la țară, pe care îl
întîlnise o singură dată, la o înmormîntare, în satul
ăla îndepărtat, pe cînd avea treisprezece ani. El avea
cu unul mai mult. "Copiii" dormiseră împreună
într-un pat, de-a latul. Erau cinci sau șase și Taina
nimerise între Ionuț și o fetiță mică. În timpul nopții
simțise mîinile lui pe bluza ei neagră, pipăindu-i sînii.
Încercase să-l oprească, dar nu părea prea receptiv,
așa că Taina își petrecuse restul nopții cu femeile
bătrîne, la priveghi. A doua zi, Ionuț, cu o privire
de vițel și roșu ca un rac îi dăduse un bilet, mototolit:
" Te iubesc. Ai țîțele cele mai mari și tari. Vi
în vacanța de vară să fi prietena mea?" Da, îi
răspunsese ea, mai tîrziu, în gară, cînd trenul se pregătea
să plece. Cine știe, își spunea, poate chiar o să mă
aștepte, poate chiar o să-l doară puțin, deși... la
cît e de țăran și de porc... Nu-l mai văzuse de atunci.
-
Am să-ți dau unul de la Florin. Băiatul meu. Are o mulțime
de lucruri lăsate aici. Te rog să te relaxezi și să
fii liniștită. Ești un model. Nu te privesc ca un bărbat.
Acum pictez. Te rog să-ți ridici mijlocul.
Pictorul
îi scoase cu ușurință ciorapii groși împreună cu ultimul
vestmînt, de sub ei. Îi ridică hotărît fusta, își trecu
repede mîna prin părul ei pubian, îi întinse piciorul
stîng și îi îndoi genunchiul drept, desfăcîndu-i picioarele
suficient ca Taina să simtă din nou valul de rușine,
care îi aduse lacrimi în ochi și în gît. Plînsul o înecă
și se ridică.
Radovici
îi strînse capul în mîinile lui puternice și o lăsă
să plîngă.
-
Dacă vrei, te las să te îmbraci, îi zise cînd ea se
liniști. știu că ți-e greu, dar erai atît de aproape.
De acolo ar fi fost mai ușor.
Taina
se întinse la loc. După un timp, pictorul îi așeză din
nou picioarele și, după o ezitare, îi puse sub mijloc
o pernă îndoită în două.
-
Crezi că poți sta așa? Cît mai mult timp?
-
Da, zise Taina.
O
vreme fu liniște. Taina îl auzea pe Radovici amestecînd
culorile. îl și privi, printre firele de păr. Părea
un puști. Din cînd în cînd bea cu sete din sticla de
rom. Afară croncăneau ciorile, în plopi.
După
un timp, cînd începu să picteze, Radovici începu și
să vorbească. Despre pregătirea pînzelor, întinderea
pe sașiu, despre clei și despre ulei, despre culoare,
puritate și tonuri, despre lumină și despre umbre, culori
complementare și efect termic, despre îndulcirea contururilor,
despre femeia nudă ca sursă pentru tentație și păcat.
-
Taina... Unui bărbat îi sînt hărăzite două întîlniri
importante. Prima dintre ele este întîlnirea așteptată:
întîlnirea cu femeia. Mari speranțe se leagă de această
întîmplare. Există o diversitate de cauze sau motive
pentru care această întîlnire se ratează. Miracolul
întregirii rămîne o iluzie, cele două spații nu fuzionează.
Acum nu vorbesc de cazul banal al celor care greșesc
persoana. Vorbesc de cei care se găsesc. Cei care știu
că s-au găsit, care nu simt nevoia să mai privească
în jur și totuși nu reușesc să se întregească; se simt
singuri; părăsiți ; neînțeleși. în cazul meu, ratarea
îmi aparține. Bărbații suferă de o copilărie prelungită,
iar eu n-am făcut excepție. Am ajuns să cred că unii
ajung copii nu doar la prima întîlnire, ci chiar și
la a doua: întîlnirea cu moartea. Numai femeia și moartea
îl duc pe un bărbat în cer. Femeia se maturizează mult
mai repede. Vede lucrurile dintr-o altă perspecivă,
are așteptări firești pe care el însă nu le sesizează.
Un copil nu poate înțelege o femeie. Eu am fost un copil.
Avantajul unui artist, dacă poate fi vorba de un avantaj,
este că el poate converti eșecul într-o formă de artă.
Poate stoarce din lamentabila ratare a propriei vieți...
o ... o lacrimă, dacă nu sună prea fals... un sîmbure
de bucurie pentru alți oameni care se regăsesc în ...
într-o carte, într-o replică, într-un tablou, într-un
film.
Îl
auzi oprind reportofonul. Se lăsă liniște. Părea un
bărbat bun, trist, avînd adînc în sine vocația singurătății.
Taina
tresări la auzul soneriei.
-
Trebuie să fie Făniță. Vin imediat. Mai poți rămîne
așa? Dacă ai obosit, întoarce-te cu fața în jos.
-
N-am obosit.
Glasurile
se apropiară și curînd intrară în cameră. Făniță plîngea.
-
De ce să-mi facă așa, domnu Dorin? Ia uitați!
Taina
îl privește, prin păr. Făniță e plin cu fidea pe cap,
pe umeri, pe paltonul ponosit.
-
Mă duc la procuratură, domnu Dorin. E un băiat tînăr
acolo, procuror. " O luăm în evidență și, dacă
nu se cumințește, o legăm și... la nebuni cu ea. "
Așa mi-a zis, rîde, încîntat de idee, Făniță. O să vadă
ea, Surda, cînd or s-o lege și or s-o ducă, nu-i așa,
domnu Dorin?
Radovici
lucrează în tăcere. Făniță abia acum pare s-o observe
pe Taina. își aduce un scaun din camera vecină și se
așează lîngă ușă, în spatele pictorului. Taina îi vede
privirea ațintită între picioarele ei, dar nu mai simte
neliniște.
-
Un artist are iluzia libertății mai acut decît oamenii
obișnuiți. El suferă mai puțin restricțiile unui program
riguros. Presiunea este însă mult mai mare. și riscul
e mai mare. Oamenii de rînd stau departe de linie. Ca
artist, trebuie să rămîi în zona ei. Cu un picior aici,
cu unul dincolo. Uneori cu amîndouă dincolo. Tentația
de a te îndepărta nu e deloc neglijabilă. și nimeni
nu-ți indică punctul de la care întoarcerea nu mai posibilă.
-
Ideea este importantă? Sau doar meșteșugul, transpunerea
în imagine, tot ceea ce înseamnă un tablou bine făcut,
vocea Tainei sună firesc. "Nici un ton fals și
stau goală în fața a doi bărbați care mă privesc."
-
Da, ideea e importantă, pentru mine. Nu pot picta un
coș cu mere.
-
Ce ați fi vrut să mai pictați? în afara femeii.
-
Acoperișuri. Mi-au plăcut întotdeauna. Să pictez ca
și cum aș fi o pasăre. Prin ochii ei. Din păcate, nu
s-au produs încă pilule împotriva ideii de a sări de
pe acoperiș, ori mie mi s-a părut mereu o idee atractivă.
Nu știu dacă i-aș fi rezistat.
Făniță
își ridică privirea de pe sexul Tainei și și-o mută
pe monitorul calculatorului, pe care, pentru că nimeni
nu mai apăsase vreo tastă, defila același mesaj: "good
morning-good night"
-
Auziți? Domnu Dorin, nu se poate face un program pe
calculator ca și țara noastră să se dezvolte?
-
Unde Făniță?
-
La guvern, domnu Dorin. Domnul prim-ministru sau domnul
președinte n-ar putea să facă pe calculator un program
foarte bun? Auziți? Sau la consiliul județean, un program
pentru înfrumusețarea străzilor. N-ar fi bun?
-
Ar fi, Făniță.
-
Domnu Dorin, am auzit că se folosesc foarte mult calculatoarele
la alimentară.
-
La alimentară?
-
Da, domnu Dorin! La ambalarea mărfurilor. Ca să arate
mai frumos.
-
Auziți? Domnu Dorin, calculatorul ăsta știe de mine?
-
Știe, Făniță.
-
Eu sînt în memoria lui. și celelalte calculatoare...
și ele știu de mine?
-
Da, Făniță. Toate știu.
-
Auziți? Este adevărat că s-au făcut calculatoare care
vorbesc cu oamenii?
-
Japonezii, încearcă ei ceva.
-
Am văzut la televizor un calculator care îl întreba
pe un om: "Crezi în Dumnezeu?"
-Poate
era într-un film, Făniță.
-
Da, domnu Dorin, rîse Făniță. Era într-un film. Domnu
Dorin, cînd o să terminați tabloul?
-
Curînd,Făniță.
-
I-ați spus domnișoarei?
-
O să fie cel mai grozav tablou, domnișoară. Vor veni
să-l vadă criticii cei mai vestiți. Știți care este
lucrul cel mai important la un tablou? Rama. Rama face
legătura între viața interioară a tabloului și viața
din afară, între lumea tabloului și lumea reală. Făniță
asculta fermecat. știa vorbele pe dinafară și le murmura
o dată cu pictorul. Ziariștii și criticii vor întreba:
"Bine, bine... Dar cine a făcut rama acestui tablou?"
" "Această ramă, ca și ramele tuturor tablourilor
pictate de mine, este făcută de bunul meu prieten, Făniță
Besemeagă."
Radovici
tăcu. De pe scăunel, Făniță își aținti din nou privirile
între picioarele fetei. Ea privea tavanul înclinat,
literele negre, mai mari sau mai mici.
-
E drept că uneori mi-am cîștigat singur coaja de pîine,
iar alteori mi-a dăruit-o vreun prieten binevoitor,
am trăit de bine de rău așa cum am putut, așa cum se
întîmpla, e drept că mulți oameni și-au pierdut încrederea
în mine, e drept că situația mea financiară se află
într-o stare de plîns, e drept că viitorul se arată
destul de întunecat, e drept că aș fi putut proceda
mai cu cap, e drept că studiile mele se află într-o
stare destul de jalnică și de demoralizantă și că-mi
lipsește mai mult, cu mult mai mult decît am. Dar asta
se cheamă oare să dai înapoi, asta se cheamă oare să
nu faci nimic? spuse Radovici, cu vocea lui plăcută,
caldă de bun povestitor.
-
Foarte frumos spus, zise Taina.
-
Era un citat. Van Gogh. Scrisorile.
Taina
simți că ochii i se închid de somn. De afară se auzeau
glasuri vesele de copii ce se bulgăreau, în drum spre
casă, după o zi de școală. Chiar adormi. Radovici observă
abia cînd piciorul îndoit de la genunchi în sus îi căzu
peste celălalt. O înveli cu două cămăși de-ale lui.
Făniță, cu fideaua atîrnîndu-i în păr și pe haine se
mută lîngă fereastră. Privea afară, stînd în picioare,
cu capul aplecat din cauza acoperișului înclinat. Radovici
continuă să lucreze.
Taina
îi simți barba înțepîndu-i pulpele, apoi capul lui își
făcu loc între picioarele ei și gura mușcă din chestia
ei ca dintr-o piersică. Nu așa ne-a fost înțelegerea,
își spuse, dar nu-l opri. îi simți picioarele întinzîndu-se
pe lîngă trupul ei. Deschise ochii și-i văzu "chestia".
îi veni să rîdă. Deși în erecție, era destul de mică
și, după ce că era negriciosă și avea o formă aproape
pătrată, mai era îmbrăcată și într-un prezervativ roz.
Taina înțelese ce voia." Ei bine, am s-o fac. Dar
nu pentru că o vrei tu. Pentru că vreau eu." Prezervativul
avea un iz de căpșuni, artificial și neplăcut, așa că
Taina îl scoase. "Vreau s-o
fac!", își spuse. Și o făcu. Sîngele alerga tot
mai repede, era tot mai cald, dar îi făcea plăcere și
în cele din urmă, bucuria crescu atît de mult și ea
se simți atît de fericită, încît explodă. Rămase transpirația
rece, liniștea începu să crească. Atunci îl văzu pe
Făniță, lîngă fereastră, chiar lîngă capul ei. "A
fost aici tot timpul. A văzut totul."
Deschise
ochii și îl văzu pe Făniță, lîngă fereastră. Se sperie.
Se ridică brusc. Radovici era în fața șreviewetului
mare. Lucra liniștit.
-
Ce e? Ai visat ceva?
-
Da, am visat. Taina se dezmetici greu. Simți o imensă
ușurare cînd visul dispăru cu totul. Îmi pare rău. Am
dormit mult?
-
Nu. Este timp. Va trebui să ne mutăm. Să-mi spui cînd
ești gata să începem iar.
Fanta
de lumină trecea acum pe lîngă culcușul improvizat.
-
Ți-e foame?
-
Nu.
Radovici
îi aduse un pahar cu suc. Mutară plapuma în dreptul
luminii.
-
Sînt gata, zise Taina.
-
Aș vrea să lucrez la tabloul cel vechi. Ca pictură,
e nou. Ideea e veche. și schița era. Ar trebui să stai
cu fața în jos.
Taina
se conformă. Radovici îi ridică fusta pînă la mijloc,
îi îndepărtă picioarele și îi puse din nou perna îndoită
sub pîntece. O vreme lucră în liniște. Apoi începu din
nou să vorbească. Despre noile mijloace care duc la
noi expresii artistice. Despre televiziune și calculator,
despre clipuri muzicale sau chiar publicitare care sînt
artă, despre iritarea celor bătrîni și entuziasmul celor
tineri, despre noul ritm care crește mereu, ca un tăvălug.
Făniță
își reluă locul de lîngă ușă, pe scăunel. Taina îi simțea
privirile. Radovici în schimb, parcă n-o vedea.
-
O tristețe este că am primit un dar de care n-am știut
să mă bucur. La rîndul meu am fost un dar care s-a dovedit
nefolositor. Atunci s-a lepădat de mine, femeia mea.
și n-o pot acuza pentru asta. Cînd ne-am văzut pentru
prima dată, ne priveam ca doi șoferi de tir care știu
că numai ei doi duc pe șoselele lumii o încărcătură
unică: miracolul. Nu mi se părea important să mergem
peste tot împreună, îmi era de ajuns să ne întîlnim
din cînd în cînd, în drumurile noastre, îmi era de ajuns
să simt că numai noi doi împărțim taina. Ea însă a vrut
să parcăm undeva, amîndoi. Atunci au început tăcerile.
Iubeam nopțile pentru că atunci eram unul. De fiecare
dată, o dimineață se furișa pe fereastră făcînd din
noi, doi. Atît de diferiți în aspirații, în așteptări,
încît, în cele din urmă, nici nu s-a mai făcut noapte.
Dragostea a murit în amîndoi. Îmi iubesc băiatul. Are
sîngele meu și este realizarea mea cea mai importantă.
Pentru că este viu.
Cînd
eram copil, am mers într-o zi la gîrlă, să prindem pește.
Nu aveam undițe, urma să prindem cu mîna. Eram patru.
Prinsesem cîțiva peștișori, cînd am ajuns la o piatră
mare. Am înconjurat-o din trei părți, în cea de-a patra
fiind malul și ne-am dat repede seama că le găsisem
sălașul celor mari. Cu vîrfurile degetelor le atingeam
cozile. Aveam brațele întinse sub piatră, abia respirînd.
Ei nu puteau fugi, nu aveau pe unde. Noi nu-i puteam
prinde. Ne tot încurajam. Cînd se apropiau și ne atingeau
buricele degetelor, în treacăt, simțeam total neputința.
și, deodată, în palmele mele întinse, cu capul înainte
a venit un pește mare, un clean. Nu puteam să cred,
simțeam o bucurie imensă. L-am strîns bine cu amîndouă
mîinile și am fugit cu el tocmai sus, pe mal. Era un
mal înalt, ceilalți băieți strigau după mine, să-l arunc
și să trec la loc, să nu fugă ceilalți. Dar eu m-am
opit numai sus, abia respirînd din cauza urcușului și
a emoției. L-am aruncat în iarbă și l-am privit cum
se zbate. Bucuria mea era atît de mare, eram cel mai
mîndru băiat din lume. După un timp au venit și ceilalți
trei băieți. Nu mai prinseseră nimic, ziceau că e vina
mea, ar fi trebuit să-l arunc pe mal. Malul era însă
înalt, dacă nu reușeam să-l azvîrl destul de tare, s-ar
fi putut rostogoli înapoi în apă. Nimic din ce spuneau
nu mă putea face să regret. Le era doar necaz că nu
reușiseră să-l prindă ei, ochii îi trădau. Nici unul
din ei nu văzuseră măcar un pește atît de mare în rîul
ăla mic. Peștele se zbătea din ce în ce mai puțin. Avea
ochii albi, gura larg deschisă. L-am luat și am fugit
cu el jos. L-am pus în apă și, pe cît părea de anemic,
a dispărut imediat. Cei trei au rîs de mine. M-au spus
și la alții. Și toți au rîs de prostia mea. în plus,
au convenit ei trei, nici cleanul nu era chiar atît
de mare, ba chiar era unul obișnuit. De cînd am plecat
din sat, nu m-am întors niciodată. Întîmplarea asta
vrea să fie un exemplu de dar, primit, cu care am știut
ce să fac
-
Tu nu spui nimic, zise pictorul, după o tăcere mai lungă.
-
Ce să vă spun?
-
Ceva ce n-ai spus nimănui.
-
Cînd eram mică, pentru că toți oamenii îmi spuneau Taina,
le spuneam și eu lor Taina. "Ce faci, Taina?"
mă întreba cineva. "Bine, Taina!" răspundeam
eu. Așa îmi închipuiam că vorbesc toți oamenii între
ei.
Radovici
zîmbi, cu ochii pe șevalet.
-
Îmi plăcea să merg în vacanțe la bunicii mei. Bunica
făcea o dulceață de smochine grozavă. Mă trezea dimineața
și mă punea la treabă. Bunicul mă apăra:" Las-o,
femeie, să doarmă! Că așa-i lumea la oraș, mai leneșă."
" Da, zicea bunica, dar eu știu să tai de lene."
"Cum, bunică? întrebam eu." Ea ieșea pînă
afară și se întorcea cu o nuia în mînă. "Uite cum!"
zicea, dar nu m-a bătut niciodată. Bunicul îmi făcuse
un cal de lemn, cu care mă tot legănam înainte și înapoi.
În fiecare zi îi aduceam iarbă, îl spălam, îl pieptănam.
Mult timp am crezut că e viu. Nu am lucruri deosebite
de spus.
-
Spune-mi despre băieții din viața ta.
-
Asta chiar că termin imediat. Ce e curios, e că despre
singurul băiat care mi-a plăcut, nu știu nimic. L-am
întîlnit o singură dată, cîteva minute, într-o gară
de munte. N-am vorbit deloc. Erau mai mulți, cîntau.
Eu am dansat. Băusem bere. Am amețit. Am băut apă din
palmele lui. Ne-am sărutat mult. Am plecat. El s-a luat
după mine. A greșit trenul. Nu l-am mai văzut. Dacă
îl întîlnesc, nici nu cred că-l mai cunosc. încerc,
uneori, să-i reconstitui, în minte, trăsăturile. Nu
reușesc.
-
Lumea e mică. Trebuie să fie pe aici, pe undeva. O să-l
găsești, ai să vezi.
-
Păi... Eu nu-l caut.
-
Asta nu-i important.
Afară
începuse să se întunece. Făniță picotea pe scaun.
-
Cred că e timpul să ne oprim. Mai am de retușat, dar
pentru asta nu mai e nevoie...
-
Te las să te schimbi. Hai, Făniță, hai! îl trezi pictorul.
Te mai duci pînă la alimentară?
-
Pă fuga mă duc, domnu Dorin.
-
Știi tu! Două sticle. Pentru mîine, să am pe drum.
Taina
se îmbrăcă repede. Mai privi o dată atelierul, acum
în penumbră și ieși în camera de zi.
-
Da` stați mult, domnu Dorin?
-
Nu știu, Făniță. Hai du-te, să nu închidă.
Ieși
Făniță.
-
Eu trebuie să plec, zise Taina.
-
Cînd chiar trebuie, să pleci.
-
Acum. E deja tîrziu.
Își
aminti că și-a lăsat paltonașul și bocancii în bucătărie.
Se îmbrăca. Radovici veni și el.
-
Poți să vii mîine să iei reportofonul? îl las la Făniță.
Mai e puțină bandă, mai voiam să... Să închei.
-
Da, am să vin mîine. Vă doresc călătorie plăcută. Poate
ne mai vedem cînd vă întoarceți.
-
Nu. Nu cred. Mă bucur că te-am cunoscut. Dacă se poate
spune asta despre o Taină. Îți mulțumesc!
Îi
sărută mîna ceremonios. Taina ieși din apartament ușor
stînjenită. Gestul îi păruse teatral. Afară ningea.
Zăpada crescuse ca un aluat lăsat la dospit din ajun.
"Ce
zi!" își spuse Taina, intrînd în casă. Tanti Dora
făcea clătite. Era obișnuită cu orele tîrzii la care
Taina venea acasă. În camera lor, Al dormea cu lumina
aprinsă și cursurile pe piept. Lîngă pat o sticlă goală
de bere, răsturnată. Taina se băgă în patul ei și adormi
imediat.
Făniță
era, de data asta îmbrăcat curat. Avea pantaloni de
stofă, călcați, era proaspăt bărbierit, avea părul pieptănat
pe spate. "Seamănă puțin cu Harvey Keitel"
se gîndi Taina.
-
Am venit pentru reportofonul meu, zise ea.
Făniță
îi arătă mîinile acoperite cu făină, cu aluat.
-
Ce pregătești acolo?
-
Cozonac.
Din
gesturile lui, Taina înțelese că avea reportofonul în
buzunarul de la pantaloni și că, avînd mîinile murdare,
el nu-l putea lua. Așa că se apropie ea și băgă mîna
în buzunar. Nu înțelese de la început. îi trebuiră cîteva
clipe ca să realizeze pe ce pusese mîna. Făniță avea
o gaură în buzunar și își scosese chestia pe acolo.
-
Am bani, domnișoară! îi arătă cîteva hîrtii mototolite
în palmă, albe de făină. Te rog, domnișoară!
Taina
se retrăsese lîngă peretele opus și-l privea uimită
cum se desface la pantaloni și își scoate instrumentul
afară. "Trebuie să fug!" Alergă la ușa de
la intrare. Era închisă. N-o putea deschide. Se simți
prinsă pe la spate și începu să țipe.
Se
trezi udă de transpirația rece. Adormi greu, din nou.
Strada
era pavată cu piatră de rîu. Ea avea rochia galbenă,
lungă pînă în pămînt, cu flori de cîmp. Mergea pe bordura
dată cu var, încercînd să-și mențină echilibrul. Strada
era dreaptă, nu i se vedea nici unul din capete. La
colț apăru un bătrîn cu o flașnetă. Roti de manivelă
și din cutia mare, neagră, începură să curgă ritmurile
unui tango vechi, dinainte de război, cîntat "pe
nas", cu voce tremurată, de un bărbat:" Ce
vrei să-ți scriu?/ Acuma cînd ne despărțim/ Ce vrei
să-ți scriu?/ Noi nu ne mai iubim!" Bătrînul avea
o barbă lungă, albă, ochi albaștri, deosebit de blînzi.
Pe flașnetă nu era un papagal, cum se aștepta Taina.
"Planetele" le extrăgea un șoricel alb.
-
Doriți o "planetă", doamnă Radovici? Are să
vă spună adevărul despre viitor.
-
Nu sînt doamnă. și nu mă cheamă Radovici.
-
Îmi pare atît de rău! Vă rog să mă iertați! Domnișoara
Codreanu, da?
-
Da.
-
Vă rog să mă iertați! De cînd mi s‑a spart clepsidra,
mă orientez atît de greu... atît de greu...
-
Îl cunoașteți pe domnul Radovici? Pictorul? întrebă
Taina.
-
Da. îmi este rudă. Mai de departe. Ca și tine. Ca și
ceilalți.
-
Nu înțeleg
-
Ia o "planetă".
Șoricelul
cel alb luă un bilețel din cutia de lemn și i-l aduse
în gurița lui mică. Nu avea nici o urmă de teamă în
ochi. Părea că înțelege perfect care îi sînt îndatoririle.
Taina despături hîrtia îngălbenită. " Cu inima
curată, nu ai a te teme. Cel Negru poate să-și ia chip
de prieten, nume melodios. Să nu ai milă de el. După
această încercare, vei fi stăpînă peste viața ta, iar
dragostea va fi cheia de boltă a împlinirii." Nedumerită,
vru să-i ceară lămuriri bătrînului, dar el nu mai era.
îi văzu silueta departe, dincolo de celălalt colț. Alături
de el pășea, Radovici. Taina știu că e el, deși, îmbrăcat
așa, la costum, nu l-ar fi recunoscut.
Visul
ăsta o procopsi cu o durere de cap.
Tanti
Dora plecase la servici. Al dormea. Ana își prăji două
felii de pîine, ca să nu ia antinevralgicul pe stomacul
gol. Îl luă cu cafea.
Afară,
gerul se înmuiase. Oamenii se îngrămădeau spre stațiile
de metrou, de tramvai, de autobuz. Taina se simți mai
bine. Cînd ajunse în cartierul pictorului, durerea de
cap dispăruse cu totul și Taina se simțea renăscută.
Pe
trotuar, aproape de intrarea în bloc, se filma. O tînără
dinamică punea întrebări, cu o voce stridentă, unui
pensionar emoționat de prezența camerei de luat vederi.
Un pletos, bărbos și cu ochelari, filma, iar un băiat
cu fes negru pe cap și părul lung strîns în coadă, mestecînd
gumă îi făcu semne disperate Tainei să nu intre în cadru.
Îi ocoli și apucă pe aleea ce ducea în bloc. Chiar în
ușă, stăteau de vorbă două femei grase.
-
Ba să știi că mă așteptam! Era mai nebun ca ăsta al
meu. știi ce-l pusese să facă?
-
Ce?
-
Să-i facă o ramă, uite-așa de mare, desenă prin aer
un contur dreptunghiular. Că face el cel mai frumos
tablou din lume, pe o pînză de păianjen, de-or să pice
toți în cur.
Taina
bănui că femeia care vorbea nu poate fi decît "Surda".
Nu-și mai amintea cum o chema. Cînd ajunse în dreptul
lor, Taina le salută și Surda, care era cu spatele,
se sperie.
-
Te-oi duce la domnul Radovici, fata mea?
-
Da. De fapt, domnul Radovici zicea că nu-i acasă astăzi,
că-și vizitează o rudă, mai îndepărtată. Spunea că-mi
lasă la Făniță reportofonul.
-
Ce rudă,fata mea! Mare nenorocire s-a întîmplat... începu
brusc să plîngă, tremurînd din tot corpul. Domnu Dorin
a murit! A făcut congestie! Făniță l-a găsit, de dimineață.
Ce om bun! Ce ne facem noi acum, ce ne facem noi? Plîngea
de-a dreptul sfîșietor și Taina, șocată, fără să poată
da valoare de adevăr celor auzite, o privea neștiind
ce să-i spună sau ce să facă.
-
Du-te fata mea! Du-te, că Făniță te așteaptă.
Taina
intră în scară, dar se opri lîngă un perete. Nu putea
urca încă. Femeia se oprise din plîns la fel de brusc
cum începuse. Nu fusese decît un ritual. Făcuse ceea
ce trebuia să facă.
-
Ai văzut-o? Fată tînără, frumoasă! Fac prinsoare că
a stat s-o picteze în pielea goală. Numai femei dezbrăcate
picta. ăsta era om sănătos? și crezi că numai le picta?
Mi-a mai spus mie Făniță. Nu prea vrea el să spună,
dar mai scapă cîte una. Păcat de ele, fete tinere! Noi
eram cuminți. Eu, cînd eram ca ea, ce cuminte și curată
eram. Ca o floare! S-a stricat lumea!
Vocea
i se auzea tot mai încet. Taina privi pe geam. Plecaseră.
Făniță
îi deschise în treningul peticit. Avea mîinile murdare,
dar nu de aluat. De vaselină. Repara un motoraș. Taina
simți un moment de neliniște, dar el își șterse bine
mîinile pe o cîrpă murdară, apoi deschise ușa unui șifonier.
-
Aici le-am ascuns, domnișoară. Dacă le găsea poliția,
nu le mai puteam lua, făceau proces din ăla? Cum se
spune, domnișoară? rîse Făniță.
-
Proces verbal.
-
Așa, domnișoară. Multe lucruri vă învață pe dumneavoastră
la facultate! Ia uitați, domnișoară! îi întinse un pachet
dreptunghiular învelit în hîrtie pe care scria cu cărbune:"
Pentru Taina" și o plasă mică, pe care era imprimat
un Moș Crăciun. Taina o deschise și văzu reportofonul.
-
Atîta, domnișoară! rîdea Făniță, privind în podea. Eu
trebuie să repar motorul. A zis domnu Dorin: "
Făniță, imediat după expoziție, cînd s-o mai încălzi,
fugim. Fugim în Deltă. Eu aduc barca, tu să repari motorul
ăla. O să stăm pe plaure, o să frigem pește, o să cîntăm,
o să ajungem pînă la mare, numai noi, Făniță."
Taina
plecă. în stradă, pletosul care mesteca gumă, strigă
după ea: " Hei, frumoaso! Ai venit la Radovici
ăsta? Cum picta, babalîcu? Mergi cu noi la munte? Schiem,
dansăm, ne încălzim. și la propriu și la figurat. Acum
ce faci? Te gîndești cum e la propriu și cum e la figurat?"
Taina îl înjură în gînd, cum auzise odată, un țigan
bătrîn pe stadion, cînd Al o luase cu el la un meci.
Intră
la ora a doua de curs. Se așeză pe ultimul rînd, dar
cînd profesorul începu să vorbească, își dădu seama
că n-o să audă nimic, de aici. Profesorul vorbea încet,
iar două colege, deloc interesate de curs, șușoteau
lîngă ea. își luă foile și merse mai în față. Pachetul
rămase în bancă. Nu știa ce o făcuse să se întoarcă,
pe la mijlocul orei. Le văzu, cu stupoare pe cele două
fete cum desfăceau hîrtia albă și priveau ce e înăuntru.
O văzură și ele, dar nu se opriră. Cînd cursul se termină,
ele coborîră zîmbitoare, pe scara opusă celei pe care
urca Taina. Pachetul era legat neglijent, urît.
Taina
nu mai rămase la seminar. Din nou senzația aia de scîrbă
o umplu. Acasă ascunse pachetul sub pat, fără să-l deschidă.
Reportofonul îl aruncă într-un sertar. Al făcuse curat
în cameră. într-o vază, jos, în mijlocul camerei, erau
cinci garoafe, iar de lustră și de țevile care aduceau
apa la calorifere, atîrnau, legate cu ață, o mulțime
de baloane colorate. Taina deschise fereastra și își
aprinse o țigară. "Femeile sînt ca niște țigări.
Au fost create pentru a arde. își doresc să ardă. în
cazul femeilor, arderea înseamnă dragoste. Unele ard
repede, altele alene. Nu rămîn decît niște jalnice chiștoace.
" își aminti ea filosofia ieftină a profului de
chimie din liceu. Un misogin nesimțit. Pentru fiecare
balon, își puse în gînd o iluzie în care crezuse. Apropie
țigara și el-sau ea?- pocni. Cînd termină baloanele,
îi mai rămăseseră încă atîtea iluzii. îi veni să plîngă
și, printre lacrimi, brusc, îi veni să rîdă și lupta
între rîs și plîns continuă egală, o vreme. Apoi rîsul
învinse și Taina văzu chipul aparent supărat al bunicii:
"Rîzi și nu știi de ce rîzi! Rîzi ca proasta-n
bîlci!" Replica asta o făcea să rîdă și mai tare,
cu lacrimi pe obraz și durere în mușchii abdominali.
Taina
se îmbrăcase în negru. Nu-i plăcuseră niciodată înmomîntările.
Dar cui îi plăceau?
În
dimineața asta ieșise soarele, streșinile începuseră
să curgă. Un zvon că iarna asta se clatină, se simțea
în aer.
În
fața blocului lui Radovici era adunată ceva lume. Erau
și patru muzicanți, cu instrumentele lîngă ei. Discutau
despre meciurile de ieri și despre filmele ce urmau
să fie în acea seară la televiziunea prin cablu.
Cîteva
femei o priviră aspru și își întrerupseră conversația
cînd Taina se apropie. Ea se gîndea că Radovici ar fi
privit și el "Zorba" în seara asta. Orice
teorie a eșecului îl atrăgea ca un magnet.
Se
hotărî să aștepte afară.
-
Dacă-ți spun că-i al lui. Uită-te la el! își reluară
femeile discuția.
Un
bărbat înalt, slab, cu părul albit, plimba de colo-colo
un cărucior cu un copil. Uneori se oprea și se mai juca,
maimuțărindu-se, cu cel mic.
-
Nu cred, tanti. Nu pot să cred!
-
Da nu vezi cum se uită la copil? și uite și la ea cum
se uită! Cum stai tu, bărbat singur, cu nora în casă?
Veni
un băiat și se așeză în fața ei. Se priviră a "tu
cine naiba mai ești?" și Taina află repede răspunsul,
atunci cînd un bărbat ieși din bloc, nebărbierit, cu
părul vraiște.
-
Florine, ai venit Florine? începu el să plîngă, îmbrățișîndu-l
pe fiul pictorului.
Băiatul
îl mîngîia pe cap ca pe un copil.
-
Nu mergi înăuntru?
-
O aștept pe mama. A rămas în urmă. Trebuie să vină.
În
convoi se discuta despre politică, salarii, sport, vreme,
cum va fi recolta, privatizare, patroni, rude, "Ați
văzut aseară la televizor? Doi țărani privatizați..."
povestea rîzînd o femeie negricioasă, alteia, cînd Taina
le depăși. Muzicanții cîntau oribil tangouri vechi.
Taina își puse căștile pe urechi. Auzi vocea lui plăcută
a lui Radovici.
Preotul
ținu o slujbă searbădă. în două locuri convoiul opri
și niște domni, artiști sau critici, își rostiră discursurile
false.
Caseta
ajunse la punctul din care Radovici rămăsese singur.
Se auzea bine, probabil că schimbase bateriile. Taina
se lăsă dusă de mulțime.
"O
corabie care plutește în derivă, în voia valurilor;
un fluture orb care se izbește de pereți; băiatul meu
care își închipuie că în acest început de capitalism
sălbatic de la noi, poate scrie o carte pe care cineva
are s-o și cumpere și are s-o citească; Făniță și toți
cei ca el; orice balanță în flagrant dezechilibru- sînt
pentru mine semne că echilibrul lumii încă există.
Un
pictor are expozițiile. întîlnirea unde culege roadele
muncii lui. Acolo oamenii vin, privesc și pleacă. Nu
poți să-ți dai seama dacă, și ce, le-a plăcut. Un critic
își expune propria părere în vreo revistă. Dacă în seara
aia e constipat sau certat cu nevasta, n-o să-i placă.
Verdictul lui va fi singura urmă. Un pictor nu primește
aplauze."
"Stăteam
față în față, cu bătrîna mea bunică și jucam tabinet.
Era cocoșată ca o cămilă, avea părul alb și lung strîns
în coc. La masă, cu un picior adus sub el, pe scaun,
unchiu Vasile bea, cu vădită plăcere, țuică. La răstimpuri,
își umplea paharul, încet, ca și cum cine știe ce ritual
sacru ar fi îndeplinit. Era spre seară. Radioul vechi,
cu lămpi "cînta" muzică populară. Bunica nu
numai că mă bătea la cărți, dar îmi și făcea în necaz,
bucurîndu-se de greșelile mele cu voce tare și chicotind
de prostia mea. De necaz, mai aveam puțin și începeam
să plîng. Aș fi vrut atît de mult să o bat, măcar o
singură dată. Eu care mă rugam pentru ea, de cîte ori
rămîneam singur în casă, la icoana cu Dumnezeu și Sfîntul
Petru, să nu moară niciodată, să ajung un mare aviator,
cu mulți bani, din care îi voi cumpăra de la Rocaci,
de la alimentară, tot iaurtul pe care îl aveau, eu care,
cu lacrimi în ochi, ceream pentru ea tot binele, mă
simțeam acum trădat, tocmai de omul pentru care aș fi
făcut totul.
-
Vasile, tu cînd te apuci de acoperișu ăla de la magazie?
Că acu încep ploile și s-a prăpădit de tot.
-
Mîine, coană mare. Mîine mă și apuc. Îl iau și pe Dorinel
să mă ajute.
-
Asta nu se poate. Dorinel e ocupat, mîine.
Îmi
face complice semn, cu ochiul. știu ce vrea să spună.
îmi place cuvîntul ăsta: ocupat.
-
E ocupat? Zău?
-
Da. Avem o afacere amîndoi.
O
iert pe buni de toate păcatele. Sînt așa de fericit
că sînt părtaș la o afacere, despre care, pe deasupra,
unchiu Vasile habar nu are, încît n-are decît să cîștige
toate partidele de tabinet. "Afacerea" e cu
adevărat una specială. Eu o voi ajuta pe buni să grebleze,
să sape și să pună orceag pe locul de lîngă gard, în
schimb ea îmi va da bani să îmi cumpăr orice carte vreau
de la magazin, de la Muscă. Încă nu m-am hotărît între
"Marile Speranțe" de unu Dickens (îmi plac
numele astea, care au litera k ) și "Blondele întotdeauna
trișează", nu mai știu autorul, dar titlul sună
misterios și incitant.
Afară
s-a întunecat, dar buni nu acceptă să ardă becul pînă
nu se face beznă. Latră cîinele și din curte se aud
strigăte: "Poșta! Poșta!"
-
Asta nu-mi miroase a bine... zice buni, clătinînd neîntrerupt
din cap. Ce poștă la ora asta?!
Unchiu
Vasile a ieșit în curte. Acum gonește cîinele. După
o vreme intră cu o hîrtie în mînă.
-
A murit Marcel. L-a călcat trenul. Joi îl îngroapă.
Unchiu
Vasile oprește radioul. Bunica aduce două pahare și
două lumînări. Pune în fiecare pahar cîte una și le
aprinde.
-
Dumnezeu să-l ierte! zice bunica.
-
Dumnezeu să-l ierte! repetă și unchiu Vasile.
Lumînările
ard în liniște. întotdeauna m-au fascinat flăcările.
Nu-mi pot lua ochii de la ele. Parcă sînt două balerine.
Dansează în același ritm: cînd una se duce spre dreapta,
se duce și cealaltă.
-
Cum să-l calce trenul, mă Vasile? Ditamai omu! Doar
mergea cu trenul în fiecare zi! Face naveta de atîția
ani!
Niciodată
n-am înțeles cum face unchiu Marcel naveta și ce legătură
are trenul. M-am uitat la toate navetele pe care le
are Rocaci la alimentară. O să-l întreb pe unchiu Marcel,
cînd are să mai vină la noi.
-
De, coană mare! Eu, cînd i-am spus să nu se pună cu
ăștia, că nu poate el să schimbe sistemu, a strigat
la mine, că sînt laș, că de-aia ne-au încălecat comuniștii,
că i-au lăsat oameni ca mine. Cînd era șomer și a ieșit
pe geam la bloc și le-a strigat oamenilor care așteptau
autobuzul: " Băăă! Unde vă duceți, bă, proștilor?
Vă duceți să munciți pentru ăștia, pentru împuțiții
ăștia de comuniști? Ce te uiți, Stancule? Du-te și spune-mă!
Cît îți dau ăștia pentru un denunț, bă? Mă piș pe Securitatea
voastră, bă! Așa să le spui!" Mi-a spus om din
sat, care a fost de față. Dacă am aflat eu, crezi că
ăștia n-au aflat? Dacă nu l-a spus Stancu, l-a spus
altu. Mai e și frate-su, Ilarie, fugit în America.
-
Da` mă Vasile, chiar să-l omoare? îl chemau la ei, îl
băteau, îl băgau la pușcărie, da chiar să-l omori?
-
Cine știe, coană mare? Nu zic eu că e ca mine. Da nici
greu nu le-ar fi fost să-i dea un brînci în fața trenului.
La Securitate, chiar dacă intri om, tot cîine ajungi.
Îi înrăiește ca pe... fiare.
-
De ce ard lumînările? întreb.
-
Pentru unchiu Marcel. Pentru el ard.
-
Și flacăra de ce se duce în sus?
-
Unchiu Marcel a murit. Sufletul lui se duce în cer.
Flacăra îi arată drumul, în sus.
-
A-haaa! m-am luminat eu.
Aș
fi vrut să pictez seara asta. Atmosfera neobișnuită,
taina drumului spre cer pe care numai sufletul celui
dus o dezlega. și pe care și eu o voi cunoaște, așa
curînd."
Banda
merse în gol cam un minut. Taina văzu în față, pe deal,
cimitirul.
Pe
unchiul Ilarie l-am întîlnit, odată, în America. El
mi-a dat pilula asta. Vor crede că a fost un accident.
Am băut foarte mult. Mi-am adus lîngă pat o lumînare
mare, roșie. Acum o aprind. Sper să țină, cît să găsesc
drumul.
Am
terminat tabloul. Ți-l dăruiesc, cu toată recunoștința
de care sînt apt.
Acum
am să las banda să curgă în liniște. Mai este atît de
puțină, iar eu am atît de mult de murit. De ce n-ar
fi moartea un dulce sărut?"
Taina
se opri mai departe de groapă. Femeile o priveau intrigate
de căștile de pe urechi. Florin o privea și el. Nu vărsase
nici o lacrimă. Părea absent, chiar și atunci cînd azvîrli
o mînă de pămînt în groapă. Groparii rămaseră să termine
treaba. Toată lumea fu rugată să meargă la masă. Taina
mergea singură. în fața ei, într-un grup, mergea Florin.
-
Băi, gata, asta-i întrebarea, ia-ți inima-n dinți, acuma
nu mai poți face nimic. Vezi‑ți de viața ta, găsește
o fată, însoară-te! Ce să faci? tocmai îi spunea un
bărbat gras, probabil o rudă de la țară, cu o căciulă
de oaie, sub care, în biserică, Taina remarcase o impozantă
chelie.
-
Auzi, Niculae? Da Andrei al tău ce are de gînd? Cînd
se însoară?
-
Nu iese, bă, din casă, tu-i dubla mă-sii. Parcă e sălbatic.
-
Bă, dacă vrei îi fac eu cunoștință cu o fată din asta,
disponibilă, de aici de la București. îl mai învață
și pe el ce trebuie să-i facă la o muiere.
-
Băi, gata, asta-i întrebarea! Găsește-i! și dacă s-o
îndrepta curva asta, facem nuntă.
Celălalt
rămase perplex cîteva secunde bune. Stătea cu gura întredeschisă
și nu mai zicea nimic.
-
Bine, Niculae, zise în cele din urmă. Apoi tăcu.
Tainei
nu-i veni să creadă, cînd ajunse în apartamentul pictorului.
Nu putuse pleca. Singurul ei cunoscut, aici, era Făniță.
Ceilalți, străini, îi aruncau priviri curioase.
O
masă mare era întinsă în camera de zi. Nu încăpea toată
lumea. Vor lua masa în două ture. Bărbații refuzară,
plini de deferență, să se așeze la masă în prima serie.
Taina știa că nu o fac din cavalerism. Intrînd ultimii,
puteau rămîne, după ce terminau de mîncat, să bea în
voie. Femei precipitate "organizau", fiecare
după mintea ei, situația. Ca să se facă mai mult loc,
bărbații și trei femei, trecură în atelier. Taina se
duse și ea. Rămase în picioare, lîngă ușă, acolo unde,
cu două zile înainte, stătuse Făniță privind-o, goală.
Oamenii se minunau de cuvintele și de pașii care urcau
pe pereți, pe tavan. Florin o privi insistent și Taina
îi susținu privirea.
La
masă, Taina nimeri lîngă un bărbat sobru, între două
vîrste, cu ochelari ce părea la fel de rătăcit aici,
ca și ea. în fața ei stătea Florin. Începută într-o
atmosferă de pioșenie, masa deveni, după primele pahare,
tot mai veselă și Taina se gîndea cum să plece, cît
mai neobservată, îndată ce va termina de mîncat.
-
Eu am fost coleg cu Dorin. în facultate, îi spuse bărbatul
cu ochelari, care pînă atunci, spre liniștea ei, tăcuse.
Dumneavoastră? Sînteți rudă?
-
Da, răspunse ea.
Florin
își ridică privirile din farfurie și o privi mirat,
apoi încruntat.
-
Avem în comun o rudă mai îndepărtată, continuă ea. Dumnezeu
să-i primească! zise apoi tare, ridicîndu-se.
-
Dumnezeu să-i primească! redeveniră triști pentru cîteva
secunde, bărbații de la masă.
Ieși,
lăsînd în urmă un val de întrebări care rămaseră fără
răspuns și presupuneri neconfirmate. Făniță, singurul
care i-ar fi putut lămuri, plecase.
Desfăcu
hîrtia fără grabă. Scoase tabloul cu grijă. Era ea.
Stătea culcată pe o pînză suspendată de păianjen.Cu
trupul gol și fața acoperită de păru-i lung, fie din
cauza vîntului, fie pentru că privea în jos uitîndu-se
parcă să vadă cine îi adusese mărul pe care îl ținea
în mînă și din care nu mușcase. Prin ochiurile pînzei,
se vedeau plutind în spate, flori de floarea soarelui,
pălării de floarea soarelui, semințe, case răsturnate,
sticle de bere din care curgea bere, un cal de lemn,
un flașnetar bătrîn, cu barba albă, o clepsidră spartă.
Privirea Tainei nude era însă ațintită spre labirintul
în care se vedeau intrînd pașii. La ieșirea din labirint
se vedea un șarpe gros,auriu. Sub el, semnase Radovici,
iar pe spatele tabloului, cu litere strîmbe, scrisese:
"Pașii șarpelui"